Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Ana Maria Contreras Green
Hold 2022 SP/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Caminando
Titel 2 Mis vacaciones
Titel 3 Un mes en Málaga
Titel 4 Datider
Titel 5 El deporte - EKSAMEN
Titel 6 Comida y gente
Titel 7 Mexico - EKSAMEN
Titel 8 Chile - EKSAMEN
Titel 9 Clima y gente - EKSAMEN
Titel 10 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Caminando

Begynderspansk

Formål:
Forløbet er en introduktion til det spanske sprog og den spansktalende verden.

Faglige mål og indhold:

Eleverne skal kunne:
- Kende, forstå og anvende grammatiske emner i spansksprog: morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik.
- Læse og forstå korte spansksprogede tekster
- Forstå hovedtræk i talt spansk
- Tale spansk i korte dialoger
- Have kendskab til almene emner, dvs. emner der har tilknytning til dagliglivet, personrelaterede eller kultur- og samfundsrelaterede emner.
- Beskrive billeder og handlinger
- Udtrykke sig skriftligt på en sammenhængende spansk

Kernestoffet er:
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning.
- Centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder.
- Fagets centrale hjælpemidler og anvendelse af digitale hjælpemidler.
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation.
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner:
• Hilsemåder
• Studier og skole
• Mad og drikke
• Tal 0-1000
• Tøj og farver
• Indkøb
• Ugedagene, måneder
• Klokken
• Vejret
• Familie
• Fritidsinteresser
• Spanien og Latinamerika
• Byen – ar finde vej
• Transportmidler
• Bolig


Materiale:
- Caminando – Grundbog og Øvebog, Unidad 1a – Unidad 4c.  (Clausen, Inge Margrethe et.al – Gyldendal 2009. 1. udgave)
- Supplerende materiale fra andre begyndersystemer. F.eks. Tapas (Zambrano & Clausen- Gyldendal 2009)  
- Diverse billedmateriale
- Korte videoer fra YouTube
- Lege og spil
- Interaktive øvelser fra internettet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 52,00 moduler
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mis vacaciones

Forløbet har til formål at repetere verbaltider som eleverne lærte i 1g. og introducere perfektum. Der arbejdes med specifikt ordforråd om ferie og fritid.


Fokus:
- perfektum
- at skrive et brev / et postkort
- at tale om sin ferie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Un mes en Málaga

Spansk i-bog om danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og den spanske kultur.

Kernetekster:
- Kap. 1: Mis primeros días en Málaga
- Kap. 2: Vivir con una familia española
- Kap. 3: Un día típico en Málaga
- Kap. 4: Los jóvenes malagueños


Grammatik:
- Perfektum
- Gerundium
- Udtryk med ESTAR
- Possessive pronomener
- Refleksive verber
- Direkte og indirekte objekt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. Trabajo escrito español. DP1 21-09-2023
3. Trabajo escrito español. DP2 02-10-2023
4. Trabajo escrito español_DP2 Un mes en Málaga 06-11-2023
5. Trabajo escrito español: Gerundium_refleksive v 27-11-2023
6. Trabajo escrito español. Un mes en Málaga-4 17-12-2023
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 El deporte - EKSAMEN

Forløbet sætter fokus på forskellige aspekter ved sport og sportens betydning i Spanien og Argentina.

Materiale:
- "Hacer deporte" (video + tekst) www.videoele.com

- Maria skater" s. 52-57 (España mañana, Kloch, Tønner, et.al, Colombus 2022)

- "El fútbol es el deporte rey" (El deporte rey - Britt Lundgreen Hansen – Systime - https://eldeporterey.systime.dk/ )

- Filmen "El fútbol es Dios" (Ole Bendtzen, 2010)

- "El cuerpo y el dopaje" (El deporte - Pilmark & Håkansson, Gyldendal 2011)

Supplerende:
- "Når fodbold er en besættelse" (Berlingske Tidende 19. juni 2006)


Fokus:
- Billedbeskrivelse
- Samtale
- Gloseindlæring (om kroppen, om forskellige sportsgreen)
- Klassediskussion


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
8. DP2: Héctor de Nicaragua 02-02-2024
9. Trabajo escrito español: Datider 21-02-2024
10. DP1: fútbol 11-03-2024
11. DP2: fútbol 05-04-2024
La foto del día 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Comida y gente

Forløbet har til formål at undersøge madens betydning for forskellige mennesker i Spanien og udvalgte steder i Latinamerika.
Eleverne får viden om madkultur og madens betydning for menneskers personlige og nationale identitet.

Forløbet læses i slutningen af 2g. og i fortsættes i begyndelsen af 3g.

Materiale:
- https://www.profedeele.es/actividad/comidas-bebidas-a1/
- "Sabor a España: las tapas son comida de reyes" (España en la calle - Kloch & Tønner, Gyldendal 2019) s. 20-23
- Canción + video: "Banana papaya" https://www.youtube.com/results?search_query=banana+papaya
- Video: "Qué hiciste ayer? https://www.youtube.com/watch?v=JJPIRRwvENo
- La cocina cubana en Miami ("Cuba en Miami" - Kledal & Ringgaard, Gyldendal 2015)
- Film "Fast Food Nation" (spansk-engelsk)

Supplerende:
- Overblik over den cubanske udvandring ("Cuba en Miami", Kledal & Ringgaard, Gyldendal 2015)
- Gruppearbejde: "Den store tapasdyst"


- Billedbeskrivelse
- Klassediskussion
- Repetition datider
- Mundtlig fremlæggelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
12. DP2: La obsesión por el fútbol 08-05-2024
13. Trabajo escrito español: ir de tapeo 27-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mexico - EKSAMEN

Forløbet handler om forskellige aspekter af den mexicanske kultur og det mexicanske samfund.
Eleverne præsenteres for generel information om landet, samt store problemer som fattigdom, ulighed, usikkerhed, korruption og vold.
Der er også fokus på andre aspekter som turisme, kulturmøde og de dødes dag.

"Mosaico Mexicano:
- Qué sabes de México? (s.8)
- Ciudad de México (s.32)
- La desigualdad (s.38)
- Colonias perdidas (s.39)
- El turismo en México (s.68)
- Entrevista con Celia y Jonas, viajeros, Dinamarca (s.73)
- México inseguro (s.80-82)
- La mujer y el hombre mexicanos (s.86)
- El machismo (s.88-100)
- Film "La Zona"

El Día de los Muertos:
- Día de muertos (Viva la vida s. 216)
- El mexicano ama las fiestas (Viva la vida s. 217, 219)
- Las calaveritas, poemas de burla (Viva la vida s. 223)
- Como celebras el Día de Muertos? (Revista Punto y Coma s. 24-25)
- Film "Coco"

- Supplerende: foredrag om Muxerne i Mexico

Grammatik:
- Verbalperifraser
- Repetition SER og ESTAR
- Repetition bøjning ad adjektiver
- Mundtlig fremstilling: "Para hablar de un texto"
- Konjunktiv i hovedsætninger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Chile - EKSAMEN

Gennem dette forløb får eleverne viden om det politiske, økonomiske og sociale situation før og efter 1973, med fokus på det såkaldte "Sociale udbryd" i 2019 (El estallido social)

Kernestof:

- Filmen Min ven Machuca (Andres Wood 2007)
- Estudiantes en Lucha (Revista el Sol mayo/junio 2012) s. 9-11
- Chile despertó: el legado de desigualdad desata protestas masivas (The New York Times 4/11/2019) https://www.nytimes.com/es/2019/11/04/espanol/america-latina/protestas-sebastian-pinera.html  
- Cacerolazo (tekst + video) Ana Tijoux
- La marcha más grande de Chile (video + tekst) https://www.youtube.com/watch?v=uLCp1SAZ3Qw
- Quién es Gabriel Boric?

Supplerende
- Forord Machuca (dansk) - Gyldendal 2006, s. 7, 69-73.
-

Grammatik:
- Konjunktiv i hovedsætninger
- Konjunktiv i que-sætninger
- Repetition personlige pronomener: objekt og med præposition
- Repetition præteritum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Clima y gente - EKSAMEN

Gennem dette forløb får eleverne kendskab til klimaforandringernes konsekvenser forskellige steder i Spanien.
Der arbejdes også med eksempler på bestræbelserne på at finde løsninger.

Kernestof:
- "Calor extremo: en verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana" (España frontera Climática - Columbus 2024) s. 10-15
- José Mujica (video) https://www.youtube.com/watch?v=4GX6a2WEA1Q  
- Gruppepræsentationer (España frontera climática)
Grupperne har arbejdet med forskellige tekster og har præsenteret dem for resten af klassen.
1. Ældgamle metoder til nedkøling: Teresa. Aire acondicionado en la calle (16-20)
2. Landmand uden vand: Rafael. Los animales necesitan beber pero no hay agua.
3. Fra havvand til drikkevand: Carlos. Beber agua del mar (27-31)
4. De første klimaflygtninge, Delta del Ebro: Marcela. Un paraíso en peligro: “Cada año el mar avanza unos metros” (40-45)
5. Skovbrand i Castellón. Iván og hans far (46-50)

- Klimavenlig tøjproduktion. Javier produce ropa ecológica y sostenible. (s.80-85)
- Fast fashion: https://www.youtube.com/watch?v=glRnwDwFNj8  

Supplerende:
- Spanien tørster under en brændende sol (dansk) España frontera climática - Columbus 2024, s. 8-10
- Reportage DR Jorden kalder: Tørlagt Costa del Sol

Grammatik
- repetition refleksive verber
- Konditionalis
- Indefinitte pronomener
- Repetition Perfektum
- Pluskvamperfektum

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer