Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jens Krause, Johan Knud Vad Knudsen
|
Hold
|
2023 En/w (1w En, 2w En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Family
Emnet for dette forløb er 'Family'. De fleste har en, og vi læser nogle tekster der behandler emnet på hver deres måde. Teksterne er ikke lange, og vi har fokus på nærlæsning af tekster og brugen af den engelskfaglige værktøjskasse, der er grundlaget for analyse og fortolkning..
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream EKSAMEN
Martin Luther King Jr.: I Have A Dream
Call Me Arnold, beretning af Arnold Schwarzenegger
The American Way of Life - illustration
ch. 2, Basic American Values and Beliefs (to kapitler fra The American Way, Kearny, Prentice Hall 1984)
Like Mexicans, af Gary Soto (i: Bjørn Christensen: Looking for America, systime)
Movie: The Jerk (1979) dir. Carl Reiner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Australia EKSAMEN
Waltzing Matilda
Eric Bogle: I Hate Wogs
Aborigines
Three Aborigine Legends
Immigration
The Drover's Wife
film:
Crocodile Dundee (1986)
group presentations:
Architecture
The Outback
The Aborigines
The Great Barrier Reef and Ayers Rock
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Haves and Have-Nots EKSAMEN
pair chat poverty
“Vocabulary”, p.90
Wendy Vukosa: “As 14m Africans face death by starvation food giants are sued for ‘making people fat’”, p.92-93
Wendy Vukosa: “Food giants are sued ‘for making people fat’”, p.96-97
No author mentioned: “McDonald’s The facts”, p.98-99
(from “The Haves and Have-Nots 1”)
Roger McGough: “The Commission“, p. 100
(from “The Haves and Have-Nots 2”)
Video “The rich, the poor and the trash” https://www.youtube.com/watch?v=G_e7eFSkEjw
+ worksheet
Video: ”St. Joseph, Missouri”, https://www.youtube.com/watch?v=hkRGPNYoUHg
+ worksheet
4 excerpts from Hans Rosling: Factfulness, 2018
“test”
”4 Levels”
”Overdramatic Worldview”
”Improvements”
projektarbejde hvor eleverne skulle finde en god sag at bruge 1,5 mio. på og samtidig brande et firma (60 min., produkt: en video)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Race, class, gender and sport in the UK EKSAMEN
I dette forløb arbejder vi med race, køn og klasse i UK set gennem sportens prisme. Vi arbejder med:
Sportens opdragende kvaliteter i 1800-tallet
Maskulinitetsidealer - hos RB Powell, hooligans, Gareth Southgate, Franklin Foer
Kolonitiden set gennem især cricket og rugby
Raceproblemer i nutidens England - med bl.a. baggrundsstof om Windrush Generation og racismeberetninger fra BBC
Nord vs. syd - med sange af Sam Fender fra Newcastle
Atletaktivisme - med bl.a. Marcus Rashfords brev til parlamentet
Kernetekster:
"How football explains the sentimental hooligan" af Franklin Foer (2004) - excerpt from novel - 4 ns
"Dear England" af Gareth Southgate (2021) - essay - 4,5 ns
"Green Street Hooligans" (2005) af Lexi Alexander - film - ca. 120 min
"Sunderland 'til I Die" (2019) - s1ep1 - ca. 45 min
"Victorian Sport" by BBC History - ca. 4 ns
"Scouting for Boys" by Robert Baden Powell - extracts - ca. 5 ns
"Gareth Southgate’s England team have shown us more caring ways of being a man" by Stephen Burrell, Durham University (2021) - ca. 3 ns
"The Borders" by Sam Fender (2021) - ca. 2 ns
"A country divided: Why England's North vs. South divide is getting worse" by Katie Burton (2021) in Geographical - ca. 7 ns
"The Empire Comes Home" - Chapter 10 in "UK Now", Systime - ca. 4 ns
"An Open Letter to All MP's in Parliament" by Marcus Rashford (2021) - 3 ns
"10 people share their experiences of racism across all levels of the game" (BBC) - online material
I alt: Ca. 40 ns.
Kernestof:
Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Non-fiction essay on veganism (from old exam)
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Oh the Horror! Monsters and the human mind EKSAMEN
I dette forløb arbejder vi med Horror, en underfundig og lettere overset genre, der på sin egen måde taler til noget i os alle: Frygten, der lurer lige under overfladen. Vi har arbejdet med Horror fra tre forskellige perspektiver: Som et spejl af den menneskelige psyke, som et spejl på samfundet og som et spejl på den menneskelige biologiske natur.
Kernetekster:
'The Summer People' af Shirley Jackson (1950) - ca. 13 ns
"The Horror! The Horror!" af Mathias Clasen (2010) - ca. 7,5 ns
"Introduction" from "Horror" by Drisdal and Hansen (2016) - ca. 2,5 ns
"The Uncanny" - Sigmund Freud (1919) - ca. 2,5 ns
"Why We Crave Horror Stories" by Stephen King (1982) - ca. 2,5 ns
"The Boogeyman" by Stephen King (1973) - ca. 10 ns
"Her Body, Himself" by Carol Clover (1987) - ca. 3,5 ns
"Dracula" by Bram Stoker (1897) excerpts - ca. 3 ns
"American Horror Story" (2011) season 1 ep. 1 - ca. 60 min
"Why Is Horror So Fun?", Unexplainable (podcast) - ca. 22 min
"World War Z" by Max Brooks (2006) excerpt - ca. 9 ns
"World War Z" (2013) - movie - ca. 120 min
"Jaws" by Peter Benchley (1974) excerpt - ca. 3 ns
I alt: Ca. 55 ns
Kernestof:
Principper for tekstopbygning
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Udtale, ordforråd og idiomer
Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Presentation on horror
|
27-11-2024
|
Written assignment on "Dracula"
|
19-12-2024
|
Analytical essay on "The Summer People"
|
16-02-2025
|
Resubmission of essay on "The Summer People"
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nigeria and Purple Hibiscus EKSAMEN
I dette forløb læser vi "Purple Hibiscus" af Chimamanda Ngozi Adichie (306 ns)
Som optakt hertil har vi haft kort om Nigerias historie (ca. 3 ns)
Vi har set "The Danger of a Single Story" - en TED-talk af samme forfatter og talt om fordomme om kontinentet - ca. 17 min
Vi har set et afsnit af tv-serien "Shuga", der handler om HIV og ungdomsliv i Nigeria og analyseret den - ca. 22 min.
Vi har læst "Rasa", et digt af Chris Abani om musikeren Fela Kuti (1 ns).
Vi har også talt om postkolonialisme og læst et uddrag af Chinua Achebes "Things Fall Apart" (ca. 3 ns).
I alt: Ca. 315 ns
Kernestof:
Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Udtale, ordforråd og idiomer
Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
25-02-2025
|
2w En skr. sygeprøve
|
02-05-2025
|
Written assignment on non-fiction
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58680515036",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58680515036",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58680515036"
}