Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Michael T. Nielsen, Nikolaj Drimer Berg, Peter Søgaard Rasmussen
|
Hold
|
2024 nf/q (1q nf, 1q nf bi, 1q nf ke, 1q nf ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Kemi
Atomets opbygning
Grundstoffernes periodesystem
Elektronstruktur
Ædelgasregel
Kemiske Reaktioner og Reaktionsskema
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sådan sikrer du rent vand nu og i morgen.
Arbejdet med temaet ”Sådan sikrer du rent drikkevand nu og i morgen” tager udgangspunkt i et overordnet fokus på vandets kredsløb og på menneskelige belastninger af dette - særligt ferskvandsressourcen. Herunder arbejder vi med:
Vandbalanceligningen, Forurening af grundvandet og overfladevandet, vandkvalitet (herunder kvalitativ måling af saltindholdet), ferskvand som en ressource under pres af forbrug og forurening.
Den lokale situation belyses gennem en overordnet analyse af de Syddanske istidsskabte landskabsformer, hvor vi undersøge hvad landskabet fortæller os om den mulige sammensætning af jordbunden (sand eller ler), og hvordan den beskytter eller truer drikkevandskvaliteten ved at være mere eller mindre rensende, men også hvordan den påvirker hastigheden af grundvandsdannelsen. Begreber som Porøsitet og permeabilitet behandles og genanvendes i det senere tema om energi.
Vi fokuserer desuden på sammenhængen mellem landbrugsudviklingen, befolkningsudvikling og den øgede belastning af vandressourcen gennem gødskning og brug af pesticider. Her åbnes for diskussioner om bæredygtighed. På den baggrund inddrages arbejdet med demografisk udvikling nationalt og globalt.
Øvelser:
Undersøgelser ved stranden - grundvand og havvand
Kortblads og GIS analyse af landskabet ved Sydals
Ledebloksanalyse ved Sydals
Et forurenende landbrug - kortbladsanalyse
Kernestof udover siderne i grundbogen:
Geoviden n. 3 2020 (om istidslandskab), s. 10-17 + 19
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Introduktion til biologi og cellebiologi
Forløbet er en introduktion til faget biologi og indeholder:
- Cellers opbygning
- Celleorganellernes funktion
- Cellulære processer: Fotosyntese og respiration
Praktisk øvelse med mikroskopi af celler med tilhørende journal.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af celler
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vand som kemisk Opløsningsmiddel
Vand som kemisk opløsningsmiddel
Polære molekyler med udgangspunkt i vand:
Kovalent binding
Polaritet
Elektronegativitet(fænomenologisk)
Navngivning
Ioner og ionforbindelser:
Dannelse
Navngivning
Ionforbindelsers egenskaber
Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lette og Tungtopløselige Salte
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vand i biologi
Forløbet indeholder:
Økologi, herunder:
- Økosystemers opbygning
- Samspil mellem arter og deres omgivelser, vækstfaktorer, fødekæder og fødenet
- Vandmiljøer og iltsvind
- Spildevandsrensning
- Organismers tilpasning til livet i vand
- Osmose
Praktiske øvelser om makroindeks og osmose
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makroindeks
|
19-11-2024
|
Osmoseforsøg
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sådan overlever du i en katastrofe
Syre Base kemi:
Defintioner
Hydroner
Syre/Base styrke
pH Begrebet
Mængdeberegninger:
Densitet
Molar masse
Stofmængde
Kemiske mængdeberegninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sådan overlever du en naturkatastrofe (i ng)
I forbindelse med temaet ”Sådan overlever du en naturkatastrofe” arbejder vi med de storgeologiske miljøer (pladegrænserne) og de katastrofer vi ofte ser ramme befolkningen i de områder, hvor den geologiske aktivitet er størst: Jordskælv og tsunamier.
Vi indleder arbejdet med analyse af dagsaktuelle jordskælv i verden. Det giver os et overblik over de regioner i verden, der tilsyneladende ofte rammes af større jordskælv, og vi får derigennem det første indblik i den regionale fordeling og opstiller vores første hypoteser. I forlængelse heraf arbejder vi med teorien om pladetektonik der giver os mulighed for at sætte forklaringer på jordskælv ved forskellige typer pladegrænser. Vi arbejder med jordens opbygning i sfære og særligt bevægelserne i lithosfæren. Drivkræfterne bag pladebevægelserne behandles. Der arbejdes desuden ganske kort med bjergarternes kredsløb. Oceanbundens alder behandles og sættes ind i teorien om pladetektonik.
Jordskælvskatastrofernes sociale skævhed behandles med belysning af levevilkårsindikatorer for forskellige jordskælvsudsatte regioner. De ramte landes udviklingsniveau bliver således en del af svaret på temaets overordnede problemstilling. Der arbejdes med mere indgående analyser af to historiske jordskælvs- og tsunamikatastrofer: Sumatra (Indonesien) og Japan.
Seismiske bølger og den meget begrænsede muligheden for at varsle jordskælv behandles, og i den forbindelse arbejder vi også med muligheden for at stedbestemme jordskælv gennem triangulering. I et begrænset omfang arbejder vi med muligheden for at måle jordskælvsstyrke ud fra seismogrammer.
(Nb: Sidste modul i dette forløb er et indskudt modul, , I skal derfor tænke det ind i det - det handler om dannelsen af nedbør og altså ikke om geologiske katastrofer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse Oceanbundens alder
|
06-12-2024
|
Øvelse: Jordskælv ved et kontinent
|
06-12-2024
|
Øvelse: Analyse af Tsunami
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sådan redder du klimaet (ng)
I temaet ”Sådan redder du klimaet” arbejder vi med udgangspunkt i vores forbrug af fossile brændsler og dette forbrugs betydning for både vestens store velstand, men også dets betydning for den menneskeskabte forøgelse af drivhusgasser i atmosfæren og den dermed øgede drivhuseffekt, hvilket gør det til en væsentlig del af årsagen bag de igangværende klimaforandringer. Konsekvenser af den globale opvarmning belyses og vi arbejder med lokale og globale klimaudfordringer (nedbør, havniveau stigning, grundvandsstigning, tørkerisiko). Vi belyser oliens dannelsesproces, udvinding og anvendelse (forbrænding). Energiproduktions og energiforbrugs regionalefordeling globalt behandles. Forbrændingens indvirkning på klimaet vil stå centralt. Herunder beskæftiger vi os desuden med klima fra et traditionelt naturgeografisk perspektiv med analyse af hydroterm-figurer og anvendelse af Vahls klimainddeling. Grønlandspumpens betydning for klimaet i Norden behandles gennem en øvelse. Klimaets betydning for livsbetingelserne forskellige steder på jorden belyses. De stor klimaudsving i istider og mellemistider blev allerede behandlet i første tema om istidslandskabet og genbesøges kort i form af Milankovitz teori om jordbanens betydning for klimaet på jorden.
Alternativer til brugen af fossilebrændsler som energikilde behandles kort. Behovet for klimatilpasning (med særlig fokus på tiltag i Sønderborg) inddrages ligeledes i arbejdet. Bæredygtighed og klimaaftryk, der behandles allerede i første tema, er igen relevant her.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse: Oliens migration
|
02-03-2025
|
NF eksamensprojekt
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sådan overlever du en katastrofe i biologi
Forløbet har indeholdt:
Kost og sundhed, herunder:
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion, herunder fordøjelsesenzymer
- Opbygning og biologisk betydning af kulhydrater og fedt
- Biologisk betydning af proteiner
- Kostens sammensætning og dens betydning for vores sundhed
Praktisk arbejde: Kostundersøgelse af en burgermenu.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Energi og Klima, kemiske og molekylære påvirkninge
Organisk Kemi:
Navngivning af alkaner, alkener
Kendskab til alkohol
Additions- & Substitutions-reaktioner
Faser(Polært/Upolært)
Forbrændingsreaktioner
Laboratorie træning:
Fremstilling af Bio-Ethanol
Destillation
Faseadskillelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sådan redder du klimaet (biologi)
Forløbet indeholder:
Bioethanol, herunder:
- Fremstilling af første- og andengenerationsbioethanol, herunder enzymers betydning og gæringsprocessen
- Betydningen af bioethanol for klimaet
Praktisk øvelse om fremstilling af bioethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bioethanol
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skrivedage og eksamen
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Biologi enkeltfagligt forløb
Forløbet har indeholdt:
- Opbygning og biologisk betydning af DNA
- Proteinsyntesen
- Mutationer og deres betydning
- Meiose
- Autosomal og kønsbunden nedarvning
- Krydsningsskemaer
Praktisk øvelse om proteinsyntesen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Redoxkemi, Mere syre/base kemi og genopfriskning
Syre del 2:
Densitet
Syre/Base-titrering
Stofmængdekoncentration
Redoxkemi:
Oxidation/Reduktion
Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305926906",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305926906",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65305926906"
}