Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Ole Staun
|
Hold
|
2022 id/w (3w id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rep
Undervisningsbeskrivelse Idræt 3.w
Basket:
Tekniske elementer
Afleveringer:
To-hånds-brystaflevering, kunne aflevere til medspiller med ca 5 meters afstand
Studsaflevering, kunne aflevere til medspiller med ca 5 meters afstand
En-hånds-aflevering med udfaldsskridt til siden
Driblinger.
Kunne drible både med venstre og højre arm med lang kontakt mellem hånd og bold
V-driblinger med både en og to hænder
Kunne drible og vende en modstander af (dribleøvelsen til forløbsprøven)
Skud
Stående skud,
Straffekast.
Lay up, lægge bolden op på hjørnet af den lille forkant på pladen med et-bens afsæt.
Kunne definere og udføre:
Jump-stop
pivotering
Rebound.
Fastbreak
Give and go
V-cut
Back-door.
Kernestof: “Yubio” v. 2022
Basket: s. 534-544
Fysiologi: s. 44-51+67-86
Pickleball:
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden med et lavt tyngdepunkt og en tidlig positionering. Opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. Søge nettet efter returen. Forstå og bruge de specielle regler, der kendetegner Pickleball
Kernestof:
Kernestof:
Pickleball: Pickleballkompendium.pdf
file:///C:/Users/sost-os/Downloads/Pickleballkompendium%20(1).pdf
Fysiologi: “Yubio” v. 2022 s. 44-51+67-86
Linedance
Faglige mål:
En introduktion til Linedance og dansens særlige bevægelsesmæssige kvaliteter, grundlæggende opbygning og udtryk.
Bevægelsesmæssige kvaliteter:
At kunne ramme og bruge både takter og synkoper.
I en gruppe at kunne ramme synkronitet.
Udføre både basale og mere komplekse trin og spark, eksempelvis ”grape wine” og ”Kick ball Change”
Kunne sammensætte og gennemføre egen koreografi.
Kernestof:
Linedance: ”Yubio” v 2022: 1242-1246 +1262-1264
Fysiologi: “Yubio” v. 2022 s. 44-51+67-86
Ultimate:
Faglige mål:
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed
er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
Tekniske delmål:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
Taktiske delmål:
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker med hensigtsmæssig kasteteknik
- Du skal kunne udføre forskellige ”cut” under modtagelse af en aflevering
Kernestof:
Kernestof: “Yubio” v. 2022
Ultimate: s. 667-672 + 694-697
Fysiologi: s. 44-51+67-86
Mountain bike:
Mountainbike - faglige mål
Følgende elementer er gennemgået i mountainbikeforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Bremseteknik:
- Kontrolleret nedbremsning med begge bremser
- Nedbremsning ved blokering af baghjul
- Nedbremsning ved blokering af forhjul (nose tip)
Gear:
- Op og ned gearing i fladt terræn
- Op og ned gearing i kuperet terræn
- Gearvalg skal sikre en passende kadence
Sving:
- Sving med indoverlæning
- Sving med vægtforskydning (pumpsving)
Nedkørsel:
- Hensigtsmæssig position og kontrol under stejle nedkørsler, stående i pedalerne.
Opkørsel:
- Finde balancen mellem ikke at stejle og stadigt have tracktion på baghjulet under stejl opkørsel.
Forhindringer
- Løfte forhjul over forhindringer
- Vægtforskydning efter forhjulsløft – således at forhindringer kan forceres med hele cyklen (grene med diameter på ca. 10 cm.)
Kernestof
Teknik og øvelser: DGI Trænerguiden
Fysiologi: s. 44-51+67-86, ”Yubio” 2022
Lancier/Performance:
Et rytmisk forløb, hvor vi både har arbejdet med de meget bundne og strukturerede bevægelsesmønstre i Lancier og det frie og kreative i performance.
Faglige mål:
At kunne bevæge sig i takt med musikken.
At kunne tilpasse kroppens udtryk til både musik og en fortælling
At kunne tilføje elegance til bevægelserne i Lancier.
At kunne bruge Laban´s BESS model meningsfuldt
Og derved være i stand til at formidle forskellige udtryk gennem bevægelser.
Kernestof:
”Yubio” v 2022: 1262-1265 + 1269-1279
Fysiologi: s. 44-51+67-86, ”Yubio” 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137748632",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137748632",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137748632"
}