Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jan Mølholm, Morten Knudsen
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning til musik
Titel 2 Basketball (Eksamensdisciplin)
Titel 3 Blandede bolsjer
Titel 4 Ultimate (Eksamensdisciplin)
Titel 5 Mountainbike (Eksamensdisciplin)
Titel 6 Pickleball (Eksamensdisciplin)
Titel 7 Performance (Eksamen)
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Atletik
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Les lanciers og pardans (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning til musik

Hvorfor vi varmer op, musiktælling, opbygning af opvarmingsprogrammer, progression.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Basketball (Eksamensdisciplin)

Basketball:

Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i basket – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.

Følgende elementer er gennemgået i basketforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:

• Udgangsposition (forsvar / angreb)
• Regel gennemgang
o Ingen brug af hænder/arme til at stoppe modstanderen!!
o Skridt
o Generelt
o Point
• En-håndsaflevering / To-håndsaflevering
• Driblinger og boldhåndtering
• Skud
o Stående skud
o Straffekast
o Lay-up med ét bens afsæt

• Jumpstop
• Pivotering
• Rebound
• Fastbreak
• V-cut
• Finter – finte en boldbevægelse (aflevering, dribling el. skud)
• Forsvarsformation(er)
• Angrebsformation(er)

Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Blandede bolsjer

Her snuser eleverne til forskellige former for idræt, uden at det er egentlige forløb: Hockey, streetbasket, volley, "vinterbadning", fodbold.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate (Eksamensdisciplin)

De 4 første moduler af et ultimate-forløb. De sidste moduler afholdes i 3.g

Ultimate

Teknik:
Forhånd
Baghånd
Gribeteknik,

Kunne fortælle de basale regler for ultimate, og definere hvorfor det er et fairplay spil .


Taktik:
Kunne bevæge sig uden disk og kunne bringe sig i en fri position.
Kunne løbe ind. scoringszonen og gribe disken.

Fysisk:
kunne definere hvilke fysiske krav der stilles til en ultimatespiller:
- udholdenhed
- eksplosivitet.
- timing : løb og grib.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mountainbike (Eksamensdisciplin)

Genre 3: Nye og klassiske idrætter.


Første 2 moduler af et Mountainbikeforløb - gøres færdigt i 3.G


Det forventes efter forløbet, at eleven kan forklare, hvordan man placerer sig på MTB, samt kunne vise tekniske evner  på cyklen, både på sti og single track.

MTB:
Modul 1, blev afholdt i slutningen af 1.G

position på cyklen
Gearskift
Bremseteknik
Op og nedkørsel

Teori.
fysiske kapacitet for at kunne køre op og ned.
Eksplosivitet.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pickleball (Eksamensdisciplin)

Pickleball

Klassiske og nye idrætter.

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.


Teori:
Spillets historie, regler, teknik og taktik.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Performance (Eksamen)

Performance

Overordnet mål med forløbet:
Eleverne skal udarbejde og fremvise en performance i grupper med udgangspunkt i Labans bevægelsesteori.

Følgende elementer er gennemgået i forløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:

Teori: Labans bevægelsesteori

- Musik og bevægelseshastigheder
- Bevægelsens grundelementer
        - Kroppens grundlæggende bevægelser
        - Bevægelsernes dynamik
        - Bevægelsernes retning
        - Bevægelsernes relation
- Bevægelses analyse / Rudolf Laban
        - Space
        - Time
        - Weight
        - Flow

KRAV til produktet:
1) Vælg et passende stykke musik, så musik og bevægelse passer sammen.
2) I må gerne udtrykke stemningen eller historien i musikken (drama).
3) I skal arbejde med enten hurtige og langsomme bevægelser ELLER lette og kraftfulde bevægelser
4) I skal bruge de 3 planer (høj, mellem og lav)
5) I skal bruge forskellige figurer (f.eks. bøj, stræk, vrid, åbne, lukke)
6) Der skal indgå både i gruppeøvelser og parøvelser
7) Det er tilladt at gøre brug af udklædning/rekvisitter

Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder de faglige mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Volleyball

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen
til at indgå og fungere på et hold.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Atletik

Atletik:

Du skal i dette forløb kunne udføre forskellige discipliner i spring, løb , kast og hop, med henblik på at få forbedringer indenfor eksplosivitet, udholdenhed, accelleration, sek, cm.

Tema:
Kast. : spydkast. Eksplositivtet
Spring: Længdespring, højdespring: Eksplosivitet, timing, afsæt, svævefase, landing
Løb: sprint: 100 m, 800m, anaerob contra aerob. sprint, udholdenhed.

Forløbet har endvidere indlagt et mini forløb i grundtræningens principper med fokus på X-fit.
Eksplosiv styrke
Plyometrisk træning.
WOD


Samt:
coopertest.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Træningsprojekt

Træningsprojekt.

Træning, samt udarbejdelse af selvstændigt træningsprogram, med 3 ugentlige træninger..
Der skal indtænkes progression, således at den målsætning, som eleven fremsætter realistisk kan lykkes/gennemføres.
Der laves en start-, midtvejs, samt sluttest.

Evaluering, Gruppefremlæggelser, hvor den relevante teori, for træningsforløbene fremlægges, og sætter træningsdata ind i en kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Les lanciers og pardans (Eksamen)

Genre 2: Koreograferede bevægelser til musik

Les Lanciers
Vals og Cha Cha Cha

Faglige mål "Les Lanciers":
- grundtrin: chassé, dansefatning - skift af håndfatning, herre og dame-roller, komplimenter,  herren drejer damen.
- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk

Faglige mål: Vals og cha-cha-cha:
Herren fører damen, holdning, dansefatning
grundtrin i vals + drejning
grundtrin i cha-cha-cha + forskellige variationer
- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer