Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Susanne Hansen
Hold 2023 Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN Identität I & II
Titel 2 Forløb#2 Geografie und Umwelt: Die Ostsee
Titel 3 EKSAMEN Die DDR
Titel 4 EKSAMEN Die DDR - 2. del
Titel 5 EKSAMEN Das Böse
Titel 6 Österreich & die Schweiz Präsentationen
Titel 7 EKSAMEN Die Liebe
Titel 8 EKSAMEN Geld

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN Identität I & II

Ud fra forskellige tekster/film arbejder vi med begrebet 'Identität'.
Hvem er man? Er man den samme hele livet?

Spielfilm: "Napola" Dennis Ganzel, 2004 (kan tilgås på Filmstriben).

Märchen: "Schneewittchen"
https://www.ndr.de/fernsehen/barrierefreie_angebote/leichte_sprache/Schneewittchen-und-die-7-Zwerge-,schneewittchenleichtesprache100.html

(2.g) ARD Spielfilm: Mein Sohn Helen (2015) - kan tilgås på CFU.

Lied/Song & Video: Phillip Burger: "Sänger, Zimmermann, Landwirt, Fischer" (Text + Video) https://www.songtexte.com/songtext/philipp-burger/sanger-zimmermann-landwirt-fischer-g7b5cbe58.html     
/www.youtube.com/watch?v=5iaWDJhs_-g

Supplerende stof:

Kurzfilm: "Deutsch Genug?" https://www.youtube.com/watch?v=uCs0RKaIAQE&t=4s



18 ud af 42 moduler: Ca.25%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Geografie und Umwelt: Die Ostsee

Østersøen forbinder Danmark og Tyskland. Vi ser på miljøudfordringer og laver historiske nedslag i Østersøens historie.

• Die Umweltverschmutzung https://miniklexikon.zum.de/wiki/Umweltverschmutzung
• Die Ostsee https://klexikon.zum.de/wiki/Ostsee
• Die Hanse https://miniklexikon.zum.de/wiki/Hanse

• Hans Muchs Flucht I & II Aus: Bodo Müller „Über die Ostsee in die Freiheit“, Delius Klasing & Co, 2017 https://www.ln-online.de/lokales/luebeck/ueber-die-ostsee-in-die-freiheit-flucht-in-den-westen-A5IZCHJVMVSKAPBSZT4UEP2564.html
• Er schwamm 50 Kilometer in 25 Stunden https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8

9 moduler af 42: Ca 20%

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 3 EKSAMEN Die DDR

Vi kommer til at beskæftige os med DDR ad flere omgange. Under arbejdet med Tysklands geografi/Østersøen, læser vi uddrag af en flugtberetning fra 1961/62, hvor en mand går over isen for at komme til Travemünde i vest. Men der er mange andre historier knyttet til DDR og de mennesker, der blev berørt af systemet.

Kernetekster:

Artikel: "Über die Ostsee in die Freiheit – Flucht in den Westen", Lübecker Nachrichten 26. Januar 2015 (Hans Muchs Flucht)
https://www.ln-online.de/lokales/luebeck/ueber-die-ostsee-in-die-freiheit-flucht-in-den-westen-A5IZCHJVMVSKAPBSZT4UEP2564.html


Spielfilm: "Ballon", Michael Herbig, Deutschland 2018 (Kan tilgås på Netflix)

Novelle: "Dieter, Klaus Kordon", 1992 (fra: Der Menschenfresser)

Dokumentar/Info: Terra X Geschichte: "Die Berliner Mauer: So hat sie funktioniert" (6:41)
https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k 22. August 2015

Dokumentar/Info: Bayrischer Rundfunk BR24: "Spektakuläre DDR-Flucht vor 40 Jahren: Mit dem Ballon in die Freiheit (2:46)
https://www.youtube.com/watch?v=TdLThVh-r5o 17. September 2019

Supplerende stof:

Dokumentarfilm: "Er schwamm 50 Kilometer in 25 Stunden" | stern TV (09:43)
https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EKSAMEN Die DDR - 2. del


Tilladte hjælpemidler til mundtlig eksamen: Ordbogen.com

Vi kommer til at beskæftige os med DDR ad flere omgange. Under arbejdet med Tysklands geografi/Østersøen, læser vi uddrag af en flugtberetning fra 1961/62, hvor en mand går over isen for at komme til Travemünde i vest. Men der er mange andre historier knyttet til DDR og de mennesker, der blev berørt af systemet.

Kernetekster:
Artikel: "Über die Ostsee in die Freiheit – Flucht in den Westen", Lübecker Nachrichten 26. Januar 2015 (Hans Muchs Flucht)
https://www.ln-online.de/lokales/luebeck/ueber-die-ostsee-in-die-freiheit-flucht-in-den-westen-A5IZCHJVMVSKAPBSZT4UEP2564.html


Spielfilm: "Ballon", Michael Herbig, Deutschland 2018 (Kan tilgås på Netflix)

Novelle: "Dieter", Klaus Kordon, 1992 (fra: Der Menschenfresser)

Dokumentar/Info: Terra X Geschichte: "Die Berliner Mauer: So hat sie funktioniert" (6:41)
https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k 22. August 2015

Dokumentar/Info: Bayrischer Rundfunk BR24: "Spektakuläre DDR-Flucht vor 40 Jahren: Mit dem Ballon in die Freiheit" (2:46)
https://www.youtube.com/watch?v=TdLThVh-r5o 17. September 2019


Supplerende stof: Dokumentarfilm: "Er schwamm 50 Kilometer in 25 Stunden" | stern TV (09:43)
https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EKSAMEN Das Böse

Mennesker er fascinerede af 'det onde'. Vi ser på, hvorfor det vækker vores nysgerrighed. Vi ser første del af en tysk miniserie og beskæftiger os desuden med tilfælde fra virkelighedens verden, hvor mennesker udfører handlinger, der må betegnes som onde. Vi diskuterer også skyld og den rolle kærlighed spiller.

Kernetekster:

Netflix Serie: "Liebes Kind", 2023 (Afsnit 1-3 ud af 6) (Liebes Kind, Roman, Romy Hausmann, 2020)

Artikel: "24 Jahre Verlies-Hölle. Der Tag, als Josef Fritzl seine Tochter in den Keller sperrte", Stern, 28.08.2024
https://www.stern.de/panorama/verbrechen/josef-fritzl--der-tag--als-er-seine-tochter-einsperrte-33760810.html


Lyrik: Rammstein "Wienerblut" (oder: "Liebe ist für alle da"), 2009

Artikel: "Rammstein: Vorwürfe gegen Lindemann aus Österreich", Die Presse, 24.07.2023

Novelle: "Die Ehefrau" (Fra: Ferdinand von Schirach: „Kaffee und Zigaretten“, Luchterhand, 2019)

Supplerende stof:

Musik/Wienerwals: "Wienerblut", Johann Strauss, Zubin Mehta & Wiener Philharmoniker 22. August 2015 (De første 4 minutter)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Österreich & die Schweiz Präsentationen

Eleverne skal gruppevist søge informationer om de to lande og lave en mundtlig powerpoint-præsentatione for klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 EKSAMEN Die Liebe

Kærlighed er ikke kun én ting. Vi skal se på forskellige måder at udtrykke forskellige slags kærlighed på. Herunder kommer vi også ind på begrebet samtykke, dvs. Konsens/Zustimmung.

Kernetekster:

'Spillefilm: „Aus dem Nichts“, Fatih Akin, 2017. Kan tilgås på Filmstriben.

Novelle/moderne eventyr: „Die Prinzessin und der Hirte“, Selim Ozdogan, 2000, fra Ein gutes Leben ist die beste Rache/Einblicke in die deutsch Literatur, Winell e.a.  Gyldendal 2003.

Lyrik: „Gefunden“, J. W. von Goethe, 1813.

"Wienerblut", Rammstein, 2009

Supplerende stof:

Oplysende video: "The Famous Tea Consent-video: Jetzt auf Deutsch", 2017, (2:49).
https://www.youtube.com/watch?v=er-Ex356Uig

Hjemmeside om Konsens: Uddrag: https://www.gummilove.ch/fact/konsens/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 EKSAMEN Geld

Der er forskel på at have penge og ikke at have dem. Hvordan er det i Tyskland? Får du Bürgergeld, eller er du Pokermillionær? Forskellen er stor. Madbanker eller 'Tafeln', som de kaldes i Tyskland, hjælper mere end to millioner tyskere med at få mad på bordet. Mad, der er doneret af virksomheder og forretningsdrivende, som frivillige hjælper med at fordele. Det hjælper lidt med til at udligene forskellene.

Kernetekster:
Video & Begleittext/Details Reportage, ZDF „Wie werde ich Millionär“
https://www.zdf.de/video/reportagen/zdf-reportage-104/wie-werde-ich-millionaer-100
28. März 2023 (00:30:00)

Informationsvideo: „Fragen und Antworten zum Bürgergeld“
https://www.youtube.com/watch?v=7Alj5mie0OM

Novelleuddrag: Der Bettler, Manuela Haag 2007
https://www.e-stories.de/view-kurzgeschichten.phtml?17494

Video: „Tafeln in Deutschland: Mehr Menschen und weniger Lebensmittel“, FAZ 23. Dezember 2023 (00:01:05)
https://www.youtube.com/watch?v=veJ8VIJcQ3M

ZDF Logo-Text „Tafeln in Deutschland“ 13.01.2025
https://www.zdf.de/kinder/logo/tafeln-in-deutschland-102.html
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde