Holdet 2024 3g Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Anders Nissen
Hold 2024 3g Ps (3g Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi - retninger og metoder
Titel 2 Barndom og omsorgssvigt
Titel 3 Ungdomslivets udfordringer
Titel 4 Stress - en folkesygdom
Titel 5 Ondskab
Titel 6 Kognition og læring
Titel 7 Kulturmøde og identitetsdannelse
Titel 8 Familielivet i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi - retninger og metoder

Dette introducerende tema har til formål at få et indblik i psykologifagets mangfoldighed, hvad angår mulige forklaringer på adfærd, følelser, holdninger etc. Med andre ord præsenteres de forskellige psykologiske retninger, ligesom casemateriale analyseres ud fra de forskellige perspektiver. Hermed ekspliciteres forskellige analysetilgange og de mangeartede teoretiske positioner indenfor psykologifaget. Endvidere har temaet haft som fokus at fremme en bevidstgørelse omkring de forskellige metoder- og videnskabstraditioner, som psykologifaget anvender og har rødder i.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barndom og omsorgssvigt

I dette tema er fokus rettet mod barndommens centrale betydning for individets personlighedsfundament. I tilknytning til dette er forskellige udviklingspsykologiske teorier præsenteret med det til formål at understrege vigtigheden af barnets første leveår. Eriksons og Spitz's teorier er blevet inddraget, men der har særligt været fokus på nyere udviklingspsykologer som John Bowlby, Mary Ainsworth og Daniel Stern. I forlængelse af udviklingspsykologiens fokus på barndommens vigtige leveår er der blevet fokuseret på omsorgssvigt og mønsterbrud. I tilknytning hertil er der blevet diskuteret, hvad "god nok omsorg" er, ligesom begrebet resiliens er inddraget. Den sociale indlæringsteori (Bandura) og den kognitive indlæringsteori (Martin S. Seligman) er her blevet anvendt med det til formål at diskutere mulighederne for et reelt mønsterbrud.

Som empiriske genstandsfelter er forskellige udsendelser - bl.a. "Er du mors lille dreng?", "Er du mors lille dreng? - 10 år senere", "Mors lille dreng på egne ben", "Min barndom i helvede", "Interview med Lisbeth Z. Andersen" samt diverse artikler og undersøgelser(synopsismateriale) præsenteret med det til formål at analysere konsekvenserne af svigt i barndommen, ligesom det har været centralt at fokusere på tiltag, der kan muliggøre et mønsterbrud.

Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime: 61,8 sider (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Troels Wolf m.fl.: Psykologi - fra celle til selfie, 1. udg. 2015 (pdf), Columbus: 1 side (s.13)
Mogens Brørup m.fl.: Gyldendals Psykologihåndbog, 1. udg. 2005: s. 77: Hvad er omsorg?
Ulla Søgaard: Mønsterbrud, 1, udg. 2002, Billesø & Baltzer: s. 71-95 (pdf): 25 sider

Supplerende stof:
Videnskab.dk, 17.10.2012: Forskere skyder hul i den kendte skumfidus-test
https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-skyder-hul-i-den-kendte-skumfidus-test/

Videnskab.dk, 23.02.17: Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne/

Videnskab.dk, 21.05.2021: Svær barndom øger risikoen for mentale og fysiske helbredsproblemer i voksenlivet
https://videnskab.dk/krop-sundhed/svaer-barndom-oeger-risikoen-for-mentale-og-fysiske-helbredsproblemer-i-voksenlivet/

Helsingør Dagblad, 18.07.2009: Camilla har fået hjælp til at kæmpe sig ud af barndommens skygger
Information, 17.12.13 : Stilfærdige omsorgssvigt

Trygfonden.dk, 25.05.2020: Ny rapport: Alt for mange børn i Danmark oplever svigt
https://www.tryghed.dk/viden/nyheder/2020/ny-rapport---alt-for-mange-boern-i-dk-oplever-svigt

Udsendelser/videoklip:

The Marshmallow Test
https://www.youtube.com/watch?v=2xMgHKxukr0
An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff
https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA
Secure, Insecure, Avoidant Ambivalent Attachment in Mothers Babies
https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c

DR1: Mød dit urmenneske - forældre og børn
TV2: Er du mors lille dreng?
TV2: Er du mors lille dreng - 10 år senere
TV2: Mors lille dreng på egne ben
DR: Min barndom i helvede
DRK: Interview med Lisbeth Zornig Andersen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdomslivets udfordringer

I dette forløb undersøges forskellige udfordringer der kan være forbundet med identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, hvor krav, forventninger og pres, hvad angår de unges livsførelse, har været i fokus. Netop udfordringen med at skabe sin egen identitet i et stort mulighedsfelt skaber tilsyneladende store udfordringer og trivselsproblemer for flere og flere unge i dag, hvor især pigerne synes at have særligt store problemer. Kravet om perfektion og præstation afspejler sig tilsyneladende i trivselsproblemer, ligesom der umiddelbart er flere og flere narcissistiske behov, der skal opfyldes. Den teoretiske referenceramme udgøres af A. Giddens, P. Bourdieu, K. Gergen, H. Rosa og T. Ziehe, ligesom der i nogen grad er blevet set på Eriksons psykoanalytiske teori (til og med ungdomsfasen).
I forhold til forskellige tidstypiske udfordringer for unges identitetsdannelse, er der blevet læst adskillige aktuelle artikler, ligesom diverse udsendelser som fx "Presset ungdom" (del I & II) har eksemplificeret nogle af disse tendenser i det senmoderne samfund.

Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog), Systime 2018: 27,4 s (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Flemming A. P. Ravn og Troels Wolf: Psykologi - fra celle til selfie, Columbus, 1. udg. 2015 (pdf): s. 97-102 (T. Ziehe: Den narcissistiske socialisationstype)

Supplerende stof:
Videnskab.dk, 08.06.2017: »Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede«
Kristeligt Dagblad, 28.03.2017: Gymnasieelev: Vi lader os styre af overfladiske ”likes”
Zetland, 05.06.2018: Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)
DR.dk, 09.10.2023: Nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen: Ingen skærm til børn under to år
BUPL.dk, 22.08.2022: https://bupl.dk/politik-og-presse/maerkesager/professor-om-unges-mistrivsel-det-er-alvorligt-nu
Aau.dk, 10.10.2022: RAMMERNE FOR UNGDOMSLIVET SKABER MISTRIVSEL
Politiken, 31.10.2022: Sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt
Politiken, 24.10.2022: Ung kvinde: Stop presset for at være perfekt. Jeg vil have lov til at være sårbar (uddrag)
Berlingske, 10.10.2022: Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo skaber øget mistrivsel blandt unge
Kristeligt Dagblad, 10.03.2022: Unge kvinders mistrivsel fortsætter med at stige – hvordan skal det bremses?
Kort om Trivselskommissionens afrapportering, Trivselskommissionen feb. 2025, s. 8-10
https://www.trivselskommissionen.dk/-/media/filer/trivselskommissionen/250224-kort-om-trivselskommissionens-afrapportering.pdf


Udsendelser:
TV2, 2023: Presset ungdom, del 1 & 2
DR: Tværs, sæson 4, episode 2: Amalie er intet uden andre
DR3, 2018: FOMO
DR2, Deadline, 03.01.2023: Unges mistrivsel, interview med S. Brinkmann.
DR2: Deadline, 15.04.2025: Interview med Henrik V. Stokholm
DR2: Deadline: 26.02.2025: Interview med Rasmus Meyer, kommissionsformand for Trivselskommissionen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Stress - en folkesygdom

I dette forløb er der primært blevet lagt vægt på den arbejdsrelaterede stress, som er blevet et tiltagende problem i det senmoderne samfund. Flere eksperter betegner således stress som en folkesygdom i Danmark (selvom det reelt er en belastningstilstand). I den forbindelse er der blevet arbejdet med begrebet stress ud fra Lazarus' definition, ligesom der er set på årsager og konsekvenser af denne folkesygdom. Der er således blevet fokuseret på de indre (personrelaterede) og ydre (situationsrelaterede) faktorer, som i et samspil kan resultere i stress. Karasek og Theorells krav-kontrol modul er blevet inddraget, ligesom Antovonskys teori om Oplevelse Af Sammenhæng har kastet lys over forskellige faktorer, som kan resultere i et sundt/usundt arbejdsliv. I forhold til at undersøge, hvad "det gode arbejde" er, er der blevet foretaget en mindre kvantitativ undersøgelse for at afdække, hvordan man præventivt kan undgå stress, ligesom der er blevet arbejdet med begrebet coping i tilfælde af, at skaden er sket. Udsendelsen: "Fældet af stress" har fungeret som en eksemplificering af det vanskelige ved at sige fra i god tid, ligesom forskellige undersøgelser/artikler har været med til at afdække omfanget af og kompleksiteterne ved denne belastningstilstand.

Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog): 17,3s (jævnfør de angivne sider i undervisningsbeskrivelsen)
Kirsten Holm: Værdier, virke og vækst - voksenlivets udviklingspsykologi, Systime, 1. udg. 2002: Kap 7: Stress og coping: s. 109-122 og s. 127-128 (pdf): 15s
Martin Levander m.fl.: Anvendt psykologi, Systime (pdf.), s. 327-328: 1s

Supplerende materiale:
IF Forsikring, 21.03.2023: Ny helbredsundersøgelse: Tre ud af fire danskere døjer med stress | If Forsikring
Femina, 13.11.2017: Marianne blev syg med stress 4 gange: ”Jeg følte mig meget ensom”
https://www.femina.dk/sundhed/mental-sundhed/marianne-blev-syg-med-stress-4-gange-jeg-foelte-mig-meget-ensom
Politiken, 02.01.2023: "Ens hjerne holder aldrig rigtig fri"
Berlingske, 23.02.2019: Vi vil ikke blot have arbejde, vi vil have mening
a4.dk, 09.01.2020: Ny undersøgelse: Danskerne er vilde med deres job
JP, 27.01.2022: Medarbejdere med mere indflydelse på arbejdsopgaver trives mere

Udsendelser:
Danskernes Akademi: Forelæsning ved Bobby Zachariae: https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo
TV2: Fældet af stress - del 1
Brainstorm, sæson 1, episode 29, 02.09.2019:  Stress #2: Derfor bliver vi stressede i det moderne samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ondskab

I dette tema belyses ondskab ud fra individual- og gruppepsykologiske perspektiver. Hovedvægten af forløbet er knyttet til den klassiske socialpsykologi/gruppepsykologien. I forløbet inkluderes ondskabsbegrebet og typerne af ondskab, barndommens betydning samt diverse klassiske socialpsykologiske eksperimenter inden for det gruppepsykologiske felt. De forskellige teorier og eksperimenter er sammenkoblet med videnskabelige artikler samt forskellige udsendelser som f.eks. "Menneskedyret: I flok", "Die Welle",  "Milgrams experiment", "The erosion of empathy" og "Abu Ghraib - fængslets spøgelser" med det til formål at nærme sig en forståelse af ondskabens væsen og dets mange mulige årsager.

Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog), Systime 2018: 79s (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)

Supplerende materiale:
Videnskab.dk, 110612: Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment: 2.31s
BT 081012: Peters speciale: Grusomhed
https://www.bt.dk/krimi/peters-speciale-grusomhed

Videnskab.dk 080609: Bander minder om Odd Fellow, Rotary og Frimurerne: https://videnskab.dk/kultur-samfund/bander-minder-om-odd-fellow-rotary-og-frimurerne/

Berlingske, 260606: Vi kan alle blive bødler

Udsendelser:
5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave
The erosion of empathy | Simon Baron Cohen | TEDxHousesofParliament
https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18

Milgram Experiment (Derren Brown)
https://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w&t=1s

DR: Menneskedyret: I flok

Asch Conformity Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA

The Stanford Prison Experiment (Documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=L_LKzEqlPto&t=70s

5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave
https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ&t=9s

DR2: Forskning på kanten (interview med Henrik Høgh Olesen).

DR: Signe Molde på udebane: ”Brøndby-luder”
https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-broendby_luder_336034

Film: Die Welle

TV2 Dok: "Abu Ghraib - fængslets spøgelser"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kognition og læring

I dette forløb er der arbejdet med og læring og kognition. Der har i den forbindelse været lagt vægt på forskellige læringsteorier, undervisnings- og vidensformer, motivationsprocesser og de digitale udfordringer, som undervisningen i dag møder i form af forskellige distraktioner/"digitale sukkerknalder". I forhold til læringsteori er der bl.a. blevet lagt vægt på Piagets og Vygotskys teori om børns udvikling af tænkning, hvor kulturens indflydelse har været et centralt perspektiv. Ligeledes har menneskets informationsprocesser i form af bl.a. opmærksomhed og hukommelse blevet inddraget som naturlige ingredienser i forhold til at problematisere digitale distraktioner.
I forhold til at sætte læringsbegrebet og forskellige undervisningsformer under lup, har udsendelserne "Pisk eller gulerod" (del I & II) fungeret som eksempel på, hvilke udfordringer som forskellige undervisningsformer afføder.

Temaet er blevet afsluttet med et projektarbejde inkluderende et feltarbejde.

Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog), Systime 2018: 46,6 sider (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)

Supplerende materiale:
Information, 19.02.2015: "Snapchat vinder kampen om gymnasieelevers opmærksomhed"
Weekendavisen, 02.03.2012: "Hvor kom jeg fra?" (uddrag)
Folkeskolen.dk: 20.12.2017: 'Pisk'-lærer fra TV2-program: Klasserne blev sammenlignet forkert
https://www.folkeskolen.dk/arbejdsliv-didaktik-laererliv/pisk-laerer-fra-tv2-program-klasserne-blev-sammenlignet-forkert/690016
Gymnasieskolen.dk, 11.01.2024: "Om få år ryster vi på hovedet af, hvad vi tillod i undervisningen"
https://gymnasieskolen.dk/articles/om-faa-aar-ryster-vi-paa-hovedet-af-hvad-vi-tillod-i-undervisningen/?fbclid=IwAR1_CslNjyTGc0RvZuLH8Wa_bEdVDws7h-IkF0f4xeT6SCVW4E8dGX_Zf78

TV2, 2017: "Pisk eller gulerod", del I & II
DR2: Debatten, 31.01.2019 (uddrag): "Hvad (ud)danner vi de unge til?
DR1: "Mød dit urmenneske - hukommelse og erfaring"

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kulturmøde og identitetsdannelse

I dette forløb undersøges det, hvilke udfordringer etniske minoritetsunge (med muslimsk baggrund) oplever, hvad angår identitetsdannelsen i Danmark. Fokus er at forstå, hvorfor det for nogle etniske minoritetsunge kan være udfordrende at skabe en identitet i et senmoderne samfund, hvor der opleves kulturforskelle mellem hjem- og værtskultur, ligesom stereotyper og fordomme i et vist omfang florerer. Hvordan forenes minoritetskulturen med majoritetskulturen (den danske kultur), og hvilken indflydelse har denne proces for identitetsdannelsen? Dette er bl.a. forsøgt undersøgt via et feltarbejde i form af kvalitative interviews.

Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime: 29,4 s (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Morten Hansen Thorndal: Ærkedansker - Perkerdansker, 2, udg., Forlaget Columbus (pdf), s. 98-102: 4 sider

Supplerende stof:
DR.dk, 22.10.2019: Imamens datter: Hele mit liv har jeg skullet forsvare mig
https://www.dr.dk/nyheder/indland/imamens-datter-hele-mit-liv-har-jeg-skullet-forsvare-mig

Sameksistens.com, 05.09.2021: Zahra er flerkulturel som det naturligste i verden
https://www.sameksistens.com/amp/zahra-er-flerkulturel-som-det-naturligste-i-verden

Udsendelser
DR3: Perkerdansk: Danskhed
TV2 2023: RacismeEksperimentet
DR: Ali og hans brødre
DR: Én by, to verdener - hvorfor kan vi ikke være venner?
DR: Kampen om mig: Med tørklæde på scenen
P1, Genstart: Nej tak til Tarek
TV2 Podcast: Zanka og fodboldens mørke side
DRTV - Kampen om mig: Ghettofitness og sixpacks


Læste sider i alt: 48,59
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Familielivet i det senmoderne samfund

I dette forløb er der blevet lagt vægt på livet i den senmoderne familie, hvor familiens form og indhold har ændret karakter og betydning, ligesom den måde, der opdrages på i dag er blevet diskuteret og problematiseret med udgangspunkt i forskellige børnepsykologers synspunkter. I den forbindelse er Diana Baumrinds opdragelsestyper blevet anvendt i forhold til at analysere mulige konsekvenser af de ændrede opdragelsesformer for individets udvikling. Hertil er det blevet problematiseret, at skærme og digitale distraktioner fylder mere og mere i familierne. I forhold til at belyse børnenes liv udenfor familien, er der blevet set på nogle af de problematikker, der knytter sit til de (mangelfulde) normeringer og i tilknytning hertil selve kvaliteten af pasningen i institutionerne. Netop normeringerne har på det seneste været et vigtigt omdrejningspunkt i medierne, hvilket understreger problemstillingens aktualitet og relevans.

Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje, Systime: 27 s. (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)

Supplerende materiale:

Kristeligt Dagblad, 02.09.2017: Lola Jensen: Forældre skal turde sætte en klar retning for deres børn

Politiken.dk, 26.01.2024: Professor emeritus Når det går galt, og ansvaret skal placeres, peger fingrene på mor - at det er hendes skyld

Politiken 24.12.2022: Forsker. Nu taler vi direkte om forældreudbrændthed

Jyllands-Posten, 27.02.2017: Professor i børn Mangel på opdragelse gør vores børn syge

Berlingske 15.10.2023: Hans fornemmeste opgave er at være på børnenes side, og han er ikke i tvivl om, hvorfor vi står lige midt i en trivselskrise

Børns vilkår, 07.12.2021: Skærme stjæler fokus og nærvær. Det mærker selv helt små børn

TV2.dk, 22.02.2025: Kommission advarer mod fire adfærdsmønstre blandt forældre
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-02-22-kommission-advarer-mod-fire-adfaerdsmoenstre-blandt-foraeldre

DR.dk, 11.05.2023: Kun hver tiende vuggestue og dagpleje er ifølge ny undersøgelse af ’god kvalitet’
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kun-hver-tiende-vuggestue-og-dagpleje-er-ifoelge-ny-undersoegelse-af-god-kvalitet

Berlingske, 07.11.2023: Forskerne spurgte børnene selv om deres skærmforbrug. Svarene er »tankevækkende« og »skræmmende«

TV2.dk, 21.08.2024: Familier droppede skærmen og gjorde en opdagelse
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-08-21-f
TV2.dk, 17.07.2024: Ny undersøgelse viser sammenhæng mellem skærmtid og børns mentale sundhed
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-07-15-ny-undersoegelse-viser-sammenhaeng-mellem-skaermtid-og-boerns-mentale-sundhed


Udsendelser:
DR2: Når børnene får magten
DR2 - Deadline, 02.04.2024: Hvorfor vil vi ikke have børn? (uddrag, 12:36-)
DR2 Deadline, 11.03.2017: Interview med P. S. Jørgensen (19:24-33:30)
TV2: Den perfekte opdragelse? (del 1)
P1: Genstart, 01.12.2022: Forældrefælden
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-foraeldrefaelden-11802200239
P1: Genstart, 03.03.2025: Sådan opdrager du dit barn
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/saadan-opdrager-du-dit-barn-11802550101
TV2, 2019: Eksperimentet med vores børn, del 1 og 2
TV2: Når skærmene styrer familielivet





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer