Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anja Mohr Dietz
|
Hold
|
2024 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Græsk gude- og skæbnetro
Antik basistekst:
Homer: Iliaden (oversat af Otto Steen Due, 21 sider)
Sang 6/VI, v. 370-529: Hektor og Andromache, Hektor og Paris
Sang 22/XXII: Hektors død
Perspektiveringsmateriale:
Svend Brinkmann: Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann. (Zetland, artikel af Hakon Mosbech, 25.3.2021)
Troy / Troja (film af Wolfgang Petersen)
Supplerende litteratur/materiale:
Oldtidens Grækenland: Mykensk kultur, s. 30-33, s. 34-40 + Arkaisk kultur s. 56.
Paideia: Epos, s. 10-19, s. 23-29
Faglige mål er at opnå viden om:
- Homer (det homeriske spørgsmål)
- mundtligt epos og dets genretræk
- den homeriske helt og dennes værdier
- Mykensk kultur og nedskrivningsperioden arkaisk kultur
- Gude- og skæbneopfattelsen i oldtiden - med særligt fokus på Hektor og Andromaches skæbne og deres skæbneopfattelser -, slutteligt med perspektivering til nutidens skæbneopfattelse (Brinkmann)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Retorik: Demokrati
Antik basistekst:
Thukydid: Perikles’ mindetale, II. 34-46 (Oversat af Kragelund, 15 sider)
Lysias: Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes (Oversat af M. Herman Hansen, 2011, 10 sider)
Aristoteles: Retorik, bog A, II 1356a (oversat af Thure Hastrup, 2002, 2 sider)
Perspektiveringsmateriale:
Zelensky: Tale ved “Person of the Year”-reception (2022)
Supplerende litteratur/materiale:
Oldtidens Grækenland: Klassisk tid, s. 106-111
Paideia: Perikles/Thukydid s. 77-79, Retorik, s. 179-185
Mogens H. Hansen: Perikles’ gravtale og hans lovprisning af det athenske demokrati
Faglige mål er at opnå viden om:
- Det athenske demokrati og de demokratiske idealer
- Sammenligning af Athen vs. Spartas styre- og livsform i klassisk tid
- Genren retorik + Sofisterne
– Betydningen af det athenske demokrati for eftertiden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Køn og kønsroller
Antik basistekst:
Aristoteles: Zoologien 608a11-608b18, Om dyrenes forplantning 729a22-729b19 (2 s)
Aristoteles: Politik, 1. bog, 1259b - 1260b (4 sider)
Aristoteles: Poetikken, kap. 4-6, kap. 11-13 (overs. af N. Henningsen, 2004, 5 sider)
Euripides: Medea (oversat af Marcel L. Leth, s. 70 sider)
Ekstensiv læsning: Aristofanes: Al magt til kvinden (10 sider)
Perspektiveringsmateriale:
Thomas Aquinas: Summa Teologiae, Om skabelsen (1225-1274)
Simone de Beauvoir: Det andet køn, 1949 (s. 50-51, s. 61-62, Gyldendal, 2021)
Supplerende litteratur/materiale:
Paideia: Filosofi, Aristoteles: s. 154-156 + Paideia: Drama, s. 101-111
Mogens H. Hansen: Om Aristoteles’ syn på manden og kvindens stilling i polis
Faglige mål er at opnå viden om:
- dramateori med udgangspunkt i Aristoteles’ begreber
- kønsfremstillingen i Euripides’ og Aristofanes’ værker, samt modtagelsen heraf i det klassiske Athen
- filosofi om køn fra oldtid (Aristoteles) til nutid (Simone de Beauvoir)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Epos: Myter
Antik basistekst: Ovid: Forvandlinger (Metamorfoser, oversat af Otto Steen Due, 13 sider)
- Orpheus i underverdenen (X/10, v. 1-85)
- Pygmalion (X/10, v. 243-297)
- Ekko og Narcissus (3, v. 341-510)
Perspektiveringsmateriale til Ovid:
- Orpheus: Gucci Stories: The Myth of Orpheus and Eurydice. (youtube)
- Narcissus: Det moderne menneske lider Ekko og Narcissus’ skæbner igennem Tech-giganternes univers (Kristeligt Dagblad, 22/7/22, Søren Hindsholm)
Supplerende materiale:
Paideia: Epos, s. 30-31, s. 37-39
Faglige mål er at opnå viden om:
- skriftligt epos og dets genretræk,
- myten og mytens funktion
- Ovid + perioden augustæisk kejsertid, herunder romernes overtagelse og tilpasning af den litterære græske eposgenre i form og indhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Skulptur: Kropsidealer
Oversigt over gennemgåede antikke perioder og skulpturer:
Arkaisk tid (700-480 f.Kr.)
Sounion kouros ca. 590-580 f.Kr.
Anavysos-kouros ca. 530-520 f.Kr.
Peplos-koren 530 f.Kr.
Højklassisk tid (450-400 f.Kr.)
Artemisionsbronzen 460 f.Kr..
Lansebæreren ca. 450-440 f.Kr.
Athena Giustiniani ca. 450-430 f.Kr.
Hellenistisk tid (323-31 f.Kr.)
Laokoon 100 f.Kr.
Den kapitolinske Venus 200 f.Kr.
Venus af Rhodos 100 f.Kr.
Augustæisk kejsertid (31 f.v.t. – 14 e.v.t)
Augustus fra Prima Porta, ca. 20 f.v.t
Oversigt over gennemgåede perspektiveringsperioder- og skulpturer:
1. Renæssance: 1400-1600 e.Kr.
Michelangelo: David (1504)
Giembologna: Firenze som triumferer over Pisa (1565)
2. Klassicisme: 1750-1850 e.Kr.
Thorvaldsen: Jason (1828)
Thorvaldsen: Venus med æblet (1813)
3. Senmoderne: 1990 til nu
Quinn: Peter Hull (1999)
Supplerende litteratur:
Thiedecke: Antikkens Skulptur og dens efterliv
Fagligt indhold:
- Kendskab til den tekniske udvikling indenfor skulpturkunsten
- Kendskab til de skiftende stiltræk og kropsidealer i arkaisk, klassisk og hellenistisk tid
- Viden om skulpturernes religiøse, kulturelle og politiske funktion i samfundet
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DER EKSAMINERES I UKENDT / IKKE GENNEMGÅET ANTIK SKULPTUR.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331415531",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331415531",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331415531"
}