Titel
6
|
Konflikter - Nordirland og Mellemøsten
Forløbet er både ansporet af den nuværende krig i Gaza og et besøg i Belfast, hvor katolikkernes opbakning til (og identificering med) palæstinensernes sag tydeligt fremgår af murmalerierne. Forløbet er derfor bygget op om
1. konflikten mellem irerne og englænderne og dernæst
2. konflikten mellem palæstinenserne og israelerne
Desuden er der undervist i konflikteori og afslutningsvist sammenlignes de to konflikter.
Klassen har været på studietur til Dublin med et dagsbesøg i Belfast. Ifm. studieturen lavede klassen en innovativ projektopgave om gaelic games sammen med idræt.
På dokumentarfilmfestivalen UNG:DOX:2025 så klassen dokumentarfilmen ‘No Other Land’
Materialer:
"The Wind That Shakes the Barley", af Ken Loach (2006) (126 min)
Matrixlæsning af Turen går til Irland, af Thorkil Green Nielsen. 2019, s. 5-11, 14-17, 24-25 (13 sider)
Dokumentet “Irsk historie.docx” er hovedsageligt uddrag fra Kai Rasmussen. Irland – historie og samfund i et århundrede. Frydenlund. 2011 - med supplement fra
James B. Steinberg. The Good Friday Agreement: Ending War and Ending Conflict in Northern Ireland, i Diplomacy Europe, Vol 2, Iss 3 May 2019, s. 78–102 https://tnsr.org/2019/05/the-good-friday-agreement-ending-war-and-ending-conflict-in-northern-ireland/
Michael Böss. Langfredagsaftalen. 1923, på https://denstoredanske.lex.dk/Langfredagsaftalen
Opslag på Wikipedia og Denstoredanske.lex.dk om irsk historie og partipolitik
I alt 16 sider
Sangen “Sunday bloody Sunday, af Paul David Hewson (Bono), Adam Clayton, Larry Mullen, Dave Evans, 1983 og U2-koncert i Colorado, USA, 1983: https://www.youtube.com/watch?v=EM4vblG6BVQ (4 min)
Nordirland har fået en leder, der taler om irsk genforening, af Jesper Thobo-Carlsen. Politiken 6.2.2024 (1 side)
In Focus Northern Ireland: In the Shadow of the Walls, af Pulitzer Center on Crisis Reporting, 2010, fra https://www.youtube.com/watch?v=PkjqS-GtiT4&t=385s (7 min)
Det segregerede Belfast, uddrag af Katarzyna Stokłosa. Belfast – fanget mellem det sekteriske og det kosmopolitiske. Politica, 52. årg., nr. 4 2020, s. 402-419 (3 sider)
Belfast’s peace walls: potent symbols of division are dwindling – but slowly, fra https://www.theguardian.com/world/2023/apr/07/belfasts-peace-walls-potent-symbols-of-division-are-dwindling-but-slowly (2 sider)
Historien om Palæstina.docx er fra Hans Henrik Fafner, Brian Linke, Henrik Wiwe Mortensen. Israel Palæstina. Historie, samfund, religion. Systime. 2014, s. 17-37, 105-118. Siderne 17-23 og 27-28 er forkortet vha. Chat gpt. (20 sider)
Galtungs metode for fred, Skrifter fra Hardangerakademiet for fred, utvikling og miljø, Nr. 7, s. 40-43 og 46-47 (6 sider)
Sykes-Picot aftalerne, 1916, fra Hans Henrik Fafner, Brian Linke, Henrik Wiwe Mortensen. Israel Palæstina. Historie, samfund, religion. Systime. 2014, s. 39 (1 side)
Videoklip fra DR P3 “Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina”, fra https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs (11 min)
Birgitte Vestermark. Det moderne Mellemøsten. Frydenlund.2016, s. 73-81. (forfølgelse og flugt.pdf) - 6 sider
Fjendens ansigt, Israel – Palæstina-konflikt, Dokumentar, DR2, 2004 (30 min)
Palæstinas historie efter 2000, fra Henrik Wiwe Mortensen. Israel - En stat i Mellemøsten. Systime. 2017, fra https://israel.systime.dk/?id=245 og https://denstoredanske.lex.dk/Hamas (7 sider)
Vreden mod Hamas ulmer i Gaza, af Heidi Plougsgaard, JP, 27.4. 2024 (2 sider)
Amerikansk enegang i Sikkerhedsrådet: Nedlægger veto mod fuldt palæstinensisk FN-medlemsskab, af Jakob Høstrup, 18. april 2024 (1 side)
Dokumentarfilmen ‘No Other Land’: Vold, bosættelser og modstand på den palæstinensiske Vestbred fra 2024 (95 min), instr. af Yuval Abraham, Basel Adra, Hamdan Ballal, Rachel Szor
Der er læst 78 sider (heraf er 13 sider matrixlæsning). Desuden 183 min koncert/spillefilm/dokumentar/nyhedsudsendelse.
Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|