Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jakob Nors-Ganer
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream - EKSAMEN
Forløbet har fokus på amerikansk kultur, samfundsmæssige forhold, samt opfattelsen af den amerikanske drøm op i gennem tiden. Tager udgangspunkt i amerikanske værdier og den amerikanske uafhængighedserklæring. Dertil har vi også kigget på, hvordan disse ”ældre” værdier stadig er stærkt rodfæstet i den amerikanske opfattelse i dag. Forløbet har også været forgænger til et forløb om det amerikanske valg.
Der er både arbejdet med poesi, skønlitteratur, sagprosa, film og TV-serier.
Materialer
The Wire (2002-2008) – episode 1 (første 4 min)
The Wolf of Wall Street (2013) af Martin Scorsese
The Declaration of Independence
Much Apu About Nothing (1996) “The Simpsons” Episode 22, Sæson 7.
The New Colossus (1883) af Emma Lazarus
http://edition.cnn.com/2007/POLITICS/12/21/obama.trans.americandream/
Spaceship (2004) af Kanye West
The Blacker the Berry (2015) af Kendrick Lamar
Obama's November 7, 2007, speech on the 'American Dream'. https://edition.cnn.com/2007/POLITICS/12/21/obama.trans.americandream/
Internetaritkler:
Counterpoint: The Wolf of Wall Street Is Still an Overhyped and Excessive Yarn 10 Years Later: https://movieweb.com/wolf-of-wall-street-controversial-overhyped/
Sekundær litteratur:
The Frontier Heritage (Kapitel 4 i The American Way (1984))
American Values (Kapitel 2 i The American Way (1984))
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime Fiction - EKSAMEN
Crime Fiction forløbet er et litteraturhistorisk forløb, hvor vi har kigget på forskellige genretræk og koventioner indenfor krimi. Dertil har vi også snakket om årsagen til, hvorfor folk er interesseret i at læse crime fiction.
Lærebogen "case reopened" har fungeret som primære teoretiske rammeværk ift. konventioner og regler.
Der er primært arbejdet med skønlitterære tekster, hvor fokus var fortællerteknikker, konventioner osv.
The Adventure of the Dying Detective (1913) af Arthur Conan Doyle (uddrag)
The Tragedy at Marsdon Manor (1924) af Agatha Christie
The Tragedy at Marsdon Manor (1991) af Renny Rye (TV-series)
Knives Out (2019) af Rian Johnson
Memento (2000) af Christopher Nolan
True Detective (2014-) af Nic Pizzolatto (episode 1)
Sekundær:
Case Reopened af Tine Rønlev Eriksen
Whodunnit? – En historisk krimiantologi til engelskundervisningen (kaleidoscope, 1993)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Social Class in the UK - EKSAMEN
Tilgangen til sociale klasser har udelukkende haft fokus på samfundsmæssige tilstande i Storbritannien. Hvordan penge, uddannelse, dialekt/accent osv. er faktorer i at bedømme din sociale klasse. Især hvordan skoler er med til at institutionalisere børn/individer har haft et større fokus, især med henblik på, hvordan man kan bestige den "sociale stige."
Bourdieus tre former for kapital, social, kulturel og økonomisk, har været inddraget i denne forlængelse som teori.
Kernestof:
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Materialer:
The Happiest Days of Your Life af Penelopy Lively (1978)
Eton College Documentary Class of '91. https://www.youtube.com/watch?v=r75ajf6UEhU
Monty Python, "Working Class Playwright"
The Ladder af Sheila Purdy
Keeping up appearances (1990) af Roy Clarke. (Episode 1).
Welfare and class. Side 46-51.Findes i Being British (2014) af Jan Erik Mustad et al.
Education and the UK side 56-61. Findes i Being British (2014) af Jan Erik Mustad et al.
Sunderland Till I die (2018-). (Episode 1).
Class War af DD Guttenplan (2003) uddrag af The Guardian
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning - EKSAMEN
Forløb med fokus udelukkende på værklæsning. Værket læses "for sig selv", dog med fokus på tematikken "growing up", hvor vi derefter snakker om analytiske pointer.
Kernestof:
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
Faglige mål:
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
Supplerende stof:
"Just Like That" (1981) af Michael Richards
"The Secret Diary of Adrian Mole aged 13½." (1981) af Sue Townsend
This is England (2006) af Shane Meadows
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Just Like That Story.pdf
-
https://www.youtube.com/watch?v=BI6ERjumAvw&list=PLgRi6wiiivbrgQqm8otDC_mdmBX1WeBPU&ab_channel=ger%C3%A4uschprinzessin
-
Pladser august 2024.docx
-
Opsamler på LSO fra sidste år, snakker kort SSO med jer og så introducerer og opstarter vi næste forløb, som omhandler værklæsning.
-
Vi gennemgår teksten fra sidste gang og ser an, om vi skal have en til novellen, før vi går i gang med vores roman. Det er derfor vigtigt, at I har læst den og gjort jer nogle overvejelser om, hvordan teksten relaterer sig til temaet "growing up".
-
Side 22 til side 31 (February 13th) er lektier. Vi gennemgår siderne i starten af modulet, så husk jeres bog!
-
Introducerer aflevering.
-
27 maj 2024 delprøve 1.docx
-
Template_maj_2024-20349.docx
-
23173_assignment_2-17885.mp3
-
23173_assignment_5_v3-18111.mp4
-
Vi læste til s. 61 sidste gang, så det er lektier til i dag.
-
Vi læser til s. 91, så det er lektier til i dag.
-
Side 91-121 i vores roman er det vi laver i timen.
-
Vi gennemgår siderne fra sidste gang 91-121 samt jeres grammatik (den gamle eksamensopgave). Husk derfor jeres arbejde, da I jo gerne må have noter og gamle opgaver med til eksamen.
-
I prøver at læse til s. 150 (d. 1 december).
-
Vi ser film i dette modul i stedet for at læse.
-
Vi mødes i biografen og ser lige det sidste af filmen, før vi arbejder med den. Husk jeres bog.
-
Hvor grønne er vi på Statsskolen?
-
Spørgeskema
-
Husk jeres bog.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Colony and empire - EKSAMEN
Forløbet er delt op i to ”dele.” Først har vi kigget på Australiens plads fra slutningen af 1800-tallet med fokus på dets rolle i Englands imperium, samt ideen om imperialisme/kolonialisme, hvor ”The White Man’s Burden” var den bærende tekst.
Derefter har vi kigget på moderne (postkolonial) tekster vedr. især Aborigines og deres levestandarder, hvor bl.a. de britiske prøveatombombesprængninger og ”The Stolen Generation” var vores fokus.
Dertil er konceptet imperialisme også diskuteret og gennemgået, især i dets historiske og filosofiske sans, for at diskutere hvad det vil sige at være imperialist, på godt og ondt. Hertil er især skønlitteratur læst, som er kritisk overfor konceptet i dets naturlige og ”gode” sans.
Teoretisk har vi arbejdet en lille smule med stereotyper og det var bl.a. her vi så, hvordan Vesten portrætterer Australien.
Kernestof:
historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Materialer:
The White Man’s Burden (1899) af Rudyard Kipling
One of my best Friends (1982) af Peter Goldsworthy
Maralinga (1985) af Lallie Lennon
Crocodile Dundee (1986) af Peter Faiman.
The Simpsons (1989-). Episode: Bart vs Australia.
The Men of the Fifth World:
https://www.youtube.com/watch?v=-1Td8VUcKk0&ab_channel=PlanetDocFullDocumentaries
Steve Irvin. https://www.youtube.com/watch?v=mvDi_O8fgCY&ab_channel=PortCityPythonsPodcast
The Crocodile Hunter: https://www.youtube.com/watch?v=j_BckhLECVY&list=PLbDHC5gleKSfeqBtdbgaMXP0KGXNIn3vI&index=3
Internetkilder:
https://www.abc.net.au/news/2020-03-24/maralinga-nuclear-tests-ground-zero-lesser-known-history/11882608
https://australianstogether.org.au/discover/australian-history/stolen-generations
https://www.aihw.gov.au/reports/australias-health/profile-of-indigenous-australians#Language
The Animated History of Australia:
https://www.youtube.com/watch?v=QIDDIDS2Tjk&ab_channel=Suibhne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
War
Tilgangen til krig har været først og fremmest med et modernistisk fokus, hvor især Hemingway er blevet brugt som et eksempel på en forfatter, der belyser modernismens "nedbrudte" karakter. Vi har især kigget på de psykologiske konsekvenser ved krig, PTSD, og hvad det har gjort og stadig gør ved individer, der finder dem selv i et samfund, de ikke længere kan genkende eller finder værdi ved. Der har også været fokus på propaganda og hvordan man politisk brugte/bruger retorik til at forføre masserne, og ligeledes har vi litteraturhistorisk kigget på, hvordan forskellige kunstnere har set på krig igennem tiden fra starten af 1900-tallet op til nutiden. Dette har bådet været i UK og USA.
Faglige mål:
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Materialer:
1917 (2018) af Sam Mendes (kort uddrag)
The Soldier (1915) af Rupert Brooke
Dulce et Decorum Est (1920) af Wilfred Owen
Soldier’s Home (1925) af Ernest Hemingway
Bangana (2014) af CJ Hauser
A Perfect Day for Bananafish (1948) af JD Salinger
Jojo Rabbit (2019) af Taika Waititi
Full Metal Jacket (1987) af Stanley Kubrick
Black Mirror (epsiode "Men Against Fire") (2011-) af Charlie Brooker
Forskellige protest sange (selvvalgte).
Herunder "Psycho" (2015) af bandet Muse
Definition af Modernisme: https://www.webpages.uidaho.edu/engl_258/Lecture%20Notes/understanding_modernism.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Doppelgänger
Doppelgängerforløbet havde et litterært fokus, med især Freud og den psykoanalytiske tilgang som den bærende teoretiske tilgang, men også inddrag af gotiske nuancerer i fx Dr. Jekyll og Mr. Hyde spillede en mindre rolle. Vi så på, hvad en litterær doppelgänger er og hvorfor den opstår i litteraturen. Der blev også inddraget teori vedr. upålidelige fortæller, hvor det er James Phelans definition som blev taget i brug. Her var især fokus på førstespersonfortællere, hvor det blev opdelt mellem den upålidelige, som bevidst tilbageholder information, og den upålidelige fortæller, som ubevidst tilbageholder information.
Udover bøger, blev der også arbejdet med film og TV-serier, så eleverne har også fået kendskab til filmiske virkemidler gennem forløbet.
Materialer:
Kapitel 10 af Strange Dr. Jekyll og Mr. Hyde (1886) af Robert Louis Stevenson
Fight Club (1999) af David Fincher (film)
Kapitel 3 af Fight Club (1996) af Chuck Palahniuk
Dexter (2006-2013) af James Manos Jr.
Kapitel 1 af Darkly Dreaming Dexter (2004) af Jeff Lindsay.
William Wilson (1839) af Edgar Allan Poe
Sekundær litteratur:
Self as Other: The Doppelganger af Gry Faurholt.
http://www.doubledialogues.com/article/self-as-other-the-doppelganger/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Speech and language + repetition
Et kort forløb, hvor vi har haft fokus på udtalelse, sprog og grammatik, som gennemgået vores tidligere emner.
Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
udtale, ordforråd og idiomer principper for tekstopbygning
kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691282678",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691282678",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58691282678"
}