Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Malene Pohle Josefsen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sproghandlinger - samtaleanalyse
Titel 2 Litteraturanalyse og novellesamling
Titel 3 70'erne - optakt til historieopgaven
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Kampagnefilm
Titel 6 LSO. Tv-serier
Titel 7 Universalromantikken
Titel 8 National identitet
Titel 9 Retorik og argumentation - taler
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Dokumentaren
Titel 12 Modernisme
Titel 13 Hiphop
Titel 14 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sproghandlinger - samtaleanalyse

Område: sprog

Forløbet omhandler facework og sproghandlinger, hvor teorien kobles på både medieklip og litterære tekster.
Vi arbejder særligt med:
-  "Rav" af Bjørn Isak (2018)
- Kortfilmen "Dennis" (2007)
- SKAM, afsnit 8, sæson 1 - via DR.DK - produceret af NRK 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litteraturanalyse og novellesamling

Område: Litteratur
Værk: novellesamling "Tyverier" af Thomas Korsgaard (2019) (nyeste tid)

Forløbet introducerede begreberne personkarakteristik, miljø, fortælleforhold, komposition, fremstillingsforhold, tematik og tekstens samlede udsagn (fortolkning).

Skønlitteratur:
- Patienten af Peter Seeberg (1962).

Novellesamling blev fordelt således:
Læst sammen:
"Elsker og elsker"
"Lasagne"
"I bor da meget pænt"
"Jeg ringer fordi"
"Tyverier"

Øvrige noveller blev fordelt:
Det kolde bord: Bashar, Ida, Sofie
En far: Bo, Emilie, Alexander
Selvmordsmanual: Christian, Celina, Laura J
Hestebremser: Jakob, Lina, Donya
I containeren: Jonas, Josefine, Naemi
Drengeting: Oliver, Marie-Louise, Miriam
Der er derfor, vi er her: Oscar, Mette, Laura TN
Plastikposen: Rasmus, Laura H, Rrezarta
Du behøver ikke svare mig: Amina, Anna
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 70'erne - optakt til historieopgaven

Område: litteratur.

Forløbet var optakt til historieopgaven, som blev skrevet om 1970'erne.

I dansk tog vi udgangspunkt i bogen: "Stemmer i 70'erne" (2022) af Karen Wagner, Anne Sæhl og Birgitte Darger (Dansklærerforeningens forlag).
Her læstes siderne:
10-18: "Kulturhistorisk signalement"
26-32 "Tove Ditlevsen - en verdensstjerne fra Vesterbro"
s. 33: "Selvportræt 1" af Tove Ditlevsen, De voksne
s. 34: "Skilsmisse 4" af Tove Ditlevsen, De voksne
s. 35-39: Uddrag af romanen "Gift", del 2, kapitel 5 af Tove Ditlevsen
112-119: "Vita Andersen - telegrammer fra desperationen.
s. 120-123: "Jeg er forelsket i dig" af Vita Andersen, Tryghedsnarkomaner
s. 125-127: "Hun ser godt ud" af Vita Andersen, Tryghedsnarkomaner

Desuden læses nedenstående vedhæftede filer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyhedsformidling

Område: medier

Et forløb om nyhedsformidling med udgangspunkt i bogen "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" (dansklærerforeningen).

Vi arbejde med begreberne nyhedskredsløb, nyhedstrekant, nyhedskriterier og nyhedsgenrer - herunder tv-nyheder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kampagnefilm

Område: Medier

Forløbet havde fokus på kampagnefilm - både kommercielle og ikke kommercielle. Forløbet omhandlede desuden filmiske virkemidler.

Forløbet tog udgangspunkt i et samarbejde med Sønderborg Kommune og ekspert i sociale medier Lykke Møller Kristensen om digital trivsel.
Forløbet blev afsluttet med en skolekonkurrence, hvor første årgang dystede om at lave den bedste kampagnefilm om netop digital trivsel.

Kampagnefilm:
Help a Dane (Kræftens bekæmpelse)
Do it for Denmark (Spies)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 LSO. Tv-serier

Forløbet var et tværfagligt forløb i samarbejde med engelsk - eleverne afleverede LSO (lille skiftlig opgave) ved forløbets afslutning.

Fokus i forløbet var tv-serie teori, herunder plot, genrer, karakterer og location samt inddragelse af brugen og effekten af filmiske virkemidler.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Universalromantikken

Område: litteratur

I forløbet fokuseres på H.C. Andersens forfatterskab og eventyret som genre - herunder forskelle på kunst og folkeeventyr.

Forløbet tog desuden afsæt i Universalromantikken, hvor begreberne panteisme, organismetanken, digtergeni, natursyn og guldaldertanken var omdrejningspunkt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 National identitet

Område: Litteratur

Forløbet havde emnet nationalromantik og national identitet som fokus. I løbet af forløbet læste eleverne romanen "Hør lige her" (2020 - nyeste tid) af Gulraiz Sharif med fokus på kulturmøder og national identitet.

Teori via:
Søren Vrist Christensen om nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0

Skønlitteratur:
- "Der er et yndigt land" af Oehlenschläger
- "Langt højere bjerge" af Grundtvig
- "Du gamla, du fria" (svensk) Richard Dybeck
- "Ja, vi elsker dette landet" (norsk) af Bjørnstjerne Bjørnsson
- "Hør lige her" af Gulraiz Sharif (VÆRK)
- "Vi vandt i dag" af Nik og Jay (2012)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Retorik og argumentation - taler

Område: sprog

Forløbet tager udgangspunkt i en lærerproduceret begrebsoversigt (PP) med Ciceros kommunikationsmodel, Toulmins argumentationsmodel, diverse argumenttyper, appelformer og andre virkemidler – inspireret af : Kort og godt om at argumentere for en holdning, Dansklærerforeningen 2006, Dansk i STX, Systime 2012 og Begreb om dansk, Systime 2012 + "Grundbog i retorik" fra Systime (iBog).

Forløbet ledte desuden over i skrivningen af den debatterende artikel om lydbøger er snyd med brug af de to nedenstående tekster:
"Der er noget småbørnsagtigt, noget infantilt, ved sådan at få læst op" (2026) af Jeppe Krogsgaard Christensen
"Hurra for højtlæsning" (2021) af Sophus Helle
"Ser du også lydbøger som “snyd” på læsevægten?" af Søren Schauser


Tekster og materiale til analyse i undervisningen:
- Eksempel på appelformer:
Coca Cola reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=BRYXm3qhA80

- Ciceros pentagram - eksempel: Stoltenbergs tale til minde om Utøya-ofrerne. https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M

- Analyse af tale med fokus på retorik og argumentation:
"Godhavnsdrengene" (2019) af Mette Frederiksen

- Analyse af "Andel-kampagne" om en grønnere fremtid
https://www.youtube.com/watch?v=TgK0p4JCjvk&t=53s ("Det er tid til at ændre billedet af dansk idyl")
https://www.youtube.com/watch?v=o0ymxbkf_J4&t=53s ("Giv plads")

- Analyse af argumentation:
uddrag af Holbergs epistel 395 om censur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det moderne gennembrud

Område: litteratur

Et forløb med udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud med fokus på særligt kvinderollen, sædelighedsfejden og begrebet naturalisme.

Teori:
- Uddrag fra "Brug Litteraturhistorien" (Systime)
- Søren Vrist Christensen om "Det moderne gennembrud" https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
-
Skønlitteratur:
- Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
- Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
- Tv-serie: "Bridgerton" (Afsnit 1, episode 1) Billeder:
- P. C. Skovgaard: ”Landevej ved herregården Vognserup”, 1849
- H. A. Brendekilde: ”Udslidt”, 1889.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dokumentaren

Område: medier
Værk (dokumentaren - med udgangspunkt i elevernes valgte fagpakker)

Fokus på: fakta, fiktion, fiktionalisering, autenticitetsmarkør, objektivitet.

Teori fra:
- DOX, Granild/Wolfhagen, LRR, 2016, uddrag fra side 21, 26 og 32-44.
- Kulturmagasinet GEJST om dokumentargenrens ”virkelighed” og ”iscenesættelse” (på CFU)

De arbejder med 3 genrer: Observerende, autoritativ og deltagende.

Observerende: "Ingen kender Casper" 2022, 0-22min: https://www.dr.dk/drtv/se/ingen-kender-casper_296991¨

Autoritativ: "Fanget i afhængighed - afsnit 1: Ludomani og porno", 2018: https://www.dr.dk/drtv/episode/fanget-i-afhaengighed_-ludomani-og-porno_52925

Deltagende: "Nul stjerner, sæson 1, afsnit 3: Storbyferie i Kairo", 2019: https://www.dr.dk/drtv/episode/nul-stjerner_-storbyferie-i-kairo_118087

Eleverne arbejder med en dokumentar, som relaterer sig til deres valgte fagpakke. Herefter fremlæggelse af deres analyser

· Pædagogik 1: Alexander, Naemi, Josefine, Laura T Nissen: "Plejehjem bag facaden" (tv2)
· Pædagogik 2: Ida Iversen, Hadberg, Mette Mie, Rrezarta: "Er du mors lille dreng" (Tv2)
· Business: Anna, Bashar, Ida Thy, Miriam, Rasmus: "Den Sorte Svane, afsnit 2" (tv2)
· Science: Celina: "Sådan lever du evigt" (DR)
· Uniform: Bo, Jakob: "Station 2 - Politirapport på patrulje i Mellemøsten" (Tv2)
Sundhed: Laura Johansen, Lina, Marie-Louise, Sofie: "Blodprøverne, der forsvandt" (DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Modernisme

Område: litteratur

Forløbets udgangspunkt er en læsningen af modernistiske og realistiske tekster (kanonforfattere) fra 1900-tallet. For at skabe et mere tematisk forløb blev flere af teksterne læst i en eksistentialistiske ramme med teori fra bogen "Eksistentialisme i dansk" af Liselotte Henriksen - med særligt fokus på Kirkegaards fire stadier: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse. Derudover teori fra "Litteraturhistorien på langs og tværs" af Barbara Kjær-Hansen m.fl.

Skønlitteratur i forløbet:

Tidlig modernisme
- "Interferens" af Johannes V. Jensen

Socialrealisme
- "Lønningsdag" - Nexø

Ekspressionisme:
- Rio Janerio" -  Tom Kristensen

Heretica:
- "Paradisæblerne" - Martin A. Hansen

- "Livets veje" - Blixen

60'er modernisme
- "Under vejr med mig selv" (Digtsamling) af Rifbjerg
- "Hullet" -  Peter Seeberg

Verdenslitteratur i oversættelse
- "Foran Loven" af Kafka

Film:
"Druk" (2020) af Thomas Vinterberg


Yderligere materiale: Se nedenstående
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Hiphop

Område: sprog

Forløbet tager udgangspunkt i den såkaldte "guldkædemodel" og uddrag fra RAP Rim rytme og reaktion af Magnus Riisager (DLF 2019).
Følgende sider er brugt til at få et indblik i guldkædemodellen:
7-11, 14-16, 37-41, 44-47, 50-53 og 62-75.
Desuden så vi dokumentarserien "Musikrevolutionen" (DR 2024)

Forløbet begyndte med en folkevise - "Hr Bøsmer i Elverhjem", som blev perspektiveret til "Ses senere" af Artigeardit. Desuden læstes "Præludium" af Blicher, som eleverne remedierede til en hiphop.

Eleverne arbejdede med albummet "Længe Leve" (2023) af Artigeardit og lavede præsentationer af selvvalgte hiphip-sange:

Sofie, Mette, Rrezarta: "Sjakalina" af Tessa
Celina, Ida Thy, Marie-Louise, Naemi: "Ben" af Tessa
Jakob, Bo: "TIl mig selv" af Artigeardit
Miriam og Anna: "Tidligt op" af Gilli
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Repetitionsforløb

Vi repeterer alle forløb - så I er klar til eksamen.
Links, som fremgår er tilgængelige til skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer