Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mathias D. Kristensen, Nils Wiesegart
|
Hold
|
2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og repetition
Reduktioner
Ligninger
2 ligninger, 2 ubekendte
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentiel funktion generelt:
- Forskrift
- Definitions- og værdimængde
- Grafens udseende
- Fremskrivningsfaktoren, a, betydning for grafen
- Begyndelsesværdien, b, betydning for grafen
Vækstegenskab
Fortolkning af a og b
Forskrift ud fra tekst
Forskrift ud fra to punkter
Fordoblingskonstant
Halveringskonstant
Eksponentiel regression
Beviser:
- Topunktsformlen
- Fordoblings- og halveringskonstanten
Bog:
Mat B1 stx kap. 5.1-5.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Analytisk geometri
-Cosinus-, sinus- og tangens med trekanter.
-Repetition, og bevis, af Pythagoras' lærersætning.
-Cosinus- og Sinus-relationerne.
Bevis:
-Pythagoras' Lærersætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomier
Vi skal lære om andengradspolynomier. Vi skal igennem
- Aflæsning af koefficienterne
- Koefficienternes betydning for grafen
- Bevis for andengradsligningen
- Toppunktsformlen
- Parallelforskydning
- Faktorisering
- Forskrift ud fra tre punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer I, II og III
Bog: Mat B1 STX kap. 7+8+9
- Definition af en vektor
- Vektoraddition, -subtraktion og multiplikation af en vektor med et tal
- Vektorers koordinater, stedvektor og vektorlængde
- Enhedscirklen, sinus, cosinus og tangens
- Beregninger i retvinklede og ligebenede trekanter
- Bevis for cosinus-, sinus- og tangensrelationerne i en retvinklet trekant
- idiotformlen/grundrelationen
- Retningsvinkel og polære koordinater for vektorer
- skalarproduktet (samt dets uafhængighed af koordinatsystemet)
- vinklen mellem to vektorer
- vektorprojektion
- determinanten mellem to vektorer i planen
- arealformler for parallelogram og trekant
- tværvektor
Beviser:
- skalering af vektor
- indskudsreglen
- idiotformlen/grundrelationen
- cos, sin og tan i retvinklede trekanter
- skalarproduktets uafhængighed af koordinatsystemet
- vektorprojektion
- arealet af parallelogrammet udspændt af to vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
- Potensfunktioner
- forskrift for graf
- betydning af a og b
- procent-procent-beregning (bevis)
- topunktsformlen (bevis)
- potensregression
Bog: Mat B1 stx kapitel 6.1-6.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition Funktionsbegrebet
Forløbet skal sikre en fordybelse i funktioner og en nemmere overgang ind i differentialregning.
-Funktionsbegrebet
-Definitions- og værdimængde
-Repræsentationsformer
-Elementærefunktioner
-Sammensatte funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - Maple
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Differentialregning
Vi arbejder med differentialregning.
-Differentialkvotient (funktionstilvækst og differanskvotient)
-Afledte funktion af elementære funktionerne
-tretrinsreglen
-Regneregler (sum, produkt og sammensat)
-Monotoni forhold
-Ekstrema
-Optimering
Bevis
-Konstruktion af differentialkvotienten
-Tangentens ligning
-Regneregler for differentiation:
-Multiplikation med en konstant
-Sumregel
-Produktregel
-Kædereglen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Ræsonnementskompetence
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Vektor 4
Vi starter med en repetition af vektor 1 til 3
-Definition af vektor i planen
-Regneregler af vektor i planen (længde, linærekombination og skalarproduktet)
-Repræsentationer af vektor i planen
-Parameterfremstilling af linjen i planen
-Cirklensligning
Bevis
-Konstruktion af parameterfremstilling
-linjensligning på normalform
-Afstand fra en linje til en punkt
-Cirklensligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Deskriptiv Statistik
Observationer
- Observationssættets størrelse
- Typetal
- Variationsbredden
- Middelværdi
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Spredning
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Kvartilbredde
- Outliers
- Boksplot
- Anvendelse af boksplot
- Ugrupperet observationssæt
- Grupperet observationssæt
- Histogram
- Sumkurve
Bog: MAT B1 STX
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning og statistik
kombinatorik,
grundlæggende sandsynlighedsregning,
sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel,
binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil,
konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681951689",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681951689",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58681951689"
}