Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Malmqvist
|
Hold
|
2024 bi/b (2b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og cellen
Forløbet omhandler prokaryote og eukaryote celler samt transport over cellemembranen
Biologi i udvikling C-niveau 2. udg. s.14-18, 21m-27
Biologi i udvikling C-niveau, 1. udg. s. 14-21
Eksperimentelt arbejde: mikroskopi og osmose. (Vejledning mikroskob: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/celler-livets-byggesten/oevelser/saadan-mikroskoperer-du/)
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fordøjelsen
I forløbet arbejdes med fordøjelsen af makronæringsstofferne kulhydrat (carbohydrat), protein og fedt (lipider).
Der er fokus på processerne i munden, mavesækken, tolvfingertarm herunder galdeblære og bugspytkirtel, tyndtarm samt tyktarm.
I den forbindelse arbejdes med enzymer.
Hvad skal vi bruge nedbrydningsprodukterne til?
Hvor kommer glucose fra?
Biologi i udvikling C-niveau 2. udg s. 19-21ø, s. 57-66, s.72-78, s. 88-90ø, s.216-217ø
Biologi i udvikling C-niveau 1. udg. s.90-92, 76-81, 86-89, 106-107, 24
samt https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/fordoejelsessystemet/, https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/kulhydrater/, https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/proteiner/, https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/fedtstoffer/
Eksperimentelt arbejde vandpest og spytamylase
Animation:
Animation af nedbrydning af protein http://biu.dk/IA/BIU/KAP5/Enzymer/Figur4/Enzymer4.html
Animation af lipase
http://biu.dk/IA/BIU/KAP5/Enzymer/Figur5/Enzymer5.html
Artikel
https://videnskab.dk/krop-sundhed/vaelg-dine-venner-med-omhu-i-deler-nemlig-milliarder-af-tarmbakterier/?utm_medium=email&utm_source=vores-nyhedsbrev
Find materialer https://docs.google.com/document/d/1qpDBD7KjD4EajZTk8rW0AZmzlTnfxPQGTm0vV4YqnoM/edit?usp=sharing
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gruppearbejde med eget emne
Abort og prævention: Amalie, Emma og Maya
Biologi i udvikling udg 1. s. 146-151ø/biologi i udvikling udg.2 s. 166-172
Kønssygdomme: Anne og Katrine
Biologi i udvikling udg 1 s.151-152 /Biologi i udvikling udg. 2 s. 173-175
Charles Darwin: Julian
Biologi i udvikling udg. 2 s. 203-204/biologi i udvikling udg 1 s. 232-233
Blodprop i hjertet: Adela, Melani og Sofie
Kostens energigivende stoffer: Bertram, Jonathan og Samuel (ikke fremlagt)
Pubertet: Fillip og Viggo (ikke fremlagt)
Genetik -enæggede og tveæggede tvillinger: Caroline, Karoline og Mathilde
Abort: Laura, Mikkeline og Signe
Genotype og Fænotype: Ida og Lærke
Abort -Fakta, lovgivning og etik: Sebastian, Thomas og Toke (ikke fremlagt)
Protein: Jakob, Miguel og Victor
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi
I dette forløb har fokus været på surdej og mikroorganismer.
Biologi i udvikling C-niveau 2. udg s. 33-41, s. 215-228
Biologi i udvikling C-niveau 1. udg
samt https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/grundskole-hjernen-og-sanserne/lugtesansen/
https://www.undervisningslokalet.dk/oekosystem/ 0-2:25
https://www.undervisningslokalet.dk/enzymer/ 0-1:30 +6:05-9:40
Eksperimentelt arbejde: surdej (https://www.youtube.com/watch?v=O0PzCAOp_x8 og https://www.youtube.com/watch?v=RwGmiOzmlf4) og flavour(https://www.smagforlivet.dk/sites/default/files/kopiark/Aktivitet%202_aromahjul%20_%C3%98velsesvejledning.pdf)
Artikel
https://videnskab.dk/krop-sundhed/vaelg-dine-venner-med-omhu-i-deler-nemlig-milliarder-af-tarmbakterier/?utm_medium=email&utm_source=vores-nyhedsbrev
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger.
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater,
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ fysiologi: , et udvalgt organsystems opbygning og funktion
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik
DNAs opbygning, det centrale dogme, mutation samt nedarvningsprincipper.
Biologi i udvikling C-niveau 2. udg s. 118 -123, 128n-132, 136-139m133ø
Biologi i udvikling C-niveau 1. udg. s. 169-172, 176-188, 201-203ø
Eksperimentelt arbejde: blodtypebestemmelse, sekventering (escape room)
Opgaver med krydsningsskema
http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/KrydsningsskemaV3/KrydsningsskemaV3.html
Spil
https://learn.genetics.utah.edu/content/pigeons/pigeonetics/
Eldonkort
http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/EldonKort/EldonKort.html
http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/Transskription/Transskription.html
http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/TranslationV2/TranslationV2.html
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens(rottens) organsystemer,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
evolutionsmekanismer
Evolutionsmekanismer Biologi i udvikling udg 2 s. 197-204/biologi i udvikling udg 1 222-226, 230-233 venstre spalte.
Arbejde med modeller: Høg og due
https://www.youtube.com/watch?v=oK0e3BcEkEE
https://www.youtube.com/watch?v=plVk4NVIUh8
https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU
Artikel
https://videnskab.dk/naturvidenskab/havslanger-bryder-evolutionaere-regler/
faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
kernestof
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forplantning og hormonel fysiologi
Oversigt over kroppens organsystem Biologi i udvikling udg. 2 s.28-32
forplantning og hormonel regulering Biologi i udvikling udg. 2 s 155-163, Biologi i udvikling udg. 1 s 134-141
Eksperimentelt arbejde: Ornesæd (kun arbejde med hypotese pga. ornesæd ikke kunne nå at leveres)
faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
kernestof
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, hormonel regulering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Felttur
Brug af app seek inaturalist.
Hvilke planter og insekter møder vi på en tur i skoven.
Opsamling med taksonomi s. 200-201 Biologi i udvikling C. niveau 2. udgave, s. Biologi i udvikling C.niveau 1. udgave.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65163331345",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65163331345",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65163331345"
}