Holdet 2023 Ke/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Kirsten Galsgaard Lüders, Peter Søgaard Rasmussen
Hold 2023 Ke/z (1z Ke, 2z Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I gang med kemi
Titel 2 Kagekemi
Titel 3 Makromolekyler i fødevarer
Titel 4 Saltes opløselighed
Titel 5 Genopfriskning af 1.g materiale
Titel 6 Nu bliver det syret!
Titel 7 Blandinger og koncentrationer
Titel 8 Redoxius Maximus!
Titel 9 Organisk kemi og intermolekylære kræfter
Titel 10 Reaktioners hastighed
Titel 11 Ligevægtsreaktioner
Titel 12 Tilbage til syre/base-kemien
Titel 13 Isomeri

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I gang med kemi

Formålet med forløbet er at få en forståelse for, hvordan man kan bruge symboler og modeller til at beskrive kemi.

Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem og atomets opbygning.
Tilstandsformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kagekemi

Faglige mål:
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simpelt kemisk eksperiment.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.

Kernestof:
Mængdeberegning i relation til reaktionsskemaer
Kemisk bindingstype: Ionbinding
Uorganisk kemi: Stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse af udvalgte ionforbindelser.
Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, vejeanalyse

Eksperimentelt arbejde:
Bageforsøg (tilrettelægges selv i grupper)
Forsøg med kemiske hævemidler (kvalitativt)
Opvarmning af natron (kvantitativt)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Makromolekyler i fødevarer

I skal lære om den kemiske opbygning af fødevarer, sådan at I får et endnu bedre grundlag for at forstå den biokemi, som I møder i biologitimerne.

I løbet af dette forløb har I bl.a. lært om
- Molekyler og bindingstyper
- Polaritet og blandbarhed
- Simple organiske molekylers navngivning og egenskaber
- Makromolekylers opbygning og egenskaber
- Forskellige repræsentationsformer af molekyler.
- Laboratoriesikkerhed

Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer i forbindelse med molekyler (uorganiske og organiske)
Kemiske bindingstype: Elektronparbinding/kovalent binding
Tilstandsformer og opløselighedsforhold
Organisk kemi: Stofkendskab, opbygning, egenskaber og anvendelse for carbonhydrider (og lidt om alkoholer og carboxylsyrer).
Eksempler på makromolekyler: Proteiner, polysakkarider, fedtsyrer og triglycerider.
Organiske reaktionstyper: Substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Demoforsøg:
Påvisning af halogenidioner
Polære og upolære stoffer. (Iod og kaliumpermanganats opløselighed i tetraclormethan, hexan og vand. Samt disse stoffers opløselighedsforhold).

Eksperimentelt arbejde:
Vandopløselighed
Reaktion mellem brom og hexan
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Saltes opløselighed

Vi har haft et kort forløb med fokus på saltes opløselighed i vand og eksperimentelt arbejde.

Kernestof:
Fældningsreaktioner

Eksperiment arbejde:
Krystalvand i kobber(II)sulfat
Kaliumnitrats opløselighed i vand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Genopfriskning af 1.g materiale

Genopfriskning af 1.g stof primært:

Afstemning af reaktionsskemaer
Mængdeberegninger
Navngivning af organiske forbindelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nu bliver det syret!

Hvad afgør om noget er en syre eller en base?
Hvad er en hydron egentlig?
Hvad er syrestyrke?
At opskrive og afstemme en syre eller en bases reaktion med vand.
At forstå hvad et korresponderende syre/base-par er.
Forklare pH-skalaen udfra vands ionprodukt
Kunne foretage en syre/base titrering og bestemme koncentrationen af titranden udfra titratorens koncentration og den dannede graf.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Blandinger og koncentrationer

Hvad er blandinger?
Hvad er homogene og heterogene blandinger?
Kunne opskrive og anvende koncentrationsformlen: c = n/V
Forstå begrebene mættet, overmættet og umættet
Forklare hvordan man kan beregne stofmængdekoncentrationer af NaCl i fx havvand ved fældningstitrering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Redoxius Maximus!

Hvad er en oxidation og hvad er en reduktion?
Hvad er spændingsrækken hvad bruger vi dem til i kemi specifikt og i hverdagen generelt?
Forstå tildelingen af oxidationstal udfra de kendte H=+I, O=-II regler.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Organisk kemi og intermolekylære kræfter

Intermolekylære bindinger:
dipol-dipolbindinger
londonbindinger
hydrogenbindinger

Reaktionstyper
forbrændingsreaktion
substitutionsreaktion
additionsreaktion
eliminationsreaktion
kædereaktion/polymerisation - Herunder radikaldannelse
kondensation/hydrolyse

Funktionelle Grupper/Stofklasser:

Alkoholer(Hydroxyforbindelser) - Primær, Sekundær, Tertiær
Oxoforbindelser - Aldehyd/Keton
Carboxylsyrer
Aminer
Ester-forbindelser

Analyse af stoffer: (Delvist gennemgået i SRP
Elementar analyse
empirisk formel

Chromatografi
TLC(Tyndt Lags Chromatografi)
GasChromatografi
Mobilfase vs stationær fase
løbevæske
Kvantitativ og kvalitativ analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reaktioners hastighed

reaktionshastighed i M/s
hastighedsudtryk
Øjeblikkelig vs Gennemsnitlig Reaktionshastighed
Hastighedskonstant
Aktiveringsenergi
Inhibitor og Katalysator
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ligevægtsreaktioner

Generelt:

Dynamisk ligevægt
ligevægtskonstant
reaktionsbrøk
ligevægtsloven
homogen eller heterogen ligevægt
destillation

Le Chetaliers Princip

Indgreb i Ligevægte
Partialtryk
Temperatur
Opløselighedsprodukt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tilbage til syre/base-kemien

Syrebrøk/Basebrøk
Styrkekonstant
Styke Eksponent
Selvionisering
Amfolyt
Pufferligning
Polyhydron syrer

Beregning af pH vha formler og syrestyrke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Isomeri

Isomeri:

Struktur
Kæde
stillings
Funktions
Stereo
Geometrisk
Spejlbillede - Herunder asymetriske carbonatom
Diastereo

Navngivning/Tegnemetoder:
Z,E-system
R,S-system
Fischer projektion

Metoder/Analyse
Fænomenologisk Asymmetrisk Syntese
Racemisk Blanding
Fænomenologisk Optisk Aktivitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer