Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Dorte Overgaard
|
Hold
|
2024 3g ps/2 (3g ps/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
intro til psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barnet
Omfang - 56 sider
Stern, Tilknytning, Bowlby, Ainsworth, kønnets rolle i barnets udvikling, former for omsorgssvigt, resiliens, mønsterbryderprocessen,
Film materiale: Er du mors lille dreng?
Zorning: Min barndom i helvede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
læring
Klassisk betingning, operant betingning,
Piaget - kognitiv udvikling og Vygotsky.
Hukommelse. Opmærksomhed. Rosenthal effekten, Bandura's self-efficacy, mindset - Carol Dweck, indlært hjælpeløshed - Seligman, Selvdisciplin/behovsudsættelse som forudsiger af success. Lidt personlighedspsykologi med forklaringer af forsigtige og risikovillige typer.
Opbygningen af hukommelsen. Sensorisk-, korttids- og langtidshukommelsen. Eksplicit og implicit hukommelse. Faktorer, der øger eller hindrer genkaldelse
Film materiale. Carol Dweck Ted talks
Omfang: 44 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stress og krise
Psykologiske teorier/begreber:
Krav-kontrol modellen + forskellige typer af krav
Antonovsky: Oplevelse af sammenhæng (begribelig, håndterbarhed, mening)
Livsforandringer (Holmes og Rahes sociale belastningsskala)
Seligman attributionsteorir: Forklaringsstile (optimistisk versus pessimistisk)
Personlighedsmæssige forskelle: Den forsigtige type versus den risikovillige type + OSN
Cullbergs kriseforløb samenlignet med PTSD
Artikel læsning omkring konsekvenser af traumer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Integrationi ghettoen
Omfang:
Grupper og roller. Rollekonflikter. Gruppetænkning og gruppepolarisering. Konformitet og lydighed. Stereotyper og diskrimination, konfliktteori, sociokulturel indlæring, social identitetsteori. Reduktion af fordomme.
Asch, Milgram, Sherif, Mrs Elliot, Tajfel og Turner
Filmmateriale:
De Vilde Piger – TV2 2012 (40min)
A Class divided (20 min)
Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske DR2 (40 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814328",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814328",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814328"
}