Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lene Krogh Johannsen
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 - travel
Titel 2 #2 Class in the UK - samarbejde med SA
Titel 3 #3 - Non fiction analysis
Titel 4 #4 - The End of the World
Titel 5 #5 South Africa - Born a Crime
Titel 6 #6 - Gun violence in the US (EKSAMEN)
Titel 7 #7 - SRO
Titel 8 #8 - Horror (EKSAMEN)
Titel 9 #9 - Apology Accepted?
Titel 10 #10 Shakespeare's Macbeth (EKSAMEN)
Titel 11 #11 Winning the American Election
Titel 12 #12 Issues of Modern India (EKSAMEN)
Titel 13 #13 Multicultural UK (EKSAMEN)
Titel 14 Repetition - eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 - travel

TO TRAVEL IS TO LIVE

Forløbet handler om at rejse. Fokus er på forskellige former for rejser og hvad de hver især kan give den rejsende.

"The Explorer"
"The Business travel"
"The tourist"
"The escapist"

Samtidig har vi inddraget elevernes egne forestillinger om forskellige rejseformer i forløbet. Der har været fokus på mundtlig deltagelse og gruppearbejde med små projekter, relateret til emnet - bla. en turist brochure med en bestemt målgruppe.


Vi har arbejdet med forskellige genre: dagbog(non-fiction), reklamefilm(non-fiction), short story(fiction) samt billeder. I arbejdet med fiktion har vi især haft fokus på miljøbeskrivelser, fortællerrollen og personkarakteristik.

Materiale:
R.F. Scott – The Last Entries
Simon Lewis –Justified and Ancient
“If it’s Tuesday we must be in Munich”
Paul Theroux - Lighting Out (Dark Star Safari, ch. 1)

supplerende materiale:
”A history of why people travel”
song about travelling (projektarbejde)



Antal skønnede normalsider: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Class in the UK - samarbejde med SA

Et forløb i samarbejde med samfundsfag om ulighed og social mobilitet i Storbritannien,.

Vi har I forløbet fokuseret på at tilegne viden omkring økonomisk ulighed og social mobilitet i Storbritannien. Vi har især arbejdet med arbejderklassens løn og arbejdsforhold samt ulighed i uddannelsessystemet og magtfulde jobs,

Vi har hovedsageligt arbejdet med artikler - men også med film og filmanalyse.

Forløbet er afsluttet med projektarbejde og tværfaglige præsentationer i grupper.
  

•Article: UK poverty: the facts, effects and solutions in a cost of living crisis
https://www.bigissue.com/news/social-justice/uk-poverty-the-facts-figures-effects-solutions-cost-living-crisis/

•Article: Poverty rate among working households in UK is highest ever
https://www.theguardian.com/society/2021/may/26/poverty-rate-among-working-households-in-uk-is-highest-ever

•Article: Scroungers, fraudsters and parasites: how media coverage affects our view of benefit claimants
https://www.newstatesman.com/economics/2012/11/scroungers-fraudsters-and-parasites-how-media-coverage-affects-our-view-benefit-cl

•Film: Sorry We Missed You (filmstriben)

•Article: Britain now has 7 social classes - and working class is a dwindling breed
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/britain-now-has-7-social-classes-and-working-class-is-a-dwindling-breed-8557894.html

•Article: Britain’s top jobs still in hands of private school elite, study finds
https://www.theguardian.com/society/2019/jun/25/britains-top-jobs-still-in-hands-of-private-school-elite-study-finds

•Film: Should we Abolish Private Schools
https://www.theguardian.com/society/2019/jun/25/britains-top-jobs-still-in-hands-of-private-school-elite-study-finds

Film: Benefits Street, episode 1
https://www.youtube.com/watch?v=GvKfcqpiEHw


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 - Non fiction analysis


Et forløb om "non-fiction".

Vi har arbejdet med at definere "non-fiction" genren samt at analysere og fremstille forskellige typer af sagprosa.
Vi har især arbejdet med "the rhetorical pentagon" og vigtigheden af at de forskellige elementer spiller sammen for at en tekst fungerer.
Ligeledes har vi arbejdet meget med sprog, stilistik og retoriske virkemidler i forskellige tekster - herunder appelformer, "story of self, story of us og story of now."

Vi har analyseret artikler. Vi har lyttet til taler, analyseret taler, skrevet taler og holdt taler. Vi har arbejdet med at analysere og omskrive en reklame til en ny målgruppe og vi har analyseret turist guides og lavet vores egne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 - The End of the World

Et lille forløb om menneskets fascination af verdens undergang og hvordan dommedagsfortællinger kan se ud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 South Africa - Born a Crime


Vi har i forløbet arbejdet med apartheid systemets oprindelse og elementer af apartheid lovgivning for at forstå de mekanismer og den raceopfattelse der lå bag systemet - herunder princippet "divide and conquer." Vi har både arbejdet med artikler og nedslag i Trevor Noah's roman "Born a crime."

Et andet fokuspunkt har været volden systemet medførte - både den systemiske vold under regimet , herunder "The Sharpville Massacre" og "The Soweto Uprisings" samt den vold der opstod i kølvandet på afskaffelsen af apartheid. Igen er fokuspunktet belyst både gennem artikler og Trevor Noah's roman.

Et tredje fokuspunkt har været Nelson Mandela og hans rolle i kampen for et demokratisk og fredeligt Sydafrika. Vi har set filmen "Long Walk to Freedom" og arbejdet med hvordan den fremstiller både ham og Winnie Mandela - og deres forskellige opfattelser af kampen for retfærdighed.

I den sidste del af forløbet har vi fokuseret på den fortælling Trevor Noah deler i romanen "Born a Crime" - vi har haft fokus på hvordan hans liv har været formet af apartheid, kampen for demokrati og hans familie.
Vi har i sær haft fokus på skrivestil og genre i arbejdet med teksten.

Ud over at læse et værk har eleverne arbejdet meget med informationssøgning og præsentation.

Kernestof:

Trevor Noah: Born a Crime

Ingrid Jonker: The Child who was shot dead by soldiers in Nyanga (1963)

Mandela - Long Walk to Freedom (film from 2013)

South Africa, where its women and children end as grim statistics - TEDtalk by Miranda Bambata: https://www.ted.com/talks/miranda_bambata_south_africa_where_its_women_and_children_end_as_grim_statistics


Supplerende materiale:

Apartheid in South Africa : https://www.history.com/topics/africa/apartheid#apartheid-in-south-africa

Nelson Mandela: https://www.nelsonmandela.org/news/entry/discovery-the-dompas-a-young-persons-perspective

Disabling Racism through literature, TED : https://www.youtube.com/watch?v=ICHEhX2DNCQ&t=248s

How the Sharpeville massacre changed the course of human rights - https://www.independent.co.uk/news/long_reads/sharpeville-massacre-human-rights-united-nations-apartheid-south-africa-racism-colonialism-a9419186.html

The June 16 Soweto Youth Uprising - https://www.sahistory.org.za/article/june-16-soweto-youth-uprising

South Africa's Violent Road to Real Democracy - https://newrepublic.com/article/120502/violence-south-africa-after-end-apartheid



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 #6 - Gun violence in the US (EKSAMEN)

Et forløb om våben og våbenvold i USA.

I forløbet har vi arbejdet med forskellige aspekter af emnet. Vi har haft en undersøgende tilgang, hvor vi har brugt statistik til at belyse omfanget af volden, omfanget af våben, holdninger til våben mm.

Vi har belyst selvmord, ulykker, drab, masseskyderier og skoleskyderier samt bandekriminalitet.
Gennem analyse af artikler og politiske taler har vi arbejdet med at forstå de forskellige syn på sammenhængen mellem en liberal våbenlovgivning og våbenvold.
Vi har desuden haft fokus på NRA som en vigtig aktør i debatten og som fortaler for visse Amerikanske værdier der kan knyttes til den liberale våbenlovgivning.

I arbejdet med bandekriminalitet og bandekultur har vi læst romanen "Long Way Down". Fokus i læsningen af romanen har været at opnå en forståelse af det miljø der skildres og de regler der gælder. Vi har desuden haft fokus på hvordan den lyriske form anvendes af forfatteren - især layout og billedsprog.
Vi har desuden set filmen "The Freedom Writers".

Kernestof:

Jason Reynolds – Long Way Down

Key facts about Americans and guns, Pew Research Center, September 2023 - https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/09/13/key-facts-about-americans-and-guns/

What the Second Amendment really meant to the Founders, Noah Shusterman, The Washington Post -  https://www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/02/22/what-the-second-amendment-really-meant-to-the-founders/

Article: Gun Deaths Rising Sharply Among Children, Study Finds - https://www.nytimes.com/2023/10/05/health/gun-deaths-children.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-gun-control&variant=show&region=BELOW_MAIN_CONTENT&block=storyline_flex_guide_recirc

Article: US Gun Violence Soars in 2022 - https://www.voanews.com/a/us-gun-violence-soars-in-2022/6876785.html

Article: article: The Real Reason Mass Shootings are on the Rise - https://www.psychologytoday.com/intl/blog/wicked-deeds/202206/the-real-reason-mass-shootings-are-the-rise

Article: Why do school shootings keep happening in the United States -  https://news.vcu.edu/article/2022/06/why-do-school-shootings-keep-happening-in-the-united-states

Remarks by President Biden on Gun Safety, September 2023 - https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2023/09/22/remarks-by-president-biden-on-gun-safety/

Donald Trump’s full NRA speech 5/27/22 - https://www.rev.com/blog/transcripts/donald-trumps-full-nra-speech-5-27-22-transcript

Article: Why Gun Control Doesn’t Work - https://www.nraila.org/why-gun-control-doesn-t-work/

Film:
The Freedom Writers

Supplerende materiale:

Map of mass shootings in 2022 - https://www.voanews.com/a/us-gun-violence-soars-in-2022/6876785.html

The Second Amendment - https://www.youtube.com/watch?v=0TGcU0lmINk

Heather Maloney: How Many More https://www.youtube.com/watch?v=yfNTiix3Nh4&list=PLk6n90VAXJUYJcQR_nnCs1qHn2gwWiCSY&index=21

The NRA official webpage - https://home.nra.org/

NRA ad: https://www.youtube.com/user/NRAVideos

NRA ad: https://www.youtube.com/watch?v=JpVtCIwjtgg

NRA ad: https://www.youtube.com/watch?v=dOZjgXEAsAA

NRA ad: https://www.youtube.com/watch?v=cpG07bEkvBk

Why Gun Violence Can’t be our New Normal - Dan Gross – TED 2016 - https://www.ted.com/talks/dan_gross_why_gun_violence_can_t_be_our_new_normal/transcript


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 #7 - SRO

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 #8 - Horror (EKSAMEN)

I dette forløb har vi arbejdet med ”Gothic” og Horror som genre. Vi har arbejdet med tre teorier om hvorfor horror fascinerer os mennesker: The psyco-analytic approach, the socio-cultural approach og the biological approach.
Vi har desuden arbejdet med genrens kendetegn, motiver/temaer og udvikling fra Early Gothic fiction til mere moderne horror – herunder forskellen på terror og horror og hvordan genren udfordrer samfundets værdier og tabuer
Vi har I analysearbejdet især fokuseret på setting, atmosphere og på fortællerollen. Vi har desuden arbejdet med genrens tre arketyper: The mad scientist, the vampire or demon og the psychopath.


Fokus:
Analyse – særligt setting, atmosphere og point of view
Mundtlighed – fremlæggelser
Kreativitet – skabelse af egne horror stories med Edinburgh (mål for studieturen) som setting.


Kernestof:
Why are we so fascinated by horror? Three theories. (ibogen The Gothic Universe, Systime)

Archetypes of Gothic Fiction (ibogen The Gothic Universe, Systime)

Uddrag af Mary Wollstonecraft Shelley: Frankenstein; or, the Modern Prometheus -  https://www.gutenberg.org/files/84/84-h/84-h.htm

Uddrag af Bram Stokers Dracula - https://www.gutenberg.org/files/345/345-h/345-h.htm#chap02

Edgar Allan Poe – The Tell-Tale Heart (The Gothic Universe, Gyldendahl)

Stephen King – The Man Who Loved Flowers - gwwest.pbworks.com

The Others (film by Alejandro Amenábar, 2001 )(Filmstriben.dk)



Supplerende materiale:

Horror Fiction and the Gothic (ibogen The Gothic Universe, Systime)

Stephen King: Why we crave horror movies - https://faculty.uml.edu/bmarshall/lowell/whywecravehorrormovies.pdf

The Romantic age - https://www.youtube.com/watch?v=oJnTTlgjVso

Frankenstein trailer - https://www.youtube.com/watch?v=ZkZAPkKDd9I

The Fall of Man - https://www.youtube.com/watch?v=q8AxNlgdIbE

Scenes from Dracula - https://www.youtube.com/watch?v=NwCQchW1jZA

Victorian women - https://www.youtube.com/watch?v=jTHzJTQmnAM

Point of view - https://www.youtube.com/watch?v=SKi56cPUSFk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 #9 - Apology Accepted?

I dette non-fiction forløb har vi arbejdet med undskyldningsretorik og de tilhørende retoriske virkemidler.
Vi har i forløbet skelnet mellem "apology" og "apologia" og arbejdet med forskellige "image repair strategies" som hjælper  os til at forstå hvordan den pågældende person griber undskyldningen an.

Vi har arbejdet med mange forskellige typer af undskyldninger - og hver gang haft fokus på den retoriske situation (the rhetorical pentagon) undskyldningen eller apologien udspringer af - samt hvordan forskellige "image repair strategies" spiller en rolle i undskyldningen.

Eleverne har også arbejdet med egne undskyldninger.

Fokus:
non-fiction analyse
Ordforråd
Lytteøvelser


Kernestof:

“Truly Sorry – on Apology and Apologia” fra “Narrating Truth” s. 104-109


Kevin Spaceys tweet om Anthony Rapp fra oktober 2017 - https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41799026

Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018
https://time.com/5100019/dan-harmon-megan-ganz-sexual-harassment-apology/

Bill Clinton “The Tuskegee Experiment” fra 16. maj 1997
https://clintonwhitehouse4.archives.gov/textonly/New/Remarks/Fri/19970516-898.html

Nikki Glaser's apology to Taylor Swift - https://www.instagram.com/p/B7_tVe-AbG8/?utm_source=ig_embed&ig_rid=697b5dd5-ae18-4a00-a536-dea20b2e0b29



Supplerende materiale:

Video: Dan Harmon's apology: https://www.youtube.com/watch?v=wkn8IoWz0NY

Youtube film about the Tuskegee Experiment - https://www.youtube.com/watch?v=ZV7RzS8QRXE

Bill Clinton's Tuskegee experiment apology Speech -
https://www.youtube.com/watch?v=Cz1g2b0q9sg

Video on systemic racism
https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ

Youtuber apologies:
• Laura Lee apologises for racist tweets: https://www.youtube.com/watch?v=9uNpjj9tuoE
• Liver King confesses that he lied to his “primals”-fanbase. 2 December 2022
• Logan Paul “So Sorry”, 2 January 2018
• PewDiePie “My Response”, 12 September, 2017
• RiceGum “This Dude Calls Me Out For Mystery Unboxing…”, 3 January, 2019
• Alfie Deyes Vlogs “Let's talk about the £1 video”, 18 June, 2018
• Olivia Jade “im sorry”, 16. aug. 2018
• FunForLouis “MY RESPONSE…”, 17 August, 2016
• Colleen Ballinger’s response to accusations of grooming her fans https://www.youtube.com/watch?v=ceKMnyMYIMo


Læste sider i alt: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 #10 Shakespeare's Macbeth (EKSAMEN)

Shakespeare's Macbeth

Forløbet er bygget op omkring Shakespeares Macbeth
Ud over udfordringen og fornøjelsen ved at læse og arbejde med et værk af Shakespeare har fokus været på:

- At placere Shakespeare i sin samtid og forstå hvordan særligt "The Great chain of being" kommer til udtryk i stykket.
- At arbejde med Shakespeares skrivestil og sprog - særligt billedsproget
- At arbejde med Macbeth som en tragedie (Forståelse af tragediegenren)

Vi har læst følgende uddrag (kernestof):
- Act 1 scene 1, 2, 3, 4, 5, 7
- Act 2 scene 2
- Act 3 scene 1

Vi har i tekstarbejdet især arbejdet med forståelsen af de vigtige karakterer og motiver i Macbeth gennem højtlæsning, arbejde med ”stills” og dramatisering.

Vi har set filmen Macbeth af Justin Kurzel (2025) og sammen diskuteret nogle af de valg instruktøren har truffet i filmen – og sammenlignet med originalstykket.
Vi har desuden set små uddrag af Polanskis filmatisering af Macbeth samt første scene af The Royal Shakespeare Company's version af stykket for at sammenligne fremstillingen af heksene.

Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=DSbtkLA3GrY
https://www.youtube.com/watch?v=DIIyGiwbVLA
uddrag fra: https://academic.brooklyn.cuny.edu/english/melani/cs6/ren.html
uddrag fra: https://www.storyboardthat.com/genres/tragedy
https://www.youtube.com/watch?v=ixFRh1J5sk0

Macbeth - film af Justin Kurzel (2015)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 #11 Winning the American Election

Et kort forløb om det Amerikanske præsidentvalg 2024.

I forløbet har vi arbejdet med at forstå de grundlæggende principper i det amerikanske valgsystem og kerneværdierne i de to dominerende politiske partier.

Vi har haft særlig fokus på forskellige faktorer der kan være med til at afgøre et valg:
- Kandidaterne og deres VP kandidater
- MAGA bevægelsen
- "Endorsement by celebrities"
- De vigtigste emner på vælgernes dagsorden
- Retorikken i valgkampen - særligt i campaign videos

En del af forløbet har været en søjledag - hvor elever med samfundsfag og Engelsk som studieretningsfag arbejdede på tværs af klasserne med valget. Dagen startede med et oplæg af Jørn Brøndahl og herefter gruppearbejde med produktion af egne videoer med budskaber fra den politiske valgkamp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 #12 Issues of Modern India (EKSAMEN)

I dette forløb har vi arbejdet med Indien, med særligt fokus på nogle af de udfordringer det moderne Indien står overfor:
- Religiøs diskrimination både mellem forskellige religioner og indenfor kaste-systemet.
- Klasse: forskellen mellem rig og fattig og de muligheder man har - herunder den internalisering af roller der er forbundet med både klasse og kaste-systemet.
- Diskrimination af og vold mod kvinder, og den manglende interesse i og evne til at løse problemerne, samt den tabuisering af emnet der gør det svært for kvinderne - og samfundet generelt, at tale om det.
- Modsætningen mellem tradition og modernitet, land og by, ung og gammel - og påvirkningen fra vestlig kultur, herunder begrebet "pigmentocracy."

Vi har i høj grad udforsket emnet gennem læsning af skønlitteratur. I analyse-arbejdet har vi især haft fokus på hvordan samfundsproblemer, kulturer og menneskeskæbner kan fremstilles på meget forskellige måder gennem litteraturen.
Eleverne har desuden arbejdet med filmen The WhiteTiger.

Vi har suppleret litteraturen ved at bruge supplerende internetbaserede ressourcer - både for at forstå den historiske baggrund for nogle af disse udfordringer og forstå de kulturelle forskelle vi har set i teksterne, men også for at nuancere billedet af Indien. Eleverne har holdt oplæg for hinanden om forskellige dele af Indiens historie  (Britisk styre og uafhængighed) og forskellige institutioner i det moderne Indien, bl.a. Bollywood.

Kernestof:
Tekster fra antologien Narrating India - af Katrine Brøndsted

Mulk Raj Anand - Untouchable
Shashi Deshpande - The Dark
M. J. Akbar -  An Indian Dream
Shashi Tharoor - The Village Girl

Film:
The White Tiger (Netflix)

Supplerende materiale:
Delhi on Chai - https://www.youtube.com/watch?v=Am_hnXPb9SQ

Film fra The International Dalit Solidarity Network
http://idsn.org/portfolio-items/we-are-not-untouchable/

Find your voice against gender violence - TEDtalk by  Meera Vijayann - https://www.ted.com/talks/meera_vijayann_find_your_voice_against_gender_violence/transcript
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 #13 Multicultural UK (EKSAMEN)

Multicultural UK

Et forløb om multikulturalisme i Storbritannien.

Forløbet har taget udgangspunkt i raceurolighederne i forbindelse med knivstikkeriet af 3 piger i Southport i juli 2024 – samt en kort gennemgang af hvordan kolonihistorien og moderne massemigration har skabt det multikulturelle samfund Storbritannien er i dag.
Forløbet har ud fra forskellige integrationsstrategier (segregation, integration og assimilation) og forskellige definitioner af multikulturalisme, arbejdet med forskellige aspekter af og syn på det multikulturelle samfund. Hvilke styrker og udfordringer har det multikulturelle samfund – både for samfundet som helhed og for det enkelte individ. Hvordan påvirkes vi som mennesker af et liv sammen med andre kulturer og hvilken rolle spiller fordomme, racisme og ”white privilege” i mødet med fremmede kulturer.
Som afrunding på forløbet har vi haft fokus på sprog og identitet: Hvordan de mange varianter der findes af det engelske sprog er et resultat af det Britiske Imperium, samt hvordan de mange sprogvarianter af det engelske sprog der tales i Storbritannien både er et billede på det multikulturelle samfund som Storbritannien er – men også hvordan sprog (sprogvariant, dialekt, sociolekt, etnolekt) og social identitet hænger sammen.
I denne del af forløbet har vi også behandlet Engelsk som Lingua Franca.

Multikulturalisme i et nationalt perspektiv
- Why are there riots in the UK? Online article, BBC, 9 August 2024 - https://www.bbc.com/news/articles/ckg55we5n3xo
- Caryl Philips: The Pioneers: Fifty Years of Caribbean Immigration
- Robin Cook: Chicken Tikka Masala Speech
- David Cameron: PM’s speech at Munich Security Conference (feb. 2011)  

Multikulturalisme fra individets perspektiv
- ‘You’re reminded you don’t belong, even if you were born in Britain’ Online article, The Guardian, 10 Aug 2024 -  https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/10/britain-riots-reflections-racism-people-of-colour
- Hanif Kureishi: My Son the Fanatic (Short story)
- Ranbir Sahota: Chameleon (Short story)
- Have You Heard George’s Podcast – Episode 1 – Listen Closer (BBC podcast)


Language and Identity (supplerende materiale)
- Louise Bennett: ”Colonization in Reverse” (uddrag af digtet)
- Gautam Malkani: PAKI (uddrag af short story)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Repetition - eksamen

Vi repeterer de forløb som opgives til eksamen og bliver klogere på hvordan eksamen foregår.
Vi øver grammatikopgaver og træner "fluency"

HUSK at tilladte online hjælpemidler til både skriftlig og mundtlig eksamen er:

Online ordbøger:

- Gyldendals Dansk/Engelsk og Engelsk/Dansk: www.ordbogen.com

- Cambridge Engelsk/Engelsk ordbog:  https://dictionary.cambridge.org/

- Cambridge synonymordbog: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/

- Slangordbog: www.urbandictionary.com


I-bøger

- Engram grammatikbog: https://app.minlaering.dk/bog/1

- Do it, write! elevhåndbog i skriftlighed i Engelsk: https://app.minlaering.dk/bog/25

- The Gothic Universe: From Mary Shelley to Joyce Carol Oates: https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=1



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer