Holdet 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jens Krause, Johan Knud Vad Knudsen
Hold 2023 En/w (1w En, 2w En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Family
Titel 2 The American Dream EKSAMEN
Titel 3 Australia EKSAMEN
Titel 4 The Haves and Have-Nots EKSAMEN
Titel 5 Race, class, gender and sport in the UK EKSAMEN
Titel 6 Oh the Horror! Monsters and the human mind EKSAMEN
Titel 7 Nigeria and Purple Hibiscus EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Family

Emnet for dette forløb er 'Family'. De fleste har en, og vi læser nogle tekster der behandler emnet på hver deres måde. Teksterne er ikke lange, og vi har fokus på nærlæsning af tekster og brugen af den engelskfaglige værktøjskasse, der er grundlaget for analyse og fortolkning..
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The American Dream EKSAMEN

Martin Luther King Jr.: I Have A Dream

Call Me Arnold, beretning af Arnold Schwarzenegger

The American Way of Life - illustration

ch. 2, Basic American Values and Beliefs (to kapitler fra The American Way, Kearny, Prentice Hall 1984)

Like Mexicans, af Gary Soto (i: Bjørn Christensen: Looking for America, systime)


Movie: The Jerk (1979) dir. Carl Reiner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Australia EKSAMEN

Waltzing Matilda
Eric Bogle: I Hate Wogs
Aborigines
Three Aborigine Legends
Immigration
The Drover's Wife

film:
Crocodile Dundee (1986)

group presentations:
Architecture
The Outback
The Aborigines
The Great Barrier Reef and Ayers Rock
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The Haves and Have-Nots EKSAMEN

pair chat poverty

“Vocabulary”, p.90
Wendy Vukosa: “As 14m Africans face death by starvation food giants are sued for ‘making people fat’”, p.92-93
Wendy Vukosa: “Food giants are sued ‘for making people fat’”, p.96-97
No author mentioned: “McDonald’s The facts”, p.98-99
(from “The Haves and Have-Nots 1”)

Roger McGough: “The Commission“, p. 100
(from “The Haves and Have-Nots 2”)

Video “The rich, the poor and the trash” https://www.youtube.com/watch?v=G_e7eFSkEjw
+ worksheet

Video: ”St. Joseph, Missouri”, https://www.youtube.com/watch?v=hkRGPNYoUHg
+ worksheet

4 excerpts from Hans Rosling: Factfulness, 2018
“test”
”4 Levels”
”Overdramatic Worldview”
”Improvements”

projektarbejde hvor eleverne skulle finde en god sag at bruge 1,5 mio. på og samtidig brande et firma (60 min., produkt: en video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Race, class, gender and sport in the UK EKSAMEN

I dette forløb arbejder vi med race, køn og klasse i UK set gennem sportens prisme. Vi arbejder med:

Sportens opdragende kvaliteter i 1800-tallet

Maskulinitetsidealer - hos RB Powell, hooligans, Gareth Southgate, Franklin Foer

Kolonitiden set gennem især cricket og rugby

Raceproblemer i nutidens England - med bl.a. baggrundsstof om Windrush Generation og racismeberetninger fra BBC

Nord vs. syd - med sange af Sam Fender fra Newcastle

Atletaktivisme - med bl.a. Marcus Rashfords brev til parlamentet

Kernetekster:

"How football explains the sentimental hooligan" af Franklin Foer (2004) - excerpt from novel - 4 ns

"Dear England" af Gareth Southgate (2021) - essay - 4,5 ns

"Green Street Hooligans" (2005) af Lexi Alexander - film - ca. 120 min

"Sunderland 'til I Die" (2019) - s1ep1 - ca. 45 min

"Victorian Sport" by BBC History - ca. 4 ns

"Scouting for Boys" by Robert Baden Powell - extracts - ca. 5 ns

"Gareth Southgate’s England team have shown us more caring ways of being a man" by Stephen Burrell, Durham University (2021) - ca. 3 ns

"The Borders" by Sam Fender (2021) - ca. 2 ns

"A country divided: Why England's North vs. South divide is getting worse" by Katie Burton (2021) in Geographical - ca. 7 ns

"The Empire Comes Home" - Chapter 10 in "UK Now", Systime - ca. 4 ns

"An Open Letter to All MP's in Parliament" by Marcus Rashford (2021) - 3 ns

"10 people share their experiences of racism across all levels of the game" (BBC) - online material

I alt: Ca. 40 ns.

Kernestof:

Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster

Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction essay on veganism (from old exam) 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Oh the Horror! Monsters and the human mind EKSAMEN

I dette forløb arbejder vi med Horror, en underfundig og lettere overset genre, der på sin egen måde taler til noget i os alle: Frygten, der lurer lige under overfladen. Vi har arbejdet med Horror fra tre forskellige perspektiver: Som et spejl af den menneskelige psyke, som et spejl på samfundet og som et spejl på den menneskelige biologiske natur.

Kernetekster:

'The Summer People' af Shirley Jackson (1950) - ca. 13 ns

"The Horror! The Horror!" af Mathias Clasen (2010) - ca. 7,5 ns

"Introduction" from "Horror" by Drisdal and Hansen (2016) - ca. 2,5 ns

"The Uncanny" - Sigmund Freud (1919) - ca. 2,5 ns

"Why We Crave Horror Stories" by Stephen King (1982) - ca. 2,5 ns

"The Boogeyman" by Stephen King (1973) - ca. 10 ns

"Her Body, Himself" by Carol Clover (1987) - ca. 3,5 ns

"Dracula" by Bram Stoker (1897) excerpts - ca. 3 ns

"American Horror Story" (2011) season 1 ep. 1 - ca. 60 min

"Why Is Horror So Fun?", Unexplainable (podcast) - ca. 22 min

"World War Z" by Max Brooks (2006) excerpt - ca. 9 ns

"World War Z" (2013) - movie - ca. 120 min

"Jaws" by Peter Benchley (1974) excerpt - ca. 3 ns

I alt: Ca. 55 ns


Kernestof:

Principper for tekstopbygning

Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Udtale, ordforråd og idiomer

Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Presentation on horror 27-11-2024
Written assignment on "Dracula" 19-12-2024
Analytical essay on "The Summer People" 16-02-2025
Resubmission of essay on "The Summer People" 17-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nigeria and Purple Hibiscus EKSAMEN

I dette forløb læser vi "Purple Hibiscus" af Chimamanda Ngozi Adichie (306 ns)

Som optakt hertil har vi haft kort om Nigerias historie (ca. 3 ns)

Vi har set "The Danger of a Single Story" - en TED-talk af samme forfatter og talt om fordomme om kontinentet - ca. 17 min

Vi har set et afsnit af tv-serien "Shuga", der handler om HIV og ungdomsliv i Nigeria og analyseret den - ca. 22 min.

Vi har læst "Rasa", et digt af Chris Abani om musikeren Fela Kuti (1 ns).

Vi har også talt om postkolonialisme og læst et uddrag af Chinua Achebes "Things Fall Apart" (ca. 3 ns).

I alt: Ca. 315 ns


Kernestof:

Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner

Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Udtale, ordforråd og idiomer

Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 25-02-2025
2w En skr. sygeprøve 02-05-2025
Written assignment on non-fiction 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer