Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Dragana Rasmussen
|
Hold
|
2024 3g Bi/2 (3g Bi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Faglige formål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold:
Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Materiale:
- Biologi i udvikling C s. 14-21
- Øvelsesvejledning "Osmoseforsøg i kartofler"
Evaluering:
- Formativ- feedback i enkelte timer
- Summativ- journal og mundtligt forsvar
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmoseforsøg med kartofler
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Infektionsbiologi
Formål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
- mikrobiologi: vækst og vækst faktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
Forsøg:
- Mikroskopi af gærceller og bakterier
- ELISA- kyssesyge
Materiale:
- Biologi i udvikling B-niveau kap. Mikrobiologi (s. 96-109)
- Biologi i udvikling B-niveau kap. Immunsystemet (s. 38-55)
Supplerende materiale:
Undervisningsforløb om Bakterier, antibiotika og antibiotikaresistens:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/
"Den sidste antibiotika" dokumentar:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-sidste-antibiotika
- Video om immunforsvaret:
https://youtu.be/Sy_Sy2fh0jM?si=m2hTwBNeuwlcIou-
Evaluering:
- foreløbig feedback
- summativ- rapport og mundtlig afrapportering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ELISA-fremgangsmåde
|
04-10-2024
|
ELISA
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Nervesystemet
Tema: Hvordan alkohol påvirker hjernen og cellemembraner?
Formål:
Repræsentations- og modelleringskompetencer
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelse og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Empirikompetencer:
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologiske materiale
• Analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formidlingskompetencer
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
at udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
• Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer ved brug af fagbegreber, fagsprog relevante repræsentationer og modeller
• At bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Perspektiveringskompetencer
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder (f.eks. cellebiologi og nervesystemet)
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold til at udvikle og vurdere løsninger ( hvordan alkohol påvirker hjernen?)
Indhold:
Kernestof:
• Fysiologi: nervesystem
Metode:
• Kombination af deduktivt og induktivt
• Socialform: Klasse, gruppe og individuel
• Aktivitetsform: præsenterende, samarbejdende, vejledende, selvstændigt
• Variation: en blanding af teori og eksperimentelt arbejde
• Sekvensering i enkelte moduler
• Progression: Mellemlang til langsigtet
• Taksonomi: Blooms taksnomi fra forståelse til vurdering og skabelse
Materialer:
• Biologi i udvikling, sider. 18-35
KRAM Alkohol (2022): Alkohol og cellemembranen.pdf (2 sider)
• Dokumentar fra Netflix om nervesystemet
• Øvelsesvejledning "Alkoholers destabilisering af cellemembraner"
Øvelse "Hjernehalvdele" fra bioteknologi A bind 2 (sup. materiale)
Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback i lektionerne og til hjemmearbejdet
• Summativ- multiple-choise test og journal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frøsig, Marianne m.fl.: BIOLOGI I UDVIKLING B-NIVEAU, Nucleus; sider: 22-32
-
Hjernen: Det mest komplekse organ i kroppen
-
Undervisningsmateriale-om-hjernen.docx
-
Celler i NS_nerveimpulsen_synapsen.pptx
-
Kap8_B2_Opgave-med-aktionspotentialet_v1.pdf
-
Vi arbejder igen med neuroner, deres opbygning og funktion, aktionspotentiale og synapsen. I dag skal vi kigge på hvordan forskellige neurotransmitterstoffer påvirker post-synaptiske celler. Herunder vil vi analysere hvilken effekt viser koffein, nik
-
Bio_B_Nerveimpulsen, aktionspotentiale og synapsenDagens opgave.docx
-
Hvis I er færdige med opgaven fra i går, fokuserer vi os på alkohol og hvordan alkohol påvirker nervesystemet, ikke kun synapsen, men også cellemembranen.
-
KRAM_Alkohol_Alkoholognervesystemet.pdf
-
Alkoholers destabilisering af cellemembraner.doc
-
I dag skal I have virtuel undervisning og jeres opgave er at læse øvelsesvejledning og tegne/skitsere fremgangsmåde. Da selv teoridel er lidt svært og I ikke har mulighed for at kontakte mig, så opmuntrer jeg jer til at spørge chatGPT om hjælp. I jer
-
En multiple choise test på 30 minutter med bogen (Biologi i udvikling B niveau), som hjælpemiddel. Test af lavet ud fra kapitlet om nervesystemet fra "Biologi i udvikling B-niveau" og har 10 spørgsmål om opbygning af nervesystemet, nervecellens opbyg
-
Svar på spørgsmålene i "Spørgsmål og oplæg til diskussion"
-
Arbejd videre med jeres rapport og husk at aflevere dagens produkt.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til forsøg
|
04-11-2024
|
Dagensarbejde- rødbede
|
14-11-2024
|
Dagensarbejde- rødbede 2
|
15-11-2024
|
Alkoholers destabilisering af cellemembraner
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Ølbrygning
Formål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale (forsøg)
̶ ̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse (beregning af alkohol%)
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger ̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold (kernestof):
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og proteiner
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- biokemiske processer: respiration og gæring
Supplerende stof:
- Biologisk produktion og bioteknologi
Materiale:
- Biologi i udvikling B, s. 123, s. 125, s. 126-128 (kulhydrater i planter, gæring og respiration)
- Biologi i udvikling s. 76-79
- Bioteknologi A bind 1, Kapitel 3:Proteiner og enzymer, pdf. 6 sider om enzymer
- Biotech academy, undervisningsforløb om ølbrygning: teori (fra malt til urt- 8 sider, gærsvampe- 6 sider og gæring-8 sider)
- KRAM: Alkohol: optagelse og skæbne
- Artikel: "Ølbrygning, Aktuel naturvidenskab 2016 (https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2016oelbryg.pdf)
- Videoer:
African animals getting drunk: https://youtu.be/AIDJ-sTuoO8
Carlsbergs video om øls historie: http://videotool.dk/nntv/c745/v432
4 videoer om glykolysen og respiration fra Biotech academy:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1516015617378-f54a407d-2722
Skriftlige afleveringer:
- Rapport om ølbrygning
- Journal "Brommelin fra ananas"- afleveres i Klassenotesbog
- Journal "Sukraseaktivitet"- afleveres i Klassenotesbog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ølbrygning
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Genetik, evolution, og genteknologi
Formål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Makromolekyler: nukleinsyrer og proteiner
Praktisk arbejde:
- Oprensning af DNA fra kiwi- øvelsesvejledning fra Bioteknologi A, bind 1
- Evolutionseksperiment- øvelsesvejledning fra Biotech Academy
Materiale:
Frøsig, Marianne m.fl.: BIOLOGI I UDVIKLING B-NIVEAU, Nucleus; sider: 64-95
Frøsig, Marianne m.fl.: BIOLOGI I UDVIKLING C-NIVEAU, Nucleus; sider: 168- 211 (repetition)
Videoer:
DNA-replikation: DNA replication - 3D
Proteinsyntese: https://youtu.be/gG7uCskUOrA?si=wgrcHahAO6Gn4vtV
Dokumentar serie, afsnit 1 fra Netflix: "Unaturlig udvælgelse" om CRISPR
Artikler fra Aktuel naturvidenskab:
"2 gram jord sladrer om livets fortid og fremtid"+ arbejdsark
"CRISPR- et genetisk værktøj mod sygdomme"+ arbejdsark
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oprensning af DNA fra kiwi
|
02-02-2025
|
Evolutionsekperiment
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Åndedrætssystemet og blodkredsløbet
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof:
- Fysiologi: åndedrætssystem, blodkredsløb
- repetition af transport gennem cellemembranen
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom
Metoder:
- vejledende
- gruppearbejde- selvstændigt og præsenterende
Materiale:
Biologi i udvikling C, d. 2. udgave, s. 85-115
Dokumentar "Puls", fra dokumentarserie Menneskekrop- Netflix
Videoer fra youtube:
How our lungs work | 3D tour of the lungs
Kredsløbet: Introduktion til kredsløbet
Kredsløbet: Blodet
Kredsløbet: Blodkarrene
Kredsløbet: Stofudvekslingen
Øvelsesvejledning til hjertedissektion
Links til konditionskredsløbet:
Konditionstræning - fysiologiske forandringer - Netdoktor
Hvad er den bedste konditionstræning?
4 tips til konditionstræning og kredsløbstræning (Guide 2025)
Den komplette guide til cardiotræning og konditionstræning
Konditionstræning - den ultimative guide - SATS - SATS
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning
|
24-02-2025
|
Hjertedissektion
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Hormoner
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
- fysiologi: hormonel regulering
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Materiale:
- Biologi i udvikling B, den første udgave, s. 8-15
- Selvvalgte materiale fra nettet til præsentationer af forskellige hormoner
- Øvelsesvejledning til Glykemiske indeks
- Hormoner_opgaver fra Biotech Academy
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Glykæmiske indeks
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
- Biokemiske processer: fotosyntese
Supplerende stof:
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
Materiale:
Biologi i udvikling, B-niveau, s. 114-122, 129-155
Dokumentar "Breaking Boundaries" fra Netflix
Biotech Academy: Fotosyntese (link: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017105641-9bf9646d-1e14)
Forsøg:
Raunkiærs cirklemetode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814843",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814843",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814843"
}