Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Dorte Overgaard
|
Hold
|
2024 3g ps/1 (3g ps/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
intro til psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ps1 pladser aug.docx
-
Kritisk vurdering af undersøgelser.pdf
-
Kan jeg bevise, at noget er sandt? | 'Falsifikation' for dummies
-
Hvad er en sammenhæng? | Kausalitet og korrelation for dummies
-
læsning af aktuelt stof.pdf
-
Case, Længere, højere.doc
-
Den mangfoldige psykologi - YouTube - Google-søgning
-
Larsen, Ole Schultz: PSYKOLOGIENS VEJE, Systime; sider: 7-15
-
Ikke casen s 15
-
Hvorfor ryger Nille_pit.pdf
-
I skal lave et oplæg m. powerpoint hvor I først hurtigt introducerer jeres psykologiske retning og derefter forklarer hvordan den psykologiske retning ville forklare hvorfor Nille ryger samt evt. hvordan de ville hjælpe hende til at holde op.
-
Psykoanalysen: Ida, Smilla, Mikkel, Emilie, Hjalte Emma W, Frederikke, Simon
-
færdiggør fremlæggelser og fremlæg sidst i modulet
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barnet
Omfang - 56 sider
Stern, Tilknytning, Bowlby, Ainsworth, kønnets rolle i barnets udvikling, former for omsorgssvigt, resiliens, mønsterbryderprocessen,
Film materiale: Er du mors lille dreng?
Zorning: Min barndom i helvede
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Daniel Stern
-
Larsen, Ole Schultz: PSYKOLOGIENS VEJE, Systime; sider: 14, 26-31, 82-101, 120-126
-
Udviklingspsykologiens to spor.docx
-
Den moderne spædbarnsforskning og Daniel Stern.docx
-
Psyk. Veje 85-95 OCR.pdf
-
The Visual Cliff - social refereren
-
still Face experiment
-
annsigstsduetter
-
Vær sikker på at I forstår og kan forklare og bruge alle fagtermerne fra Stern
-
Stern fagudtryk.docx
-
Psyk. Veje 26-31 OCR.pdf
-
lektiespørgsmål.docx
-
Universiteterne er delt op i mænd og kvinder: Se kønsfordelingen på alle landets uddannelser
-
Det ved vi (ikke) om kønsfoskelle i hjernen.pdf
-
Kønsforskelle i biologi eller kultur.docx
-
Psyk Veje 96-101 + 114 OCR.pdf
-
Case bowlby.docx
-
Webdok: Guf har boet alene i jysk mose i 38 år – moren, præsten og kvinderne tvang ham derud | TV MIDTVEST
-
Case study Guf.docx
-
Portræt_ Eneboer Guf var en lokal legende - Mediearkiv - Infome.pdf
-
Ps1 pladser okt.docx
-
test Stern og Bowlby
-
Psyk. Veje 114-119 OCR.pdf
-
Harlow's Studies on Dependency in Monkeys
-
Grief, A Peril in Infancy (Spitz and Wolf, The Research Project, 1947)
-
Psyk. Veje 120-126 OCR.pdf
-
3 cases omsorgssvigt OCR.pdf
-
Afsnit
-
Case om Kaya.docx
-
13 min
-
Diskussionsspørgsmål til mors lille dreng.docx
-
mønsterbrud Bandura (OCR).pdf
-
Den vedhæftede er lang. Hjemmefra læs s 71-75 - resten taget på timen
-
Banduras Modelindlæring arbejdsspørgsmål.docx
-
Skim de næste par sider. Læs og besvar arbejdsspørgsmål fra s 78
-
mønsterbrud forskning (OCR).pdf læs 59-63
-
Arbejde med undersøgelser.docx
-
Tænk over self efficacy og modelindlæring i forhold til Bjarne og Anni fra 'Mors lille dreng'
-
mønsterbrud forskning (OCR).pdf læs resten
-
mønsterbrud cases OCR 2.pdf
-
pararbejde mønsterbrud cases.docx
-
Vi bruger mønsterbrydermodellen på Lisbeth. Prøv at identificere den betydende begivenhed, betydende relationer osv og C brug mønsterbryderprocessen og evt. sårbarhedsmodellen til at forklare hvorfor Lisbeth har klaret det så meget bedre end sine brø
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
læring
Klassisk betingning, operant betingning,
Piaget - kognitiv udvikling og Vygotsky.
Hukommelse. Opmærksomhed. Rosenthal effekten, Bandura's self-efficacy, mindset - Carol Dweck, indlært hjælpeløshed - Seligman, Selvdisciplin/behovsudsættelse som forudsiger af success. Lidt personlighedspsykologi med forklaringer af forsigtige og risikovillige typer.
Opbygningen af hukommelsen. Sensorisk-, korttids- og langtidshukommelsen. Eksplicit og implicit hukommelse. Faktorer, der øger eller hindrer genkaldelse
Film materiale. Carol Dweck Ted talks
Omfang: 44 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stress og krise
Psykologiske teorier/begreber:
Krav-kontrol modellen + forskellige typer af krav
Antonovsky: Oplevelse af sammenhæng (begribelig, håndterbarhed, mening)
Livsforandringer (Holmes og Rahes sociale belastningsskala)
Seligman attributionsteorir: Forklaringsstile (optimistisk versus pessimistisk)
Personlighedsmæssige forskelle: Den forsigtige type versus den risikovillige type + OSN
Cullbergs kriseforløb samenlignet med PTSD
Artikel læsning omkring konsekvenser af traumer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Integrationi ghettoen
Omfang:
Grupper og roller. Rollekonflikter. Gruppetænkning og gruppepolarisering. Konformitet og lydighed. Stereotyper og diskrimination, konfliktteori, sociokulturel indlæring, social identitetsteori. Reduktion af fordomme.
Asch, Milgram, Sherif, Mrs Elliot, Tajfel og Turner
Filmmateriale:
De Vilde Piger – TV2 2012 (40min)
A Class divided (20 min)
Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske DR2 (40 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733813998",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733813998",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733813998"
}