Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag B
|
Lærer(e)
|
Mathias D. Kristensen, Mia Egander Skov
|
Hold
|
2024 3g Me (3g Me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm og opsamling fra 1.g + produktion
Et forløb med fokus på kortfilmgenren samt på at genopfriske elevernes mediefaglige begrebsapparat fra C-niveau. Eleverne producerede derefter deres egne kortfilm i grupper.
Teoretisk materiale:
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: "SHORTS – kortfilm i undervisningen" (Systime iBog, 2023), kapitlerne "Kortfilmens DNA", "Tre typer kortfilm" og "Tre analytiske tilgange til kortfilmen Ivalu".
Dorthe Granild: "FEMO - genvej til filmiske frames" (videoessay): https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
Filmcentralens leksikon: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
(punkterne 1, 2, 3 og 4)
Jacob Thomas Pilgaard & Nicklas Anthony Clark: "Kortfilmsstruktur", Odense Filmværksted: http://ofilm.dk/wp-content/uploads/2018/04/kortfilmsstruktur.pdf
Richard Raskin: "Kortfilmen som fortælling", 2001, s. 51
Station Next: ”Værktøjer til kortfilm”: https://www.filmlinjen.dk/vaerktojer/vaerktojer-til-kortfilm-fiktion/
Kortfilm:
Anders Thomas Jensen: "Valgaften" (1998)
Lars Drost Hundebøll: “Akvarium” (2012)
Pipaluk Kreutzmann Jørgensen, Anders Walter: "Ivalu" (2023)
Andreas Thaulow: “Pistol” (2016)
Milcho Manchevski: "The End of Time" (2017)
Tom Noakes: "Nursery Rhymes" (2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tarantino og postmoderne film
Forløbet havde to overordnede fokuspunkter:
- Auteurteori med fokus på Tarantino
- Postmoderne film, herunder typiske dramaturgiske og tematiske træk
Idet vi tog udgangspunkt i Quentin Tarantino som auteur, så vi to hele værker af instruktøren.
Teoritekster m.m.:
Per Helmer Hansen: ”Postmoderne film” (2014), s. 24-32 og 74-85
Sydkystenmediefag:
"TARANTINO - en auteur": https://sydkystenmediefag.wordpress.com/
samt
"Forførende labyrinter": https://sydkystenmediefag.files.wordpress.com/2016/08/forfc3b8rende-labyrinter.pdf
The Film Guy: "How to Direct like Quentin Tarantino - Visual Style Breakdown" (2016): https://www.youtube.com/watch?v=sGbwLLVIy8U
Film:
Quentin Tarantino: "Pulp Fiction" (1994)
Quentin Tarantino: "Kill Bill: Volume 1" (2003)
Uddrag til at eksemplificere postmodernisme, auteurteori og auteurteori:
Christopher Nolan: "Inception" (2010)
Stanley Kubric: "Dr. Strangelove" (1964)
Peter Weir: "The Truman Show" (1998)
Drew Goddard: "The Cabin in the Woods" (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fakta og fiktion + dokumentarproduktion
Forløbet tog udgangspunkt i læreplanens krav om, at eleverne skal kunne redegøre for, hvad der karakteriserer fakta, fiktion og blandinger mellem disse former. Målet var, at eleverne skulle blive i stand til at skelne mellem fakta- og fiktionsproduktioner og redegøre for genremæssige karakteristika og modtagerkontrakter inden for hhv. fiktion og fakta og moderne produktioner, som er kendetegnet ved at lege med og bryde grænserne mellem fakta og fiktion. Som afslutning på forløbet producerede eleverne selv dokumentarfilm i grupper.
Teoritekster og andet læsestof:
Dogme 95: Kyskhedsløftet (1995)
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: ”Dox - Forløb i medier” (Lindhardt og Ringhof, 2016), s. 18-26, 32-44 og 52-63
Station Next: ”Værktøjer til dokumentarfilm”: https://www.filmlinjen.dk/vaerktojer/vaerktojer-til-dokumentarfilm/
Rasmus Elmelund: ”Den gode dokumentarfilm er manipuleret”, Information.dk, 2. november 2011
Louise Brix Jacobsen: "Klovnen og rygtet" i 16:9 (september 2008): http://www.16-9.dk/2008-09/side04_feature1.htm
Asger Schnack: ”Urent trav i Gustaf Munch-Petersen-dokumentaren ’Skyggen af en helt’”, Information.dk, 20. juni 2015
Michael Bech Nielsen m.fl.: "TV 2's skjulte optagelser fra plejehjem må ikke vises – familie er chokeret", 30. juni 2020, nyheder.tv2.dk
Film, serier og øvrige udsendelser:
Thomas Vinterberg: "Festen" (1998)
TV 2: "Klovn", sæson 4, afsnit 6: "Jarlens død" (2006)
Disney+: "Abbott Elementary", sæson 1, afsnit 1 (2021)
DR: "Kulturmagasinet Gejst - Dokumentarfilm og virkeligheden" (2019)
Korte uddrag af film og serier:
Morten Hartz Kaplers: "AFR" (2007)
TV2: "Den sorte svane" (2024)
DR2: "Det røde kapel" (2008)
DR1: "Emilie Meng – en efterforskning går galt", afsnit 2 (2019)
Phie Ambo: "Så meget godt i vente" (2014)
Hanna Polak: "Børnene på Putins losseplads" (2014)
Sarah Polly: ”Stories We Tell” (2014)
Juan Antonio Bayona: "Jurassic World: Fallen Kingdom" (2018)
Andrew Jarecki et. al.: "The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst" (2015-2024)
Peter Morgan: "The Crown" (2016-2023)
Jemaine Clement: "What We Do in the Shadows" (2019-2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Action
Kort juleforløb med fokus på actiongenren og actionheltens kendetegn. Vi genopfriskede desuden den teori om næranalyse, som eleverne stiftede bekendtskab med på C-niveau.
Teoritekster:
Rikke Schubart: "Med vold og magt" (2002), s. 11-25
Forløb med fokus på actiongenrens kendetegn, som mundede ud i elevoplæg om selvvalgte actionfilm.
Mimi Olsen et al.: "Næranalyse" i "Levende billeder" (Systime iBog)
Film:
John McTiernan: "Die Hard" (1988)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Film noir og neo-noir
Genreforløb om film noir og neo-noir. Fokus på filmiske og dramaturgiske kendetegn for genren samt udviklingen fra den klassiske noir til neo-noiren, herunder varianterne samtidsnoir, periodenoir og tech-noir.
Som værker så eleverne "Double Indemnity" som eksempel på den klassiske noir og "Memento" som eksempel på neo-noir (nærmere bestemt samtidsnoir).
Teoritekster:
Mark Cousins: "Filmens historie", s. 195-199 (2004)
Mimi Olsen et al.: "Film noir - i skyggens tegn", Levende billeder, Systime (2 sider)
Helle Kannik Haastrup: "Fanget af fortiden - igen!" (1999)
Film:
Billy Wilder: "Double Indemnity" (1944)
Christopher Nolan: "Memento" (2000)
Uddrag:
Ridley Scott: "Blade Runner" (1982)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Horror-genopfriskning
Forløbet var en forlængelse og genopfriskning af de gyserforløb, eleverne har haft på deres respektive C-niveau-hold.
Teoritekster:
Rikke Schubart: "I lyst og død" (1993), s. 47-56, 105, 126-127, 139, 169-170, 205-206, 235-236.
Rikke Schubart: "Bøhmanden og den sidste pige" fra "Verdens 25 bedste gyserfilm", s. 74-77 (2011)
Rikke Schubart: "Gys er mange følelser", artikel fra videnskab.dk (26. september 2012)
Film og udsendelser:
Sean S. Cunningham: "Friday the 13th" (1980) - som helt værk
DR3: "10 filmgys du aldrig glemmer" (2013)
Denne udsendelse indeholder uddrag fra:
- Takashi Miike: "Audition" (1999)
- George A. Romero: "Night of the living dead" (1968)
- Michael Haneke: "Funny games" (2007)
- John Carpenter: "Halloween" (1978)
- Tobe Hooper: "Texas Chainsaw Massacre" (1974)
- Ridley Scott: "Alien" (1979)
- Steven Spielberg: "Dødens gab" (1975)
- Stanley Kubrick: "Ondskabens hotel" (1980)
- William Friedkin: "The Exorcist" (1973)
- Alfred Hitchcock: "Psycho" (1960)
Vi så desuden anslaget til John Carpenters "Halloween" (1978).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Filmhistorie
Kort forløb om hovedlinjerne i fiktionsfilmens historie. Eleverne fik gruppevis tildelt en af de fire faser, som beskrives i "Levende billeder", hvorefter de skulle producere en visuel præsentation af den pågældende periode.
Teoritekst:
Mimi Olsen et al.: "Hovedlinjer i fiktionsfilmens historie", Uddrag af "Levende billeder", Systime iBog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Streaming og amerikanske tv-serier
Forløbet tog udgangspunkt i medier og medieplatforme, mediehistoriske hovedlinjer, viden om målgrupper samt kommunikation i forbindelse med tv og nyere medier.
Her fokuserede vi hovedsageligt på den moderne (amerikanske) tv-serie, og vi beskæftigede os bl.a. med "den tredje guldalder", The HBO Playbook og antihelten i moderne tv-serier.
Eleverne holdt desuden oplæg om scener fra en selvvalgt tv-serie.
Teoritekster:
Henrik Højer & Andreas Halskov: "Kunsten ligger i nichen" (2011)
Mimi Olsen et al.: "Nyere medier - genrer og formater", Levende billeder, (Systime iBog).
Mimi Olsen m.fl.: "Historiens opbygning", kapitel i "Levende billeder" (Systime iBog)
Christine Boas Dabelsteen: "Mad Man - antihelten i amerikanske serier" (2015)
Jeppe Wojcik: "Derfor er der så mange gode, nye serier" (2012): https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-er-der-saa-mange-gode-nye-tv-serier/#comment-35385
Henrik Højer: "Det er da TV? - Den amerikanske tv-series udvikling fra antologi-tv til ikke-tv" (2020): https://www.16-9.dk/3/wp-content/uploads/2020/12/Fjernsyn_for_viderekomne_15-35_Det_er_da_tv.pdf
Film og serier:
Beau Willimon: "House of Cards" sæson 1 episode 1 "Chapter 1" (2013)
Steven Knight: "Peaky Blinders" sæson 1 episode 1 "Episode #1.1" (2013)
Elevoplæg om scener fra en selvvalgt tv-serie:
Vince Gilligan: "Breaking Bad", sæson 4, episode 6
Sam Levinson: "Euphoria", sæson 2, episode 5
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Musikvideoer
Forløbet fokuserede på musikvideoen som genre og format. Som afslutning på forløbet skulle eleverne arbejde kreativt med emnet, og her valgte de en copycat-øvelse med udgangspunkt i en selvvalgt musikvideo.
Teoritekster:
Andreas Halskov (red.): Afsnittene "Musikvideoen som format", "Musikvideoens karakteristika", "Analysemodel: Karakteristik" og "Genrekategorisering" i udgivelsen "De korte medieformater" (Systime iBog)
Musikvideoer:
Björk: "It's Oh So Quiet" (1995)
Blur: The Universal” (1995)
Red Hot Chili Peppers: "Otherside" (1999)
TLC: "No Scrubs" (1999)
Eminem ft. Dido: "Stan" (2000)
Medina: "Kl. 10" (2011)
Bob Dylan: "The Night We Called It a Day" (2015)
Kreativ elevproduktion (copycat) af selvvalgt musikvideo:
Hasan Shah feat. Gilli: "Tyveri" (2015)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensproduktion
Rent produktionsforløb - eksamensproduktion.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Distribution og repetition
Kort forløb, hvor vi både arbejdede med distribution, promoveringsplaner og repeterede emner fra tidligere på skoleåret.
Teoritekster:
Mimi Olsen et al.: Kapitlet "Valg af distributionsformer" fra "Levende billeder - grundbog i mediefag" (Systime iBog)
Film:
Ida Mørch Hansen m.fl., Espergærde Gymnasium: "ALENE" (2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814791",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814791",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814791"
}