Holdet 2024 3g Id/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Andreas Aalund Moeskjær
Hold 2024 3g Id/1 (3g Id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Ultimate
Titel 2 Forløb#7 - Almen fysiologi
Titel 3 Forløb#2 - MTB
Titel 4 Forløb#8 - Træningslære, test, doping og Anatomi
Titel 5 Forløb#3.-  Pickleball
Titel 6 Forløb#4 - Hip hop
Titel 7 Forløb#9 - Udvidet fysiologi og træningslære
Titel 8 Forløb#5 - Volleyball
Titel 9 Forløb#10 DGI, DIF og idrætshistorie/politik
Titel 10 Forløb#11 - Folkedanse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Ultimate

Ultimate

Formålet med forløbet i ultimate er en grundlæggende indføring i centrale dele af ultimate.
Der lægges i forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som forskellige afleverings og gribeteknikker. Mens taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Beherskelse af forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Gribe disken med en hånd, hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Taktisk evne til kunne ”Stacke” og organisere sig i både angrebsspil og forsvarsspil.
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering


Videoer:
Stack - https://www.youtube.com/watch?v=PY2zQe6M3dk
Landskamp - https://www.youtube.com/watch?v=aJMmPrkF4WY

Teori:
- Regler og Organisering i Ultimate - Yubio 2022-2025 udgave,  s.652-656
- Ultimates oprindelse og historie -Yubio 2022-2025 udgave,  s. 651 - 652
- Evaluering - Yubio 2022-2025 udgave,  s. 677

I dette forløb har eleverne fået en videoopgave hvor de har vist forskellige kaste og gribe teknikker, samt besvaret hvordan ultimate er anderledes fra andre kendte sportsgrene og hvordan ultimate er lig med andre kendte sportsgrene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Forløb#2 - MTB

Vi genbesøger MTB som trækkes op på B-niveau fra C-niveau.

MTB (er trukket op fra idræt C)

Bremseteknik
- Kontrolleret nedbremsning med begge bremser
- Nedbremsning ved blokering af baghjul
- Nedbremsning ved blokering af forhjul (nose tip)
- Nedbremsning ABS begge bremser.
Gear
- Op og ned gearing i fladt terræn
- Op og ned gearing i kupperet terræn
- Gearvalg skal sikre en passende kadence
Sving
- Skære et sving - grundsving
- Sving med indoverlæning
- Sving med vægtforskydning (pumpsving)
Nedkørsel
- Begge sider af Himmelbjerget i Sønderskoven.
- Stejl kort nedkørsel (trapper eller sti) enten ved tennisbaner eller på ”kamelpukler”.
Opkørsel
- Lange side af Himmelbjerget (min. til ca. 10 meter fra toppen)
- Stejl kort opkørsel på ”kamelpukler”.
Forhindringer
- Løfte forhjul over forhindringer
- Vægtforskydning efter forhjulsløft – således at forhindringer kan forceres med hele cyklen (grene med diameter på ca. 10 cm.)
- løfte begge hjul over forhindring

Elevernes test af egne færdigheder
- Køre Spangbane (MTB bane som ligger i udkanten af Sønderborg) på tid.

Litteratur: Michael Bremer – DGI – Mountainbike teknisk træning -  DGI, 2013. s.40-59
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#8 - Træningslære, test, doping og Anatomi

Træningslære

Træningsfysiologi:
Muskelfiberens opbygning
anaerob og aerob træning
tærskelværdi.
træningsprincipper.
steady state
enzymernes betydning.
Muskelfibertyper

Laboratoriet:
Vi har lavet blodlaktatmålinger før, under og efter arbejde.
Vi har også lavet målinger af hæmatokritværdier på eleverne og sågar også læren :-)

Yubio - Træningslære
s. 67 – 71 Superkompensation, Arbejdets tre faser og Op/nedvarmning
s. 71-77 – Aerob og Anaerob træning
s. 78-84 – Styrketræning

Yubio - Tests:
s. 184-204 – Test typer


Yubio - Doping:
s. 89-109 – Doping
Epo
Bloddoping
https://www.youtube.com/watch?v=S6u2KVZOH9o - Nike Vapor Fly
SportsLab - Anna Møller - løbetalent med naturlig høj hæmotokrit værdi.

Det er diskuteret om doping bør gøres lovligt i dette forløb.

Yubio Anatomi s. 250-264
Skelet
Led
Muskler
Der er laver bevægelsesanalyse i forbindelse med dette forløb.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3.- Pickleball

Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Lave forskellige spil kombinationer, hvor ovenstående slag sammensættes til en serie af slag.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Kampsituationer – hvor der spilles med point.
Der er i timen udarbejdet videoer, hvori eleverne forklare reglerne i spillet, samt videoer hvor de viser spillet.

Litteratur:
Spillets historie, regler, teknik og taktik - https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/  4-5 normal sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4 - Hip hop

Hip hop

Intro moduler med fokus på Labans bevægelses principper.
Åbne og lukkede bevægelser
Rotationer
formationstyper.
Hurtige og langsomme bevægelser
Takttælling.
Turde lave frie bevægelser herunder tillidsøvelser og icebreakers.

Behændighedsøvelser og små akrobatiske øvelser
Introduktion til hiphop bevægelser og
Opbygning af to hiphop serie. Småøvelser i grupper, hvor flere og flere takter sættes sammen, så der til sidste er en samlet koreografi.
3 simple trin - https://www.youtube.com/watch?v=NM-2XSQc2q0  
3 simple trin - https://www.youtube.com/watch?v=sofG3xQkLCo
3 simple trin - https://www.youtube.com/watch?v=-0EOa854zKI
Samlede simple serie - https://ww$w.youtube.com/watch?v=OZEk_ztv8ww

Herefter lavede holdet deres egne hip hop serier, hvor dele af Labans elementer skulle indgå.
Herefter arbejdede holdet med to hiphop serier som er blevet vist i timen. Samt yderligere en hiphop serie som en elev lavede til klassen hvor der også var håndstand med i serien.

Litteratur:
Labans bevægelseskvaliteter af John Friis - PDF s.66-69, Focus - Idræt 2001, nr. 2, årgang 25
Yubio 2022-2025: side 1331-1334

Supplerende litteratur:
https://www.dansehistorie.dk/sider/laban.html


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#9 - Udvidet fysiologi og træningslære

Udvidet fysiologi og træningslære

Udvidet fysiologi og træningslære
Yubio - Udvidet træningsfysiologi:
s. 250-265  – Anatomi og bevægelsesanalyse
s. 265-278 -  Muskelfysiologi
s. 278 - 290 - Muskelfysiologi
s. 292-306 - Konditionstræning
s. 307-315 - Styrketræning
s. 340-348 - Anaerob træning

Idrætspsykologi:
s.131-143 - Individets toppræstation og holdets toppræstation (team og roller).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#5 - Volleyball

Volleyball

Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i Volleyball – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.

Følgende elementer er gennemgået i volleyballforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:

• Serv (underhånds- og overhåndsserv)
• Baggerslag (i servemodtagning, fremspil og forsvar)
• Fingerslag (frontalt og bagud)
• Hævninger til bestemte positioner
• Smash
• Blokade og sikring
• Indløb (2 hæver system)

Vi har også i volleyball forløbet arbejdet med Roller og teamteori fra teori bogen Yubio.

Teori:
Yubio 2022-2025: side 579, 581-582
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#10 DGI, DIF og idrætshistorie/politik

DGI, DIF og den danske idrætshistorie

Krop og samfund: - s.6-24 – Dansk idrætshistorie, Svensk- og tyskgymnastik og den borgerlige sport.

Gymnastikkens historie film:
Del 1 - https://www.youtube.com/watch?v=sujYLYtKImc
Del 2 - https://www.youtube.com/watch?v=1cGO5B7p7EM
Del 3 - https://www.youtube.com/watch?v=nGuxYGNt_4E

Yubio - Idræt og Samfund
s.  351-363 – Dansk Idrætshistorie
s. 1353-1355 – Idrættens organisering, herunder Stat, marked og civilsamfundet.
s. 395-401 – Idræt og Politik
IDANs idrætsundersøgelse fra december 2020 - Danskernes idrætsvaner af Steffen Rask og Mette Eske. s. 1-11.  

Video link:
Black power: https://www.youtube.com/watch?v=1ZttN9hPvx4
Kaepernick Knæler ved Amerikansk fodboldkamp - https://www.youtube.com/watch?v=bBdoDOXMWkg

Suppelerende litteratur:
Artikel: Gymnastik og sport - det borgerlige samfund og industrialsamfundet, kap. 2 af Jørn Hansen s.10-23.
Podcast: https://soundcloud.com/viden-i-spil/danskernes-motions-og-sportsvaner-del-1?in=viden-i-spil/sets/sports-og-motionsvaner
Hjemmeside besøgt I timen: https://www.idan.dk/temaer/idraetsvaner/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#11 - Folkedanse

Folkedanse (Les Lancier og Riverdance) - Trukket op fra C-niveau

Dans: Forløbet har overvejende drejet sig om "Les Lancier" (alle 5 ture) som skal danses til 2HF/3g Gallafest.
Derudover har vi arbejdet med Riverdance, hvor eleverne har udarbejdet egne serier.

Faglige mål "Les Lanciers":
- grundtrin: chassé, dansefatning - skift af håndfatning, herre og dame-roller, komplimenter,  herren drejer damen.
- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk
Les Lancier 1-5 tur.

River dance
5 faglige mål i riverdance:
Mølle og rotation i mølle
Riverdance step
Pumpstep til siden og frem
Step frem tilbage frem ned - med højre og venstre
Step frem - knæ op - step -step- step

Riverdance Serie lavet på klassen
Egne serier i Riverdance

Inspirationsvideo til eleverne: https://youtu.be/W0rOHbmHcA4?si=btF5Ff_BYBGAe9nH
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer