Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anja Mohr Dietz
Hold 2024 ol/a (3a ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Græsk gude- og skæbnetro
Titel 2 2. Retorik: Demokrati
Titel 3 3. Køn og kønsroller
Titel 4 4. Epos: Myter
Titel 5 5. Skulptur: Kropsidealer
Titel 6 Repetition og materialer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Græsk gude- og skæbnetro

Antik basistekst:
Homer: Iliaden (oversat af Otto Steen Due, 21 sider)
Sang 6/VI, v. 370-529: Hektor og Andromache, Hektor og Paris
Sang 22/XXII: Hektors død

Perspektiveringsmateriale:
Svend Brinkmann: Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann. (Zetland, artikel af Hakon Mosbech, 25.3.2021)
Troy / Troja (film af Wolfgang Petersen)

Supplerende litteratur/materiale:
Oldtidens Grækenland: Mykensk kultur, s. 30-33, s. 34-40 + Arkaisk kultur s. 56.
Paideia: Epos, s. 10-19, s. 23-29

Faglige mål er at opnå viden om:
- Homer (det homeriske spørgsmål)
- mundtligt epos og dets genretræk
- den homeriske helt og dennes værdier
- Mykensk kultur og nedskrivningsperioden arkaisk kultur
- Gude- og skæbneopfattelsen i oldtiden - med særligt fokus på Hektor og Andromaches skæbne og deres skæbneopfattelser -, slutteligt med perspektivering til nutidens skæbneopfattelse (Brinkmann)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Retorik: Demokrati

Antik basistekst:
Thukydid: Perikles’ mindetale, II. 34-46 (Oversat af Kragelund, 15 sider)

Lysias: Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes (Oversat af M. Herman Hansen, 2011, 10 sider)

Aristoteles: Retorik, bog A, II 1356a (oversat af Thure Hastrup, 2002, 2 sider)

Perspektiveringsmateriale:
Zelensky: Tale ved “Person of the Year”-reception (2022)

Supplerende litteratur/materiale:
Oldtidens Grækenland: Klassisk tid, s. 106-111
Paideia: Perikles/Thukydid s. 77-79, Retorik, s. 179-185
Mogens H. Hansen: Perikles’ gravtale og hans lovprisning af det athenske demokrati

Faglige mål er at opnå viden om:
- Det athenske demokrati og de demokratiske idealer
- Sammenligning af Athen vs. Spartas styre- og livsform i klassisk tid
- Genren retorik + Sofisterne
– Betydningen af det athenske demokrati for eftertiden
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Køn og kønsroller

Antik basistekst:
Aristoteles: Zoologien 608a11-608b18, Om dyrenes forplantning 729a22-729b19 (2 s)
Aristoteles: Politik, 1. bog, 1259b - 1260b (4 sider)
Aristoteles: Poetikken, kap. 4-6, kap. 11-13 (overs. af N. Henningsen, 2004, 5 sider)

Euripides: Medea (oversat af Marcel L. Leth, s. 70 sider)
Ekstensiv læsning: Aristofanes: Al magt til kvinden (10 sider)

Perspektiveringsmateriale:
Thomas Aquinas: Summa Teologiae, Om skabelsen (1225-1274)
Simone de Beauvoir: Det andet køn, 1949 (s. 50-51, s. 61-62, Gyldendal, 2021)

Supplerende litteratur/materiale:
Paideia: Filosofi, Aristoteles: s. 154-156 + Paideia: Drama, s. 101-111
Mogens H. Hansen: Om Aristoteles’ syn på manden og kvindens stilling i polis

Faglige mål er at opnå viden om:
- dramateori med udgangspunkt i Aristoteles’ begreber  
- kønsfremstillingen i Euripides’ og Aristofanes’ værker, samt modtagelsen heraf i det klassiske Athen
- filosofi om køn fra oldtid (Aristoteles) til nutid (Simone de Beauvoir)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Epos: Myter

Antik basistekst: Ovid: Forvandlinger (Metamorfoser, oversat af Otto Steen Due, 13 sider)
- Orpheus i underverdenen (X/10, v. 1-85)
- Pygmalion (X/10, v. 243-297)
- Ekko og Narcissus (3, v. 341-510)

Perspektiveringsmateriale til Ovid:
- Orpheus: Gucci Stories: The Myth of Orpheus and Eurydice. (youtube)
- Narcissus: Det moderne menneske lider Ekko og Narcissus’ skæbner igennem Tech-giganternes univers (Kristeligt Dagblad, 22/7/22, Søren Hindsholm)

Supplerende materiale:
Paideia: Epos, s. 30-31, s. 37-39

Faglige mål er at opnå viden om:
- skriftligt epos og dets genretræk,
- myten og mytens funktion
- Ovid + perioden augustæisk kejsertid, herunder romernes overtagelse og tilpasning af den litterære græske eposgenre i form og indhold
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Skulptur: Kropsidealer

Oversigt over gennemgåede antikke perioder og skulpturer:
Arkaisk tid (700-480 f.Kr.)
Sounion kouros ca. 590-580 f.Kr.
Anavysos-kouros ca. 530-520 f.Kr.
Peplos-koren 530 f.Kr.

Højklassisk tid (450-400 f.Kr.)
Artemisionsbronzen 460 f.Kr..
Lansebæreren ca. 450-440 f.Kr.
Athena Giustiniani ca. 450-430 f.Kr.

Hellenistisk tid (323-31 f.Kr.)
Laokoon 100 f.Kr.
Den kapitolinske Venus 200 f.Kr.
Venus af Rhodos 100 f.Kr.

Augustæisk kejsertid (31 f.v.t. – 14 e.v.t)
Augustus fra Prima Porta, ca. 20 f.v.t



Oversigt over gennemgåede perspektiveringsperioder- og skulpturer:
1. Renæssance: 1400-1600 e.Kr.
Michelangelo: David (1504)
Giembologna: Firenze som triumferer over Pisa (1565)

2. Klassicisme: 1750-1850 e.Kr.
Thorvaldsen: Jason (1828)
Thorvaldsen: Venus med æblet (1813)

3. Senmoderne: 1990 til nu
Quinn: Peter Hull (1999)


Supplerende litteratur:
Thiedecke: Antikkens Skulptur og dens efterliv

Fagligt indhold:
- Kendskab til den tekniske udvikling indenfor skulpturkunsten
- Kendskab til de skiftende stiltræk og kropsidealer i arkaisk, klassisk og hellenistisk tid
- Viden om skulpturernes religiøse, kulturelle og politiske funktion i samfundet



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DER EKSAMINERES I UKENDT / IKKE GENNEMGÅET ANTIK SKULPTUR.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition og materialer

Materialer til brug ved eksamen:

https://ordnet.dk/ddo
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer