Holdet 2022 HI/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lise Bruun Rasmussen, Tina Sahl Lydiksen
Hold 2022 HI/w (1w HI, 2w HI, 3w HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det korte århundrede i Europa
Titel 2 Kampen om Grønland
Titel 3 oplysningstid og revolutioner
Titel 4 Vores historie
Titel 5 Europæisk middelalder - mødet med Islam
Titel 6 Holocaust - og andre folkedrab
Titel 7 Israel Palæstina
Titel 8 Stats og nationsdannelser i 1800 tallet
Titel 9 Ideologiernes kamp
Titel 10 Romerriget
Titel 11 kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det korte århundrede i Europa

Forløbet giver eleverne viden om nyere europæisk historie og formålet er at give dem en baggrundsviden, der bl.a kan anvendes i den kulturhistoriske undervisning i sprogfagene.
Forløbet dækker perioden fra 1. verdenskrig til afslutningen på den kolde krig.
Undervisningen fokuserer på tekstlæsning, (note)skrivning og arbejdsmetoder i faget - desuden erindringskultur, fordi vi besøger udstillingen "Skyttegrav og hjemmefront"
Forløbet slutter med en selvstændig gruppeøvelse i research og formidling af det andet sprogfags historie.

Materiale:
Palle Roslyng-Jensen, Brian Dupont Larsen, Rasmus Mariager og Regin Schmidt. Overblik. Det 20. århundredes historie. Gyldendal. 2013, s. 10-20
Thorkil Smitt og Christian Vollmond, Verdens Historie. Fra moderne til nyeste tid, del 2. Lindhardt og Ringhof, 2015, s. 114-121
Verdenshistorien, del 2, af Tegnedrengene: (25 min) https://www.youtube.com/watch?v=RMsXqpprWew
Stefan Zweig om begejstringen ved krigens udbrud (1942), i Henrik Wive Mortensen og Lars Peter Visti Hansen. Verden. Det 20. og 21. århundrede. Lindhardt og Ringhof. 2014, s. 72
Video om livet i skyttegravene: https://www.youtube.com/watch?v=9E7xYLv8N2E (Life in Trenches fra Imperial War museum, 8 min)
To videoer om Versaillestraktaten: https://www.youtube.com/watch?v=vrYhLNQMRro&t=1s – Versailles samt https://www.youtube.com/watch?v=0jycVFL8CNM&t=2s Versailles 2
Kort video om dolkestødslegenden: https://www.dr.dk/skole/historie/europa-blev-stille#!/01:43
Plakater fra WW1. Se dokumentet Plakater WW1
Tysk revanchistisk mindekultur https://bildhauerei-in-berlin.de/bildwerk/kriegerdenkmal-des-koenigin-augusta-garde-grenadier-regiment-no-4/ (Franz Dorrenbach. Das Kriegerdenkmal für die Gefallenen des Ersten Weltkrieges (Königin Augusta Garde-Grenadier-Regiment Nr. 4). 1925. Neuer Garnisonfriedhof, Berlin)
Film om Anden verdenskrig, klippet sammen af Zeki Laurent Sadic) i alt 76 min.: https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q (1:3) og https://www.youtube.com/watch?v=Lem9uXKCMCs (2:3) og https://www.youtube.com/watch?v=1GWDFVWYCYo (3:3)
Film om Den kolde krig, klippet af Zeki Laurent Sadic https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE (31 min)
Klip fra Verden iflg Gram, den 28.12. Udsyn med personlighed og perspektiv, ca. 5-25. min med Ulrik Vestergaard OECD og konkurrencekommissær Margrethe Vestager om Europa i dag (https://www.dr.dk/lyd/p1/verden-ifoelge-gram/verden-ifoelge-gram-2022-12-28 )

Der er læst i alt 19 sider + diverse ifm. research af WW1-plakater + research til øvelsen med det andet sprogfag + ca. 160 min video-materiale + ca. 20 min radio-interview

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne: - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den europæiske og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne - skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Kampen om Grønland

Historie-delen af det flerfaglige forløb (med dansk)
Der er stadig mange spor, der peger på det tidligere koloniale forhold mellem Danmark og Grønland. I forløbet fokuseres på grønlandsk historie, især relationen mellem Grønland og Danmark - også i den postkoloniale periode. Forløbet er tværfagligt med dansk-faget, hvor dokumentar-genren er i fokus.
Kildeanalyse og historiebrugsteori er introduceret.

Problemstillinger:
Hvordan var danskernes og grønlændernes selvforståelse - og forståelse af hinanden - i kolonitiden og efter?
Var Danmark den gode kolonimagt?
Var grønlænderne ofre?
Blev Grønland mere eller mindre koloniseret efter 1953?
Hvorfor diskuteres det, om Grønland var en koloni?
Hvorfor er der så relativt mange selvmord i Grønland?
Hvordan forandres relationen mellem Grønland og Danmark i disse år?

Materiale:
Grønlandsspillet fra https://rigetinord.com/2022/02/12/ekspeditionen-til-gronland/
Uddrag af Knud Oldendow. Grønland. Folk og land i vore dage. Forlaget Fremad. 1936 (3 sider)
Winnie Færk, Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid. Columbus. 2016, s. 29-58 (29 sider)
20 min. uddrag (om Hans Egede) af DR2-debatprogram med Adam Holm som vært "Kampen om historien. Undertrykker eller redningsmand?" (1:4): https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-undertrykker-eller-redningsmand_312969, sendt første gang på DR2 den 24.4.2022
Skal statuen af Hans Egede fjernes? Taget fra https://rigetinord.com/2022/03/22/skal-statuen-af-hans-egede-fjernes/  (1 side)
5 min uddrag (om Knud Oldendow) af dramadokumentaren ”Historien om Danmark og Grønland. Et lukket land” (3:4): https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-groenland-og-danmark_350853, sendt første gang 8. maj 2022.
Rasmus Augustesen og Krister Hansen. Grønland – historie, samfund, religion. Systime. 2016, s. 20-22 (https://groenland.systime.dk/?id=182#c359) (3 sider)
Uddrag af "Har Grønland været en koloni?" af Merle Baeré i Information 10.3.2018 (https://www.information.dk/moti/2018/03/groenland-vaeret-koloni) (3 sider)
Ti første min. (om koloni-relationen) af DR2-debatprogram med Adam Holm som vært "Kampen om historien. Koloni og kolonimagt" (2:4): https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-koloni-og-kolonimagt_312964
Uddrag af dr. phil Jørgen Thorslunds doktordisputats med titlen ”Ungdomsselvmord og moderniseringsproblemer blandt inuit i Grønland” ved Roskilde Universitetscenter, udgivet 1.8.1992, her taget fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-46/ (3 sider)
For unge i Grønland er selvmord blevet en kultur, af journalist Cathrine Marie Nørgaard, Kristeligt Dagblad, 24.11. 2018 (uddrag) (2 sider)
Om national identitet: https://www.levendegronland.dk/da/samfundsfag/national-identitet/ (2 sider)
Uddrag af Martin Brum. 'Imperiets børn' kræver opgør med den danske udlægning af kolonitiden. Altinget.dk, den 10. juni 2021, https://www.altinget.dk/artikel/imperiets-boern-kraever-opgoer-med-den-danske-udlaegning-af-kolonitiden (opgør med den danske historiefortælling om kolonitiden i Grønland) (1 side)
Fem første min. (om Grønland bliver selvstændigt) af DR2-debatprogram med Adam Holm som vært "Kampen om historien. Selvstyre og selvstændighed" (4:4): https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-selvstyre-og-selvstaendighed_312965

Matrixarbejde om spiralkampagnen, eksperimentet, juridisk faderløse, ulovlige adoptioner på baggrund af
Eksperimentet: Winnie Færk, Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid. Columbus. 2016, kap. 4, s. 79-82 og https://sm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2022/feb/godtgoerelse-paa-vej-til-seks-nulevende-groenlaendere-som-blev-sendt-til-danmark-i-1951
Spiralkampagnen: https://www.dr.dk/nysgerrig/webfeature/spiralkampagne
De juridisk faderløse: https://knr.gl/da/nyheder/juridisk-faderløse-sender-krav-om-erstatning-til-den-danske-stat og https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/juridisk-faderloese-groenlaendere-kraever-undskyldning-fra-danmark
Ulovlige adoptioner: https://www.information.dk/indland/2020/10/politikere-forskere-kulegrav-danske-adoptioner-groenlandske-boern    

I alt er der i historiedelen læst 47 sider (+ 1-5 sider matrix-læsning) samt 40 min debatprogramserie.

Forløbet lægger op til at eleverne skriver dansk-historie-opgave om emnet - og derfor er træning i akademisk skrivning og skriftlighed en væsentlig del af forløbet.
Følgende tre opgaveformuleringer kan der vælges mellem:

Opgave 1 Grønlandsk identitet
Hvilke konsekvenser har dansk tilstedeværelse haft for identitetsdannelse i det postkoloniale Grønland? ​
Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1933 til nutiden. ​
Lav en analyse af DRs dramadokumentar "Historien om Grønland og Danmark" (2022), afsnit 4 “Det nye Grønland” med fokus på fremstillingen af den udvikling/forandring, der sker i Grønland fra 1960erne, og hvilken rolle danske politikere og økonomer spiller deri. Din analyse skal vise eksempler på dokumentargenrens brug af lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler, herunder vinkling, autenticitetsmarkører og dramatiseringer (herunder “filmiske virkemidler”). ​
Lav desuden en kildeanalyse af Nikolaj Rosings tale (1970) med fokus på konsekvensen af den danske tilstedeværelse i Grønland. ​
Lav i forlængelse heraf en diskussion om udfordringerne ved grønlandsk identitetsdannelse, hvor du inddrager enten begrebet “postkolonialisme” eller “national identitet”.

Opgave 2 Kampen om Grønland
​Hvilke kulturelle og identitetsmæssige kampe foregår i det postkoloniale Grønland? ​
Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1933 til nutiden. ​
Lav en analyse af Kenneth Sorentos dokumentarfilm "Kampen om Grønland" (2020) med fokus på fremstillingen af de fire hovedpersoners kamp for, hvordan Grønland skal udvikle sig. Din analyse skal vise eksempler på dokumentargenrens brug af lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler, herunder vinkling, autenticitetsmarkører og dramatiseringer (herunder “filmiske virkemidler”). ​
Lav en kildekritisk analyse af rockbandet Sumés sang "Inuit Nunaat" (1974) med fokus på deres opfattelse af kampen om Grønland.   ​
Lav i forlængelse heraf en diskussion om udfordringerne ved identitetsdannelse i Grønland, hvor du inddrager enten begrebet “postkolonialisme” eller “national identitet”.​

Opgave 3 Problemer i Grønland
På hvilken måde kan DRs dokumentarfilm "Flugten fra Grønland" (2007) betragtes som et udtryk for postkolonialisme?​
Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1933 til nutiden. ​
Lav en analyse af Poul Erik Heilbuths dokumentarfilm Flugten fra Grønland (2007) med fokus på fremstillingen af forholdene i samtidens Grønland. Din analyse skal vise eksempler på dokumentargenrens brug af lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler, herunder vinkling, autenticitetsmarkører og dramatiseringer (herunder “filmiske virkemidler”).​
Lav en kildeanalyse af Hans Enoksens pressemeddelelse "Manipulatorisk DR-dokumentar om Grønland" (2007).​
Lav i forlængelse heraf en vurdering af, hvor troværdig DR-dokumentaren er – med inddragelse af begrebet “postkolonialistisk læsning”.​



Danskfagligt forløb: DOK og DHO Grønland og postkolonialisme – JM

INTRO til temaet Grønland:
Dokumentarfilm Isbryder fra Danmarks Journalisthøjskole om grønlandske studerende i Danmark med formålet at skabe identifikation mellem de danske og grønlandske unge: https://www.youtube.com/watch?v=2je_vTAA630 (19 min)
Introduktion til ”postkolonial læsning”: https://www.gymdansk.dk/postkolonial-laeligsning.html
"Postkolonialisme er en måde at læse tekster fra og efter kolonitiden med et særligt perspektiv"
(Sammenskriv af Martine Lind Krebs: https://www.levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/
og Thor Gustafsson, Anders H. Kristiansen m.fl.: Litteratur med udsyn 2, Dansklærerforeningens forlag 2016.

Perspektivering:
Niviaq Korneliussen – forfatter til Blomsterdalen (2020):
Hør med her: https://www.gyldendal.dk/produkter/blomsterdalen-9788702278385
"Unge grønlændere spejler sig i Blomsterdalen", artikel fra Dansknoter, marts 2023


INTRO til dokumentarfilmgenren:
Granild/Wolfhagen: DOX (2016) i uddrag: s. 16-26 og 33-44
Kulturmagasinet GEJST om dokumentargenrens ”virkelighed” og ”iscenesættelse” (på CFU)


Herefter dokumentarfilmanalyse af:
Den deltagende: Historien om Grønland og Danmark, episode 4 ”Det nye Grønland” (2022) https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-det-nye-groenland_350858
Den autoritative: Flugten fra Grønland (findes på CFU) fra 2007
Den observerende: Kampen om Grønland (findes på CFU) fra 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den nationale og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 oplysningstid og revolutioner

Forløbet koncentrerer sig om oplysningstidens ideer og deres relevans for nutiden samt ser på deres udmøntning i den amerikanske uafhængighedserklæring og den franske revolution. Herunder diskuterer vi forskellige årsagsforklaringer og aktør/ struktur problematik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vores historie

Forløbet tager udgangspunkt i familierevolutionen 1960-1980 i velfærdssamfundets tilblivelse. Det en del af SDUs projekt om borgerhistorie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Europæisk middelalder - mødet med Islam

forløbet beskæftiger sig med den arabiske ekspansion i 6-700 tallet og begyndelsen på korstogene under overskriften kulturmøder eller kultursammenstød og denne diskussion i dag. Endvidere belyses den europæiske højmiddelalders interne magtkampe og selvforståelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 8 Stats og nationsdannelser i 1800 tallet

Forløbet vil fokusere på den danske nationalstatsdannelse i 1800 tallet  - med inddragelse af det tyske eksempel.
Derudover vil forløbet med udgangspunkt i begrebet nation behandle forskellige forståelser af national identitet og med afsæt i hvem nationen er behandle det danske demokratis udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ideologiernes kamp

Ideologiernes kamp 1:
Forløbet giver overblik over det 20. århundredes historie med hensyn  til "ideologiernes kamp" i den russiske revolution og nazismens magtovertagelse.
Centrale problemstillinger:
politiske, økonomiske og mentale årsager til revolutioner - og de konkrete historiske forhold,  der muliggjorde henholdsvis den russiske og den nazistiske.
Hvordan vurderes den russiske revolution i eftertiden?
Hvorfor blev Danmark ikke nazistisk eller kommunistisk?
Ideologiernes kamp 2
Forløbet giver overblik over det 20.århundredes historie i lyset af "ideologierne kamp"  i den kolde krig med nedslag i begyndelsen og afslutningen på den kolde krig. Fokus på den nye amerikanske verdensorden
Centrale problemstillinger:
Fra Monroe- til Truman - hvorfor og hvordan?
Sovjetunionens opfattelse af den nye verdensorden.
Amerikaniseringen i Danmark - konsekvenser
Grunde til murens fald og den kolde krigs ophør.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer