Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Tina Sahl Lydiksen
Hold 2022 HI/m (1m HI, 2m HI, 3m HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det korte århundrede i Europa
Titel 2 Kampen om Grønland
Titel 3 Antikkens samfund
Titel 4 Aztekernes samfund
Titel 5 Demokratiseringshistorie
Titel 6 Konflikter - Nordirland og Mellemøsten
Titel 7 Folkedrab og ideologier
Titel 8 Industrialisering og imperialisme
Titel 9 DKs int. rolle: Småstat eller arktisk stormagt?
Titel 10 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det korte århundrede i Europa

Forløbet giver eleverne viden om nyere europæisk historie og formålet er at give dem en baggrundsviden, der bl.a kan anvendes i den kulturhistoriske undervisning i sprogfagene.
Forløbet dækker perioden fra 1. verdenskrig til afslutningen på den kolde krig.
Undervisningen fokuserer på tekstlæsning, (note)skrivning og arbejdsmetoder i faget - desuden erindringskultur, fordi vi besøger udstillingen "Skyttegrav og hjemmefront"
Forløbet slutter med en selvstændig gruppeøvelse i research og formidling af det andet sprogfags historie.

Materiale:
Palle Roslyng-Jensen, Brian Dupont Larsen, Rasmus Mariager og Regin Schmidt. Overblik. Det 20. århundredes historie. Gyldendal. 2013, s. 10-20
Thorkil Smitt og Christian Vollmond, Verdens Historie. Fra moderne til nyeste tid, del 2. Lindhardt og Ringhof, 2015, s. 114-121
Verdenshistorien, del 2, af Tegnedrengene: (25 min) https://www.youtube.com/watch?v=RMsXqpprWew
Stefan Zweig om begejstringen ved krigens udbrud (1942), i Henrik Wive Mortensen og Lars Peter Visti Hansen. Verden. Det 20. og 21. århundrede. Lindhardt og Ringhof. 2014, s. 72
Video om livet i skyttegravene: https://www.youtube.com/watch?v=9E7xYLv8N2E (Life in Trenches fra Imperial War museum, 8 min)
To videoer om Versaillestraktaten: https://www.youtube.com/watch?v=vrYhLNQMRro&t=1s – Versailles samt https://www.youtube.com/watch?v=0jycVFL8CNM&t=2s Versailles 2
Kort video om dolkestødslegenden: https://www.dr.dk/skole/historie/europa-blev-stille#!/01:43
Plakater fra WW1. Se dokumentet Plakater WW1
Tysk revanchistisk mindekultur https://bildhauerei-in-berlin.de/bildwerk/kriegerdenkmal-des-koenigin-augusta-garde-grenadier-regiment-no-4/ (Franz Dorrenbach. Das Kriegerdenkmal für die Gefallenen des Ersten Weltkrieges (Königin Augusta Garde-Grenadier-Regiment Nr. 4). 1925. Neuer Garnisonfriedhof, Berlin)
Film om Anden verdenskrig, klippet sammen af Zeki Laurent Sadic) i alt 76 min.: https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q (1:3) og https://www.youtube.com/watch?v=Lem9uXKCMCs (2:3) og https://www.youtube.com/watch?v=1GWDFVWYCYo (3:3)
Film om Den kolde krig, klippet af Zeki Laurent Sadic https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE (31 min)
Klip fra Verden iflg Gram, den 28.12. Udsyn med personlighed og perspektiv, ca. 5-25. min med Ulrik Vestergaard OECD og konkurrencekommissær Margrethe Vestager om Europa i dag (https://www.dr.dk/lyd/p1/verden-ifoelge-gram/verden-ifoelge-gram-2022-12-28 )

Der er læst i alt 19 sider + diverse ifm. research af WW1-plakater + research til øvelsen med det andet sprogfag + ca. 160 min video-materiale + ca. 20 min radio-interview

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne: - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den europæiske og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne - skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Kampen om Grønland

Der er stadig mange spor, der peger på det tidligere koloniale forhold mellem Danmark og Grønland. I forløbet fokuseres på grønlandsk historie, især relationen mellem Grønland og Danmark - også i den postkoloniale periode. Forløbet er tværfagligt med dansk-faget, hvor dokumentar-genren er i fokus.
Kildeanalyse og historiebrugsteori er introduceret.

Problemstillinger:
Hvordan var danskernes og grønlændernes selvforståelse - og forståelse af hinanden - i kolonitiden og efter?
Var Danmark den gode kolonimagt?
Var grønlænderne ofre?
Blev Grønland mere eller mindre koloniseret efter 1953?
Hvorfor diskuteres det, om Grønland var en koloni?
Hvorfor er der så relativt mange selvmord i Grønland?
Hvordan forandres relationen mellem Grønland og Danmark i disse år?

Materiale:
Grønlandsspillet fra https://rigetinord.com/2022/02/12/ekspeditionen-til-gronland/
Uddrag af Knud Oldendow. Grønland. Folk og land i vore dage. Forlaget Fremad. 1936 (3 sider)
Winnie Færk, Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid. Columbus. 2016, s. 29-58 (29 sider)
20 min. uddrag (om Hans Egede) af DR2-debatprogram med Adam Holm som vært "Kampen om historien. Undertrykker eller redningsmand?" (1:4): https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-undertrykker-eller-redningsmand_312969, sendt første gang på DR2 den 24.4.2022
Skal statuen af Hans Egede fjernes? Taget fra https://rigetinord.com/2022/03/22/skal-statuen-af-hans-egede-fjernes/  (1 side)
5 min uddrag (om Knud Oldendow) af dramadokumentaren ”Historien om Danmark og Grønland. Et lukket land” (3:4): https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-groenland-og-danmark_350853, sendt første gang 8. maj 2022.
Rasmus Augustesen og Krister Hansen. Grønland – historie, samfund, religion. Systime. 2016, s. 20-22 (https://groenland.systime.dk/?id=182#c359) (3 sider G50 og G60 modernisering.docx)
Uddrag af "Har Grønland været en koloni?" af Merle Baeré i Information 10.3.2018 (https://www.information.dk/moti/2018/03/groenland-vaeret-koloni) (3 sider)
Ti første min. (om koloni-relationen) af DR2-debatprogram med Adam Holm som vært "Kampen om historien. Koloni og kolonimagt" (2:4): https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-koloni-og-kolonimagt_312964
Uddrag af dr. phil Jørgen Thorslunds doktordisputats med titlen ”Ungdomsselvmord og moderniseringsproblemer blandt inuit i Grønland” ved Roskilde Universitetscenter, udgivet 1.8.1992, her taget fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-46/ (3 sider)
For unge i Grønland er selvmord blevet en kultur, af journalist Cathrine Marie Nørgaard, Kristeligt Dagblad, 24.11. 2018 (uddrag) (2 sider)
Om national identitet: https://www.levendegronland.dk/da/samfundsfag/national-identitet/ (2 sider)
Uddrag af Martin Brum. 'Imperiets børn' kræver opgør med den danske udlægning af kolonitiden. Altinget.dk, den 10. juni 2021, https://www.altinget.dk/artikel/imperiets-boern-kraever-opgoer-med-den-danske-udlaegning-af-kolonitiden (opgør med den danske historiefortælling om kolonitiden i Grønland) (1 side)
Fem første min. (om Grønland bliver selvstændigt) af DR2-debatprogram med Adam Holm som vært "Kampen om historien. Selvstyre og selvstændighed" (4:4): https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-selvstyre-og-selvstaendighed_312965

Matrixarbejde om spiralkampagnen, eksperimentet, juridisk faderløse, ulovlige adoptioner på baggrund af
Eksperimentet: Winnie Færk, Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid. Columbus. 2016, kap. 4, s. 79-82 og https://sm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2022/feb/godtgoerelse-paa-vej-til-seks-nulevende-groenlaendere-som-blev-sendt-til-danmark-i-1951
Spiralkampagnen: https://www.dr.dk/nysgerrig/webfeature/spiralkampagne
De juridisk faderløse: https://knr.gl/da/nyheder/juridisk-faderløse-sender-krav-om-erstatning-til-den-danske-stat og https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/juridisk-faderloese-groenlaendere-kraever-undskyldning-fra-danmark
Ulovlige adoptioner: https://www.information.dk/indland/2020/10/politikere-forskere-kulegrav-danske-adoptioner-groenlandske-boern    

Forløbet lægger op til at eleverne skriver dansk-historie-opgave om emnet - og derfor er træning i akademisk skrivning og skriftlighed en væsentlig del af forløbet.

Følgende tre opgaveformuleringer kan der vælges mellem:

Opgave 1 Kampen om Grønland
Hvilke kulturelle og identitetsmæssige kampe foregår i det postkoloniale Grønland?
Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1933 til nutiden.
Lav en analyse af Kenneth Sorentos dokumentarfilm ”Kampen om Grønland” (2020) med fokus på både de fremtidsvisioner og udfordringer, der tegner billedet af Grønland. I din analyse skal du inddrage begreberne os og dem samt hybriditet. Din analyser skal desuden indeholde en genreplacering og en karakteristik af de filmiske virkemidler.
Lav en kildekritisk analyse af rockbandet Sumés sang “Inuit Nunaat” (1974) med fokus på deres opfattelse af sprog og identitet i Grønland.   
Lav i forlængelse heraf en diskussion om udfordringerne ved identitetsdannelse i Grønland, hvor du inddrager enten begrebet “postkolonialisme” eller “national identitet”.

Opgave 2 Historien om Grønland og Danmark
Hvilken betydning har det tidligere koloniale forhold mellem Danmark og Grønland i det postkoloniale Grønland i dag?
Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1933 til nutiden.
Lav en analyse af DRs dramadokumentar Historien om Grønland og Danmark (2022), afsnit 4 “Det nye Grønland” med fokus på fremstillingen af den udvikling/forandring, der sker i Grønland fra 1960erne, og hvilken rolle danske politikere og økonomer spiller deri. Din analyse skal indeholde en genreplacering vise eksempler på dokumentargenrens brug af lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler, herunder vinkling, autenticitetsmarkører og dramatiseringer (herunder “filmiske virkemidler”).
Lav desuden en kildeanalyse af Nikolaj Rosings tale (1970) i Folketinget, med fokus på konsekvensen af den danske tilstedeværelse i Grønland.
Diskuter på baggrund heraf, hvilken betydning det tidligere koloniforhold mellem Danmark og Grønland har i det postkoloniale Grønland i dag.

Opgave 3 Lykkelænder
Hvilken betydning har det tidligere koloniale forhold mellem Danmark og Grønland for måden, vi opfatter hinanden på i dag?
Giv en kort redegørelse for dansk tilstedeværelse og magtudøvelse i Grønland i perioden 1933 til nutiden.
Analyser Lasse Laus dokumentarfilm ”Lykkelænder” (2018) med fokus på den kunstneriske formidling af stereotyper. Din analyse skal indeholde en genreplacering, en analyse af komposition, brug af motiver og en karakteristik af filmiske virkemidler.
Lav i forlængelse heraf en kildekritisk analyse af rockbandet Sumés ”Inuit Nunaat” (1974) med fokus på deres opfattelse af sprog og identitet i Grønland.
Diskuter i forlængelse heraf, hvordan dokumentaren og Sumés sangtekst forholder sig til det postkoloniale både som noget fortidigt og noget nutidigt. Inddrag i forbindelse hermed dokumentarens historiebrug. Du skal tage udgangspunkt i konkrete scener.

I alt i forløbet er læst 47 sider (+ 1-5 sider matrix-læsning) samt 40 min debatprogramserie.

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den nationale og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Antikkens samfund

Forløbet havde fokus på styreformer i de græske bystater (eksemplificeret ved Athen og Sparta) samt på de demokratiske institutioner og demokratiets udvikling i Athen.
Desuden fokus på Romerrigets overgang fra republik til kejserdømme samt Roms forfatning, desuden en introduktion til historiebrug af antikken. Forløbet sluttede med en en vurdering af fordele og ulemper ved henholdsvis det direkte og det repræsentative, moderne demokrati.

Forløbets problemstillinger:
Hvordan kunne demokratiet – trods heftig kritik – bestå gennem århundreder – og siden udvikle sig til et ideal for mange vestlige samfund?
Hvem havde den politiske magt i henholdsvis Hellas (både Athen og Sparta) og Romerriget?
Hvordan blev den politiske magt legitimeret?
Hvor demokratisk var demokratiet i Athen? Og i republikkens tid i Rom?
Hvorfor var nazisterne så vilde med Antikkens formsprog og arkitektur?
Hvordan har den antikke historie været brugt gennem tiden?
Kan vi overhovedet bruge de antikke styreformer og erfaringer til noget i dag?

Materiale:
Grubb, Ulrik m.fl. Magt og mennesker, Gyldendal 2013, s. 29-43 (Demokratiet i Athen.pdf)
Ancient Greece 101 fra National Geographic (4 min) https://www.youtube.com/watch?v=6bDrYTXQLu8&t=206s
The Ascent of Civilization. Hvordan grækerne ændrede verden. BBC-produktion, sendt på DR TV, oprindelig 50 min, men vi så kun ca. 27 min, kan findes på Teams (SSS 2022 Hi_m): https://o365itcfyn.sharepoint.com/:v:/s/SOST_2022HIm-Historie/Ee9VAEZx5aRMuWRuQsfCNHAB8Moqv6Ryr28n0ZY-riIGVA?e=zGVN2U (SOST_2022 Hi/m på Teams)
Tre klip af video-interview med Mogens Herman Hansen (på Systime) om bystaten og det antikke samt det moderne demokrati, hentet fra https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=497 (17 min)
Carl Johan Bryld. Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime, 2008, s. 16-18, 23 (Sparta.pdf)
Perikles' gravtale 431-430 f.Kr., hentet i Poul Birk Nielsen. Torv og tempel (Historie i perspektiv) - livsvilkår og mentalitet i den græske bystat. Gyldendal, 1998, s. 70-74
Peter Frederiksen. Vores verdenshistorie 1. Columbus. 2019, s. 52-62, 68-76, 78-84 (Den romerske republik.pdf)
To klip fra video-interview med Jesper Carlsen (på Systime) om Roms ekspansion og forfatning, hentet fra https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=521 og https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=540 (10 min)
Skulpturanalyse af Doryforos (Spydbæreren), af Polykleitos fra Argos, 450-440 fvt, Marmor, 198 cm, Museo Nazionale, Napoli, Romersk kopi af græsk original - og Augustus fra Prima Porta, Ca. 15, hvid marmor, 204 cm, Vatikanmuseet, Rom
Nazisternes historiebrug, eksemplificeret ved Olympia Stadion (Reichssportfeld), 1934-36 og billedhugger Karl Albikers Diskoskastere I anlægget ved Olympia Stadion, Berlin, 1936
Knud Helles. Romerriget - et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud. Columbus. 1987, s. 81-84
Tekst om historiebrug fra HistorieLab (om Klas-Göran Karlsson historiebrugstypologier)

65 sider, 50 min video/tv og diverse andet billedmateriale

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie - skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Aztekernes samfund

I dette forløb introduceres eleverne for et samfund uden for Europa og USA, nemlig Aztekerriget i Mesoamerika.
Eleverne har arbejdet med Aztekerrigets samfundsopbygning, historie og kulturmødet mellem spanierne og aztekerne i Mesoamerika. Aztekerriget er blevet sammenlignet med det samtidige europæiske middelalder/renæssance-samfund. Desuden har de arbejdet med kulturmøde-modeller og læst engelsksproget artikel.

Materiale:
Jesper Nielsen. Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico. Columbus. 2018, s. 24-28, 30-43
Tenochtitlan -The Venice of Mesoamerica (Aztec History), fra https://www.youtube.com/watch?v=fmHVqb6t__8 (9 min.)
Oversigt over tributbetaling til aztekerne i 1522-33, fra Jesper Nielsen. Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico. Columbus. 2018, s. 82-83 (Tributbetaling livsvilkår religion.pdf )
Finn Maden. Aztekerriget og den spanske erobring. Mesoamerikas indianere i 1500-tallet. Forlaget Lee. 1987, s. 28-35 (Tributbetaling livsvilkår religion.pdf )
Offerscene fra spillefilmen Apocalypto (af Mel Gibson, 2006): https://www.youtube.com/watch?v=y7Kxum63CtA&has_verified=1 (3 min)
Lavede tegneserie om hverdagen i Aztekerriget, vha. https://www.storyboardthat.com/da/storyboard-skaberen
Videoklip om solguden: https://www.youtube.com/watch?v=fMPG-2vXi-s&t=5s (4 min)
Peter Frederiksen. Vores verdenshistorie 1. Columbus. 2020, s. 200-203 (aztekerrriget.pdf)
Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen. Middelalderen. Historie, religion, litteratur og kunst. Systime. 2011, s. 10-15 (Om middelalderen.pdf)
Columbus’ møde med de indfødte, fra spillefilmen ”1492 – erobringen af Paradis”, inst. af Ridley Scott, 2002: https://www.youtube.com/watch?v=t8m6BdDiC24 (4 min)
Kulturmøde-modeller, fra Maria Madsen m.fl. KS-bogen. 2. udg. Columbus, 2018, s. 114-115 og 123-24
De spanske krav til den indianske befolkning (1513). Kilde 4 i Jesper Nielsen. Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico. Columbus. 2018, side 83-84.
Kampen mod de indianske religioner (1585). Kilde 15 i Jesper Nielsen. Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico. Columbus. 2018, s. 104-05
Mexican Call for Conquest Apology Ruffles Feathers in Spain. And Mexico. By Raphael Minder and Elisabeth Malkin, The New York Times. March 27, 2019 (3,5 sider på engelsk)


Rollespil ud fra følgende kilder (differentieret læsning):
la Casas beskrivelse af spanierens fremfærd i den nye verden, fra kilde 23 i Flemming Kiilsgaard Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen. Opdagelserne: kulturmøder eller kultursammenstød? Munksgaard. 1995
de Sepúlvedas beskrivelse af de indfødte, fra Finn Madsen. Aztekerriget og den spanske erobring : Mesoamerikas indianere i 1500-tallet. Forlaget Lee. 1987, s. 74
Uddrag af Hernán Cortés’ 3. brev til kejser Karl d. 5 af Spanien, 15. maj 1522, fra kilde 6, i Jesper Nielsen. Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico. Columbus. 2018, s. 86-87
Årsager til at hendes Majestæt og staten må påtage sig rejsen vestpå og kolonisering dér (af Magellan)
Moctezuma og modtagelsen af spanierne, fra Finn Madsen. Aztekerriget og den spanske erobring : Mesoamerikas indianere i 1500-tallet. Forlaget Lee. 1987, s. 56-57


Samlet antal sider: 40 sider (heraf 3,5 side på engelsk) + 20 min videomateriale + differentieret kildelæsning til rollespil

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie (digital dannelse) - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg - demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokratiseringshistorie

Forløbet omhandler oplysningstiden, den amerikanske og franske revolution, menneskerettigheder og nationsdannelse – især i Danmark. Det undersøgtes særligt hvilken rolle nationalismen spillede i demokratiseringen af det danske samfund - og endelig afsluttedes forløbet med en diskussion om, hvorvidt demokratiet er truet.


Materiale:
Processen i Valladolid, i Kiilsgaard Madsen, Flemming og Henrik Skovgaard Nielsen. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød? Munksgaard 1995, s. 46-51
Uddrag af Carl-Johan Bryld. Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime. 2010, s. 181-192 (Absolut og indskrænket enevælde.docx)
Uddrag af Carl-Johan Bryld. Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime. 2010, s. 192-202 (oplysningstid.docx)
Christian VII (reg. 1766-1808), malet af Jens Juel, 1789, Olie på lærred, Rosenborg Slot
Frederik VI (reg. 1808-1839), malet af C. W. Eckersberg i begyndelsen af 1800-tallet, olie på lærred, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot
Christian Vollmond og Thorkil Smitt. Verdenshistorie 1. Lindhardt og Ringhof. 2015, s. 31-33 (den amerikanske revolution.pdf)
Den amerikanske uafhængighedserklæring, fra Allan Ahle. Den amerikanske borgerkrig: forudsætningerne, krigen og genopbygningen: USA's historie 1776-1877. Systime. 2001, s. 17-19.
Om den franske revolution, fra Christian Vollmond og Thorkil Smitt. Verdenshistorie 1. Lindhardt og Ringhof. 2015, s. 34-38 - og faktaboksen om ”Krigene og Napoleon” er fra Inge Adriansen m.fl. Fra oplysningstid til imperialisme. Fokus 2 kernestof i historie, Gyldendal, 2008
Om styreformer, taget fra Carl-Johan Bryld. Verdenshistorie. Systime. 2011 (http://verdenshistoriehhx.systime.dk/index.php?id=929)
Maleriet “Allegori af den franske republik”, malet af Antoine Jean Gros i 1794
Olaf Søndberg. Den danske revolution 1830-1866. Systime. 1999, s. 25-37 (Nationalismen.docx)
J. Th. Lundbye: Studie til Hankehøj, sept. 1846, Den Hirschsprungske samling, fra Olaf Søndberg. Den danske revolution 1830-1866. Systime 1999, s. 30
Inge Adriansen m.fl. Fra oplysningstid til europæisk integration, Fokus - kernestof i historie, bind 2. Gyldendal. 2016, s. 131-148 (7 Det danske demokrati)
Knud Helles m.fl.: Store linjer i verdenshistorien. Gyldendal, 2005, s. 109 (Monarkiets styreformer.pptx)

Matrix-arbejde med følgende to artikler:
Jakob Nielsen. Demokratiet er i krise – bare ikke i Danmark. 13.8.2021, fra https://www.altinget.dk/artikel/demokratiet-er-er-i-krise-bare-ikke-i-danmark
Lisbeth Knudsen. Danskerne er bekymrede for demokratiets tilstand. 14.5.2021, fra https://www.altinget.dk/artikel/danskerne-er-bekymrede-for-demokratiets-tilstand

Der er læst 45 sider + matrix-artikler samt billedmateriale

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne - skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Konflikter - Nordirland og Mellemøsten

Forløbet er både ansporet af den nuværende krig i Gaza og et besøg i Belfast, hvor katolikkernes opbakning til (og identificering med) palæstinensernes sag tydeligt fremgår af murmalerierne. Forløbet er derfor bygget op om
1. konflikten mellem irerne og englænderne og dernæst
2. konflikten mellem palæstinenserne og israelerne
Desuden er der undervist i konflikteori og afslutningsvist sammenlignes de to konflikter.
Klassen har været på studietur til Dublin med et dagsbesøg i Belfast. Ifm. studieturen lavede klassen en innovativ projektopgave om gaelic games sammen med idræt.
På dokumentarfilmfestivalen UNG:DOX:2025 så klassen dokumentarfilmen ‘No Other Land’

Materialer:
"The Wind That Shakes the Barley", af Ken Loach (2006) (126 min)

Matrixlæsning af Turen går til Irland, af Thorkil Green Nielsen. 2019, s. 5-11, 14-17, 24-25 (13 sider)

Dokumentet “Irsk historie.docx” er hovedsageligt uddrag fra Kai Rasmussen. Irland – historie og samfund i et århundrede. Frydenlund. 2011 - med supplement fra
James B. Steinberg. The Good Friday Agreement: Ending War and Ending Conflict in Northern Ireland, i Diplomacy Europe, Vol 2, Iss 3 May 2019, s. 78–102 https://tnsr.org/2019/05/the-good-friday-agreement-ending-war-and-ending-conflict-in-northern-ireland/
Michael Böss. Langfredagsaftalen. 1923, på https://denstoredanske.lex.dk/Langfredagsaftalen
Opslag på Wikipedia og Denstoredanske.lex.dk om irsk historie og partipolitik
I alt 16 sider

Sangen “Sunday bloody Sunday, af Paul David Hewson (Bono), Adam Clayton, Larry Mullen, Dave Evans, 1983 og U2-koncert i Colorado, USA, 1983: https://www.youtube.com/watch?v=EM4vblG6BVQ (4 min)

Nordirland har fået en leder, der taler om irsk genforening, af Jesper Thobo-Carlsen. Politiken 6.2.2024 (1 side)

In Focus Northern Ireland: In the Shadow of the Walls, af Pulitzer Center on Crisis Reporting, 2010, fra https://www.youtube.com/watch?v=PkjqS-GtiT4&t=385s (7 min)

Det segregerede Belfast, uddrag af Katarzyna Stokłosa. Belfast – fanget mellem det sekteriske og det kosmopolitiske. Politica, 52. årg., nr. 4 2020, s. 402-419 (3 sider)

Belfast’s peace walls: potent symbols of division are dwindling – but slowly, fra https://www.theguardian.com/world/2023/apr/07/belfasts-peace-walls-potent-symbols-of-division-are-dwindling-but-slowly (2 sider)

Historien om Palæstina.docx er fra Hans Henrik Fafner, Brian Linke, Henrik Wiwe Mortensen. Israel Palæstina. Historie, samfund, religion. Systime. 2014, s. 17-37, 105-118.  Siderne 17-23 og 27-28 er forkortet vha. Chat gpt. (20 sider)

Galtungs metode for fred, Skrifter fra Hardangerakademiet for fred, utvikling og miljø, Nr. 7, s. 40-43 og 46-47 (6 sider)

Sykes-Picot aftalerne, 1916, fra Hans Henrik Fafner, Brian Linke, Henrik Wiwe Mortensen. Israel Palæstina. Historie, samfund, religion. Systime. 2014, s. 39 (1 side)

Videoklip fra DR P3 “Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina”, fra https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs (11 min)

Birgitte Vestermark. Det moderne Mellemøsten. Frydenlund.2016, s. 73-81. (forfølgelse og flugt.pdf) - 6 sider

Fjendens ansigt, Israel – Palæstina-konflikt, Dokumentar, DR2, 2004 (30 min)

Palæstinas historie efter 2000, fra Henrik Wiwe Mortensen. Israel - En stat i Mellemøsten. Systime. 2017, fra https://israel.systime.dk/?id=245 og https://denstoredanske.lex.dk/Hamas (7 sider)

Vreden mod Hamas ulmer i Gaza, af Heidi Plougsgaard, JP, 27.4. 2024 (2 sider)

Amerikansk enegang i Sikkerhedsrådet: Nedlægger veto mod fuldt palæstinensisk FN-medlemsskab, af Jakob Høstrup, 18. april 2024 (1 side)

Dokumentarfilmen ‘No Other Land’: Vold, bosættelser og modstand på den palæstinensiske Vestbred fra 2024 (95 min), instr. af Yuval Abraham, Basel Adra, Hamdan Ballal, Rachel Szor



Der er læst 78 sider (heraf er 13 sider matrixlæsning). Desuden 183 min koncert/spillefilm/dokumentar/nyhedsudsendelse.

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Folkedrab og ideologier

Forløbet tager udgangspunkt i det 20. årh.'s totalitære regimers folkedrab og bevæger sig derefter over i kampen mellem ideologierne, herunder den kolde krig.
Afslutningsvist undersøges demokratiernes og autokratiernes udvikling i verden.

Materiale:
Adolf Hitler. Mein Kampf, 1925-27, fra Kjeld Mazanti Sørensen. De politiske ideologier. Gyldendal. 1975-77, s. 73-76 - 3- sider
Peter Frederiksen. Ideologiernes kamp. Kampen om det gode samfund. Systime. 2014, s. 26-31 (Ideologi og kontekst.pdf) - 5 sider
Vejen til Holocaust.pdf fra folkedrab.dk - 2 sider
Om totalitarisme, fra https://da.wikipedia.org/wiki/Totalitarisme (Se Historieteori på OneNote) - 1 side
Videoklip af Hitlers tale i Rigsdagen, 30.1.1939, fra https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/timeline-event/holocaust/1939-1941/hitler-speech-to-german-parliament (1 min)
Om koncentrationslejrene, fra https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/koncentrationslejrene-kz-lejrene - 3 sider
Interaktivt kort over Auschwitz med videoklip, fra http://www.batavia.dk/auschwitz-interactive/index.html (ca. 20 min)
Interview med prof. Ulrich Herbert, fra https://www.aldrigmere.dk/materialer/ressourcer/interview-serie-med-ulrich-herbert (ca. 8 min)
Sofie Lene Bak. Nazisme og Holocaust. Et forløb fra Historieportalen. Systime. 2023, s. 33-39, 42-47 (Holocaust.pdf) - 12 sider
Individuel research om Holocaustbenægtelse, fra https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse
Kort klip fra Bergen-Belsens befrielse – Hitchcocks glemte dokumentar (2014) https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/kz-lejrenes-befrielse-hitchcocks-glemte-film (3 min)
Om Stalinismens forbrydelser, fra https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser (Læs teksten - og klik dernæst på "Før folkedrabet" ude til venstre. Læs siden og klik på "Ideologien". Læs hele siden. Fokuser på hvordan Lenin og Stalin fortolkede Marx)
Om kommunistisk planøkonomi, fra Carl-Johan Bryld. Verdenshistorie hhx. Systime 2011 ( http://verdenshistoriehhx.systime.dk/index.php?id=919) - 2 sider
Om Folkedrabskonventionen, fra https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention (4 sider)
Stantons teori om folkedrab, fra https://folkedrab.dk/artikler/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud - 3,5 side
Larsen, Henrik Bonne og Thorkil Smitt. Verden i nyeste tid. Fra kold krig til krigen mod terror. Systime. 2008, s. 7-13 og 15-33 (om kold krig, murens fald og en ny verdensorden) - 24 sider
Winston Churchill’s tale 5.3.1946 i Fulton, USA, 1946, og Stalins svar på Churchills jerntæppetale. 14.3.1946 i Pravda, fra Peter Frederiksen. Kilder til Vores Verdens Historie. Columbus, s. 241-242 - 4 sider
Videomontage "Den kolde krig" af Zeki Laurent Sadic, fra https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE (31 min)
Here's How the Truman Doctrine Established the Cold War | History, fra https://www.youtube.com/watch?v=Jb8aW46T3bg (5 min)
Peter Frederiksen. Vores Verdens Historie. Bind 3. Nyeste tid. Columbus. 2023, s. 183-186 og 194-195 (McCarthyisme og Vietnamkrig.pdf) - 6 sider
Moments in History - Fall of the Berlin Wall, fra http://www.youtube.com/watch?v=MM2qq5J5A1s (10 min)
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt. Verden i nyeste tid. Fra kold krig til krigen mod terror. Systime, 2008-09, s. 8-9 og Peter Frederiksen. Vores Verdenshistorie. Bind 3. Nyeste tid. Columbus. 2023, https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=289 (Den nye verdensorden 1989.docx) - 4 sider
Tolkninger af Den kolde krig, taget fra Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt. Verden i nyeste tid fra http://nyestetid.systime.dk/index.php?id=102 - 4 sider
Andersen, Lars m.fl. Fra verdenskrig til velfærd. Kernestof i historie, Fokus 3. Gyldendal, 2006, s. 32 (Flere forklaringer) - 0,5 side
Undersøgelse af demokratier og autokratiers udvikling på https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=nit&year=2021


Alt i alt er der læst ca. 80 sider +  79 min video + individuel researchmateriale

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem europæiske og globale udvikling - skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale - formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Industrialisering og imperialisme

Fokus på globaliseringens bølger samt industrialiseringen og de teknologiske fremskridt koblet med motiverne bag imperialismen og imperialisme-teori.
Klassen arbejdede med prompting på diverse AI-botter for at kvalificere forståelsen af begreberne "den industrielle evolution" og "førindustriel teknologi"
Afslutningsvist kom vi også ind på historiebrug og erindringskultur vedr. statuer af imperialister.


Materiale:
Lars Andersen m.fl. Fra verdenskrig til velfærd. Fokus - kernestof i historie, bind 3. Gyldendal 2006, s. 76-78, 85-86 og 89-90 (globaliseringsbølger.pdf) - 7 sider
Carl-Johan Bryld. Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime. 2008, s. 241-266 - 25 sider
What was the Agricultural Revolution? af History Hub, fra https://www.youtube.com/watch?v=pIJSisZ23p4 (5:21 min)
Karl Marx. Om forholdet mellem arbejder og maskinen, fra Kapitalen (1867), i Keld Nilsen. Skruen uden ende. Den vestlige teknologis historie. Ingeniøren Bøger. 2004, s. 20
Carl-Johan Bryld. Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime. 2008, fra https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=417 (merkantilisme under enevælden.docx) - 1 side
Arbejdslivets underværker, DR kultur, 2010: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321008162355   (30 min)
Model T Ford Assembly Line (4:06 min), fra https://www.youtube.com/watch?v=cTZ3rJHHSik&t=246s
Olav A. Abrahamsen m.fl. Portal. Bind 1. Verden før 1914, Forlag Malling Beck, 2006 (imperialisme og teknologi.pdf) - 7 sider
Cecil Rhodes' koncession i Syd-Rhodesia (1888), kong Lobengulas klage til dr. Victoria samt svar fra denne (1889), fra Johan Bender. Imperialismen og 1. verdenskrig 1870-1918 belyst ved kilder. Munksgaard. 1986, s. 48-51) - 5 sider
Billeder af en Stillehavsø før og efter civiliseringen, 1876: "Pukapuka under hedenskabet" samt illustration af ansigtsvinkler, fra https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=463
Industrialization and imperialism (video, 10,24 min), fra https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/1600s-1800s/imperialism/v/industrialization-and-imperialism
Carl-Johan Bryld. Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Systime: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=519#c3742 (Motiverne.pdf) - 3 sider
Den hvide mands byrde. R. Kipling. 1899 , fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/storbritannien-mellem-imperialisme-og-multikultur/tekst-5/ - 1 side
Industrialiseringen og imperialismen, fra https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/1600s-1800s/imperialism/v/industrialization-and-imperialism (10:24 min)
Imperialisme-teori, fra Inge Adriansen m.fl. Fra oplysningstid til integration. Fokus kernestof i historie, bd. 2 (ny udg). Gyldendal 2016, s. 201 (Se Historieteori på OneNote) - 2 sider

Læst i alt: 53 sider + video og billedmateriale.

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne - skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå problemer i nutiden - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 DKs int. rolle: Småstat eller arktisk stormagt?

Forløbet formes som en undersøgelse af Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik fra 1914 og frem til i dag med udgangspunkt i småstatstankegangen over fodnotepolitikken til den aktivistiske udenrigspolitik. Spørgsmålet er hvordan Danmarks internationale placering og rolle tidligere har været - og er i dag? Er Danmark en småstat eller en arktisk stormagt?

Materiale:
Inge Adriansen m.fl. Fra oplysningstid til integration. Kernestof i historie. Fokus, bind 2. Ny rev. udg. Gyldendal. 2013, s. 329-333 (DKs internationale placering.pdf) - 5 sider
Forhandlings- og samarbejdspolitikken under besættelsen, 1940-1945, fra https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/forhandlings-og-samarbejdspolitikken-under-besaettelsen-1940-1945/ - 3 sider
HØR: Erik Scavenius tale om 1. verdenskrig, 28. februar 1938 (Dette link er dsv ikke længere tilgængeligt efter omlægningen af danmarkshistorien.dk (TL den 18.5.25)
Forhandlings- og samarbejdspolitikken under besættelsen, 1940-1945, af Niels Wium Olesen, fra https://danmarkshistorien.lex.dk/Forhandlings-_og_samarbejdspolitikken_under_bes%C3%A6ttelsen,_1940-1945 - 3 sider
Om ansvars- og sindelagsetik. Tekstmosaik af Henrik Jensens anmeldelse af tidl. udenrigsminister Per Stig Møllers bog "Sommeren '45. Fra overmod til mismod" i Kristeligt dagblad 18. december 2019 samt opslag på lex.dk om Max Weber samt læserbrev af Per Øhrgaard. Uklare historiebegreber, i Information 21.9.2010: https://www.information.dk/debat/2010/09/uklare-historiebegreber - 2 sider

Rollespils-debat om samarbejdspolitikken på baggrund af flg. tekster, som er læst i matrix:
Anders Fogh Rasmussen tale på Søværnets Offlcerskole, august 2003 taget fra (http://www.befrielsen1945.dk/temaer/efterkrigstiden/offentligdebat/kilder/Foghstale) - 2 sider
Uddrag af Hans Kirchhoffs kronik i Information 16.10.2003, taget fra http://www.befrielsenl 945.dkltemaer/efterkrigstiden/offentligdebatlkilder/Foghdaemon.pdf - 2 sider
Interview med Jørgen Kieler i 2004 på http://www.befrielsenl945.dk/temaer/efterkrigstidenfoffentligdebatlkilder/Samarbejdskritik.pdf - 2 sider
P. Munchs dagbogsoptegnelser, nov. 1940, s. 56-57 i Peter Frederiksen. Danmark besat og befriet. Systime. 2000 - 2 sider
Erik Scavenius' tiltrædelsestale, juli 1940, s. 58 i Peter Frederiksen. Danmark besat og befriet. Systime. 2000 - 2 sider
Erik Scavenius' erindringer 1948, s. 58-61 i Peter Frederiksen. Danmark besat og befriet. Systime. 2000 - 2 sider

Lotte Schou og Susanne Ørnstrøm. Danmarks i verden. Fortid, nutid, fremtid. Columbus 2011, s. 152 samt Olaf Søndberg. Danmark i krig. Systime 2012, s. 121-128 (DKs rolle i Den kolde krig.pdf) - 8 sider
Afsluttede danske missioner, fra https://www.forsvaret.dk/da/opgaver/afsluttede-operationer/ (induktiv tilgang)
Danmarks Historie 1955-1959 (dvd), prod. af DR, Danske soldater på mission i Gaza (7 min)

Gruppearbejde om forholdet til Sovjet og NATO - med fremlæggelse af enten:
1. Brev af 12. december 1957 fra Sovjetunionens ministerpræsident Bulganin til stats- og udenrigsminister H.C. Hansen samt uddrag af stats- og udenrigsminister H.C. Hansens redegørelse den 21. januar 1958 i Folketinget samt brev af 8. februar 1958 fra stats- og udenrigsminister H.C. Hansen til Sovjetunionens ministerpræsident (taget fra Olaf Søndberg. Danmark i krig. Systime 2012, s. 132-135) - 3 sider
eller
2. Uddrag af fortroligt telegram fra den danske NATO-delegation til Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet, dateret 20. april 1988 (http://www.his2rie.dk/index.php?id=dk_koldkrig_kilder) - 2 sider

Sådan ville Polen angribe med atomvåben - og Danmark ville ikke eksistere længere, af udenrigskorrespondent Poul Høi, den 5.1.2020, berlingske.dk - 6 sider
Michael Boas Pedersen. Danmark under den kolde krig – småstat mellem supermagter. Frydenlund 2007, side 154, 157-163 (90'ernes aktivisme.pdf) - 8 sider
DR2 udsendelsen ”24 timer vi aldrig glemmer – operation Bøllebank”, sendt første gang på DR2 24.10.10 (33 min)
Olaf Søndberg. Danmark i krig. Systime 2012, s. 144-153 (Krig mod terror.pdf) - 9 sider
Dokumentaren Armadillo, af Janus Metz Pedersen, 2010 (105 min), fra https://www.dr.dk/drtv/program/armadillo_455446

Statsministerens tale ved indvielsen af "Monument for Danmarks Internationale Indsats siden 1948” den 7. april 2011, fra http://www.stm.dk/_p_13401.html - 2 sider

I alt er læst ca. 55 sider og 145 min video-materiale + matrix-læsning af kildemateriale

Tilladte links til eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/  
DDO / Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ddo  
ODS / Ordbog over Det Danske Sprog: https://ordnet.dk/ods  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie - redegøre for sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling - skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper - reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende - anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie - opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Kronologiforløb

Vi får overblik over historieforløbene og perspektiverer dem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer