Holdet 2024 3g La - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Latin B
Lærer(e) Anja Mohr Dietz
Hold 2024 3g La (3g La)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Kejser Augustus og magten
Titel 2 2. Det romerske kvindeideal i kejsertiden
Titel 3 3. Romersk religion og myter
Titel 4 4. Liv og død i Vesuvbyerne
Titel 5 Repetition + materiale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Kejser Augustus og magten

Latinsk basistekst:
- Eutropius: Breviarium ab urbe condita, 'En kort fremstilling af Roms historie fra byens grundlæggelse'. Bog 7,  kap. 7-8. (latinsk tekst fra The Latin Library)
- Eutropius: Breviarium ab urbe condita, 'En kort fremstilling af Roms historie fra byens grundlæggelse'. Bog 7,  kap. 9 l.1-2 læst i oversættelse.

Antik perspektiveringsmateriale:
- Eutropius: Breviarium ab urbe condita, bog 7, kap. 6-15
- Tacitus: Annales / Annaler, bog 1, kap. 2
- Horats: Oder, Ode 1.12


Efterantik perspektiveringsmateriale:
- Jensen, M.: Kampen mod magtmisbrug har stået på siden Femte Mosebog. Kristeligt dagblad (10.01.17) https://www.kristeligt-dagblad.dk/ide-tanke/kamp-mod-magtmisbrug-har-staaet-paa-siden-femte-mosebog


Supplerende materiale:
- Skulpturer: Prima Porta-statue + Via Labicana Augustus
- K. Steg: På sporet af Romerriget, s. 49-53
- Dokumentar: The Roman Empire in the first Century. Order from Chaos (BBC)
- Film: Augustus: The First Emperor (2003)


Faglige mål. Kendskab til:
- kejser Augustus’ magtovertagelse, herunder kendskab til Marcus Antonius og Kleopatra, og hans konsolidering af magten

- Augustus’ brug af litteraturen og kunsten som propagandamiddel til selviscenesættelse / selvfremstilling som middel til at vinde og fastholde magten

- Antikke og moderne vurderinger af kejser Augustus’ brug – eller misbrug - af magt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Det romerske kvindeideal i kejsertiden

2. Kvinder - det romerske kvindeideal i kejsertiden

Latinsk basistekst
- Seneca: De Beneficiis 6.32.1.
- Plinius: Breve. Til Calpurnia Hispulla, bog 4, brev 19, afsnit 2-6
- Sulpicia: Digte. Dumme fødselsdag II-III.

Perspektiverende litteratur
- Türker, Selin: De bliver kaldt trad wives, og afviser livet som moderne kvinde. https://www.dr.dk/nyheder/udland/de-bliver-kaldt-trad-wives-og-afviser-livet-som-moderne-kvinde-er-det-feminisme-eller

Supplerende materiale
- MacLachlan, B.: Women in Ancient Rome, Augustan marriage legislation, s. 125-129 + Om Julia s. 132-134
- L. Pedersen & S. Svenningsen: Latinbogen, Kvinden i romersk litteratur + Kvindens rolle i samfundet, s. 220-222
- K. Steg: På sporet af Romerriget, Om slægt, moral og religion, s. 80-82
- Den store danske.lex.dk: Kvindehistorie


Faglige mål. Kendskab til:
- Kejser Augustus’ morallove om ægteskabet og kvindens rolle i ægteskabet med fokus på det første århundrede e.Kr.
- Det romerske kvindeideal
- Antikkens betydning for synet på kvinder og kvindeidealet i eftertiden


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Romersk religion og myter

Ovid: Forvandlinger.
- Pyramus og Thisbe, bog 4. (latinsk tekst fra Perseus Digital Library)
Latinsk basistekst: v. 55-62, v. 93-101, v. 142-150
Læst i oversættelse: v. 63-70, v. 71-92, v. 115-125

- Medusa, bog 4.
Latinsk basistekst: v. 795-804
Læst i oversættelse: v. 772-795


Hyginus: Fabulae
- Apollon og Daphne nr. 203
- Diana og Actaeon nr. 180
- Proserpina nr. 146

Perspektiveringsmateriale :
- Ovid: Amores (Kærlighedsdigte):  I,5 v. 16-18
- Ovid: Elskovskunsten: I. v. 48-49, I. v. 659-664, I. v. 569-574 (Oversat af O.S. Due, Kbh. 2006)
- Cato: Hvordan man indvier sin jord til guderne.

Efterantik perspektivering:
- Shakespeare, W.: Romeo og Julie (Oversat af N. Brunse, 2001, s. 127)
- Tan, B.: How the Literary Muse Became an Emblem for Feminism  (Artikel fra The Interdependent: Journal of Undergraduate Research in Global Studies Volume II | 2021)
- Medusa: Victim or Villain Medusa: Victim or Villain? | Monstrum (youtube.com)


Supplerende materiale:
Ribe Katedralskole + denstoredanske.lex: Om Ovid

Dokumentar om Ovid: Ovid - The Poet and the Emperor (BBC) (youtube.com)


Fagligt indhold:
Kendskab til Ovid og Hyginus
Kendskab til de græsk/romerske guder og religiøs praksis, herunder ofring
Mytens funktion
Myternes eftervirkning i efterantik tid
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Liv og død i Vesuvbyerne

Forløbet handler om livet og døden i Vesuvbyerne, dvs. tiden før og omkring vulkanudbruddet i 79 e.Kr.

A. Livet i Pompeii (det epikuræiske liv)
Horats:
Ode I, 11
Ode 2.3.
Satire 2.6

Perspektivering:
To the Virgins, to Make Much of Time (Robert Herrick, 1648)
Time (Pink Floyd, 1973)
En Dag Tilbage (Nik & Jay, 2004)

B. Døden i Pompeji
Plinius: Breve til Tacitus. Brev 2.
Bog 6, brev 20. Afsnit: 11. l. 2 – 14

Bog 6, brev 20, afsnit 15-20 (læst kursorisk)

Perspektivering:
H.C. Andersen: Improvisatoren. s. 170-171. + s. 173, l. 5-22 (Danske Klassikere, 1987)

Supplerende materiale:
Video: Secrets of the Villa of the Papyri (toldinstone, 2022)
Dokumentar: Pompeii - Life and Death in a Roman Town (Mary Beard, 2013)
Dokumentar: Inside The Ancient City That Was Buried Alive (Real History, 2022)
Film: Pompeii (Paul Anderson, 2014)


Fagligt indhold. Kendskab til:
- livet i Pompeji gennem elevoplæg (fokus på fritid og fornøjelser).

- det epikuræiske liv i Pompeji og Herculanum igennem fund af Papyrusvillaens bibliotek og dets papyrusruller med epikuræisk filosofi.   

- vulkanudbruddet og folks reaktioner igennem læsning af Plinius' breve

- perspektivering:
- Epikuræismens aftryk i moderne kultur (digte, sange)
- Den senere fascination af vulkanudbruddet, som den kommer til udtryk i H.C. Andersens litteratur, samt den senere hollywoodisering af udbruddet i filmen Pompeii.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition + materiale

Der er til eksamen adgang til:

https://ordnet.dk/ddo

https://latinskordbog.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer