Holdet 2024 3g Bi/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Dragana Rasmussen
Hold 2024 3g Bi/2 (3g Bi/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Infektionsbiologi
Titel 3 Nervesystemet
Titel 4 Ølbrygning
Titel 5 Genetik, evolution, og genteknologi
Titel 6 Åndedrætssystemet og blodkredsløbet
Titel 7 Hormoner
Titel 8 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

Faglige formål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Indhold:
Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser

Materiale:
- Biologi i udvikling C s. 14-21
- Øvelsesvejledning "Osmoseforsøg i kartofler"

Evaluering:
- Formativ- feedback i enkelte timer
- Summativ- journal og mundtligt forsvar


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmoseforsøg med kartofler 22-09-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Infektionsbiologi

Formål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
- mikrobiologi: vækst og vækst faktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering

Forsøg:
- Mikroskopi af gærceller og bakterier
- ELISA- kyssesyge

Materiale:
- Biologi i udvikling B-niveau kap. Mikrobiologi (s. 96-109)
- Biologi i udvikling B-niveau kap. Immunsystemet (s. 38-55)

Supplerende materiale:
Undervisningsforløb om Bakterier, antibiotika og antibiotikaresistens:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/
"Den sidste antibiotika" dokumentar:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-sidste-antibiotika
- Video om immunforsvaret:
https://youtu.be/Sy_Sy2fh0jM?si=m2hTwBNeuwlcIou-

Evaluering:
- foreløbig feedback
- summativ- rapport og mundtlig afrapportering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ELISA-fremgangsmåde 04-10-2024
ELISA 10-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Nervesystemet

Tema: Hvordan alkohol påvirker hjernen og cellemembraner?

Formål:

Repræsentations- og modelleringskompetencer
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelse og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Empirikompetencer:
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologiske materiale
• Analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formidlingskompetencer
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
at udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
• Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer ved brug af fagbegreber, fagsprog relevante repræsentationer og modeller
• At bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Perspektiveringskompetencer
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder (f.eks. cellebiologi og nervesystemet)
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold til at udvikle og vurdere løsninger ( hvordan alkohol påvirker hjernen?)

Indhold:
Kernestof:
• Fysiologi: nervesystem

Metode:
• Kombination af deduktivt og induktivt
• Socialform: Klasse, gruppe og individuel
• Aktivitetsform: præsenterende, samarbejdende, vejledende, selvstændigt
• Variation: en blanding af teori og eksperimentelt arbejde
• Sekvensering i enkelte moduler
• Progression: Mellemlang til langsigtet
• Taksonomi: Blooms taksnomi fra forståelse til vurdering og skabelse

Materialer:
• Biologi i udvikling, sider. 18-35
KRAM Alkohol (2022): Alkohol og cellemembranen.pdf (2 sider)
• Dokumentar fra Netflix om nervesystemet
• Øvelsesvejledning "Alkoholers destabilisering af cellemembraner"
Øvelse "Hjernehalvdele" fra bioteknologi A bind 2 (sup. materiale)
        
Evaluering:
• Formativ- foreløbig feedback i lektionerne og til hjemmearbejdet
• Summativ- multiple-choise test og journal




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til forsøg 04-11-2024
Dagensarbejde- rødbede 14-11-2024
Dagensarbejde- rødbede 2 15-11-2024
Alkoholers destabilisering af cellemembraner 24-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Ølbrygning


Formål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet  under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale (forsøg)
̶ ̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse (beregning af alkohol%)
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger ̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Indhold (kernestof):
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og proteiner  
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- biokemiske processer: respiration og gæring
Supplerende stof:
- Biologisk produktion og bioteknologi

Materiale:
- Biologi i udvikling B, s. 123, s. 125, s. 126-128 (kulhydrater i planter, gæring og respiration)
      - Biologi i udvikling s. 76-79
- Bioteknologi A bind 1, Kapitel 3:Proteiner og enzymer, pdf. 6 sider om enzymer
- Biotech academy, undervisningsforløb om ølbrygning: teori (fra malt til urt- 8 sider, gærsvampe- 6 sider og gæring-8 sider)
- KRAM: Alkohol: optagelse og skæbne
- Artikel: "Ølbrygning, Aktuel naturvidenskab 2016 (https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2016oelbryg.pdf)
- Videoer:
African animals getting drunk: https://youtu.be/AIDJ-sTuoO8
Carlsbergs video om øls historie:  http://videotool.dk/nntv/c745/v432
        4 videoer om glykolysen og respiration fra Biotech academy:
        https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1516015617378-f54a407d-2722

Skriftlige afleveringer:
- Rapport om ølbrygning
- Journal "Brommelin fra ananas"- afleveres i Klassenotesbog
- Journal "Sukraseaktivitet"- afleveres i Klassenotesbog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ølbrygning 19-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Genetik, evolution, og genteknologi

Formål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Indhold:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Makromolekyler: nukleinsyrer og proteiner

Praktisk arbejde:

- Oprensning af DNA fra kiwi- øvelsesvejledning fra Bioteknologi A, bind 1
- Evolutionseksperiment- øvelsesvejledning fra Biotech Academy

Materiale:

Frøsig, Marianne m.fl.: BIOLOGI I UDVIKLING B-NIVEAU, Nucleus; sider: 64-95
Frøsig, Marianne m.fl.: BIOLOGI I UDVIKLING C-NIVEAU, Nucleus; sider: 168- 211 (repetition)
Videoer:
DNA-replikation: DNA replication - 3D
Proteinsyntese: https://youtu.be/gG7uCskUOrA?si=wgrcHahAO6Gn4vtV
Dokumentar serie, afsnit 1 fra Netflix: "Unaturlig udvælgelse" om CRISPR
Artikler fra Aktuel naturvidenskab:
"2 gram jord sladrer om livets fortid og fremtid"+ arbejdsark
"CRISPR- et genetisk værktøj mod sygdomme"+ arbejdsark


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oprensning af DNA fra kiwi 02-02-2025
Evolutionsekperiment 23-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Åndedrætssystemet og blodkredsløbet

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Kernestof:
- Fysiologi: åndedrætssystem, blodkredsløb
        - repetition af transport gennem cellemembranen

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom

Metoder:
- vejledende
- gruppearbejde- selvstændigt og præsenterende

Materiale:
Biologi i udvikling C, d. 2. udgave, s. 85-115
Dokumentar "Puls", fra dokumentarserie Menneskekrop- Netflix
Videoer fra youtube:
How our lungs work | 3D tour of the lungs
Kredsløbet: Introduktion til kredsløbet
Kredsløbet: Blodet
Kredsløbet: Blodkarrene
Kredsløbet: Stofudvekslingen
Øvelsesvejledning til hjertedissektion
Links til konditionskredsløbet:
Konditionstræning - fysiologiske forandringer - Netdoktor
Hvad er den bedste konditionstræning?
4 tips til konditionstræning og kredsløbstræning (Guide 2025)
Den komplette guide til cardiotræning og konditionstræning
Konditionstræning - den ultimative guide - SATS - SATS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel undervisning 24-02-2025
Hjertedissektion 02-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Hormoner

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
- fysiologi:  hormonel regulering
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Materiale:
- Biologi i udvikling B, den første udgave, s. 8-15
- Selvvalgte materiale fra nettet til præsentationer af forskellige hormoner
- Øvelsesvejledning til Glykemiske indeks
- Hormoner_opgaver fra Biotech Academy

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glykæmiske indeks 27-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 8 Økologi

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
- Biokemiske processer: fotosyntese

Supplerende stof:
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse

Materiale:
Biologi i udvikling, B-niveau, s. 114-122, 129-155
Dokumentar "Breaking Boundaries" fra Netflix
Biotech Academy: Fotosyntese (link: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017105641-9bf9646d-1e14)


Forsøg:
Raunkiærs cirklemetode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde