Holdet 2023 Ty/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Rasmus Tangsig Christensen
Hold 2023 Ty/5 (1g Ty/5, 2g Ty/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Wiederanfang
Titel 2 Wetter und Klima
Titel 3 Filme, Serien und Musik
Titel 4 Neue Medien, junge Liebe und Freundschaft
Titel 5 Der Zweite Weltkrieg
Titel 6 Shoppen und Essen gehen
Titel 7 Länderkunde
Titel 8 Märchen und Fantasie
Titel 9 Abschluss

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Wiederanfang

Tysk på holdet her har bygget videre på grundforløbet i tysk. På forskellige grundforløbshold har eleverne haft et forløb om emnerne "Schule" og "Urlaub" med materiale fra "Das Deutschlabor" fra "Deutsche Welle".

Som fælles udgangspunkt for arbejdet med grammatik har eleverne i grundforløbet brugt skolens eget hæfte "Kortfattet tysk grammatik" og "Tyskgram" på "Minlæring".

Efterfølgende har arbejdet grammatik her på holdet været spredt over nedenstående forløb. Udover skolens eget hæfte "Kortfattet tysk grammatik" og "Tyskgram" på "Minlæring", har forskelligt lærerproduceret materiale, nedslag i "Ny grundbog i tysk grammatik" og uddrag fra "Tysk du kan tale" været anvendt.

Som ordbog har "Ordbogen.com" været anvendt, samt i enkelte tilfælde "Duden.de" og "DWDS.de".

Udover Lectio har eleverne også haft adgang til en fælles Teams med en fælles OneNote.

Tekster, der undervejs i undervisningsbeskrivelsen er markeret med en asterisk - * - er kun inddraget for enkelte pointer og ikke læst grundigt fra start til slut.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Wetter und Klima

Vi har arbejdet med samtaler om vejr og debat om klima. Vi har også inddraget lidt om jul og skiferie. I forbindelse hermed har vi snakket om forhold i Tyskland og andre tysktalende lande, juletraditioner og skiområder.

Tekster:
Rolf Zuckowski: Es schneit (1987)
Rolf Zuckowski: In der Weihnachtsbäckerei (1987)
Werbekampagne für Deutsche Bahn: Alle reden vom Wetter (1966)
Poster für Sozialistischer Deutscher Studenterbund: Alle reden vom Wetter (1968)
Poster für die Grünen: Wir reden vom Wetter (1990)
Tierischer Ratekrimi: Löcher in der Piste (2024)
ZDF Frontal: Corona-Hotspot Ischgl - Behörden verweigern Entschädigung (26.1.2023)
Mascha Kaleko: Regenabend zu Zweien (1934)
Greenpeace: Klimakrise (2022)
Luisa Neubauer: Rede bei Fridays for Future Demo vor Brandenburger Tor (25.9.2022) *

Ekstra tekst til emnet fra forløbet ”Abschluss”:
Luisa Neubauer: Was ich gern früher gewusst hätte (28.8.2024)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filme, Serien und Musik

Vi har snakket om at lære sprog via film, serier og musik. I forlængelse heraf har vi arbejdet med film, serier og musik, som eleverne havde mødt udenfor undervisningen på holdet her. Vi har også taget forskellige konkrete cases op, først og fremmest Babylon Berlin og Rammstein.

Tekster:
Die erste Folge von Tom Tykwer, Achim von Borries und Henrik Handloegten: Babylon Berlin (2017)
Deutschlandfunk Nachrichtenleicht: Ermittlungen gegen Rammstein-Sänger eingestellt (2023)
Rammstein: Ohne dich (2004)
Kurt Marti: Happy End (1960)
Deutsche Songs und Filme von den Schülern und Schülerinnen selbst gewählt

Ekstra tekster til emnet fra forløbet ”Abschluss”:
Rammstein: Deutschland (2019) *
Rammstein: Ausländer (2019) *
Jicki: Sprachbad (2025) *
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Neue Medien, junge Liebe und Freundschaft

Vi har arbejdet med nye medier (til forskellige tider, men især i vores tid), ung kærlighed og ungt venskab. Vi har også arbejdet med de to tyske printmedier "Bild" og "Bravo" og webgenrerne ”Meme” og ”Instapoesie”. I forbindelse med emnet har vi også snakket om påvirkningen fra det engelske sprog i det tyske sprog og i det danske sprog.

Tekster:
Bild am Sonntag: Macht mich mein Handy Krank (25.2.2024)
Bild am Sonntag: Italiener wollen Handyverbot an Schulen (25.2.2024)
Bild am Sonntag: Bin ich eine Rabenmutter wenn ich mein Kind im Restaurant am Handy spielen lasse (25.2.2024)
Bild am Sonntag: Was hat uns das Handy Gutes gebracht? (25.2.2024)
Bravo: Die perfekte erste Nachricht (13.8.2024)
Bravo: Ich habe auf dem Laptop von meinem Freund entdeckt, dass ... (23.7.2021)
Von den Lehrer gefundene und von den Schülern und Schülerinnen erarbeitete Memes über die deutsche Sprache
Kea von Garnier: Vermächtnisse (2017)
Die erste Folge von Philipp Käßbohrer, Matthias Murmann: How to Sell Drugs Online (Fast) (2019)

Ekstra tekster til emnet fra forløbet ”Abschluss”:
Ewald Arenz: Die Nacht im Freibad (2021)
Bild: So kann jeder Influencer werden (7.5.2024) *
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Der Zweite Weltkrieg

Vi har arbejdet med et lille overblik over anden verdenskrig og derefter to større underemner med tilknytning til anden verdenskrig, dels Adolf Hitler og den nazistiske bevægelse, dels Holocaust og et konkret holocaustoffer: Martin Goldstein. Derudover har vi inddraget perspektiver til ”almindelige” tyskeres forhold til krigen, under krigen og efter krigen. Ligheder og forskelle mellem nutidige danskeres og nutidige tyskernes forhold til fortiden har været oppe at vende ved flere lejligheder.

Tekster:
Oliver Hirschbiegel und Bernd Eichinger: Der Untergang (2004)
Klexicon: Der Zweite Weltkrieg (2024)
WDR: Stolpersteine - Martin Goldstein (2024)
WDR: Erlebte Geschichte - Martin Goldstein (2012)
Adolf Hitler: Reichstagsrede (30.1.1939) (Auszug)
Paul Celan: Todesfuge (1948)
Jonny Buchard: Auftritt Karneval Köln (1973) (Auszug)
Christina Laube und Mehrdad Zaeri: Anna - Was die Zeit nicht heilt (2024) (Auszug)
Siegfried Lenz: Risiko für Weihnachtsmänner (1957)
Harald Wiederschein: Sechs Irrtümer über das NS-Regime (2024) *
Holocaust-Enzyclopadie: Wie viele Menschen wurden von den Nazis ermordet (2024) *
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Shoppen und Essen gehen

Vi har arbejdet med det at tage ud at shoppe og spise. Hovedfokus har været på forskellige rollespil, hvor eleverne har udviklet egne forretninger og spisesteder, lavet anbefalinger af virkelige forretninger og spisesteder, og lavet sketches om at tage ud at shoppe og spise. Her har tekst genereret med kunstig intelligens været inddraget på flere måder med refleksion over fordele og ulemper ved sådanne. Derudover har vi arbejdet med kønsroller omkring det at gå ud at shoppe og spise, ligesom vi har snakket om udviklingen med krise i detailhandelen som følge af onlinehandel. Forskelle og ligheder mellem tyske og danske forhold har været oppe at vende ved flere lejligheder.

Tekster:
Von den Schülern und Schülerinnen selbst erarbeitete Rollenspiele mit Geschäften und Gaststätten
Von den Schülern und Schülerinnen selbst erarbeitete Sketches über Essen gehen
Sat1: Knallerkerle - Einkaufen mit der Freundin eskaliert (2017)
Sat1: Knallerkerle - Wo ist das Gemüse (2017)
Sat1: Knallerfrauen - Date doch mal meine Mutter (2015)
Milena Moser: Letzte Pizza (1990)

Ekstra tekster til emnet fra forløbet ”Abschluss”:
Tagesschau.de: Krise des Einzelhandels (24.4.2023)
Marcus Werner: Erst Trinkgeld dann Service (12.2.2025) *
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Länderkunde

Kort efter det tyske valg til Forbundsdagen d. 23.2.2025 snakkede vi om det tyske politiske system og prøvede også den Wahl-o-Mat. Umiddelbart efter snakkede vi om forskellige lande, hvor der tales tysk.

Tekster:
Der Wahl-O-Mat für die Bundestagswahl 2025
Poster der Schüler und Schülerinnen über Länder in denen Deutsch gesprochen wird
Bundeszentrale für Politische Bildung: Über die Bundestagswahl (2025) *
Bundeszentrale für Politische Bildung: Grafiken zu dem politischen System Deutschlands (2025) *
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Märchen und Fantasie

Vi har arbejdet med eventyr og fantasi, f.eks. det om overnaturlige fænomener skal forstås bogstaveligt eller symbolsk. Ud over traditionelle eventyr har vi inddraget en moderne versionering. Vi har også inddraget rollespil lavet af kunstig intelligens og klassiske illustrationer af eventyr.

Tekster:
Brüder Grimm: Rumpelstilzchen (1812)
Brüder Grimm: Hänsel und Gretel (1812)
Brüder Grimm: Aschenputtel (1812)
Chatbot-Rollenspiel zu den Märchen
Klassische Illustrationen zu den Märchen
Helle Egendal: Gattungen (2017) (Auszug mit Abschnitten über Märchen)
Johann Wolfgang Goethe: Erlkönig (1782)
Rammstein: Dalai Lama (2004)
Heinz Rölleke: Märchen über Märchen (2012) *
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Abschluss

Opsamling inden eksamen.

Tekster:
Tagesschau.de: Krise des Einzelhandels (24.4.2023) ("Shoppen und Essen gehen")
Marcus Werner: Erst Trinkgeld dann Service (12.2.2025) ("Shoppen und Essen gehen") *
Ewald Arenz: Die Nacht im Freibad (2021) ("Neue Medien, junge Liebe und junge Freundschaft")
Bild: So kann jeder Influencer werden (7.5.2024) (Neue Medien, junge Liebe und junge Freundschaft") *
Rammstein: Deutschland (2019) ("Filme, Serien und Musik") *
Rammstein: Ausländer (2019) ("Filme, Serien und Musik") *
Jicki: Sprachbad (2025) ("Filme, Serien und Musik") *
Luisa Neubauer: Was ich gern früher gewusst hätte (28.8.2024) ("Wetter und Klima")
Anja Tuckermann: Potsdamer Straße (2001) ("Ved det grønne bord") *
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer