Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Ida Kristiansen Kaadt
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digital dannelse
Hver elev skrev en portræt-artikel om en anden elev i klassen på baggrund af et interview. Blev ophængt i klassen.
Eleverne har arbejdet ud fra et kompendium, der sætter fokus på forskellige aspekter ved digitalt liv.
Emne: Bobledannelse og ansigtsløs kommunikation på sociale medier:
Tekster til emnet:
Ansigtsløs kommunikation - ødelæggelse eller frugtbar?
Zetland: ""Det var virkelig brutalt" Hun var med i hetzen mod komikeren Brian Mørk. Nu siger hun undskyld" - Lola Klint og Hakon Mosbeck.
Emne: Hate:
Tekster til emnet:
Den første mail var en dødstrussel, den næste en trussel om voldtægt - Chilli Djurhuus
DR-dokumentar: Vi kommer og dræber dig: Det lovløse internet (afsnit 4)
Emne: Online/offline:
Tekster til emnet:
Frontstage, backstage og middle region
Emne: Profilanalyse:
Tekster til emnet:
Analyse af afsenderen: Den professionelle onlineidentitet, den private onlineidentitet, identitetsturisme
At analysere multimodale tekster på fra sociale medier
Danskfagets metodetrekant
Autenticitetsmarkører og fiktionalisering
Emne: Køn og sociale medier:
Tekster til emnet:
Kønsperformance på sociale medier
Emne: Sexting – en analyse af kønsperformance (deling af nøgenbilleder)
Tekster til emnet:
Sexting
Deling af nøgenbilleder er blevet normalt blandt gymnasieelever
Dokumentar: Ung, nøgen og udstillet. Kort intro til autenticitetsmarkører og fiktionalisering.
Skriveøvelse:
Blogindlæg om et valgfrit emne, som relaterer sig til hele forløbet.
Emne: Litterære perspektiver
Tekst: Nicole Boyle Rødtnes: "Snehvide", 2018. Læsning med fokus på Fiktionaliseringer, autenticitetsmarkører, front stage, back stage, middle region, deep backstage, intenteret modtager, reel modtager"
Tekst: Caspar Eric: "jeg går ud på badeværelset" (2014). Fokus på fremstilling på sociale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Interview-artikel
|
22-08-2023
|
Hvem følger jeg og hvorfor?
|
04-09-2023
|
Selvvalgt profilanalyse i grupper
|
20-09-2023
|
Blogindlæg om digital dannelse
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romanlæsning: En mand der hedder Ove
Klassen læste Frederik Backman, "En mand der hedder Ove" (2012), oversat til dansk.
Vi havde fokus på handling, personkarakteristikker og komposition, mens vi læste.
Forløbet ledte over i et skriftlighedsforløb om den analyserende artikel som genre og inkluderede også en perspektivering til uddrag af filmen "A man called Otto" (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Supplering til historieopgaven, 1970erne
Som supplement til historieundervisningen, gennemgik vi danskfaglige kilder fra 1970erne.
Eleverne læste knækprosa:
Vita Andersen: "Hun ser godt ud", "Hvad tror du jeg tror" og "Depression" fra Tryghedsnarkomaner (1977).
Kristen Bjørnkjær: "Hvis du forlader mig", "På vinterbanen sad vi hånd i hånd" og "Hun sagde noget der gjorde mig sur" fra Kærestesorg (1976)
Dertil analyserede vi et udvalg af billedreklamer fra perioden.
Danskfaget bidrog med et antal skrivemoduler til historieopgaven, hvor vi også gennemgik referencer i større opgaver.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skriveforløb: Den analyserende artikel
I forlængelse af værklæsningen skulle eleverne skrive deres første analyserende artikel.
Vi gennemgik de taksonomiske niveauer hver for sig, og eleverne skrev i timerne, mens de fik vejledning, og de afleverede en samlet analyserende artikel.
Fokus på genreforståelse, skriveproces og layout.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Digital trivsel + Kampagneforløb
Eleverne har løbende modtaget undervisning i digital trivsel sideløbende med deres danskundervisning hele året. Her har de reflekteret over emner som digitale spor, AI, skærmtid og hvordan firmaer tjener penge på brugeren.
Inspireret af dette materiale lavede eleverne kampagnefilm, som gjorde opmærksom på selvvalgte digital trivsel-problematikker.
Som forberedelse til kampagnevideoproduktionen gennemgik vi i danskmodulerne:
- Salgsreklamer: Fakta-formater/fiktionsformater, typiske salgsteknikker, AIDA-modellen.
- Informations- og oplysningskampagner: Målgruppe, appelformer og Raskins storytelling-principper.
- Vi så en del forskellige reklamevideoer og oplysnings- og informationsvideoer i undervisningen. Dertil medbragte eleverne selv eksempler, som de analyserede.
Klassen blev opdelt i 5 grupper, som hver producerede en informations- og oplysningsvideo. En intern klassekonkurrence afgjorde, hvilken video der skulle gå videre til den store konkurrence for hele årgangen, hvor en samlet vinder blev fundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En mand der hedder Ove, analyserende artikel
|
20-02-2024
|
Kampagnevideo
|
20-03-2024
|
Analyserende artikel, kampagnefilm
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Periodeforløb: Vikingetid
Eleverne arbejdede med runesten og lærte lidt om samfundsstrukturen og værdierne i samfundet.
Vi kiggede nærmere den store og lille Jællingesten og budskaberne på dem. Vi trak tråde til selviscenesættelsen fra SoMe.
Eleverne lærte om runealfabeter og skrev selv med runer.
De læste uddrag fra, kapitel 1-6 "Ravnkel Frøjsgodes saga" med fokus på personer og mandighedsidealer.
Eleverne lavede Kahoots om fakta om perioden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
LSO om tv-serier
LSO-forløb:
Intro til opgavetypen
De 6 temaer:
Forskel på interne og eksterne temaer:
Eksempler: "True blood" og "Super Store"
Intro til 6 gennemgående temaer i alle tv-serier:
Familien: Bånd og frigørelse: "Atypical"
Hverdagsintriger: Forpligtelser og frihed: "How I met your mother"
Den nationale fortælling: "Vikings"
Forbrydelsen: Moral og retfærdighed: "Mindhunter"
Et samfund i samfundet: "The good place"
Analysebegreber:
Plot/præmis
Kompositionsmodeller: Kontraktmodellen, tre-akter-modellen, berettermodellen, aktantmodellen, bølgemodellen.
Eleverne analyserede første afsnit af tv-serien: "Salsa" på DR, 2022
Vi arbejdede med taksonomi:
Redegørelse
Analyse + fortolkning
Diskussion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
LSO
|
31-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dokumentarforløb
Repetition af fakta, fiktion, fiktionalisering (fiktionskoder), autenticitetsmarkør (faktakoder).
De arbejder med uddrag fra bogen: DOX, Granild/Wolfhagen, LRR, 2016, uddrag fra side 21, 26 og 32-44.
De arbejder med 3 genrer: Observerende, autoritativ og deltagende.
Observerende: "Ingen kender Casper" 2022, 0-22min: https://www.dr.dk/drtv/se/ingen-kender-casper_296991¨
Autoritativ: "Fanget i afhængighed - afsnit 1: Ludomani og porno", 2018: https://www.dr.dk/drtv/episode/fanget-i-afhaengighed_-ludomani-og-porno_52925
Deltagende: "Nul stjerner, sæson 1, afsnit 3: Storbyferie i Kairo", 2019: https://www.dr.dk/drtv/episode/nul-stjerner_-storbyferie-i-kairo_118087
Eleverne filmer i grupper deres egne dokumentarer på studieturen til Berlin. Her er et fokus på genre.
Efterfølgende skriver de en analyserende artikel med individuelt valgt, fagpakkeinspireret dokumentar.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Studietursdokumentar
|
27-09-2024
|
Dokumentar-analyse
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Periodeforløb, Middelalder og oplysningstid
Vi begyndte på middelalder, men vi måtte afbryde forløbet, fordi skolen gennemgik et IT-skift, og der derfor var en analog periode. Her læste vi digtsamling i stedet. Derfor står de to forløb parallelt.
Middelalder: Eleverne blev introduceret til perioden og centrale fagbegreber: Folkeviser, trylleviser, ridderviser, kosmos-kaos-kosmos, kaos-kosmos-kaos, syrebadsteknik, realplan, billedplan, fast vending, omkvæd, episk digt, 3 faser og fortællehastighed.
De læste "Germand Gladensvend" og "Hr. Ebbes døtre".
Oplysningstid: Eleverne blev introduceret til perioden og centrale begreber om perioden og oplysningstanken.
De læste Ludvig Holbergs "Epistola nr. 390" om den gode lærer og fandt træk fra oplysningstiden i den. De skrev selv en epistel om den gode elev.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv jeres egen folkevise i grupper
|
06-12-2024
|
Holberg-brev, den gode elev
|
09-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Værk, digtsamling, White Girl
Eleverne læste "White Girl" (2012) af Christina Hagen . Under læsningen gav eleverne hvert digt en overskrift.
Klassen analyserede digtsamlingen med fokus på fordomme og sprog.
De skrev derefter deres egne White Girl/White Boy-digte med udgangspunkt i oplevelser fra deres studietur til Berlin.
Dette førte videre til en analyserende artikel om fordomme, hvor eleverne analyserede digtet på side 15 og et andet valgfrit digt.
Som forsøg blev eleverne bedt om at anvende Copilot som konstruktiv vejleder på opgaven. Dette fik de en nærmere introduktion til. De afleverede samtalen med Copilot sammen med den analyserende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Argumentation og taler
Eleverne lærte om fagbegreberne:
Appelformer: Logos, patos, etos.
Det retoriske petagram: Afsender, modtager (reel og intenderet), tema, situation og sprog.
Sproglige virkemidler: Metafor, sammenligning, gentagelser, anafor, epifor, retorisk spørgsmål, bogstavrim, tretrinsraket, hyperbel, ironi og allusion.
Toulmins argumentationsmodel: Påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør og rygdækning.
Typer af taler: Lejlighedstale, informativ tale, politisk tale.
Eleverne arbejdede med "H. M. Dronningens tale til befolkningen" (om corona) 2020.
De skrev en analyserende artikel, hvor de analyserede "H.M. Kongens nytårstale 2024" og sammenlignede med den kendte tale fra undervisningen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel: Tale
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Romantikken
Vi arbejdede med de romantiske perioder:
Nyplatonisme: "Platons hulemyte", Schack von Staffeldt: "Indvielsen" 1804
Nationalromantik: Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" 1819, N. F. S. Grundvig: "Danmarks trøst" 1820, HC Andersen, "I Danmark er jeg født" 1850.
Podcast: Third Ear: "Guldhornene" 2009.
Adam Oehlenschläger: 1802
Biedermeier: Christian Winther: "Flugten til Amerika" 1835
Romantisme: HC Andersen: "De røde sko" 1845.
Begreb: Vanitassymboler
Filmanalyse: Black Mirror, sæson 2, afsnit 1: "Be right Back", 2013.
Begreb: Dobbeltgængermotiv
Steen Steensen Blicher: "Sig nærmer tiden" 1837.
Lave papirsklip, inspireret af HC Andersen med motiver fra "De røde sko".
Som en lille afstikker på romantisk litteratur arbejdede vi med Karen Blixens: "Livets veje", uddrag fra Den Afrikanske farm, 1937. Vi talte om skæbne og tegnefortællinger og Blixens livshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Eleverne introduceres til vigtige temaer i perioden: Industrialisering, kvinderettigheder og sædelighedsfejde, Charles Darwin og arternes oprindelise.
Vi så en del af: 1800 tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890
Vi arbejdede med temaerne: køn, kirke og klasse, og med strømningerne: Naturalisme, kritisk realisme, impressionisme.
Køn, naturalisme: Victoria Benedictsson, "Ud fra mørket" 1888.
Maleri: P. S. Krøyer 1884: "Sommerdag ved Skagens Sønderstrand"
Klasse, kritisk realisme: Henrik Pontoppidan, "Naadsensbrød", 1887.
Maleri: H.A. Brendekilde 1889, "Udslidt"
Kirke, impressionisme: Herman Bang, "En hyrde", 1883.
Maleri: Claude Monet 1875, "La Promenade"
Dertil så vi et udvalg af malerier fra Monet, Manet, Degas, Viggo Johansen, Theodor Philipsen samt Anna Ancher.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2r DA skr. prøve#2
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Debatterende artikler
Dette forløb blev afholdt sideløbende med Det moderne gennembrud-forløbet, da vi havde rigtig mange danskmoduler hver uge og havde behov for variation.
Teori: Argumenttyper: De fællesskabssøgende, de forenklende, de indholdsfokuserede, de pædagogiske, samt sandhedspostulat og stråmandsargument.
Eleverne skrev debatindlæg om regler for påklædning i skolen.
De skrev derefter en diskussion, debat og til sidst indledning og afrunding, så de i alt fik skrevet en hel debatterende artikel. De afleverede og fik feedback løbende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Modernisme og realisme
Eleverne stiftede bekendtskab med modernismen som overbegreb med træk og temaer.
Tidlig modernisme: Johannes V. Jensen, "Interferens" 1906
Maleri: Edward Munch, "Skriget" 1893
Ekspressionisme: Tom Kristensen, "Det blomstrende slagsmål" 1920
Uddrag fra ekspressionistiske film: "Das Kabinet des Doctor Caligari" 1920, "Metropolis", 1927
Musikvideo: Red Hot chilli Peppers, "Otherside", 1999
Heretica-modernisme: Martin A. Hansen, "Soldaten og pigen" 1947
Eksistentialisme: Peter Seeberg, "Patienten" 1962
Youtube-intro til eksistentialisme: "Existentialism: Crash Course Philosophy #16"
Konfrontationsmodernisme: Klaus Rifbjerg, "Det er blevet os pålagt" 1963
Vi trak tråde til realismen i det moderne gennembrud.
Vi læste Martin Andersen Nexø, Lønningsdag 1900.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Da vi har arbejdet begge år i Class OneNote, gik repetitionen ud på, at eleverne blev eksperter i at finde rundt i den. De oprettede deres egne oversigter med interne links til relevante faner i OneNoten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691044968",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691044968",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691044968"
}