Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Christoffer N. Gronwald-Storm
|
Hold
|
2024 3g ps/4 (3g ps/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologien
Eleverne opnår kendskab til de 3 grundkomponenter i psykologien - psykologiens genstandsfelt: Adfærd, tænkning og følelser
Eleverne introduceres til psykologiens undersøgelsesmetoder i form af:
- observation (kvalitativ og kvantitativ)
- Eksperiment
- Interview
- Spørgeskemaundersøgelse
- Casestudy
- Test
Eleverne opnår endvidere et overfladisk basalt kendskab til forskellige psykologiske tilgange og teorier. Mennesket er et komplekst væsen og derfor er der udviklet mange forskelligt artede teorier/forklaringsmodeller, der kan beskrive mennesket psykologisk.
Psykoanalyse
Adfærdspsykologi
Eksistentiel psykologi
Socialpsykologi
Kognitiv psykologi
Evolutions- og neuropsykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udviklingspsykologi - barndommens betydning
I forløbet lægges vægten på det normale barns udvikling med særligt fokus på barnets følelsesmæssige og relationelle behov belyst gennem forskellige udviklingspsykologiske teorier og nyere viden inden for følelsesmæssig frustration og resiliens.
Medfødt temperament
Eriksons psyko-sociale udviklingsteori
4 typer omsorgssvigt
Daniel Sterns domæneteori
John Bowlbys tilknytningsteori
Resiliens
Casemateriale
- Lene og Tanja
- Caseuddrag fra psykologiens veje
- Uddrag. dokumentarer: Er du mors lille dreng + 10 år senere + på egne
ben
- TV2 - institutioner bag facaden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Socialpsykologi - gruppen og samfundet
I forløbet arbejdes der med at forstå mennesket ud fra et socialpsykologisk perspektiv, herunder både et gruppepsykologisk perspektiv og et identitetsmæssigt perspektiv. Til det formål præsenteres eleverne for og arbejder med klassisk eksperimentel socialpsykologi i form af gruppepsykologi og moderne socialpsykologi med vægt på forholdet mellem samfundsstruktur og identitetsdannelse:
I forløbet er desuden lagt et særligt fokus på den eksperimentelle metode - så eleverne er i stand til at forholde sig til den eksperimentelle metode: fx eksperimenttyper, variabler, validitets-typer.
Klassisk eksperimentel socialpsykologi med fokus på gruppepsykologiske processer:
- Sherifs teori om grupper (hvad er en gruppe + gruppetyper)
- Gruppepres og konformitet: Ash linje-eksperiment + bip-eksperiment
- Gruppepolarisering - radikalisering af politiske holdninger: Sunstein-eksperimentet
- Stereotypificering
- Intergruppe-konflikter og fordomsdannelse mellem grupper: Robbers Cave + minimal-
gruppeeksperimentet
- Fordommes indvirkning på præstation: Rosenthal eksperimentet
- Racisme, stigmatisering og diskrimination: Blue-eye Brown-eye eksperimentet
- Festingers teori om kognitiv dissonans: Dollar-eksperimentet
Moderne socialpsykologi (samfund-identitet)
- Thomas Ziehes teori om kulturel frisættelse - ændring i identitetsdannelsen
- Bourdieu: kapitaler og habitus - social arv
- Eriksons identitetsbegreb: Jeg-identitet/personlig og social-identitet
- Krop, køn og identitet - tendenser kønsidealer og seksualitet i samtiden
- Giddens teori om identitetsdannelse som refleksivt projekt (baseret på mindmap
konstrueret af lærer): Forholdet mellem kultur, arenaer og skabelsen a en identitet
Supplerende teori - er kun blevet behandlet overfladisk
- Riesmans 3 socialkarakterer
- Thomas Ziehe: 3 reaktionsmåder på kulturel frisættelse: subjektivering, ontologisering og potensering
Casemateriale:
- Die Welle
- Video: Amerikans middelklasse famlie 1950erne
- Prinsesser fra blokken
|
Indhold
|
Kernestof:
-
21. Socialpsykologi | Psykologiens veje
-
Massehypnose | Psykologiens veje
-
Hvad er en gruppe? | Psykologiens veje
-
overblik gruppetyper.docx
-
Mindmap Sherifs gruppebegreb.edx.pdf
-
Gruppepres og social kontrol | Psykologiens veje
-
Illustration eksperimenter word 2025.docx
-
laboratorie-, felt- og naturligt eksperiment.docx
-
The Asch Experiment
-
Elevator Experiment groepsdruk
-
Brain Games Conformity Waiting Room
-
tavlenoter til konformitet, polarisering og ekstremisering.docx
-
overblik gruppetyper TAVLENOTER 2024.docx
-
Intergruppekonflikter | Psykologiens veje
-
5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave
-
Hvad er en stereotypi ( fordomme 2025).docx
-
Fordomme stigmatisering diskrimination racisme.docx
-
Rosenthal og halo effekten.pdf
-
A Class Divided - Brown Eyes Blue Eyes Experiment
-
Validitet og reliablitet (2025).docx
-
image.png
-
Holdninger | Psykologiens veje
-
A Lesson In Cognitive Dissonance
-
Tavlenoter Holdninger Kognitiv dissonans Festinger .docx
-
A Date With Your Family (1950)
-
Hele Jimmis familie er på overførselsindkomst - Blok på bistand
-
En flodbølge af muligheder | Psykologiens veje
-
Kapital og habitus | Psykologiens veje
-
Mindmap 2018 kulturel frisættelse senmoderne samf .docx
-
Hvad er identitet? | Psykologiens veje
-
Sidste oplæg afholdes, ellers ingen lektier kom friske.
-
Krop, køn og identitet | Psykologiens veje
-
DRTV - Prinsesser fra blokken
-
Model identitet Erikson (2025).docx
-
Tavlenoter Ziehe Kønsroller og kønsidentitet i det senmoderne 2023.docx
-
Var du ikke i skole fredag, skal du også se prinsesser fra blokken, se modulet fredag. Du skal dermed regne med 1 times lektier minimum.
-
Ziehe subjektivering ontologisering potensering.docx
-
Sociale arenaer, roller og identitet | Psykologiens veje
-
Mindmap illustration Erikson og Giddens teori om identitet (2020).pdf
-
Tre socialkarakterer | Psykologiens veje
-
Hvis I laver lektie (som Niklas mindede mig I skulle have) - I SKAL LAVE LEKTIE - kan vi nå, at se Die Welle færdig, så der kan arbejdes med den og prinsessernes (casearbejde) i næste modul.
-
Socialpsykologi klassisk vs moderne (2025).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
kognition og stress
I dette forløb er to større kernestofsområder inden for psykologien sat sammen i form af elementer fra den kognitive psykologi og stress. Undervisningen er tilrettelagt således, at teori og undersøgelser inden for det kognitive område behandles først derefter temaet stress. Afslutningsvis i forløbet fokuseres i højere grad på forbindelsen mellem kognitive processer og stress, herunder individuelle forskelle, der kan forbindes til personlighedsforskelle eller forskel i kognitionen eller tolkningen af situationer, der kan føre til stress.
Kognition
- Kognitive processer generelt - hvad er kognition
- Opmærksomhedsprocesser
- Eksperimenter relateret til multi-tasking
- Hukommelses-systemet
- Kognitive skemaer, deres udvikling og betydning for at forstå og behandle informationer
Stress
- Hvad er stress
- Årsager til stress: ydre og indre faktorer
- Coping-stile
Motivation
- Selvbestemmelsesteorien
- Flow-teorien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814080",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814080",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814080"
}