Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Malene Pohle Josefsen
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sproghandlinger - samtaleanalyse
Område: sprog
Forløbet omhandler facework og sproghandlinger, hvor teorien kobles på både medieklip og litterære tekster.
Vi arbejder særligt med:
- "Rav" af Bjørn Isak (2018)
- Kortfilmen "Dennis" (2007)
- SKAM, afsnit 8, sæson 1 - via DR.DK - produceret af NRK 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litteraturanalyse og novellesamling
Område: Litteratur
Værk: novellesamling "Tyverier" af Thomas Korsgaard (2019) (nyeste tid)
Forløbet introducerede begreberne personkarakteristik, miljø, fortælleforhold, komposition, fremstillingsforhold, tematik og tekstens samlede udsagn (fortolkning).
Skønlitteratur:
- Patienten af Peter Seeberg (1962).
Novellesamling blev fordelt således:
Læst sammen:
"Elsker og elsker"
"Lasagne"
"I bor da meget pænt"
"Jeg ringer fordi"
"Tyverier"
Øvrige noveller blev fordelt:
Det kolde bord: Bashar, Ida, Sofie
En far: Bo, Emilie, Alexander
Selvmordsmanual: Christian, Celina, Laura J
Hestebremser: Jakob, Lina, Donya
I containeren: Jonas, Josefine, Naemi
Drengeting: Oliver, Marie-Louise, Miriam
Der er derfor, vi er her: Oscar, Mette, Laura TN
Plastikposen: Rasmus, Laura H, Rrezarta
Du behøver ikke svare mig: Amina, Anna
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
70'erne - optakt til historieopgaven
Område: litteratur.
Forløbet var optakt til historieopgaven, som blev skrevet om 1970'erne.
I dansk tog vi udgangspunkt i bogen: "Stemmer i 70'erne" (2022) af Karen Wagner, Anne Sæhl og Birgitte Darger (Dansklærerforeningens forlag).
Her læstes siderne:
10-18: "Kulturhistorisk signalement"
26-32 "Tove Ditlevsen - en verdensstjerne fra Vesterbro"
s. 33: "Selvportræt 1" af Tove Ditlevsen, De voksne
s. 34: "Skilsmisse 4" af Tove Ditlevsen, De voksne
s. 35-39: Uddrag af romanen "Gift", del 2, kapitel 5 af Tove Ditlevsen
112-119: "Vita Andersen - telegrammer fra desperationen.
s. 120-123: "Jeg er forelsket i dig" af Vita Andersen, Tryghedsnarkomaner
s. 125-127: "Hun ser godt ud" af Vita Andersen, Tryghedsnarkomaner
Desuden læses nedenstående vedhæftede filer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nyhedsformidling
Område: medier
Et forløb om nyhedsformidling med udgangspunkt i bogen "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" (dansklærerforeningen).
Vi arbejde med begreberne nyhedskredsløb, nyhedstrekant, nyhedskriterier og nyhedsgenrer - herunder tv-nyheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kampagnefilm
Område: Medier
Forløbet havde fokus på kampagnefilm - både kommercielle og ikke kommercielle. Forløbet omhandlede desuden filmiske virkemidler.
Forløbet tog udgangspunkt i et samarbejde med Sønderborg Kommune og ekspert i sociale medier Lykke Møller Kristensen om digital trivsel.
Forløbet blev afsluttet med en skolekonkurrence, hvor første årgang dystede om at lave den bedste kampagnefilm om netop digital trivsel.
Kampagnefilm:
Help a Dane (Kræftens bekæmpelse)
Do it for Denmark (Spies)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
LSO. Tv-serier
Forløbet var et tværfagligt forløb i samarbejde med engelsk - eleverne afleverede LSO (lille skiftlig opgave) ved forløbets afslutning.
Fokus i forløbet var tv-serie teori, herunder plot, genrer, karakterer og location samt inddragelse af brugen og effekten af filmiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Universalromantikken
Område: litteratur
I forløbet fokuseres på H.C. Andersens forfatterskab og eventyret som genre - herunder forskelle på kunst og folkeeventyr.
Forløbet tog desuden afsæt i Universalromantikken, hvor begreberne panteisme, organismetanken, digtergeni, natursyn og guldaldertanken var omdrejningspunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
National identitet
Område: Litteratur
Forløbet havde emnet nationalromantik og national identitet som fokus. I løbet af forløbet læste eleverne romanen "Hør lige her" (2020 - nyeste tid) af Gulraiz Sharif med fokus på kulturmøder og national identitet.
Teori via:
Søren Vrist Christensen om nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0
Skønlitteratur:
- "Der er et yndigt land" af Oehlenschläger
- "Langt højere bjerge" af Grundtvig
- "Du gamla, du fria" (svensk) Richard Dybeck
- "Ja, vi elsker dette landet" (norsk) af Bjørnstjerne Bjørnsson
- "Hør lige her" af Gulraiz Sharif (VÆRK)
- "Vi vandt i dag" af Nik og Jay (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Retorik og argumentation - taler
Område: sprog
Forløbet tager udgangspunkt i en lærerproduceret begrebsoversigt (PP) med Ciceros kommunikationsmodel, Toulmins argumentationsmodel, diverse argumenttyper, appelformer og andre virkemidler – inspireret af : Kort og godt om at argumentere for en holdning, Dansklærerforeningen 2006, Dansk i STX, Systime 2012 og Begreb om dansk, Systime 2012 + "Grundbog i retorik" fra Systime (iBog).
Forløbet ledte desuden over i skrivningen af den debatterende artikel om lydbøger er snyd med brug af de to nedenstående tekster:
"Der er noget småbørnsagtigt, noget infantilt, ved sådan at få læst op" (2026) af Jeppe Krogsgaard Christensen
"Hurra for højtlæsning" (2021) af Sophus Helle
"Ser du også lydbøger som “snyd” på læsevægten?" af Søren Schauser
Tekster og materiale til analyse i undervisningen:
- Eksempel på appelformer:
Coca Cola reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=BRYXm3qhA80
- Ciceros pentagram - eksempel: Stoltenbergs tale til minde om Utøya-ofrerne. https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M
- Analyse af tale med fokus på retorik og argumentation:
"Godhavnsdrengene" (2019) af Mette Frederiksen
- Analyse af "Andel-kampagne" om en grønnere fremtid
https://www.youtube.com/watch?v=TgK0p4JCjvk&t=53s ("Det er tid til at ændre billedet af dansk idyl")
https://www.youtube.com/watch?v=o0ymxbkf_J4&t=53s ("Giv plads")
- Analyse af argumentation:
uddrag af Holbergs epistel 395 om censur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud
Område: litteratur
Et forløb med udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud med fokus på særligt kvinderollen, sædelighedsfejden og begrebet naturalisme.
Teori:
- Uddrag fra "Brug Litteraturhistorien" (Systime)
- Søren Vrist Christensen om "Det moderne gennembrud" https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
-
Skønlitteratur:
- Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
- Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
- Tv-serie: "Bridgerton" (Afsnit 1, episode 1) Billeder:
- P. C. Skovgaard: ”Landevej ved herregården Vognserup”, 1849
- H. A. Brendekilde: ”Udslidt”, 1889.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentaren
Område: medier
Værk (dokumentaren - med udgangspunkt i elevernes valgte fagpakker)
Fokus på: fakta, fiktion, fiktionalisering, autenticitetsmarkør, objektivitet.
Teori fra:
- DOX, Granild/Wolfhagen, LRR, 2016, uddrag fra side 21, 26 og 32-44.
- Kulturmagasinet GEJST om dokumentargenrens ”virkelighed” og ”iscenesættelse” (på CFU)
De arbejder med 3 genrer: Observerende, autoritativ og deltagende.
Observerende: "Ingen kender Casper" 2022, 0-22min: https://www.dr.dk/drtv/se/ingen-kender-casper_296991¨
Autoritativ: "Fanget i afhængighed - afsnit 1: Ludomani og porno", 2018: https://www.dr.dk/drtv/episode/fanget-i-afhaengighed_-ludomani-og-porno_52925
Deltagende: "Nul stjerner, sæson 1, afsnit 3: Storbyferie i Kairo", 2019: https://www.dr.dk/drtv/episode/nul-stjerner_-storbyferie-i-kairo_118087
Eleverne arbejder med en dokumentar, som relaterer sig til deres valgte fagpakke. Herefter fremlæggelse af deres analyser
· Pædagogik 1: Alexander, Naemi, Josefine, Laura T Nissen: "Plejehjem bag facaden" (tv2)
· Pædagogik 2: Ida Iversen, Hadberg, Mette Mie, Rrezarta: "Er du mors lille dreng" (Tv2)
· Business: Anna, Bashar, Ida Thy, Miriam, Rasmus: "Den Sorte Svane, afsnit 2" (tv2)
· Science: Celina: "Sådan lever du evigt" (DR)
· Uniform: Bo, Jakob: "Station 2 - Politirapport på patrulje i Mellemøsten" (Tv2)
Sundhed: Laura Johansen, Lina, Marie-Louise, Sofie: "Blodprøverne, der forsvandt" (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernisme
Område: litteratur
Forløbets udgangspunkt er en læsningen af modernistiske og realistiske tekster (kanonforfattere) fra 1900-tallet. For at skabe et mere tematisk forløb blev flere af teksterne læst i en eksistentialistiske ramme med teori fra bogen "Eksistentialisme i dansk" af Liselotte Henriksen - med særligt fokus på Kirkegaards fire stadier: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse. Derudover teori fra "Litteraturhistorien på langs og tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.
Skønlitteratur i forløbet:
Tidlig modernisme
- "Interferens" af Johannes V. Jensen
Socialrealisme
- "Lønningsdag" - Nexø
Ekspressionisme:
- Rio Janerio" - Tom Kristensen
Heretica:
- "Paradisæblerne" - Martin A. Hansen
- "Livets veje" - Blixen
60'er modernisme
- "Under vejr med mig selv" (Digtsamling) af Rifbjerg
- "Hullet" - Peter Seeberg
Verdenslitteratur i oversættelse
- "Foran Loven" af Kafka
Film:
"Druk" (2020) af Thomas Vinterberg
Yderligere materiale: Se nedenstående
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Hiphop
Område: sprog
Forløbet tager udgangspunkt i den såkaldte "guldkædemodel" og uddrag fra RAP Rim rytme og reaktion af Magnus Riisager (DLF 2019).
Følgende sider er brugt til at få et indblik i guldkædemodellen:
7-11, 14-16, 37-41, 44-47, 50-53 og 62-75.
Desuden så vi dokumentarserien "Musikrevolutionen" (DR 2024)
Forløbet begyndte med en folkevise - "Hr Bøsmer i Elverhjem", som blev perspektiveret til "Ses senere" af Artigeardit. Desuden læstes "Præludium" af Blicher, som eleverne remedierede til en hiphop.
Eleverne arbejdede med albummet "Længe Leve" (2023) af Artigeardit og lavede præsentationer af selvvalgte hiphip-sange:
Sofie, Mette, Rrezarta: "Sjakalina" af Tessa
Celina, Ida Thy, Marie-Louise, Naemi: "Ben" af Tessa
Jakob, Bo: "TIl mig selv" af Artigeardit
Miriam og Anna: "Tidligt op" af Gilli
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetitionsforløb
Vi repeterer alle forløb - så I er klar til eksamen.
Links, som fremgår er tilgængelige til skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58674958835",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58674958835",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58674958835"
}