Holdet 2022 DA/ux - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Malene Pohle Josefsen
Hold 2022 DA/ux (1ux DA, 2ux DA, 3ux DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur-retur
Titel 2 Overgange - SkriveloSSSen
Titel 3 DHO - Kampen om Grønland
Titel 4 Guds bedste børn - realisme
Titel 5 Retorik og argumentation
Titel 6 Romantikken
Titel 7 Hiphop
Titel 8 Romantisme
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Den reflekterende artikel
Titel 11 Det moderne gennembrud
Titel 12 Klog på sprog
Titel 13 Metode i dansk
Titel 14 Kampagnefilm
Titel 15 Sildig Opvaagen - Blicher
Titel 16 Moderisme, eksistentialisme og realisme
Titel 17 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur-retur

Område: litteratur
Værk: digtsamling

Forløb om naturen i litteraturen i dag og tidligere.
Forløbet fokuserer på forskellige tiders syn på naturen og har fokus på lyrik og lyriske virkemidler.
Vi har fokus på Romantikken i 1800-tallet, naturkritik og -realisme i 1980erne og nyere tids økopoesi med fokus på klima og miljø.

TEASER I INTROEN.
”Nature is speaking” – 1 kampagnefilm fra Conservation International:
Julia Roberts:   https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM

NATURSYN I ROMANTIKKEN I 1800-TALLET
Kort introduktion fra I-bogen: Litteraturen på langs og på tværs, Systime, i uddrag
Lærerproduceret ark om lyriske virkemidler
Intro via "Vindens farver" i Pocahontas: https://www.youtube.com/watch?v=O9MvdMqKvpU

Romantiske malerier:
J.Th. Lundbye, Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde, 1847,
Den Hirschsprungske Samling

”TEKSTER” I FORLØBET:
Pontoppidan: "Morgenhimmel" (1802)
Klaus Rifbjerg: ”Inde mellem træerne” (1988)
Med perspektiv til Fritz Andersen: ”I skovens dybe stille ro” (1864)
Jeppe Aakjær: "Stille, hjerte, sol går ned" (1912)
Pia Tafdrup: "Dage der forsvinder" (1985)
Yahya Hassan: "Knæl for monsunen" (2020)

Allen Otte: Udvalgte malerier fra udstillingen Landskabsmalerier af Allan Otte: Naturligvis (21. april – 12. september 2021):
Fuglsang Kunstmuseum | Naturligvis. Landskabsmalerier af Allan Otte
Klip med kunstneren: https://fuglsangkunstmuseum.dk/udstilling/naturligvis-landskabsmalerier-af-allan-otte-2/

4 ”økopoetiske” digte:
Ursula Andkjær Olsen:  Uddrag fra digtsamlingen Atlas over huller i verden (2003) – digt s. 140 og s. 185
Theis Ørntoft: Uddrag fra digtsamlingen Digte 2014, s. 9 og s. 11

Forløbet afsluttes med læsning af digtsamlingen "Tilbage til unaturen (2016) af Rasmus Nikolajsen.
Præsentation: https://litteratursiden.dk/anmeldelser/tilbage-til-unaturen-af-rasmus-nikolajsen-0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Overgange - SkriveloSSSen

Område: litteratur

Forløb med fokus på temaet overgange som optakt til ”SkriveloSSen”.
SkriveloSSen er en skrivekonkurrence, hvor klasserne skaber en remedialisering af en af de nedenstående læste tekster, og dyster mod andre klasser på årgangen.

Tekster:
Thomas Korsgaard: "Elsker og elsker" (2019)
M.A. Hansen: "Soldaten og pigen"(1947)
M.A. Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Karen Blixen: "De blå øjne" (1942) og ”Livets veje” (1937)  
Holberg: Uddrag fra Jean de France (1722)
Folkevise:  "Hr. Bøsmer i Elverhjem" (tiden før 1700)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO - Kampen om Grønland

Område: medier + dokumentarværk.

Forløbet har fokus på det koloniale forhold mellem Danmark og Grønland. I historie fokuseres på den grønlandske historie, særligt relationen mellem Grønland og Danmark. Danskfaget har samme emne og bruger dokumentarfilm til at belyse emnet.

Forløbet lægger op til at eleverne skriver DHO om emnet - og derfor er træning i akademisk skrivning og skriftlighed en væsentlig del af forløbet.
Følgende tre opgaveformuleringer kan der vælges mellem:

Opgave 1 - Grønlandsk selvopfattelse:
Overordnet problemformulering: Hvilke konsekvenser har den danske tilstedeværelse haft for grønlandsk selvopfattelse? (Denne problemformulering skal indarbejdes i din indledning og besvares i din konklusion.) 
Anvisning: Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1953 til nutiden. Lav en analyse af DRs dokumentar Historien om Grønland og Danmark (2022), afsnit 4 “Det nye Grønland” med fokus på fremstillingen af den udvikling og forandring, der sker i Grønland fra 1960erne, og hvilken rolle danske politikere og økonomer spiller deri. Din analyse skal vise eksempler på dokumentargenrens brug af lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler, herunder vinkling, autenticitetsmarkører og dramatiseringer. Lav desuden en kildeanalyse af Nikolaj Rosings tale (1970) med fokus på konsekvensen af den danske tilstedeværelse i Grønland. Lav i forlængelse heraf en diskussion om udfordringerne ved grønlandsk selvopfattelse, hvor du inddrager begreberne kolonimagt og fødestedskriteriet.

Opgave 2 - Problemer i Grønland
Overordnet problemformulering: På hvilken måde kan DRs dokumentarfilm Flugten fra Grønland (2007) opfattes som en tendentiøs fortælling om Grønlands samfundsstrukturer. (Denne problemformulering skal indarbejdes i din indledning og besvares i din konklusion.) 
Anvisning: Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1953 til nutiden. Lav en analyse af Poul Erik Heilbuths dokumentarfilm Flugten fra Grønland (2007) med fokus på fremstillingen af forholdene i samtidens Grønland. Din analyse skal vise eksempler på dokumentargenrens brug af lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler, herunder vinkling, autenticitetsmarkører og dramatiseringer. Lav en kildeanalyse af Hans Enoksens pressemeddelelse Manipulatorisk DR-dokumentar om Grønland (2007).Lav i forlængelse heraf en diskussion af, hvorfor DR-dokumentaren skildrer Grønland med den vinkling – med inddragelse af historiefaglige og danskfaglige begreber.

Opgave 3 - Kampen om Grønland
Overordnet problemformulering:  Hvilke kulturelle og identitetsmæssige kampe foregår i det moderne Grønland? (Denne problemformulering skal indarbejdes i din indledning og besvares i din konklusion.)  
Anvisning: Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1953 til nutiden. Lav en analyse af Kenneth Sorentos dokumentarfilm Kampen om Grønland (2020) med fokus på fremstillingen af de fire hovedpersoners kamp for, hvordan Grønland skal udvikle sig. Din analyse skal vise eksempler på dokumentargenrens brug af lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler, herunder vinkling, autenticitetsmarkører og dramatiseringer. Lav en kildekritisk analyse af rockbandet Sumés sang Inuit Nunaat (1974) med fokus på deres opfattelse af kampen om Grønland.  Lav i forlængelse heraf en diskussion om udfordringerne ved identitetsdannelse i Grønland, hvor du inddrager historiefaglige og danskfaglige begreber, fx selvstændighed og grønlændernes selvopfattelse.

HISTORIE:

Statsminister Mette Frederiksen gav i 2020 en undskyldning til de seks nulevende af de 22 grønlandske børn, som blev sendt til Danmark i 1951 som en del af et stort statsligt pædagogisk projekt. Andre politikere som formand for De konservative Søren Pape Poulsen kaldte i valgkampen i 2022 Grønland for "Afrika på is", underforstået at det er et udviklingssamfund. Der er stadig mange spor, der peger på det koloniale forhold mellem Danmark og Grønland. Men hvad tænker grønlænderne om forholdet til danskerne - og hvad tænker de om deres egen identitet?

Problemstillinger:
Hvordan var/er danskernes forståelse af grønlænderne?
Hvordan var danskernes selvforståelse i rollen som kolonibestyrere? Var Danmark den gode kolonimagt? Var/er grønlænderne ofre?
Forandres relationen mellem Grønland og Danmark i disse år?
Hvorfor diskuteres det blandt historikere om Grønland har været en dansk koloni?

Forløbet lægger op til at eleverne skriver dansk-historie-opgave om emnet - og derfor er træning i akademisk skrivning og skriftlighed en væsentlig del af forløbet.

INTRO til temaet Grønland:
Dokumentarfilm Isbryder fra Danmarks Journalisthøjskole om grønlandske studerende i Danmark med formålet at skabe identifikation mellem de danske og grønlandske unge: https://www.youtube.com/watch?v=2je_vTAA630 (19 min)

Perspektivering:
Niviaq Korneliussen – forfatter til Blomsterdalen (2020):
Hør med her: https://www.gyldendal.dk/produkter/blomsterdalen-9788702278385
"Unge grønlændere spejler sig i Blomsterdalen", artikel fra Dansknoter, marts 2023

INTRO til dokumentarfilmgenren:
Granild/Wolfhagen: DOX (2016) i uddrag: s. 16-26 og 33-44
Kulturmagasinet GEJST om dokumentargenrens ”virkelighed” og ”iscenesættelse” (på CFU)

Herefter dokumentarfilmanalyse af:
Den deltagende: Historien om Grønland og Danmark, episode 4 ”Det nye Grønland” (2022) https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-det-nye-groenland_350858
Den autoritative: Flugten fra Grønland (findes på CFU) fra 2007
Den observerende: Kampen om Grønland (findes på CFU) fra 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Guds bedste børn - realisme

Område: litteratur
Værk: roman

Forløbet har fokus på rå-realisme med udgangspunkt i Morten Papes roman "Guds bedste børn" (2018).

Øvrig skønlitteratur:
Jan Sonnergaard: Sex (1997)
Jakob Ejersbo: Sushi Sunshine (2000)

Tv-serie: "Huset" (DR1 - 2023). Afsnit 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Retorik og argumentation

Område: sprog

Forløbet tager udgangspunkt i en lærerproduceret begrebsoversigt (PP) med Ciceros kommunikationsmodel, Toulmins argumentationsmodel, diverse argumenttyper, appelformer og andre virkemidler – inspireret af : Kort og godt om at argumentere for en holdning, Dansklærerforeningen 2006, Dansk i STX, Systime 2012 og Begreb om dansk, Systime 2012 + "Grundbog i retorik" fra Systime (iBog).

Forløbet ledte desuden over i skrivningen af den debatterende artikel om sexisme i reklamer.

Tekster og materiale til analyse:
- Eksempel på appelformer:
Coca Cola reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=BRYXm3qhA80

- Ciceros pentagram - eksempel: Stoltenbergs tale til minde om Utøya-ofrerne. https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M

- Analyse af tale:
"Godhavnsdrengene" (2019)af Mette Frederiksen

- Analyse af valgkampagne:
Liberal Alliance
https://www.youtube.com/watch?v=HUNoVJ6Obu4 (siden taget ned fra youtube)

- Analyse af debatindlæg om klima:
"Planeten står ved en skillevej" af Mark Desholm m.fl. (2016)

Desuden afholdes et debatmodul om et fiktivt tivoli, som skal flytte til Sønderborg Kommune. Alle elever blev tildelt roller, som de skulle argumentere ud fra - og derved vise begreberne i spil.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Hiphop

Område: sprog

Forløbet tager udgangspunkt i den såkaldte "guldkædemodel" og uddrag fra RAP Rim rytme og reaktion af Magnus Riisager (DLF 2019).
Følgende sider er brugt til at få et indblik i guldkædemodellen:
7-11, 14-16, 37-41, 44-47, 50-53 og 62-75.

Tekster:  
"Neonlys" (2013) af Ukendt Kunstner
"Pige, Girl" (2011) af Malk de Koijn

Eleverne lavede fremlæggelser af værket: "Længe Leve" (2023) af Artigeardit. Sangene blev fordelt i grupperne:

Længe Leve: Sabine & Victoria & Lahisha
Tetovo: Laura & Ahmad & Hashem
Sidste Gang: Wasim & Mikkel & Lulya
Chart: Natascha & Jonathan & Nariman
Til Mig Selv: Magnus & Arnav & Thor
Ensom: Jonas & Viktor & Matthew
Snubler: Valdemar & Niels
Solskin: Hamida & Judd & Chiara & Zohal
Alting, Altid: Oliver & Oscar
Sig Hvad du vil: Jonass & Emil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantisme

Område: litteratur

Forløbet fokuserer på analyse og fortolkning i både lyrik og eventyr. Forløbet omdrejningspunkt er romantisme som strømning og dens opgør med romantikken og særligt biedermeier.

Litteratur:
Emil Aarestrup: ”Angst” (1838) og "På sneen" (1838)
H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847)
H.C. Andersen: "De røde sko" (1845)

I 3g læses "Sildig opvaagen" af Blicher, som kobles på forløbet.

Øvrigt materiale ses i nedenstående.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nyhedsformidling

OMRÅDE: MEDIER

Introduktion til centrale begreber inden for nyhedsformidling: journalistisk idéudvikling, research, kilder, stofområder, de fem nyhedskriterier, vinkling, tilstræbt objektivitet, genre samt design og layout. Desuden særligt fokus på tv-nyheder og reportagen som genre. For at gøre forløbet mere tematisk omhandlende alle eksempler/tekster om Ghettoer (se nedenstående).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den reflekterende artikel

Område: Skriftlighed

Et kort skriftlighedsforløb med fokus på den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne gennembrud

Område: litteratur

Et forløb med udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud med fokus på særligt kvinderollen, sædelighedsfejden og begreberne impressionisme og naturalisme.

Teori:
- Georg Brandes uddrag fra forelæsning (teori)
- Uddrag fra "Brug Litteraturhistorien" (Systime)
- Søren Vrist Christensen om "Det moderne gennembrud" https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
- Om impressionisme (se vedhæftninger)
- Om naturalisme (se vedhæftning).

Skønlitteratur:
- Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
- J. P Jacobsen: uddrag fra "Marie Grubbe" (1876)
- Herman Bang: "Foran Alteret" (1880)
VÆRKLÆSNING: Frøken Julie (1888) af August Strindberg

Billeder: P. C. Skovgaard: ”Landevej ved herregården Vognserup”, 1849 og H. A. Brendekilde: ”Udslidt”, 1889.

Filmatiseringer:
Af Frøken Julie (filmtrailers og det kongelige teater)
- https://www.youtube.com/watch?v=FVsX_S4GKVA
- https://www.youtube.com/watch?v=HOckfmCn38g
- https://www.youtube.com/watch?v=yOcC_PeWn78
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Klog på sprog

Område: Sprog

Forløbet omhandlede sprogsociologi, herunder: dialekt, kronolekt, sociolekt, etnolekt, jargon, slang.
Herefter et fokus på facework og sproghandlinger, hvor teorien kobles på både medieklip og litterære tekster.
Eleverne blev også introduceret til høflighedsprincippet, turtagning og transaktionsanalyse.

Tekster:
"Rav" af Bjørn Isak
"Dennis af Mads Matthiesen, 2007
"SKAM" (NRK) Afsnit 7, sæson 1 via DR.DK
"It’s giving ... brainrot. Velkommen til masterclass i internetjargon" af Line Sand (https://www.zetland.dk/)

"Pia Kjærsgaard kaster sig ud i gen z-slang i viral video" (https://nyheder.tv2.dk/video/2024-09-27-pia-kjaersgaard-kaster-sig-ud-i-gen-z-slang-i-viral-video-6362546931112)

"Landmand søger kærlighed" (https://underholdning.tv2.dk/viralt/2016-12-16-soenderjyske-dennis-gaar-viralt-hvor-bor-du-henne-i-silvan-andemad)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Metode i dansk

Miniforløb om SRP og metoder i dansk med udgangspunkt i lærerproduceret PowerPoint.

Eleverne fik tildelt nedenstående metode, som de præsenterede og koblede  på "Frøken Julie" af Strindberg, som klassen tidligere havde arbejdet med.

Biografisk læsning (Thor, Nari, Natascha, Magnus, Laura)
Feministisk læsning (Valdemar, Lahisha, Oscar, Victoria)
Nykritisk læsning (Ahmad, Viktor, Oliver, Jonass)
Psykoanalytisk læsning (Sabine, Jonas, Jonathan, Mikkel)
Strukturalistisk læsning (Hamida, Emil, Arnav, Niels)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Kampagnefilm

Område: Medier

Forløbet havde fokus på kampagnefilm - både kommercielle og ikke kommercielle.
I forløbet arbejdede eleverne særligt med filmiske virkemidler, AIDA modellen, appelformer, målgruppe, Raskins Storytelling-principper, slogan, sprog, case samt vurdering af kampagnefilms evne til at formidle et budskab og nå en målgruppe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Sildig Opvaagen - Blicher

Område: litteratur
Værklæsning af "Sildig Opvaagen" af St. St. Blicher.

Fokus på den upålidelige fortæller og grundmotiver i den blicherske novelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Moderisme, eksistentialisme og realisme

Område: litteratur

Forløbets udgangspunkt er en læsningen af modernistiske og realistiske tekster (kanonforfattere) fra 1900-tallet. For at skabe et mere tematisk forløb blev flere af teksterne læst i en eksistentialistiske ramme med teori fra bogen "Eksistentialisme i dansk" af Liselotte Henriksen - med særligt fokus på Kirkegaards fire stadier: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse. Derudover teori fra "Litteraturhistorien på langs og tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.

Skønlitteratur i forløbet:

Tidlig modernisme
- "Interferens" af Johannes V. Jensen

Ekspressionisme:
- Rio Janerio" -  Tom Kristensen
- "Bordelpige dræber ufødt" - Broby Johansen

Heretica:
- "Paradisæblerne" - Martin A. Hansen

60'er modernisme og konfrontationsmodernisme:
- "Det blev os pålagt" - Rifbjerg
- "Terminologi" - Rifbjerg
- "Hullet" -  Peter Seeberg

Verdenslitteratur i oversættelse
- "Foran Loven" af Kafka

70'erne:
- "Jeg er forelsket i dig"  - Vita Andersen
- "Hun ser godt ud" - Vita Andersen

80'erne:
- "Plastiksolen" - Michael Strunge
- "Den hæslige by" - Michael Strunge
- Coma" - Michael Strunge

90'er minimalisme
- "En stol for lidt" - Helle Helle
- "Der er ikke noget nyt" - Helle Helle

Film:
"Druk" (2020) af Thomas Vinterberg


Yderligere materiale: Se nedenstående
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Repetitionsforløb

Vi repeterer alle forløb - så I er klar til eksamen.
Links, som fremgår er tilgængelige til skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer