Sønderborg Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderborg Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sønderborg Statsskole
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Lea Maria Bencke
Hold
2022 BI/w (
1w BI
,
2w BI
,
3w BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og mikroorganismer
Titel 2
Klassisk genetik
Titel 3
Reproduktion
Titel 4
Organismer og samspil i naturen
Titel 5
Fysiologi
Titel 6
Toksikologi
Titel 7
Plante-fysiologi
Titel 8
Statistik Malta
Titel 9
Kost og sundhed
Titel 10
Genteknologi
Titel 11
Immunologi
Titel 12
Muskelarbejde
Titel 13
Fight the bite (anvendt bioteknologi)
Titel 14
Kulhydraternes intermediære stofskifte
Titel 15
Neurologi
Titel 16
Vandøkologi
Titel 17
Celler og mikroorganismer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og mikroorganismer
Der arbejdes med celler og disses strukturer samt funktion hos dyr, planter, svampe og bakterier.
Øvelse med celler i mikroskop.
Øvelse med indsamling af mikroorganismer (primært skimler og bakterier) fra hhv luftanalyser og berøringsanalyser dyrket i agar og bestemt i mikroskop.
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen: C.Opg.celler.docx
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 7-15, 141-142
Husk farveblyanter og mappe.
A.øv.celle.mikro.docx
A.celleopgaver.arb.selv.docx
Rapport.opskrift.docx
C.Opg.celler.docx
C.celleopgaver.arb.selv.1.docx
Opg.energi.celler.docx
Biologi til tiden: side 122-123
Mikroorganismer.ppt
A.Opg. mikroorganismer.doc
Øv jer i begreber omkring celler - vi quizzer på klassen :-)
Lektie til mikroorganismer.ppt
flashcards om mikroorganismer
A.Øv.mikroorganismer.docx
Svampe, Mikrobiologibogen s. 25-26.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Celle-journal
16-12-2022
Mikroorganisme-dyrkning
08-01-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Klassisk genetik
Kromosombesætninger i forskellige celler, disses navne og opbygning i forhold til alleler og gener. Genernes dominansforhold og nedarvnings karakteristika. Opbygning og brug af krydsningsskemaer og stamtræer. Blodtypegnetik i forindelse med ABO og Rhesus-systemerne.
Blodtypeøvelse med journal.
Evolution kobles på genetikken med teori, små film, opgaveløsning og en øvelse om selektionspres på gazeller på savannen (illustreret med ris på havregrynsbund)
Jorunal og databearbejdning i excel.
Indhold
Kernestof:
C.opg.celle.deling.docx
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 85, 89, 101-111
Opg.genetik.1.docx
Spm.Genetik.1.docx
KOPIER (dvs INGEN vedhæftede filer) dine svar ind i elevfeedback på følgende opgaver, inden søndag kl 20, hvis du vil undgå fravær:
C.Opg.arvelighed.docx
Spm.Genetik.2.docx
I har dette modul til at få lavet en MASSE genetik-opgaver, så I bliver gode til det og får brugt alle de nye ord flere gange. Mandag skal I lave genetik opgaver med 2y, så det er fedest at være "i form" med det.
A.opg.slut.genetik.1g.pdf
KIG på alle de opgaver som I lavede sammen med 2y, OGSÅ dem I ikke nåede at lave i timen, vi samler op på det hele...
Læs op på det om stamtræer og arvegangene, og medbring alt til det.
Lav alle genetik-opgaver færdigt hjemme, der gives ikke mere tid til det i timerne, hvis du ikke er færdig allerede!
C.Spm. blodtype.docx
videnskab.dk
C.øv.blodtype.docx
C.Afslutningsspm blodtype.docx
Ingen ny læselektie, men hvis det var svært sidst (ABO blodtyper), kan lektien fra sidst med fordel læses IGEN.
Afsnit
Læs øv.vejl. afsnittet fremgangsmåde (så I er klar til at lave øvelsen i timen).
Øv.vejl. (læs teorien igen!).
Evol.geneik.intro.pptx
C.Opg.evolution.1.docx
Darwin 200 år tema.pdf
ABC.øv.Simulering af evolution.docx
C.evolution.læsestof.pdf
Det er også lektie at have lavet opgaverne fra sidst færdigt hjemme, hvis man ikke nåede det i timen (de ligger også på modulet sidst).
1g.Opg.øve.genetik.eksamens.2.pdf
Se filmen (8 min): Hardy Weinberg- Hvad er det?
Se også denne hvis det er lidt svært:
Film om evolution – Københavns Universitet
C.Opg.evolution.2.docx
Lav følgende fra sidst færdigt hjemme (uanset om du var til modulet sammen med 2y eller ej): opgave 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + opg 1 om bæver i Opgaverne fra fællesmodulet her
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Blodtype-øvelsen
17-03-2023
Evolutions-øvelsen
25-04-2023
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Reproduktion
Menneskets reproduktion, indre og ydre kønsorganer og disses funktion. Menstruationscyklus og hormonelle reguleringsmekanismer i mand og kvinder samt under graviditet. Fokus på fertilitet, herunder sædkvalitet og ovarie-funktion.
Øvelse med ornesæd der udsættes for forskellige faktorer.
Indhold
Kernestof:
Opg.sex.1.docx
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 63-80, 84-87, 90-100
C.Spm.mens.grav..docx
Mens.cyklus.figur.docx
Spm.kønsorg.mens..docx
Lav også opgave 1-8 færdigt hjemme hvis du ikke nåede det i timen (eller ikke var der til timen), fra opgaverne uddelt/ligger på mandagsmodulet.
Opg.forplant.1.docx
1g.Opg.øve.genetik.eksamens.2.pdf
C.opg.Prævention.docx
Husk jeres farveblyanter, som altid til bio :o)
1.Biobuddies 2w.docx
A.Opg.gravi.hormon.docx
C.sæd.spm-Administrators Mac mini (39).docx
C.Spm.mens.befrugt.docx
European Sperm Bank
Sædkvaliteten hos vestlige mænd er halveret på 40 år
videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-falder-saedkvaliteten-blandt-vestlige-maend
Sædkvalitet - se denne korte video i forvejen som lektie
Bisphenol A i lave doser kan påvirke sædkvalitet, brystvæv og adfærd - DTU Fødevareinstituttet
Læs HELE øvelsesvejledningen, så du er klar til at gå igang med øvelsen til timen.
Opg fertilitet.docx
C.Spm.befrugt.grav.docx
Medbring jeres øv.vejl og resultater fra ornesædsøvelsen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sæd-rapport
03-09-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Organismer og samspil i naturen
Økologi helt generelt: økosystemer, C-kredløb, N-kredsløb, H20-kredsløb og energistrøm.
Nicher og samspil med fokus på mykorrhiza og skovøkologi.
Øvelse med undersøgelse af skovøkosystem - ekskurtion til Sønderskoven. Rapportaflevering.
Indhold
Kernestof:
1g.opg.repro.horm.pdf
A.Øko.1.docx
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 117-125, 165-169
C.Opg.Øko.1.docx
Medbring IKKE bogen, I får en ny (økologibog)!
Tænk gerne over om du har ideer til noget sjovt man kan lave med mikrokopi af noget levende (spil, konkurrence, udfordring, etc...)
Gruppe.opg.øko.kredsløb.docx
Arvedlund, Michael m.fl.: ØKOLOGIBOGEN, Nucleus; sider: 13-17, 23-24, 29-31, 34-39, 41-45, 49-53, 64-75, 102-103
IMG_5284.HEIC
Grupperne læser følgende og møder dermed forberedte op til gruppearbejdet:
Medbring pas/billede/app med pas, eller send billede til Lea inden modulet.
Afsl.opg.øko.kredsløb.docx
N2-fix.opg.pdf
B.opg.øko.2.docx
nitrogenfiksering
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 144-148, 159-167
Opgaven er uddelt tidligere, så mange har lavet den allerede (også ok at lave den hjemme)...
B.Gruppe.opg.nicher.docx
Opg.Pig city.pdf
OBS SKOVTUR HER I STEDET FOR! Husk helst gummistøvler (der ER mudret, der hvor vi går) og ellers tøj på efter vejret!
Bio-OL
Medbring kun computer, blyant, madpakke og vand. Prøven starter PRÆCIST kl 11.45 og varer 90 min.
Prøven foregår digitalt, så medbring COMPUTER!
OBS: KOM GERNE KL 11.35 og gør klar!
Pladser:
Opg.biomasse.tal.pdf
Sæt jer efter denne plan (de nye BB og pladser):
Læs side 1 i denne øvelse hjemmefra: biomasseøvelse
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Økologi-opgave
20-11-2023
Svampesamfund i Sønderskoven
04-12-2023
Økologiopgave forbedret
05-01-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Fysiologi
Fysiologi og motion hos mennesket. Menneskets blodkredsløb, lymfesystem, hjertets funktion samt blod.
Der arbejdes med kredsløbets funktion og opbygning, ved at lave små-forsøg og undersøgelser af åndedræt, puls, blodtryk, blodets sammensætning og disses ændringer ved fysisk aktivitet.
Specielt fokus på væskebalance samt transport og udveksling af næringsstoffer og gasser.
Perspektivering fra hæmatokrit-værdi til motion og kondital.
Indhold
Kernestof:
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 35-44
(lymfe)
HUSK FARVEBLYANTER!!
opg.lymfe.docx
A.Opg.blod.docx
Se denne først: Lymfe System forklaring
Se denne bagefter (1 min), den viser det hele i animation, uden tekst eller tale, så du skal selv vide hvad de viser... (lymfesystem animation)
Opg.Kondi.docx
Eksamensopgave (kun opg 2)
A.Opg.Kredsløb.alt.docx
Fællesgrupper- til fællesmoduler (2w – 3y):
1. Opgaver til fællesmodul
2. Kun opgave 3
Opg.Celleprocesser og cellemembranen.docx
Øv.hæmatokritværdi.docx
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 9-13
Medbring sko der kan løbes på trapper med.
ilt og vand transport i kapillær
Eks.opg. Iltoptagelseshastighed.pdf
FYSIOLOGIBOGEN; sider: 63-73
(2006, Bidstrup et al.,Nucleus)
TÆNK over hvilke af de fysiske parametre du finder mest interessant, kig evt noter/tegninger/bøger igennem, og se hvor din interesse fanger dig....
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bio OL
24-11-2023
Fysiologiske parametre
21-01-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Toksikologi
Toksikologi i vores økosystem med specielt fokus på østrogener og disses påvirkning på mennesker og andre dyr. Ændringer i menneskets fertilitet. Hormonelle ændringers påvirkning i fostre, TDS og andre skader på organismer.
Matrix arbejde med fertilitetsbehandling, først "uddannelse" af speciallæger og dernæst forskellige sygehuses behandling af nogle cases. Aflevering af lægejournaler.
Løse gamle eksamensopgaver om emnet.
SRO om emnet med kemi.
Indhold
Kernestof:
Kønsdiff.spm.docx
Afsnit
Økotoksikologi: side 12-15
Toksikologibogen.pdf
Spm.repro.i.fare.docx
Økotoksikologi: side 15-25
opg.toks.2.docx
Den EGENTLIGE LEKTIE: Økotoksikologi: side 5-11
SRO - Sønderborg Statsskole
Her kan du se filmen (lektie for dem der ikke var til timen): reproduktionen i fare
Medbring computer, I skal træne EXCEL-arbejde....!
Opg.toks.3.docx
Biokemi og bioteknologi 1.JPG
Biokemi og bioteknologi 2.JPG
Det medicinerede menneske 1.JPG
Det medicinerede menneske 2.JPG
Det medicinerede menneske 3.JPG
Spm.art anogenitalafstand.docx
Medbring fysiologibogen!
LÆS denne artikel hjemmefra: Art. anogenitalafstand.pdf
Øv.vejl. her
MEDBRING ALT hvad I har af cremer, kosmetik, hårprodukter, hudpleje osv osv osv, så arbejder vi med hvordan man kan undersøge indhold af horm.forst.stof. samt finde produkter uden horm.forst.
(link kan bruges i timen)
Fertilitetsbehandling.links.docx
Opg.Fert.udd.speciallæger.docx
IVF behandling
A.B.Fertilitetsklinik.biotek.docx
Link til sæddonation-gruppen
Grupperne har selv givet hinanden lektier for, så jeg regner med alle kommer med noget brugbart hjemmefra, foruden det I lavede i modulet!
Repro.case.Lægejourn.matrix.docx
Jakob, Benjamin og Celina I er alle i gruppe med Hjalte og Mads, så kontakt selv en af dem og hør ad hvad I skal have forberedt til dette modul....!
Orienter jer gerne i denne fil (jeg forventer IKKE du har læst det hele!), den kan måske også være med til at give ideer til SRO, og der tales om virkelig mange undersøgelser, disse kan bruges til at lede efter artiklerne der hører til...
LÆS denne anonyme SRO (fra en tidligere elev) om samme emne hjemmefra, så taler vi om den sammen.
A.B.Cases.biotek.barnløshed.docx
Grupperne har selv aftalt lektier og møder op klar til at behandle nogle barnløse par.
Filmen: Reproduktionen i fare
Læs den anonyme SRO fra i fredags, hvis du ikke havde gjort det der...
Eks.opg.Testosteron regulering.pdf
Eks.opg.AAS og barnløshed.pdf
Biologi i fokus; sider: 57-62
Frivilligt: GOD video til støtte til forståelsen af hormonforstyrrelse... (40 min)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hormonforstyrrende produkter
05-01-2024
Journaler fra privathospitalerne
19-01-2024
SRO opgave
01-03-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Plante-fysiologi
Fysiologi hos planter. Specielt fokus på tørketilpasning. Planters kredsløb, vævs funktion samt stomata.
Sammengænge mellem funktion og opbygning af forskellige plantedele. Tørkesituationer og taktikker til overlevelse.
Der arbejdes projektorienteret i grupper om: CAM/C4-assimilation, sukkulens, stomatafordampning og halofytter.
Feltarbejde på Lanzarote hvor der studeres, indsamles og beskrives (inkl tegninger af alle dele) plantemorfologiske tilpasninger til tørke.
Rapportaflevering om selvvalgt plante fra Malta.
Indhold
Kernestof:
CAM, C3 and C4 Plants
Sukkulens.sider.pdf
I har for som lektie at læse om den specifikke fysiologiske tilpasning, som I har valgt i grupperne. Find alt relevant om plantefysiologi osv, tjek også de sider her vedhæftet.
C4 plants
plantefys.pdf (til ALLE, søg på relevante ORD)
Sukkulens.sider.pdf (til dem der har noget om oplagring af vand)
CAM, C3 and C4 Plants (til dem der har noget om åbningstider)
HVIS nogen af jer ikke har et almindeligt dansk pas (feks udlændingepas) skal dette medbringes.
Alle grupper er klar til fremlæggelse og har selv printet hvis der var opgaver etc som de andre skal have...
Vi starter med at lave en vejledningsplan for skrivedagen efter ferien.
A.opg.plantemorfologi.docx
Filmen: En hyldest til naturen: Marker, heder og kyster
Tilpasninger der trumfer truslerne
Malta.seddel 2024.docx
Værelsesgrupper og BOLTgrupper.docx
REPORTAGEemner på Malta.docx
Turen går til Malta rejsebog.pdf
Malta studietursprogram til 2w 2024 FINAL pr. 28.2.24.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Planterapport fra Malta
27-04-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Statistik Malta
Bio:
Arbejde med evolutionsbegreber og artsdannelse
Arbejde med matematisk bearbejdning af genetik-data og analyse af denne.
Genfrekvenser og HW-ligevægt
Maltas genetiske baggrund og dertil informationssøgning om referenceværdier og statistiske data fra Malta, England og Italien.
Indsamling og bearbejdning af genetisk data fra Malta.
Ma:
Anvendt statistik på data fra Malta turen
Binomialtest
Middelværdi og spredning
Diskussion af stikprøver
Biologi eksamensopgaver med mateamtikindhold
Produkt:
Rapport, hvor udvalgte data blev analyseret og diskuteret
Videoer med Nspirehjælp til biologer
Indhold
Kernestof:
Inherited Human Traits Quick Reference.pdf
Kromosomer og Gener. Om nedarvning
Hvis man ikke var til modulet sidst, er det også lektie at lave sine plante-tilpasningsopgaver færdigt og gerne at se filmen (ligger på modulet sidst).
Hver elev søger selv videre efter flere referencetal, og find GERNE på nye genetiske træk I kunne undersøge...
Alle elever overvejer hjemmefra, HVORDAN man kunne spørge til de parametre I har arbejdet med. Altså hvordan kunne man sikre sig mest muligt data og hvordan sikrer man at få data præcise nok til at kunne bruges... (Eks: Har du fregner? Ved du om en a
1g.Opg.øve.genetik.eksamens.2.pdf
HUSK at medbringe jeres resultater (ark fra genetik-interview på Malta)!
Lektien: læg et screenshot af din oversigt i inaturalist app'en ind i elevfeedback inden modulet!
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kost og sundhed
Kostens bestanddele og anvendelse i kroppen.
Menneskets som levende organisme, fortsættelse af cellernes liv, funktion og vedligehold.
Overordnet opbygning af kulhydrater, proteiner og fedt.
Energifordelinger og energibalance.
Gruppe-projekt om måltidsplanlægning.
Teoretisk øvelse om burgermad, fælles journalproduktion.
Byg-selv-øvelse med amylase og stivelsesnedbrydning, grupper bestemmer selv variabel faktor og udfører forsøg. Efterfølgende evaluering af forsøgsdesign og planlægning.
Indhold
Kernestof:
C.energiprocent.docx
C.opg.energiforbrug.kost.1.docx
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 19-33
Opg.energiprocent.2.docx
Gr.arb.nÃÂ_ringsstoffer.docx
MEDBRING biologi til tiden (bogen)
Opgaverne fra sidst er lektie at lave færdigt hjemme, hvis man ikke nåede det i timen.
skema.Kostberegning.hurtig.docx
Næringsstof skemaer.docx
Kostberegning.morgenmad.docx
NF.opg.Kost.planche.docx
Biologi til tiden: side 29-34
Søg i dokumentet: Portionsstørrelser.pdf
Opg.energi.næringsstof.docx
Biologi til tiden: side 22-25
C.Burgerøvelse.ny.docx
Opg.enzymer.docx
Afsnit
Se denne video hjemmefra: Fordøjelsessystemet
Lektie = LAV alle beregninger (alle 3 dele) færdigt på forhånd hjemmefra (det du ikke nåede i timen) fra McD-øvelsen sidst (ligger på modulet)
A.opg.slut.kost.2g.pdf
Enzymer - mere generelt
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 73-79
Enzymer.pdf
Eks.opg.Amylase.pdf
AB.øv.amy.kulhydrat.docx
enzymtyper.pdf
Først: opg om stivelsesnedbrydning
Lav denne som nr 2:
Maj 2011.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Amylase-journal
16-06-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Genteknologi
Videre med gentik, nu genernes molekylære opbygning og anvendelse af denne viden bioteknologisk. Proteinsyntese og proteinfoldning, gentest og DNA-sekventereing samt gel-elektroforese. Reference og viderebyggelse til tidligere gennemgået evolution...
Træning af opgaveløsning med genetik.
Dyrkningsforsøg med arv/miljø. Journal-aflevering
Heldags-øvelse med gel-elektroforese. Rapportaflevering.
Øvelse med bioinformatik online.
Indhold
Kernestof:
Koder.RNA.DNA.docx
Opg.1.dna.docx
Opg.2.dna.docx
Læg et screenshot af jeres forside fra iNaturalist op i elvefeedback (tryk på "mig" nederst - hvor man kan se listen af observationer samt deres destination), husk kopi af billede, ikke et link eller vedhæftning :o)
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 70-75, 86-100, 103-108, 118-121, 127
FYSIOLOGIBOGEN; sider: 152
(2006, Bidstrup et al.,Nucleus)
Hvad er DNA og gener?
Forsøgspladser (ikke taget meget hensyn til jeres ønsker, men et forsøg fra min side, vi giver det en måned og så evaluerer vi):
Opg.syntese.rækkefølge.docx
Opg.muta.gentekno.docx
Opg.muta.2.docx
opg.dna.3.docx
Opgave med Prot.synt.figur
Opg.proteinsynt.2.2.docx
Opg.Mutationer.docx
Aminosyre-oversigt.pdf
Opg.proteinsynt.3.docx
Opg.Gen.etik (1).docx
www.etik.dk
Men må GERNE lave nogle opgaver fra sidst færdigt hjemme, så I kan nå at komme igennem alle opgaver alle sammen.... (jo mere man laver - jo mere lærer man)
Opg.Restriktionsanalyse.docx
Opg.gen.afslut.docx
TØ.Restriktionsanalyse.docx
Opg.restriktionsanalyse.pdf
Moderne genteknologi - Biotech Academy
DESVÆRRE er vi nødt til at flytte vores øvelse, da kittet med DNA og enzymer er på længere leveringstid fra firmaet, så vi må vente et par uger (vi må finde ny tid, når jeg har fået det hjem).... Men intet problem, vi laver andet bioteknologi!
Opg.Prot.strukt.1.docx
Hjælpevideo til at forstå proteinstrukturerne
Aminosyrer.navne.koder.docx
A.øv.prot.fold.docx
(Se denne animation hjemmefra = del af lektien)
Opg.seglcelleanæmi.docx
Hjælp til hw ligevægt i MAPLE
(Se denne animation hjemmefra = lektien)
Se denne hjemmefra, hvis du synes det er lidt svært at forstå proteinstrukturerne:
Prot.synt.opg.figur.pdf
Hvor grønne er vi på Statsskolen?
Spørgeskema
Bioinformatik.pdf
Codons og læserammer (link til forståelse af del A)
NYE BB og pladser:
A.øv.DNA.fingerprinting.2.docx
Bioinformatik opg 1.pdf
Bioinformatikøvelse del 1.docx
VirtualRibosome
Bioinformatikøv del 2.docx
Vigtigt I alle har læst lektier inden dette modul!
h w.pdf
Bioinformatikøv del 2.docx (Dette er anden del af den øvelse I startede på sidst)
Skabelon til artikler.docx
Er det genetik der bestemmer, hvor længe laks opholder sig i havet? - Fiskepleje.dk
videnskab.dk/sporg-videnskaben/arv-og-miljo-psykologi-personlighed
Arv og Miljø og seksualitet
Epigenetik: tænd og sluk for gener
Generne styrer dig, men hvad styrer generne?
Sådan kontrollerer cellen sin egen epigenetik
Afsnit
arv.miljø.jpg
virtuelt laboratorium
Arv og miljø
Transformation | Biotech Academy
genetik-puslespil
stx_132-BIO__A-27082013.pdf.pdf
Forslag til rækkefølge:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
TØ: restriktionsanalyse
06-09-2024
SNP opgave
18-09-2024
Gel-elektroforese
29-09-2024
Transformation
29-09-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 11
Immunologi
Immunforsvar opbygning og funktion. Immunforsvaret celler og stoffer, samt infektion og immunrespons, herunder angrebsbølger og vaccine.
Specielt fokus på artikel-læsning. Gruppefremlæggelse om artikler, først en let artikel (dagspressen) og sidst i forløbet en videnskabelig artikel om forskellige studier i immunologi.
Udlevering af gamle eksamensopgaver om immunologi og elevgennemgang af figurer på projektoren.
Øvelse med smittespredning ved to kontakter pr person.
Indhold
Kernestof:
Vækstmodeller.pdf
A.genopfrisk.mikro.org.vækst.docx
FYSIOLOGIBOGEN; sider: 104-123
(2006, Bidstrup et al.,Nucleus)
Opg.1.immun.docx
Art.imm.forsvar.1.docx
Immunfigur.docx
Immun.sider.bios2.pdf
Eks.opg.malaria.immun.pdf
Opg.virus.SARS.docx
Samme lektie som sidst (LÆS det hvis du ikke fik det gjort sidst!!).
MEDBRING den færdiglavede opgave (=at skrive kort tekst til hvert af de 11 punkter i immunfiguren, udfra noter og tegninger, ikke kopi fra bogen) fra sidst!
Opg.immunf.slut.docx
info til 3g elever omkring nv oplæg.pdf
Opg.restriktionsanalyse.pdf
B.Immunsider.pdf
LEKTIE: læs din egen besvarelse samt mine kommentarer igennem hjemmefra (SNP opgaven).
Art.afsl.resist.pdf
Opg.art.resistens.docx
ELISA
Kom i god tid, og sørg for at medbringe hvad du har brug for, der kan ikke holdes pause!
Spm.film.penc.virker ikke.docx
Nye BB og pladser (vi prøver om de kan holde skoleåret ud, ellers skifter vi en gang mere)
A.B.Øv.Smittespredning.docx
Læs følgende sider i dette dokument (Mikrobiologibogen, Lone Als Egebo, Nucleus 2021): s 93-96 (fra Behandling... til Antivirale....) samt s 100-101 (fra Resistens... til Overførsel...)
2010 august.pdf
2020 29.maj - opg 4 Vaccination.pdf
Skærmbillede 2023-10-09 kl. 13.02.08.png
Skærmbillede 2023-10-09 kl. 13.02.25.png
A.sider.Influenza og vaccine.pdf
Se denne video, hvis immunrespons er svært (det er det samme jeg har gennemgået, men forklaret af en anden biologilærer:
Immun.sider.bios2.pdf Immun.sider.bios2.pdf
Opg.resistens.docx
Immunsider; sider: 10-12
Hansen et al. 2005, Biologibogen, 2. udgave, 1. oplag, systeme.
ELISA.pdf
Spm.gr.arb.immun.slut.docx
Orienter dig i denne hjemmefra: Skabelon til artikler
Art.gr.1.parasitter.pdf
Art.gr.2.HIV.pdf
Art.gr.3.bakterier.pdf
Art.gr.4.influenza.pdf
Art.gr.5.Covid.docx
Art.gr.6.covid.mut.docx
Man læser kun sin egen artikel (den dit navn står på), medmindre man har god tid og synes det er interessant at læse alles....
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bio OL
11-11-2024
Muskel/immun-opgave
20-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 12
Muskelarbejde
Musklernes arbejde. Impuls ankomst og omsætning til kontraktion i cellen. ATP forbrug og dannelse i cellerne ved hhv anaerobe og aerobe forhold. Laktats indflydelse på hæmoglobins og myoglobins affinitet, på cellens evne til at opretholde membranpotentiale og deraf trætning.
Der arbejdes projektorienteret i grupper om at designe forsøg til eftervisning af muskelbiologien, produktion af øvelsesvejledninger, planlægning og udførelse af forsøg med hele holdet som forsøgspersoner. Derefter fremlægger grupperne hvad de har gjort og hvorfor.
Arbejde med eksamensopgaver om muskelbiologi.
Indhold
Kernestof:
Spm.muskelfys.1.docx
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 22-23, 35-41
Bidstrup, Bodil Blem mfl.: FYSIOLOGIBOGEN, Nucleus; sider: 76-95
Alle grupper er helt klar med en fremlæggelse af jeres arbejde med artiklerne.
Opg.muskler.kontraktion.doc
Opgaverne handler om reproduktion, hormoner, feedback og receptorbinding. Hvis man kigger sine noter igennem inden modulet, er man klar til at hjælpe de rare nye venner :o)
Medbring tegninger til repro-emnet fra starten af 2g
A.B.Opg.Muskelaktivering.docx
Muskelaktiveringsopgave.pdf
Lav opgaverne fra sidst færdigt hjemme!
Animation af kontraktion
laktat-cykel-forsøg.docx
Muskelopgave.pdf
Opg.muskel.energi.3.docx
Arbejdsark til muskelaktivering.doc
Afsnit
FYSIOLOGIBOGEN; sider: 95-100
(2006, Bidstrup et al.,Nucleus)
SRP på BRIC 2025.png
Opg1.energistofskiftet.docx
Opg.hjert.musk.docx
SRP-snak
Grupperne står selv for lektier (= ambitionsniveau og ansvar)
Sådan skriver du SRP | SÅDAN SKRIVER DU SRP
MinKonto: Landing page
Basal-videnskabsteori 9-6-2021.pdf
Find feedback på din SRO fra sidste skoleår.
ALLE møder op med sko og tøj til at kunne lave hinandens forsøg, samt evt materialer vi ikke har allerede....!
Modulet: Grupperne får data bearbejdet i excel, der SKAL være kurver/gennemsnit/boksplot etc, ikke bare tal!
Hvis jeg ikke er der ved modul start, går i bare i gang, jeg kommer så snart jeg kan.
Jeg forventer alle grupper er klar til fremlæggelse, også selvom en fra gruppen er væk, har alle det materiale I skal bruge!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Øv-vejl. muskelforsøg
21-12-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 13
Fight the bite (anvendt bioteknologi)
Eksperimentelt: Mini-projekt-forløb fra KU: "Fight the bite"
Om slangebid, gift effekter og metoder til identifikation af slange-art. Samt hvordan modgift produceres og anvendes incl overvejelser af ressourcemæssige muligheder globalt....
Eksperimentelt arbejder elever bla med forskellige teknologiske testmetoder og vurderer anvendelighed af disse.
Gruppemæssig aflevering af bunden opgave.
Indhold
Kernestof:
FIGHT THE BITE
Læs artiklen om slangebid hjemmefra!
Sørg for du kan komme ind på hjemmesiden og logge ind på Fight the bite. Link ligger på sidste modul.
Lektie: læs artiklen
Gå til følgende lokale og sæt jer sammen i disse grupper, medmindre der mangler en elev fra din gruppe - UNDTAGET den første elev i hver gruppe, som går til BIO3 og henter opgaveark til gruppen (eks: Karoline L henter opgaver til sin gruppe):
FORVENTEDE: SB.ELISA-test.hypo.pdf
SB.aflevering.elever.pdf
Opg1.energistofskiftet.docx
Opg.hjert.musk.docx
Kemisk overblik hele respirationen.pdf
MEDBRING FOKUS (bogen)
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 35-41
Det vil også være en god ide at have kigget sine noter igennem fra fysiologi-forløbet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fight the bite
23-02-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kulhydraternes intermediære stofskifte
DETTE FORLØB HAR VÆRET KOMBINERET MED MUSKELBIOLOGIEN, DERFOR DELER FORLØBENE OGSÅ PENSUM.
Der arbejdes med energiprocesserne i cellerne: glykolyse, mælkesyregæring, citronsyrecyklus, elektrontransportkæde og generelle gæringsprocesser.
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1516015617378-f54a407d-2722
Fokus på enzymerne, energiproduktionen og NAD+/FAD's rolle i processerne.
Arbejde med enzymtyper og eksamensopgaver om dette. Opgaver om enzymregulering i stofskiftet.
Byg-selv-øvelse om enzymaktivitet, med efterfølgende gruppesparring og formativ evaluering af forsøgsdesign.
Indhold
Kernestof:
Opg1.energistofskiftet.docx
Enzymregulering af det intermediære stofskifte.pdf
B.opg.enzymregulering.docx
Ark.Enzymer i energistofskiftet.biokemibogen.pdf
(citronsyrecyklus-figur)
Kun tabellen der hedder 4.6, (enzymtyper) s 73.
Opg.enzymtyper.docx
Enzym.opg.2012.pdf
Osteproduktion.enzymopgave (kun side 1)
Læs gerne noget af det fra de sidste par moduler, hvis det var svært, specielt teksten på den pdf vi talte om på tavlen om enzymregulering....
enzymtyper.jpg
enzymtyper.pdf
AB.Enzym.øv.byg.arb.selv.docx
Genlæs hvad du kan finde i dine bøger om enzymer, enzymarbejde samt hvad du har til den gang vi lavede enzymøvelse i 2g.
Meld jer til FÆLLESSPISNING: Tilmelding
Medbring selv materialer (og bon) hvis I skal bruge noget, som I ikke har bedt mig skaffe.
Ingen direkte lektier, ud over opgaver, men læs gerne noget af det til tirsdag, der er lidt meget...
LAV så mange af opgaverne til enzymerne: Blodpletter, arbejdsark energistofstiftet og osteproduktion som du kan nå. Jeg anbefaler at afsætte noget tid (gerne et par timer) og så lægge tlf helt væk og slukke alt andet på computeren.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering af årsprøven fra juni 2g
02-03-2025
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 15
Neurologi
Neurologi. Helt fra nervecelleopbygning, elektriske signaler, kemiske signaloverførsler, til rusmidler og sensorisk/motorisk styring.
Skriftligt fokus på eksamensopgaver.
Gruppearbejde med fremlæggelser og forklaringer til alle om hvert sit rusmiddel.
Film om belønningssystemet og dopamin (viden om: afhængighedens gåde).
Eksperimentelt: Mini-projekt-forløb fra KU: "Fight the bite" om slangebid og metoder til identifikation af slange-art (til at give modgift), hvor elever bla arbejder med forskellige teknologiske testmetoder og vurderer disse.
Indhold
Kernestof:
Enzym.opg.2012.pdf
Enzymregulering af det intermediære stofskifte.pdf
Jeg forventer alle grupper er HELT klar til at fremlægge. Og har delt jeres materiale med de andre i gruppen.
LÆS dette dokument hjemmefra, så du husker at få ALT med i din fremlæggelse:
Spm.Neurologi.1.docx
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 43-53
OBS: hvis man har travlt med at få sin SRP færdig og derfor ikke har læst, er det altså ikke noget problem, vi tegner som intro, og så kan man læse om stoffet til næste gang, det er noget der er svært og skal tygges flere gange, så vi er ikke hurtigt
B.opg.Neurologi.docx
GOTO Sønderborg
Opgaveark 1 (lav underspm 1 + 2 + 3 + 4): neuro.rusmiddel.opg.pdf
Opgaveark 2 (lav underspm 5 i opgaven om CMT side 3): Opgavesæt fra 2014.pdf
Opgaveark 3 (lav underspm 3 og frem så langt du når, side 9 + 10, fra opgave 4): Sæt aug 2021.pdf
FYSIOLOGIBOGEN; sider: 21-24, 30-32
(2006, Bidstrup et al.,Nucleus)
Opg.beløn.syst.1.docx
Rindom, Henrik: RUSMIDLERNES BIOLOGI - OM HJERNEN, SPRUT, Sundhedsstyrelsens publ. c/o Schultz Inf; sider: 16-24, 32-41
Rusmiddelbogen - LINK
Opg.art.enz løfte humør.docx
Art.enzym humør.AN6.2017.pdf
En ANDEN vej gennem artikler (ikke den I bruger i dag): Skabelon til artikler.docx
Brug af opioider og benzodiazepiner 15 17 aar Juni 2024 Tabelrapport.ashx
Spildevandsanalyse af kokain, amfetamin, ketamin og hash
Unge og stoffer | flere videre-link
Hav researchet osv på jeres rusmiddel (dog ikke eksperimentér med dem!!!), så I kan lave jeres fremlæggelse færdigt som eksperter...
Grupperne har selv ansvar for at få overleveret hvad der blev lavet sidst, til dem der kommer denne gang, så alle ved hvor de er, og ikke får spildtid, men kan få lavet noget godt
Fællesmodul med genteknologi 2g og 3g.pdf
Kig dine noter igennem fra genteknologiforløbet, og medbring dine noter og tegninger.
Lokalefordeling:
Opg.eft.Rusmiddel.docx
Alle er klar til fremlæggelse af jeres rusmidler
Læg screenshot af iNaturalist ind her, så vi ser jeres mindst 3 nye observationer.
Opg.vand.1.fokus.docx
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 117-125
ALLE de der ikke havde lagt screenshot ind fra iNaturalist, får det lige lagt ind PÅ FREDAGSMODULET
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3w BI skr. prøve (TERMIN)
07-04-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 16
Vandøkologi
Økologi i vand, med primært fokus på ferskvand, søer og eutrofiering..
Vandplanter fysiologiske tilpasninger, økosystemers sammensætning, produktion og respiration i vand.
Øvelse med undersøgelse af sø:
Projektarbejde i grupper omkring hvordan man eksperimentelt kan undersøge søparametre.
Ekskurtion til Sandbjerg Sø.
Laboratoriearbejde med søprøver (vandanalyse, algeindeks, spektrofotometri, mm).
Fælles journal på tavlen.
Indhold
Kernestof:
BIOLOGI TIL TIDEN: side 126-129
Vandundersøgelse - tryk og scroll ned
Klorofyl a
ilt - målinger i vand
Q-værdi alger.docx
Mølleå-klips.doc
spektrofoto-2.doc
HUSK at have tøj med efter vejret og GUMMISTØVLER, samt madpakke hvis vi ikke når hjem helt til kl 11.15...
Jeg satser på vi kan transportere os selv, så hvis nogen kan komme i bil og have flere med er det fedt, der kan også være nogen i min bil, afhængigt af udstyrsmængden...
Vi mødes kl 9.30 i bio3 -> pakke udstyr i Leas bil og mennesker i jeres biler - > afsted til Sandbjerg Gods
Hav selv læst op på hvad jeres resultater kan bruges til, herunder REFERENCETAL til resultatvurdering (find dem hjemmefra, hvis I ikke har dem).
Medbring besvarede opgaver udleveret fredag. Ligger på modulet.
MODULET STARTER 11.15 I BIO 3
Hjælp.skr.eks.docx
A.Rep.alt.docx
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 137-140, 169-172
biologi A læreplan
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3w BI skr. sygeprøve
02-05-2025
Sø-undersøgelsen
13-06-2025
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 17
Celler og mikroorganismer
Der arbejdes med celler og disses strukturer samt funktion hos dyr, planter, svampe og bakterier.
Øvelse med celler i mikroskop.
Øvelse med indsamling af mikroorganismer (primært skimler og bakterier) fra hhv luftanalyser og berøringsanalyser dyrket i agar og bestemt i mikroskop.
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138281808", "T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138281808", "H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138281808" }