Sønderborg Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderborg Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sønderborg Statsskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Lene Krogh Johannsen
Hold
2022 EN/b (
1b EN
,
2b EN
,
3b EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
#1 - travel
Titel 2
#2 Class in the UK - samarbejde med SA
Titel 3
#3 - Non fiction analysis
Titel 4
#4 - The End of the World
Titel 5
#5 South Africa - Born a Crime
Titel 6
#6 - Gun violence in the US (EKSAMEN)
Titel 7
#7 - SRO
Titel 8
#8 - Horror (EKSAMEN)
Titel 9
#9 - Apology Accepted?
Titel 10
#10 Shakespeare's Macbeth (EKSAMEN)
Titel 11
#11 Winning the American Election
Titel 12
#12 Issues of Modern India (EKSAMEN)
Titel 13
#13 Multicultural UK (EKSAMEN)
Titel 14
Repetition - eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
#1 - travel
TO TRAVEL IS TO LIVE
Forløbet handler om at rejse. Fokus er på forskellige former for rejser og hvad de hver især kan give den rejsende.
"The Explorer"
"The Business travel"
"The tourist"
"The escapist"
Samtidig har vi inddraget elevernes egne forestillinger om forskellige rejseformer i forløbet. Der har været fokus på mundtlig deltagelse og gruppearbejde med små projekter, relateret til emnet - bla. en turist brochure med en bestemt målgruppe.
Vi har arbejdet med forskellige genre: dagbog(non-fiction), reklamefilm(non-fiction), short story(fiction) samt billeder. I arbejdet med fiktion har vi især haft fokus på miljøbeskrivelser, fortællerrollen og personkarakteristik.
Materiale:
R.F. Scott – The Last Entries
Simon Lewis –Justified and Ancient
“If it’s Tuesday we must be in Munich”
Paul Theroux - Lighting Out (Dark Star Safari, ch. 1)
supplerende materiale:
”A history of why people travel”
song about travelling (projektarbejde)
Antal skønnede normalsider: 35
Indhold
Kernestof:
To travel is to live - elev.pptx
To travel is to live - intro - elev.docx
There is no homework for today.
Welcome to your new English class! I am looking forward to finally meeting you. We will use the time today to get to know each other, introduce our first topic "Travel" and you will hand in your first piece of writing.
Screening - focus on the grammar from "grundforløbet"
R.F. Scott - The Last Entries.pdf
R. F. Scott - The Last Entries -elev.docx
Homework: Think of the two terms: "Daredevil" and "Explorer"Make your own definition of the two termsFind a picture for each term(copy your answers into elevfeedback)
HUSK headset til screeningen - I skal lytte til lydklip
A history of why people travel.docx
The last entries - del 2 - elev.docx
Read the rest of "The Last Entries" (until the top of page 63)
R.F. Scott - message to the public.pdf
Analyseark contexts.pdf
Simon Lewis, Justified and Ancient.pdf
Justified and Ancient - del 1 - elev.docx
Read the first part of the short story – Justified and ancient - page 301-306 (bottom)
Justified and Ancient - del 1 pp.pptx
Point of View: The Ultimate Guide to Writing Perspectives
Read the rest of the short story - Justified and Ancient
Justified and Ancient - del 2 - elev.docx
starthjælp til analytisk essay.pptx
Pre-reading for the next text
Lighting Out - part 1 - elev.docx
The rest of the grammar homework on "Min Læring" - if you did not finish in class (or if you were not there)
We will use some of today's lesson on your analytical essays - please read the description of the task on Lectio (under opgaver)
Read the first part of the text "Lighting Out" - page 1 to middle of page 3 (stop where it says "unobtainable and out of touch")
Lighting Out - Dark Star Safari - Ch 1.pdf
Lighting Out - part 2 - elev.docx
Read the rest of the text "Lighting Out"
If its tuesday we must be in Munich.pdf
Lektie om adjektivers komparation (bøjning) på Min Læring - følg linket eller find lektien på din forside på min læring. (Lektien indeholder øvelse 1-7 - I skal ikke fortsætte længere end det)
Grammatik- vi samler kort op på adjektivers komparation (jeres lektie til modulet i tirsdags)
Afleveringer tilbage
If it's tuesday we must be in Munich - arbejdsspørgsmål - elev.docx
Rettekoder - LK.docx
Read the attached text - "If it's Tuesday We must be in Munich" - The text is an interview made by a reporter from ”On the Move Magazine” He meets an American family in a Café in Munich and asks them about their trip round Europe.
verber - former og tider - øvelse.docx
Oh Holy Night grammar - elev.docx
nutid-datid mm sjov juleøvelse.docx
Fill in the Travel-overview document attached below - write down key sentences for each text
Travel - Overview.docx
Christmas puzzle and quiz
Oprydning i klassen + juleafslutning i festsalen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
#2 Class in the UK - samarbejde med SA
Et forløb i samarbejde med samfundsfag om ulighed og social mobilitet i Storbritannien,.
Vi har I forløbet fokuseret på at tilegne viden omkring økonomisk ulighed og social mobilitet i Storbritannien. Vi har især arbejdet med arbejderklassens løn og arbejdsforhold samt ulighed i uddannelsessystemet og magtfulde jobs,
Vi har hovedsageligt arbejdet med artikler - men også med film og filmanalyse.
Forløbet er afsluttet med projektarbejde og tværfaglige præsentationer i grupper.
•Article: UK poverty: the facts, effects and solutions in a cost of living crisis
https://www.bigissue.com/news/social-justice/uk-poverty-the-facts-figures-effects-solutions-cost-living-crisis/
•Article: Poverty rate among working households in UK is highest ever
https://www.theguardian.com/society/2021/may/26/poverty-rate-among-working-households-in-uk-is-highest-ever
•Article: Scroungers, fraudsters and parasites: how media coverage affects our view of benefit claimants
https://www.newstatesman.com/economics/2012/11/scroungers-fraudsters-and-parasites-how-media-coverage-affects-our-view-benefit-cl
•Film: Sorry We Missed You (filmstriben)
•Article: Britain now has 7 social classes - and working class is a dwindling breed
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/britain-now-has-7-social-classes-and-working-class-is-a-dwindling-breed-8557894.html
•Article: Britain’s top jobs still in hands of private school elite, study finds
https://www.theguardian.com/society/2019/jun/25/britains-top-jobs-still-in-hands-of-private-school-elite-study-finds
•Film: Should we Abolish Private Schools
https://www.theguardian.com/society/2019/jun/25/britains-top-jobs-still-in-hands-of-private-school-elite-study-finds
Film: Benefits Street, episode 1
https://www.youtube.com/watch?v=GvKfcqpiEHw
Indhold
Kernestof:
Simple og sammensatte tider - opgave.docx
Class Society - intro - elev.docx
Opstart af nyt emne - Class in the UK - i samarbejde med Samfundsfag.
Der ligger en lektie på Min Læring som handler om Udvidet form/udvidet tid. Den opfrisker det vi gennemgik inden jul.
article - UK poverty - facts effects and solutions.docx
Article - Poverty rate among working households in UK is highest ever.docx
Benefit scrounger grammar - PRE READING.docx
Homework - What does it mean to be poor? How can we define poverty?
Article - Scroungers, fraudsters and parasites.docx
Sorry we missed you - pre-reading.docx
Benefit scrounger, loaded words exercise.docx
Lektie: Lav opgaverne i vedhæftede dokument "Benefit Scrounger grammar - PRE READING"
Write down your first impression of the family we met in the film - see attached document - copy your answer to elevfeedback.
Vi mødes i biografen 11:45 - vi skal starte præcis for at nå at se resten af filmen
Introduction to film analysis and analysis of the film "Sorry we missed you"
Homework: In the presentation of the film it says:
Sorry We Missed You - analysis questions.docx
Analysing film and shortfilm.pptx
Sorry we missed you.pptx
Homework is to practice your presentations.
Homework for those who are not a part of a presentation
snak om klassens modul + spoken English assignment
Britains seven classes - elev.docx
Passiv - øvelser.docx
Read the attached article about the class system i Britain - place the family from "Sorry we missed you" in the right class - explain your answer with 50-100 words. Write your answer in elevfeedback.
The Independent article - Britain now has 7 social classes.docx
Britains top jobs - elev.docx
Read the attached article - •Note/underline 3 important/interesting facts from the article – copy to elevfeedback.
article - Britains top jobs still in the hands of private school elite.docx
Should We Abolish Private Schools - elev.docx
Lektie til alle - lav øvelserne i vedhæftede ark
Lektie til dem der var fraværende sidst: Watch the film – ”should we abolish private schools?”https://www.theguardian.com/society/2019/jun/25/britains-top-jobs-still-in-hands-of-private-school-elite-study-finds
Arbejde med projekt
oral presentations - How to go about it.docx
Read the article about Poppy Noor's experience with social mobility in the UK - note down the main reasons for why it is difficult to rise from one social group to another in the UK. What are the obstacles Poppy Noor faces?
Kagebord og "Margretheskålen" mm. Vi ses
Virtuelt - asynkront
I skal arbejde videre med jeres tværfaglige præsentationer - god fornøjelse :-)
Vedhæftet er de opgaver I skal arbejde med når I ikke fremlægger eller lytter til andres fremlæggelser.
Opgave til elever der ikke fremlægger.docx
Evaluering+ grammatik - passiv
Færdiggør arbejdssedlen fra i går - grammatik om verbalkongruens og opgaven hvor du skal skrive til billedet.
Evaluering af undervisningen og Grammatik - passiv
Færdiggør arbejdssedlen fra sidst - grammatik om verbalkongruens og opgaven hvor du skal skrive til billedet
Introducing non fiction analysis.pptx
Lav grammatikopgaverne i vedhæftede dokument - øvelserne træner "passiv" - som vi gennemgik sidst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
#3 - Non fiction analysis
Et forløb om "non-fiction".
Vi har arbejdet med at definere "non-fiction" genren samt at analysere og fremstille forskellige typer af sagprosa.
Vi har især arbejdet med "the rhetorical pentagon" og vigtigheden af at de forskellige elementer spiller sammen for at en tekst fungerer.
Ligeledes har vi arbejdet meget med sprog, stilistik og retoriske virkemidler i forskellige tekster - herunder appelformer, "story of self, story of us og story of now."
Vi har analyseret artikler. Vi har lyttet til taler, analyseret taler, skrevet taler og holdt taler. Vi har arbejdet med at analysere og omskrive en reklame til en ny målgruppe og vi har analyseret turist guides og lavet vores egne.
Indhold
Kernestof:
Plan for timen
Article - A moment that changed me.docx
time 1 - intro.pptx
Ingen lektie
Time 2 - Rhetorical analysis and the pentagon - elev .pptx
Read the attached pages - the text is about the familiar rhetorical pentagon - but also ablout how you analyse non fiction focusing on rhetorical features - their quality and function.
time 2 - On Purpose side 15-19 - the rhetorical situation and the pentagon.pdf
We will continue working with the Micha Frazer-Carroll article we read last time - bring it to class if you prefer having the printet version I gave you. (otherwise you can find it on Lectio - attached to your next written exercise)
Øvelser til verbet do.docx
Read the attached pages about the three appeal forms - ethos, logos and pathos
On Purpose 27-28 og 38.pdf
verbet Do - elev.pptx
You have worked with the Micha Frazer-Carroll article quite a lot now - Think of the 5 questions below – write down key words:
Forældremøde - I har modulet til at planlægge hvordan I vil præsentere jer selv og klassen til forældremødet..
Analysing Advertisements - arbejdsspørgsmål.docx
DogsTrust advertisement.pdf
Færdiggør grammatikopgaverne fra sidst - "Øvelser til verbet Do"
Think of 1 or 2 advertisements that you remember
Grammatik - grundbøger
Timeplan
Creative task - DogsTrust 2.0.docx
We will have a look at the questions for the Dogs Trust advertisement, you answered last time, before you have to make your own ad.If you did not finish answering the questions - do it as homework!
Grammar - Modale verber
Øvelser til Modale Hjælpeverber - elev.docx
modale verber - elev.pptx
Presentations of your Dogs Trust Advertisements - all groups are ready when the lesson begins. Please send your document or power point to me before the lesson starts.
Idioms - arbejdsseddel.docx
Think of an idiom you like in Danish (en talemåde eller et ordsprog).Make a Danish sentence using your idiom - and try to translate the sentence into English (you can almost never translate idioms directly - but there might be an English equivalent..
Vi gennemgår opgave A på arket om modale verber fra i fredags - blev du ikke færdig med opgaven på klassen (eller var du fraværende), skal du lave den som lektie.
Argumentation analysis.pptx
Newspaper articles - read the very short text attached
On purpose - newspaper article.pdf
Advice from Obama's speechwriters - arbejdsspørgsmål.docx
Read the article where Obama's speechwriters give their advice on how to write a good speech.
Article - advice from Obama's speechwriters.docx
Obama 2004 DNC keynote speech
On purpose - political speech.pdf
The speech that made Obama president - part 1 - arbejdsseddel.docx
Færdiggør øvelserne til modale verber - vi gennemgår opgave D, E og F
Bring headphones
Genetiv - elev.docx
Rhetorical features - overview.docx
Obama Speech - part 2 - project.docx
Read the speech by Obama (the one we listened to last time) - and find an example of a rhetorical feature he uses. Explain the quality and function of that feature.
Obama - ndc speech - 2004.docx
Grammar - Når I ikke fremlægger skal I arbejde med øvelser i genitiv på min læring. Link til opgaverne er her (ligger også som lektie på jeres forside)
Presentations of Obama's Speech!
Afleveringer tilbage
Rettekoder - LK.docx
My Own Speech.pptx
Follow this link and watch/listen to the TED talk about catching the attention of your audience. Write the 3 points from the Talk that you found most useful or interesting in ”elevfeedback"
Preparing to write your own speech! Think of a topic that interests you, a message you would like to spread, an argument you would like to make.. and the audience you would like to have in front of you..
Think of a documentary film you have seen that you liked -explain shortly what the film is about and why you like it. Write your answer in elevfeedback.
Grammatikopgave - documentary.docx
The 6 Types of Documentary Films.docx
Some of you still haven't written about a documentary film you have seen that you liked - the task is to explain shortly what the film is about and why you like it. Write your answer in elevfeedback.
All of you: Go to the website (link below) and read about the 6 different types of documentary film (it might help you to watch some of the trailers they refer to, to fully understand) - decide which of these subgenres the documentary you wrote about
Analysing film and shortfilm.pptx
project - trailer analysis.docx
Vi starter timen med resten af grammatikopgaven fra sidst (om do-omskrivning og passiv) - var du der ikke skal du lave den som lektie. (find den under modulet i torsdags)
Opstart af projekt - hvis I selv vil lave grupper skal jeg have dem senest mandag klokken 12 (i en besked på Lectio) Alle skal være med i en gruppe, ellers laver jeg/Lectio grupperne.
Projekt - You continue working in your groups with your presentations.All groups must be ready for presentations friday!
You give eachother homework in your groups.
fremlæggelser af film projekt
En fra hver gruppe sender præsentationen til mig FØR timen starter!! Med mindre i selv kan tilslutte jeres pc.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
#4 - The End of the World
Et lille forløb om menneskets fascination af verdens undergang og hvordan dommedagsfortællinger kan se ud.
Indhold
Kernestof:
The End of the World - intro - elev.docx
Nyt forløb - The End of the World
Read the attached article and think about why human beings are attracted to apocalyptic stories.
Vi starter med den sidste fremlæggelse!! Send jeres power point ASAP
We will watch the rest of "The Road"
Hvis du ikke var der i mandags - skal du logge ind på filmstriben (bibliotekslogin) og se de første 27 minutter af filmen.
Gaiman, When We Went to See the End of the World, by Dawnie Morningside, age 11 (1998).docx
Answer the "Homework - questions" in the attached document. I you were not there last time - go to filmstriben and watch the "The Road" - and then answer the questions.
The Road - elev.docx
When we went to see the end of the world by Dawnie Morningside - elev.docx
Read the rest of Neil Gaiman's short story "When we went to see the end of the world..."
I am Legend - elev.docx
Read the first paragraph of the first chapter of the novel ”I am Legend” (Page 1 + the first five lines of page 2)
I am Legend - chapter 1 - med markeringer.pdf
Afrunding af forløb, læseplan for "Born a Crime" og god læseferie :-)
You will get time to finish the guides in class - before presenting them to the rest of the class.
tilbagemelding - end of the world.docx
Link til Born A Crime
Vampire Survival guides - your homework is to bring 3-5 things/ideas from the text that you find important to include in the guide.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
#5 South Africa - Born a Crime
Vi har i forløbet arbejdet med apartheid systemets oprindelse og elementer af apartheid lovgivning for at forstå de mekanismer og den raceopfattelse der lå bag systemet - herunder princippet "divide and conquer." Vi har både arbejdet med artikler og nedslag i Trevor Noah's roman "Born a crime."
Et andet fokuspunkt har været volden systemet medførte - både den systemiske vold under regimet , herunder "The Sharpville Massacre" og "The Soweto Uprisings" samt den vold der opstod i kølvandet på afskaffelsen af apartheid. Igen er fokuspunktet belyst både gennem artikler og Trevor Noah's roman.
Et tredje fokuspunkt har været Nelson Mandela og hans rolle i kampen for et demokratisk og fredeligt Sydafrika. Vi har set filmen "Long Walk to Freedom" og arbejdet med hvordan den fremstiller både ham og Winnie Mandela - og deres forskellige opfattelser af kampen for retfærdighed.
I den sidste del af forløbet har vi fokuseret på den fortælling Trevor Noah deler i romanen "Born a Crime" - vi har haft fokus på hvordan hans liv har været formet af apartheid, kampen for demokrati og hans familie.
Vi har i sær haft fokus på skrivestil og genre i arbejdet med teksten.
Ud over at læse et værk har eleverne arbejdet meget med informationssøgning og præsentation.
Kernestof:
Trevor Noah: Born a Crime
Ingrid Jonker: The Child who was shot dead by soldiers in Nyanga (1963)
Mandela - Long Walk to Freedom (film from 2013)
South Africa, where its women and children end as grim statistics - TEDtalk by Miranda Bambata:
https://www.ted.com/talks/miranda_bambata_south_africa_where_its_women_and_children_end_as_grim_statistics
Supplerende materiale:
Apartheid in South Africa :
https://www.history.com/topics/africa/apartheid#apartheid-in-south-africa
Nelson Mandela:
https://www.nelsonmandela.org/news/entry/discovery-the-dompas-a-young-persons-perspective
Disabling Racism through literature, TED :
https://www.youtube.com/watch?v=ICHEhX2DNCQ&t=248s
How the Sharpeville massacre changed the course of human rights -
https://www.independent.co.uk/news/long_reads/sharpeville-massacre-human-rights-united-nations-apartheid-south-africa-racism-colonialism-a9419186.html
The June 16 Soweto Youth Uprising -
https://www.sahistory.org
.za/article/june-16-soweto-youth-uprising
South Africa's Violent Road to Real Democracy -
https://newrepublic.com/article/120502/violence-south-africa-after-end-apartheid
Indhold
Kernestof:
Welcome back! I hope you have had a lovely summer :-)
Homework for today - parts 1 and 2 of "Born a Crime" - and answering the 2 questions in the reading guide I gave you before the holidays (and attached below)
Born a Crime - reading guide.docx
Apartheid - Webquest - elev.docx
Apartheid.pptx
Divide and conquer - elev.docx
Reread the answers to your Apartheid Webquest from last week's lesson - I will ask some of you to answer the questions at the beginning of today's lesson.
HUSK at tjekke om jeres navn i passet stemmer overens med min liste (link) - OG HUSK at markere om I er eller ikke er fyldt 18 når vi skal afsted!!!!
Minlæring
Born a Crime - style of writing - elev.pptx
Færdiggør del 2 af arbejdssedlen fra i mandags.
Group 1 -The Sharpville Massacre.docx
Group 2 -The Soweto Uprising.docx
The Child who was Shot dead by Soldiers at Nyanga.docx
HUSK Resten af grammatikken om substantiver fra sidst - lektien ligger på min læring
substantiver flertalsdannelse - elev.pptx
Violence after apartheid - elev.docx
South Africas violent road to real democracy - grammar.docx
Look at the poem from yesterday - underline 2 examples of figurative speech and explain what they mean and how they can be related to the message of the poem
Hvis du fortsat er usikker på hvordan substativer danner flertal skal du kigge vedhæftede power point igennem inden timen.
Nelson Mandela - Long walk to freedom.pptx
Afsnit
filmen (Mandela - vejen til frihed) ligger på filmstriben - Hvis du var fraværende sidst skal du se den første time og 10 minutter af filmen som lektie
Analysing film and shortfilm.pptx
Verber - en gennemgang PP - elev.pptx
I skal hver især have 2 konkrete foreslag med til scener fra filmen, som kunne være gode at lave filmanalyse på og samtidig siger noget om jeres fokus i filmen (Nelson Mandela, Winnie Mandela eller Racism)
Intro til timen på torsdag
Utællelige substantiver - elev.pptm
Minlæring - opgaver til utællelige substantiver
Group presentations of the 3 different aspects of the film - "Mandela - Long Walk to Freedom"
Follow the instructions in the attached document
Hvis du ikke nåede alle opgaverne om utællelige substantiver eller var fraværende på timen i mandags, skal du også lave disse opgaver nu.
Jeg registrerer fravær for modulet fredag morgen - dvs. at jeres svar skal fremgå i elevfeedback - og min læring for grammatikdelen - for at I ikke får fravær.
Minlæring - øvelser til adjektiv >< adverbium
Born a Crime - part 3 - group work.docx
Adverbier 132-137.pptx
Husk at medbringe "Born a Crime"
Minlæring - øvelser til adverbier
Reread the pages from Born a Crime that your group is focusing on.
These are the groups - read the relevant pages (see instructions in the attached document)
Kære 2.b
Når timen slutter skal hver gruppe skrive en status i elevfeedback. Hvem var til stede på modulet og hvor langt er i.
I skal arbejde videre med jeres projekter som skal fremlægges når vi ses på mandag.
HUSK at sende 4 spørgsmål til en fælles Kahoot - de må gerne være lidt svære og kræve at man har lyttet aktivt til jeres analyse af bogen. Husk at det er Kahoot - så der skal også være forkerte svarmuligheder!
Send jeres Kahoot spørgsmål i en Lectio besked - og skriv samtidig hvem der var til stede i gruppen så jeg kan registrere fravær.. skriv også hvad jeres færdige produkt er, hvordan det skal fremvises (evt på min pc) og hvor lang tid det ca. tager. I
Info om skrivemodul! Evt. feedback på afleveringer
Jeg ser frem til at se jeres præsentationer :-) Vi tager dem i kronologisk rækkefølge.
Feedback - Colorblind essays.pptx
Rettekoder - LK.docx
Læs artiklen og se videoen til jeres næste essay - find artikel og opgavebeskrivelse under opgaver i Lectio
HUSK BORN A CRIME - hvis du ikke allerede har afleveret den
VI STARTER TIMEN MED DEN SIDSTE FREMLÆGGELSE
Skrivemodul - Timed tests.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
#6 - Gun violence in the US (EKSAMEN)
Et forløb om våben og våbenvold i USA.
I forløbet har vi arbejdet med forskellige aspekter af emnet. Vi har haft en undersøgende tilgang, hvor vi har brugt statistik til at belyse omfanget af volden, omfanget af våben, holdninger til våben mm.
Vi har belyst selvmord, ulykker, drab, masseskyderier og skoleskyderier samt bandekriminalitet.
Gennem analyse af artikler og politiske taler har vi arbejdet med at forstå de forskellige syn på sammenhængen mellem en liberal våbenlovgivning og våbenvold.
Vi har desuden haft fokus på NRA som en vigtig aktør i debatten og som fortaler for visse Amerikanske værdier der kan knyttes til den liberale våbenlovgivning.
I arbejdet med bandekriminalitet og bandekultur har vi læst romanen "Long Way Down". Fokus i læsningen af romanen har været at opnå en forståelse af det miljø der skildres og de regler der gælder. Vi har desuden haft fokus på hvordan den lyriske form anvendes af forfatteren - især layout og billedsprog.
Vi har desuden set filmen "The Freedom Writers".
Kernestof:
Jason Reynolds – Long Way Down
Key facts about Americans and guns, Pew Research Center, September 2023 -
https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/09/13/key-facts-about-americans-and-guns/
What the Second Amendment really meant to the Founders, Noah Shusterman, The Washington Post -
https://www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/02/22/what-the-second-amendment-really-meant-to-the-founders/
Article: Gun Deaths Rising Sharply Among Children, Study Finds -
https://www.nytimes.com/2023/10/05/health/gun-deaths-children.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-gun-control&variant=show®ion=BELOW_MAIN_CONTENT&block=storyline_flex_guide_recirc
Article: US Gun Violence Soars in 2022 -
https://www.voanews.com/a/us-gun-violence-soars-in-2022/6876785.html
Article: article: The Real Reason Mass Shootings are on the Rise -
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/wicked-deeds/202206/the-real-reason-mass-shootings-are-the-rise
Article: Why do school shootings keep happening in the United States - https://news.vcu.edu/article/2022/06/why-do-school-shootings-keep-happening-in-the-united-states
Remarks by President Biden on Gun Safety, September 2023 - https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2023/09/22/remarks-by-president-biden-on-gun-safety/
Donald Trump’s full NRA speech 5/27/22 -
https://www.rev.com/blog/transcripts/donald-trumps-full-nra-speech-5-27-22-transcript
Article: Why Gun Control Doesn’t Work -
https://www.nraila.org/why-gun-control-doesn-t-work/
Film:
The Freedom Writers
Supplerende materiale:
Map of mass shootings in 2022 -
https://www.voanews.com/a/us-gun-violence-soars-in-2022/6876785.html
The Second Amendment -
https://www.youtube.com/watch?v=0TGcU0lmINk
Heather Maloney: How Many More
https://www.youtube.com/watch?v=yfNTiix3Nh4&list=PLk6n90VAXJUYJcQR_nnCs1qHn2gwWiCSY&index=21
The NRA official webpage -
https://home.nra.org/
NRA ad:
https://www.youtube.com/user/NRAVideos
NRA ad:
https://www.youtube.com/watch?v=JpVtCIwjtgg
NRA ad:
https://www.youtube.com/watch?v=dOZjgXEAsAA
NRA ad:
https://www.youtube.com/watch?v=cpG07bEkvBk
Why Gun Violence Can’t be our New Normal - Dan Gross – TED 2016 -
https://www.ted.com/talks/dan_gross_why_gun_violence_can_t_be_our_new_normal/transcript
Indhold
Kernestof:
personlige pronominer - øvelser.docx
Homework - follow the instructions in the attached document
Homework - Gun Violence in the US - intro.docx
Refleksive og reciprokke pronomener - elev.docx
The second Amendment - elev.docx
Americans and their Guns - HOMEWORK.docx
Gun Deaths in the US - group work.docx
Article - Gun Deaths Rising Sharply Among Children, Study Finds.docx
Article - US Gun Violence Soars in 2022.docx
article - The Real Reason Mass Shootings Are on the Rise.docx
Article - Why number of US mass shootings has risen sharply.docx
Færdiggør opgaverne om "The Second Amendment" fra sidst - arbejdssedlen er vedhæftet modulet i torsdags.
Individual task - grammar and more.docx
Finish and practice your presentations - you should be able to do it without your computer. Write key words on a piece of paper instead.
All groups send their power point BEFORE the lesson :-)
School shootings - elev.docx
Article - Why do school shootings keep happening in the US.docx
Homework - Listen to Heather Maloney's song - and follow the instructions in the document below.
Heather Maloney - How Many More.docx
Gun legislation.pptx
Biden speech - Gun Safety.docx
Donald Trump NRA speech.docx
The political debate on gun control - Homework.docx
Afsnit
The NRA - elev.docx
Lektie - Vær klar med din præsentation af talen fra sidst. Du skal kunne fortælle kort hvad talen handler om - svare på spørgsmålene og underbygge med nogle citater.Husk at den der skal lytte IKKE kender talen.
link til grammatikopgaver (til brug i timen)
Timed Tests essay - tilbagemelding.pptx
Vi starter timen med at i fremlægger jeres film fra sidst - (den del af klassen som ikke fremlægger arbejder med grammatik)
Essay on gun violence - kom godt igang.pptx
Skrivemodul - Timed tests.pptx
LÆS teksten til jeres næste essay om Gun Control - du finder teksten under opgaver i Lectio.Understreg et citat - altså et stykke tekst du synes er relevant for en analyse - til hvert af de fokuspunkter der er i opgaven.
Long Way Down - part 1 - elev.docx
Read pages 1-39 in Long Way Down - and answer these questions:
Read pages 40-76 in the Long Way Down - write down a short description of Will and Shawn's relationship when they were younger.
JUL JUL JUL JUL JUL JUL..... medbring gode ideer til juleklip..
Jason Reynolds - elev.docx
Long way Down - part 3 - floor 7 - elev.docx
Read pages 77-115 in Long Way Down - choose one of the poems that you particularly like. Practice reading it aloud a few times and explain why you like it (rythm, content, symbolism, layout or???)
KARAKTERSAMTALER - skriv i elevfeedback hurtigst muligt hvis du ønsker en karaktersamtale (så kan jeg planlægge modulet efter det)
Long Way Down - part 4 - floor 6 - elev.docx
Minlæring - komma opgaver
Read Long Way Down pp 116-156
Long Way Down - part 5 - floor 5 - elev.docx
Minlæring - komma øvelser
Read Long Way Down pp. 157-204
Read Long Way Down pp. 205-246
Essays tilbage
Long Way Down - floor 3 and 2 - elev.docx
Read Long Way Down pp. 247-292
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
#7 - SRO
Indhold
Kernestof:
Answer the questions below - copy your answers to elevfeedback
The Freedom Writers - elev.docx
Homework: answer the question below - they are related to part 1 of the film (If you weren't there last time - please watch the first part (0:00 - 1:20) of the film on Netflix
SRO - våben i USA - EN-SA.pptx
Genitiv - intro.pptx
pronominer PP.pptx
PASSIV - elev.pptx
Minlæring - grammatik eksamensopgave
HUSK høretelefoner - da I skal lytte til en video i en af øvelserne
Det kan være en fordel lige at skimme reglerne for Aktiv/passiv - pronomener (især relative og interrogative) og genitiv inden modulet. (vedhæftede power points kan hjælpe) Ellers er hjælpemidler tilladte i modulet.
Systime i-bog (vi tilgår først linket på timen!!!)
The Gothic and Horror fiction - elev.docx
Think of a film, novel or short story that terrified or horrified you.
Adjektiver - pp med øvelser i øvebog 1.pptx
verbet Do - elev.pptx
Grammatikopgave.docx
I timen skal vi arbejde med nogle grammatikopgaver - det kan være en hjælp at kigge lidt på do-omskrivning og adjektivers komparation inden modulet :-) se evt. vedhæftede power points eller Min Læring
We will start the lesson with your Gothic stories from tuesday's lesson. Please use 10 minutes individually to continue the story you began during the lesson.. remember to include the picture in the same document.
Follow the link below and read about the three theories that try to explain why human beings are fascinated by horror. Decide which theory you find most convincing.
Why are we so fascinated by horror? Three teories
Why horror fascinates - elev.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#8 - Horror (EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med ”Gothic” og Horror som genre. Vi har arbejdet med tre teorier om hvorfor horror fascinerer os mennesker: The psyco-analytic approach, the socio-cultural approach og the biological approach.
Vi har desuden arbejdet med genrens kendetegn, motiver/temaer og udvikling fra Early Gothic fiction til mere moderne horror – herunder forskellen på terror og horror og hvordan genren udfordrer samfundets værdier og tabuer
Vi har I analysearbejdet især fokuseret på setting, atmosphere og på fortællerollen. Vi har desuden arbejdet med genrens tre arketyper: The mad scientist, the vampire or demon og the psychopath.
Fokus:
Analyse – særligt setting, atmosphere og point of view
Mundtlighed – fremlæggelser
Kreativitet – skabelse af egne horror stories med Edinburgh (mål for studieturen) som setting.
Kernestof:
Why are we so fascinated by horror? Three theories. (ibogen The Gothic Universe, Systime)
Archetypes of Gothic Fiction (ibogen The Gothic Universe, Systime)
Uddrag af Mary Wollstonecraft Shelley: Frankenstein; or, the Modern Prometheus -
https://www.gutenberg.org/files/84/84-h/84-h.htm
Uddrag af Bram Stokers Dracula -
https://www.gutenberg.org/files/345/345-h/345-h.htm#chap02
Edgar Allan Poe – The Tell-Tale Heart (The Gothic Universe, Gyldendahl)
Stephen King – The Man Who Loved Flowers -
gwwest.pbworks.com
The Others (film by Alejandro Amenábar, 2001 )(Filmstriben.dk)
Supplerende materiale:
Horror Fiction and the Gothic (ibogen The Gothic Universe, Systime)
Stephen King: Why we crave horror movies - https://faculty.uml.edu/bmarshall/lowell/whywecravehorrormovies.pdf
The Romantic age -
https://www.youtube.com/watch?v=oJnTTlgjVso
Frankenstein trailer -
https://www.youtube.com/watch?v=ZkZAPkKDd9I
The Fall of Man -
https://www.youtube.com/watch?v=q8AxNlgdIbE
Scenes from Dracula -
https://www.youtube.com/watch?v=NwCQchW1jZA
Victorian women -
https://www.youtube.com/watch?v=jTHzJTQmnAM
Point of view -
https://www.youtube.com/watch?v=SKi56cPUSFk
Indhold
Kernestof:
Archetypes of Gothic Fiction - elev.docx
Read Stephen King's text "Why we crave Horror movies" and answer the questions.
Why We Crave Horror Movies - Stephen King.docx
Frankenstein - lesson 1 - elev.docx
Read part 1 of "Frankenstein" (the text is attached below) - and find out what the subtitle "the Modern Prometheus" refers to"..
Frankenstein.docx
Frankenstein - lesson 2 - elev.docx
Read part 3 of "Frankenstein" - practise retelling what happens in your own words
Adverbier - intro.pptx
Dracula - Bram Stoker.docx
Adjektiver - pp med øvelser i øvebog 1.pptx
Read part 1 of Dracula - look for (underline) signs that tell us that something is "not quite right"...
Dracula - lesson 1 - elev.docx
Dracula - lesson 2 - elev.docx
Gothic Motifs in Dracula groups 1-4.docx
Gothic Motifs in Dracula groups 5-8.docx
SRO - våben i USA - EN-SA.pptx
Læs den sidste del af Dracula (part 3) - jeg har forkortet teksten, så det er vigtigt at I læser i dokumentet som er vedhæftet her - og ikke dokumentet fra i mandags.
In this chapter Hawker discovers that Dracula has stolen his travel clothes and suspects "some new scheme of villainy" - what evil plan is it that Dracula has? Why has he stolen Jonathan Hawker's clothes? Write your answer in elevfeedback.
The tell-tale heart - elev.docx
vocabulary exercise
POINT OF VIEW.docx
We have read about the mad scientist "Frankenstein" and the vampire "Dracula" - now it is time for the psychopath. Read page 125-127 of Edgar Allan Poe's The Tell-Tale Heart.
What is a psychopath? Choose one quotation from the text that indicate to you that the narrator is a psychopath - write it in "elevfeedback".
Poe - The Tell-Tale Heart.pdf
The Tell-tale heart - part 2 - elev.docx
Read the rest of The Tell-Tale Heart
The Man Who Loved Flowers - elev.docx
Scottish English vs The Queens English.docx
Read the short story "The Man Who Loved Flowers" by Stephen King
THE MAN WHO LOVED FLOWERS.docx
intro øvelse - adverbier.docx
Analysing film and shortfilm.pptx
FILM ANALYSIS.docx
The Others.pptx
Homework - answer the questions below
Filmen er tilgængelig i Teams - SSS 2022 EN_b - under "generel" - "filer"
Ordstilling- placering af adverbier og adverbielle led - elev.pptx
Øvelse til placering af adverbier.docx
grammatik - konjunktioner
ALLE grupper er klar ved timens start - vi trækker lod om rækkefølgen.
ALLE grupper har sendt deres præsentation i en Lectio-besked til LK på forhånd.
opsamlingsøvelse - konjunktioner
Your own horror stories.pptx
Lektie: færdiggør grammatik om konjunktioner fra i torsdags - frist søndag aften.
Husk at have billederne fra Edinburgh - samt jeres svar til opgaverne på National Museum of Scotland klar.
Vocabulary exercise.docx
Verber - en gennemgang PP - elev.pptx
pronominer PP.pptx
Genitiv - intro.pptx
Ordstilling på Engelsk.pptx
HUSK høretelefoner til delprøven !!
Jeres power points skal afleveres senest 11:15 (i slutningen af puljemodulet)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
#9 - Apology Accepted?
I dette non-fiction forløb har vi arbejdet med undskyldningsretorik og de tilhørende retoriske virkemidler.
Vi har i forløbet skelnet mellem "apology" og "apologia" og arbejdet med forskellige "image repair strategies" som hjælper os til at forstå hvordan den pågældende person griber undskyldningen an.
Vi har arbejdet med mange forskellige typer af undskyldninger - og hver gang haft fokus på den retoriske situation (the rhetorical pentagon) undskyldningen eller apologien udspringer af - samt hvordan forskellige "image repair strategies" spiller en rolle i undskyldningen.
Eleverne har også arbejdet med egne undskyldninger.
Fokus:
non-fiction analyse
Ordforråd
Lytteøvelser
Kernestof:
“Truly Sorry – on Apology and Apologia” fra “Narrating Truth” s. 104-109
Kevin Spaceys tweet om Anthony Rapp fra oktober 2017 -
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41799026
Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018
https://time.com/5100019/dan-harmon-megan-ganz-sexual-harassment-apology/
Bill Clinton “The Tuskegee Experiment” fra 16. maj 1997
https://clintonwhitehouse4.archives.gov/textonly/New/Remarks/Fri/19970516-898.html
Nikki Glaser's apology to Taylor Swift -
https://www.instagram.com/p/B7_tVe-AbG8/?utm_source=ig_embed&ig_rid=697b5dd5-ae18-4a00-a536-dea20b2e0b29
Supplerende materiale:
Video: Dan Harmon's apology:
https://www.youtube.com/watch?v=wkn8IoWz0NY
Youtube film about the Tuskegee Experiment -
https://www.youtube.com/watch?v=ZV7RzS8QRXE
Bill Clinton's Tuskegee experiment apology Speech -
https://www.youtube.com/watch?v=Cz1g2b0q9sg
Video on systemic racism
https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ
Youtuber apologies:
• Laura Lee apologises for racist tweets:
https://www.youtube.com/watch?v=9uNpjj9tuoE
• Liver King confesses that he lied to his “primals”-fanbase. 2 December 2022
• Logan Paul “So Sorry”, 2 January 2018
• PewDiePie “My Response”, 12 September, 2017
• RiceGum “This Dude Calls Me Out For Mystery Unboxing…”, 3 January, 2019
• Alfie Deyes Vlogs “Let's talk about the £1 video”, 18 June, 2018
• Olivia Jade “im sorry”, 16. aug. 2018
• FunForLouis “MY RESPONSE…”, 17 August, 2016
• Colleen Ballinger’s response to accusations of grooming her fans
https://www.youtube.com/watch?v=ceKMnyMYIMo
Læste sider i alt: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Time 1 - TRULY SORRY strategies.docx
Homework:
Truly Sorry - page 104-108.pdf
Truly Sorry - Kevin Spacey - elev.docx
Apology from Dan Harmon in his Podcast Harmontown.docx
Dan Harmon apology - elev.docx
Writing exercise
Bill Clinton - Tuskegee apology - part 1 - elev.docx
Minlæring - præpositioner
Watch the youtube film about the Tuskegee Syphilis Experiment (link below) and answer the questions
Bill Clinton - Tuskegee apology.docx
Bill Clinton - Tuskegee apology - part 2 - elev.docx
Watch the video on systemic racism
Systemic Racism Explained
Nikki Glaser apology - elev.docx
Minlæring - præposition+that
Homework - answer the 2 questions and copy your answers into elevfeedback.
Afsnit
Analysing You Tuber apologies - elev.docx
Homework: grammar on præpositions+that (lektie på enggram)
linkliste 2b EN årsprøve.docx
Verber - en gennemgang PP - elev.pptx
pronominer PP.pptx
Utællelige substantiver - elev.pptm
Adjektiver.pptx
Template.docx
HUSK høretelefoner
Info omkring
analyse - short story.docx
How to analyse non fiction.docx
Huskeliste skriftlig eksamen.docx
Last lesson of the year.pptx
Answer the question in wednesday's elevfeedback - What have I learned about analysing apologies and apologia...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
#10 Shakespeare's Macbeth (EKSAMEN)
Shakespeare's Macbeth
Forløbet er bygget op omkring Shakespeares Macbeth
Ud over udfordringen og fornøjelsen ved at læse og arbejde med et værk af Shakespeare har fokus været på:
- At placere Shakespeare i sin samtid og forstå hvordan særligt "The Great chain of being" kommer til udtryk i stykket.
- At arbejde med Shakespeares skrivestil og sprog - særligt billedsproget
- At arbejde med Macbeth som en tragedie (Forståelse af tragediegenren)
Vi har læst følgende uddrag (kernestof):
- Act 1 scene 1, 2, 3, 4, 5, 7
- Act 2 scene 2
- Act 3 scene 1
Vi har i tekstarbejdet især arbejdet med forståelsen af de vigtige karakterer og motiver i Macbeth gennem højtlæsning, arbejde med ”stills” og dramatisering.
Vi har set filmen Macbeth af Justin Kurzel (2025) og sammen diskuteret nogle af de valg instruktøren har truffet i filmen – og sammenlignet med originalstykket.
Vi har desuden set små uddrag af Polanskis filmatisering af Macbeth samt første scene af The Royal Shakespeare Company's version af stykket for at sammenligne fremstillingen af heksene.
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=DSbtkLA3GrY
https://www.youtube.com/watch?v=DIIyGiwbVLA
uddrag fra: https://academic.brooklyn.cuny.edu/english/melani/cs6/ren.html
uddrag fra:
https://www.storyboardthat.com/genres/tragedy
https://www.youtube.com/watch?v=ixFRh1J5sk0
Macbeth - film af Justin Kurzel (2015)
Indhold
Kernestof:
The Ambassador visit.docx
Tag et kig på din årsprøve - vi gennemgår grammatikdelen på klassen.
Questions to the Ambassador
No Fear Shakespeare - modern translation of Macbeth
SHAKESPEARE INSULT KIT.docx
Homework - Macbeth - lesson 1.docx
macbeth_no_fear_shakespeare - full play.pdf
Practise Act 1, scene 1 - The three witches
Link til Macbeth - Joint Document
tegnsætning - elev.docx
Act 1, scene 2 homework.docx
act 1 scene 3 - elev.docx
Lav vedhæftede øvelse om tegnsætning
tegnsætning - Macbeth - elev.docx
Act 1, scene 4 - elev.docx
Act 1 scene 5 - elev.docx
Practise reading Macbeth's lines (lines 149-154, page 25) - read his motivations in to the lines - his lying, his flattering the lords and his postponing of the conversation with Banquo.
Read the modern version of scene 4 (scenen starter på side 9 i No Fear Shakespeare dokumentet - og slutter på side 10)
If you find Macbeth hard to understand - and you want to be sure of what has happened so far - watch the first 6:35 minutes of this video.
Read the modern version of Act 1, scene 5 - pay particular attention to the lines your group is going to work with. (se vedhæftede dokument)
joint document - Macbeth
Finish the task from last time:
Lav vedhæftede grammatikopgaver - Lady Macbeth - Grammar - elev.docx
Macbeth - act 1 scene 7 (elev).docx
Read the resumé of act 1, scene 6 (p. 38 in the original/the book)Read the modern version of Act 1, scene 7(page 14-16 in the No Fear Shakespeare document)
Infinitte verbalformer - Macbeth genre.docx
Verbers infinitte former - elev.pptx
Find 5 vigtige nedslagspunkter i Act 1 - altså alt det vi har gennemgået indtil nu. Hvis du har brug for det kan du læse et referat af Act i her:
DET ER VIGTIGT at alle er forberedt, så I kan komme hurtigt i gang. Det er en sjov opgave - men vi har også lidt andet vi skal nå :-)
Read the resumé of Act 2, scene 1 on page 50 in the original.
Vi samler op på grammatikken og tragedie-genren fra torsdagens modul - færdiggør opgaven hvis du ikke nåede den på timen (eller ikke var der).
Act 2, scene 2 - questions.docx
Beginnings.docx
Macbeth Act 3 Scene 1 (elevark).docx
Last time we worked with a resume of Act 2, scenes 3 and 4 as part of the "station learning" - if you cannot remember what happened reread the resumé which is attached here.
Read the modern version of Act 3, scene 1 (page 28-33 in the No Fear Shakespeare Document)
Summary of Act 2 scenes 3 and 4.docx
In today's lesson we will work with and perform Act 4, scene 1.
Macbeth adverbiers placering - med markeringer.docx
Placering af adverbialled oversigt.docx
Macbeth - summary Act 3 - scenes 2-6.docx
Grammatik - løs vedhæftede grammatik-opgave med fokus på verballed og adjektiver/adverbier
Macbeth grammar - verballed - adjektiver.docx
Watch the first 23 minutes of Justin Kurzel's Macbeth and decide on 3 important choices that the director of the fim has made.Explain shortly what these choices are and describe how they affect our understanding of Macbeth, Lady Macbeth or ??
Se filmen på Filmstriben - Macbeth
Maceth - written exercise - model solution.docx
Read the attached resumé of the rest of the play - I know that you have just seen the film - but there are important differences. Note 1-2 interesting differences - and copy to elevfeedback.
Macbeth - summary Act 4 and 5.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
#11 Winning the American Election
Et kort forløb om det Amerikanske præsidentvalg 2024.
I forløbet har vi arbejdet med at forstå de grundlæggende principper i det amerikanske valgsystem og kerneværdierne i de to dominerende politiske partier.
Vi har haft særlig fokus på forskellige faktorer der kan være med til at afgøre et valg:
- Kandidaterne og deres VP kandidater
- MAGA bevægelsen
- "Endorsement by celebrities"
- De vigtigste emner på vælgernes dagsorden
- Retorikken i valgkampen - særligt i campaign videos
En del af forløbet har været en søjledag - hvor elever med samfundsfag og Engelsk som studieretningsfag arbejdede på tværs af klasserne med valget. Dagen startede med et oplæg af Jørn Brøndahl og herefter gruppearbejde med produktion af egne videoer med budskaber fra den politiske valgkamp.
Indhold
Kernestof:
US Election, A Simple Guide.docx
Campaign videos - elev.docx
Forbered dig til elevsamtalerne - tænk over følgende spørgsmål
Google the "American election 2024" and find a piece of information from it - a news story, a statement from one of the candidates or vicepresidential candidates, a campaign/add from one of the parties etc..Bring it to class and be prepared to very s
A United States? Elevkonkurrence 2024 - Forlaget Columbus
The Living Room Candidate - campaign videos
opgaveformulering og inspirationsliste
The Power of TV Ads Genefke et al (2024) Election Year Forlaget Columbus 78-79.pdf
link til aflevering af færdige videoer
OneDrive_1_9.10.2024.zip
Lektier til samf/eng søjledag: Tag en genstand med, der repræsenterer USA for dig (et produkt, mad, et printet statement, …). Det skal være noget, du evt. kan bruge i jeres kampagnevideo.
Husk også at tage din telefon og computer med.
Gruppeudkast opdateret.xlsx
Homework: think of "søjle dagen" about the American Election - especially Jørn Brøndahl's lecture. Write down the 3 most interesting things you learned that day - copy your answer to elevfeedback.
I skal i gang med et lille projekt om valget hvor I skal arbejde i jeres grupper med forskellige vinkler på hvordan man kan vinde det Amerikanske valg. De faglige emner fordeles efter netværksgruppernes ønsker (og lodtrækning der hvor det er nødvendi
Lav de første 2 grammatikøvelser i vedhæftede dokument:
Presentations - all groups are ready!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
#12 Issues of Modern India (EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med Indien, med særligt fokus på nogle af de udfordringer det moderne Indien står overfor:
- Religiøs diskrimination både mellem forskellige religioner og indenfor kaste-systemet.
- Klasse: forskellen mellem rig og fattig og de muligheder man har - herunder den internalisering af roller der er forbundet med både klasse og kaste-systemet.
- Diskrimination af og vold mod kvinder, og den manglende interesse i og evne til at løse problemerne, samt den tabuisering af emnet der gør det svært for kvinderne - og samfundet generelt, at tale om det.
- Modsætningen mellem tradition og modernitet, land og by, ung og gammel - og påvirkningen fra vestlig kultur, herunder begrebet "pigmentocracy."
Vi har i høj grad udforsket emnet gennem læsning af skønlitteratur. I analyse-arbejdet har vi især haft fokus på hvordan samfundsproblemer, kulturer og menneskeskæbner kan fremstilles på meget forskellige måder gennem litteraturen.
Eleverne har desuden arbejdet med filmen The WhiteTiger.
Vi har suppleret litteraturen ved at bruge supplerende internetbaserede ressourcer - både for at forstå den historiske baggrund for nogle af disse udfordringer og forstå de kulturelle forskelle vi har set i teksterne, men også for at nuancere billedet af Indien. Eleverne har holdt oplæg for hinanden om forskellige dele af Indiens historie (Britisk styre og uafhængighed) og forskellige institutioner i det moderne Indien, bl.a. Bollywood.
Kernestof:
Tekster fra antologien Narrating India - af Katrine Brøndsted
Mulk Raj Anand - Untouchable
Shashi Deshpande - The Dark
M. J. Akbar - An Indian Dream
Shashi Tharoor - The Village Girl
Film:
The White Tiger (Netflix)
Supplerende materiale:
Delhi on Chai -
https://www.youtube.com/watch?v=Am_hnXPb9SQ
Film fra The International Dalit Solidarity Network
http://idsn.org/portfolio-items/we-are-not-untouchable/
Find your voice against gender violence - TEDtalk by Meera Vijayann -
https://www.ted.com/talks/meera_vijayann_find_your_voice_against_gender_violence/transcript
Indhold
Kernestof:
Minlæring - grammatikopgave
Homework: what 3 things come to your mind when you think of India - write your answers in elevfeedback.
Explore India - webquest.docx
You continue working in your groups - preparing your presentations (see groups below)
De der ikke var der sidst, er blevet tildelt en gruppe og et emne - sørg for at have læst de relevante sider i "Narrating India" så I kan komme hurtigt i gang med præsentationen. Se alle instrukser i vedhæftede dokument.
Answer the 3 pre-reading questions in the attached document
Untouchable - elevark.docx
And remember to always bring your "Narrating India" books
Sørg for at du har svaret på alle spørgsmålene til "Untouchable" - "part 1" (arbejdssedlen fra i torsdags) - Dit svar på det sidste spørgsmål "what kind of India is portrayed" skal kopieres til elevfeedback senest søndag aften klokken 23.
The Dark - elev.docx
Read page 248-251, line 31 of the short story "The Dark" in Narrating India
Read the rest of the shortstory – what happens at the end of the short story? Write 3-5 lines in elevfeedback finishing one of the sentences below
Minlæring
An Indian Dream - del 1 - elev.docx
You might know what the American Dream includes? - Ideals such as freedom, equality of opportunity and social mobility.
Read the first part of the short story "An Indian Dream" - Narrating India pages 162-164, line 27.
An Indian Dream - del 2 - elev.docx
Read the rest of the short story: An Indian Dream
Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du downloade Examcookie til din computer før timen - følg dette link
Answer the Pre-reading/homework questions in the attached document - copy answers to elevfeedback
The village girl - del 1 - elev.docx
The village girl - del 2 - elev.docx
christmas song
Read the rest of the short story The Village Girl
The White Tiger - film - questions.docx
Lav opgaverne i vedhæftede dokument
The white Tiger - pre watching homework.docx
Answer all the questions to the first part of the film - copy paste your answer to question 6 to elevfeedback.
India Overview
Answer the question below - copy your answer to elevfeedback (this is the first question in "part 2" of the document attached)
MEDBRING NARRATING INDIA BOGEN
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
#13 Multicultural UK (EKSAMEN)
Multicultural UK
Et forløb om multikulturalisme i Storbritannien.
Forløbet har taget udgangspunkt i raceurolighederne i forbindelse med knivstikkeriet af 3 piger i Southport i juli 2024 – samt en kort gennemgang af hvordan kolonihistorien og moderne massemigration har skabt det multikulturelle samfund Storbritannien er i dag.
Forløbet har ud fra forskellige integrationsstrategier (segregation, integration og assimilation) og forskellige definitioner af multikulturalisme, arbejdet med forskellige aspekter af og syn på det multikulturelle samfund. Hvilke styrker og udfordringer har det multikulturelle samfund – både for samfundet som helhed og for det enkelte individ. Hvordan påvirkes vi som mennesker af et liv sammen med andre kulturer og hvilken rolle spiller fordomme, racisme og ”white privilege” i mødet med fremmede kulturer.
Som afrunding på forløbet har vi haft fokus på sprog og identitet: Hvordan de mange varianter der findes af det engelske sprog er et resultat af det Britiske Imperium, samt hvordan de mange sprogvarianter af det engelske sprog der tales i Storbritannien både er et billede på det multikulturelle samfund som Storbritannien er – men også hvordan sprog (sprogvariant, dialekt, sociolekt, etnolekt) og social identitet hænger sammen.
I denne del af forløbet har vi også behandlet Engelsk som Lingua Franca.
Multikulturalisme i et nationalt perspektiv
- Why are there riots in the UK? Online article, BBC, 9 August 2024 -
https://www.bbc.com/news/articles/ckg55we5n3xo
- Caryl Philips: The Pioneers: Fifty Years of Caribbean Immigration
- Robin Cook: Chicken Tikka Masala Speech
- David Cameron: PM’s speech at Munich Security Conference (feb. 2011)
Multikulturalisme fra individets perspektiv
- ‘You’re reminded you don’t belong, even if you were born in Britain’ Online article, The Guardian, 10 Aug 2024 -
https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/10/britain-riots-reflections-racism-people-of-colour
- Hanif Kureishi: My Son the Fanatic (Short story)
- Ranbir Sahota: Chameleon (Short story)
- Have You Heard George’s Podcast – Episode 1 – Listen Closer (BBC podcast)
Language and Identity (supplerende materiale)
- Louise Bennett: ”Colonization in Reverse” (uddrag af digtet)
- Gautam Malkani: PAKI (uddrag af short story)
Indhold
Kernestof:
Multicultural Britain - intro - elev.docx
BBC article - Why are there riots in the UK.docx
Guardian article - Youre reminded that you dont belong.docx
HUSK NARRATING INDIA til aflevering
The pioneers.pdf
The pioneers - elev.docx
Prepare your presentation of the article from last time - if you weren't there last time - pick one of the articles below - read it and answer the questions in the document (same document as the article)
Husk Narrating India - den skal afleveres
Tikka Masala - groups 1-2-3-4.docx
Tikka Masala - groups 5-6-7-8.docx
Tikka Masala speech - elev.docx
Tikka Masala Speech med gloser.pdf
Rhetorical features - overview.docx
Færdiggør opgaven fra sidst: Læs og svar på de 6 spørgsmål til teksten "The Pioneers: Fifty years of Carribbean Migration to Britain".
David Cameron - speech on multiculturalism.docx
Homework: Answer the 4 pre-reading for David Cameron's Speech. You will find them in the attached document. Copy your answers to elevfeedback.
Var du der ikke til timen i tirsdags skal du lave vedhæftede grammatik opgave - var du i gruppe 5, 6, 7 eller 8 og blev du ikke færdig med grammatikken - skal du lave den færdig som lektie.
Read the first 5 pages of the text "My Son the Fanatic" and do the "homework" assignment in the "elev-document" - copy your answer to elevfeedback
My Son The Fanatic - OCD scan.pdf
My Son the Fanatic - del 1 elev.docx
Tid til at arbejde med essays! Feedback og diskussion i grupper.
My son the Fanatic - del 2 elev.docx
Read the rest of "My Son the Fanatic"
Chameleon - del 1 - elev.docx
Read page 94-99 of the short story ”Chameleon” (stop were it says "... what a man should earn - it's disgraceful")
Ranbir Sahota - Chameleon OCR.pdf
Chameleon - del 2 - elev.docx
Read pages 99-103 of Chameleon - stop where it says "Fair and Beautiful had made us the same colour"
Is Rita betraying Mark by meeting her parents' candidates for future husbands?? Argue either for or against - copy your answer to elevfeedback.
White Privilege - elev.docx
Grammatik - lang tillægsform - elev.docx
Read the rest of "Chameleon" (pp. 103-109)
George's Podcast - elev.docx
HaveYouHeardGeorgesPodcast-20190905-ListenCloser.mp3
BRING EARPHONES :-)
Language and identity - elev.docx
Gautam Malkani - PAKI - page 1.pdf
Homework:
The History and Cultural Importance of English Variants - excerpt.pdf
Eksamen i Engelsk.pptx
HUSK earbuds/hørebøffer til lytteopgaven i grammatikopgaven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Repetition - eksamen
Vi repeterer de forløb som opgives til eksamen og bliver klogere på hvordan eksamen foregår.
Vi øver grammatikopgaver og træner "fluency"
HUSK at tilladte online hjælpemidler til både skriftlig og mundtlig eksamen er:
Online ordbøger:
- Gyldendals Dansk/Engelsk og Engelsk/Dansk:
www.ordbogen.com
- Cambridge Engelsk/Engelsk ordbog:
https://dictionary.cambridge.org/
- Cambridge synonymordbog:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Slangordbog:
www.urbandictionary.com
I-bøger
- Engram grammatikbog:
https://app.minlaering.dk/bog/1
- Do it, write! elevhåndbog i skriftlighed i Engelsk:
https://app.minlaering.dk/bog/25
- The Gothic Universe: From Mary Shelley to Joyce Carol Oates:
https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Gun violence in the US - overview.pptx
Orienter dig i vedhæftede power point, så du får genopfrisket vigtige fakta om våben og våbenvold i USA - og får et godt overblik over det materiale vi har arbejdet med. Læs referatet af Long Way Down, som er en del af power pointet.
Orientér dig i vedhæftede power point - genlæs relevante notater. Vi anvender The Tell-Tale Heart som øvetekst. Genlæs den (skim den) hvis du husker den som svær.
Poe - The Tell-Tale Heart _ w glossary.pdf
Gothic and Horror fiction - overview.pptx
Terminsprøven - feedback.pptx
Læs den tekst du vil skrive om i den næste aflevering - tænk over hvilke aspekter du vil have med i din analyse ud over de fokuspunkter der er i opgaven - hent hjælp her: https://app.minlaering.dk/bog/44
Tekster og opgavebeskrivelser er vedhæftet her :-)
Orientér dig i vedhæftede power point - vi anvender Act 1, scene 7 som træningstekst til eksamen - så læs gerne den moderne oversættelse (No Fear Shakespeare) inden modulet. HUSK BOGEN!!!
Macbeth - overview.pptx
exam practise - A day with my father.pdf
Læs vedhæftede Power Point - vi arbejder med en ukendt "eksamenstekst" på klassen.
Issues of Modern India - repetition 2.pptx
David Cameron - speech on multiculturalism.pdf
Ranbir Sahota - Chameleon OCR.pdf
My Son The Fanatic - OCR scan.pdf
Tikka Masala Speech med gloser.pdf
EN - maj 2024 - grammatikdelen.docx
Vi repeterer Multicultural UK - Første del af din lektie er at orientere dig i vedhæftede power point, som giver et overblik over forløbet. Du har set den før :-)
Anden del af din lektie er at vælge én af teksterne som er markeret med gul på det sidste slide - genlæs teksten (måske er det nok at skimme den - du har forhåbentligt læst den før), understreg 2-3 vigtige citater og skriv nogle tanker ned.
Multicultural Britain - overview.pptx
MEDBRING høretelefoner
LEKTIE: færdiggør den grammatikdelprøve der hører til jeres essay 6 - altså den der hedder "EN A - Maj 2024"I bør allerede have den på jeres PC, da vi har arbejdet med den tidligere.
I kan også se den her hvor tekst og Template er flettet sammen - her kan I bare ikke copy/paste fra teksten.
EN A - december 2021 - grammatikdel.docx
3b EN.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52187316813", "T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52187316813", "H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52187316813" }