Sønderborg Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderborg Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sønderborg Statsskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Kristian Østergaard Rasmussen, Niels Benjamin Sørensen
Hold
2022 SA/c (
1c SA
,
2c SA
,
3c SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitetsdannelse
Titel 2
Social ulighed
Titel 3
FF: Immigration og Integration i Storbritannien
Titel 4
Politik, partier og vælgere
Titel 5
Sommeren der gik
Titel 6
Finanspolitik - til kamp mod inflation
Titel 7
Regeringens politik
Titel 8
Ideologier og Velfærd
Titel 9
FF - SRO: EU og synet på EU efter Brexit
Titel 10
SRO - EU og brexit
Titel 11
Velfærdsstatens udfordringer
Titel 12
Indvandring - integration og bandekonflikt
Titel 13
FF Søjledag: The US presidential election of 2024
Titel 14
Amerikansk valg position i verden - IP teori
Titel 15
Dansk udenrigspolitik
Titel 16
Demokratiopfattelse
Titel 17
Repetition og eksamenstræning
Titel 18
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitetsdannelse
Fokuspunkter:
Fokus i forløbet vil være på at forstå identitetsdannelse og hvordan identitetsdannelsen har rykket sig igennem forskellige samfundstyper.
Fokus vil herefter være på den verden senmoderniteten har skabt for individet og hvordan individets identitet bliver skabt i en vekselvirkning mellem aktør og strukturerne i samfundet.
Fokus har bla. været på:
Hvordan er samfundets normer bygget?
Hvorfor er samfundets normer blevet som de er?
Hvordan skabes identiteten i individet?
Hvad gør senmoderniteten ved individets verden?
Hvilke konsekvenser har senmoderniteten på sigt?
Hvilken betydning har sociale medier for vores liv?
Hvordan kan sociale medier udnyttes imod individet?
Arbejdsformer:
Arbejde med forståelse teori på empiri samt hvordan kvalitativ metode giver forklaringer på tendens i den kvantitative metoder.
Fællesfagligt projekt med engelsk om sociale medier og overvågningens samfundet.
Projektarbejde med fokus på problemstillinger og fremlæggelse af dette
Individuelt og gruppearbejde.
Teoretikere:
Thomas Ziehe
Anthony Giddens
Hartmut Rosa
Sherry Turkle
Erving Goffman
Richard Sennet
Ferdinand Tönnies
Georg Mead
Indhold
Kernestof:
Valgresultater 2022 - Mandatfordeling & Personlige stemmer | DR
Opsummering af grundforløb.docx
Læs: 17-21 i B-bogen Tema 2.pdf
Tænk over gode visualiseringer til jeres opsummering af grundforløbet
Spørgsmål familietyper.docx
Læs s- 21-27 i B-bogen tema 2 - Oliver Boserup Skov.pdf
Spørgsmål til lektien i 1c.docx
DRTV - Fri mig fra min far
Fri mig fra min far.docx
Læs s. 27-32 i B-bogen tema 2 - Oliver Boserup Skov.pdf
Vi samler op på jeres visuelle opgave.
Samfundstyperne - traditionel moderne.docx
Nick og Nicolai fremlægger
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 27-54
Matrix grupperne.docx
Agnesa og Amy fremlægger
Færdiggør opgaver til jeres samfundstype, så i er klar til at blive delt op
Elias og Frederik fremlægger
DET SENMODERNE SAMFUND 021222.docx
Lektien er den samme som d. 30. nov.
Samf på B 2. udg. s. 35-54.pdf
Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse dec. 22.docx
Hartmut Rosa dec. 22.docx
DR1 De perfekte piger dec. 22.docx
DR1: De perfekte piger
De unges mistrivsel dec. 22.docx
Rammerne for ungdomslivet skaber mistrivsel
Professor om unges mistrivsel: Det er alvorligt nu
De sociale mediers indflydelse på identitetsdannelsen 141222.docx
DR1 De perfekte piger dec. 22 udfyldt.docx
Kristieligt Dagblad, 28.03.17: Gymnasieelev: Vi lader os styre af overfladiske ”likes”
Kristeligt Dagblad, 01.12.19: Sociolog: De sociale medier styrer vores liv – vi må genvinde kontrollen
DRTV - TV AVISEN, 15.12.2022: Spænding om Ellemanns og Løkkes poster
De sociale mediers indflydelse på identitetsdannelsen 141222 udfyldt II.docx
Den nye regerings politik er klar
DR.dk, 20.05.2019: Ung og utilfreds med dit liv? Skyd ikke skylden på sociale medier
Erving Goffman dec. .docx
Hvad sker næste år.docx
Læs: Psyborgen Jakob.docx
Senmodernitet i psyborgen Jakob opgaven.docx
Vær klar til at kunne lave en videofremlæggelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Social ulighed
Indhold
Kernestof:
B-bogen Tema 2.pdf
B-bogen tema 2 anden del.pdf
Parvis opgave til lektien.docx
Gruppeopgave til ulighed.docx
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 55-62, 64-68
Spørgsmål til teksten 1c ulighed.docx
Elias og Frederik fremlægger
Forbered arbejdet til fremlæggelse af Gruppeopgave til ulighed.docx
Asynkron undervisning 1c 26-1.docx
Johannes og Magnus fremlægger
Vi samler op på jeres asynkrone opgave.
På sporet af den sociale arv i uddannelse
Børnene er igen låst fast i deres forældres uddannelsesspor
Læs: Opstil hypoteser.docx
Gruppeopgave uddannelse.docx
Julie og Maria H fremlægger
I arbejder videre med jeres hypoteser
Rawls, mobilitet og ulighed.docx
Sofie og Rikke fremlægger
Hav spørgsmålene om social arv i uddannelse klar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
FF: Immigration og Integration i Storbritannien
Formålene med dette fællesfaglige forløb i de to studieretningsfag, Engelsk og Samfundsfag, er:
- At introducere studieretningen
- At introducere de basale faglige metoder og taksonomiske niveauer, vi arbejder med.
- At introducere fællesfagligt samarbejde: Hvordan kan de to fag spille sammen? Hvad bidrager de to fag med hver især?
- At introducere problemorienteret fagligt arbejde: I prøver selv at formulere en problemformulering med underspørgsmål (problemstillinger) ud fra emnet
Alt i alt forbereder det fællesfaglige forløb jer på det næste, som er DHO’en i slutningen af 1g.
Forløbet afrundes med et gruppeprojekt og en mundtlig fremlæggelse med et visuelt produkt (PP, Prezi, etc.). Fremlæggelsen foregår på dansk (ligesom SRO, SRP, osv.), og I fremlægger over for lærerne og én anden gruppe, der er feedbackgruppe.
-------
I Engelsk får I i undervisningen en kort indføring til immigration til Storbritannien efter Anden Verdenskrig. Vi læser og arbejder med tekster, der afspejler forskellige perspektiver på immigration til multikulturelle Storbritannien, og hvad denne immigration betyder for samfundet i dag. Vi hører fra immigranter såvel som etniske briter.
I undervisningen arbejder vi fortrinsvist med non-fiktion, da dette materiale også egner sig til samfundsfaglig undersøgelse, der søger at bevise teori. Fiktion kan I denne henseende "kun" illustrere - ud fra forfatterens perspektiv og fantasi - de fænomener og problematikker, som den samfundsfaglige teori beskæftiger sig med.
I vores arbejde med non-fiktion sammenligner vi forskellige teksttyper og hensigter, herunder taler og artikler.
Indhold
Kernestof:
Individuel opgave - ligestilling.docx
Gruppe opgave.docx
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 68-83
Titel
Andel mandlige og kvindelige direktører fordelt efter brancher. 2019
Ida og Emma fremlægger
What is truly scandinavian?
Dansk folkeparti valgvideo
Danmarksdemokraterne – Danmarksdemokraterne
Svinedrengen
Zenia og Nikoline fremlægger
Integration opgaver.docx
Rami sad i bilen med sin 7-årige datter, da betjenten gav peberspray (2).pdf
Nikoline og Zenia fremlægger
Opgavebeskrivelse - integration og Rami.docx
Identitetstyper og Rosenthaleffekten.pdf
Læs: Rami sad i bilen med sin 7-årige datter, da betjenten gav peberspray (2).pdf
Rasmus og Simon fremlægger
Dem der ikke var der i fredags skal sende fire personer i prioriteret rækkefølge, de ønsker at være i gruppe i til projektet.
The changing picture of long-term international migration, England and Wales - Office for National Statistics
MIPEX 2020 - Data Analysis Tool
Statistik Storbritannien.pptx
MIPEX.docx
Clara og Julie fremlægger
A diverse and divided Britain: The people of Oldham's views
1c EN-SA projektbeskrivelse.docx
Crime & Poverty In Manchester: Britain's Forgotten Men
Grupper og materiale 1c.docx
Færdiggør spørgsmålene i MIPEX.docx
Læs: Beskrivelse af klasser i Storbritannien.docx
Undersøgelse gør op med det britiske klassesystem
Læs: Hvad kan der udledes.docx
Opgave 1c social arv.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Politik, partier og vælgere
Fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er at få de danske politiske partier, de danske vælgere og det generelle politiske system i Danmark. Det vil dermed både omhandle hvordan partierne agerer samt hvordan vælgerne agerer samt i det danske system. Samt hvordan der påvirkes og hvordan magt spiller ind i forståelse af dynamikker mellem vælgere og partier.
Der vil herunder også være et fokus på hvordan værdierne i dansk politik har ændret sig og hvordan man kan opdele partier og vælgere efter fordelingspolitik og værdipolitik.
Der vil være analyse af de danske partiers synspunkter for at prøve inddele dem ved hjælp af teori og modeller.
Arbejdsformer:
Individuelt
Gruppe
Individuel fremlæggelser for at øve mundtlighed
Debat på klassen og mellem hinanden i forhold til de nuværende danske politiske partier.
Teoretikere og modeller:
David Eastons model
Kaare Strøms model
Anthony Down
Björn Molins model
Jan Werner Müller - Populisme
Vælger adfærds teori - sociologiske, rational choice, class, parti-identifikation
Ronald Inglehardt - Postmaterialisme
Nærhedsmodel
Retningsmodel
Minervamodellen
Indhold
Kernestof:
Partier og vælgere modul 1.docx
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
DRTV - Partier i brand: Venstre
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 184-213
DRTV - Vermund og kampen om højrefløjen
Parti og vælger adfærd Modul 2.docx
Vi samler op på spørgsmålene fra i går
Opgaver til dokumentaren om Nye Borgerlige.docx
Vi gennemgår spørgsmålene fra sidst
Partier projekt og debat.docx
Maria og Louise fremlægger
I skal være klar til at debattere i starten af modulet - husk ingen computere og i står til ansvar for hinanden.
Uploadet jeres materialer under opgaver
DRTV - Støjbergs stemmer
Vælgeradfærd.docx
Der skal diskuteres det sidste emne vær klar til at tale om stor og lille stat og hvor meget det offentlige skal fylde
image-20230504103249-1.jpeg
Asynkron undervisning 1c.docx
Old and new politics.docx
Vi samler op på opgaven fra i går
Minervamodellen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sommeren der gik
Eleverne har arbejdet i grupper med sommerens begivenheder. Herefter har hver netværksgruppe (syv i alt) fået til ansvar at fremlægge én af disse begivenheder for klassen.
Indhold
Kernestof:
Arbejde med opgave. Præsentation 10:30
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Finanspolitik - til kamp mod inflation
Der er fokus på forskellige værktøjer til at styre den økonomiske udvikling - herunder med særligt fokus på at bekæmpe inflation.
Finanspolitik med fokus på Keynes samt Monetarismens kritik af denne.
Herudover introduceres eleverne til pengepolitik og valutapolitik som værktøjer til at styre økonomien.
Eleverne er desuden bekendt med almene økonomiske begreber som: Inflation, økonomisk kredsløb, udbud og efterspørgsel mm..
Fokuspunkter:
Fokus har været på at forstå de grundlæggende økonomiske begreber og sammenhænge, for så herefter at analyse effekten af forskellige politik og hvordan økonomien påvirkes af politiske beslutninger. Samt hvordan verdensøkonomien ser ud aktuelt med fokus på fremtidig og nuværende problemstillinger.
Hvad er økonomi?
Hvad er forskellen på mikroøkonomi til makroøkonomi?
Hvad er de grundlæggende økonomiske sammenhænge?
Hvordan løser staten økonomiske problemstillinger?
Hvordan bruges finanspolitik i forhold til pengepolitik?
Hvordan skal økonomiske kriser løses?
Hvordan har corona påvirket økonomien?
Hvordan kan finanskrisen sammenlignes med coronakrisen?
Hvordan påvirker inflation økonomien?
Hvordan vil forskellige økonomiske skoler se forskellige på samfundsøkonomiske mål?
Arbejdsmetoder:
Tegne - video fremlæggelser
Par-arbejde
Teoretikere, figurer og modeller:
Udbud/efterspørgsel model
Konjunkturmodel
Det økonomiske kredsløb
John Maynard Keynes - Keynesianisme
Milton Friedman - Monetarisme/neoklassisk økonomisk tænkning
Indhold
Kernestof:
Fortsat høj inflation i Tyskland kan få centralbank til at hæve rente
Derfor bliver alting dyrere
Husk jeres B-bog. Skal medbringes til hvert modul i dette forløb.
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 214-267
Tænk over, om der findes løsninger, som er gode for alle. Kan man gøre alle tilfredse, når man fører politisk politik?
Læs 220 til det øverste af side 223Prøv at placere dig selv i det økonomiske kredsløb. Hvilke økonomiske udvekslinger har du med de andre sektorer (hvad køber du af virksomheder, hvad får du fra den offentlige sektor, og hvad bidrager du med etc.). T
Læs færdig om de økonomiske mål fra sidst.
Læs 236-239 øverst. Skriv ned, hvad Finanspolitik er, og hvordan det kan bruges til at påvirke de økonomiske konjunkturer i samfundet.
Spørgeskema
Vismandsspillet
Historisk rentehop kan gøre det endnu dyrere at være dansker - men det er faktisk meningen
Opgave til arbejdsmarkedspolitik og skattepolitik.docx
Læs fra strukturpolitik på side 240:Skriv kort ned, hvad de forskellige strukturpolitikker er, og hvordan de kan påvirke økonomien.
Den høje inflation er en forsinket omkostning ved coronanedlukninger
I er klar til at fortælle, hvordan I vil øge arbejdsudbuddet i Danmark.
Regeringen inviterer til finanslovsforhandlinger med beskeden pengepose
Få et overblik: Her er regeringens bud på en finanslov for 2024
A) Hvilke begrænsninger medfører Danmarks EU-medlemskab på Danmarks muligheder for at føre selvstændig økonomisk politik.B) Hvilke fordele har dette for Danmark?C) Hvilke ulemper har dette for Danmark?
Facebookopslag fra Enhedslisten. 31. august 2023 om regeringens Finanslovsudspil..PNG
Medtag papir og blyant til at øve oplæg.
Økonomiske scenarier.docx
Økonomisk politik og EU
Skriv fem spørgsmål ned til det læste, som dine kammerater skal svare på. Spørgsmålene skal gerne dække det mest centrale og fagligt relevante i dagens lektie. Det er vigtigt, at du selv kan svare på spørgsmålet.
Spillekort til udprint.docx
I skal skrive ned, hvilke konsekvenser globaliseringen har for Danmark, samt hvilke fordele og ulemper der er forbundet med globaliseringen.
Opgave 2c 25. september 2023.docx
Hver gruppe medbringer 2 printede eksemplarer af de spørgsmål, som de lavet.
Sammenligning af giraffer og næsehorn.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Regeringens politik
Der er fokus på, hvilken politik SVM-regeringen har præsenteret, og hvilke vælgersegmenter politikken henvender sig til (I Minervamodellen), samt hvilke vælgergrupper der ikke føler sig repræsenteret af regeringens forslag.
Tillige har klassen selv lavet en undersøgelse i grupper. Hver af grupperne har kunne vælge mellem en kvalitativ eller kvantitativ undersøgelse. Fælles for undersøgelserne er, at de alle har beskæftiget sig med befolkningens syn på regeringen og dennes politik. Eleverne har selv valgt det nærmere fokuspunkt for deres undersøgelser.
Teoretisk har vi arbejdet med Minervamodel, ideologier samt kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Opgave 2c oktober 2023.docx
Grupper til fremlæggelse. 2c oktober.PNG
Afsnit
I er klar til at fremlægge fra modulets start
Overblik: Her er de vigtigste punkter i det nye regeringsgrundlag
"Voldsom højredrejning" og "en udhuling af vores danske værdier": Ny SVM-regering får kritik fra både højre og venstre
Hvilke segmenter i Minervamodellen vil mene, at regeringsgrundlaget er en god idé? Hvilke segmenter vil mene det modsatte?
Derfor er store bededag mere interessant for regeringen end andre helligdage
Ny regering vil nedlægge helligdag: "Et indgreb i det folkelige kirkeliv"
Regeringens regnestykke for store bededag vil falde fra hinanden, advarer overvismand
Store bededag egner sig ikke til en arbejdsudbudsreform
Vælgerne dumper SVM-regeringens første 100 dage
Regeringen har alle de mandater, den har brug for - men mangler noget, den ikke kan stemme sig til
Regeringen vil gøre op med 'klodsede' kandidatuddannelser
Læs ovenstående artikel. Skriv argumenter for og imod at forkorte kandidatuddannelserne. Gør jer overvejelser omkring, hvilke segmenter i Minervamodellen, der vil være tilhængere af en forkortelse af kandidatuddannelserne, samt hvem der vil være imod
Projektbeskrivelse til 2c oktober 2023.docx
Læs projektbeskrivelsen nedenfor igennem og se, om I har nogle spørgsmål hertil. Vi gennemgår projektet i dette modul.
I er klar til at fremlægge jeres projekt fra modulets start.
Overblik: Her er regeringens udspil, der skal give danskerne skattelettelser for milliarder
Regeringen afsætter 32 milliarder til velfærd i ny 2030-plan
Nye skattelettelser sikrer, at det bedre kan betale sig at arbejde – Men drop top-topskatten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ideologier og Velfærd
Hvordan er velfærdsmodellen funderet og hvordan skal danskernes velfærd se ud i fremtiden.
Hvilken betydning har de forskellige politiske ideologier for indretningen af den danske velfærdsmodel?
Fokuspunkter:
De demokratiske ideologier - Konservatismen, liberalisme, socialismen og socialliberalismen.
Velfærdsmodeller og hvordan de er indrettet i forskellige samfund - samt deres håndtering af covid-19 krisen.
Rationaler i velfærdsstaten og den evt. udviklingen af denne stat - Værdi eller mål rationale.
Kolonisering af livsverdenen.
Klemmer på den danske velfærdsstat - hvordan ser de ud og hvordan løser man dem?
Er den danske velfærdsmodel fredet? - Kan den residuale og selektive model give løsningen på fremtidens klemmer.
Vekselvirkningen mellem kvantitativ og kvalitativ metode
Arbejdsmetoder:
Individuelt
Gruppearbejde
Projektarbejde i forhold til at kreativt at løse fremtidens velfærdsproblemer.
Teoretikere:
Jürgen Habermas
Karl Marx
Adam Smith
Edmund Burke
Indhold
Kernestof:
Politiske ideologier spørgsmål 1 modul 1.docx
Ekspansiv og kontraktiv - tegneopgave.docx
Vi færdiggør jeres ark om konjunkturer
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 147-166
Måske er ideologierne ikke døde.docx
Spørgsmål til ideologierne modul 2.docx
Børn som midler
Konkurrencestatens soldater
Pladser_2c_1123.docx
Kristians konkrete kewl kodyleråd (KKKK)
Hav læst den skriftlige opgave til i dag
Spørgsmål til ideologierne 2.docx
Nick og Maria fremlægger
Velfærdsmodeller.png
Danske Cecilia mister sin amerikanske sundhedsforsikring: "Det er skræmmende i den her tid"
Velfærdsmodeller - spørgsmål.docx
Johannes og Rasmus fremlægger
Emma og Clara fremlægger
I arbejder med jeres skuespil
Johanne og Simon fremlægger
Hvad sker næste år 2c-3c.docx
I skal være klar på fremlæggelser i starten af modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF - SRO: EU og synet på EU efter Brexit
Dette fællesfaglige SRO-forløb i studieretningsfagene Samfundsfag A og Engelsk A er centreret om EU og synet på EU efter Brexit.
Forløbet bygger videre på tidligere fællesfaglige forløb og træner eleverne i:
- selvstændig udarbejdelse af problemformulering og problemstillinger til afgrænsning af emnet for elevernes individuelle opgaver (ud fra Flyums 7-trins-model)
- hvordan man sikrer og tydeliggør fagenes samspil ved brug af fagenes teori og metode
- den videnskabelige basismodel (basal videnskabsteori)
- planlægning af skriveprocessen med delmål, herunder brug af vejledning
- skriftlig faglig formidling
- mundtlig faglig formidling, herunder brug af talepapir.
Foreløbig plan:
Uge 5: Skriveværksteder i begge fag med fokus på problemformuleringer og problemstillinger.
Uge 6: Første skrivedag med vejledning fra begge lærere.
Uge 8: Anden skrivedag med vejledning fra begge lærere.
Deadline for aflevering af SRO lørdag aften.
Uge 10/11: SRO-fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Velfærdsmodeller - spørgsmål.docx
Velfærdsmodeller liberalisme.docx
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 127-143, 159-166
Emma og Clara fremlægger
Louise, Emily, Ida og Agnesa fremlægger og Julie, Clara og Julie fremlægger
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Vi opsamler på spørgsmålene fra sidst
Fordele ved EU og ulemper.docx
Læs og lyt: EU integration - video
Morten Messerschmidt i RÆSON36.docx
EU integrationspolitik.pptx
Skimmelæs: Resultater og fordele | Den Europæiske Union
The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK | FT Film
Kristians konkrete kewl kodyleråd (KKKK)
Læs: Derfor forlod briterne EU.docx
Julie og Rikke fremlægger
DRTV - Bag om Brexit
Brexit statistik af doom and death.docx
Nye toner fra London? Det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien
EU GB forhold.pdf
Rikke og Julie fremlægger
Examcookie.dk - Imødegå eksamenssnyd med eksamensovervågning
Godt eksempel på en opgave.pdf her især på fællesdel og sammenlingning
Godt eksempel på en opgave undersøg og diskussion.docx
Louise, Zenia, Julie fremlægger
Det fremtidige forhold mellem EU og GB.docx
Brexit finally becomes real for imports of EU goods into Britain.docx
Ostebureakrati_ Brexit har kostet Simons firma dyrt.pdf
Konklusion på rapporten EU Albanien.docx
Migrantaftale er en blindgyde.docx
DON XHONI x LOREDANA - GJUJ PER TO
Noizy feat. Raf Camora - Toto
Mc Kresha and Lyrical Son - Shake it (Kanga e Drake)
World fact book
World Bank Open Data
Udvandringen fra Albanien.docx
Læs: TikTokudvandringen - Albanien.docx
2c program for studietur til Tirana marts 2024.docx
2c værelsesfordeling og buddies.docx
Præsentation af os når vi besøger WAT.docx
Økonomiske kredsløb opgaver.docx
Husk bogen
Supplerende stof:
Spørgsmål til lektien - EU.docx
EUs institutioner.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sammenligning på skolen
18-01-2024
SRO
24-02-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SRO - EU og brexit
Indhold
Kernestof:
Velfærdsmodeller - spørgsmål.docx
Velfærdsmodeller liberalisme.docx
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 127-143, 159-166
Emma og Clara fremlægger
Louise, Emily, Ida og Agnesa fremlægger og Julie, Clara og Julie fremlægger
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Vi opsamler på spørgsmålene fra sidst
Fordele ved EU og ulemper.docx
Læs og lyt: EU integration - video
Morten Messerschmidt i RÆSON36.docx
EU integrationspolitik.pptx
Skimmelæs: Resultater og fordele | Den Europæiske Union
The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK | FT Film
Kristians konkrete kewl kodyleråd (KKKK)
Læs: Derfor forlod briterne EU.docx
Julie og Rikke fremlægger
DRTV - Bag om Brexit
Brexit statistik af doom and death.docx
Nye toner fra London? Det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien
EU GB forhold.pdf
Rikke og Julie fremlægger
Examcookie.dk - Imødegå eksamenssnyd med eksamensovervågning
Godt eksempel på en opgave.pdf her især på fællesdel og sammenlingning
Godt eksempel på en opgave undersøg og diskussion.docx
Louise, Zenia, Julie fremlægger
Det fremtidige forhold mellem EU og GB.docx
Brexit finally becomes real for imports of EU goods into Britain.docx
Ostebureakrati_ Brexit har kostet Simons firma dyrt.pdf
Konklusion på rapporten EU Albanien.docx
Migrantaftale er en blindgyde.docx
DON XHONI x LOREDANA - GJUJ PER TO
Noizy feat. Raf Camora - Toto
Mc Kresha and Lyrical Son - Shake it (Kanga e Drake)
World fact book
World Bank Open Data
Udvandringen fra Albanien.docx
Læs: TikTokudvandringen - Albanien.docx
2c program for studietur til Tirana marts 2024.docx
2c værelsesfordeling og buddies.docx
Præsentation af os når vi besøger WAT.docx
Økonomiske kredsløb opgaver.docx
Husk bogen
Detektor: CEPOS siger, nedlukninger kun har reddet fem liv, men metoden duer ikke ifølge flere forskere
Morten Messerschmidt i De Uaktuelle Nyheder | De Uaktuelle Nyheder | DR Satire
Skimmelæs: samfundsvidenskabelig metode [Gemt automatisk].ppt
Skimmelæs kun s. 1-7: Basal-videnskabsteori 9-6-2021.pdf
DRTV - I magtens korridorer: Kosovokrigen
Supplerende stof:
Spørgsmål til lektien - EU.docx
EUs institutioner.docx
Kausalitet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Velfærdsstatens udfordringer
Hvordan er velfærdsmodellen funderet og hvordan skal danskernes velfærd se ud i fremtiden.
Hvilken betydning har de forskellige politiske ideologier for indretningen af den danske velfærdsmodel?
Fokuspunkter:
De demokratiske ideologier - Konservatismen, liberalisme, socialismen og socialliberalismen.
Velfærdsmodeller og hvordan de er indrettet i forskellige samfund - samt deres håndtering af covid-19 krisen.
Rationaler i velfærdsstaten og den evt. udviklingen af denne stat - Værdi eller mål rationale.
Kolonisering af livsverdenen.
Teoretikere:
Jürgen Habermas
Karl Marx
Adam Smith
Edmund Burke
Klemmer på den danske velfærdsstat - hvordan ser de ud og hvordan løser man dem?
Er den danske velfærdsmodel fredet? - Kan den residuale og selektive model give løsningen på fremtidens klemmer.
Vekselvirkningen mellem kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Opgaver til lektien 2c velfærdsstat.docx
Psykologforening: Danskerne piskes til at være konkurrencestatens fodsoldater - Debatten
Befolkningsudvikling
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 168-184, 253-261
Cepos velfærdsstaten
Befolkningspyramide
Velfærdsstatens fremtid 2c.docx
Velfærdsstaten er dømt til undergang
DRTV - Deadline: Hvorfor vil vi ikke have børn?
DRTV - Deadline: Hvor langt rækker Mette Frederiksens tillid ?
Dem der ikke har gjort det skal sende en prioriteret liste på fire personer, som de vil arbejde sammen med.
Gruppeprojekt - velfærdsmodeller - klemmer på velfærdsstaten 2c.docx
Valgtest 2024: Hvilket parti er du i VIRKELIGHEDEN enig med til EU-valget?
DRTV - Debatten: Et magtesløst Europa?
Irans magtspil, Sverige som skræmmebillede og EU’s klimatøven
Kig på den nye opgave på lectio
Husk B-bogen
Offentlig sektors økonomi
Skatter og afgifter
Læs: Her er skattereformen, der vil gøre Danmark rigere end Norge og USA - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Titel
Skattesektor.docx
Vi opsamler på den synkrone opgave, demokratidag og jeres projektarbejde
synopsisskabelon_samfundsfag_b-a (1) (1).docx
Kristians konkrete kewl kodyleråd (KKKK)
Husk bogen
I skal aflevere jeres problemstillinger og jeres bud på en problemformulering i elevfeedback. HUSK at bruge skabelonen.
Bemærk hvornår I skal op og husk at have jeres synopsis printet ud til fremlæggelsen.
Supplerende stof:
Ra_d til eksamen SAMFUNDSFAG B 2022.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Indvandring - integration og bandekonflikt
Fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er på at forstå hvordan integration i Danmark forstås og fungerer, samt hvilke problemstillinger denne integration står overfor. Fokus i forløbet er grundlæggende på det sociologiske perspektiv med fokus på gruppedannelse "os" og "dem" mentalitet og hvordan aktør stuktur problematikken er relevant til at forstå et individs integration.
Hvad er integration i forhold til indvandringspolitik?
Hvad er de forskellige betegnelser for "indvandrere"?
Hvorfor er der kultursammenstød?
Hvorfor kan integration være svært?
Hvordan fungerer integration bedst?
Hvordan bliver modborgere skabt?
Hvorfor fylder bander meget?
Teoretikere:
Pierre Bourdieu - Kapitalteori
Axel Honneth - Anerkendelsessfærrer
Gordon Allport - kontaktteori
Lise Togeby - Uddannelse skaber tolerance
Gert Hofsteede - Kulturelle dimensioner
Thomas Eriksen - Identitetstyper
Oliver Roy - Radikalisering
Michael Brown - Diskrimination
Indhold
Kernestof:
DRTV - Deadline: Kan Walz få Harris i Det Hvide Hus?
Identitetsdannelse og integration.docx
Indfødsretsprøve 2024: Tag en gratis simulation af prøven.
Thorndal, Morten Hansen: ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER 2. UDGAVE, Columbus; sider: 75-93, 95-103, 106-123
Ærkedansker - Perkerdansker s. 76-82.pdf
Dansk folkeparti valgvideo
Læs s. 82-86 i Ærkedansker-Perkerdansker kopi 2.pdf
Integration og identitetstyper (3).docx
Danskhed er blevet en national religion.docx
Svinedrengen
Sociologi ærkedansker perkerdansker Morten Thordal - s. 88-123.pdf
Danskhed 3c.docx
Vi samler op på opgaverne fra sidst, så hav jeres svar klar.
Teoretikere i teksten.docx
Debat_ Forældre skal ikke have lov til selv at vælge skole til deres børn - min historie fortæller hvorfor - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Læs s. 89-95 i
I får en halv time til at forberede fremlægget, herefter er der en gruppe der fremlægger
Rami sad i bilen med sin 7-årige datter, da betjenten gav peberspray.pdf
CFU-login
Opdater din browser
DRTV - Ghettostjerner: Jeg vil også have huen på
Bourdieu - symbolsk vold integration.docx
DRTV - Explainer: Sådan bliver man dansk statsborger
Country comparison tool
Sofie, Maria og Louise fremlægger
Kulturelle forskelle af Geert Hofstede.docx
Lyssky | Efter håndgranater, drab og skud - er bandekonflikten forbi? | DR LYD
Svensk justitsminister erkender: Vi har i mange år forsømt at bekæmpe kriminalitet
Genstart | Børn i blodig bandekrig | DR LYD
Virtuel undervisning 3c 4.docx
Husk at lave lektier ellers når I ikke alt.
DRTV - Horisont: Bandekrigen i Sverige (1:4)
Én bande, to rivaler og 259 skyderier: Her er de hårde tal, der fortæller den svenske bandekonflikt
Vi samler op på jeres opgaver fra i fredags.
Statistik indvandrere og efterkommere.docx
Dansk økonomi eventyr pga udlændinge.docx
Supplerende stof:
Hvad er danskhed?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
FF Søjledag: The US presidential election of 2024
A. Introductory lesson to political campaign TV ads
- Historical campaign ads from Nixon to Kamala
- Genre traits
- Relevant theory from English and Social Studies
B. Lecture by Jørn Brøndal on American politics and the US presidential election 2024
- Civil religion in the US
- The cold civil war in the US: The break-down of democratic conversation
- Unresolved tensions in American society: racism, immigration, guns, abortion, urban vs. rural America.
- Events in the election campaign of 2024
- The election process: The electoral college vs. the people's votes (the importance of winning swing states)
- The fragile American democracy: January 6 and its aftermath (only 31 percent view Biden's presidency as legitimate)
C. Group project: Campaign video
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Amerikansk valg position i verden - IP teori
Formål:
Give eleverne indsigt i USA som supermagter og hvordan USA er placeret i staternes hieraki. Der vil også være fokus på hvilken rolle USA har haft i den moderne historie, med fokus på hvordan USA enten har været isolationistisk, internationalistisk eller opført sig som en global hegemon. Her vil valget af Donald Trump blive inddraget i forhold til at placere hvordan USAs udenrigspolitik kan ændre sig samt hvilke mål og muligheder USA har nu.
Forløbet har herefter fokuseret på den generelle internationale politik og de forskellige teorier forbundet med IP. Her har der været fokus på realisme, liberalisme/idealisme og konstruktivisme. Disse teorier er blevet brugt til at forklare hvordan f.eks. Ukraine krigen er endt som den er eller hvordan USA og Kinas forhold kan ses med forskellige briller.
Især forholdet mellem den store supermagt USA og den voksende magt Kina blive undersøgt med de forskellige teorier.
Arbejdsformer:
Selvstændig gruppefremlæggelser
Videoafleveringer og skriftlige opgaver.
Teoretiker:
Alexander Wendt (Ole Wæver)- konstruktivisme
Kenneth Waltz - neorealisme
John Mearsheimer - offensiv neorealisme
Joseph Nye - Liberalisme og kompleks interdependens
Andrew Moravcsik - Indenrigspolitik påvirker udenrigspolitik.
James Rosenau adaptionsmodellen
Indhold
Kernestof:
Country comparison tool
Trump sejr og Trumps betydning.docx
Sørensen, Jacob Graves: INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF, Columbus; sider: 8-33, 64-73
Læs: ANALYSE Demokraternes traumatiske nederlag
Læs: ANALYSE Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump
Kapitel 3 USAs udenrigspolitik.docx
trump foreign policy video - Søg Videoer
National security picks signal direction of Trump’s foreign policy plans
Spørgsmål figur 3.4 og teksteboks 3.1.docx
Fremlæggelsesøvelse 3c.docx
IP kernestof s 8_14.docx
International politiks kernestof Jacob Graves Sørensens kapitel 1.pdf
IP kernestof s 15-19.docx
Begreber realisme liberalisme.pptx
Theresa Scavenius Danmark skal ikke være.docx
Opgave krigen i Ukraine og det internationale system.docx
Ben Rhodes_ Krigen i Ukraine viser, at hele det internationale system er brudt sammen - Mediearkiv - Infomedia.pdf
ESSAY Det begyndte med Vestens liberale overmod.docx
Fremlæggelse 3c.docx
Alle skal være klar til at fremlægge fra starten af modulet.
U.S. - China Relations, Explained | WIRED
Påstande 3c 2024-25.docx
World factbook
Spørgsmål til konflikten.docx
I får 20 min i starten af modulet til at gøre klar herefter er det fremlæggelser af hvad teoretisk retning af Kina-USA konflikten.
Supplerende stof:
Opdater jer lige i hvordan valget gik. Presidential election results 2024 | CNN Politics
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Dansk udenrigspolitik
Formålet:
Undersøge hvordan dansk udenrigspolitik hænger sammen og hvad der påvirker småstater til at opføre sig som de gør. Der er fokus på at forstå hierarkiet blandt stater og hvordan småstater kan agere i det international anarkiske system. Danmark bliver brugt som udgangspunkt og den danske udenrigspolitik fra 1990'erne og frem til i dag bliver opdelt i perioder og analyseret. Der vil være et særlig fokus på Danmark i nullerne som en bandwagoning magt i forhold til USA. Danmarks nye udenrigspolitiske position idealistisk pragmatisme vil blive undersøgt og forklaret især med fokus krigen i Ukraine og bruddet med den noget tydeligere aktivisme. Danmarks position og afhængighed af EU vil blive undersøgt samt det ændret forhold til USA efter Grønlandepisoden.
Problemstillinger:
Hvorfor fører Danmarks en pragmatisk idealistisk udenrigspolitik?
Hvorfor er Danmark afhængige af overnationale organisationer?
Hvilken position har Danmark som småstat?
Hvordan kan Danmark blive presset til at ændre udenrigspolitik som småstat?
Hvordan har Danmark reageret på den ændret situation i Arktis?
Hvordan har Danmarks forhold været til USA?
Hvilke faktorer afgøre Danmarks udenrigspolitik?
Arbejdsformer:
Individuel arbejde
Gruppeaflevering videoformat
Caseopgave skriftligt om dansk arktis
Teoretikere:
Alexander Wendt (Ole Wæver)- konstruktivisme
Kenneth Waltz - neorealisme
John Mearsheimer - offensiv neorealisme
Joseph Nye - Liberalisme og kompleks interdependens
Andrew Moravcsik - Indenrigspolitik påvirker udenrigspolitik.
James Rosenau adaptionsmodellen
Småstaten i udenrigspolitik begreber:
Pramatisk idealisme
Småstat
Adaptionsmodellen
tilpasningspolitik
Magtresurser - Kapabiliteter
Bandwagoning
Mål - Sikkerhedspolitik - Udenrigsøkonomisk politik - princippolitik - prestigepolitik
Valgkrige
International aktivisme
Aktiv internationalisme
Suverænitetsafgivelse
Indhold
Kernestof:
Analytiker: Billederne skal 'tværs over Atlanten'
Krigskassen er snart tom – og store milliardregninger er på vej
Kapitel 9 - Danmarks udenrigspolitik.pdf
Sørensen, Jacob Graves: INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF, Columbus; sider: 216-226, 229-237
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Vi var jo bare besættere
Kristian har præmiere med!!!!!
Det EU, du kender, er døende. Så nu sætter Mette Frederiksen sig i spidsen for et nyt EU-samarbejde
EU udtrykker massiv opbakning til Danmark i konflikten om Grønland
Julie, Emily og Rikke fremlægger
Hvad nu Danmark.docx
Grupper samfundsfag interviewprogram.docx
Rasmus, Nick og Magnus fremlægger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Demokratiopfattelse
Formål:
Formålet med dette forløb har været afdække hvilke slags demokratiopfattelser der findes og hvordan disse skoler ser på hvordan demokratiet skal være. Forløbet har fokuseret på hvad det vil sige at have en demokrati og hvilke kriterier der skal til for at kalde noget et demokrati. Derefter er der blevet undersøgt hvilke problemstillinger det danske demokrati står overfor. Forløbet har inddraget både opfattelsen af menneskerettigheder, forskellige magtformer, magtopfattelse og demokratisk underskud som elementer der påvirker udviklingen af et demokrati. Til sidst er det danske demokrati blevet sammenlignet med andre demokratier.
Arbejdsformer:
Plenum
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Problemstillinger:
Hvad er et demokrati?
Hvorfor er der forskellige opfattelser af demokratiet?
Hvordan er konkurrencedemokratiet og deltagelsedemokratiet forskelligt?
Hvordan er det danske demokrati under pres?
Hvordan kan den bevidsthedskontrollende magt bruges til at påvirke demokratiet?
Hvorfor har menneskerettigheder en særlig position i det danske samfundet?
Hvorfor er sociale medier både en positiv og negativ ting for demokratiet?
Hvordan har techfirmaer en særlig rolle i forhold til at påvirke demokratiet?
Hvilken demokrati skaber det bedste samfund?
Særlig teorifokus:
Magtopfattelse - magtformer
Meningsdannelsesteori
Demokratityper og former
Generationer af menneskerettigheder
Teoretikere:
Robert Dahl - Demokratikriterier
Hal Koch - Deltagelsesdemokrati
Jürgen Habermas - Deliberativt demokrati
Alf Ross/Schumpeter - Konkurrencedemokrati
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til former af demokrati.docx
Vi samler op på jeres virtuelle arbejde og herefter nyt tema demokrati.
Skov, Oliver Boserup m.fl.: SAMF PÅ B 2. UDGAVE, Colombus; sider: 87-109, 123-127, 141-146
Hav spørgsmålene fra sidste gang med d. 26/2
DRTV - Debatten: Har tech taget magten?
Genstart | Det store MAGA-møs | DR LYD
Analyse om rå Facebook-tone: Angreb avler angreb - især hvis det kommer fra en politiker
Democracy index
Debatøvelse.docx
Opgave rettigheder og pligter.docx
HUSK betaling på 50 kr. til biografturen mandag mobilpaynr. 546946. Husk navn og klasse
Husk B-bogen
Magttyper 3c.pptx
Magt ændrer din hjerne_ Vi bliver dårligere mennesker af at få magt, viser forskningen_ 07. juli 2017 Zetland.docx
Meningsdannelse gennem medierne.pptx
Meningsdannelse gennem medier.docx
Den Korte Avis
arbejderen.dk/
Hvornår går lovgivningen galt.docx
Parlamentarisme og lovgivning.pptx
Explore the Map
Fremlægsøvelse 3c menneskerettigheder.docx
Freedom house rapport om fri bevægelse.docx
Kristians Kewl Konkrete Kodyleråd.docx
Grupper eksamen og terminsprøven.docx
Gruppedel.docx
Læs: Introduktion til sociale skillelinjer.pdf
I skal uploade på elevfeedback, hvor langt I er kommet med afleveringen til d. 5.5 - Frist er kl. 20
Fremlæggelse af menneskerettigheder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
synopsisskabelon_samfundsfag_b-a (1) (1).docx
Ra_d til eksamen SAMFUNDSFAG A 2025.docx
Tabel_2-19078.pdf
Notat til regeringen om velfærdsstatens udfordringer.docx
2024_eksamen_20g21hSa_Forløb 1 - Identitet i det senmoderne.docx
Synopsissæt integration og kulturmøder.docx
ARBEJD SELV - I skal uploade på elevfeedback hvor langt I er kommet, når modulet slutter.
Identitetsdannelse
Partier, vælgere og politik
Mundtlig prøve og synopsistræning [Gemt automatisk].pptx
image.png
Velfærdsstaten udfordringer
Økonomi
Amerikansk udenrigspolitik og IP
Kristian har kage med
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52354336065", "T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52354336065", "H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52354336065" }