Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Ida Kristiansen Kaadt
|
Hold
|
2024 3g bk (3g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tegneforløb
Eleverne stifter bekendtskab med kontur, toning og skravering
Samt begreberne: Hjælpelinjer og fikspunkter samt egenskygge, slagskygge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Formalanalyse og magiske malerier (3g)
Formalanalyse. Vi går i dybden med hvert emne.
Farveteori: Ittens farvecirkel, primær, sekundær, tertiær, kulør, akromatisk kulør, valør,
Kontraster: Komplimentær, kold/varm, lys/mørk, egen, kvalitet, kvantitet
Eleverne laver diverse øvelser med maling.
Komposition (2d): Statisk/dynamisk, åbent/lukket, det gyldne snit
Eleverne har løbende lavet et maleri, med temaet: Eventyr, hvor de anvendte den teoretiske viden.
Rummelighed (illusion af 3d): Overlapning, repoussoir, udviskning af formernes klarhed, formindskelse af ensartede former, farveperspektiv, lys og skygge, forkortning
Herunder: 1-punktsperspektiv (linear, central, raumflucht), 2punktsperspektiv, kort om 3punktspektiv . Eleverne lavede et værkmed 1punktsperspektiv eller 2punktsperspektiv, hvor de ligeldes inddrog andre rummelige virkemidler.
Lys: Naturligt lys, synlig lyskilde, symbolsk lys, ophævelse af belysning
Fuld formalanalyse af:
Kathrine Ærtebjerg, Den glade Hr. Hansen (2005)
Caspar David Friedrich, Vandrer over tågehav (1817)
Julie Nord, Rødhætte (2007)
Wilhelm Hammershøi, Interiør Strandgade 30 (1906-08)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814748",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814748",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814748"
}