Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Nissen
|
Hold
|
2024 3g ps/3 (3g ps/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi - retninger og metoder
Dette introducerende tema har til formål at få et indblik i psykologifagets mangfoldighed, hvad angår mulige forklaringer på adfærd, følelser, holdninger etc. Med andre ord præsenteres de forskellige psykologiske retninger, ligesom casemateriale analyseres ud fra de forskellige perspektiver. Hermed ekspliciteres forskellige analysetilgange og de forskellige teoretiske positioner indenfor psykologifaget. Endvidere har temaet haft som fokus at fremme en bevidstgørelse omkring de forskellige metoder- og videnskabstraditioner, som psykologifaget anvender og har rødder i.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndom og omsorgssvigt
I dette tema er fokus rettet mod barndommens centrale betydning for individets personlighedsfundament. I tilknytning til dette er forskellige udviklingspsykologiske teorier præsenteret med det til formål at understrege vigtigheden af barnets første leveår. Der har særligt været fokus på nyere udviklingspsykologer som John Bowlby, Mary Ainsworth og Daniel Stern. I forlængelse af udviklingspsykologiens fokus på barndommens vigtige leveår er der blevet fokuseret på omsorgssvigt og mønsterbrud. I tilknytning hertil er der blevet diskuteret, hvad "god nok omsorg" er, ligesom begrebet resiliens er inddraget.
Som empiriske genstandsfelter er udsendelserne "Er du mors lille dreng?", "Min barndom i helvede", "Interview med Lisbeth Z. Andersen" samt diverse artikler og undersøgelser præsenteret med det til formål at analysere konsekvenserne af svigt i barndommen, ligesom det har været centralt at fokusere på tiltag, der kan muliggøre et mønsterbrud.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Supplerende stof:
Videnskab.dk, 23.02.2017: Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne/
Ny rapport: Alt for mange børn i Danmark oplever svigt
https://www.tryghed.dk/viden/nyheder/2020/ny-rapport---alt-for-mange-boern-i-dk-oplever-svigt
Helsingør Dagblad, 18.07.2009: Camilla har fået hjælp til at kæmpe sig ud af barndommens skygger
Udsendelser
DR1: Mød dit urmenneske - forældre og børn
Strange Situation Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk
An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff
https://youtu.be/p6cqNhHrMJA
TV2: Er du mors lille dreng?
DR: Min barndom i helvede
DRK: Interview med Lisbeth Zornig Andersen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdomslivets udfordringer
I dette forløb undersøges forskellige udfordringer der kan være forbundet med identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, hvor krav, forventninger og pres, hvad angår de unges livsførelse, har været i fokus. Netop udfordringen med at skabe sin egen identitet i et stort mulighedsfelt skaber tilsyneladende store udfordringer og trivselsproblemer for flere og flere unge i dag - hvor især pigerne synes at have særligt store problemer. Kravet om tempo, perfektion og præstation afspejler sig tilsyneladende i trivselsproblemer. Den teoretiske ramme udgøres af den moderne socialpsykologi, hvor Giddens, Gergen, og Ziehe har været centrale.
I forhold til forskellige tidstypiske udfordringer for unges identitetsdannelse, er der blevet læst adskillige aktuelle artikler, ligesom diverse udsendelser som f.eks. "Presset ungdom" og "FOMO" har eksemplificeret nogle af disse tendenser i det senmoderne samfund.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Wolf, Troels m.fl. Fra celle til selfie Individet i det senmoderne samfund, Forlaget Columbus: s. 97-102 (pdf.fil, omhandler Thomas Ziehes teori om den narcissistiske socialisationstype).
Supplerende materiale:
BUPL, 22.08.2022: Professor om unges mistrivsel: Det er alvorligt nu https://bupl.dk/politik-og-presse/maerkesager/professor-om-unges-mistrivsel-det-er-alvorligt-nu
AAU.dk, 10.10:2022: Rammerne for ungdomslivet skaber mistrivsel
https://www.aau.dk/rammerne-for-ungdomslivet-skaber-mistrivsel-n44838
Politiken.dk, 23.10.2022: Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt
Jyllands-Posten, 16.08.2024: Kronik: Hvor smart er en smartphone, når den koster en generations trivsel?
Videnskab.dk 29.06.2017: »Unge i dag er ikke narcissister - de er pressede«
https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-i-dag-er-ikke-narcissister-de-er-pressede/
Zetland.dk, 05.06.2018: Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)
https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1
Berlingske, 10.10.2022: Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo skaber øget mistrivsel blandt unge
Politiken, 24.10.2022: Ung kvinde: Stop presset for at være perfekt. Jeg vil have lov til at være sårbar (uddrag)
Digeposten 04.06.2018: Lara øver sig i at være uperfekt
DR.dk, 25.02.205: Der er ingen trivselskrise (uddrag),
https://www.dr.dk/nyheder/politik/kommission-der-er-ingen-trivselskrise
Kort om Trivselskommissionens afrapportering, s. 8-10, Trivselskommissionen feb. 2025
https://www.trivselskommissionen.dk/-/media/filer/trivselskommissionen/250224-kort-om-trivselskommissionens-afrapportering.pdf
Udsendelser:
TV2, 2023: Presset ungdom
DR2, 2018: FOMO
DR2, 26.02.2025 (uddrag): Interview med Rasmus Meyer, formand for Trivselskommissionen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Os og dem
I dette tema undersøges menneskets lyst og tilbøjelighed til at begå sig som flokdyr. Særligt er det interessant at betragte, hvordan menneskets adfærd i den grad påvirkes af de sociale sammenhænge og grupper, som det indgår i. Flere af de socialpsykologiske eksperimenter demonstrerer således, at gruppepres, social kontrol, konformitet og lydighed knytter sig til den magt, som en gruppe kan have over individet. Endvidere har grupper en tendens til at afstedkomme et "os og dem", der kan forårsage intergruppekonflikter.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Supplerende materiale:
Ekstra Bladet, 27.09.2015: Derfor hader FCK og Brøndby hinanden
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/dansk_fodbold/superligaen/derfor-hader-fck-og-broendby-hinanden/5751532
Videnskab.dk, 16.02.2022: Forsker pressede folk til at gøre andre ondt
https://videnskab.dk/kultur-samfund/milgram-eksperimentet-forsker-pressede-folk-til-at-goere-andre-ondt/
Videnskab.dk, 22.11.2012: Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-angriber-klassisk-psykologi-eksperiment/
Udsendelser:
Tv2: Menneskedyret (del 4): om gruppepres og konformitet
Die Welle
The Stanford Prison Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=L_LKzEqlPto&t=70s
Milgram Experiment (Derren Brown)
https://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w&t=1s
Sunsteins eksperiment: om gruppepolarisering.
TV2.dk, 27.10.2024: Bodega totalt smadret efter slagsmål mellem FCK- og Brøndby-fans
https://sport.tv2.dk/video/2024-10-27-bodega-totalt-smadret-efter-slagsmaal-mellem-fck--og-broendby-fans-6363825330112
TV2.dk, 27.10.2024: Neestrup om uroligheder før derby
https://sport.tv2.dk/video/2024-10-27-neestrup-om-uroligheder-foer-derby-6363833838112
DR: "Signe Molde på udebane Brøndby-luder"
https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-broendby_luder_336034
Robbers Cave:
https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
https://www.youtube.com/watch?v=7KU5u75J8VU
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kognition og læring
I dette forløb er der arbejdet med og læring og kognition. Der har i den forbindelse været lagt vægt på forskellige læringsteorier, undervisnings- og vidensformer, motivationsprocesser og de digitale udfordringer, som undervisningen i dag møder i form af forskellige distraktioner/"digitale sukkerknalder". I forhold til læringsteori er der bl.a. blevet lagt vægt på Piagets og Vygotskys teori om børns udvikling af tænkning, hvor kulturens indflydelse har været et centralt perspektiv. Ligeledes har menneskets informationsprocesser i form af bl.a. opmærksomhed og hukommelse blevet inddraget som naturlige ingredienser i forhold til at problematisere digitale distraktioner.
I forhold til at sætte læringsbegrebet og forskellige undervisningsformer under lup, har udsendelserne "Pisk eller gulerod" (del I & II) fungeret som eksempel på, hvilke udfordringer som forskellige undervisningsformer afføder.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Supplerende materiale:
Folkeskolen.dk, 14.12.2017: Pisk eller gulerod - hvad virker?https://blog.folkeskolen.dk/bent-lindhardt-blog-matematik/pisk-eller-gulerod-hvad-virker/194808
Folkeskolen.dk, 20.12.2017: 'Pisk'-lærer fra TV2-program: Klasserne blev sammenlignet forkert
https://www.folkeskolen.dk/arbejdsliv-didaktik-laererliv/pisk-laerer-fra-tv2-program-klasserne-blev-sammenlignet-forkert/690016
Gymnasieskolen.dk, 11.01.2024: “Om få år ryster vi på hovedet af, hvad vi tillod i undervisningen”
https://gymnasieskolen.dk/articles/om-faa-aar-ryster-vi-paa-hovedet-af-hvad-vi-tillod-i-undervisningen/?fbclid=IwAR1_CslNjyTGc0RvZuLH8Wa_bEdVDws7h-IkF0f4xeT6SCVW4E8dGX_Zf78
Weekendavisen, 02.03.2012: Hvor kom jeg fra? (uddrag)
Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobil”, Jyllandsposten.dk, 2017
https://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/familie/ECE9629664/elever-mister-koncentrationen-og-faar-stress-af-deres-mobil/
Forsker: Vi er ved at tabe en generation af elever (uddrag)
Gymnasieskolen.dk 20.06.2017
https://gymnasieskolen.dk/articles/forsker-vi-er-ved-tabe-en-generation-af-elever/
Udsendelser:
Can You Get Through This Multitasking Test?
https://www.youtube.com/watch?v=txWeSnJBT-M
The Myth of Multitasking Test
https://www.youtube.com/watch?v=BCeGKxz3Q8Q
Udsendelser:
TV2, 2017: "Pisk eller gulerod", del I & II
DR1: "Mød dit urmenneske - hukommelse og erfaring"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814038",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814038",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814038"
}