Holdet 2024 3g bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Ida Kristiansen Kaadt
Hold 2024 3g bk (3g bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tegneforløb
Titel 2 Formalanalyse og magiske malerier (3g)
Titel 3 Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tegneforløb

Eleverne stifter bekendtskab med kontur, toning og skravering
Samt begreberne: Hjælpelinjer og fikspunkter samt egenskygge, slagskygge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Formalanalyse og magiske malerier (3g)

Formalanalyse. Vi går i dybden med hvert emne.

Farveteori: Ittens farvecirkel, primær, sekundær, tertiær, kulør, akromatisk kulør, valør,
Kontraster: Komplimentær, kold/varm, lys/mørk, egen, kvalitet, kvantitet

Eleverne laver diverse øvelser med maling.

Komposition (2d): Statisk/dynamisk, åbent/lukket, det gyldne snit

Eleverne har løbende lavet et maleri, med temaet: Eventyr, hvor de anvendte den teoretiske viden.

Rummelighed (illusion af 3d): Overlapning, repoussoir, udviskning af formernes klarhed, formindskelse af ensartede former, farveperspektiv, lys og skygge, forkortning
Herunder: 1-punktsperspektiv (linear, central, raumflucht), 2punktsperspektiv, kort om 3punktspektiv . Eleverne lavede et værkmed 1punktsperspektiv eller 2punktsperspektiv, hvor de ligeldes inddrog andre rummelige virkemidler.

Lys: Naturligt lys, synlig lyskilde, symbolsk lys, ophævelse af belysning

Fuld formalanalyse af:
Kathrine Ærtebjerg, Den glade Hr. Hansen (2005)
Caspar David Friedrich, Vandrer over tågehav (1817)
Julie Nord, Rødhætte (2007)
Wilhelm Hammershøi, Interiør Strandgade 30 (1906-08)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer