Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mathias D. Kristensen
|
Hold
|
2023 Ma/a (1a Ma, 2a Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og repetition
Reduktioner
Ligninger
2 ligninger, 2 ubekendte
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentiel funktion generelt:
- Forskrift
- Definitions- og værdimængde
- Grafens udseende
- Fremskrivningsfaktoren, a, betydning for grafen
- Begyndelsesværdien, b, betydning for grafen
Vækstegenskab
Fortolkning af a og b
Forskrift ud fra tekst
Forskrift ud fra to punkter
Fordoblingskonstant
Halveringskonstant
Eksponentiel regression
Beviser:
- Topunktsformlen
- Fordoblings- og halveringskonstanten
Bog:
Mat B1 stx kap. 5.1-5.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Analytisk geometri
-Cosinus-, sinus- og tangens med trekanter.
-Repetition, og bevis, af Pythagoras' lærersætning.
-Cosinus- og Sinus-relationerne.
Bevis:
-Pythagoras' Lærersætning
Bog: Mat B1 kapitel 10.1-10.3 + 8.1-8.2 + 9.3 + 9.7-9.8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomier
Vi skal lære om andengradspolynomier. Vi skal igennem
- Aflæsning af koefficienterne
- Koefficienternes betydning for grafen
- Bevis for andengradsligningen
- Toppunktsformlen
- Parallelforskydning
- Faktorisering
- Forskrift ud fra tre punkter
Beviser:
-Toppunktsformlen
-Rødderne for andengradspolynomium
Bog: Mat B2 stx kapitel 1.1-1.7.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer I, II og III
Bog: Mat B1 STX kap. 7+8+9
- Definition af en vektor
- Vektoraddition, -subtraktion og multiplikation af en vektor med et tal
- Vektorers koordinater, stedvektor og vektorlængde
- Enhedscirklen, sinus, cosinus og tangens
- Beregninger i retvinklede og ligebenede trekanter
- Bevis for cosinus-, sinus- og tangensrelationerne i en retvinklet trekant
- idiotformlen/grundrelationen
- Retningsvinkel og polære koordinater for vektorer
- skalarproduktet (samt dets uafhængighed af koordinatsystemet)
- vinklen mellem to vektorer
- vektorprojektion
- determinanten mellem to vektorer i planen
- arealformler for parallelogram og trekant
- tværvektor
Beviser:
- skalering af vektor
- indskudsreglen
- idiotformlen/grundrelationen
- cos, sin og tan i retvinklede trekanter
- skalarproduktets uafhængighed af koordinatsystemet
- vektorprojektion
- arealet af parallelogrammet udspændt af to vektorer
Bog: Mat B1 stx kapitel 7.1-7.5 + 9.1-9.2 + 9.4-9.7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
Vi har arbejdet med potensfunktioner ved at kigge på
- forskrift for graf
- betydning af a og b
- procent-procent-beregning
- topunktsformlen
- potensregression
Beviser:
-procent-procent-beregning
-topunksformlen
Bog: Mat B1 stx kapitel 6.1-6.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deskriptiv Statistik
Vi har arbejdet med:
- Observationer
- Observationssættets størrelse
- Typetal
- Variationsbredden
- Middelværdi
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Spredning
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Kvartilbredde
- Outliers
- Boksplot
- Anvendelse af boksplot
- Ugrupperet observationssæt
- Grupperet observationssæt
- Histogram
- Sumkurve
Bog: Mat B1 stx kapitel 11.1-11.3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer 2
Vi skal lære om hvordan man bruger vektorer til at beskrive
-løse trigonometriske problemer.
-beskrive linjer, heriblandt linjer på formen ax+by+c=0, linjens parameterfremstilling og afstand mellem linje og punkt.
-beskrive cirklens ligning, skæring mellem cirkel og ligning, og cirklens tangent.
Beviser:
-Distanceformlen.
Bog: Mat B2 stx kapitel 5.1-5.9.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Vi skal lære om grundlæggende ting indenfor differentialregning heriblandt:
-kontinuitet og grænseværdi
-differentialkvotient og differenskvotient
-sekanthældning og tangenthældning
-regneregler for differentialkvotienter
-tretrinsreglen
-tangentens ligning
-monotoniforhold
Beviser:
-differentialkvotienten af x^2
-differentialkvotienten af (f+g)(x)
-tangentens ligning
Bog: Mat B2 stx kapitel 2.1-2.9 + 3.1-3.11 + 4.1-4.3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning & Statistik
Vi skal lære om:
-stokastiske variable
-binomialfordeling
-binomialtest
Beviser:
-formlen for binomialkoefficienten K(n,r)
Bog: Mat B2 stx 7.1-7.3 + 7.5-7.9 + 9.1-9.8.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fermats sidste sætning
Vi arbejdede med historisk matematik, i form af Fermats sidste sætning.
Vi havde fokus på hvordan bevisførelse har set ud gennem tiderne, og hvordan man har bygget "broer" mellem matematiske emner for at kunne bruge resultaterne fra det ene til at opnå resultater i det andet.
Derudover har vi kigget historisk på de to matematikere, Pierre de Fermat og Sophie Germain.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681950311",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681950311",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681950311"
}