Holdet 2024 3g ps/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Christoffer N. Gronwald-Storm
Hold 2024 3g ps/4 (3g ps/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologien
Titel 2 Udviklingspsykologi - barndommens betydning
Titel 3 Socialpsykologi - gruppen og samfundet
Titel 4 kognition og stress

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologien

Eleverne opnår kendskab til de 3 grundkomponenter i psykologien - psykologiens genstandsfelt: Adfærd, tænkning og følelser

Eleverne introduceres til psykologiens undersøgelsesmetoder i form af:
- observation (kvalitativ og kvantitativ)
- Eksperiment
- Interview
- Spørgeskemaundersøgelse
- Casestudy
- Test

Eleverne opnår endvidere et overfladisk basalt kendskab til forskellige psykologiske tilgange og teorier. Mennesket er et komplekst væsen og derfor er der udviklet mange forskelligt artede teorier/forklaringsmodeller, der kan beskrive mennesket psykologisk.

Psykoanalyse
Adfærdspsykologi
Eksistentiel psykologi
Socialpsykologi
Kognitiv psykologi
Evolutions- og neuropsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udviklingspsykologi - barndommens betydning

I forløbet lægges vægten på det normale barns udvikling med særligt fokus på barnets følelsesmæssige og relationelle behov belyst gennem forskellige udviklingspsykologiske teorier og nyere viden inden for følelsesmæssig frustration og resiliens.

Medfødt temperament
Eriksons psyko-sociale udviklingsteori
4 typer omsorgssvigt
Daniel Sterns domæneteori
John Bowlbys tilknytningsteori
Resiliens

Casemateriale
- Lene og Tanja
- Caseuddrag fra psykologiens veje
- Uddrag. dokumentarer: Er du mors lille dreng + 10 år senere + på egne
   ben
- TV2 - institutioner bag facaden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Socialpsykologi - gruppen og samfundet


I forløbet arbejdes der med at forstå mennesket ud fra et socialpsykologisk perspektiv, herunder både et gruppepsykologisk perspektiv og et identitetsmæssigt perspektiv. Til det formål præsenteres eleverne for og arbejder med klassisk eksperimentel socialpsykologi i form af gruppepsykologi og moderne socialpsykologi med vægt på forholdet mellem samfundsstruktur og identitetsdannelse:
I forløbet er desuden lagt et særligt fokus på den eksperimentelle metode - så eleverne er i stand til at forholde sig til den eksperimentelle metode: fx eksperimenttyper, variabler, validitets-typer.


Klassisk eksperimentel socialpsykologi med fokus på gruppepsykologiske processer:
- Sherifs teori om grupper (hvad er en gruppe + gruppetyper)
- Gruppepres og konformitet: Ash linje-eksperiment + bip-eksperiment
- Gruppepolarisering - radikalisering af politiske holdninger: Sunstein-eksperimentet
- Stereotypificering
- Intergruppe-konflikter og fordomsdannelse mellem grupper: Robbers Cave + minimal-
  gruppeeksperimentet
- Fordommes indvirkning på præstation: Rosenthal eksperimentet
- Racisme, stigmatisering og diskrimination: Blue-eye Brown-eye eksperimentet
- Festingers teori om kognitiv dissonans: Dollar-eksperimentet

Moderne socialpsykologi (samfund-identitet)
- Thomas Ziehes teori om kulturel frisættelse - ændring i identitetsdannelsen
- Bourdieu: kapitaler og habitus - social arv
- Eriksons identitetsbegreb: Jeg-identitet/personlig og social-identitet
- Krop, køn og identitet - tendenser kønsidealer og seksualitet i samtiden
- Giddens teori om identitetsdannelse som refleksivt projekt (baseret på mindmap
   konstrueret af lærer): Forholdet mellem kultur, arenaer og skabelsen a en identitet

Supplerende teori - er kun blevet behandlet overfladisk
- Riesmans 3 socialkarakterer
- Thomas Ziehe: 3 reaktionsmåder på kulturel frisættelse: subjektivering, ontologisering og potensering


Casemateriale:
- Die Welle
- Video: Amerikans middelklasse famlie 1950erne
- Prinsesser fra blokken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 kognition og stress

I dette forløb er to større kernestofsområder inden for psykologien sat sammen i form af elementer fra den kognitive psykologi og stress. Undervisningen er tilrettelagt således, at teori og undersøgelser inden for det kognitive område behandles først derefter temaet stress. Afslutningsvis i forløbet fokuseres i højere grad på forbindelsen mellem kognitive processer og stress, herunder individuelle forskelle, der kan forbindes til personlighedsforskelle eller forskel i kognitionen eller tolkningen af situationer, der kan føre til stress.

Kognition
- Kognitive processer generelt - hvad er kognition
- Opmærksomhedsprocesser
- Eksperimenter relateret til multi-tasking
- Hukommelses-systemet
- Kognitive skemaer, deres udvikling og betydning for at forstå og behandle informationer

Stress
- Hvad er stress
- Årsager til stress: ydre og indre faktorer
- Coping-stile

Motivation
- Selvbestemmelsesteorien
- Flow-teorien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer