Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) John Mølgaard Sørensen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Love, Sex and Relationships - EKSAMENSEMNE
Titel 2 Afro-American EKSAMENSEMNE
Titel 3 Science Fiction
Titel 4 TV Shows
Titel 5 The UK - Youth, Crime and Identity EKSAMENSEMNE
Titel 6 The British Empire - EKSAMENSEMNE
Titel 7 Gun violence in the US - EKSAMENSEMNE
Titel 8 Repetition
Titel 9 Horror Fiction - EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Love, Sex and Relationships - EKSAMENSEMNE

Et forløb med fokus på kærlighed i forskellige former. Forløbet har fokuseret på, hvorledes kærlighed, begær og sex bliver udtrykt i forskellige digte og popsange, hvor vi bl.a. har set på, hvorledes sproget og legen hermed kan være med til at præge læserens/lytterens opfattelse af handling og tema.
Herudover har vi set på hvorledes kærlighed og parforhold tager sig forskelligt ud i novellerne ”Good Neighbors” og ”Stench of Kerosene” med fokus på det miljø, som fortællingerne udspiller sig i.
Og vi har arbejdet med kærlighedsforhold og relationer mellem mennesker i spillefilmen ”After” og kortfilmen ”Rhinos”.
På den måde er eleverne blevet introduceret til en stor del af de materialetyper og fagbegreber, som vi beskæftiger os med, når vi analyserer fiktion.
  
Kernestof:
William Shakespeare: “Sonnet 130” (15xx)
Rihanna: “Shut up and drive” (2007), Song: https://www.youtube.com/watch?v=up7pvPqNkuU
Kashmir: “Rocket Brothers” (2003), Song: https://www.youtube.com/watch?v=rkQsoyKoiWg
Peter Gabriel: "Sledgehammer" (1986), Song: https://www.youtube.com/watch?v=OJWJE0x7T4Q
Gotye feat. Kimbra: “Somebody that I used to know” (2011), Song:
https://www.youtube.com/watch?v=8UVNT4wvIGY
Robin Thicke feat T.I. & Pharrell: “Blurred Lines” (2013), Song:
https://www.youtube.com/watch?v=zwT6DZCQi9k
Andrew Marwell: "To His Coy Mistress" (1681), Poem
Amrita Pritam: “Stench of Kerosene” (1965), Short Story
Warren Adler: “Good Neighbors” (2007), Short story
Jenny Gage: “After” (2019), Film
George Etherege: "Sylvia" (16xx), Poem
Ella Wheeler Wilcox: "I Love You" (1883), Poem
Shimmy Marcus: "Rhinos" (2012), Short film: https://www.youtube.com/watch?v=x4Cq6k8Xp44
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Afro-American EKSAMENSEMNE

Forløbet tager udgangspunkt i nogle af de udfordringer, som afro-amerikanere har kæmpet med siden Jim Crow og ”Separate But Equal” tankegangen i USA. Her har vi lavet nedslag i hvides (mis)behandling af sorte med udgangspunkt i lynching: ”Saturday Afternoon” og racisme: ”Mudbound”, ”What Beyoncé Taught Me About Race” og Black Lives Matter bevægelsen: ”Why Black Lives Matter”.
Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til retorisk analyse af non-fiktion med fokus på tale og TEDTalk.

Kernestof:
Erskine Caldwell: ”Saturday Afternoon” (1931), Short Story
Langston Hughes: “Let America Be America Again” (1935), Poem
Dee Rees: “Mudbound” (2017), Film
Brittany Barron: “What Beyoncé Taught Me About Race” (2017), TED Talk
https://www.youtube.com/watch?v=fDzj9vRw5yM
Ralph W. Ellison: “Invisible Man” (1952), Novel – excerpt
Aliza Garza: “Why Black Lives Matter” (2016), Speech
Marina Trahan Martinez m.fl., NY Times: “Woman Was Playing Video Game With Her Nephew When Shot by Fort Worth Police” (2019), Article

Supplerende materiale:
Important Dates of Southern History: https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1633908/0631461567/
BBCFour: “Racism – A History” (20xx) Episode 3, Documentary
David Pilgrim: “Jim Crow – Separate But Equal” (2012), Educational Text:
https://jimcrowmuseum.ferris.edu/what.htm
Destiny’s Child: “Bootylicious” (2010): https://www.youtube.com/watch?v=IyYnnUcgeMc
Beyoncé: “Formation” (2016), Song Text and Video: https://www.youtube.com/watch?v=WDZJPJV__bQ
Beyoncé: “Super Bowl Half-Time Performance – Formation” (2016): https://www.youtube.com/watch?v=3hZFz3bHUAg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Science Fiction

Et forløb som har set på, hvorledes et fortrinsvist dystopisk fremtidsmiljø kan tage sig ud i hhv. noveller og film. Vi har set på definitioner af undergenrerne Dystopian Fiction og Science Fiction, og herefter arbejdet med eksempler herpå. Med særligt fokus på fortællerforhold og plot, samt det miljø, som fortællingerne udspiller sig i. Hvorledes kan man fortolke historierne således, at de i overført betydning behandler problemstillinger og temaer, som findes i den virkelige verden?

Kernestof:
E. Lily Yu: “In The Forests of Memory” (2018), Short Story
Frank Balson: “Pop Squad” (2021), Short Film
Ray Bradbury: “Marionettes Inc” (1949), Short Story
The Wachowskis: “The Matrix” (1999), Film

Supplerende materiale:
Trine Østergaard: Uddrag fra ”The English Handbook – Genres of Fiction” (2017), Educational Text, Dystopian Fiction, Utopian Fiction og Fantasy Fiction: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=130
SF Encyclopedia: “Definitions of Science Fiction”, Educational Text: https://sf-encyclopedia.com/entry/definitions_of_sf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 TV Shows

Et tværfagligt forløb som har haft fokus på, hvorledes man kan analysere tv-serier, samt træning i at skrive LSO (lille skriftlig opgave) som forberedelse til SSO i 2hf.

Kernestof:
”Brooklyn Nine-Nine – Pilot” (20xx), TV show
”Euphoria – Pilot” (20xx), TV show

Supplerende materiale:
Henrik Poulsen: “tv-serierDK” (2013) Educational Text – Excerpt
Jette Meldgaard Harboe: “Zoom” (2011) Educational Text – Excerpt
Per Helmer Hansen: “TV-Serier” (2012) Educational Text – Excerpt
Peter Harms Larsen: “De levende billeders Dramaturgi” (2009) Educational Text - Excerpt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The UK - Youth, Crime and Identity EKSAMENSEMNE

Med fokus på unge af primært anden etnisk baggrund end hvid, har dette forløb handlet om udfordringerne med at passe ind i et multikulturelt samfund, hvis man vokser op i et fortrinsvist fattigt miljø med færre privileger end mange andre.
Her har vi bl.a. set på, hvorledes ens sprog er med til at afgøre, hvilken samfundsgruppe man hører til, eller hvorledes man bliver set af andre.
Vi har også beskæftiget os med bandekriminalitet og vold blandt unge i London, samt hvordan det kan være svært at undgå at blive en del af et dårligt miljø, selv hvis man fravælger banderne eller flygter fra London.

Kernestof:
Peter Trudgill: Uddrag fra “Dialects” (2005), Educational Text, “Posh and less posh dialects” og “English in many shapes and forms” – Standard vs. non-standard English
David Crystal: “What Is Standard English?” (2007)
LD, Monkey & Dimzy: ”Live Corn” (2014), Drill Song
Rapman: “Blue Story” (2019), Film
Tony Thorne: ”I research slang to help solve gang crime – and it’s clear how little politicians understand” (2019), Opinion Piece
Tracy Ollerenshaw, BBC: “Life in a gang: 'You don't know who's gonna die next'” (2020), News Article: https://www.bbc.com/news/newsbeat-55302854
John Agard: “Encounter”, (2006), Poem
Ed Perkins: “Black Sheep” (2018), Documentary short: https://www.youtube.com/watch?v=A-Y5zvnDxsI

Supplerende materiale:
Vanity Fair: “Matthew McConaughey, Hugh Grant & Charlie Hunnam Teach You Texan And English Slang” (2020), Entertainment Video: https://www.youtube.com/watch?v=vYRHrFEpbHk
Brian Hill: “Terms & Conditions: A UK Drill Story” (2020) Documentary, First 30 min: https://www.youtube.com/watch?v=kno5T4y5SBY
Channel 4 News: “Drill MC Interprets MP’s violent language in music video” (2019), News Segment: https://www.youtube.com/watch?v=uYPP7enGvcU&t=2s
Drillminister: “Political Drillin” (2019), Music Video: https://www.youtube.com/watch?v=spJoRLpDLLM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The British Empire - EKSAMENSEMNE

Forløbet har taget udgangspunkt i Indien som eksempel og omdrejningspunkt for det britiske imperiums historiske indflydelse, imens vi har set på og arbejdet med tekster, som beskæftiger sig med nogle af følgeeffekterne af imperiet, samt forhold i Indien i dag.

Derudover har forløbet også sat fokus på engelsk som verdenssprog, samt hvordan det har status af officielt sprog i Indien og bliver brugt som kommunikationssprog mellem forskellige etniciteter, som ikke har samme modersmål. Og vi har kort berørt, hvordan det påvirker udviklingen af det engelske sprog – uafhængigt af udviklingen ”hjemme” i Storbritannien.

Kernestof:
Chuck Palahniuk: ”Cold Calling” (2015), Short Story
Katrine Brønsted: "Narrating India”, excerpt about Orientalism and Cultural Appropriation (2016), Educational Text
Karl Pilkington: "An Idiot Abroad" (2010) - India episode, TV Series:
https://www.youtube.com/watch?v=znboorIXENg
George Orwell: “Shooting an Elephant” (1936), Short Story
Danny Boyle: “Slumdog Millionaire” (2008), Film
Percy Barnevik, BBC News: “The real Slumdogs of India” (2009), Article
Dominic Sandbrook: “Stop Saying Sorry for Our History” (2010), Opinion Piece
Worlds of English: “English as a Lingua Franca” (2022), Educational Text
David Crystal: “What is a Global Language?” (2007), Educational Text
Global Mobility: “India’s Relationship with the English Language” (2023), Article
A. Alis Sofia: “English as Lingua Franca in the Indian Context” (No Date): https://tjells.com/brbs/index.php/tjells/article/download/209/364?inline=1

Supplerende materiale:
"Incredible India" (2013) ad:
https://www.youtube.com/watch?v=_qBE_Z8JbzY
“Clean and Dry” (2012) and "Fair and Handsome" (2013): https://www.youtube.com/watch?v=VI4BFAsgo_c
https://www.youtube.com/watch?v=i172liZ8Rk4
"Pigmentocracy: Real Talk About Fair Skin", WNYC (2014):
https://www.youtube.com/watch?v=u-jNG6LSDJ0
“Poverty in India”: http://www.factsaboutindia.org/category/poverty-in-india
“Demographics” og “Language”
Langfocus: “What is a Lingua Franca?” (2016), Educational Video: https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
The Open University: “The History of English Language – in 10 minutes” (2012), Educational Video: https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
Barbara Seidlhofer: “English as a lingua franca” (2005), Educational Text
LetThemTalkTV: “Indian English Explained to a Londoner” (2024), Youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=gPGN52QsVtM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Gun violence in the US - EKSAMENSEMNE

Et forløb med fokus på våbenkulturen og ikke mindst våbenvold i USA. Forløbet har taget afsæt i Jason Reynolds bog og ideen om, at våbenvold ofte kan være et resultat af det miljø, man vokser op i og de værdier, man opdrages med. I forlængelse heraf har vi set på skoleskyderier og hvorfor, det er så svært at ændre på våbenlovgivningen. Hvem har ansvaret og kan man gøre noget ved det?

Kernestof:
Jason Reynolds: Long Way Down” (2017), Novel – Værklæsning
NRA CEO Wayne LaPierre speaks at CPAC after school shooting (2018), Speech – first 15 min: https://www.youtube.com/watch?v=vvw3pHiWUfQ
Lisa Marie Pane: “After Mass Shootings, NRA Pins Blame on Familiar List” (2018), Article
Matthew McConaughey: “Matthew McConaughey’s White House Speech on Gun Violence” (2022), Speech: https://www.youtube.com/watch?v=v6EQ0d3r6Rk
ABC News, Meredith Deliso and Nadine El-Bawab: "Ethan Crumbley sentenced to life without parole in deadly Oxford school shooting" (2023): https://abcnews.go.com/US/ethan-crumbley-sentenced-oxford-michigan-school-shooting/story?id=105464020

Supplerende materiale:
Karen Ina Jørgensen: “Gun Legislation in the US” (2022), Educational Text
Noah Schusterman: ““What the Second Amendment really meant to the Founders” (2018), Article – Excerpt
Al Jazeera English: “Gun Control in America” (2022), Educational Video: https://www.youtube.com/watch?v=9Rb5yPW_LtE
CBS News: “Jason Reynolds writes for youth ‘searching for themselves as characters’” (2017), News Segment: https://www.cbsnews.com/video/jason-reynolds-writes-for-youth-searching-for-themselves-as-characters/#x
Sandy Hook Promise: “Know the Signs – Evan” (2017), Educational Video: https://www.youtube.com/watch?v=A8syQeFtBKc&t=2s
The Guardian: “Michigan school shooter’s parents sentenced to 10 to 15 years in prison for role in attack” (2024), News Article - Excerpt
NRA: “I Defend The 2nd – Ronnie Barret” (2024), Campaign Video: https://www.youtube.com/watch?v=4TaCP8iPJ2Q
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Horror Fiction - EKSAMENSEMNE

Et forløb med syv kendte litterære koncepter eller virkemidler som omdrejningspunkt: Terror, Horror, The Uncanny, Mystery, Suspense og The Unknown. Hvorledes kan disse hjælpe med at afkode kendte og mindre kendte gyserhistorier i forskellige formater?

Kernestof:
Emily Dickinson: “I felt a Funeral in my Brain”(ca. 1890), Poem
Lou Morgan: “Why do we read scary stories?” (2015), Opinion Piece published in The Guardian
Edgar Allan Poe: “The Tell-Tale Heart” (1843), Short Story
Jordan Peele: “Get Out” (2017), Feature film
Theo Rhys: “Stuffed” (2021), Short Film
mellowyellowsun: “I know when my husband is cheating on me” (2020), Shortie
Zenryhao: “Seeing Red (The First Day of School)” (2018), Shortie
“Alma” (2012), Short Film https://www.youtube.com/watch?v=gV7CBMM9tng
Lavie Tidhar: ”Selfies” (2014), Short Story

Supplerende materiale:
Hideo Kojima og Guillermo del Toro: “Silent Hill P.T. – Playable Teaser” (2014), Video Game
Luke Harding: “Victim of cannibal agreed to be eaten” (2003), News article published in The Guardian
Craig Mazin og Niell Druckmann: "The Last of US" (2023) Episode 1: "When You're Lost in the Darkness", TV Series
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer