Sønderborg Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderborg Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sønderborg Statsskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Rasmus Christiansen
Hold
2023 Ty/3 (
1g Ty/3
,
2g Ty/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Landeskunde (opgives ej til eksamen)
Titel 2
Generation Selfie (opgives ej til eksamen)
Titel 3
Erwartungen (opgives ej til eksamen)
Titel 4
Sommermärchen (opgives ej tileksamen)
Titel 5
Einwandererland Deutschland
Titel 6
Krimis
Titel 7
Nachkriegszeit
Titel 8
Märchen
Titel 9
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Landeskunde (opgives ej til eksamen)
Indhold
Kernestof:
substantiver-genus.pdf
Wie heißt es auf Deutsch.docx
Die Schweiz.docx
Tysk_faste pladser 22.11.docx
Unterschiede und Vorurteile zwischen Deutschland und der Schweiz.docx
Tourguide_Präsentation.docx
Kortfattet tysk grammatik (die kleine gelbe Grammatik aus Deutsch in "Grundforløbet")
Deutsche Weihnachtstraditionen.docx
Zuerst hören wir uns die restlichen Vorträge über die Städte an.
Grammatik - Minlæring:
Dein Heiligabend mit ChatGPT.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Generation Selfie (opgives ej til eksamen)
Dette forløb tager afsæt i bogen "Auf Uns" som har et forløb med samme navn. Her introduceres nye tekster og Redemittel, som har fokus på at forbedre elevernes evner til at indgå i dialog
Indhold
Kernestof:
Fuchs, Kate & Sinding, Mathilde: AUF UNS, Gyldendal; sider: 8-10, 12, 15-17, 20-21, 23-25, 27-30, 42-46, 49, 52-53
Andreas Bourani - Auf uns (Official Video) (youtube.com)
Svage verber i førnutid (sproglinks.dk)
Kortfattet tysk grammatik (die kleine gelbe Grammatik aus Deutsch in "Grundforløbet")
Tim Bendzko - Programmiert (Offizielles Video) (youtube.com)
Vi arbejder med teksten s. 27-28 og arbejder med øvelserne 1,2 og 4 på siderne 29 og 30
Svage verber (sproglinks.dk)
Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy und Co. Ein Vergleich - Lukas Böing
liste-uregelmaessige-verber-tysk.pdf
Staerke verber.pptx
Stærke verber i nutid (sproglinks.dk)
Opg. 1 - udfyld de manglende ord - vi lytter i fællesskab
weinstdu_luckentext.docx
Afsnit
Mittagspause - Wolf Wondratschek, 1969
Opgave 6 og Opgave 10 til teksten "Mittagspause".
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Erwartungen (opgives ej til eksamen)
Dette forløb tager afsæt i bogen "Auf Uns". Der arbejdes fortsat med kommunikative færdigheder. Der bruges også tid på at træne grammatiske færdigheder, hvor forskellige typer af verber er i fokus.
Indhold
Kernestof:
Fuchs, Kate & Sinding, Mathilde: AUF UNS, Gyldendal; sider: 110-124, 141-145, 151-152
Kortfilm, som vi så:
https://youtu.be/DoxqZWvt7g8?feature=shared
One Day/Reckoning Text – Julia Engelmann (Auf Uns)
Modalverber.pptx
Im Juli_Trailer.docx
Im-Juli-Aufgaben-zur-Sprache-verber-inkl-modalverber.docx
Im Juli (2000) - Official Trailer (youtube.com)
Im Juli_ Die ersten Minuten.docx
Omskrivningen af teksten fra præsens til præteritum er lektie. (Opgaven ligger i lektion 19/3)
Lille oversættelse.docx
Im-Juli-Textverständnis.docx
Hjælpeverber.pptx
Juli-Trampen.pdf læs teksten hjemmefra
Min læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=263613
Selim Özdogan - Im Juli: Tampen, Kurzum (Tyskforlaget)
Im-Juli-schriftliche Aufgabe.docx
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=263613
Nachtschicht.pdf , hvis I har glemt bogen
Nachtschicht – Martin Suter (Auf Uns), 2014
Arbejder med opg 3 "Ausdrücke kombimieren", opg 10, "Ein Interview führen" og Alternative udgaver af opg 11/12 (ChatGPT)
Sammensatte verber.pptx
image.png
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=267117
Find sammesatte verber i de første 11 linjer (Der Mann der nie zu spät kam)
Der Mann, der nie zu spät kam – Paul Maar (Auf Uns), 1986
Aufgabe 4, 6 und 8 S. 154-155 (S. 145-146?)
Sætninger - ordstilling.pptx
Sommermärchen 2006 – die Fussball-WM begeistert Deutschland (youtube.com)
MinLæring sætninger
DFB - Integration (youtube.com)
MinLæring
Opgave:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Kreativitet
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Sommermärchen (opgives ej tileksamen)
Indhold
Kernestof:
Sætninger - ordstilling.pptx
Sommermärchen 2006 – die Fussball-WM begeistert Deutschland (youtube.com)
MinLæring sætninger
DFB - Integration (youtube.com)
MinLæring
Opgave:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=269255
özil_multikulti.pdf
Spørgsmål som besvares i bordgrupperne:
Download de grammatik slides, som vi har gennemgået. Det er et tilladt hjælpemiddel til vores prøve på tirsdag.
Prøve 1.g verber.docx
Lückentext
FIFA World Cup 2014: Crazy guy predicts 7:1 for Germany | Easy German 50 (youtube.com)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Einwandererland Deutschland
Dette forløb handler om indvandringskulturen, som en betydelig del af den moderne tyske kultur. Forskellige identitetsopfattelser er i fokus og afspejles gennem fortællinger om personer med primært tyrkisk baggrund. Teksterne analyseres ud fra "Identitetstheorie" som er et centralt element i diskussionen om identiteter.
Indhold
Kernestof:
2B-1- das sind die ehrlichsten bettler Berlins.pdf
Læs og forstå teksten "Die ehrlichsten Bettler Berlins"
PersonligePronomener.pptx
Die ehrlichsten Bettler Berlins – BZ (PDF) - 2013
meine-kleine-katze.pdf
Fragen zur Migration.docx
Kasusmærker.pptx
das-verlorene-gesicht-ocr.pdf
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=274560
Das verlorene Gesicht – Birol Denizeri (PDF) u.d
Lektie
Sætninganalyse.pptx
Læs og forstå teksten "Das verlorene Gesicht" færdig.
Identitatstheorie.pdf
Besvar de første 7 spørgsmål i til "Das verlorene Gesicht". Spørgsmålene finder i under teksten.
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=277907
FilmprojektDasverloreneGesicht.docx
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=281879
EineFamilieZweiWelten.pdf
Diskussion med sidemakker:
Genlæs "Eine Familie - Zwei Welten" og notér 10 ord, som du ikke forstår.
Eine Familie – Zwei Welten – Özlem Topcu, Hamburger Abendblatt , 2009 (PDF)
Omskriv fra præteritum til perfektum.docx
EineFamilie_Skriftlig opgave i Tysk.docx
Smalltalk:
Persönlichkeiten.docx
2 Aufgaben zum Film Almanya.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Krimis
Forløbet handler om krimier, hvor eleverne lærer at tale om krimier gennem et trænet begrebsapparat inden for emnet.
Det grammatiske fokus er primært præpositioner.
Indhold
Kernestof:
Mord im Hotel.pdf
Präpositionen:
Mord im Hotel - Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal, 1989 (PDF
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=290981
Tag "Mord im Hotel" med igen!
Præpositioner.pdf
Præpositioner_Mord im Hotel.docx
Krimi - Merkmale.pdf
derhaarschnittocr_ocr-TEIL1.pdf
Aufgaben zu Milena Moser.docx
Husk jeres lektier i MinLæring (Præpositioner)
Der Haarschnitt – Milena Moser, 1993
derhaarschnittocr_ocr-TEIL2.pdf
MinLæring
Charakterisierung_Haarschnitt.docx
Schreibe deinen eigenen Schluss.docx
Letzter Teil des Krimis
alle-praepositioner-1 (1).pdf
Øv brugen af præpositioner. Vi laver en test
Das Gladbecker Geiseldrama: Eine groteske Geschichte
FragenGeiseldrama.docx
LetztePizza2_ocr.pdf
Milena Moser: Letzte Pizza (1999) - Auszug
Husk at forberede jer til "Letzte Pizza", som om det var en eksamen
Højtlæsning i bordgrupper:
Gerningsstedet – en tysk seersucces gennem 50 år
Efter filmen:
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Personlige
Kreativitet
Sociale
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nachkriegszeit
Forløbet omhandler efterkrigstiden og minder som en del af tysk identitet. Eleverne lærer om depressionen efter 2. verdenskrig og tager perspektivet frem mod genopbygningen af Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Stunde 0.pdf
Deutschland nach dem Krieg - oplæg.docx
Küchenuhr.pdf - gloser på sidste side
1. Untersucht den Autor Wolfgang Borchert. Wer war er?
Die Küchenuhr – Wolfang Borchert, 1947
Wofür dankt Adenauer der Care-Organisation?Wie viele Care-Pakete wurden nach Deutschland geschickt?Wie viele Flüchtlinge gibt es in Westdeutschland laut Adenauer
Adenauer_Rede.pdf
Amerikanische Hilfe in der Not – Auszug: Rede von Konrad Adenauer, 1949
Care-Pakete – Silvia Körner, u.d
Pronominer:
image.png
Mein Onkel Fred – Heinrich Böll
Meinonkelfredgloser_ocr.pdf
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=310750 fra sidst
Charakterisierung: Charakterisierung schreiben: Deutsch - YouTube
Lektie: Forbered jer på at I skal skrive en personkarakteristik af Onkel Fred i timen. Opgaven skrives i timen (i hånden), men I skal forberede jer på at skrive den hjemmefra. Gense videoen om Charakterisierung og udvælg steder fra teksten, som du vi
Aufgabe:
Bundestagswahl 2025.pptx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Märchen
Forløbet omhandler eventyr og har hovedformålet at kunne udtrykke sig inden for et velkendt område. Eleverne arbejder med forskelle mellem Volksmärchen og Kunstmärchen.
Indhold
Kernestof:
Grimms Märchen - lytteøvelse.docx
Das Waldhaus.pdf
Märchen-Bingo.docx
Das Waldhaus - Grimms Märchen, 1840
Kasus_oversigt.docx
Relativ pronomener.pptx
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=321256
Ordbogen.com
Gloseliste - Märchen.docx
Waldhaus skal være læst færdigt.
pausewang-vom-ritter-1.pdf (Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte)
Kunstmärchen.pdf
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=322932
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte – Gudrun Pausewang
Vom Ritter opgaver.docx
Tag Auf Uns med! (vores bog)
Nützliche Wörter und Wendungen.docx
Rotkäppchen
I får jeres grammatik test tilbage.
Rotkäppchen – Grimms Märchen
Übersicht Texte Ty3.docx
Prinz Christian in Dänemark: Die Frau, die den goldenen Schuh zurückließ - DER SPIEGEL - Der Spiegel, 2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Repetition
Indhold
Kernestof:
pausewang-vom-ritter-1.pdf (Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte)
Vom Ritter opgaver.docx
Tag Auf Uns med! (vores bog)
Nützliche Wörter und Wendungen.docx
Rotkäppchen
I får jeres grammatik test tilbage.
Rotkäppchen – Grimms Märchen
Übersicht Texte Ty3.docx
Prinz Christian in Dänemark: Die Frau, die den goldenen Schuh zurückließ - DER SPIEGEL - Der Spiegel, 2023
Übersicht Texte Ty3 (opdateret).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59266933939", "T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59266933939", "H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59266933939" }