Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Andreas Aalund Moeskjær
|
Hold
|
2024 3g Id/1 (3g Id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Ultimate
Ultimate
Formålet med forløbet i ultimate er en grundlæggende indføring i centrale dele af ultimate.
Der lægges i forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som forskellige afleverings og gribeteknikker. Mens taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Beherskelse af forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Gribe disken med en hånd, hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Taktisk evne til kunne ”Stacke” og organisere sig i både angrebsspil og forsvarsspil.
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Videoer:
Stack - https://www.youtube.com/watch?v=PY2zQe6M3dk
Landskamp - https://www.youtube.com/watch?v=aJMmPrkF4WY
Teori:
- Regler og Organisering i Ultimate - Yubio 2022-2025 udgave, s.652-656
- Ultimates oprindelse og historie -Yubio 2022-2025 udgave, s. 651 - 652
- Evaluering - Yubio 2022-2025 udgave, s. 677
I dette forløb har eleverne fået en videoopgave hvor de har vist forskellige kaste og gribe teknikker, samt besvaret hvordan ultimate er anderledes fra andre kendte sportsgrene og hvordan ultimate er lig med andre kendte sportsgrene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#7 - Almen fysiologi
Teori: Fysiologi.
Hjerte-lunge kredsløb
Arterier og vener, blodtrykregulering.
Venepumpen.
Temperatur og varmeregulering.
Nervestimulation
Energiomsætning, an-aerob og aerob.
Yubio - Menneskets fysiologi:
s. 45-52 – Åndedræt og blodkredsløb
s. 53-57 – Muskler. Knogler og led
s. 60-64 – Kost og Energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 - MTB
Vi genbesøger MTB som trækkes op på B-niveau fra C-niveau.
MTB (er trukket op fra idræt C)
Bremseteknik
- Kontrolleret nedbremsning med begge bremser
- Nedbremsning ved blokering af baghjul
- Nedbremsning ved blokering af forhjul (nose tip)
- Nedbremsning ABS begge bremser.
Gear
- Op og ned gearing i fladt terræn
- Op og ned gearing i kupperet terræn
- Gearvalg skal sikre en passende kadence
Sving
- Skære et sving - grundsving
- Sving med indoverlæning
- Sving med vægtforskydning (pumpsving)
Nedkørsel
- Begge sider af Himmelbjerget i Sønderskoven.
- Stejl kort nedkørsel (trapper eller sti) enten ved tennisbaner eller på ”kamelpukler”.
Opkørsel
- Lange side af Himmelbjerget (min. til ca. 10 meter fra toppen)
- Stejl kort opkørsel på ”kamelpukler”.
Forhindringer
- Løfte forhjul over forhindringer
- Vægtforskydning efter forhjulsløft – således at forhindringer kan forceres med hele cyklen (grene med diameter på ca. 10 cm.)
- løfte begge hjul over forhindring
Elevernes test af egne færdigheder
- Køre Spangbane (MTB bane som ligger i udkanten af Sønderborg) på tid.
Litteratur: Michael Bremer – DGI – Mountainbike teknisk træning - DGI, 2013. s.40-59
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#8 - Træningslære, test, doping og Anatomi
Træningslære
Træningsfysiologi:
Muskelfiberens opbygning
anaerob og aerob træning
tærskelværdi.
træningsprincipper.
steady state
enzymernes betydning.
Muskelfibertyper
Laboratoriet:
Vi har lavet blodlaktatmålinger før, under og efter arbejde.
Vi har også lavet målinger af hæmatokritværdier på eleverne og sågar også læren :-)
Yubio - Træningslære
s. 67 – 71 Superkompensation, Arbejdets tre faser og Op/nedvarmning
s. 71-77 – Aerob og Anaerob træning
s. 78-84 – Styrketræning
Yubio - Tests:
s. 184-204 – Test typer
Yubio - Doping:
s. 89-109 – Doping
Epo
Bloddoping
https://www.youtube.com/watch?v=S6u2KVZOH9o - Nike Vapor Fly
SportsLab - Anna Møller - løbetalent med naturlig høj hæmotokrit værdi.
Det er diskuteret om doping bør gøres lovligt i dette forløb.
Yubio Anatomi s. 250-264
Skelet
Led
Muskler
Der er laver bevægelsesanalyse i forbindelse med dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#3.- Pickleball
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Lave forskellige spil kombinationer, hvor ovenstående slag sammensættes til en serie af slag.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Kampsituationer – hvor der spilles med point.
Der er i timen udarbejdet videoer, hvori eleverne forklare reglerne i spillet, samt videoer hvor de viser spillet.
Litteratur:
Spillets historie, regler, teknik og taktik - https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/ 4-5 normal sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#4 - Hip hop
Hip hop
Intro moduler med fokus på Labans bevægelses principper.
Åbne og lukkede bevægelser
Rotationer
formationstyper.
Hurtige og langsomme bevægelser
Takttælling.
Turde lave frie bevægelser herunder tillidsøvelser og icebreakers.
Behændighedsøvelser og små akrobatiske øvelser
Introduktion til hiphop bevægelser og
Opbygning af to hiphop serie. Småøvelser i grupper, hvor flere og flere takter sættes sammen, så der til sidste er en samlet koreografi.
3 simple trin - https://www.youtube.com/watch?v=NM-2XSQc2q0
3 simple trin - https://www.youtube.com/watch?v=sofG3xQkLCo
3 simple trin - https://www.youtube.com/watch?v=-0EOa854zKI
Samlede simple serie - https://ww$w.youtube.com/watch?v=OZEk_ztv8ww
Herefter lavede holdet deres egne hip hop serier, hvor dele af Labans elementer skulle indgå.
Herefter arbejdede holdet med to hiphop serier som er blevet vist i timen. Samt yderligere en hiphop serie som en elev lavede til klassen hvor der også var håndstand med i serien.
Litteratur:
Labans bevægelseskvaliteter af John Friis - PDF s.66-69, Focus - Idræt 2001, nr. 2, årgang 25
Yubio 2022-2025: side 1331-1334
Supplerende litteratur:
https://www.dansehistorie.dk/sider/laban.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#9 - Udvidet fysiologi og træningslære
Udvidet fysiologi og træningslære
Udvidet fysiologi og træningslære
Yubio - Udvidet træningsfysiologi:
s. 250-265 – Anatomi og bevægelsesanalyse
s. 265-278 - Muskelfysiologi
s. 278 - 290 - Muskelfysiologi
s. 292-306 - Konditionstræning
s. 307-315 - Styrketræning
s. 340-348 - Anaerob træning
Idrætspsykologi:
s.131-143 - Individets toppræstation og holdets toppræstation (team og roller).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5 - Volleyball
Volleyball
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i Volleyball – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i volleyballforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
• Serv (underhånds- og overhåndsserv)
• Baggerslag (i servemodtagning, fremspil og forsvar)
• Fingerslag (frontalt og bagud)
• Hævninger til bestemte positioner
• Smash
• Blokade og sikring
• Indløb (2 hæver system)
Vi har også i volleyball forløbet arbejdet med Roller og teamteori fra teori bogen Yubio.
Teori:
Yubio 2022-2025: side 579, 581-582
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11 - Folkedanse
Folkedanse (Les Lancier og Riverdance) - Trukket op fra C-niveau
Dans: Forløbet har overvejende drejet sig om "Les Lancier" (alle 5 ture) som skal danses til 2HF/3g Gallafest.
Derudover har vi arbejdet med Riverdance, hvor eleverne har udarbejdet egne serier.
Faglige mål "Les Lanciers":
- grundtrin: chassé, dansefatning - skift af håndfatning, herre og dame-roller, komplimenter, herren drejer damen.
- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk
Les Lancier 1-5 tur.
River dance
5 faglige mål i riverdance:
Mølle og rotation i mølle
Riverdance step
Pumpstep til siden og frem
Step frem tilbage frem ned - med højre og venstre
Step frem - knæ op - step -step- step
Riverdance Serie lavet på klassen
Egne serier i Riverdance
Inspirationsvideo til eleverne: https://youtu.be/W0rOHbmHcA4?si=btF5Ff_BYBGAe9nH
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814455",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814455",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814455"
}