Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Eva Danielsen
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
60'erne og 70'erne (HO)
Vi har arbejdet med kønsroller, teknologi politisk engagement og læst en kortfattet fremstilling af 60'erne og 70'ernes litteratur,, som optakt til HO. Derudover er der gået 5 moduler til skriveprocessen med selve HO.
Tekster
Tove Ditlevsen: "Dolken" (1963)
Vita Andersen "Fredag, lørdag, søndag" ((1977)
Klaus Rifbjerg "Terminologi" og "Frihavnen"(1960)
Peter Seeberg "Patienten" (1962)
Anders Bodelsen: "Pointen" (1962)
Jomfru Ane Band "Plutonium"
Benny Holst: Sang om merværdi (1971)
Røde mor Lil' Johnnys Mund (1978)
JULEAFSLUTNING: Grundtvig: "Dejlig er den himmel blå"
Teori
"1970'erne: ungdomsoprør og nye kvinderoller" in I-bog: "Brug litteraturhistorien"
https://bl.systime.dk/?id=324&L=10#c1038
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 5:8. Dansk kultur i 100 år (1960-1970).
Frihed og Fremmedhed"
Klaus Rifbjerg – under vejr med moderniteten | Litteraturens veje (systime.dk)
Oprør og nedrustning (1965-1980) | Litteraturportalen (systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Digitale spor og kampagnevideoer
TRIVSELSFORLØB Forløbet tog udgangspunkt i et samarbejde med Sønderborg Kommune og ekspert i sociale medier Lykke Møller Kristensen om digital trivsel.
Forløbet blev afsluttet med en skolekonkurrence, hvor første årgang dystede om at lave den bedste kampagnefilm om netop digital trivsel.
Emne: Bobledannelse og ansigtsløs kommunikation på sociale medier:
Tekster til emnet:
Ansigtsløs kommunikation - ødelæggelse eller frugtbar?
Zetland: ""Det var virkelig brutalt" Hun var med i hetzen mod komikeren Brian Mørk. Nu siger hun undskyld" - Lola Klint og Hakon Mosbeck.
Emne: Hate:
Tekster til emnet:
Den første mail var en dødstrussel, den næste en trussel om voldtægt - Chilli Djurhuus
DR-dokumentar: Vi kommer og dræber dig: Det lovløse internet (afsnit 4)
Emne: Online/offline:
Tekster til emnet:
Frontstage, backstage og middle region
Emne: Profilanalyse:
Tekster til emnet:
Analyse af afsenderen: Den professionelle onlineidentitet, den private onlineidentitet, identitetsturisme
At analysere multimodale tekster på fra sociale medier
Danskfagets metodetrekant
Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
Emne: Køn og sociale medier:
Tekster til emnet:
Kønsperformance på sociale medier
Emne: Sexting – en analyse af kønsperformance (deling af nøgenbilleder)
Tekster til emnet:
Sexting
Deling af nøgenbilleder er blevet normalt blandt gymnasieelever
Dokumentar: Ung, nøgen og udstillet. Kort intro til autenticitetsmarkører og fiktionalisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Journalistik
Vi har haft fokus på nyhedsartikler og reportageformen, nyhedskriterier, nærhedsmodellen, nyhedstrekant, kildetyper, avisernes politiske tilhørsforhold, og kreativ reportageskrivning og en skriftlig aflevering, hvor eleverne skulle analysere en reportage. en reportage.
Tekster
Johannes V. Jensen: "Arbejderen" (Politiken 23/3, 1906)ohannes V. Jensen: Kapitlet Journalisten Johs. V. Jensen", Ajour, 2006
KAROLINE BENTZEN LOTTE THORSEN "Må man bære politiske budskaber i danske forlystelsesparker?" (Politiken 16/92024)
Poul Høi "Og hele månen blev som blod" (Berlingske tidende12/9-2001)
Teori
Informationsgenrer
https://danskitiden.systime.dk/?id=322
Nyhedskriterier
https://textur.systime.dk/?id=334
Kildetyper
https://indidansk.dk/kildetyper/
Nærhedsmodellen
https://dansklex.dk/index.php?id=8623
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sproghandlinger og transaktionsanalyse (værk)
Vi har arbejdet med de forskellige sproghandlinger - direkte og indirekte, og kædet dem sammen med forskellige egotilstande. For eksempel regulerende sproghandlinger og voksen-jeg.
Tekster
Thomas Levin: "Peter og elgen" (2012)
"Kæmpe skænderi ved bortvisningsceremonien i Bikini Island!" https://www.youtube.com/watch?v=cSsxij4-grY
Lone Aburas: "Den svære toer" , (2011) pp 28-32.
Sproghandlinger
Jan Scheuer" Sproghandlinger" (2009) (s. 2-8, s. 20-21 og 28-31)
Transaktionsanalyse
https://www.youtube.com/watch?v=tDs4ngAmDT
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Grønland Dokumentar og litteratur (Værk)
Vi har primært arbejdet med dokumentarer om Grønland og haft fokus på vinkling, dokumentargenrer, autencitetsmarkører, konflikter, effekten af asynkron lyd kontra synkron lyd, og basale filmiske virkemidler.
I øvrigt har vi defineret postkolonialisme og begreberne os/dem og hybriditet.
Film
Lasse Lau: "Lykkelænder" (2018) VÆRK
Historien om Grønland og Danmark: Sæson 1 – Det nye Grønland | DRTV
Kenneth Sorento Dichman: "Kampen om Grønland" (2020)
Gennem Grønland - med Nikolaj Coster-Waldau SÆSON 1 EPISODE 1 |
Litteratur
Sørine Steenholdt: Mor er blot et ord (2015)
Jakob Ejersbo: Revolution. Punk Afrique (2009)
Katti Frederiksen: Mit land er grønlandsk (2012)
Niviaq Korneliussen: HOMO Sapienne (2014) (uddrag)
Elisabeth Lyberth: Inuit – ny grønlandsk lyrik (1980)
Teori
Medieværksanalyse
En dokumentarfilm er en kreativ bearbejdning af virkeligheden. Derfor er det interessant at kigge på de virkemidler og genremæssige valg som er foretaget produktionen af filmen.
https://www.levendegronland.dk/dansk/medievaerksanalyse/
Synnøve Kjærland og Torben Blankholm: "Fat om dokumentarfilm" Det danske FilmInstitut (2001) (s. 5-11)
"Dokumentaren i undervisningen" (6-9, 12-13, 15-18, 21, 26, 32-44 og 83-85)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantikken
Tekster
Adam Oehlenschläger "Guldhornene", 1802
Adam Oehenschläger Drømmene, 1803
H. C. Andersen: "I Danmark er jeg født", 1850
Teori
Søren Vrist Christensen"" Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur"https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
I-bog: Romantikken | Textanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantisme
Vi har i forløbet om romantisme haft fokus på begrebet "Det interessante", gotisk miljø, og dobbeltgængermotiv, og vi har snakket om, hvordan romantismen kan ses som en mere realistisk skildring af menneskets dobbelthed, og derfor på den måde pege frem mod det moderne gennembruds litteratur, selvom formen typisk indeholder brud på virkeligheden.
Tekster
Christian Winther: "Skriftestolen" (1843)
H. C. Andersen: "Skyggen"(1847)
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
C. W. Eckersberg: Nøgen kvinde" (1841)
B.S. Ingeemann: "Havruen"1812)
sammenlignet med folkevisen: "Elverskud"
Teori
Dobbeltgængermotiv
Dobbeltgængeren | Genrefilm og filmgenrer (systime.dk)Romantisme - dansk litteratur
Søren Vrist Christensen: Romantisme - dansk litteratur
https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
"Det interessante" 7. Romantismen | Litteraturens veje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det moderne gennembrud værk
Et forløb med fokus på kønsroller, sædelighedsfejden klasseforhodld, herunder Nexøs "En lønningsdag", som vi blot har læst som en fortsættelse af det moderne gennembrud uden at tale om det folkelige gennembrud.
Henrik Ibsen "Et dukkehjem" (1879)
Amalie Skram: "Forraadt" (1892) S. 7-8 og 14-34. 81-94.
Herman Bang "Frøkenen"
Henrik Pontoppidan: "Et grundskud" (1885)
Martin Andersen Nexø: "En lønningsdag" (1896)
Teori
Johannes Fibiger: "Litteraturens linjer" (pp 59-68)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691041875",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691041875",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691041875"
}