|
Titel
5
|
Kulturmøder/-sammenstød - Islam (re)
KS - RELIGION:
Globalisering og kulturmøder – ISLAM
Indgår i KS fællesfagligt forløb Globalisering og kulturmøder
Grundbog: Ks-bogen, Columbus 2018
Omfang: ca. 10 moduler, ca. 60 sider
Temaer:
Den klassiske islam.
Islams rolle i nutidens globaliserede verden.
Kulturmødet i Danmark.
Vigtige begreber:
Fænomenologi: De tre Abrahamsreligioner, gudsbegreber, teodicé, monoteisme, eskatologi, frelsesreligion, lovreligion, åbenbaringsreligion, skriftreligion, fundamentalistisk læsning, myte og overgangsritual samt indbyrdes sammenhæng, profet, helligskrift, axis mundi, halal og haram, sharia, Ninian Smart: de 7 religionsdimensioner
Sociologi: Sekularisering, kulturmuslim, traditionalisme og modernisme, euro-islam, radikalisering, integrationsformer, identitetstyper, deprivationsteori, potensering, ontologisering.
Forløbsoversigt:
• LEKTION 1-2: Islam og de seks trosartikler
Grundbog s. 126-130
’Religionsnørden’s video-intro til islam.
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
Mytedefinitioner. In: Andreas Davidsen: Kontrast og parallel (1982) - kopi
Tværfaglig definition af begrebet globalisering (læreroplæg)
Tekster:
Koranen, Sura 1: ”Den åbnende”
Problemorienteret vinkel:
Hvilke problemer kan det muslimske Gudsbegreb medføre i forbindelse med integration?
• LEKTION 3: Muhammeds betydning i islam
Grundbog s. 130-133
Tidslinje-app til oversigt over Muhammeds liv: https://www.canva.com/da_dk/skabe/infografik/timeline/
Tekster:
Hadith’er om Muhammeds første åbenbaring.
In: Gads religionshistoriske tekster, 1984
Video om drabet på fransk historielærer, der underviste i Muhammed-tegningerne:
https://www.youtube.com/watch?v=FoqTxcieUQo
Problemorienteret vinkel:
Hvad kan der ske, hvis ikke-muslimer kommer til at fornærme profeten?
• LEKTION 4: Livet som muslim. Obligatoriske og ulovlige handlinger
Grundbog s. 133-135
De tre integrationsformer s. 114
De tre identitetstyper s. 123
Tekster:
Lovtekster fra Koranen. In: Gads religionshistoriske tekster, 1984
Hadith’er om god opførsel - deres aktualitet for muslimer i det senmoderne DK:
Gruppe 1: S. 410-411: Ægteskab og skilsmisse,
Gruppe 2: S. 411: Drab, Tyveri.+ S. 416: Synder.
Gruppe 3: S. 418-419: Billeder + Hygiejne.
Gruppe 4: S. 421-422: Adab (god opførsel).
Video:
Oprør fra ghettoen, afsnit 3 (DR). Uddrag om ung muslimsk pige, der føler sig begrænset i sin frihed.
Problemorienteret vinkel:
Hvorfor kan unge med muslimsk baggrund opleve identitetsmæssige problemer?
• LEKTION 5: De fem søjler - og den 6. søjle
Grundbog s. 135-137
Repetition af de tre integrationsformer.
Grundbog til Religion C. Systime (i-bog): Tekstanalysemodel samt analysemodel til overgangsritual.
Tekster:
Gads religionshistoriske tekster, 1984, s. 409-410:
Tekster om søjle 2-5.
Søjle 1, trosbekendelsen, findes på nettet.
Repetition af de tre integrationsformer
Video af den første af de 5 daglige bønner:
https://www.youtube.com/watch?v=Kuk6HgOH9yQ
Problemorienteret vinkel:
Islam i DK som er et sekulariseret land: Skal vi have bederum på skoler og arbejdspladser? Er muslimer en god arbejdskraft i Ramadanen?
• LEKTION 6: De fem søjler - og den 6. søjle
Grundbog s. 135-137
Grundbog til Religion C. Systime (i-bog): Overgangsritual
Video:
Valfart til Mekka – engelsk dokumentar
Problemorienteret vinkel: Formuleres i klassen.
• LEKTION 7: Tørklædet , Spiseregler
Grundbog s. 137-139
Repetition af de tre integrationsformer samt de tre identitetstyper.
Tekster:
Koranen og Hadith om påklædning (samlet på vedhæftet dokument).
Store protester efter 22-årigs død: Brænder slør i gaderne. Af Signe Søgaard, EB d. 21. sep. 2022
Video med Martin Krasniks interview med tildækket kvinde:
https://www.youtube.com/watch?v=c60pPtgCodM
Problemorienteret vinkel: Formuleres i klassen.
• LEKTION 8: Deprivation, Potensering, Ontologisering
Grundbog s. 319-320
Skema over 4 typer af sharia (vedhæftet dokument)
Oversigt over hvad der kendetegner radikalisering (In: Fundamentalisme i kristendom og islam) -
Radikaliseringsteori/model - Gruppe-fremlæggelse
Video:
Min bror er terrorist – engelsk dokumentar
Problemorienteret vinkel:
Hvad betyder forskellene i opfattelser af demokrati i kulturmødet?
• LEKTION 9-10:
Synopsisøvelse
|