Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Dragana Rasmussen, Kirsten Galsgaard Lüders
|
Hold
|
2023 Ke/w (1w Ke, 2w Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
I gang med kemi
Formålet med forløbet er at få en forståelse for, hvordan man kan bruge symboler og modeller til at beskrive kemi.
Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem og atomets opbygning.
Tilstandsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kagekemi
Faglige mål:
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simpelt kemisk eksperiment.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Kernestof:
Mængdeberegning i relation til reaktionsskemaer
Kemisk bindingstype: Ionbinding
Uorganisk kemi: Stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse af udvalgte ionforbindelser.
Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, vejeanalyse
Eksperimentelt arbejde:
Bageforsøg (tilrettelægges selv i grupper)
Forsøg med kemiske hævemidler (kvalitativt)
Opvarmning af natron (kvantitativt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Makromolekyler i fødevarer
I skal lære om den kemiske opbygning af fødevarer, sådan at I får et endnu bedre grundlag for at forstå den biokemi, som I møder i biologitimerne.
I løbet af dette forløb har I bl.a. lært om
- Molekyler og bindingstyper
- Polaritet og blandbarhed
- Simple organiske molekylers navngivning og egenskaber
- Makromolekylers opbygning og egenskaber
- Forskellige repræsentationsformer af molekyler.
- Laboratoriesikkerhed
Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer i forbindelse med molekyler (uorganiske og organiske)
Kemiske bindingstype: Elektronparbinding/kovalent binding
Tilstandsformer og opløselighedsforhold
Organisk kemi: Stofkendskab, opbygning, egenskaber og anvendelse for carbonhydrider (og lidt om alkoholer og carboxylsyrer).
Eksempler på makromolekyler: Proteiner, polysakkarider, fedtsyrer og triglycerider.
Organiske reaktionstyper: Substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Demoforsøg:
Påvisning af halogenidioner
Polære og upolære stoffer. (Iod og kaliumpermanganats opløselighed i tetraclormethan, hexan og vand. Samt disse stoffers opløselighedsforhold).
Eksperimentelt arbejde:
Vandopløselighed
Reaktion mellem brom og hexan
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Saltes opløsninger
Vi har haft et kort forløb med fokus på saltes opløselighed i vand og eksperimentelt arbejde.
Kernestof:
Fældningsreaktioner
Eksperiment arbejde:
Krystalvand i kobber(II)sulfat
Kaliumnitrats opløselighed i vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spektrofotometri og chromatografi
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- eksperimentelle metoder: spektrofotometri og chromatografi
- polaritet
- komplekser
- organiske stoffer med farver
- Spektrofotometri
- TLC
Metode:
• Kombination af deduktivt og induktivt
• Socialform: Klasse, gruppe og individuel
• Aktivitetsform: præsenterende, elevaktiverende, samarbejdende, vejledende, selvstændigt
• Variation: en blanding af teori og eksperimentelt arbejde
• Sekvensering i enkelte moduler
• Progression: Mellemlang til langsigtet
• Taksonomi: Blooms taksnomi fra forståelse til vurdering og skabelse
Materialer:
- Basis kemi B, sider: 178-190
- Kend kemien 1, kromatografi, s. 34-37
- Øvelsesvejledning "Spektrofotometri og kromatografi af plantepigmenter"
- 3 Videoer fra Gymnasiekemi B om spektrofotometri (https://www.gymnasiekemi.com/b-a.html)
Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback
• Summativ- rapport og mundtlig afrapportering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mygind, Helge m.fl.: BASISKEMI C 2. UDGAVE, Praxis; sider: 31-51, 53-77
-
Til timen:
-
Hvordan "læser" man kemi?
-
Vi arbejder med stofmængde- og koncentrationsberegninger i dag.
-
Opgaver 50,52,53,58,68,71,72,73
-
Se alle 3 videoer og derefter besvar arbejdsark, som ligger under Opgaver på lectio. Besvarelser skal afleveres individuelt. Hvis I har brug for bogen er det Basis kemi B på praxis.
-
KK1_31_34_Chromatografi.pdf
-
Øvelsesvejledning spektrofotometri og chromatografi af plantepigmenter.docx
-
Spektrofotometri af plantepigmenter_øvelsesvejledning_redigiret.pdf
-
Dagens plan:
-
Plan:
-
Vi opsamler på spektrofotometri (for nu) og TLC, som en del af kromatografi.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spektrofotometri
|
09-09-2024
|
Spektrofotometri og chromatografi-plantepigmenter
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Redoxreaktioner
Formål:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemisk identitet og metoder
Indhold/kernestof:
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- forskellige typer af titrering (redox-titrering)
Materiale:
- Basis kemi C, sider 173-178
- Demoforsøg "Afbrænding af Mg-bånd", "Reduktion af permanganat",
- udvalgte delforsøg fra "Faktorer, der påvirker reaktionshastighed"
Evaluering:
- formativ: foreløbig feedback
- summativ: rapport og mundtlig afrapportering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsopgaver-redoxreaktioner
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Reaktionshastighed
Faglige mål:
Repræsentations- og modelleringskompetencer:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng (Excell til grafen)
Empirikometencer:
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
Formidlingskompetencer:
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammen knytte teori og eksperimenter
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Indhold/kernestof:
- Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Metoder:
- Deduktivt (fra abstrakt til konkret)
- Socialform: klasse, gruppe og indiviuelt
- Arbejdsform: præsenterende, samarbejdende, selvstændigt og eksperimentelt
- Variation mellem oplæg-demoforsøg- gruppearbejde (forberedelse til forøsg)- eksperimentelt arbejde
- Progres: fra mellemlangt til langsigtet
- Taksonomi: fra forståelse til syntese og vurdering
Materiale:
- Basis kemi B, kapitel 1, s. 7-26
- Kend kemien 2, s. 205-209
- Øvelsesvejledning fra Basis kemi B eksperimenter:
o Reaktion mellem thiosulfat og HCl
- Øvelsesvejledning fra Bioteknologi A, bind 3:
o Faktorer der påvirker reaktionshastighed
- Kemiske demonstrationsforsøg:
o Forsøg nr 46: Landolt’ s forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktion mellem HCl og thiosulfat
|
15-12-2024
|
Landolt og faktorer...
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Kemiske ligevægte
Faglige mål:
Repræsentations- og modelleringskompetencer
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelse og til analyse af bioteknologiske problemstillinger beskrive enkle Empirikompetencer
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologiske materiale
• Analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formidlingskompetencer
• Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer ved brug af fagbegreber, fagsprog relevante repræsentationer og modeller
• At bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Perspektiveringskompetencer
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof:
Homogene kemiske ligevægte og forskydning af dem på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
Metode:
• Kombination af deduktivt og induktivt
• Socialform: Klasse, gruppe og individuel
• Aktivitetsform: præsenterende, samarbejdende, vejledende, selvstændigt
• Variation og sekvensering af timer: oplæg- video- arbejdsark
• Progression: Mellemlang til langsigtet
• Taksonomi: Blooms taksnomi fra forståelse til vurdering og skabelse
• Differentiering: Ingen (klasseundervisning), segmentær, heterogen og individuel
Materiale:
• Basis kemi B, s. 29-40, 40-45
Øvelsesvejledning "Forskydning af en kemisk ligevægt" fra Bioteknologi A, bind 2
• Mette's kemi's video "Indgreb i en kemisk ligevægt"
- Demoforsøg- Cobalt (II) chlorid)
Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback i lektionerne
• Summativ- journal
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forskydning af en kemisk ligevægt
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Syre-basereaktioner
Syrer og baser i biologiske systemer
Faglige formål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelse og til analyse af kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
- Tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng (Logger-pro )
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Kernestof:
syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
Materialer:
• Basis kemi C, s. 153-170
• Basis kemi B, s. 73-92; 107-112
• Øvelsesvejledninger til:
o Titrering af afløbsrens, I gang med kemi (demoforsøg)
o Titrering af saltsyre med natriumhydroxid, Basis kemi B eksperimenter
o Titrering af eddikesyre med natriumhydroxyd, Basis kemi B eksperimenter
Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback i lektionerne og til hjemmearbejdet
• Summativ- rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
-
BASISKEMI B; sider: 73-81
-
Syrer, baser og amfolytter | Kemi C - 17
-
Korresponderende syre-basepar | Kemi B - Syrer og baser 2
-
Spørgsmål til lektier (skal afleveres som hjemmearbejde i onenote):
-
Mygind, Helge m.fl.: BASISKEMI C 2. UDGAVE, Praxis; sider: 153-161
-
Indgangsquiz- se videoer om pH beregninger så kan I svare på quizzet
-
pH-skalaen | Kemi C - 18
-
Syrer og baser, pH, Kₛ og K₆ | Kemi B - Syrer og baser 1
-
Udgangsquiz
-
Mygind, Helge m.fl.: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 162-167
-
pH i stærke og ikke-stærke syrer | Kemi B - Syrer og baser 3
-
Syrer og baser, pH, Kₛ og K₆ | Kemi B - Syrer og baser 1
-
Neutralisering og titrering | Kemi C - 19
-
Titrering af monohydrone syrer | Kemi B - Syrer og baser 6
-
Vi holder ved vores plan. 4 grupper laver forsøg og 3 andre fremlægger forsøgets fremgangsmøde og teori for mig. Grupper som laver forsøg- begynder at arbejde med rapportens resultater og diskussion, mens fremlæggelsesgrupper skriver teori til rappor
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syre-basetitreringer
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vinens kemi
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhænganvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- eksempel på makromolekyler
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
Supplerende stof:
- Vinproduktion og organiske stofklasser
Materiale:
- Basis kemi B, s. 143-173
Sådan fremstilles vin fra druer derhjemme: 8 lette opskrifter
Hurtig vinfremstilling
https://www.vinosupremo.dk/blogs/nyheder/hjemmelavet-vin-opskrift
Gymnasiekemi B- videoer om organisk kemi og intermolekylære bindinger
(https://www.gymnasiekemi.com/b-a.html)
Kend kemien 2- Vinens kemi s.136-168, pdf. på Onenote
Små forsøg:
- Oxidation af alkoholer
- Påvisning af ioner (jern(II), cobber(II), sulfat og chlorid) fra Kend kemien 2
- Frugtduftende estere
Metode:
- projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oversigt over carbonhydrider_opgave.docx
-
Repetition- vi laver en fælles tabel og udfylder den med de vigtigste om carbonhydrider. Se video om alkaner og alkener på Gymnasiekemi Bog udfyld tabel på SOST_2023Kew under carbonhydrider (tilføj gerne flere rækker hvis nødvendigt).
-
BASISKEMI B; sider: 117-135, 143-155, 158-162, 167-170
-
Alkoholer | Kemi B - Organisk kemi 3
-
24. Primære, sekundære og tertiære alkoholer.docx
-
Hjemmelavet Vin Opskrift: Trin-for-Trin Guide til Hjemmelavet Vin
-
Læs opskriften med fokus på trin 1 og trin 2 og omregn alle mængder til 2 og 3 kg vindruer.
-
Vinproduktion_fremgangsmåde.docx
-
Aldehyder og ketoner | Kemi B - Organisk kemi 4
-
Udfyld tabellen!
-
Carboxylsyrer | Kemi B - Organisk kemi 5
-
Det vigtigste om organiske stofklasser.docx
-
I timen: Vinsyre- en grundig analyse af vinsyre!
-
Opgave til timen: Besvar de første 6 punkter i opsamling på forløbet på side 191, på papiret og aflever besvarelser i slutning af timen.
-
Magne, Rasmus, Hector og Mathias fremlægger forsøg "Titrering af ethansyre"
-
Afsnit
-
Vi ser videoen om estere sammen og derefter har vi et lille forsøgsbasar i lab 1 og 2, dvs. der er forberedt 5-6 små forsøg, som handler om organiske stofklasser (alkoholer, aldehyder og ketoner, carboxylsyrer og estere), garve syrer og mineraler og
-
Frugtduftende_estere_øvelsesvejledning.pdf
-
Estere | Kemi B - Organisk kemi 6
-
Koncentration_af_syre_i_vin_ øvelsesvejledning.pdf
-
Påvisning_af_sulfat_phosphat_og_chlorid_i_vin_øvelsesvejledning.pdf
-
Påvisning_af_jern_og_kobber_i_vin_øvelsesvejledning.pdf
-
Vinens_kemi_Små_forsøg_oversigt.docx
-
Pvisning_af_sulfat_phosphat_og_chlorid_i_vin_øvelsesvejledning.pdf
-
Vinens_kemi_Små_forsøg_oversigt (1).docx
-
Vi arbejder med estere og alkoholer, så efter Semins og Jonas' fremlæggelse.
-
Opgaver 95-97 på side 146; opgave 104 b) på side 155; og opgaver 119 og 120 på side 170
-
Facit til opgaver om alkoholer og estere.docx
-
Dagens opgaver:
-
Arbejdsopgaver om aldehyder og ketoner.
-
Facit til opgaver om aldehyder og ketoner.docx
-
I dag skal vi stoppe gæring ved at tilsætte kaliumsorbat (Hvad er kaliumsorbat? Molekyle eller ionforbindelse?). Da I rejser næste uge så vil jeg klargøre vinen og tappe den på flasker som I tager med I løbet af ugen. Vi skal også lave etiketter til
-
HUSK at tage nogle flaske til jeres vin!
-
Test er med hjælpemidler:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vinens kemi
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Uorganisk kemi
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- spektrofotometri
Materiale:
Basis kemi B, s. 247-278
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Uorganisk kemi- spektrofotometri
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681041814",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681041814",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681041814"
}