Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Lea Maria Bencke
|
Hold
|
2024 3g Bi/1 (3g Bi/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økosystemers stabilitet
Der arbejdes videre med økosystemer fra c-niv (vandøkologi), nu blot terrestiske økosystemer. Udvalgte kredsløb bearbejdes i matrix-grupper. Der arbejdes med biomasse-opmåling udfra andres forsøg og gamle eksamensopgaver. Økosystemernes stabilitet undersøges med fokus på nicher, symbioseforhold og artsdiversitet.
Ekskurtion til skoven for at undersøge et skov-økosystem, primært fokus på svampe i forhold til symbiose og nedbrydning. Efterbehandling med bestemmelse af fundne svampe i lab og aflevering af rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3g Bi pladser.docx
-
Sæt jer venligst efter denne plan - forklaring følger :o)
-
B.opg.øko.1.docx
-
Biologi i fokus; sider: 131-133, 138-139, 144-145, 148-157, 160-167
-
HUSK at få fat I mindst 6 forskellige farveblyanter, som skal medbringes hver gang til bio!
-
B.opg.øko.1.b.docx
-
HUSK FARVEBLYANTER!!
-
Opg.biomasse.tal.pdf
-
B.opg.øko.2a.docx
-
forsøg med biomasse
-
Øko.kredsløb.matrix.docx
-
B.Gruppe.opg.nicher.docx
-
I får de første halvdel af modulet til at gøre spm og plancher færdige, derefter forventer jeg I er klar til de nye grupper!
-
Lav resten af biomasse-opgaver (ALLE) og udregninger færdigt hjemme (begge dele ligger på modulet forrige gang).
-
Jeg forventer at jeres spm og plancher færdige, så I er klar til fremlæggelse i de nye grupper!
-
svampesamfund
-
ammoniak.pdf
-
B.heldags.skovundersøgelse.docx
-
Vi mødes i bio 3, så vi kan få låst tasker ind mens vi er afsted. De som ikke selv har transportmiddel (cykel er fint, det tager 7 min at cykle derud), eller kan køre med hinanden, kan komme med i min bil (Lea).
-
Gummistøvler er SMART (lån af en ven hvis du ikke selv har).
-
A.B.øv.skov.skema.docx
-
Svamperiget side 136-139
-
Opg.Pig city.pdf
-
Opg.Øko.Grup.arb.afslutning .docx
-
Afsl.opg.øko.kredsløb.docx
-
Opg.Øko.3.docx
-
B.opg.øko.2.docx
-
MEDBRING dine noter, tegninger og opgavebesvarelser fra hele økologi-forløbet!
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Svampe-undersøgelsen
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Toksikologi i forhold til fertilitet
Toksikologi i vores eget økosystem, nemlig kunstige østrogener fra kosmetik, dagligvarer og andre hverdagsting får ødelagt reproduktionen hos mennesket.
Fosterudvikling normalt sammenlignes med østrogenpåvirkede fostre og udviklignen af drengefostre gennemgåes.
Der arbejdes med filmen reproduktion i fare.
Projekt med matrix-gruppe-arbejde over specialister der afhjælper den "opnåede" infertilitet- hospitalsgrupper behandler fiktive par. Rapportaflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spm. BIF s. 57-62.docx
-
Biologi i fokus; sider: 16-17, 57-62
-
Menstruationscyklus
-
Mens du læser lektiesiderne til det nye emne om toksikologi i forhold til fertilitet, skal du overveje, hvorfor disse sider er relevante. Altså - hvordan hører siderne sammen med emnet toksikologi i forhold til fertilitet?
-
Spm.repro.i.fare.docx
-
Filmen: Reproduktion i fare
-
Vi ser dokumentaren reproduktion i fare. Læs på forhånd spørgsmålene dertil grundigt igennem (findes under øvrigt indhold). Der er nemlig mange, og du skal gerne have overskud til at følge godt med i dokumentaren :-)
-
Hvis du har tid vil det også være hensigtsmæssigt at nå at kigge lidt mere på spm fra sidst hjemme....
-
De som ikke kan komme til dette modul, må se filmen hjemme og prøve at besvare spm så godt I kan. Men glæd jer - det er en GOD film!
-
Spm.toks. 5-11 .docx
-
Læs side 5-12 i toksikologibogen, og svar på følgende mens du læser:
-
Økotoksikologi; sider: 5-21
-
Toksikologibogen.pdf
-
Jeg regner med at elever der IKKE var til timen fredag, selv har set filmen hjemme.
-
AB.Øv.Undersøgelse af plejeprodukter for uønsket kemi.docx
-
Hormonforstyrrende stoffer i Skaller (MN).docx
-
MEDBRING hvad du har hjemme af plejeprodukter, hårprodukter, makeup, cremer, etc etc
-
Skærmbillede 2021-11-04 kl. 10.33.36.png
-
Skærmbillede 2021-11-04 kl. 10.39.11.png
-
Som tegn på at disse tilstande er udtryk for testikulære udviklingsproblemer ses en form for ’feminisering’ af afstanden mellem anus og pungen (AGD - anogenital distance) hos mænd med TDS, idet de har en kortere AGD end normalt. AGD forklares og disk
-
Vi udfylder skemaet i dette sæt opgaver, sammen med din BB (biobuddy): Spm.12-15.Kønsdifferentiering.docx
-
Læs de angivne sider fra økotoksikologibogen. Sæt dig godt ind i figur 10: Hvad viser figuren? Hvordan kan du bruge figuren til at forklare toksiske stoffers indvirkning på kønsudviklingen?
-
Medbring udfyldt øv.vejl fra sidst (kan laves hjemme hvis du ikke var til modulet), så får I kryds i afleveringen i lectio.
-
Medbring besvarelser af opgaver fra hele forløbet, også de moduler du ikke har været til (der er det lektie at lave opgaverne hjemme).
-
her er bogen til lektien
-
Vi skal i laboratoriet og se på sædrør. Læs derfor vedhæftede øvelsesvejledning. Det er også en god idé at genlæse side 10 i kompendiet - tag et ekstra godt kig på figur 8: hvad kan du se?
-
Læs øv.vejl.
-
Opgaver til side 15-21
-
Spm artikel om AGD.docx
-
Orienter dig (kig på figurer og få eventuelt artiklen læst højt mens du vasker op etc...) gerne i denne artikel hjemmefra, men I skal også arbejde med den i timen: Artikel om AGD
-
Opg.toks.3.docx
-
Læs de angivne sider, og svar på følgende mens du læser:
-
Repro.case.Opg.speciallægerne.docx
-
Lidt links til inspiration, find selv MEGET mere info...
-
Læs side 1-3 (til "gode råd...")
-
A.B.Fertilitetsklinik.biotek.docx
-
Grupperne har selv hinanden/jer selv lektier for.
-
Sæddonorkataloget
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Produkt-undersøgelse.
|
25-10-2024
|
Hormonforstyrrende stoffer i Skaller
|
15-11-2024
|
Fertilitetsklinikkerne
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Genetik og proteinsyntese
Videre med genetik fra c-niv, nu genernes molekylære opbygning og proteinsyntesens principper.
Transskription, translation, proteinfoldning og enzymaktivitet.
Træning af opgaveløsning med genetik, mutationer og proteiners funktion.
Genteknologi, herunder film om CRISPR.
Miniprojekt med forsøg med enzymer. Grupper laver selv forsøgsdesign. Journal-aflevering
2-gen spaltningsforsøg med majs. Fælles noter på tavlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Koder.RNA.DNA.docx
-
Opgaver til start prot.synt. og rep. DNA
-
Biologi i fokus; sider: 86-92, 95-96, 123-127
-
Nye pladser - sæt jer efter disse:
-
Opg.proteinsynt.2.2.docx
-
A.2gen.spalt.majs.docx
-
Opg.muta.2.docx
-
B.Opg.prot.synt.gen.afslut.pdf
-
B.Afsl.gentekno.pdf
-
A.B.afsl.opg.molekylær.genetik.pdf
-
Opg.Mutationer.docx
-
Ingen tvungne lektier, men prøv gerne at få set på lidt opgaver hjemmefra, hvis du vil have mulighed for at komme gennem flere opgaver, i de timer vi har til rådighed til det herhenne...
-
Spm.Genetik.docx
-
Lektie er at få set på lidt flere af de opgaver vi har arbejdet med i modulerne, hvis man ikke nåede færdig i timen!
-
Læs teorien: B.2.gen.udsp.byg.docx
-
Opg.enzymer.docx
-
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 30-31, 73-79, 97, 102-105
-
Frivillig lektie: Biologi C - Enzym
-
Enzym.Øv.byg.selv.docx
-
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 24-33
-
Enzym.opg.2012.pdf
-
Jeg satser på vi kan lave de sidste forberedelser til enzymøvelsen, hvis der er brug for at afprøve udstyr eller materialer (=pilotforsøg (hvor man laver en mini-udgave af forsøget, for at kunne forudse forhindringer etc)) kan vi sagtens det... Hvis
-
Medbring selv materialer (og bon) hvis I skal bruge noget, som I ikke har bedt mig skaffe.
-
MEDBRING hvad I skal bruge til at få udført jeres forsøg, medbring bon!
-
Der er opgaver til dem der er færdige/bliver færdige i løbet af modulet....
-
Vi fortsætter med forsøg og opgaver!
-
LEKTIE: lav og medbring besvarelse af alle tre underspørgsmål til opgaven om Amylase!
-
Medbring ALT fra jeres enzymforsøg, herunder billeder, resultater osv... Sørg for alle i gruppen har det, så der ikke er nogen arbejdsløse elever pga andre syge...
-
Afsnit
-
Biologi C - Fysiologi - Enzym
-
Filmen CRISPR - vi fikser dine gener
-
B.model til artikelstykker.docx
-
Artikel 4 (Huntingtons chorea)
-
Artikel 3 (fostre)
-
Artikel 2 (sommerfugle)
-
Artikel 1 (kartofler)
-
Vi laver gruppeopgaver til filmen CRISPR fra sidst. Så vigtigt du har set den! Den er vedhæftet modulet her.
-
filmen er her
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Fight the bite (anvendt bioteknologi)
Eksperimentelt: Mini-projekt-forløb fra KU: "Fight the bite"
Om slangebid, gift effekter og metoder til identifikation af slange-art. Samt hvordan modgift produceres og anvendes incl overvejelser af ressourcemæssige muligheder globalt....
Eksperimentelt arbejder elever bla med forskellige teknologiske testmetoder og vurderer anvendelighed af disse.
Gruppemæssig aflevering af bunden opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fight the bite - aflevering
|
22-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Neurologi og rusmidler
Generelt neurologi, cellernes opbygning og funktion, kommunikation mellem celler samt hæmmende og fremmende neuroners påvirkning på kommunikationen.
Særligt fokus på rusmidler og herunder et gruppe-projekt om selvvalgte rusmidler, ledende til fremlæggelser for holdet.
Eksamensopgaver (redigerede A-niv-opg) om rusmidler.
Arbejde med filmen "Afhængighedens gåde", og herunder diskussion af dyreforsøg om rusmiddelafhængighed og opbyggelsen af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi i fokus; sider: 43-53
-
Spm.Neurologi.1.docx
-
Spm.Neurologi.docx
-
B.Opg.alm.neuro.docx
-
GENLÆS gerne de sider der hørte til sidste modul, da det VAR meget svært, så du er klar til at gå i krig med opgaver om det.....
-
Rusmidlernes biologi (BOG)
-
B.opg.beløn.syst.rusmid..docx
-
Rusmidlernes biologi (Rindom); sider: 22-24, 32-36, 88-90
-
RUSMIDDELBOGEN LIGGER UNDER ØVRIGT INDHOLD
-
Øv.temp.sans.docx
-
Forreste række:
-
Her kan du tjekke alle stoffer og lidelser mm
-
Opg.viden.om.afhængighed,hjerne.docx
-
Opg.beløn.syst.1.docx
-
B.opg.Neurologi.docx
-
Netpsych.dk - rusmidler mv
-
Rindom, Henrik: RUSMIDLERNES BIOLOGI - OM HJERNEN, SPRUT, Sundhedsstyrelsens publ. c/o Schultz Inf; sider: 14-20, 24-30
-
Rusmiddelbogen - LINK
-
Spm til grupperne:
-
Husk de nye pladser:
-
Grupperne har selv givet hinanden lektier for:
-
Grupperne møder op klar til at undervise resten af holdet i jeres rusmiddel (= enestående mulighed for at vise hvad du kan indenfor neurologi)
-
Medbring selv prints/etc der skal deles ud eller bruges til jeres undervisning.
-
Bagefter denne: neuro.rusmiddel.opg.pdf
-
Start med denne: Opg.eft.Rusmiddel.docx
-
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 53-54
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diskussion af sanseforsøget
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Fysiologi og muskelarbejde
Muskelopbygning generelt, energi til muskelarbejde, herunder respiration, glykolyse/laktatgæring, CP spaltning og ATP lagre. Anaerobt og aerobt arbejde og ildgæld.
Projekt om produktion og udførelse af øvelser om muskelarbejde og iltforbrug.
Gruppevis: Aflevering af øv.vejl.
Individuelt: Aflevering af diskussionsspørgsmål fra øvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spm.muskelfys.1.docx
-
Biologi i fokus; sider: 22-23
-
opg.lymfe.docx
-
da.wikipedia.org
-
Husk farveblyanter og tegnehumør
-
A.B.Opg.Muskelaktivering.docx
-
Test Yourself On Muskler og bevægelse Flashcards - Cram.com
-
Egebo, Lone, m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 38-44
-
Her er siderne I skal læse (bio til tiden), det er IKKE den bog I har hjemme (bio i fokus)!
-
Opg.muskler.kontraktion.doc
-
Spm.muskelfys.2.docx
-
Bidstrup, Bodil Blem m.fl: BIOLOGI I FOCUS, nucleus; sider: 29-33, 35-41
-
Opgaveark 1: Muskler
-
Opgaveark 2: Muskelaktivering
-
Opgaveark 3: Muskelfysiologi
-
Tillæg til opgaveark 3: Artikel om kreatin
-
muskel-lektie (læs det første korte stykke ned til motorisk endeplade)
-
Animation 1
-
Animation 2
-
Animation 3 (af kontraktionen)
-
Opg.Muskelarb.projekt.docx
-
Ingen lektier, for I havde mange i sidste uge, men LÆS noget af det, hvis du ikke fik læst til de moduler (det indeholder det pensum der er eksamensrelevant).
-
Grupperne står selv for lektier (= ambitionsniveau og ansvar)
-
Medbring tøj + sko til at kunne udføre forsøg for hinanden (ikke voldsomt krævende, men kan indeholde lidt løb/cykling etc)...
-
Medbring resultatskemaer i hver gruppe (uanset hvem er tilstede/fraværende/var der sidst) - så SEND det til resten af gruppen.
-
Kødgruppen køber selv og medbringer kød + bon
-
Jeg forventer alle elever er klar til at gå direkte i gang med forsøg, så mød op i tøj og sko hvor du kan cykle/løbe til forsøg.
-
Alle grupper er klar til at bearbejde resultater fra muskeløvelsen = send resultater til de andre fra gruppen, så alle har det.
-
Opg1.energistofskiftet.docx
-
Opg.hjert.musk.docx
-
Opg.muskel.energi.3.docx
-
Læg resultater fra muskelforsøg ind i den mappe der er undr holdet i dokumenter, her i lectio.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øv.vejl. muskelforsøg
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Immunologi
Immunforsvar opbygning og funktion. Immunforsvarets celler og stoffer, samt infektion og immunrespons, primært fokus på bakterieinfektioner.
Fokus på resistensdannelse. Film om MRSA.
Smittespredningsøvelse og opgaver om bakterievækst, ingen rapportaflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
B.Opg.film.art.Gode bakterier og kampen i kroppen.docx
-
Film 1: Bakterier i hverdagen
-
Film 2: 5 ting du skal vide om: Tarmbakterier
-
Artikel: fæcestransplantation
-
Afsnit
-
Immunsider; sider: 2-8, 10-12
Hansen et al. 2005, Biologibogen, 2. udgave, 1. oplag, systeme.
-
Her er filen med siderne der er lektier: B.Immunsider.pdf
-
I skal arbejde selv, da jeg har eksamen hele dagen. Det er ligemeget for mig hvor I laver det henne, men I er velkomne til at sætte jer sammen i bio 3 og lave det sammen. Læg jeres svar på elevfeedback senest kl 22, for at undgå fravær.
-
B.Opg.1.immun.docx
-
B.opg.mikro.org.vækst.docx
-
B.Immunsider.pdf
-
A.B.Øv.Smittespredning.docx
-
Vækstmodeller.pdf
-
Spm.film.penc.virker ikke.docx
-
filmen
-
Læs teorien her (svarer til ca 3 sider): Antibiotika og resistens
-
Opg.art.resistens.docx
-
Art.afsl.resist.pdf
-
biologi b læreplan
-
B.Hjælp.råd.eks..docx
-
BESVAR det spørgeskema jeg har lagt ind, inden modulet, også dem som ikke var der sidst, og dem som ikke kommer til modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814885",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814885",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733814885"
}