|
Titel
8
|
Fællesfaglig:Identitet i det trad., mod. og senmod
I samfundsfag omhandler dette (tværfaglige) forløb socialisations- og identitetsvilkårene for individet i det senmoderne samfund. I forløbet undersøges nogle af de tidstypiske udfordringer, der kan være forbundet med identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, hvor krav, acceleration, forventninger og pres, hvad angår de unges livsførelse, har været i fokus. Netop udfordringen med at skabe sin identitet i et stort mulighedsfelt skaber tilsyneladende store udfordringer. En tendens som har været fortsættende de seneste mange år. Endvidere er der sat spørgsmålstegn ved, om senmoderniteten nødvendigvis også indbefatter mange muligheder for alle. Giddens, Ziehe, Goffman og Hartmut Rosa har været centrale teoretiske referencepunkter i forhold til belysningen af disse forhold
Kernestof:
Brøndum Peter m.fl.: Luk samfundet op!, 4. udg. Columbus, 2021: s. s. 37-40, s. 52-58, s. 61-73
Skov, Oliver Boserup m.fl. : Samf på B 2. udg. 2018, Columbus s. 42-46
Supplerende stof:
BUPL.dk, 22.08.2022:Professor om unges mistrivsel: Det er alvorligt nu https://bupl.dk/politik-og-presse/maerkesager/professor-om-unges-mistrivsel-det-er-alvorligt-nu
Sundhedsstyrelsen, 08.02.2023: Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt
https://www.sst.dk/da/nyheder/2023/Sociale-medier-paavirker-unges-sociale-liv-og-trivsel-paa-godt-og-ondt
Politiken 31.10.2022: Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt
Jyllands-Posten, 21.12.2022: Danske unge er stadig mere sammen hver for sig
Politiken, 21.10.2022: Ung kvinde: Stop presset for at være perfekt. Jeg vil have lov til at være sårbar (uddrag),
Berlingske, 10.10.2022: Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo skaber øget mistrivsel blandt unge
Trivselskommissionen, februar 2025: Kort om Trivselskommissionens afrapportering. Et dansk svar på en vestlig udfordring, s. 8-10
Udsendelser:
DR2, Deadline, 15.04.2025: Trivselskommissionens rapport om unges mistrivsel
DR2, 15.04.2025: Rektor til de unge: Spring over, hvor gærdet er lavest
P1, Genstart, 25.03.2022: De unge menneskers lidelser
TV2, 2023: Presset ungdom, del 1 og 2
DR: FOMO
Religion:
TEMA: BUDDHISMENS APPEL TIL DET SENMODERNE MENNESKE
PRESSET PÅ JEGET I NUTIDEN og MEDITATION
Tekster:
“Yoga er sundt, og Buddha er cool” fra religion.dk, 7. juli 2011 af Jørn Borup
Eksempel på yoga: Yoga Solhilsen A | Basis nem begynder demo | Marina Aagaard, MFT
Vi prøver derefter en buddhistisk meditationsguide
Tv-klip:
Fem skarpe om buddhisme DR 2014
Buddha og milliardæren iDR2 2006
TEMA: DE TRE SAMFUNDSTYPER OG ”TRYLLELSER”
KS-bogen s. 59-61 med uddybende forklaring på de tre samfundstyper og religions rolle deri.
Religion i det senmoderne samfund
Oversigt over hhv. det fortryllede, det affortryllede og det genfortryllede samfund, aftraditionalisering, globalisering, pluralisme og synkretisme s. 16 og 23 i Religion i det senmoderne, Systime 2007-2009
TEMA: BUDDHALEGENDEN
GRUNDMYTEN
Vi ser "Religionsnørdens" forklaring på Buddha-legenden:
Buddhisme introduktion
KS-bogen s. 66-67 om "Buddha-legenden - hvordan bliver Siddharta til Buddha?"
KS-bogen s. 67-69midt: Hvad går Buddhas "oplysning" ud på?
I laver visuelle fremstillinger af BUDDHALEGENDEN: Siddhartas vej til oplysning.
TEMA: LIDELSE OG LIVSHJULET
KS-bogen s. 69-73: De 4 ædle sandheder om LIDELSEN
Hvorfor hænger vi fast i lidelsen og Livshjulet?
"Religionsnørdens" forklaring på Buddhas lære - minut 4-11: Buddhisme introduktion
Fokus på Livshjulet KS-bogen s. 68, 72-74.
Arbejdsspørgsmål og perspektivering til Sorte kugler 2009 af Anders Mattesen
I ALT CA. 30 sider + tv-klip til ca. 15 sider
Kernestof i KS-historie:
-dansk historie og identitet
-natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Udviklingen i identitetsdannelsen fra traditionelle samfund til moderne samfund til senmoderne samfund med fokus på køn og familien og dens udvikling fra storfamilie til kernefamilie og 37 familie former i det senmoderne samfund.
Fokus:
Hvordan defineres begrebet "familie" i dag sammenlignet med tidligere historiske perioder?
Hvilke samfundsforhold gjorde, at kernefamilien blev mere udbredt efter 2. Verdenskrig?
Hvilke økonomiske og sociale faktorer har haft betydning for udviklingen af familieformer i Danmark?
Hvordan adskilte det traditionelle samfund sig fra det moderne samfund i forhold til identitetsdannelse?
Hvilken rolle spillede landsbyen i det traditionelle samfund, og hvordan påvirkede det individets livsvalg?
Hvordan fungerede arbejdsdelingen mellem mænd og kvinder i det traditionelle samfund?
Hvilken betydning havde religion og samfundets normer for seksualitet og ægteskab i det traditionelle samfund?
Hvad menes der med, at individet i det traditionelle samfund var begrænset af normer og traditioner?
Hvordan blev magt og ejerskab fordelt i det feudale samfund, og hvordan påvirkede det bønderne?
Diskutér, om opdelingen af samfundet i "det traditionelle", "det moderne" og "det senmoderne" giver mening ud fra et historisk perspektiv.
Materiale i KS-historie:
Maria Madsen m.fl. KS-bogen (2. udg.). Columbus. 2018, s. 10-26, 33-37 (21 sider)
Tabel over husstandsstruktur i 1787, hentet fra Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfaggruppen på HF af Lene Madsen, Christina Blach Hansen, Sofie Reimick & Pernille Bødker Frank, Systime 2019 (1 side)
Foto af storfamilie foran gården, Kultur og samfund, En grundbog til kultur- og samfundsfaggruppen på HF, af Lene Madsen, Christina Blach Hansen, Sofie Reimick & Pernille Bødker Frank, Systime 2019
Arrangering af ægteskab for Kathrine Graves, hentet fra Sofie Reimick, Christina Blach Hansen og Lene Madsen. Kultur og samfund. En materialesamling til kultur- og samfundsfaggruppen på HF. Systime. 2011, s. 30-31 (2 sider)
Mekaniseringen af Als: https://graenseforeningen.dk/leksikon/soenderjyllands-historie-1945
Foto fra cigarproduktionen på C.W. Obels tobaksfabrik Ålborg omkring 1900. Københavns Bymuseum. Hentet fra http://www.emu.dk/modul/de-små-arbejdere-2-–-om-børnearbejde-i-danmark-1873-1918-børn-på-fabrikker
Maj 1950. Fotograf: Fyens Stiftstidendes pressefotografer
Tryghed for hjem og arbejde. Valgplakat for liste A (Soc.Dem.) 1946
Kilde: http://historielab.dk/wp-content/uploads/2018/10/Lærervejledning-Tema2_Ægteskab-kærlighed-og-konsekvenser.pdf
"Ægteskabet – pligt, kærlighed eller noget helt tredje?"
Eleverne har læst ca 30 sider og arbejdet med diverse videoklip og billedmateriale.
|