Sønderborg Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderborg Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sønderborg Statsskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Mikkel Strandbygaard Bencke
Hold
2022 HI/k (
1k HI
,
2k HI
,
3k HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Den danske verdenshistorie: Kronologi 1
Titel 2
Danmark i opbrud
Titel 3
Antikkens samfund
Titel 4
Udenfor Europa: Middelalderens kulturmøder
Titel 5
Mennesket i centrum: Renæssance og reformation
Titel 6
Opdagelser og kulturmøder
Titel 7
Albanien (supplerende stof)
Titel 8
Kampen om det gode samfund
Titel 9
Kolonisering og imperialisme
Titel 10
Ideologiernes kamp
Titel 11
Danmark og den nye verdensorden
Titel 12
Globalisering? En verden i konflikt
Titel 13
Kronologi 2 - repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Den danske verdenshistorie: Kronologi 1
Forløbet giver en introduktion til Danmarks historie fra vikingetiden til industrialiseringen og perioden omkring 1900. Der lægges vægt på overblik og sammenhæng fremfor fordybelse. Der læses få repræsentative tekster, men ellers er forløbets formål at skabe overblik og opøve hensigsmæssige arbejdsvaner i forhold til historiefaget.
Mod forløbets slutning er det faglige fokus i stigende grad kernestofområderne national identitet og demokrati med særligt fokus på den politiske, økonomiske og sociale udvikling i Danmark fra midten af 1800-tallet.
Forløbet introducerer også til fagets identitet, metode og arbejdsformer og periodiseringsprincipper.
Estimeret sidetal: 45
Indhold
Kernestof:
Schou, Lotte & Ørnstrøm, Susanne: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 9-16, 18-32, 34-56, 59-60, 82-90, 95-136
Kilde: Widukind om kong Haralds dåb Widukind om Haralds dåb.pdf
Fortalen til Jyske Lov 1241.docx
Jyske Lov 1241 - med lov skal land bygges
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Uddrag fra Kongeloven 1665 Kongeloven, 1665.pdf
Den enevældige stat
Samfundet under enevælden
Supplerende stof:
Opgaver til forhistorien.docx
Spørg en eller begge jeres forældre hvilke historiske begivenheder de kan huske (I skal bruge deres input i timen)
Middelalderopgaver.docx
Modulplan 061222.docx
Historien om Danmark afs. 5: Den sene middelalder
Modulplan .docx
Miniforedrag - Den danske enevælde
Opgaver til Kongeloven.docx
ChatGPT: Optimizing Language Models for Dialogue
Modulplan og opgaver.docx
Ny chatrobot kan klare din eksamen, rette din software og skrive dit essay
Enevælden samfund - kryds og tværs
Oplysningstiden
Oplægsplan.docx
Repetitionsøvelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark i opbrud
Som optakt til klassens DHO-forløb om Danmark i 1960'erne og 1970'erne arbejder vi med et længere tema om Danmarks modernisering efter 2.VK, med særligt fokus på produktionsforhold, kønsroller, kultur- og mentalitetshistorie. Vi arbejder ud fra en masse filmklip, kildetekster og baggrundsmateriale, og får på den måde skabt et solidt fundament for DHO'en som intro til historiefagets skriftlige dimension
Forløbet introducerer både til "den store" og "den lille" historie i Danmark i perioden 1950'erne til 1970'erne. Fokus er på velfærdsstatens udvikling, traditionelle kønsroller, velstandsstigning, kulturelle opbrud, kvindesagen, rødstrømper, ungdomsoprør og den ændrede (køns)moral.
Desuden introduceres mere målrettet til historiefagets metoder herunder især den klassiske kildeanalyse og det funktionelle kildebegreb. Forløbet afrundes med opgaven i dansk/historie.
Estimeret sidetal: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Køn og seksualitet som emne i historie? - HistorieLab
Ordbogen.com
De danske kvinders historie side 31: Kampen om stemmeretten De danske kvinders historie s31.pdf
De danske kvinders historie: Seksualitet og børnebegrænsning s. 43-44 De danske kvinders historie s43-52.pdf
DR's arkiver: Kernefamiliens heltinde; Parcelhusene blomstrer
Løkke og Jacobsen: Familieliv i Danmark: Billeder af velfærdsstatens udvikling s. 227-229 Løkke og Jacobsen Familieliv i Danmark Billeder af velfærdsstaten.pdf
Hansen: Gør gode tider bedre: Velfærdsstaten i tal s. 11 + 30 Gør gode tider bedre - arbejdsstyrkens udvikling.pdf
Hansen: Gør gode tider bedre: Sådan klarer vi os Gør gode tider bedre - Sådan klarer vi os.pdf
Bo Bedre forside 1961
Schou, Lotte & Ørnstrøm, Susanne: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 157-163
Løkke og Jacobsen: Familieliv i Danmark. Kilde 57: Klinket porcelæn Familieliv i Danmark kildesamling.pdf
DR's arkiver: Seksualmoral og Retten til abort
Ajaxreklame 1966
Løkke og Jacobsen: Familieliv i Danmark. Moderne tider side 95-106 Familieliv i Danmark Moderne tider side 95 - 108.pdf
DR's arkiver: Køkkenmaskinerne indtager hjemmet; Rødstrømper og ligeløn, Femølejren, Pornoen frigives
Løkke og Jacobsen: Familieliv i Danmark. Tal om familie, børn og arbejde 1940-1993 side 243-245 Familieliv i Danmark kildesamling.pdf
Bryld: Danmark fra oldtid til nutid s. 249-253 Bryld 249 - 253 Kvindernes fremmarch.pdf
DR's arkiver: Alle gør oprør; Moden og Christiania
Bryld: Danmark fra oldtid til nutid. Ungdomsoprøret side 253-255 Bryld - Danmark fra oldtid til nutid - Ungdomsoprøret.pdf
Schou og Ørnstrøm: Danmark i verden side 164-166 8 gør gode tider bedre.pdf
Vi ser filmene "Kønsroller under forandring" og "Christiania"
Hansen - Gør gode tider bedre. Kildeteksten "Sådan klarer vi os" (1968)
Familieliv i Danmark kildesamling.pdf Kilde 57: klinket porcelæn samt kilde 63 a-f - tabelmateriale til belysning af de ændrede kønsroler
Kildeanalysens basisopskrift.docx
Faglig skrivning i historie vs1.docx
DHO films
DHO - Sønderborg Statsskole
DHO info 2023.pptx
Vi fortsætter med statussamtaler
DHO opgaver og materialer
Film brugt i historie
Supplerende stof:
Diskussionsopgaver.docx
Klaus Riskær Vs. Anne-Grethe Bjarup Riis
Seksualitetens kulturhistorie Seksualitetens kulturhistorie.docx
Modulplan og opgaver.docx
DRTV - Danske mord: Englemagersken
Mørch (m.fl.): Danmarks historie 1880-1960 God tone i livets forhold (1883).pdf
DR's arkiver: Thit Jensen
8 gør gode tider bedre.pdf
Din mand skrider, hvis du ikke kan bage – og andre reklamer fra 1960erne
En skriveøvelse.docx
Vi fortsætter fra tirsdagsmodulet - se materialet der
Opsparingsplan 1k.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Antikkens samfund
Introduktion til antikkens samfund med særligt fokus på samfundsforhold og livssyn i Romerriget. Temaerne er politiske, militære og økonomiske forhold, religion, filosofi, slaver, identitet samt forholdet mellem kønnene. Vi fokuserer på overgangen fra antikken til middelalderen blandt andet med fokus på udviklingen af det kristne menneskesyn. Desuden en diskussion af antikkens relevans for europæisk kulturhistorie. I forløbet arbejdes desuden med oplægs- og formidlingsøvelser samt remediering.
Estimeret omfang: 30 ns. Dertil kommer materiale fra selvvalgte temagrupper
Faglige mål i fokus:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1; sider: 24, 29, 35, 52-53, 57-66, 68-69, 71-84
Kejser Augustus: Mine bedrifter. Uddrag fra Frederiksen Vores Verdenshistorie 1 s.69
Kildefokus: Frederiksen: Vores verdenshistorie 1 kilde 11 side 64: Josefus om den romerske hær; kilde 12 side 65: Dio Cassius om mordet på Cæsar; kilde 13 side 69: Kejser Augustus: Mine bedrifter.
Danielsen (m.fl.): Fokus 1 kilde 10: Plinius d. Yngre: Hvordan skal man behandle de kristne? Plinius Hvordan skal man behandle de kristne.pdf
Film (45 min): Hvordan romerne ændrede verden (u.å.)
Supplerende stof:
Forløbsintro Mi.pptx
Modulplan.docx
2 Antikkens Grækenland.pdf
3 Antikkens Rom.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Udenfor Europa: Middelalderens kulturmøder
Introduktion til og problematisering af begrebet middelalder, herunder middelalderens verdensbillede, menneskesyn, gejstlige og verdslige magtforhold, feudalsamfundet samt religiøse og kulturelle udvikling både i en mellemøstlig kulturel og politisk kontekst og en tilsvarende vesteuropæisk. Forløbets omdrejningspunkt er kulturmødet mellem den kristne kultur og islam via korstogene. Vi trækker tråde til i dag og ser på middelalderens relevans i et større historisk perspektiv via forskellige gruppebaserede temaøvelser, og diskuterer begrebet kulturmøder i en aktuel kontekst med udblik til aktuelle religiøse og kulturelle forhold i Mellemøsten, og relationen mellem Mellemøsten og Vesten.
Estimeret omfang: 45 ns.
Faglige mål i fokus:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Kildemateriale: Uddrag af Benedicts klosterregel; grundplan for et kloster 820 (fra Fokus 1: Kernestof i historie, Gyldendal 2009)
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1; sider: 89, 96, 98, 100-113, 129-134, 136-139, 142-146, 148
Kildelæsning: Gratian om ægteskabet (1150); Ærbarhed og at pleje sin mand (ca. 1350) fra Frederiksen Vores verdenshistorie 1 s. 137-138
Samuel Huntingtons kulturmødeteori
Diskursanalyse - en begrebsoversigt.docx
Kildelæsning: Pave Urban 2's korstogsprædiken i Clermont 1095
Urban IIs tale.docx
Kildeanalyse: Kalif Umars pagt (637)
Søgaard i Kristeligt Dagblad (marts 2016): Korstogene var ikke en uprovokeret handling Korstogene var ikke en uprovokeret handling (kilde 71).pdf
Lauritsen på Videnskab.dk november 2008: Korstog på skoleskemaet i Mellemøsten Korstog på skoleskemaet i Mellemøsten.docx
Smitt og Vollmond: Verdenshistorie 1 side 81: Den retfærdige krig
Korstog i nutiden s81 + 88-89.pdf Side 81: Den retfærdige krig
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2 Problemformuleringer og problemstillinger s270 - 271.pdf
Supplerende stof:
5 Middelalderen - kirken i centrum.pdf
Modulplan.docx
Kap 4 Det store kulturmøde.pdf
Revideret modulplan.docx
Kingdom Of Heaven BTP.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mennesket i centrum: Renæssance og reformation
Med afsæt i korstogstidens kulturmøde og den begyndende Norditalienske handel arbejder vi med renæssancens nye verdensbilleder og ikke mindst det nye menneskesyn fra renæssancens Italien over reformationens opgør med den katolske kirkes frelses- og vidensmonopol. Forløbet fokuserer på de overordnede udviklingstendenser, men laver nedslag i renæssancens kunst- og livssyn og derefter reformationens opgør med den katolske kirke. Desuden introduktion til begreber som individualisering, humanisme, naturvidenskab, sekularisering samt renæssancens betydning for europæisk kultur- og mentalitetshistorie også i et nutidsperspektiv.
Estimeret omfang: 65 ns.
Faglige mål i fokus:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Giovanni Pica della Mirandola (1486) og Den hellige Birgitta af Vadstena (1300-tallet)
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1; sider: 216-246
Danielsen og Knudsen: Renæssancen - Da mennesket kom i centrum side 73-80; 94-106; 106-113; 178-182 Arkitektur.pdf Hverdagsliv og sociale forhold.pdf Naturvidenskab.pdf Billedkunst.pdf
Kildelæsning: Machiavelli: Fyrsten (1513) og Martin Luther: Lydighed mod statsmagten (1522) i Frederiksen: Kilder til Vores Verdenshistorie s88 Kilde 75 og 76 Om statsmagten.pdf
Kildelæsning: Uddrag af Luthers 95 teser. Frederiksen Vores Verdenshistorie 1 s. 240 kilde 53
Martin Luther: Om det almindelige præstedømme. Uddrag fra Til den kristne adel (1520)
Supplerende stof:
Modulplan.docx
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1: Mennesket i centrum 8 Mennesket i centrum.pdf
Vores Verdenshistorie 1 s.237-240: Reformationen Reformationen s237 - 246.pdf
Europas jøder føler sig truet af stigende antisemitisme
Miniforedrag - renæssancen i Danmark
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
8 Mennesket i centrum.pdf
Repetitionsquiz 1
Brief History of the Renaissance | 5 MINUTES
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Opdagelser og kulturmøder
Forløbet har fokus på årsagerne og motiver til 14-1500-tallets opdagelser og den tidlige kolonisering. Vi undersøger europæernes selvopfattelse, synet på befolkningerne i de lande europæerne rejste til, samt den europæiske legitimering af kulturmødet ud fra en kulturel og teknologisk overlegenhedsfølelse. Desuden har vi fokus på begreber som etnocentrisme, globalisering, hegemoni, kultur, civilisation, fortidsforståelse, historiebrug, historiesyn, historiebevidsthed og diskursanalyse samt kolonibegrebet i en mere moderne kontekst.
Estimeret omfang: 45 ns.
Faglige mål i fokus:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2; sider: 16-18, 28-49, 51-60
De Bry (1594) og Puelba (1862): Columbus' landgang i Amerika
Kilde 10 og 12 Bernal Diaz (ca. 1560) Om mødet med Tenochtitlan og aztekernes religion
Kilde 14: Cortés om erobringen af Tenochtitlan (1522)
Kildeanalyse: Las Casas om indianernes karakter (kilde 15) og Sepulveda om indianernes karakter (kilde 16)
Nielsen: Opdaget? Kilde 12 s. 99-101: Las Casas som indianernes beskytter Las Casas - Indianernes beskytter.pdf
Diskursanalysen i historie.docx
Grubb (m.fl.): Fokus 1: Fra antikken til europæisk ekspansion (ny udg).Kolonisering.pdf side 256-257
Supplerende stof:
Modulplan Europæerne drager ud.docx
Verdenskort.pdf
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2 Opdagelserne - den tidlige globalisering.pdf
Modulplan 2k Opdagelsen af Amerika.docx
Modulplan - mødet med Aztekerne.docx
Modulplan - spaniernes opfattelse af indianerne.docx
Modulplan Nordamerika og oplægsøvelse 2k.docx
Grubb (m.fl.): Fokus 1: Fra antikken til europæisk ekspansion (ny udg).Kolonisering.pdf
Modulplan - opdagelser og globalisering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Albanien (supplerende stof)
Fagligt fundament for studieturen til Tirana
Indhold
Kernestof:
Eliza Dushku | Dear Albania
Albanien - en kort introduktion.pptx
Albanien
BBC: The Albanian Exodus (2022)
Albanien: verdens hårdeste kommunistiske diktatur på vej mod EU? • POV International
https://www.nationalgeographic.com/travel/article/photos-forgotten-military-bunkers
Modulplan Fra Hoxha til nutiden.docx
Husk at få afleveret en underskrevet version af Ordensregler studietur 2k 2024.pdf
Vi skal have de sidste telefonnumre i oversigten
Modulplan Temaoplæg.docx
Debat: Et storalbansk spøgelse går gennem Balkan
Den ortodokse kirke - en introduktion
Hvad er forskellen på folkekirken og den russisk-ortodokse kirke?
This baptism in Georgia - Orthodox Religion
Albanien og EU: Udfordringerne på vejen mod et EU-medlemskab: Benjamin, Andreas, Celina, Cille og SilleAlbanien og det politiske system: Den politiske status i Albanien: Marie-Louise, Isabel, Katrine, Tilde, FrederikkeAlbanien og Kosovo-konflikten: H
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2 kilde 19 side 76: Bossuet: Gud skaber kongen; kilde 20 side 68: Bekendtgørelse om afskaffelsen af religionsfriheden
Modulplan - enevældens samfund.docx
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2; sider: 64-72
Supplerende stof:
2 Revolutionens kraft.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kampen om det gode samfund
Forløbet har to spor: Et europæisk og et dansk. Der trækkes tråde fra oplysningstidens fokus på menneske, stat og samfund og til opgøret med enevælden og den begyndende demokratisering. Det primære fokus er den franske revolution, de politiske ideologiers opståen, industrialiseringen herunder især de industrielle, økonomiske og politiske revolutioner samt deres konsekvenser for såvel individ som samfund.
Vi undersøger desuden 1800-tallets nationalistiske strømninger med særligt fokus på nationalitetsbegrebet og udviklingen af det danske demokrati. Endelig introducerer forløbet til begreberne historiebrug og historiesyn (idealistisk/materialistisk) samt forholdet mellem aktør og struktur.
Estimeret omfang: 70 ns.
Faglige mål i fokus:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2 kilde 19 side 76: Bossuet: Gud skaber kongen; kilde 20 side 68: Bekendtgørelse om afskaffelsen af religionsfriheden
Modulplan - enevældens samfund.docx
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2; sider: 64-73, 75-83, 93-97, 102-105, 110-115, 117-125
Modulplan - den industrielle revolution.docx
Kildefokus: Fabriksregler fra Whittaker & Sons 1851 (kilde 23) og Den engelske kommission om børnearbejde 1840 (kilde 24)
Frederiksen Vores verdenshistorie 2 side 93-97 Den franske revolution.pdf
Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration 2 side 112-120
DR: Historien om Danmark afs. 8: Grundloven (55 min)
Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration 2 side 101 + 106-108 Nationale identiteter.pdf
Foredrag: Fra enevældig helstat til nationalstat
Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration 2 Det danske demokrati.pdf side 132-141
Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration 2 Det danske demokrati.pdf side 131-132
Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration 2 side 106-108 + 112-120 Nationale identiteter.pdf
Supplerende stof:
2 Revolutionens kraft.pdf
I får nye pladser i dette modul
Arkivklip: Industrialiseringen
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2 2 Revolutionens kraft.pdf
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2: 3 Kampen om det gode samfund.pdf
Modulplan - de politiske ideologier.docx
Liberalisme.pptx
Den franske revolution.pptx
Socialliberalismen.pptx
Socialisme.pptx
Lektion 6: Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
Modulplan Nationale identiteter.docx
Modulplan - det danske demokrati.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kolonisering og imperialisme
Forløbet tager afsæt i Danmark som kolonimagt med udblik til især Grønland og Vestindien, herunder de nutidige relationer imellem Grønland og Danmark og dansk selvforståelse som en tidligere koloni- og slavemagt (den del afvikles som elevbaserede temaoplæg).
Desuden trækkes de overordnede linjer fra den tidlige koloniserings motiver og menneskesyn til 1800-tallets imperialisme i industrialiseringens kølvand. Særligt fokus på italesættelsen af os/dem herunder legitimeringen af den europæiske erobringsdiskurs. Forløbet anvender diskursanalytiske værktøjer i relation til os/dem-diskussionen.
Et andet centralt fokus er en undersøgelse af de europæiske stormagters syn på de koloniserede områder - både menneskesynet og den legitimering af hegemoni der fandt sted i løbet af imperialismen med inddragelse af begreber som euro- og etnocentrisme samt orientalisme. Og endelig rejses spørgsmålet hvorvidt fortidens gerninger i et erindringspolitisk perspektiv kan/skal undskyldes med fokus på begreber som historiebrug og erindringspolitik.
Estimeret omfang: 85 ns.
Indhold
Kernestof:
Rostgaard: Kulturmøder i dansk kolonihistorie side 12-18
Rostgaard, Marianne & Schou, Lotte: KULTURMØDER, Gyldendal; sider: 9-18, 23-38, 42-43, 57-71, 85-110, 182-185
Rostgaard: Kulturmøder i dansk kolonihistorie side 9-11
Kap 2 - Grønland.pdf
Kap 4 Vestindien.pdf
Kap 3 Guldkysten.pdf
Rostgaard: Kulturmøder i dansk kolonihistorie side 20-21 Kap 1 - intro.pdf
Kildefokus: Christian Rosing: Lampeslukningen (1906) s. 42-43; s. 103: Klodshans no. 14 1917; Gardelins reglement 1733 s.104-105; J. L. Carstens’ beskrivelse af husslaverne 1740 s.106-107; Haagensen: De er skabt til at være trælle 1758 ( s.108-109) Z
Diskursanalysen i historie.docx
Christian Rosing: Lampeslukningen i Grønland (1906) Rostgaard Kulturmøder i dansk kolonihistorie - kildesamling.pdf
Kildefokus: Kilde 58 side 180: Salomonsens Leksikon (1890): Afrika; Kilde 60: Cecil Rhodes (1870): Om den engelske race
Frederiksen: Vores verdenshistorie 2; sider: 178-189, 191-205
Andersen: Historiske hovedlinjer fra antikken til i dag. Imperialismen s. 151-153 16 Imperialisme.pdf
Kildefokus: Kilde 63: Faber: Behøver Tyskland kolonier? (1879); kilde 64-67: Kong Lobengula og Dronning Victoria om den engelske koncession af Rhodesia/Zimbabwe
Kildefokus: Kilde 61 side 187: Macaulay om sprog og uddannelse i Indien
Skamløst forsvar for imperialisme
Kildefokus: Frederiksen Vores verdenshistorie 2: Myten om det humane Danmark (kilde 69) og Niall Ferguson: Storbritannien skabte den moderne verden (kilde 70).
Astrid Nonbo Andersen: Danmark kan ikke undskylde for slavehandel
Supplerende stof:
Modulplan Danmark som kolonimagt - intro (revideret).docx
Modulplan De danske kolonier.docx
I modulet skal I inddeles i 4 oplægsgrupper (en om Grønland før 2008, en om Grønland efter 2008, en om Vestindien og en om Guldkysten). Overvej gerne på forhånd hvem du vil arbejde med - der skal være maksimalt 6 i en gruppe.
Den danske slavehandel, ca. 1660-1848
Modulplan Kildeanalyse Danmark som kolonimagt.docx
Frederiksen 5 Imperialismens tidsalder.pdf
Modulplan Imperialismens menneskesyn.docx
Racist Soap Adverts Have Been Around for Hundreds of Years, Here Are Some Vintage Ads Depict African Americans as Dirty
A Brief History of The Scramble For Africa
Modulplan 3k Afrika.docx
5 Imperialismens tidsalder.pdf
Modulplan - Indien som Imperiets Juvel.docx
Modulplan Forløbsafrunding.docx
Rostgaard: Kulturmøder i dansk kolonihistorie s. Kap 7 intro.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ideologiernes kamp
Vi tager afsæt i Ruslands invasion af Ukraine herunder magtlegitimering og historiebrug- og misbrug, og trækker derefter tråde tilbage til 1.VK samt det kommunistiske, det liberale og det fascistiske spor i mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig.
En central del af dette fokus er folkedrabsbegrebet belyst med særligt fokus på Holocaust og her især spørgsmålet om årsagsforklaringer og ansvar, men med afsæt i bl.a. Stantons 10 stadier perspektiveres også til andre folkedrab.
Et andet centralt spor er Den kolde krig. Fokuspunkterne er ideologiernes udvikling og graden af folkelig opbakning, krig og alliancer, det delte Europa, livet i DDR, den økonomiske politik både i Vest og Øst samt vejen til opbrud i Østeuropa. Og derefter retur til de fornyede spændinger mellem NATO og Rusland.
Forløbet inkluderer desuden en række historieteoretiske og metodiske begreber (f.eks. årsagsforklaringer, IP-teorier, erindringspolitik, brug/misbrug af historien, forskellige historiesyn, forskellige skoler indenfor koldkrigsforskningen, mennesket som historieskabt og historieskabende, aktør/struktur samt diskursanalyse) som forventes overført til andre forløb hvor det er relevant.
Estimeret sidetal 95 sider
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3; sider: 68-83, 85-93, 95-97, 100-102, 119-123, 127-138, 204, 213-230
Peter Frederiksen. Forlaget Columbus 2021
Kildefokus: Stalin "Industrialiseringens nødvendighed" (1927) i Frederiksen: Grundbog til historie - fra de store revolutioner til Anden Verdenskrig s. 191-192. Kilder til Stalin, Mussolini og Hitler.pdf
The Russian Revolution (1917)
Frederiksen: Vores verdenshistorie 3: Ideologiernes kamp 2 Ideologiernes kamp.pdf
Kildefokus: Kilde 11 s. 80: Otto Kumm: Derfor blev jeg nazist. Kilde 12 s. 81: Bemyndigelsesloven.
Kildefokus: Nazisternes partiprogram 1920 i Frederiksen: Grundbog til historie - fra de store revolutioner til Anden Verdenskrig s. 254-255. Kilder til Stalin, Mussolini og Hitler.pdf
Frederiksen: Vores verdenshistorie 3: Ideologiernes kamp 2 Ideologiernes kamp.pdf side 74-78
Kildefokus: Kilde 12: Bemyndigelsesloven; Kilde 13: Rigsborgerloven; Kilde 14: Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære; Kilde 15: Min tid i Hitler-Jugend; Kilde 16: Historieundervisningens mål
2 Ideologiernes kamp.pdf
Bak, Sofie Lene: Nazisme og Holocaust. Systime 2023 side 33-40, 42-47, 56-60 og 62-69 Nazisme og holocaust.pdf
Hvad er et folkedrab - en teoretisk intro.pptx
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3 kap. 3: Ideologiernes krig 3 Ideologiernes krig.pdf
Kildefokus: Vores verdenshistorie 3 kilde 30: Uddrag af Trumandoktrinen 1947; kilde 31: Marshall om genoprettelsen af Europa 1947; kilde 32 Vyshinsky om USA's politiske pression 1947 side 136-138
Kildefokus: Vores Verdenshistorie 3 kilde 48, 49, 50, 51 og 52 om livet i DDR
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3: Det delte Europa 6 Det delte Europa.pdf
Barner: Den kolde krig side 163-167 Barner 163 - 170.pdf
Supplerende stof:
Modulplan Det kommunistiske Sovjet.docx
2 Ideologiernes kamp.pdf
The Revolution That Shaped Russia | National Geographic
Modulplan Nazisternes vej til magten.docx
TRIUMPH OF THE WILL (1935) Part 1 Documentary Film with English subtitles
TRIUMPH OF THE WILL (1935) Part 8 Documentary Film with English subtitles
Modulplan Det nazistiske samfund.docx
Modulplan 3k USA - den liberale vej.docx
Modulplan Anden Verdenskrig.docx
Anden Verdenskrig del 1
Anden Verdenskrig del 3
Introduktion til 2VK.docx
Modulplan Holocaust.docx
Folkedrab.dk Holocaust
KZ-lejrenes befrielse - Hitchcocks glemte film
Modulplan Holocaust 3k.docx
Modulplan Den kolde krig 1.docx
Den kolde krig etableres Overblik.pptx
Intro til diskursanalyse.docx
3 Ideologiernes krig.pdf
Modulplan Livet i DDR 3k.docx
På opfordring vedhæfter jeg to dokumenter: En begrebsoversigt til historieteori og en introduktion til diskursanalysen. Dokumenterne kan bruges som inspiration (og repetition) til SRP (og i den daglige undervisning). Læs dem hvis du har tid til overs
Begrebsoversigt historieteori 2024 Mi.docx
Den kolde krig
Modulplan Murens fald.docx
Forstå Ukraines blodige fortid: Krigen udkæmpes ikke kun med geværer og kampvogne - også historien er et våben
Modulplan Hvem vandt den kolde krig.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Danmark og den nye verdensorden
Forløbet følger udviklingen i dansk udenrigspolitik fra neutralitet over 2.VK's tilpasningspolitik, Danmark som NATO-land, Danmark som krigsdeltagende nation og endelig Danmarks rolle på den aktuelle internationale scene mellem USA, EU og NATO på den ene side, og Putins Rusland på den anden. Forløbet trækker dermed tråde både tilbage til forløbet om ideologiernes kamp, og frem til forløbet om afkolonisering og den nye verdensorden.
Teoretiske og metodiske begreber: Historiebrug, erindringspolitik, diskurs, IP-teorier, globaliseringsteori og historiesyn samt begreberne abandonment og entrapment i forhold til det dansk-amerikanske samarbejde.
Estimeret omfang: 60 ns.
Indhold
Kernestof:
Kildeanalyse: Stauning: Tilpasning til Europa er tidens politiske opgave (1941). Her uddrag fra Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1990 side 84-86 Stauning 1941 Tilpasning til Europa er tidens politiske opgave.pdf
Dansk udenrigspolitik - en kort introduktion.docx
Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration; sider: 329-336, 341-352
2.udg. 2016
Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration. Danmarks internationale placering Danmarks internationale placering.pdf
Kildeanalyse: Erik Scavenius (1948) fra Adriansen (m.fl.) Fra oplysningstid til integration s. 353-355 Danmarks handlemuligheder - tre danske udenrigsministre.pdf
Teorier i international politik - Samfundsfag
Kildefokus: Per Stig Møller om dansk udenrigspolitik (2003) i Adriansen (m.fl.): Fra oplysningstid til integration. Danmarks internationale placering s. 355-356. Danmarks handlemuligheder - tre danske udenrigsministre.pdf
Danmark i krig 1991 til 2011 - den aktive krigsdeltagelse
Hvordan blev Danmark en krigsnation?
Mouritzen: Danmark har surret sig fast til den ukrainske skibsmast. DIIS 3/1 2024 (uddrag). Danmark har surret sig fast til Ukraine.docx
Supplerende stof:
Mette Frederiksen: Enhver diskussion om Grønlands fremtid starter og slutter i Nuuk
Efter trusler fra Trump maner Mette Frederiksen til ro: 'USA er Danmarks vigtigste allierede. Det ændrer i dag ikke på'
Modulplan Intro til dansk udenrigspolitik.docx
DR's arkiver: Scavenius og samarbejdspolitikken (3 min) 1939-1942 I krigens skygge - 13 Scavenius og samarbejdspolitikken.mp4
DR's arkiver: NATO fremfor Norden (1949) og Frygten for padehatteskyen (1964)
Modulplan Dansk udenrigspolitik under Den kolde krig del 1.docx
Modulplan - udenrigspolitisk aktivisme efter den kolde krig.docx
Modulplan Dansk udenrigspolitik efter 2014.docx
Modulplan - de aktuelle udfordringer.docx
3k problemstillinger dansk udenrigspolitik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Globalisering? En verden i konflikt
Forløbet har teoretisk fundament i hhv. Francis Fukuyama, Samuel Huntington og Joseph Stiglitz' globaliseringsteorier. Med det afsæt problematiseres globaliseringsbegrebet i forhold til den aktuelle verdensorden med afsæt i 1900-tallets afkolonisering, hvorefter fokus rettes mod Mellemøstens selvstændighedsproces, nationalisme, radikalisering, Vestlig indblanding, konflikten i Israel/Palæstina og det arabiske forår samt inddragelse af globale udfordringer som klima og migration. Det understreges at der i forløbet arbejdes mere tematisk end kronologisk hvilket især er relevant i forhold til Israel/Palæstina-konflikten.
Estimeret sidetal: 60 ns
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3; sider: 256-257, 260-262
Peter Frederiksen. Forlaget Columbus 2021
8 En verden i opbrud.pdf
Introduktion til Sykes-Picot-aftalen (1916) og Balfour-deklarationen (1917) How the Ottoman Empire was Carved Up (Short Animated Documentary)
Kildeanalyse: Hassan al-Banna om den vestlige civilisation (1936) i Jensen og Rasmussen: Mellemøsten i virkeligheden side 53-54 Hassan al Banna om den vestlige civilisation.pdf
Jensen og Rasmussen: Mellemøsten - konfliktzone, islamisme og vestlig dominans 2009 side 27-43 Mellemøsten konfliktzone.pdf
Præsident Nasser om arabisk nationalisme (1956) i Jensen og Rasmussen: Mellemøsten - konfliktzone, islamisme og vestlig dominans 2009 side 119 Kilde Nasser om Arabisk nationalisme.pdf
Fafner og Mortensen: Israel Palæstina - historie, samfund, religion (2014) side 30 - 37 Fafner Mortensen 30 - 36.pdf
Kildeanalyse: Israels uafhængighedserklæring 1948. Uddrag fra Fafner og Mortensen: Israel Palæstina (2014) Uddrag af Israels uafhængighedserklæring 1948.pdf
Fafner, Linke, Mortensen: Israel Palæstina - historie, samfund, religion (2014) siderne 31-36, 59-60 og 127-133 Fafner Israel.pdf
Fafner, Linke, Mortensen: Israel Palæstina - historie, samfund, religion (2014) siderne 31-36 Fafner Mortensen 30 - 36.pdf
Jensen og Rasmussen: Mellemøsten i virkeligheden (2023) side 59-65 Mellemøsten i virkeligheden.pdf
Jensen og Rasmussen: Mellemøsten i virkeligheden (2023) side 26 - 34 Mellemøsten i virkeligheden.pdf
Repetitionsskema historie A Mi.docx
Begrebsoversigt metode og historieteori 2025 Mi.docx
Antikken Middelalderen Renæssancen - repetitionsstikord.docx
Supplerende stof:
Supplerende (ikke pensum): Introduktion til Joseph Stiglitz Joseph Stiglitz: De amerikanske oligarker har mere magt i USA end de russiske i Rusland | Information og Joseph Stiglitz - Wikipedia
KOF Globalisation Index
Modulplan Globaliseringsteori.docx
Trump says U.S. 'will take over the Gaza Strip’ in joint press conference with Netanyahu
DR maj 2016: Hadet streg i Mellemøstens sand driver tyrkisk politik
Modulplan Afkolonisering og Mellemøsten.docx
Vinden vender - intro til afkolonisering.pptx
Mellemøsten - en kort introduktion.pptx
Modulplan Arabisk nationalisme.docx
Historiefagets metode
Kildeintroduktion til Præsident Nasser.docx
How the Six-Day War Changed the Map of the Middle East | History
Israel, Palestine and Hamas explained in two minutes
Modulplan - Israel Palæstina del 1.docx
Introduktion til konflikten mellem Israel og palæstinenserne.docx
Modulplan - radikalisering.docx
Forløbsplan Politisk kultur i Mellemøsten.docx
Here's How the Arab Spring Started and How It Affected the World | History
DRTV - Horisont: Syrien efter diktatorens flugt
Virtuel modulplan.docx
Den sidste oplægsøvelse i historie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kronologi 2 - repetition
Vi samler trådene, ser på brud og kontinuitet i historien, repeterer metoder og teorier og gør klar til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Repetitionsskema historie A Mi.docx
Begrebsoversigt metode og historieteori 2025 Mi.docx
Antikken Middelalderen Renæssancen - repetitionsstikord.docx
Opdagelser Det gode samfund og imperialismen.docx
Danmark i opbrud Ideologiernes kamp Danmark og ny verdensorden En verden i konflikt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137724322", "T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137724322", "H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137724322" }