Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Birgitte Windeballe Rösgen, Frank Kim Larsen, Rasmus Christiansen
|
Hold
|
2024 nf/p (1p nf, 1p nf bi, 1p nf ke_, 1p nf ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro til NF biologi - CELLER
Intro til Biologi - Cellers opbygning, celleorganellernes funktion (11 sider)
Nøgleord
Eukaryoter (=dyre-, plante-, svampeceller)/ prokaryoter (=bakterier), virus, cellekerne, cellemembran/-væg, ribosomer, kromosomer, grønkorn, mitokondrier, fotosyntese, respiration, dna, gener.
Kernestof:
NF-grundbogen: s. 20-24
Øvelser
Mikroskopering af celler
Supplerende materiale:
Animation om cellen (ses sammen med arbejdsark): https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sådan sikrer du rent vand nu og i morgen.
Arbejdet med temaet ”Sådan sikrer du rent drikkevand nu og i morgen” tager udgangspunkt i et overordnet fokus på vandets kredsløb og på menneskelige belastninger af dette - særligt ferskvandsressourcen. Herunder arbejder vi med:
Vandbalanceligningen, Forurening af grundvandet og overfladevandet, vandkvalitet (herunder kvalitativ måling af saltindholdet), ferskvand som en ressource under pres af forbrug og forurening.
Den lokale situation belyses gennem en overordnet analyse af de Syddanske istidsskabte landskabsformer, hvor vi undersøge hvad landskabet fortæller os om den mulige sammensætning af jordbunden (sand eller ler), og hvordan den beskytter eller truer drikkevandskvaliteten ved at være mere eller mindre rensende, men også hvordan den påvirker hastigheden af grundvandsdannelsen. Begreber som Porøsitet og permeabilitet behandles og genanvendes i det senere tema om energi.
Vi fokuserer desuden på sammenhængen mellem landbrugsudviklingen, befolkningsudvikling og den øgede belastning af vandressourcen gennem gødskning og brug af pesticider. Her åbnes for diskussioner om bæredygtighed. På den baggrund inddrages arbejdet med demografisk udvikling nationalt og globalt.
Øvelser:
Undersøgelser ved stranden - grundvand og havvand
Kortblads og GIS analyse af landskabet ved Sydals
Ledebloksanalyse ved Sydals
Et forurenende landbrug - kortbladsanalyse
Kernestof udover siderne i grundbogen:
Geoviden n. 3 2020 (om istidslandskab), s. 10-17 + 19
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vand bio
Vand (cellulære processer, økologi, herunder samspil mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet) (25 sider)
Nøgleord
Vandets kredsløb, fotosyntese, respiration, abiotiske faktorer, biotiske faktorer, søen som eksempel på et økosystem, iltoptag hos vanddyr, døgnændringer og årstidsændringer i søer, søens gode cirkel, søens onde cirkel, næringsstoffer, nitrat, fosfat, diffusion, semipermeabel, osmose, isoton opløsning, dna og miljø-dna.
Øvelser
Osmoseforsøg med kartoffel
Makroindeks (Krybily-undersøgelsen)
Transpiration
Mikroskopering af celler
Kernestof
Nf-grundbogen s. 31, 37-39 (økosystem, salt og forurening med næringssalte), s.71 (vandets kredsløb), s. 157 (opbygningen af dna).
Biologi til tiden s. 117-118 (en rig natur/ biotiske, abiotiske faktorer), 126-129 (vandets kredsløb og vanddyr), 136-40 (Søen som økosystem)
Supplerende stof:
Transpirationsfigur https://byjus.com/biology/transpiration-pull/
Stomata: https://www.sciencefacts.net/stomata.html
Artikel om miljø-dna: https://dm.dk/bio/alle-artikler/biodiversitet/banebrydende-dna-metode-kan-kortlaegge-klodens-biodiversitet/
Artikel om miljø-dna: https://videnskab.dk/teknologi/vi-var-forbloeffede-danske-forskere-lykkes-med-at-fange-dna-i-luften/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vand Kemi
Grundbog:
H. Mygind, O. V. Nielsen, V. Axelsen; Basiskemi C; Haase & søns forlag as (BKC)
Ionbindinger
Natriumchlorid (s. 31-33 BKC)
Simple ionforbindelser (s. 34-36 BKC)
Ionforbindelsernes egenskaber (s. 41-44 BKC)
Sammensatte ionforbindelser (s. 37-39 BKC)
Udfældningsreaktioner (s. 46-47 BKC)
Kovalente bindinger
Atomernes elektronsky (s. 53-55 BKC)
Eksempler på Kovalente bindinger og Rummelig opbygning (s.57-60 BKC)
Molekyler (s. 60 BKC)
Elektronegativitet (s. 67-70 BKC)
Polære bindinger og polære molekyler (s. 71-74 BKC)
Hydrofobe og hydrofile grupper (s. 74-76 BKC)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sådan redder vi klimaet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Energi og global opvarmning bio
Dyr og planters indvirkning på niveauet af kuldioxid
Kernestof
Energi (22 sider)
Nøgleord: fotosyntese, respiration, kulstofskredsløb, energipyramide, fødekæder og energistrømme, økologisk effektivitet, dna, gener, autosomal nedarvning, energigivende stoffer (kulhydrat, protein, fedt), fordøjelsessystemet.
Øvelser:
Vingummi og proteiner
Økologisk effektivitet (melbillelarver)
Kernestof
Kulstofskredsløb NF-grundbogen s. 141 (fig. 5.6)
NF-grundbogen s. 157 (dna)
Biologibiogen s. 52-53 (økologisk effektivitet)
Biologibogen (ny udgave) s. 44-45 (fødekæder) s. 50 kulstofkredsløb
NF-grundbogen s. 110-114 (fordøjelse af kosten).
Supplerende stof
http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/nfgrundbogen/pdf/NF_grundbogensfigurer_til_hjemmesiden.pdf
https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad#c80416 (De officielle kostråd)
Film
Planeten jorden - menneskets indflydelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Klima Kemi
Grundbog:
H. Mygind, O. V. Nielsen, V. Axelsen; Basiskemi C; Haase & søns forlag as (BKC)
Carbohydrider
Carbonhydriders bindingsforhold (s. 118-121 BKC)
Alkaner (s. 122-131 BKC)
Substitution af alkaner (s. 46-47 IS)
Alkaner og Alkyner (s. 131-139)
Øvelse:
- Substitution af alkan
Mængdeberegninger
Formelmasse Molekylemasse (s. 82 BKC)
Atommassen (s. 16-17 BKC)
Stofmængde (s.83-88 BKC)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Katastrofe
Grundbog:
H. Mygind, O. V. Nielsen, V. Axelsen; Basiskemi C; Haase & søns forlag as (BKC)
Syre-Basereaktioner
Definition på en syre og en base (s. 153-155 BKC)
Syrer (s. 156-158 BKC)
Baser (s. 158-160 BKC)
Syrer og basers styrker (s. 160-161 BKC)
pH begrebet og måling (s. 162-167 BKC)
Syre-Basetitrering (s. 167-170 BKC)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Naturkatastrofe bio
Katastrofe (25 sider)
Nøgleord: Opbygningen af dna, gener, genotype, fænotype, nedarvningsmønstre (autosomal nedarvning), alleller, dominante/ recessive egenskaber, proteinsyntesen (helt overordnet), gensplejsning (overordnet princip), hjertet, puls, energigivende stoffer.
Øvelser
Puls
Blodtype AB0
Smag af PTC
Gensplejsning (modeløvelse)
Kernestof
Biologi i udvikling s.192-4 (Blodtyper)
Biologi til tiden s.42-47 (Hjertet), 106-107 (genetiske grundbegreber), 154-158 (gensplejsning)
NF-grundbogen s. 157 (dna), 162 (gensplejsning), 184 (gener), 186 -187 (Autosomal nedarvning)
Supplerende stof:
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opgaveskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Særfagligt biologi
Biodiversitet
Figur over: Artsdiversitet, Genetisk biodiversitet, økosystemdiversitet
Figur over: Økosystemtjenester
Biodiversitetsbogen (Jørgen Baungaard Hansen mfl. Nucleus Forlag ApS. 2022) s. 8, 16
Øvelse: Undersøgelse af biodiversitet på to forskellige lokaliteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305846887",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305846887",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305846887"
}