Holdet 2024 3g Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Bianca Sauer
Hold 2024 3g Re (3g Re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Senmoderne religion
Titel 3 Feltarbejde Buddhisme
Titel 4 Teori og metode
Titel 5 Globaliseret islam
Titel 6 Kristendom
Titel 7 Værkslæsning
Titel 8 Eksamensprojekt
Titel 9 Buddhisme
Titel 10 Repetition
Titel 11 Forløb#4
Titel 12 Forløb#5
Titel 13 Forløb#7
Titel 14 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

De to introducerende moduler bruges på at lære eleverne at kende og ganske kort afdække, hvilke emner, forløb og fokuspunkter, de har arbejdet med på C-niveau.

Desuden introduceres de kort til, hvad de kan forvente sig af religion på B-niveau.

Vi tager på et lille feltarbejde på den lokale kirkegård med fokus på helligsteder og ritualers betydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Senmoderne religion

I forløbet "senmoderne religion" arbejder vi med udvikling fra det traditionelle til det senmoderne samfund med fokus på religionens rolle og funktion for individ, familie og samfund.

Vi ser på senmoderne religion som den individualiserede og ikke institutionaliserede religion og er i den forbindelse kommet omkring kravene for at blive anerkendt som trossamfund i Danmark.

Vi arbejder desuden med sociologiske teorier om, hvorfor nogle mennesker bliver religiøse samt sociologiske teorier om individuel religiøsitet og senmoderne religiøsitet.

Yderligere repeterer vi lidt forskelligt religionsfænomenologi :
Ritualanalyse
Offer
Karismatisk ledelse
Ninian Smarts 7 dimensioner
Religiøse fællesskaber: kirke, kult, sekt og denomination

Ovenstående bearbejdes og anvendes på 4 forskellige cases af senmoderne religion:
1. New Age
2. Maradonakirken (Argentina)
3. Asatro
4. Scientology

ANVENDTE MATERIALER

Bøger
Andersen, Birgit. M.fl. Senmoderne religiøsitet i Danmark. Systime 2008. Siderne:
7-15 (senmoderne religion)
16-20 + 27 (Asatro)
19 (Nordisk Mytologi, skabelse og undergang)
35-36 (Knæsætningsritual)
52-62 (Scientology)
79-80 (Scientology Kirkens begravelsesceremoni)
121-126 (New Age)
133-135 (Case sociologiske teorier, new age Maja-Sofie)

Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: BEGREBSNØGLEN TIL RELIGION, Systime:
side 20-21 (deprivation)
side 43-46 Karismatisk ledelse
side 87-88 Offer
side 102-104 (rational choice)
side 118-119 Religiøse fællesskaber
side 125-132 Van Gennep, Turner, Eliade, Durkheim og Podemann Sørensen
side 140-141 (socialisation)


Ludvigsen og Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime 2009. Siderne:
24-30 ”Det senmoderne samfund: At leve i en genfortryllet verden”
40-42. Interview med Finn Skårderud.


Artikler
Vestergaard, Morten. Ifølge teologer er en del af forklaringen på Danmarks konflikt med muslimske lande vores egen historie. Jyllands-Posten. 6. august 2023.

Mikael Rothstein, 16. august 2016: Der findes ikke religioner, kun religiøse mennesker: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/analyse-der-findes-ikke-religioner-kun-religioese-mennesker

Morten Olsen, 13. august 2016. Religionen FCK og guden Maradona. Grænsen mellem sport og religion er hårfin.
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/religionen-fck-og-guden-maradona-graensen-mellem-sport-og-religion-er-haarfin

AF TOBIAS STERN JOHANSEN, RIKKE GUSTAVSEN OG ANNE KATRINE GOTTFRED JENSEN. Kristeligt Dagblad. 24. november 2014: Broen til ruin: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/scientology


Hjemmesider:
La Iglesia Maradoniana: http://www.iglesiamaradoniana.com.ar/

Om La iglesia Maradoniana: https://www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A

Forn Sidr Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark - Forn Sidr Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark

Gotved, Ole: Forn Sidrs Trosbekendelse og trosgrundlag fra
Liste over anerkendte trossamfund og tilknyttede menigheder - km.dk

https://www.km.dk/andre-trossamfund/

https://www.scientology.dk/what-is-scientology/

https://www.scientology.dk/

Dianetics: https://www.scientology.org/what-is-dianetics/basic-principles-of-scientology/dianetics-understanding-the-mind.html

Trosbekendelse: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/the-scientology-creeds-and-codes/the-creed-of-the-church.html


Film/Video m.m.
DR Dokumentar. 2022. Hedningen, heksen og hyldemor. Afsnit 1. Fucking underligt.
https://www.dr.dk/drtv/se/hedningen-heksen-og-hyldemor_-fucking-underligt_324106

Asatro hitter hos danskerne: https://www.youtube.com/watch?v=Zl9l4grJ61g

BBC: Med Scientology i hælene (28 minutter)


FELTARBEJDE
1: Kirkegårdsbesøg, hvor vi drøfter religionens og ritualers funktion for det senmoderne menneske. Vi drøfter desuden definition af religion samt undersøger, hvad en kirkegård kan "fortælle os".

2: Meditation med sangskål og gongbad ved det lokale yogacenter som eksempel på New Age.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Feltarbejde Buddhisme

Vi besøger det buddhistiske center i Odense. Her hører vi et oplæg om deres trospraksis, deres position i det danske samfund. Vi har mulighed for at stille spørgsmål og mediterer sammen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Teori og metode

Forløbet indledes med en brobygning mellem ”religion i det senmoderne samfund” og teori og metode. Broen er Uffe Schjødts helt aktuelle undersøgelse af ”hvad religion gør i hjernen”. Herefter bevæger vi os over i den mere klassiske religionsforskning.
Forløbet skal give eleverne kendskab til fagets teori og metode op danne et teoretisk fundament, som kan inddrages i de andre forløb. Forløbet fokuserer på klassiske fænomenologiske, teoretiske, religionskritiske og sociologiske begreber og retninger indenfor religionsfaget. Overordnet set, kredser teorierne om ”hvad er religion, hvad gør religion og hvorfor har nogle mennesker en religion”? Der arbejdes med både funktionalistiske, essentialistiske og socialkonstruktivistiske tilgange til religion.

Desuden inddrages en række religionskritiske synspunkter.


Ludvigsen, Lise og Poul S. Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime 2002.
Side 144: Hjerneforskning og religion
Siderne 148-151: Uffe Schjødt: Religion i hjernen

Kognitiv religionsvidenskab | Religionsportalen (systime.dk)
Den kognitive religionsvidenskabs metode

https://religion.systime.dk/?id=757#c2346
Kognitiv religionsvidenskab
Findes der et Gudsmodul i hjernen?
Den kognitive religionsvidenskabs begrænsninger



Andreasen, Esben. Et. al. Religion og kultur – en grundbog. Systime. 2. udgave. 2008.
Siderne 235-240
”Religion og etik efter ”Guds død””


Jensen, Jeppe Sinding. Det er religion – en historisk mosaik. Gads Forlag. 2003.

Siderne 49-51: Ludwig Feuerbach – religion som projektion
Siderne 53-54: Den religiøse projektion

Sidere 55-57: Karl Marx: religion som magt
Siderne 58-59: Religionskritik

Siderne 109 – 111: Bronislaw Malinowski: religion og forklaring
Siderne 115-116: Om religion

Siderne 131-134: Émile Durkheim: Samfundet som helligt
Siderne 135-136: Helligt og profant
Side 138: Samfundets egen natur

Siderne 160-162: Peter L. Berger: Religion og kosmos
Siderne 163: Oprettelsen af et helligt kosmos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Globaliseret islam

Islamforløbet bygger oven på elevernes viden om islam fra C-niveau.

Forløbet lægger ud med en repetition af islams formative periode, tro og praksis.

Herefter er der arbejdet historiskkritisk med islams forskningshistorie, hvor eleverne har set på bl.a. det arkæologiske problem og forskellige analyser af, hvornår og hvordan Koranen et blevet til.

Dernæst har vi drejet fokus mod global islam og islam som global identitet og det at være muslim i Vesten - herunder Danmark.

Efterfølgende har vi arbejdet med radikaliseringsteorier og jihad.

Og slutteligt har vi undersøgt mediernes fremstilling af islam.

FELTARBEJDE
Besøg i den lokale moské. Ligger tidsmæssigt i forløbet med værkslæsning. Men det var der, imamen m.fl. havde tid til at tage imod os.

BØGER
Albinus, Rebecca Natasha. Et. Al. Religioner Lever, Grundbog til religion C. Lindhardt og Ringhof 2022. Siderne:
95 (Introducerende overblik)
99 (Åbenbaringsrækkefølge)
105-112 (religiøse forestillinger og praksis)


Kitir, Deniz: Klassisk og moderne islam. Systime 2011.
Side 95 (Hadith Jibril)

Petersen, Ole Bjørn og Jens M. Steffensen. Konfrontation eller dialog? Islams rolle og ansvar i en globaliseret verden Systime 2006. Siderne:
11-20 (Vesten og den muslimske verden)
31-37 (Muhammed, Koranen og Sharia)
39-40 (Profeten som forbillede)
71-75 (Jihad et monstrøst begreb)
83-89 (Globalisering og individopfattelse)


KORAN
Sura 112 + 2,255 + 59 i uddrag Om Allah
Sura 56: Det uafvendelige


Uddrag af Muhammeds afskedsprædiken:
https://www.islamguide.dk/profeten_muhammads__fvmh__afskeds_prædiken-a-17.html


ARTIKLER
Mennesket er skabt for at tilbede Allah. Religion.dk: 30. januar 2008, kl. 15:00 Af Mohammad Al Jizani
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/mennesket-er-skabt-tilbede-allah

Danske medier skævvrider billedet af islam
https://fyens.dk/artikel/danske-medier-sk%C3%A6vvrider-billedet-af-islam-2017-6-1(8)

Politiken 6/3 2017: Islamforsker: Vi dæmoniserer muslimer
https://politiken.dk/indland/art5860052/Islamforsker-Vi-d%C3%A6moniserer-muslimer


Kilderne nedenfor er læst gruppevis og fremlagt i matrix
Kilde 1: Koranens tilblivelseshistorie. www.islam.dk
Kilde 2: Var der et Mekka? Pernille Bramming, uddrag fra Weekendavisen 16.-21.1.2005
Kilde 3: Kronik. Koranen begyndte som en kristen bog: Morten Rydal | Kristeligt Dagblad 31. marts 2011
Kilde 4: Archaeological Heartbreak: https://www.express.co.uk/news/world/1280612/archaeology-latest-bbc-news-islam-said-arabia-mecca-ramadan-history-spt

Interview med Olivier Roy. Global Islam. Information September 2010.


HJEMMESIDER
De nedenstående 5 links er brugt i undervisningen som oplægsmateriale og er ikke gennemgået i dybden.
Link 1:
https://www.pewresearch.org/religion/2014/07/16/how-americans-feel-about-religious-groups/pf_14-07-16_interreligiousrelations_totalratings1/

Link 2:
https://www.pewresearch.org/religion/2014/07/16/how-americans-feel-about-religious-groups/pf-2014-07-16-religiousviews-01/

Link 3:
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/10/08/in-the-u-s-and-western-europe-people-say-they-accept-muslims-but-opinions-are-divided-on-islam/

Link 4:
https://www.pewresearch.org/religion/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/

Link 5:
https://www.pewresearch.org/religion/2017/07/26/religious-beliefs-and-practices/



FILM
Krigerne fra nord. Dokumentar af Søren Steen Jespersen, Nasib Farah, 2014, 58 min


ANDET
Native Deen:  https://www.youtube.com/watch?v=iGy9WyiPoVA&list=RDiGy9WyiPoVA
M-U-S-L-I-M

Causal Factors of Radicalisation. Teori om radikalisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kristendom

Forløbet uddyber og bygger videre på elevernes viden om kristendommen fra C-niveau.

Vi har arbejdet med den formative periode, hvor vi har set på kristendommens tilblivelseshistorie og dogmer. I denne del af forløbet har der været lagt stor vægt på den kristne grundmyte, forholdet til loven, opgør med jødedommen og næstekærlighed.

Eleverne har også arbejdet med Paulus som den første kristne teolog og i den forbindelse udbredelsen af kristendommen fra en indre til en ydre mission.

Der er introduceret til kirkehistorie og herunder Reformationen og forskellene på katolicisme og protestantisme.

Yderligere har vi i forløbet beskæftiget os med den senmoderne kristendom og herunder debatten om sekularisering, afmytologisering og genfortryllelse.

Der er også arbejdet med Folkekirken Danmark, herunder faldende medlemstal, forholdet mellem kirke og stat og der er perspektiveret til USA og religionens rolle i det amerikanske samfund.

FELTARBEJDE
Eleverne har besøgt den lokale kirkegård, hvor de arbejdede med, hvad religion er og gør. De arbejdede med det sakrale og profane rum og drøftede ritualers funktion.

Desuden har holdet været på besøg hos en lokale præst, hvor der var mulighed for at drøfte folkekirkens rolle i samfundet, præstens funktion som sjælesorger og menneskers behov for religion.

BØGER
Albinus, Rebecca Natasha. Et. Al. Religioner Lever, Lindhardt og Ringhof 2022. Siderne:
58-68 (Kristendommens formative periode, Evangeliernes Jesus)
70-73 (Kristendommens kerne og Paulus)
80-83 + 86-87 (Eksistensteologi og afmytologisering 0g den subjektive vending)

Forman, Jens: De kristnes religion. Systime 2012. Siderne:
161-163. Afmytologisering. Rudolf Bultmann: Det nye Testamentes verdensbillede er mytisk.
45-46 Bibelsyn

Luther, Martin: Om et kristenmenneskes frihed. Siderne 29-33. Stk. 1-10.

Poulsen, Allan: Kristendommen. Fra oldkirke til folkekirke. Det nye forlag. 2021. Siderne:
77-80. Den kristne etik.
32-34 (Luthers reformation)
128-132 (Luther, frelsen og de gode gerninger)

Poulsen, Allan og Jakob Schow-Madsen. Kristendom i nutid siderne 25-26. Sölle, Dorothee: Syndefald, arbejde og kærlighed

Storgaard Mikkelsen: Kristendommen og moderne dansk virkelighed. Systime 2003. Side: 8-11

BIBELTEKSTER
GT
Verdens skabelse (1. mosebog kap 1 + kap. 2 vers 1-4)
Syndefaldsmyten (1. mosebog kap. 3 v. 1-24)
De ti bud (2. mosebog kap. 20 v. 1-21)
Jeremias 31 v.31-34
Esajas’ Bog kap. 9, v. 1-2, 5-6, kap. 11, v. 1-10.  Davidssønnens fredsrige
Esajas Bog kap. 52,13 – 53,12 Herrens lidende tjener

NT
Jesu opstandelse (Lukasevangeliet kap. 24 v. 1-53)
Lukas 10.27: Det dobbelte kærlighedsbud
Lukas 10, 25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Matthæus 7, 12: Den gyldne regel
Matthæus 5-7 i uddrag: Bjergprædikenen
2. Mosebog 35, 1-2
Markus 2, 23 – 3,6: Aksplukning på sabbatten og Helbredelsen af mande med den visne hånd (uddrag)
Markus 7 1-23: Spørgsmålet om rent og urent.
Matthæus 20, 1-16: Lignelsen om arbejderne i vingården
Lukas 18, 9-14: Lignelsen om farisæeren og tolderen.
Romerbrevet 5, 12-21
Romerbrevet 6, 3-11
Romerbrevet 7, 14-25
Korintherbrev 6, 12-20
Galaterbrevet kap. 2, 15-21 + kap. 3, 23-29

ARTIKLER
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/medlemstal

Religion og religiøsitet i tre historiske perioder: Tilpasset fra skema af Dorthe Enger (2014), ”Religionskritik som rød tråd i religionsfaget,” Tidsskriftet Religion Nr. 3, s. 23 med input fra Katrine Haaning og Søren K. Laursen, Kristendom – tro og praksis, s. 146.

DOKUMENTAR
De unge præster, afsnit 1 (DR1 2016, ca. 29 min.) + notater om de tre præster Frances, William og Hans (forskellige bibelsyn og overbevisninger) https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117


ANDET
Phil Zuckerman (-4.30) (Society without God, 2008) https://www.youtube.com/watch?v=9dUaqtT5vhU

Religionsnørden: protestantisk kristendom (youtube.com)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Værkslæsning

Hovedværkslæsningen ligger som en logisk forlængelse af kristendomsforløbet og indledes med et modul om modernitetsteologi, hvor vi skaber et teologisk og idehistorisk fundament for den videre læsning af K. E. Løgstrups modernitetsteologiske og filosofiske projekt: Den etiske fordring.

Vi læser et større uddrag af værket og kommer omkring begreber som:
- Gudsbillede
- Gudsbevis
- Suveræne livsytringer
- Fordring
- Tillid
- Det oprigtige og det uoprigtige forhold
- Interdependensetik
med mere


ANVENDT MATERIALE

Preben Brock Jacobsen: Modernitet. Kristendom og etik. Systime. Siderne 39-51.

K.E. Løgstrup: Den etiske fordring. Udvalg og kommentarer ved Carl Frederik Wiwe. Systime. Siderne 9-23 og 39-42.

Forløbet dækker 8 moduler, men det skyldes, at vi i ét af modulerne var på feltarbejde i den lokale moské.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Buddhisme

Forløbet repeterer og kvalificerer elevernes viden om buddhismens livs- og verdensforståelse fra C-niveau. Herunder kendskab til de tre hovedretninger.

Yderligere udbygges med viden om buddhistisk praksis: karmisk, nirvanisk og apotropæisk. Som eksempel på en buddhistisk retning med fokus på praksis, har vi ganske kort arbejdet med Zen-buddhisme.

Vi har desuden lagt vægt på buddhismen i Vesten og set på paradokset mellem østlig og vestlig fortolkning af buddhismen.

I arbejdet hermed har vi trukket tråde til vores indledende forløb om senmoderne religion.

Yderligere har vi ganske kort set på Dalai Lama som tibetanernes spirituelle og politiske leder og hans rolle på den internationale politiske scene.

Sluttelig arbejdede vi med hvordan traditionel buddhiske principper relaterer til nutidige problemer som klimaforandringer, materialisme og overforbrug.


FELTARBEJDE
Som en del af vores indledende forløb om senmoderne religion var vi til Gongbad-meditation i det lokale yogacenter. Det er ligeledes relevant i dette forløb, som netop sammenligner den østlige og vestlige buddhistiske praksis med fokus på bl.a. meditation.

MATERIALE

BØGER
Højholt, Lene: Buddhas lære. Gyldendal 1999.
Side 24-26. Buddhismens livssyn. Karma.
Side 35-36. Buddhismens livssyn. Den buddhistiske virkelighed og nirvana.
Side 37-40. Buddhismens oprindelse og udbredelse.
Side 95-97. Dalai Lama
Side 105-106 Dalai Lama: politik og religion. Gennemgået af en gruppe.


Esben Andreasen. Buddhismen. Gyldendal. 2. udgave 2013.
Side 62-63 tekst 4 og 5 (Karma)
Side 90 ”Nirvana er usammensat”

Nielsen, Anders. Buddhisme, introduktion og tekster. Systime 2015. Siderne 104-106. (Zen)

Uddrag fra Tulku Urgyen Rinpoche: Når Skyerne forsvinder. Buddhas ord videregivet Tulku Urgyen Rinpoche (1993), side 64-65

Albinus, Rebecca Natasha Et. al. Religioner Lever . Lidhardt og Ringhof. 2019. Siderne 178-184. Buddhisme i Danmark.


Madsen, Lene. Et. al. Grundbogen til religion C. Systime. 2012 2. udg. siderne 150-155 (Buddhistisk praksis)


HJEMMESIDER

Religionsnørden: Buddhisme introduktion
https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=dhSu7o3A-Aw&app=desktop

Alt sker som følge af karma - Religion.dk

Japanese Zen Monastery, documentary. 14 minutter.
https://www.youtube.com/watch?v=3FwGd8dSBp4

Diamantvejsbuddhisme i Danmark - YouTube (8 min)


Buddhistiske hjemmesider:

https://phendeling.dk/wp/
http://buddha.dk/
https://www.dhammakaya.dk/
http://gomde.dk/49/om-os
https://www.buddhisme.nu/
https://shambhala.dk/

Kritik af Ole Nydahl

Buddhas kriger | Information
En kontroversiel lama har præget dansk buddhisme mere end nogen anden | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
Larm om Lama Ole | Weekendavisen
Untitled (kristianlauritzen.dk)

ARTIKLER
Artikel af Anders Nygaard i kristeligt Dagblad 15. oktober 2002: Forskelle mellem kristendom og buddhisme

Tim Pallis: Religion.dk marts 2012 Zen-buddhist: "At leve er at dø hvert øjeblik"

Hun er spirituel vejleder for landets topledere.
Bjørn Lambek,Foto Christian Als,24. maj 2022
https://www.lederstof.dk/hun-er-spirituel-vejleder-for-landets-topledere i uddrag.

LÆST I GRUPPEARBEJDE OG PRÆSENTERET I KLASSEN

Kinas tibetanske problem | Information
I 60 år har én mand præget forholdet mellem to milliardnabostater: Dalai Lama | Information
Dalai Lama til Danmark | Information
Obama møder Dalai Lama trods protest fra Kina | Udland | DR
Overblik: Hvad er der sket i Tibetsagen (berlingske.dk)


FILM
Buddha og Milliardæren, Himlen over Danmark, DR2 d. 11.10.2006, varighed 28 minutter
Kundun. 1997. Instruktør Martin Scorsese. Minut 00-20. (Hvor Dalai Lama findes)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer