Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jan Mølholm, Morten Knudsen
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning til musik
Hvorfor vi varmer op, musiktælling, opbygning af opvarmingsprogrammer, progression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball (Eksamensdisciplin)
Basketball:
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i basket – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i basketforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
• Udgangsposition (forsvar / angreb)
• Regel gennemgang
o Ingen brug af hænder/arme til at stoppe modstanderen!!
o Skridt
o Generelt
o Point
• En-håndsaflevering / To-håndsaflevering
• Driblinger og boldhåndtering
• Skud
o Stående skud
o Straffekast
o Lay-up med ét bens afsæt
• Jumpstop
• Pivotering
• Rebound
• Fastbreak
• V-cut
• Finter – finte en boldbevægelse (aflevering, dribling el. skud)
• Forsvarsformation(er)
• Angrebsformation(er)
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Blandede bolsjer
Her snuser eleverne til forskellige former for idræt, uden at det er egentlige forløb: Hockey, streetbasket, volley, "vinterbadning", fodbold.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate (Eksamensdisciplin)
De 4 første moduler af et ultimate-forløb. De sidste moduler afholdes i 3.g
Ultimate
Teknik:
Forhånd
Baghånd
Gribeteknik,
Kunne fortælle de basale regler for ultimate, og definere hvorfor det er et fairplay spil .
Taktik:
Kunne bevæge sig uden disk og kunne bringe sig i en fri position.
Kunne løbe ind. scoringszonen og gribe disken.
Fysisk:
kunne definere hvilke fysiske krav der stilles til en ultimatespiller:
- udholdenhed
- eksplosivitet.
- timing : løb og grib.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mountainbike (Eksamensdisciplin)
Genre 3: Nye og klassiske idrætter.
Første 2 moduler af et Mountainbikeforløb - gøres færdigt i 3.G
Det forventes efter forløbet, at eleven kan forklare, hvordan man placerer sig på MTB, samt kunne vise tekniske evner på cyklen, både på sti og single track.
MTB:
Modul 1, blev afholdt i slutningen af 1.G
position på cyklen
Gearskift
Bremseteknik
Op og nedkørsel
Teori.
fysiske kapacitet for at kunne køre op og ned.
Eksplosivitet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball (Eksamensdisciplin)
Pickleball
Klassiske og nye idrætter.
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori:
Spillets historie, regler, teknik og taktik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Performance (Eksamen)
Performance
Overordnet mål med forløbet:
Eleverne skal udarbejde og fremvise en performance i grupper med udgangspunkt i Labans bevægelsesteori.
Følgende elementer er gennemgået i forløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Teori: Labans bevægelsesteori
- Musik og bevægelseshastigheder
- Bevægelsens grundelementer
- Kroppens grundlæggende bevægelser
- Bevægelsernes dynamik
- Bevægelsernes retning
- Bevægelsernes relation
- Bevægelses analyse / Rudolf Laban
- Space
- Time
- Weight
- Flow
KRAV til produktet:
1) Vælg et passende stykke musik, så musik og bevægelse passer sammen.
2) I må gerne udtrykke stemningen eller historien i musikken (drama).
3) I skal arbejde med enten hurtige og langsomme bevægelser ELLER lette og kraftfulde bevægelser
4) I skal bruge de 3 planer (høj, mellem og lav)
5) I skal bruge forskellige figurer (f.eks. bøj, stræk, vrid, åbne, lukke)
6) Der skal indgå både i gruppeøvelser og parøvelser
7) Det er tilladt at gøre brug af udklædning/rekvisitter
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen
til at indgå og fungere på et hold.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atletik
Atletik:
Du skal i dette forløb kunne udføre forskellige discipliner i spring, løb , kast og hop, med henblik på at få forbedringer indenfor eksplosivitet, udholdenhed, accelleration, sek, cm.
Tema:
Kast. : spydkast. Eksplositivtet
Spring: Længdespring, højdespring: Eksplosivitet, timing, afsæt, svævefase, landing
Løb: sprint: 100 m, 800m, anaerob contra aerob. sprint, udholdenhed.
Forløbet har endvidere indlagt et mini forløb i grundtræningens principper med fokus på X-fit.
Eksplosiv styrke
Plyometrisk træning.
WOD
Samt:
coopertest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt.
Træning, samt udarbejdelse af selvstændigt træningsprogram, med 3 ugentlige træninger..
Der skal indtænkes progression, således at den målsætning, som eleven fremsætter realistisk kan lykkes/gennemføres.
Der laves en start-, midtvejs, samt sluttest.
Evaluering, Gruppefremlæggelser, hvor den relevante teori, for træningsforløbene fremlægges, og sætter træningsdata ind i en kontekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Les lanciers og pardans (Eksamen)
Genre 2: Koreograferede bevægelser til musik
Les Lanciers
Vals og Cha Cha Cha
Faglige mål "Les Lanciers":
- grundtrin: chassé, dansefatning - skift af håndfatning, herre og dame-roller, komplimenter, herren drejer damen.
- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk
Faglige mål: Vals og cha-cha-cha:
Herren fører damen, holdning, dansefatning
grundtrin i vals + drejning
grundtrin i cha-cha-cha + forskellige variationer
- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137744790",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137744790",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137744790"
}