Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Susanne Hansen
|
Hold
|
2023 Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMEN Identität I & II
Ud fra forskellige tekster/film arbejder vi med begrebet 'Identität'.
Hvem er man? Er man den samme hele livet?
Spielfilm: "Napola" Dennis Ganzel, 2004 (kan tilgås på Filmstriben).
Märchen: "Schneewittchen"
https://www.ndr.de/fernsehen/barrierefreie_angebote/leichte_sprache/Schneewittchen-und-die-7-Zwerge-,schneewittchenleichtesprache100.html
(2.g) ARD Spielfilm: Mein Sohn Helen (2015) - kan tilgås på CFU.
Lied/Song & Video: Phillip Burger: "Sänger, Zimmermann, Landwirt, Fischer" (Text + Video) https://www.songtexte.com/songtext/philipp-burger/sanger-zimmermann-landwirt-fischer-g7b5cbe58.html
/www.youtube.com/watch?v=5iaWDJhs_-g
Supplerende stof:
Kurzfilm: "Deutsch Genug?" https://www.youtube.com/watch?v=uCs0RKaIAQE&t=4s
18 ud af 42 moduler: Ca.25%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Geografie und Umwelt: Die Ostsee
Østersøen forbinder Danmark og Tyskland. Vi ser på miljøudfordringer og laver historiske nedslag i Østersøens historie.
• Die Umweltverschmutzung https://miniklexikon.zum.de/wiki/Umweltverschmutzung
• Die Ostsee https://klexikon.zum.de/wiki/Ostsee
• Die Hanse https://miniklexikon.zum.de/wiki/Hanse
• Hans Muchs Flucht I & II Aus: Bodo Müller „Über die Ostsee in die Freiheit“, Delius Klasing & Co, 2017 https://www.ln-online.de/lokales/luebeck/ueber-die-ostsee-in-die-freiheit-flucht-in-den-westen-A5IZCHJVMVSKAPBSZT4UEP2564.html
• Er schwamm 50 Kilometer in 25 Stunden https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8
9 moduler af 42: Ca 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
EKSAMEN Die DDR
Vi kommer til at beskæftige os med DDR ad flere omgange. Under arbejdet med Tysklands geografi/Østersøen, læser vi uddrag af en flugtberetning fra 1961/62, hvor en mand går over isen for at komme til Travemünde i vest. Men der er mange andre historier knyttet til DDR og de mennesker, der blev berørt af systemet.
Kernetekster:
Artikel: "Über die Ostsee in die Freiheit – Flucht in den Westen", Lübecker Nachrichten 26. Januar 2015 (Hans Muchs Flucht)
https://www.ln-online.de/lokales/luebeck/ueber-die-ostsee-in-die-freiheit-flucht-in-den-westen-A5IZCHJVMVSKAPBSZT4UEP2564.html
Spielfilm: "Ballon", Michael Herbig, Deutschland 2018 (Kan tilgås på Netflix)
Novelle: "Dieter, Klaus Kordon", 1992 (fra: Der Menschenfresser)
Dokumentar/Info: Terra X Geschichte: "Die Berliner Mauer: So hat sie funktioniert" (6:41)
https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k 22. August 2015
Dokumentar/Info: Bayrischer Rundfunk BR24: "Spektakuläre DDR-Flucht vor 40 Jahren: Mit dem Ballon in die Freiheit (2:46)
https://www.youtube.com/watch?v=TdLThVh-r5o 17. September 2019
Supplerende stof:
Dokumentarfilm: "Er schwamm 50 Kilometer in 25 Stunden" | stern TV (09:43)
https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN Die DDR - 2. del
Tilladte hjælpemidler til mundtlig eksamen: Ordbogen.com
Vi kommer til at beskæftige os med DDR ad flere omgange. Under arbejdet med Tysklands geografi/Østersøen, læser vi uddrag af en flugtberetning fra 1961/62, hvor en mand går over isen for at komme til Travemünde i vest. Men der er mange andre historier knyttet til DDR og de mennesker, der blev berørt af systemet.
Kernetekster:
Artikel: "Über die Ostsee in die Freiheit – Flucht in den Westen", Lübecker Nachrichten 26. Januar 2015 (Hans Muchs Flucht)
https://www.ln-online.de/lokales/luebeck/ueber-die-ostsee-in-die-freiheit-flucht-in-den-westen-A5IZCHJVMVSKAPBSZT4UEP2564.html
Spielfilm: "Ballon", Michael Herbig, Deutschland 2018 (Kan tilgås på Netflix)
Novelle: "Dieter", Klaus Kordon, 1992 (fra: Der Menschenfresser)
Dokumentar/Info: Terra X Geschichte: "Die Berliner Mauer: So hat sie funktioniert" (6:41)
https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k 22. August 2015
Dokumentar/Info: Bayrischer Rundfunk BR24: "Spektakuläre DDR-Flucht vor 40 Jahren: Mit dem Ballon in die Freiheit" (2:46)
https://www.youtube.com/watch?v=TdLThVh-r5o 17. September 2019
Supplerende stof: Dokumentarfilm: "Er schwamm 50 Kilometer in 25 Stunden" | stern TV (09:43)
https://www.youtube.com/watch?v=1v14rBXAGQ8
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN Das Böse
Mennesker er fascinerede af 'det onde'. Vi ser på, hvorfor det vækker vores nysgerrighed. Vi ser første del af en tysk miniserie og beskæftiger os desuden med tilfælde fra virkelighedens verden, hvor mennesker udfører handlinger, der må betegnes som onde. Vi diskuterer også skyld og den rolle kærlighed spiller.
Kernetekster:
Netflix Serie: "Liebes Kind", 2023 (Afsnit 1-3 ud af 6) (Liebes Kind, Roman, Romy Hausmann, 2020)
Artikel: "24 Jahre Verlies-Hölle. Der Tag, als Josef Fritzl seine Tochter in den Keller sperrte", Stern, 28.08.2024
https://www.stern.de/panorama/verbrechen/josef-fritzl--der-tag--als-er-seine-tochter-einsperrte-33760810.html
Lyrik: Rammstein "Wienerblut" (oder: "Liebe ist für alle da"), 2009
Artikel: "Rammstein: Vorwürfe gegen Lindemann aus Österreich", Die Presse, 24.07.2023
Novelle: "Die Ehefrau" (Fra: Ferdinand von Schirach: „Kaffee und Zigaretten“, Luchterhand, 2019)
Supplerende stof:
Musik/Wienerwals: "Wienerblut", Johann Strauss, Zubin Mehta & Wiener Philharmoniker 22. August 2015 (De første 4 minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Österreich & die Schweiz Präsentationen
Eleverne skal gruppevist søge informationer om de to lande og lave en mundtlig powerpoint-præsentatione for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKSAMEN Die Liebe
Kærlighed er ikke kun én ting. Vi skal se på forskellige måder at udtrykke forskellige slags kærlighed på. Herunder kommer vi også ind på begrebet samtykke, dvs. Konsens/Zustimmung.
Kernetekster:
'Spillefilm: „Aus dem Nichts“, Fatih Akin, 2017. Kan tilgås på Filmstriben.
Novelle/moderne eventyr: „Die Prinzessin und der Hirte“, Selim Ozdogan, 2000, fra Ein gutes Leben ist die beste Rache/Einblicke in die deutsch Literatur, Winell e.a. Gyldendal 2003.
Lyrik: „Gefunden“, J. W. von Goethe, 1813.
"Wienerblut", Rammstein, 2009
Supplerende stof:
Oplysende video: "The Famous Tea Consent-video: Jetzt auf Deutsch", 2017, (2:49).
https://www.youtube.com/watch?v=er-Ex356Uig
Hjemmeside om Konsens: Uddrag: https://www.gummilove.ch/fact/konsens/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMEN Geld
Der er forskel på at have penge og ikke at have dem. Hvordan er det i Tyskland? Får du Bürgergeld, eller er du Pokermillionær? Forskellen er stor. Madbanker eller 'Tafeln', som de kaldes i Tyskland, hjælper mere end to millioner tyskere med at få mad på bordet. Mad, der er doneret af virksomheder og forretningsdrivende, som frivillige hjælper med at fordele. Det hjælper lidt med til at udligene forskellene.
Kernetekster:
Video & Begleittext/Details Reportage, ZDF „Wie werde ich Millionär“
https://www.zdf.de/video/reportagen/zdf-reportage-104/wie-werde-ich-millionaer-100
28. März 2023 (00:30:00)
Informationsvideo: „Fragen und Antworten zum Bürgergeld“
https://www.youtube.com/watch?v=7Alj5mie0OM
Novelleuddrag: Der Bettler, Manuela Haag 2007
https://www.e-stories.de/view-kurzgeschichten.phtml?17494
Video: „Tafeln in Deutschland: Mehr Menschen und weniger Lebensmittel“, FAZ 23. Dezember 2023 (00:01:05)
https://www.youtube.com/watch?v=veJ8VIJcQ3M
ZDF Logo-Text „Tafeln in Deutschland“ 13.01.2025
https://www.zdf.de/kinder/logo/tafeln-in-deutschland-102.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59266932836",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59266932836",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59266932836"
}