Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Kirsten Galsgaard Lüders, Peter Søgaard Rasmussen
|
Hold
|
2023 Ke/z (1z Ke, 2z Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
I gang med kemi
Formålet med forløbet er at få en forståelse for, hvordan man kan bruge symboler og modeller til at beskrive kemi.
Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem og atomets opbygning.
Tilstandsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kagekemi
Faglige mål:
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simpelt kemisk eksperiment.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Kernestof:
Mængdeberegning i relation til reaktionsskemaer
Kemisk bindingstype: Ionbinding
Uorganisk kemi: Stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse af udvalgte ionforbindelser.
Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, vejeanalyse
Eksperimentelt arbejde:
Bageforsøg (tilrettelægges selv i grupper)
Forsøg med kemiske hævemidler (kvalitativt)
Opvarmning af natron (kvantitativt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Makromolekyler i fødevarer
I skal lære om den kemiske opbygning af fødevarer, sådan at I får et endnu bedre grundlag for at forstå den biokemi, som I møder i biologitimerne.
I løbet af dette forløb har I bl.a. lært om
- Molekyler og bindingstyper
- Polaritet og blandbarhed
- Simple organiske molekylers navngivning og egenskaber
- Makromolekylers opbygning og egenskaber
- Forskellige repræsentationsformer af molekyler.
- Laboratoriesikkerhed
Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer i forbindelse med molekyler (uorganiske og organiske)
Kemiske bindingstype: Elektronparbinding/kovalent binding
Tilstandsformer og opløselighedsforhold
Organisk kemi: Stofkendskab, opbygning, egenskaber og anvendelse for carbonhydrider (og lidt om alkoholer og carboxylsyrer).
Eksempler på makromolekyler: Proteiner, polysakkarider, fedtsyrer og triglycerider.
Organiske reaktionstyper: Substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Demoforsøg:
Påvisning af halogenidioner
Polære og upolære stoffer. (Iod og kaliumpermanganats opløselighed i tetraclormethan, hexan og vand. Samt disse stoffers opløselighedsforhold).
Eksperimentelt arbejde:
Vandopløselighed
Reaktion mellem brom og hexan
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Saltes opløselighed
Vi har haft et kort forløb med fokus på saltes opløselighed i vand og eksperimentelt arbejde.
Kernestof:
Fældningsreaktioner
Eksperiment arbejde:
Krystalvand i kobber(II)sulfat
Kaliumnitrats opløselighed i vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genopfriskning af 1.g materiale
Genopfriskning af 1.g stof primært:
Afstemning af reaktionsskemaer
Mængdeberegninger
Navngivning af organiske forbindelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nu bliver det syret!
Hvad afgør om noget er en syre eller en base?
Hvad er en hydron egentlig?
Hvad er syrestyrke?
At opskrive og afstemme en syre eller en bases reaktion med vand.
At forstå hvad et korresponderende syre/base-par er.
Forklare pH-skalaen udfra vands ionprodukt
Kunne foretage en syre/base titrering og bestemme koncentrationen af titranden udfra titratorens koncentration og den dannede graf.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Blandinger og koncentrationer
Hvad er blandinger?
Hvad er homogene og heterogene blandinger?
Kunne opskrive og anvende koncentrationsformlen: c = n/V
Forstå begrebene mættet, overmættet og umættet
Forklare hvordan man kan beregne stofmængdekoncentrationer af NaCl i fx havvand ved fældningstitrering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Redoxius Maximus!
Hvad er en oxidation og hvad er en reduktion?
Hvad er spændingsrækken hvad bruger vi dem til i kemi specifikt og i hverdagen generelt?
Forstå tildelingen af oxidationstal udfra de kendte H=+I, O=-II regler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Organisk kemi og intermolekylære kræfter
Intermolekylære bindinger:
dipol-dipolbindinger
londonbindinger
hydrogenbindinger
Reaktionstyper
forbrændingsreaktion
substitutionsreaktion
additionsreaktion
eliminationsreaktion
kædereaktion/polymerisation - Herunder radikaldannelse
kondensation/hydrolyse
Funktionelle Grupper/Stofklasser:
Alkoholer(Hydroxyforbindelser) - Primær, Sekundær, Tertiær
Oxoforbindelser - Aldehyd/Keton
Carboxylsyrer
Aminer
Ester-forbindelser
Analyse af stoffer: (Delvist gennemgået i SRP
Elementar analyse
empirisk formel
Chromatografi
TLC(Tyndt Lags Chromatografi)
GasChromatografi
Mobilfase vs stationær fase
løbevæske
Kvantitativ og kvalitativ analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktioners hastighed
reaktionshastighed i M/s
hastighedsudtryk
Øjeblikkelig vs Gennemsnitlig Reaktionshastighed
Hastighedskonstant
Aktiveringsenergi
Inhibitor og Katalysator
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ligevægtsreaktioner
Generelt:
Dynamisk ligevægt
ligevægtskonstant
reaktionsbrøk
ligevægtsloven
homogen eller heterogen ligevægt
destillation
Le Chetaliers Princip
Indgreb i Ligevægte
Partialtryk
Temperatur
Opløselighedsprodukt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tilbage til syre/base-kemien
Syrebrøk/Basebrøk
Styrkekonstant
Styke Eksponent
Selvionisering
Amfolyt
Pufferligning
Polyhydron syrer
Beregning af pH vha formler og syrestyrke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Isomeri
Isomeri:
Struktur
Kæde
stillings
Funktions
Stereo
Geometrisk
Spejlbillede - Herunder asymetriske carbonatom
Diastereo
Navngivning/Tegnemetoder:
Z,E-system
R,S-system
Fischer projektion
Metoder/Analyse
Fænomenologisk Asymmetrisk Syntese
Racemisk Blanding
Fænomenologisk Optisk Aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62669279592",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62669279592",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62669279592"
}