Holdet 2023 Ke/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Dragana Rasmussen, Kirsten Galsgaard Lüders
Hold 2023 Ke/w (1w Ke, 2w Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I gang med kemi
Titel 2 Kagekemi
Titel 3 Makromolekyler i fødevarer
Titel 4 Saltes opløsninger
Titel 5 Spektrofotometri og chromatografi
Titel 6 Redoxreaktioner
Titel 7 Reaktionshastighed
Titel 8 Kemiske ligevægte
Titel 9 Syre-basereaktioner
Titel 10 Vinens kemi
Titel 11 Uorganisk kemi
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I gang med kemi

Formålet med forløbet er at få en forståelse for, hvordan man kan bruge symboler og modeller til at beskrive kemi.

Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem og atomets opbygning.
Tilstandsformer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kagekemi

Faglige mål:
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simpelt kemisk eksperiment.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.

Kernestof:
Mængdeberegning i relation til reaktionsskemaer
Kemisk bindingstype: Ionbinding
Uorganisk kemi: Stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse af udvalgte ionforbindelser.
Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, vejeanalyse

Eksperimentelt arbejde:
Bageforsøg (tilrettelægges selv i grupper)
Forsøg med kemiske hævemidler (kvalitativt)
Opvarmning af natron (kvantitativt)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Makromolekyler i fødevarer

I skal lære om den kemiske opbygning af fødevarer, sådan at I får et endnu bedre grundlag for at forstå den biokemi, som I møder i biologitimerne.

I løbet af dette forløb har I bl.a. lært om
- Molekyler og bindingstyper
- Polaritet og blandbarhed
- Simple organiske molekylers navngivning og egenskaber
- Makromolekylers opbygning og egenskaber
- Forskellige repræsentationsformer af molekyler.
- Laboratoriesikkerhed

Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer i forbindelse med molekyler (uorganiske og organiske)
Kemiske bindingstype: Elektronparbinding/kovalent binding
Tilstandsformer og opløselighedsforhold
Organisk kemi: Stofkendskab, opbygning, egenskaber og anvendelse for carbonhydrider (og lidt om alkoholer og carboxylsyrer).
Eksempler på makromolekyler: Proteiner, polysakkarider, fedtsyrer og triglycerider.
Organiske reaktionstyper: Substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Demoforsøg:
Påvisning af halogenidioner
Polære og upolære stoffer. (Iod og kaliumpermanganats opløselighed i tetraclormethan, hexan og vand. Samt disse stoffers opløselighedsforhold).

Eksperimentelt arbejde:
Vandopløselighed
Reaktion mellem brom og hexan
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Saltes opløsninger

Vi har haft et kort forløb med fokus på saltes opløselighed i vand og eksperimentelt arbejde.

Kernestof:
Fældningsreaktioner

Eksperiment arbejde:
Krystalvand i kobber(II)sulfat
Kaliumnitrats opløselighed i vand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Spektrofotometri og chromatografi

- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:

- eksperimentelle metoder: spektrofotometri og chromatografi
- polaritet
- komplekser
- organiske stoffer med farver
- Spektrofotometri
- TLC

Metode:
• Kombination af deduktivt og induktivt
• Socialform: Klasse, gruppe og individuel
• Aktivitetsform: præsenterende, elevaktiverende, samarbejdende, vejledende, selvstændigt
• Variation: en blanding af teori og eksperimentelt arbejde
• Sekvensering i enkelte moduler
• Progression: Mellemlang til langsigtet
• Taksonomi: Blooms taksnomi fra forståelse til vurdering og skabelse

Materialer:
- Basis kemi B, sider: 178-190
- Kend kemien 1, kromatografi, s. 34-37
- Øvelsesvejledning "Spektrofotometri og kromatografi af plantepigmenter"
- 3 Videoer fra Gymnasiekemi B om spektrofotometri (https://www.gymnasiekemi.com/b-a.html)

Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback
• Summativ- rapport og mundtlig afrapportering












Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spektrofotometri 09-09-2024
Spektrofotometri og chromatografi-plantepigmenter 09-10-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Redoxreaktioner

Formål:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
- tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemisk identitet og metoder

Indhold/kernestof:
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
-  forskellige typer af titrering (redox-titrering)

Materiale:
- Basis kemi C, sider 173-178

- Demoforsøg "Afbrænding af Mg-bånd", "Reduktion af permanganat",
- udvalgte delforsøg fra "Faktorer, der påvirker reaktionshastighed"

Evaluering:
- formativ: foreløbig feedback
- summativ: rapport og mundtlig afrapportering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsopgaver-redoxreaktioner 15-11-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Reaktionshastighed

Faglige mål:
Repræsentations- og modelleringskompetencer:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng  (Excell til grafen)

Empirikometencer:
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
Formidlingskompetencer:
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammen knytte teori og eksperimenter
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Indhold/kernestof:
- Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Metoder:
- Deduktivt (fra abstrakt til konkret)
- Socialform: klasse, gruppe og indiviuelt
- Arbejdsform: præsenterende, samarbejdende, selvstændigt og eksperimentelt
- Variation mellem oplæg-demoforsøg- gruppearbejde (forberedelse til forøsg)- eksperimentelt arbejde
- Progres: fra mellemlangt til langsigtet
- Taksonomi: fra forståelse til syntese og vurdering
Materiale:
- Basis kemi B, kapitel 1, s. 7-26
- Kend kemien 2, s. 205-209
- Øvelsesvejledning fra Basis kemi B eksperimenter:
o Reaktion mellem thiosulfat og HCl
- Øvelsesvejledning fra Bioteknologi A, bind 3:
o Faktorer der påvirker reaktionshastighed
- Kemiske demonstrationsforsøg:
o Forsøg nr 46: Landolt’ s forsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reaktion mellem HCl og thiosulfat 15-12-2024
Landolt og faktorer... 13-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Kemiske ligevægte

Faglige mål:

Repræsentations- og modelleringskompetencer
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelse og til analyse af bioteknologiske problemstillinger beskrive enkle Empirikompetencer
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologiske materiale
• Analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formidlingskompetencer
• Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer ved brug af fagbegreber, fagsprog relevante repræsentationer og modeller
• At bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Perspektiveringskompetencer
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Kernestof:
Homogene kemiske ligevægte og forskydning af dem på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag

Metode:
• Kombination af deduktivt og induktivt
• Socialform: Klasse, gruppe og individuel
• Aktivitetsform: præsenterende, samarbejdende, vejledende, selvstændigt
• Variation og sekvensering af timer: oplæg- video- arbejdsark
• Progression: Mellemlang til langsigtet
• Taksonomi: Blooms taksnomi fra forståelse til vurdering og skabelse
• Differentiering: Ingen (klasseundervisning), segmentær, heterogen og individuel

Materiale:
• Basis kemi B, s. 29-40, 40-45
        Øvelsesvejledning "Forskydning af en kemisk ligevægt" fra Bioteknologi A, bind 2
• Mette's kemi's video "Indgreb i en kemisk ligevægt"
-       Demoforsøg- Cobalt (II) chlorid)


Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback i lektionerne
• Summativ- journal
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forskydning af en kemisk ligevægt 26-01-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Syre-basereaktioner

Syrer og baser i biologiske systemer

Faglige formål:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelse og til analyse af kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
- Tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng (Logger-pro )
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Kernestof:
syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser


Materialer:
• Basis kemi C, s. 153-170
• Basis kemi B, s. 73-92; 107-112
• Øvelsesvejledninger til:
o Titrering af afløbsrens, I gang med kemi (demoforsøg)
o Titrering af saltsyre med natriumhydroxid, Basis kemi B eksperimenter
o Titrering af eddikesyre med natriumhydroxyd, Basis kemi B eksperimenter

Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback i lektionerne og til hjemmearbejdet
• Summativ- rapport
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syre-basetitreringer 23-02-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Vinens kemi

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhænganvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- eksempel på makromolekyler
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse

Supplerende stof:
- Vinproduktion og organiske stofklasser

Materiale:
- Basis kemi B, s. 143-173
Sådan fremstilles vin fra druer derhjemme: 8 lette opskrifter
Hurtig vinfremstilling
https://www.vinosupremo.dk/blogs/nyheder/hjemmelavet-vin-opskrift
        Gymnasiekemi B- videoer om organisk kemi og intermolekylære bindinger
        (https://www.gymnasiekemi.com/b-a.html)
        Kend kemien 2- Vinens kemi s.136-168, pdf. på Onenote
Små forsøg:

- Oxidation af alkoholer
- Påvisning af ioner (jern(II), cobber(II), sulfat og chlorid) fra Kend kemien 2
- Frugtduftende estere


Metode:
- projektarbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vinens kemi 04-05-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 11 Uorganisk kemi

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- spektrofotometri

Materiale:
Basis kemi B, s. 247-278

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Uorganisk kemi- spektrofotometri 09-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde