Holdet 2024 3g Bi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Lea Maria Bencke
Hold 2024 3g Bi/1 (3g Bi/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økosystemers stabilitet
Titel 2 Toksikologi i forhold til fertilitet
Titel 3 Genetik og proteinsyntese
Titel 4 Fight the bite (anvendt bioteknologi)
Titel 5 Neurologi og rusmidler
Titel 6 Fysiologi og muskelarbejde
Titel 7 Immunologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Økosystemers stabilitet

Der arbejdes videre med økosystemer fra c-niv (vandøkologi), nu blot terrestiske økosystemer. Udvalgte kredsløb bearbejdes i matrix-grupper. Der arbejdes med biomasse-opmåling udfra andres forsøg og gamle eksamensopgaver. Økosystemernes stabilitet undersøges med fokus på nicher, symbioseforhold og artsdiversitet.

Ekskurtion til skoven for at undersøge et skov-økosystem, primært fokus på svampe i forhold til symbiose og nedbrydning. Efterbehandling med bestemmelse af fundne svampe i lab og aflevering af rapport.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Svampe-undersøgelsen 01-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,67 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Toksikologi i forhold til fertilitet

Toksikologi i vores eget økosystem, nemlig kunstige østrogener fra kosmetik, dagligvarer og andre hverdagsting får ødelagt reproduktionen hos mennesket.
Fosterudvikling normalt sammenlignes med østrogenpåvirkede fostre og udviklignen af drengefostre gennemgåes.
Der arbejdes med filmen reproduktion i fare.

Projekt med matrix-gruppe-arbejde over specialister der afhjælper den "opnåede" infertilitet- hospitalsgrupper behandler fiktive par. Rapportaflevering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produkt-undersøgelse. 25-10-2024
Hormonforstyrrende stoffer i Skaller 15-11-2024
Fertilitetsklinikkerne 29-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Genetik og proteinsyntese

Videre med genetik fra c-niv, nu genernes molekylære opbygning og proteinsyntesens principper.

Transskription, translation, proteinfoldning og enzymaktivitet.

Træning af opgaveløsning med genetik, mutationer og proteiners funktion.

Genteknologi, herunder film om CRISPR.

Miniprojekt med forsøg med enzymer. Grupper laver selv forsøgsdesign. Journal-aflevering

2-gen spaltningsforsøg med majs. Fælles noter på tavlen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Fight the bite (anvendt bioteknologi)

Eksperimentelt: Mini-projekt-forløb fra KU: "Fight the bite"

Om slangebid, gift effekter og metoder til identifikation af slange-art. Samt hvordan modgift produceres og anvendes incl overvejelser af ressourcemæssige muligheder globalt....

Eksperimentelt arbejder elever bla med forskellige teknologiske testmetoder og vurderer anvendelighed af disse.

Gruppemæssig aflevering af bunden opgave.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fight the bite - aflevering 22-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Neurologi og rusmidler

Generelt neurologi, cellernes opbygning og funktion, kommunikation mellem celler samt hæmmende og fremmende neuroners påvirkning på kommunikationen.

Særligt fokus på rusmidler og herunder et gruppe-projekt om selvvalgte rusmidler, ledende til fremlæggelser for holdet.

Eksamensopgaver (redigerede A-niv-opg) om rusmidler.

Arbejde med filmen "Afhængighedens gåde", og herunder diskussion af dyreforsøg om rusmiddelafhængighed og opbyggelsen af disse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskussion af sanseforsøget 28-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Fysiologi og muskelarbejde

Muskelopbygning generelt, energi til muskelarbejde, herunder respiration, glykolyse/laktatgæring, CP spaltning og ATP lagre. Anaerobt og aerobt arbejde og ildgæld.

Projekt om produktion og udførelse af øvelser om muskelarbejde og iltforbrug.
Gruppevis: Aflevering af øv.vejl.
Individuelt: Aflevering af diskussionsspørgsmål fra øvelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øv.vejl. muskelforsøg 11-04-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Immunologi

Immunforsvar opbygning og funktion. Immunforsvarets celler og stoffer, samt infektion og immunrespons, primært fokus på bakterieinfektioner.

Fokus på resistensdannelse. Film om MRSA.

Smittespredningsøvelse og opgaver om bakterievækst, ingen rapportaflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde