Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Kennet Larsen
|
Hold
|
2024 ol/ux (3ux ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arkitektur
Med fokus på hvordan antikkens arkitektoniske formsprog har påvirket arkitekturen frem til i dag. Samt overvejelser om, hvorfor arkitekterne benytter sig af antikkens arkitektoniske formsprog. eleverne trænes i analyse og fortolkning af monumenter.
Monumenter:
Det yngre tempel for Hera i Poseidonia (Pæstum) i Syditalien, ca. 450 f. Kr; Parthenon-templet, Akropolis i Athen, påbegyndt 446 f. Kr.; Athene Nike-templet, Akropolis i Athen,
427-424 f. Kr.; Tempel til Fortuna Virilis i Rom, ca. 100 f. Kr.; Det flaviske amfiteater i Rom (Colosseum), ca. 70 e. Kr.; Konstantins triumfbue, 312-315 e. Kr.; Pantheon i Rom, påbegyndt i 121 e. Kr.; Katedralen i Pisa, ca. 1063-92; Notre-Dame-Katedralen i Reims, indre påbegyndt 1211, facaden efter 1254; S. Andrea kirken i Mantova, Italien, bygget omkring 1472; Palazzo Rucellai, Firenze, midten af 15. århundrede; St. Gervais, Paris, 1616-21; Bramentes empietto
i S. Pietro klosteret i Montorio, 1502; Vesta-templet i Rom, fra slutningen af det 2. århundre-de; St. Pauls Cathedral i London, 1696-1708; Peterspladsen i Rom, 1656-57; S. Maria dell’ Assunta, Arriccia, 1662-64; Santa Susanna i Rom, Facade, 1597-1603; Råd- og Domhuset,
København 1803-15; Vor Frue Kirke, København 1817-1829; Politigården i København,
1918-24; Århus hovedbanegård, 1927; Blangstedgård, Odense,1988.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kvindens palds
Fokus på antikkens syn på kvinden, og på udviklingen siden da. Har forholdet mellem mand og kvinde i det hele taget ændret sig, eller kører vi stadig rundt i de samme stereotype opfattelser?
I forløbet gennemgås:
Antikke tekster:
Tekst af Semonides fra Amorgos (midten af 7. århundrede f.v.t.)
Hesiod: "Værker og dage" 42-105 og 695-723.
Aristoteles: "Zoologien" 608a11-608b18
Aristoteles, Om dyrenes forplantning, 729a22-729b19
Pseudo-Hippokrates, Om kvindesygdomme C 24
Xenofon: Lakedaimoniernes statsforfatning i uddrag (om børneavl og ægteskab)
Xenofon: "Oikonomikos" VII 13-43
Plinius den yngre: Brev VI,7 + VII, 5 + IV,19
Cato: "De agri cultura" 142-143 (Regler for en forvalterske)
Euripedes' Medea
Efterantikke tekster, illustrationer:
Kalkmaleri
Første Mosebog, kapitel 6, Vers 16
Reklamer fra 1930erne (1), 1960erne (2) og fra 2010erne (1)
Sekundær litteratur
Andreasen, Brian m.fl: PAIDEIA, Systime: side 101-108 og 110-111.
Omfang af antikke basistekster er 88 sider
Desuden er der blevet taget udgangspunkt i elevernes egen hverdag. Hvilke kønsroller har vi i dag?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Græske guder og en helts mærke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi: Stoicismen og logos
I Historie lærer I, at tankerne om at alle mennesker er lige kom med oplysningsfilosofferne, men allerede i antikkens Grækenland og Romerriget ser vi disse idéer, om end de langt fra var udbredt til alle.
Den filosofiske retning, som nåede frem til en erkendelse om menneskeret og naturret (universelle rettigheder) kaldes stoicisme, og vi kommer blandt andet til at undersøge, hvilken betydning denne filosofiske retning har haft for den vestlige verden efter antikken.
Vi undersøger gennem filosofiske tekster af Platon, Aristoteles og udvalgte stoikere , hvordan synet på mennesket ændrede sig i antikken, og overvejer om der kan trækkes tråde til eftertiden.
Primær litteratur
Aristoteles’ Statslære i dansk oversættelse ved William Norvin og Peter Fuglsang. København 1999, s. 80-84 (i uddrag)
Mejer og Tortzen: Kend dig selv. Gyldendal 2000. s. 163-170 (Platons Hulebillede)
Seneca: Breve om etik (Brev 47) i dansk oversættelse ved Bent Christensen.
I Romersk antologi Gylling 2006. s. 189-194
Markus Aurelius Antoninus’ betragtninger. På dansk ved L. C. Hansen (1897):
1. bog, 14 (s. 11-12)
2. bog, 1 (s. 19-20)
4. bog, 4 (s. 44)
7. bog, 22 (s. 107)
8. bog, 26 (s. 131)
9. bog, 1 (s. 146-148)
Omfang af antikke basistekster er 33 sider
Sekundær litteratur
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia. Systime. s. 137-154 og 160-163
König, Ralph: Prototype. s. 67-72
Film:
Gladiator
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Demokrati og andre styreformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331463190",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331463190",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331463190"
}