Sønderborg Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderborg Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sønderborg Statsskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Jakob Nors-Ganer
Hold
2022 SA/m (
1m SA
,
2m SA
,
3m SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ideologier opsamling
Titel 2
Økonomi og ulighed
Titel 3
Kulturelle mønstre, livsstil og ligestilling
Titel 4
Integrationsudfordringer
Titel 5
EU, globalisering og dets udfordringer
Titel 6
SRO forløb
Titel 7
Magt, medier og diskurser
Titel 8
Kriminalitet
Titel 9
Livsstil i Danmark
Titel 10
Internationale konflikter
Titel 11
Velfærdsstatens fremtid?
Titel 12
Demokratiet i krise?
Titel 13
Repetition
Titel 14
Forløb#11
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ideologier opsamling
Kort forløb, hvor vi samler op på begreber fra grundforløbet vedr. ideologier, ismer og politiske partier.
Fokus har været på hovedtrækkene i de tre klassiske politiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme), herunder menneskesyn og holdninger til lighed/frihed og marked/stat/civilsamfund. Desuden
indgår blandingsformer som fx socialliberalisme og socialdemokratisme samt andre relevante ideologier som fx nationalisme.
Materialer:
Skov, B. Oliver, Matthiesen, Tobias & Bjørnstrup, Victor (2016). Samf på B. Side 147-168.
Fra Socialstat til minimalstat (1993) af Anders Fogh Rasmussen. Uddrag.
Taberfabrikken (2007) af Ole Birk Olesen.
Danmarks Statistik. ”Offentlig forvaltning og service, funktionel fordeling af udgifter (COFOG) efter funktion og tid”.
https://www.statistikbanken.dk/pxs/217917
Danmarks Statisitk. ”Social Udgifter”.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/sociale-udgifter
Indhold
Kernestof:
Ideologier samf på B.pdf
Hej alle. Vi starter op på samf A. Ingen lektier eller noget, I skal bare huske jer selv.
Siderne fra i går (Samf på B) er lektier.
Ingen lektier, vi arbejder videre med jeres plancher fra sidste gang.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-01-16-fakta-om-udgifter-til-velfaerd
https://www.statistikbanken.dk/pxs/217917
Minimalstat.pdf
taberfabrikken.pdf
At læse forord i begge PDF er lektier.
Samfundsfaglige formler.xlsx
Lineær regression Datasæt.xls
Ingen lektier. Vi snakker excel + aflevering.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/sociale-udgifter
Offentlige udgifter.xlsx
Omregn følgende til indekstal efter bedste evne er lektier. https://www.statistikbanken.dk/pxs/217917
Husk jeres samf B-bog!
Innovationsopgave.docx
Parti- og vælgeradfærd skal lige opsummeres fra sidste gang. Især vælgeradfærd skal gennemgås.
Vi arbejder videre med jeres innovative opgave.
I skal være i stand til at fremlægge jeres innovationsopgave for klassen. I får lige en 10-15 minutter til at opsamle jeres arbejde og uddele roller, men ellers skal det være klart. Husk dertil jeres samf-B bog!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Økonomi og ulighed
Dette forløb har omhandlet økonomi, både mikro- og makroøkonomisk. Vi har fulgt kapital 7 fra Samf på B-bogen indtil underkapital 5 (gemt de europæiske processer til et senere forløb) og gennemgået de klassiske relevante økonomiske begreber som udbud og efterspørgsel, det økonomiske kredsløb, de foskellige politikker som man kan føre, herunder også arbejdsmarkedspolitik, konjukturer, inflation, deflation osv.
Overordnet er eleverne og blevet gjort bekendte med monetraisme og keynesianisme som de klassiske skoler inden for økonomisk tænkning.
Eleverne har gennemgået flere øvelsesopgaver, hvor de har arbejdet med begreberne
Derudover har vi også fokuseret på ulighed, hvordan det opstår og måles (gini) og snakket om det er problematisk eller gavnfuldt for samfundet som helhed. Dertil snakkede vi også meget om den massive inflation som fandt sted på tidspunktet, som årsagerne dertil og hvordan man politisk og økonomisk kan bekæmpe/forebygge inflation. Dertil spillede krigen i Ukraine også indover ift. eksport/import, efterspørgsel/udbud osv.
Kernestof:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
arbejdsmarkedsforhold
Supplerende stof:
Bjørnstrup V, Matthiesen T og Skov B. Oliver (2018) Samf på B side198-231 (Kapital 7)
Ulighedsmål: Gini-koefficient, Danmarks Statistik September 2017 Privatøkonomi og Velfærd.
https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/statistikdokumentation/indkomststatistik/indhold
Nationalbanken sender advarsel til regeringen og forudser stort prisfald på boliger og fortsat høj inflation
https://politiken.dk/danmark/art9259364/Nationalbanken-sender-advarsel-til-regeringen-og-forudser-stort-prisfald-p%C3%A5-boliger-og-fortsat-h%C3%B8j-inflation
Politivold er ikke de sorte amerikaneres eneste problem – den økonomiske ulighed er enorm
https://www.berlingske.dk/oekonomi/politivold-er-ikke-de-sorte-amerikaneres-eneste-problem-den-oekonomiske
Gini-koefficienten er et utilstrækkeligt mål for ulighed og kan afspore debatten
https://www.information.dk/debat/2022/12/gini-koefficienten-utilstraekkeligt-maal-ulighed-kan-afspore-debatten
DR. (2022) "Hvem styrer dit liv?"
https://www.dr.dk/drtv/serie/hvem-styrer-dit-liv_344376
Indenrigs- og sundhedsministeriet (2022). "Ulighed i Sundhed".
https://ism.dk/temaer/ulighed-i-sundhed
Danmark er blevet mere ulige, men det er fordi, vi får flere studerende og pensionister
https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/danmark-er-blevet-mere-ulige-men-det-er-fordi-vi-faar-flere-studerende-og-pensionister-kx0572zl/
Jeg ser ikke den danske rekord i ulighed som et stort samfundsproblem
https://cepos.dk/debat/jeg-ser-ikke-den-danske-rekord-i-ulighed-som-et-stort-samfundsproblem/
Gennemsnitlig ækvivaleret disponibel indkomst efter decil og socioøkonomisk status
https://www.statbank.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?Maintable=IFOR31&PLanguage=0
Et overblik over dansk økonomi
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
Samfundsøkonomiske mål.
https://da.wikipedia.org/wiki/Samfunds%C3%B8konomiske_m%C3%A5l
Milton Friedman Speaks: Money and Inflation
https://www.youtube.com/watch?v=B_nGEj8wIP0&t=8s&ab_channel=FreeToChooseNetwork
Tilsyn: Elnetselskaber laver for store overskud på forbrugernes bekostning
https://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article14838902.ece?fbclid=IwAR1czMp_dohP4WsRMDBSUpZKJ3qweR5JyOpI_7jz0F_SWB0J3qxINRoFDmQ
Børsen, 16 marts 2023 af Ulrik Horn. "Nationalbanken i stor kovending. Wammen skal alligevel ikke stramme ekstra".
Indhold
Kernestof:
Markedsmodel.xlsx
Økonomiopgaver Forskydninger.docx
Side 214-219 er lektier i jeres samf-B bog vedr. økonomi.
Opgaverne fra i fredags er lektier. Vi retter dem, gennemgår aflevering og juleafslutter.
S. 220-223 er lektier i jeres Samf B bog vedr. konjunkturer.
Økonomiopgaver Vækst.docx
Økonomiske skoler.pdf
Løs spørgsmål ved hjælp af tilhørende excel-ark (Markedsmodel) fra sidste modul.
Vi fortsætter med øvelserne fra i går.
https://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article14838902.ece?fbclid=IwAR1czMp_dohP4WsRMDBSUpZKJ3qweR5JyOpI_7jz0F_SWB0J3qxINRoFDmQ
Lektier:
Økonomiopgaver BNP.docx
Husk jeres samf B-bog.
Skriv svarene til spørgsmålene under elevfeedback.
Se derudover den LANGE Youtube-video om den kendte økonom Milton Friedman og skriv kommentarer til den. https://www.youtube.com/watch?v=B_nGEj8wIP0&t=8s&ab_channel=FreeToChooseNetwork
Hypoteser.pdf
Øvelsesopgaver til keynesmodel.docx
Keynesmodel.xlsm
Økonomisk politik.pdf
https://da.wikipedia.org/wiki/Samfunds%C3%B8konomiske_m%C3%A5l
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
Samler lige op på nedenstående + jeres video af Milton Friedman fra noget tid siden.
Økonomiopgaver til excel.docx
Samfundsfaglige formler.xlsx
https://www.statbank.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?Maintable=IFOR31&PLanguage=0
Side 236-247 (minus valutapolitik) er lektier til i dag. Det vil sige, at I skal læse om penge, finans og strukturpolitik.
Gini-koefficient.pdf
"Økonomiopgaver til excel" og "øvelsesopgaver til Keynesmodel" er lektier til i dag. Husk at bruge jeres Excel-arks til at løse opgaverne (samfundsfaglige formler og keynesmodel).
https://cepos.dk/debat/jeg-ser-ikke-den-danske-rekord-i-ulighed-som-et-stort-samfundsproblem/
Ulighed i Danmark.docx
Indkomster-og-livskvalitet.pdf
Lorenzkurve.xlsx
https://www.dr.dk/drtv/serie/hvem-styrer-dit-liv_344376
Gini koefficienten er et utilstrækkeligt mål for ulighed og kan afspore debatten.docx
Innovativ økonomi opgave.docx
Politivold er ikke de sorte amerikaneres eneste problem.docx
Vi arbejder videre med jeres innovative opgave.
Børsen artikel.pdf
https://politiken.dk/indland/art9259364/Nationalbanken-sender-advarsel-til-regeringen-og-forudser-stort-prisfald-p%C3%A5-boliger-og-fortsat-h%C3%B8j-inflation
Pierre-Bourdieu-Om_social_ulighed.pdf
I skal have jeres fremlæggelser klar.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kulturelle mønstre, livsstil og ligestilling
Sociologisk forløb med fokus på Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark. Fokus her har især været livsstil, samt aktøres begrænsninger og muligheder, herunder valget af uddannelse. Fokus har her blandt andet været på majoritetskultur, subkultur, sociale klasser, uddannelse, valget af uddannelse, ligestilling mellem kønnene, stratifikation, socialisering.
Klassen har arbejdet med ovenstående begreber og undersøge tilstande i Danmark og kortvarigt USA. Forløbet er afsluttet med et tværfagligt forløb med matematik, hvor de arbejdede med "Din Klasse Følger Dig Gennem Livet (2022)" som udgangspunkt, hvor det var deres opgave at forstå og formidle indholdet.
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Supplerende stof:
Skov, B. Oliver, Matthiesen, Tobias & Bjørnstrup, Victor (2016). Samf på B. Side 18-48 og 55-72.
Udleveret dokument om Bourdieu og Social Ulighed (12 NS)
Debatten.
"Skæv skolegang", 23 april 2023.
Begrebet ”E-boy”.
https://www.vox.com/the-goods/2019/8/1/20748707/egirl-definition-what-is-an-eboy
Doja Cat's Guide to E-Girl Beauty | Beauty Secrets | Vogue
https://www.youtube.com/watch?v=tsk9c7KF76E&t=6s&ab_channel=Vogue
Global Gender Gap Report, 2022. Insight Report, July 2022.
https://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2022/
Ligestilling i Danmark.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite
Danmark og Sverige, feminisme og ligestilling
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000037466&cfuid=5
Vi er alle underlagt social kontrol. Det er ikke et fænomen forbeholdt etniske minoriteter
https://www.information.dk/debat/2022/09/underlagt-social-kontrol-faenomen-forbeholdt-etniske-minoriteter
50 år gammel reform spænder ben for nutidens kamp for ligeløn – men hvorfor afskaffes den ikke bare?
https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-05-13-50-aar-gammel-reform-spaender-ben-for-nutidens-kamp-for-ligeloen-men-hvorfor
Debatten. ”Skæv Skolegang”.
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-skaev-skolegang_382804
Din klasse følger dig gennem livet. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
https://www.ae.dk/publikation/2020-05-din-klasse-foelger-dig-gennem-livet
Hård Udenpå (2017).
https://www.dr.dk/drtv/serie/haard-udenpaa_6809
Prinsesser fra Blokken (2016).
https://www.dr.dk/drtv/serie/prinsesser-fra-blokken_6873
Indhold
Kernestof:
Pierre-Bourdieu-Om_social_ulighed.pdf
I skal have jeres fremlæggelser klar.
Gennemgang af metodisk bevidsthed og igangsætning af interviews.
Vi samler op på jeres interviews fra i fredags, så det er lektier at have lavet jeres interviews og skrevet de vigtigste pointer ned.
Subkultur opgave.docx
Vi arbejder videre med jeres selvvalgte subkultur fra før ferien. Hvis man var fraværende inden ferien, kan det være hensigtsmæssigt at få snakket sammen om en subkultur, man gerne vil arbejde med.
https://www.vox.com/the-goods/2019/8/1/20748707/egirl-definition-what-is-an-eboy
https://www.youtube.com/watch?v=tsk9c7KF76E&t=6s&ab_channel=Vogue
I fremlægger jeres subkultur på klassen. I får lige 5 minutter i starten af modulet til at printe osv.
Artiklen og youtube-videoen er lektier, samt at finde ud af, hvilken størrelse (brug gerne jeres isbjergs-figur) subkulturen er.
Jyllands Posten ligestilling artikel 2022.docx
WEF_GGGR_2022 Ligestillingsrapport.pdf
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite
Arbejder med ligestilling og I får lidt tid til afleveringen.
Husk jeres Samf-B bog. Vi skal bruge den til at sætte os ind i socialisering.
Stratifikation.xlsx
50 år gammel reform spænder ben for nutidens kamp for ligeløn.docx
Vi er alle underlagt social kontrol.docx
Artiklen "Vi er alle underlagt social kontrol" er lektier.
https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-05-13-50-aar-gammel-reform-spaender-ben-for-nutidens-kamp-for-ligeloen-men-hvorfor
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-skaev-skolegang_382804
Din-klasse-foelger-dig-gennem-livet_endelig.pdf
Ingen lektier. De af jer, der mangler afleveringen kan kigge på den.
Ingen lektier, vi arbejder videre med stratifikation og sociale klasser.
Ingen lektier. Jeg introducerer opgaven til samf og matematik i dag, så et ret vigtigt modul ift. planlægning og arbejde.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Integrationsudfordringer
Et sociologisk forløb, som omhandler især danske værdier og indvandring, hvordan vores kultur er og bliver skabt og udfordret, herunder hvad det vil sige at være dansk statsborger og være "dansk". Har har vi snakket om tonen i debatten, samt kigget på udviklingen af integrationsudfordringerne og den politiske vinkling af indvandringen.
Dertil har vi også snakket om integration og racisme i USA. Bærende begreber for forløbet har bl.a. været værdier, normer og symboler i forskellige grupperinger. Subkultur, etnicitet/nationalitet og mono-/multikulturelt samfund, ligesom kultur og integration (pluralistisk integration, assimilation og segregation).
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
politiske ideologier, skillelinjer
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Supplerende stof:
Bjørnstrup V, Matthiesen T og Skov B. Oliver (2018) Samf på B side 68-78.¨
Børsen 4 august 2023. ”Mette Frederiksen: Ytringsfriheden er ikke
rammeløs” af Mikkel Malm Myllerup og Emil Tønnesen.
Hans Skifter Andersen (2007). ”Er indvandrernes bosætningsmønster et samfundsproblem?”. I DANSK SOCIOLOGI Nr. 4/18 årg. 2007.
”Sociology of Racism” (2015) af Matthew Clair & Jeffrey S. Denis. PP. 12720-12733.
L.O.C.: Ytringsfriheden er ikke under beskydning
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/loc-ytringsfriheden-er-ikke-under-beskydning
Test dig selv – kan du bestå den nye indfødsretstest?
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-05-31-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
Vi elsker Yahya Hassan! | Monte Carlo | DR3
https://www.youtube.com/watch?v=jNYnSCQeCWM&ab_channel=P3xDRTV
Indvandrere og efterkommere
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/indvandrere-og-efterkommere
DR. ”Ali og hans brødre” (2016).
Skyldige personer i alderen 15-79 år efter køn, alder og oprindelsesland
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/define.asp?PLanguage=0&subword=tabsel&MainTable=STRAFNA3&PXSId=202506&tablestyle=&ST=SD&buttons=0
Stol ikke på de tal, der får minoritetsetniske unge til at fremstå langt mere kriminelle
https://www.information.dk/debat/2020/09/stol-paa-tal-faar-minoritetsetniske-unge-fremstaa-langt-mere-kriminelle
USA's institutionelle raceulighed
https://www.altinget.dk/usa/artikel/usas-institutionelle-raceulighed
De ni målsætninger
https://integrationsbarometer.dk/om-integrationsbarometeret/de-ni-malsaetninger
American Attitudes and Race
https://news.gallup.com/opinion/polling-matters/312590/american-attitudes-race.aspx
Race Relations
https://news.gallup.com/poll/1687/race-relations.aspx
Indhold
Kernestof:
Ytringsfrihed artikler.pdf
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/loc-ytringsfriheden-er-ikke-under-beskydning
Vi samler op på sidste års og sommerferiens store nyheder, samt opstarter nyt forløb. Vi skal også lige have snakket skriftlighed og SRO en lille smule.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-05-31-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
Kulturelle mønstre Samf på B.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=jNYnSCQeCWM&ab_channel=P3xDRTV
Husk jeres samf-B bog. Det er lektier at have læst de 2 artikler fra sidste modul og kan bidrage til samtalen på klassen.
Afsnit
S. 72-76 (i bogen) eller PDF'en (68-72) om kulturelle mønstre.
Er indvandrernes bosætningsmønster et problem.pdf
ClairandDenis--Sociology+of+Racism.pdf
https://aktiedy.st/Uj40vQO
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/indvandrere-og-efterkommere
Det er lektier at kigge på linket til Danmarks Statistik.
Artiklen er lektier. Den er svær, så prøv efter bedste evne.
Husk jeres B-bog.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Ali%20og%20hans%20br%C3%B8dre&orderby=title&SearchID=faed4c77-81e7-44b0-bd31-75694fd433a6&index=1
Ali og hans brødre.docx
Ingen lektier. Husk jeres samf B-bog. Vi arbejder med dokumentaren.
Samfundsfaglige formler.xlsx
Teorier om kriminalitet.docx
Vejledning til opgavetyper i samfundsfag.docx
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/define.asp?PLanguage=0&subword=tabsel&MainTable=STRAFNA3&PXSId=202506&tablestyle=&ST=SD&buttons=0
Hvordan måles kriminalitet.docx
Stol ikke på de tal der får minoritetsetniske unge til at fremstå langt mere kriminelle.docx
373284460_319629840435107_1279075379235947371_n.png
I skal skrive et notat, hvor I kommer med forslag til at forebygge kriminalitet og/eller forbedre integrationen i et indvandre/efterkommer perspektiv. I skal huske at inddrage teori og empiri til at underbygge jeres argumenter.
Artiklen er lektier.
Arbejder videre med notatet fra i går. Ingen lektier.
USAs institutionelle raceulighed.docx
I skal have jeres fremlæggelse klar.
https://integrationsbarometer.dk/om-integrationsbarometeret/de-ni-malsaetninger
https://news.gallup.com/opinion/polling-matters/312590/american-attitudes-race.aspx
https://news.gallup.com/poll/1687/race-relations.aspx
Vurder, hvorvidt (institutionel) racisme er med til at skabe et ulige, eller uretfærdigt, samfund for de amerikanske borgere. Jeres argumenter SKAL understøttes af egne beregninger fra datasættet (data til raceulighed word-dokument), samt evt. overst
Data til raceulighed.docx
Dokumentet er lektier.
Husk jeres samf-B bog.
Hej folkens. Det er elendig timing med dette virtuelle modul, da vi ikke har set hinanden i lang tid og vi derfor har nogle hængepartier i form af skriftlig aflevering og jeres vurderingsopgave. Opgaven bliver derfor en kompromis, hvor I skal omskriv
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EU, globalisering og dets udfordringer
Omfattende forløb om globalisering og dets stigende effekt på os set både med økonomiske, politiske og sociologiske briller, samt EU's historie, udfordringer og nuværende påvirkning på bl.a. Danmark og UK. Her har vi set på nogle af de forbehold, som Danmark har, og hvordan vi gennem valutapolitik og pengepolitik er påvirket af unionen - så en ud udvidelse af økonomi. Her har vi bl.a. snakket om markedsmodeller, valutapolitik, og markedsfejl. Dertil har vi set på, hvordan EU's forskellige institutioner fungerer og hvilket formål de har.
Derudover har vi arbejdet med Brexit som en case, hvor vi kiggede på, hvorfor briterne gerne vil ud af fællesskabet, og hvordan bl.a. Boris Johnson har rammesat problemet med EU. Her har vi haft et fokus på især populisme som begreb og de forskellige integrationsteorier.
Afslutteligt har eleverne også skulle arbejde innovativt idet de vi har haft en case om klima og miljøpolitik med inddragelse af bl.a. Kate Raworth's "doughnut economics" hvor eleverne har arbejdet med forslag til, hvordan man kan løse nogle af de problematikker, som vi står overfor rent klimamæssigt.
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Metode: Kvantitativ, kvalitativ, casestudier
Supplerende stof:
Kate Raworth (2018). “Doughnut Economics”. S. 379- 385.
Globaliseringsbølgen (efter 1989).
https://globalisering.systime.dk/index.php?id=637
Bauman, Zygmunt (1999). Globalisering. PP. 24-31, 48-51
Bjørnstrup V, Matthiesen T og Skov B. Oliver (2018) "Samf på B", side 122-135 og side 240-249.
Frisberg, Gregers (2009) "Politik ABC". Danmark og EU-forbeholdene (s. 57-63).
EU skaber store problemer, men for japartierne er svaret alligevel altid mere EU
https://www.information.dk/debat/2022/05/eu-skaber-store-problemer-japartierne-svaret-alligevel-altid-mere-eu
V-formand gentager udbredt klimamyte om dansk landbrug – eksperter underkender hans argument
https://www.information.dk/indland/2022/09/v-formand-gentager-udbredt-klimamyte-dansk-landbrug-eksperter-underkender-argument
Udenlandske landmænd raser over tvungen klimaskrump: Snart er det Danmarks tur
https://borsen.dk/nyheder/baeredygtig/landbrug-paa-skrump-i-udlandet-danmark-staar-for-tur
Så længe koranafbrændinger er lovlige, må vi tolerere dem
https://www.information.dk/debat/2023/07/saa-laenge-koranafbraendinger-lovlige-maa-tolerere
Ytringsfrihed bør aldrig være et mål i sig selv
https://www.altinget.dk/etik/artikel/phd-koranafbraendinger-viser-at-ytringsfrihed-er-blevet-et-doedt-dogme
Regeringen præsenterer 2030-plan: Danmark rustet til fremtiden. Kapitel 2.
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/november/regeringen-praesenterer-2030-plan-danmark-rustet-til-fremtiden/
Doughnut-model.
https://da.wikipedia.org/wiki/Doughnut-model
Debatten. DR. 5 oktober, 2023. "Førstehjælp til havet?".
Hvor meget udbetales der i landbrugsstøtte?
https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/hvor-meget-udbetales-der-i-landbrugsstoette
Dansk klimapolitik
https://ens.dk/ansvarsomraader/energi-klimapolitik/fakta-om-dansk-energi-klimapolitik/dansk-klimapolitik
Tragedy of the commons
https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons
"Globaliseringsformer".
https://globalisering.systime.dk/index.php?id=637
Typer af institutioner og organer
https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/institutions-and-bodies/types-institutions-and-bodies_da
De danske forbehold
https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold
Innovationsartikler.
Klimaændringer
https://www.dr.dk/skole/geografi/klimaaendringer
Klimaaftryk
https://da.wikipedia.org/wiki/Klimaaftryk
Indhold
Kernestof:
EU hæfte 2019.pdf
Ingen lektier. Husk jeres B-bog.
https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold
https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/institutions-and-bodies/types-institutions-and-bodies_da
Ingen lektier. Vi snakker fortsat EU.
Integrationsteorier kort fortalt.pdf
I skal kunne fremlægge jeres institution for klassen, så hvis I ikke blev færdige, er det lektier. I får lige 5 minutter i starten af modulet til at blive klar med talepapir osv.
Sæt jer ind i neofunktionalisme, intergovernmentalisme og føderalisme. Gerne ved brug af ChatGPT (kunstig intelligens), såfremt I har den installeret.
Bauman Ny hastighed.pdf
Globale produktionsprocesser 2.1.docx
Globaliseringsdebatten 2.2.docx
PDF'en er ikke lektier, men hvis man godt kan lide at se teksten på forhånd, kan man få et indblik i den.
De 2 dokumenter om globalisering er lektier.
Koranafbrændinger.docx
Konkurrenceevnen.xlsx
Konkurrenceevne:
Perspektiver på globaliseringen 2.3.docx
Dokumentet om fordele og ulemper ved globaliseringen er lektier.
Artiklerne er lektier. Prøv at koble noget af det teori/historie på, som vi har gennemgået de sidste par dage.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons
EU RØD GUL GRØN.docx
https://ens.dk/ansvarsomraader/energi-klimapolitik/fakta-om-dansk-energi-klimapolitik/dansk-klimapolitik
CO2 kvoter landbruget.docx
https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/hvor-meget-udbetales-der-i-landbrugsstoette
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-foerstehjaelp-til-havet_412198
EU skaber store problemer.docx
Artiklen er lektier.
Innovation miljøpolitik.docx
I arbejder videre med jeres innovative case fra sidste gang.
DK2030 Danmark rustet til fremtiden Grøn omstilling.pdf
I fremlægger jeres bud på innovative miljøtiltag og så læser vi uddrag af "DK2030 - Danmark rustet til fremtiden", som indeholder regeringens forslag til fremtiden indenfor grøn omstilling.
Doughnut økonomi.pdf
https://da.wikipedia.org/wiki/Doughnut-model
Samfundsfaglige formler.xlsx
Lektier er minimum tabeller/figurer og de grønne bokse. Hvis man føler sig ovenpå, må man gerne læse alle 16 sider.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SRO forløb
Forløb med fokus på SRO, som omhandler Irland, Nordirland, Brexit og statistik, da forløbet har fungeret som en indledning ift. muligt emne i forbindelse med klassens studietur men også deres SRO, som falder sammen med matematik, hvor det især var konfidensintervaller og statistisk usikkerhed, som var pensum.
Kernestof:
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Supplerende stof:
The Rise of the New Sinn Féin
https://harvardpolitics.com/the-rise-of-the-new-sinn-fein/
Irland er blevet EU's rigeste nation på at snyde de andre lande for skatteindtægter
https://www.information.dk/udland/leder/2023/05/irland-blevet-eus-rigeste-nation-paa-snyde-andre-lande-skatteindtaegter
Økonomi og handel
https://irland.um.dk/om-irland/landefakta
How did Sinn Féin rise to become Ireland’s most popular political party?
https://www.irishtimes.com/news/politics/how-did-sinn-fein-rise-to-become-ireland-s-most-popular-political-party-1.4759907
2020 Irish general election
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Irish_general_election
Irish Polling Indicator
https://pollingindicator.com/
Skilsmisseaftalen mellem EU og Storbritannien
https://www.eu.dk/da/temaer/brexit/skilsmisseaftalen-mellem-eu-og-storbritannien
Brexit explained for confused Americans | The Washington Post
https://www.youtube.com/watch?v=ecnGuivg0is&ab_channel=WashingtonPost
Brexit: What is the new Northern Ireland trade deal?
https://www.bbc.com/news/explainers-53724381
Is Northern Ireland’s Political Crisis Coming to an End?
https://www.youtube.com/watch?v=mGy9HLjSXyo&ab_channel=TLDRNews
Politics in the Animal Kingdom: Single Transferable Vote
https://www.youtube.com/watch?v=l8XOZJkozfI&ab_channel=CGPGrey
The Animated History of Ireland
https://www.youtube.com/watch?v=dQvaGt9B6H0&ab_channel=Suibhne
List of political parties in the Republic of Ireland
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_political_parties_in_the_Republic_of_Ireland
Der er (igen) uro i Nordirland. Konflikten mellem katolikker og protestanter er vendt på hovedet
https://www.zetland.dk/historie/se2EYJyj-a8RVB0BV-3f45a?fbclid=IwAR1V2B4aphYgIdPnI9qJ0FSdqFPLTWV_JGaiLt0rRcP_pHxIMNVDlD2VmKw
Indhold
Kernestof:
https://www.zetland.dk/historie/se2EYJyj-a8RVB0BV-3f45a?fbclid=IwAR1V2B4aphYgIdPnI9qJ0FSdqFPLTWV_JGaiLt0rRcP_pHxIMNVDlD2VmKw
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_political_parties_in_the_Republic_of_Ireland
https://www.youtube.com/watch?v=dQvaGt9B6H0&ab_channel=Suibhne
https://www.youtube.com/watch?v=l8XOZJkozfI&ab_channel=CGPGrey
https://www.youtube.com/watch?v=mGy9HLjSXyo&ab_channel=TLDRNews
https://www.bbc.com/news/explainers-53724381
https://www.youtube.com/watch?v=ecnGuivg0is&ab_channel=WashingtonPost
Wikipedia-artiklen og Youtube-videoen er lektier.
Irland post Brexit.docx
https://www.eu.dk/da/temaer/brexit/skilsmisseaftalen-mellem-eu-og-storbritannien
Vi snakker om podcasten fra Zetland, som I har hørt hjemmefra.
https://data.worldbank.org/indicator
Økonomi og handel.docx
Irland er blevet EUs rigeste nation på at snyde de andre lande for skatteindtægter.docx
https://www.youtube.com/watch?v=FzspzvkDlrY&ab_channel=NorthernIrelandAssembly
I forsøger efter bedste evne at besvare alle spørgsmålene.
Konfidensintervaller.xlsx
The Problems with Statistics.docx
Dokumentet er lektier og så snakker vi statistisk usikkerhed og kigger på jeres aflevering.
https://pollingindicator.com/
Vi snakker om valg og valgresultater ift. Irland.
Vejledning til opgavetyper i samfundsfag.docx
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Irish_general_election
https://www.irishtimes.com/news/politics/how-did-sinn-fein-rise-to-become-ireland-s-most-popular-political-party-1.4759907
The Rise of the New Sinn Féin.docx
Vi snakker om Irlands politiske situation fra sidste gang og afslutter dette års samfundsfag med en lille quiz.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Magt, medier og diskurser
Omfattende forløb om især diskurser, mediers rolle i samfundet og hvordan magt i den relation fungerer i vores samfund. I den forbindelse har vi kigget på både danske politikere og deres sprogbrug, men også den amerikanske præsidentdebat og Trumps retorik har været inddraget.
Metodisk har vi haft stor fokus på diskursanalyse med nodalpunkter, ækvivalenskæde, flydende betegnere og hegemoni. Dertil har vi koblet facework, framing, spin og newspeak. Eleverne har flere gange arbejdet med selvvalgte cases, hvor de har valgt et emne og kigget på en udvikling hos blandt andet politikere og deres retorik.
Derudover har vi snakket noget om mediernes rolle (og ansvar) og hvordan sociale medier har været med til at ændre måde, hvorpå man kan kommunikere budskaber osv. ud til befolkning.
Kernestof:
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Metode:
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
Supplerende stof:
Bjørnstrup V, Matthiesen T og Skov B. Oliver (2018). Samf på B. s. 98-102.
Sørensen, M. Kjeld (2014). Ideologier og diskurser. Kapital 6 og 7.
Partier retter ind og sletter Tiktok på arbejdstelefoner, men flere bliver hængende på det kontroversielle medie
https://www.dr.dk/nyheder/politik/partier-retter-ind-og-sletter-tiktok-paa-arbejdstelefoner-men-flere-bliver-haengende
Erhvervsforsker: De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati
https://www.altinget.dk/digital/artikel/erhvervsforsker-de-sociale-medier-har-endeligt-overtaget-vores-demokrati
Newspeak skjuler sandheden for borgerne
https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE12787489/newspeak-skjuler-sandheden-for-borgerne/
Berlingske mener: Peter Hummelgaard kan ikke bryde loven, fordi han er far
https://www.berlingske.dk/ledere/berlingske-mener-peter-hummelgaard-kan-ikke-bryde-loven-fordi-han-er-far
5 Reasons People in the US Don't Vote
https://www.globalcitizen.org/en/content/why-people-dont-vote/
Voter Turnout Database
https://www.idea.int/data-tools/data/country?country=237&database_theme=293
2024 Republican Presidential Nomination
https://www.270towin.com/2024-republican-nomination/
FORMER PRESIDENT TRUMP HOLDS RALLY IN WATERFORD TOWNSHIP, MICHIGAN
https://www.c-span.org/video/?c5106881/user-clip-trump-tale
The Tired Monotony of a Trump Rally in 2024
https://www.politico.com/news/magazine/2024/01/24/trump-rally-speeches-maga-vibes-00137364
Sundhedsstyrelsen. (2022). "Brug af røgfri nikotinprodukter blandt unge".
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2022/Nikotinprodukter/Brug-af-roegfri-nikotinprodukter-blandt-unge.ashx
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2024
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/
Ny rekord: SVM-regeringen vælter sig i spindoktorer
https://piopio.dk/ny-rekord-svm-regeringen-vaelter-sig-i-spindoktorer
Millioner smides i sociale medier under valgkamp
https://www.tv2ostjylland.dk/valg/millioner-smides-i-sociale-medier-under-valgkamp
Indhold
Kernestof:
Mediers rolle i samfundet.docx
Jeg har en bog med til jer, og vi opstarter nyt forløb. Ingen lektier.
Peter Hummelgaard kan ikke bryde loven, fordi han er far.docx
https://statsskolen.dk/elevintra/sro/
Dokumentet er lektier.
https://www.tv2ostjylland.dk/valg/millioner-smides-i-sociale-medier-under-valgkamp
https://piopio.dk/ny-rekord-svm-regeringen-vaelter-sig-i-spindoktorer
Husk jeres grønne bog.
Newspeak Skjuler Sandheden for Borgerne.docx
Side 127-130 i jeres grønne bog om "Newspeak" og ovenstående artikel er lektier.
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/
Ingen lektier. Husk jeres grønne bog.
Lav en diskursanalyse af et selvvalgt afsnit af Mette Frederiksens nytårstale.
Vi arbejder videre med diskursanalyse og snakker en smule videnskabsteori i forbindelse med SRO.
https://www.politico.com/news/magazine/2024/01/24/trump-rally-speeches-maga-vibes-00137364
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2022/Nikotinprodukter/Brug-af-roegfri-nikotinprodukter-blandt-unge.ashx
De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati.docx
Partier retter ind og sletter Tiktok på arbejdstelefoner.docx
Vi kigger på jeres Tik Tok videoer, såfremt de er klar. Ellers må I arbejde lidt mere med dem i modulet.
https://www.c-span.org/video/?c5106881/user-clip-trump-tale
Statsminister Anders Fogh Rasmussens Nytårstale 2002.docx
Vi arbejder med diskursanalyse i en politisk kontekst.
I får modulet til at arbejde med SRO.
https://www.270towin.com/2024-republican-nomination/
https://www.idea.int/data-tools/data/country?country=237&database_theme=293
https://www.globalcitizen.org/en/content/why-people-dont-vote/
Bilag til skriftlig opgave.
Arbejder lidt med SRO, da jeg var syg sidste gang.
Medieanalyse af politisk parti.docx
Det er lektier at have læst talen. Vi laver analyse fælles på klassen og så skal I selv i gang med et selvvalgt projekt.
I fremlægger jeres analyse af det selvvalgte parti, som vi arbejdede med sidste gang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kriminalitet
Forløbet arbejder med, hvorfor nogle bliver kriminelle og hvorfor andre ikke gør, hvordan vi kan forebygge og bekæmpe kriminalitet og konsekvenserne heraf.
Kernestof:
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
socialisering
politiske ideologier, skillelinjer
Supplerende stof:
Jacobsen, H. Michael. "Introduktion. Metoder i studiet af kriminalitet: – konturerne af kriminologiens teorihistorie, metodespor og anvendelsesmuligheder". Introduktionsdelen.
Rawls, John (1971). "A Theory of Justice". Side 3-5.
Pixi-rapport: Forebyggelse og håndtering af digitale krænkelser i grundskolen
https://dkr.dk/materialer/it-kriminalitet/pixi-rapport-forebyggelse-og-haandtering-af-digitale-kraenkelser-i-grundskolen
DR. 2023. "De Mistænkte".
https://www.dr.dk/drtv/program/de-mistaenkte_433982
TV2. 2017. "Født til fængsel?".
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000104687&cfuid=4
Kriminalforsorgen. Statistik.
https://kriminalforsorgen.dk/om-os/tal-og-fakta/statistik/
Østjyske initiativer skal bekæmpe slægtsbaseret kriminalitet
https://politi.dk/oestjyllands-politi/nyhedsliste/oestjyske-initiativer-skal-bekaempe-slaegtsbaseret-kriminalitet/2023/12/08
Ny Aarhus-indsats udfordrer vores forestilling om velfærdsstaten
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE16745467/ny-aarhusindsats-udfordrer-vores-forestilling-om-velfaerdsstaten/
Indhold
Kernestof:
Vi starter gennem lidt SRO fremlæggelse og starter på næste forløb, som hedder "Kriminalitet."
Disposition og tjekliste mundtlig fremlæggelse af SRO.docx
https://kriminalforsorgen.dk/om-os/tal-og-fakta/statistik/
Talepapir til SRP.docx
Jeres lektier var at kigge en smule på ovenstående link vedr. kriminalitet og notere nogle interessante tendenser ned. Derudover gennemgår og snakker vi også jeres mundtlige forsvar af SRO, som jo indtræffer næste dag.
Nyere kriminologi.docx
Kriminalitet og kriminologi.docx
Jeres lektier var at kigge en smule på ovenstående link vedr. kriminalitet og notere nogle interessante tendenser ned.
De to dokumenter, som I startede på før ferien, er lektier. Sørg for at have skrevet noter ned, så I kan huske en smule til vores fælles gennemgang.
Vi ser dokumentaren færdig og arbejder med den.
Født til fængsel.docx
https://ucsyd.mitcfu.dk/TV0000104687
I får modulet til at lave aflevering.
Vi arbejder med politiske partier holdning til kriminalitet. Ingen lektier oven på studietur.
I får modulet til at finpudse jeres aflevering.
Ny Aarhus-indsats udfordrer vores forestilling om velfærdsstaten.docx
Østjyske initiativer skal bekæmpe slægtsbaseret kriminalitet.docx
Jeres lektier er at have jeres fremlæggelse vedr. parti og deres syn på kriminalitet klar, som I påbegyndte i mandags. Husk at I skal formidle partiers politik og kritik/analyse deraf, og I IKKE skal repræsentere partiet ukritisk.
https://www.dr.dk/drtv/program/de-mistaenkte_433982
Jeres lektier er at have læst de to dokumenter om den nye indsats fra Aarhus kommune ift. kriminalitet.
Vi arbejder med dokumentaren fra i går.
De mistænkte.docx
A Theory of Justice.pdf
Vi gennemgår jeres arbejde fra i går med dokumentaren "De Mistænkte".
Forslag til undervisning.docx
https://dkr.dk/materialer/it-kriminalitet/pixi-rapport-forebyggelse-og-haandtering-af-digitale-kraenkelser-i-grundskolen
Anmeldelser og sigtelser for straffelovsovertrædelser.pdf
Det er lektier at læse s. 3-5 (svarende til side 26-28 ud af 561 i PDF'en) til og med afsnittet på s. 5 som slutter med "One may think of a public conception of justice as constituting thefundamental charter of a well-ordered human association."
Opgaveformulering:
I får afleveringer retur, som vi gennemgår på klassen. I arbejder videre med jeres innovative opgave for resten af pengene.
Undervisningen uden computer.
Vi arbejder videre med jeres innovationsopgave.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Livsstil i Danmark
Kort afsluttende sociologisk forløb om livsstilformer i Danmark. Vi har primært snakket Minerva-modellen, Bourdieu og andre sociologer ift. undersøgelse af måder, hvorpå forskellige danskere lever.
Forløb afsluttet med elevers egne fremlæggelser af selvvalgt materiale.
Kernestof:
Sociologi
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Supplerende stof
Thorndal, K. Morten (2010). "Sociologi ABC" Side 31-38
Minverva-modellen
https://re-ad.dk/minerva-modellen/
DR. "Ingen slinger i valsen" (1998).
https://www.dr.dk/drtv/serie/ingen-slinger-i-valsen-_-1998_446239
DR. "Ingen slinger i valsen - 25 år efter".
https://www.dr.dk/drtv/saeson/ingen-slinger-i-valsen-_-25-aar-efter_449090
DR. "Stik mig smuk". Episode 1.
https://www.dr.dk/drtv/se/stik-mig-smuk_-smuk-som-et-filter_443521
TV2. "Min sindssygt sunde familie". Episode 1.
https://play.tv2.dk/serie/min-sindssygt-sunde-familie-tv2
Ny sundhedsmåling peger på behov for forebyggelse
https://www.regioner.dk/services/nyheder/2024/februar/ny-sundhedsmaaling-peger-paa-behov-for-forebyggelse/
Danskerne er klar til at tage ansvar for egen sundhed
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-foedevarer/nyhedsarkiv/nyheder/2024/danskerne-er-klar-til-at-tage-ansvar-for-egen-sundhed/
Indhold
Kernestof:
https://re-ad.dk/minerva-modellen/
Livsstil sociologi ABC.pdf
Ingen slinger i valsen.docx
Artiklen er lektier.
https://www.dr.dk/drtv/se/stik-mig-smuk_-smuk-som-et-filter_443521
https://www.regioner.dk/services/nyheder/2024/februar/ny-sundhedsmaaling-peger-paa-behov-for-forebyggelse/
Danskerne er klar til at tage ansvar for egen sundhed.docx
Artiklen er lektier. Vi arbejder med episoden på klassen.
DRs Stik mig smuk er ikke public service.docx
I har modulet til at arbejde med jeres fremlæggelse.
I fremlægger jeres selvvalgte livsstilsgrupperinger på klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Internationale konflikter
Et (udvidet) forløb om internationale relationer eller IP teori med fokus på Danmarks rolle i verdenen og vores ageren udenrigspolitisk, kort historisk men mest nutidigt. Dertil har vi brugt de klassiske teorier som realisme, liberalisme (idealisme), den engelske skole og global politisk økonomi, samt hvilke udfordringer både Danmark, FN og verden står overfor. Hertil hvordan supranationale institutioner fungerer og vores incitament til at være en del af dem. Hertil har vi også haft om Danmarks udenrigspolitiske mål og muligheder, samt haft et kig på Lars Løkke Rasmussens udenrigs- og sikkerhedspolitiske vision for Danmark.
Politisk har vi snakket om ulighed i forlængelse af økonomi fra 1.g. men også hvorfor eller hvordan stater selv kan/skal gøre for at klare sig bedre (udviklingsteori), men også hvordan handelspagter og systemer favoriserer visse nationer. Hertil har haft om bistand, støtte og økonomisk incitament til at hjælpe andre nationer.
Vi har både arbejdet med Rusland/Ukranine og Israel/Palæstina som cases.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Supplerende stof:
Knudsen B. Tonny & Bülow W. Morten. International Politik (I-bog).
https://ip-nu.systime.dk/?id=1500
– kapitel 2, 4 og 14
Georg Sørensen (2009): ”International politik efter 1945” i Kaspersen og Loftager, Klassisk og moderne politisk teori, s.978.
"Kapabiliteter"
https://da.wikipedia.org/wiki/Kapabilitet
I Magtens Korridorer. DR, 2024.
https://www.dr.dk/drtv/saeson/i-magtens-korridorer_364123.
Episode 1 og 2.
FN’s Sikkerhedsråd.
https://da.wikipedia.org/wiki/FN%27s_sikkerhedsr%C3%A5d
Er FN blevet ubrugeligt? P3 Essencen, 2024. DR.
https://www.youtube.com/watch?v=sLtuqhH1FuE
Dødszonen: Gaza Indefra. DR. 2024.
https://www.dr.dk/drtv/se/doedszonen_-gaza-indefra_469957
Store demonstrationer og sammenstød i Israel. TVA. DR.
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-store-demonstrationer-og-sammenstoed-i-israel_474983
How Washington Learned to Stop Worrying and Embrace Protectionism.
https://foreignpolicy.com/2024/09/10/us-protectionism-biden-trump-tarrifs-harris-china/
Giganternes kamp er Afrikas mulighed. Informationen 7 september 2024. Hentet via Infomedia.
Vores politik skal være styret af pragmatisk Idealisme. Lars Løkke Rasmussen. Bragt i Altinget 17.05.23.
https://um.dk/om-os/ministrene/udenrigsministeren/udenrigsminister-lars-loekke-rasmussen/vores-politik-skal-vaere-styret-af-pragmatisk-idealisme
Hvorfor er Taiwan så vigtig for Kina og USA? P3 Essencen DR, 2023.
https://www.youtube.com/watch?v=QmK8K5bF2wI
Udenrigspolitik. Lex.
https://denstoredanske.lex.dk/udenrigspolitik
DK2030 - Danmark rustet til fremtiden. Finansministeriet, 2023. Kapitel 3, ”Sikkerhed i en ny verdensorden”.
Debatten: Europa alene hjemme? DR, 24 oktober 2024.
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-europa-alene-hjemme_484139
Why has Israel attacked Iran? BBC, 26 oktober 2024.
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68811276
1 år med krig mellem Israel og Hamas. P3 Essencen DR, 2024.
https://www.youtube.com/watch?v=yMgjA79UBUs
Trends in military expenditure, 2023. SIRPI Fact Sheet, April 2024.
https://www.sipri.org/sites/default/files/2024-04/2404_fs_milex_2023.pdf?fbclid=IwY2xjawGn3INleHRuA2FlbQIxMAABHWqv3qX9cQIIdxeLl5yLmphfnwIbvXJGtPllRB9vPFxTXPq2f2_N8AR1dA_aem_LEAiCWakb_n80BS5cFGgZA
Indhold
Kernestof:
Realismen.docx
Liberalismen.docx
Vi snakker begivenheder i løbet af ferien, samt potentielle emner, herefter gennemgår vi jeres årsprøver og begynder opstart på vores nye forløb.
Den gamle verdensorden.docx
Den demokratiske fredstese.docx
I læser om realisme og liberalisme og skriver så meget som muligt ned om det derhjemme, så vi har et godt udgangspunkt på klassen.
Vi mødes i DS-1 og går fælles ned i Festsalen.
Vi mødes bare i biografen. Introducerer aflevering.
Vi mødes i I-4 og snakker om dokumentaren.
Den Engelske Skole.docx
https://www.youtube.com/watch?v=sLtuqhH1FuE
https://da.wikipedia.org/wiki/FN%27s_sikkerhedsr%C3%A5d
https://aktiedy.st/AHdqxB0
Vi samler op på afsnittet fra sidste gang, inden vi bygger videre med noget mere teori, læs derfor om konstruktivisme hjemmefra.
Konstruktivisme.docx
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-store-demonstrationer-og-sammenstoed-i-israel_474983
https://www.dr.dk/drtv/se/doedszonen_-gaza-indefra_469957
Det er lektier at se resten af udsendelsen færdig. Den er ret barsk, så det kan være oplagt at se den med andre eller dine forældre.
Det er lektier at have læst om Den Engelske Skole.
https://foreignpolicy.com/2024/09/10/us-protectionism-biden-trump-tarrifs-harris-china/
De nye aktører.docx
Den globale økonomiske orden.docx
Global Politisk Økonomi.docx
De to dokumenter er lektier.
https://www.youtube.com/watch?v=hVb03bgmL9c&ab_channel=P3Essensen
Inform Giganternes kamp er Afrikas mulighed 07092024.docx
Udviklingsproblemer.docx
International bistand.docx
Dokumentet om "de nye aktører" er lektier.
Vores politik skal være styret af pragmatisk idealisme.docx
Hvordan fører man udenrigspolitik.docx
Tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspolitik.docx
Udviklingsproblemer og international bistand er lektier.
https://www.youtube.com/watch?v=QmK8K5bF2wI
https://denstoredanske.lex.dk/udenrigspolitik
"Hvordan fører man udenrigspolitik" og "tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspolitik" er lektier.
Statistisk usikkerhed sommer 2024.pdf
Synopsis.pdf
Synopsis Rusland Ukraine.docx
DK2030 Danmark rustet til fremtiden International Politik.pdf
Konfidensintervaller.xlsx
Dokumentet er lektier.
Det er lektier at have læst dokumentet "synopsis", som også er at finde i jeres "samf på B-bog". Jeg skal nok introducere yderligere.
Arbejder videre med jeres synopsis.
I må arbejde med enten jeres synopsis eller aflevering. Jeg er på skolen (til foredrag), så I må arbejde i klassen eller derhjemme.
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/engelsk/samfundsfag/elevkonkurrence
https://www.livingroomcandidate.org/
Søjledagsvideoer | General | Microsoft Teams
https://elevcampus-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/bi_statsskolen_dk/EVueJTaql05OuKAXqXwBGigBdkGIRlMOCQYqKqMZFgthPg?rtime=DCIu9qnn3Eg
https://elevcampus-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/bi_statsskolen_dk/EfbFRoJ39mdBjnsyyvXF3PcBEE26Mu_baObHWl9keAppUQ?e=SR1dch&wdLOR=cCE5ECBB0-F1CF-49A8-A76D-A5C89F4EAC7C
Gruppeudkast opdateret.xlsx
I må meget gerne medbringe en (eller flere) fysiske objekter, som relaterer sig til USA eller amerikansk kultur. Det er meningen, at I skal bruge dem til jeres kampagnevideo.
I fremlægger synopsis.
Forskningsdeltagelse?
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-europa-alene-hjemme_484139
Ingen lektier. Snakker om EU og Israel.
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68811276
https://www.youtube.com/watch?v=yMgjA79UBUs
Se resten af debatten derhjemme. Prøv at noter, hvilken tilgang til verdensordenen de forskellige aktører har (er de realister eller liberalister?).
I læser artiklen derhjemme.
Vi runder verdenssituationen af i vores IP-forløb.
https://www.sipri.org/sites/default/files/2024-04/2404_fs_milex_2023.pdf?fbclid=IwY2xjawGn3INleHRuA2FlbQIxMAABHWqv3qX9cQIIdxeLl5yLmphfnwIbvXJGtPllRB9vPFxTXPq2f2_N8AR1dA_aem_LEAiCWakb_n80BS5cFGgZA
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Velfærdsstatens fremtid?
Dette forløb har været et slags opsamlingsforløb, hvor vi i høj grad har draget på viden fra tidligere forløb.
Vi har arbejdet med forskellige velfærdsmodeller og deres ideologiske fundament - den korporative, den residuale og den universelle model. Vi har set på forholdet mellem stat, marked og civilsamfund i hver model.
Vi har især arbejdet med den universelle model og de udfordringer den står overfor samt forskellige løsningsstrategier, herunder elevernes egne innovative bud.
Vi har også arbejdet med strukturpolitik, især arbejdsmarkedspolitik. Vi har diskuteret forskellige former for arbejdsløshed og deres betydning for økonomien og den enkelte, samt forskellen på opkvalificerings og stramningsstrategier.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Forløbet har også indeholdt synopsis-øvelse, samt skolens årlige "demokrati-dag", hvor vi har haft besøg af EU-parlamentets opstillede politikere.
Kernestof:
Økonomi
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Politik
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Materialer:
Finanslov anno 2025. Finansministeriet.
https://fm.dk/media/i0efx1fa/aftale-om-finansloven-2025.pdf
Offentlige sektors økonomi.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi
DK2030. Danmark rustet til fremtiden. Kapitel 4. Målrettede prioriteringer skal styrke velfærden. Regeringen.
https://fm.dk/udgivelser/2023/november/dk2030-danmark-rustet-til-fremtiden/
Tesfaye: 10. klasselærerne skal undervise i vores nye gymnasietilbud. Folkeskolen. 2024.
https://www.folkeskolen.dk/10-klasse-skolepolitik-ungdomsuddannelser/tesfaye-10-klasselaererne-skal-undervise-i-vores-nye-gymnasietilbud/4784555
Tesfaye lytter til gymnasieelevers opråb: 'Men jeg synes, at de har en blind vinkel'. DR. 2024.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tesfaye-lytter-til-gymnasieelevers-opraab-men-jeg-synes-de-har-en-blind-vinkel
Opbakning til velfærdsstaten. Jørgen Goul Andersen. SAMFUNDSØKONOMEN NR. 1 APRIL 2017.
https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/544952997/401._Goul_Andersen.Opbakning_velf_rdsstaten.Samfunds_konomen_2017-1.pdf
Uddanner vi til fremtiden? Debatten, DR. 2024.
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-uddanner-vi-til-fremtiden_481772
Statsministerens nytårstale 2025.
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2025/
Danskernes velfærdsoprør ulmer lige under overfladen. Altinget. 2023.
https://www.altinget.dk/artikel/med-regeringens-prioritering-af-eliten-ulmer-et-tavst-velfaerdsoproer-under-overfladen
Et år før kommunalvalget peger vælgerne på deres tre vigtigste emner. Altinget. 2024.
https://www.altinget.dk/artikel/et-aar-foer-kommunalvalget-peger-vaelgerne-paa-deres-tre-vigtigste-emner
Indsigt i velfærdshistorien er nyttig for at løse velfærdens problemer i dag. Information. 2023.
https://www.information.dk/debat/2023/08/indsigt-velfaerdshistorien-nyttig-loese-velfaerdens-problemer-dag
Dansk velfærdshistorie.
https://www.historie-online.dk/boger/dansk-velfaerdshistorie
Kontant. DR. 2024.
https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-omsorg-eller-profit_500657
Udbudsreglerne. DI Byggeri.
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/regler-og-vejledning/byggejura-til-erhverv/udbudsret/udbudsreglerne/
Region advarer udskældt lægehus: Flere klinikkers kontrakt kan blive ophævet. DR. 17 juni, 2024.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/region-advarer-udskaeldt-laegehus-flere-klinikkers-kontrakt-kan-blive-ophaevet
Taxameterforskelle på gymnasier. Erhvervsskoler og gymnasier.
https://deg.dk/tal-analyse/skoledrift/taxameterforskelle-paa-gymnasiale-uddannelser#toc-samlet-tilskud-pr-arselev
Lad os afprivatisere. Det Transnational Institut. 2017.
https://noah.dk/sites/default/files/2017-10/rps_summary_danish_web.pdf
KL-formand advarer: Stigende privatisering kan udfordre opbakningen til velfærdsstaten. 3 november, 2024.
https://www.information.dk/indland/2024/11/kl-formand-advarer-stigende-privatisering-kan-udfordre-opbakningen-velfaerdsstaten
Indhold
Kernestof:
Offentlige sektors økonomi.
DK2030 Danmark rustet til fremtiden Velfærd II.pdf
Finanslov anno 2025.
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/define.asp?PLanguage=0&subword=tabsel&MainTable=OFF29&PXSId=236010&tablestyle=&ST=SD&buttons=0
20241126124046499752524OFF29.xlsx
formlsfordeling-af-de-of.jpeg
Kig på figuren og finansloven derhjemme. De andre links bruger vi i undervisningen.
Vi får besøg af PHD'erne i forbindelse med deres forsøg. Derfor vigtigt, at I her til tiden. Mød gerne ind 5 minutter før. BEMÆRK, at vi er i S-3.
https://www.folkeskolen.dk/10-klasse-skolepolitik-ungdomsuddannelser/tesfaye-10-klasselaererne-skal-undervise-i-vores-nye-gymnasietilbud/4784555
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tesfaye-lytter-til-gymnasieelevers-opraab-men-jeg-synes-de-har-en-blind-vinkel
Læs til og med side 96 i dokumentet (det svarer til side 13 ud af de 33 sider). En stor del af siderne er billeder og grafer, så det lyder voldsommere end det er.
https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/544952997/401._Goul_Andersen.Opbakning_velf_rdsstaten.Samfunds_konomen_2017-1.pdf
Læs artiklen fra folkeskolen.dk.
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-uddanner-vi-til-fremtiden_481772
DR artiklen er lektier. Vi mødes i I-3 til at starte med.
Uddanner vi til fremtiden.docx
Det er lektier at have besvaret spørgsmålene til dokumentet "uddanner vi til fremtiden" som er arbejdsspørgsmål til debatten fra sidste modul.
Danskernes velfærdsoprør ulmer lige under overfladen.docx
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2025/
Artiklen er lektier.
https://www.altinget.dk/artikel/et-aar-foer-kommunalvalget-peger-vaelgerne-paa-deres-tre-vigtigste-emner
Interviewguide.docx
Indsigt i velfærdshistorien er nyttig for at løse velfærdens problemer i dag.docx
Vi samler op på jeres interview fra sidste gang. Min forhåbning er, at I var i stand til at opsamle 10 interviewrespondenter pr. gruppe.
23574_bilag_a2-21952.mp4
https://www.historie-online.dk/boger/dansk-velfaerdshistorie
Vi arbejder med innovation ift. velfærd. Apropos velfærdshistorie sidste gang, kan man evt. læse lidt om velfærdshistorie via linket.
I arbejder videre på jeres innovative velfærdsløsninger.
Velfærd synopsis.docx
Synopsis.pdf
I fremlægger jeres innovative forslag og vi bruger resten af modulet på at arbejde med synopsis.
Vi arbejder videre med synopsis fra sidste gang. Hvis man ikke fik læst så meget sidste gang, kan man lige læse et par af bilagene hjemmefra.
Arbejder videre med synopsis fra sidste gang.
I fremlægger jeres synopser på fremragende facon, så I har en god skabelon til eksamen.
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/regler-og-vejledning/byggejura-til-erhverv/udbudsret/udbudsreglerne/
https://www.dr.dk/nyheder/indland/region-advarer-udskaeldt-laegehus-flere-klinikkers-kontrakt-kan-blive-ophaevet
https://deg.dk/tal-analyse/skoledrift/taxameterforskelle-paa-gymnasiale-uddannelser#toc-samlet-tilskud-pr-arselev
Vi nåede 24:49 i afsnittet af "Kontant", som kan findes her: https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-omsorg-eller-profit_500657 - I ser resten derhjemme.
https://noah.dk/sites/default/files/2017-10/rps_summary_danish_web.pdf
KL-formand advarer Stigende privatisering kan udfordre opbakningen til velfærdsstaten.docx
Ovenstående artikel er lektier.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Demokratiet i krise?
Et forløb med fokus på demokratiets udvikling med vægt på de rettigheder vi som borgere har (og har haft) men især også hvilke pligter både borgere og politikere har for at skabe det bedst mulige demokrati. Hertil har vi set på, hvilke styreformer, der er tilgængelige (demokrati, diktatur, teknokrati). Her har vi især snakket Danmark, men også USA med de udfordringer som bl.a. Trump og Musk har skabt i nyere tid.
Kernestof:
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
politiske ideologier, skillelinjer
Supplerende materiale:
Voter Turnout in the United States. Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Voter_turnout_in_United_States_presidential_elections
Folketingsvalg. Danmark Statistik.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/folketingsvalg
Countries that are democracies and autocracies, World. 2018.
https://ourworldindata.org/grapher/countries-democracies-autocracies-row
Young consumers and social media (uddrag). Februar, 2025. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
https://kfst.dk/analyser/kfst/publikationer/dansk/2025/20250206-young-consumers-and-social-media
Autocracies on the rise, democracies in decline. 10 november, 2022. Geographical.
https://geographical.co.uk/geopolitics/autocracies-on-the-rise-democracy-in-decline
Trump signs order to claim power over independent agencies. 18 februar, 2025. Politico.
https://www.politico.com/news/2025/02/18/trump-order-power-independent-agencies-00204798
Separation of Powers and Checks and Balances: Crash Course Government and Politics #3.
https://www.youtube.com/watch?v=0bf3CwYCxXw&ab_channel=CrashCourse
What Trump, Musk moves on USAID could mean for other government agencies | 60 Minutes.
https://www.youtube.com/watch?v=LDOJ0y99mr4
Bernie Sanders takes down Elon Musk and Donald Trump's "oligarchy" in intense speech.
https://www.youtube.com/watch?v=cQXl5JZG-C8&ab_channel=PoliticsJOE
Autocrats’ Favorite Word? Democracy. 10 august, 2023. Freedom House.
https://freedomhouse.org/article/autocrats-favorite-word-democracy
Mette Frederiksen nægter at forholde sig til politiske embedsmænd. 4 december, 2019. DR.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-naegter-forholde-sig-til-politiske-embedsmaend
The Populist Zeitgeist (2004). Cas Mudde. Government and Opposition, Vol. 39, No. 4 (AUTUMN 2004), pp. 541-563.
Åndelig oprustning. 31 januar, 2025. Christian Bennike. Weekendavisen.
”Borgernes politiske tillid: Hvad er det, hvor kommer den fra – og hvor meget er der brug for?” af Rune Stubager. Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
Knap hver tredje dansker er utilfreds med demokratiet. 1 oktober, 2024. Mandag Morgen.
https://taenketanken.mm.dk/knap-hver-tredje-dansker-er-utilfreds-med-demokratiet/
Ombudsmanden sætter grænser for myndighedernes politiske spin. 17 januar, 2021. Berlingske.
https://www.berlingske.dk/ledere/ombudsmanden-saetter-graenser-for-myndighedernes-politiske-spin
Brasiliens demokrati skal for retten. 1 april, 2025. Information. 81 årgang nr. 077.
170 millioner kroner fra Musk var ikke nok: Demokraternes favorit vinder hypet dommervalg. 2 april, 2025. DR.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/170-millioner-kroner-fra-musk-var-ikke-nok-demokraternes-favorit-vinder-hypet
Building Trust and Reinforcing Democracy: Preparing the Ground for Government Action (kapitel 1). 17 november, 2022. OECD.
https://www.oecd.org/en/publications/building-trust-and-reinforcing-democracy_76972a4a-en.html
En lærestreg til dansk politiks mikro-trumpisme. 22 april, 2025. Børsen. Leder. (printudgave).
Trumps USA: Er demokratiet i fare? DR.
https://www.dr.dk/drtv/episode/trumps-usa_-er-demokratiet-i-fare_518906
Samfund og Politik: Magtanalyse: En Dybdegående Udforskning af Metoden og Dens Anvendelse.
https://samfundogpolitik.dk/magtanalyse/
Overvågningskapitalisme.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Age_of_Surveillance_Capitalism
The Social Dilemma (2020) af Jeff Orlowski-Yang.
Indhold
Kernestof:
Teknokrati.docx
https://en.wikipedia.org/wiki/Voter_turnout_in_United_States_presidential_elections
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/folketingsvalg
Styreformer.docx
I læser om styreformer derhjemme og forsøger at besvare spørgsmålene derhjemme.
https://ourworldindata.org/grapher/countries-democracies-autocracies-row
20250206-young-consumers-and-social-media.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=0bf3CwYCxXw
https://www.youtube.com/watch?v=LDOJ0y99mr4
https://www.politico.com/news/2025/02/18/trump-order-power-independent-agencies-00204798
https://www.youtube.com/watch?v=cQXl5JZG-C8
https://geographical.co.uk/geopolitics/autocracies-on-the-rise-democracy-in-decline
https://freedomhouse.org/article/autocrats-favorite-word-democracy
Glemte lektier. Læs lige kort nedenstående om "Drivers of autocratisation".
The populist zeitgeist.pdf
Populism som ideologi?
DANNEVIRKE I_ Åndelig oprustning - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Artiklen fra Politico kan I bruge til lige at opsummere, hvad vi snakkede om sidste gang, hvis I har brug for det. Derefter er Bernie Sanders' video på Youtube lektier.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-naegter-forholde-sig-til-politiske-embedsmaend
https://ps.au.dk/fileadmin/Statskundskab/Billeder/Forskning/Forskningsprojekter/Magtudredning/Essays/Tema9/Essay_af_Rune_Stubager.pdf
Elon Musk Loses It as Three Judges Block Trump Orders.docx
https://taenketanken.mm.dk/knap-hver-tredje-dansker-er-utilfreds-med-demokratiet/
Ombudsmanden sætter grænser for myndighedernes politiske spin.docx
Brasiliens demokrati skal for retten.pdf
https://www.dr.dk/nyheder/udland/170-millioner-kroner-fra-musk-var-ikke-nok-demokraternes-favorit-vinder-hypet
https://www.oecd.org/en/publications/building-trust-and-reinforcing-democracy_76972a4a-en.html
Rapporten og artiklen fra tænketanken er lektier til i dag.
Børsen Leder mikro trumpisme.pdf
Kapitel 1 i rapporten er "lektier".
Demokratiet nærmer sig sin afslutning.docx
https://www.dr.dk/drtv/episode/trumps-usa_-er-demokratiet-i-fare_518906
Teksten er ikke lektier. Vi arbejder med den og ser efterfølgende "The Social Dilemma".
Vi mødes i biografen og ser film. Ingen lektier.
Samfund og Politik Magt.docx
Vi ser resten af filmen færdig. Lektier er at læse det om magt under dokumentet "Samfund og Politik Magt" samt kigge på wikipedia-linket om Shoshana Zuboffs værk "The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Age_of_Surveillance_Capitalism
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/samfundsfag-a-stx-august-2017-ua.pdf
Vi snakker bogen "Overvågningskapitalisme" og afrunder forløbet om demokratiet i krise. Derefter repetition.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition
Repeterer 3 års forløb.
Indhold
Kernestof:
Vi opsamler på årenes forløb. Ingen lektier.
Overblik skema repetition (1).docx
Vi gennemgår jeres forhåbentligt fremragende gennemgange af vores forløb i fællesskab, så I kan få skrevet de bedst mulige noter og kommentarer ind.
Eksamensgennemgang!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184829794", "T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184829794", "H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184829794" }