Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Christiansen
|
Hold
|
2024 ng/k/ 3g (2k/3g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan sikrer vi rigeligt og rent drikkevand?
Vi tager et naturgeografisk kig på at tidens store temaer og bekymringer, vand. Vandets kredsløb og vandbalanceligningen bruges til at analysere og beskrive aktuelle temaer som oversvømmelser, drikkevandsforurening, og monsterregn, men også til at beskrive den noget langsommere Isdannelse og afsmeltning i istider og mellemistider, som i dag kan aflæses i landskabsformerne på Als og det øvrige Danmark.
Fokus på vandets kredsløb og på menneskelige belastninger af dette. Herunder arbejder vi med: Vandbalanceligningen, Forurening af grundvandet og overfladevandet, vandkvalitet (herunder kvalitativ måling af saltindholdet), ferskvand som en ressource under pres, osv.
Her under tager vi fat i de overordnede Syddanske istidsskabte landskabsformer, for at se på hvad landskabet fortæller os om den mulige sammensætning af jordvunden (sand eller ler), og hvordan den beskytter eller truer drikkevandskvaliteten ved at være mere eller mindre rensende.
Vi fokuserer desuden på sammenhængen mellem landbrugsudviklingen , befolkningsudvikling og den øgede belastning af vandressourcen gennem gødskning og brug af pesticider. Udvikling i befolkning lokalt og globalt inddrages perspektiverende i en diskussion om bæredygtighed, for at forstå behovet for rent drikkevand også i fremtiden. Dette behandles delvist i det følgende delvist selvstændige tema om bæredygtighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geologi
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi , klima og bæredygtighed
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331358115",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331358115",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331358115"
}