Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Simon Nell
|
Hold
|
2024 ma/s (1s ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regnearter, ligningsløsning og lineære sammenhæng
Regnearter, ligningsløsning og lineære sammenhæng
Del 1 af forløbet: regnearter
Regnearternes hieraki
Simple regnestykker (additon, subtraktion, multiplikation, division)
Simple regnestykker II (potenser, rødder, parenteser)
Del 2 af forløbet: ligningsløsning
Med udgangspunktet i regnearternes hieraki --> ligningsløsning (1. grads ligningen)
Del 3 af forløbet - lineære funktioner
Fortolk a og b og deres betydning for grafen
Givet x, find y (algebraisk og grafisk)
Givet y, find x (algebraisk og grafisk)
Forskrift ud fra 2 punkter
Løsning af ligninger (1. grad)
Skæringspunkter (mellem linier + med akser - algebraisk og grafisk))
Ligefrem proportionalitet (evt. efter)
Funktionsbegrebet (ekskl. Vm(f) og Dm(f))
Repræsentationsformer
Lineær vækst
Lineær regression (r^2)
Residualplot
Vurdering af en (lineær) models anvendelighed
Forskrift ud fra 2 punkter
Skæring med y
f(x) vokser med a når x vokser med 1
BOGSYSTEM
plus C hf (læreplan 2024)
ISBN: 9788743329015
© Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S
Pensum: Kapitel 6 grundlæggende matematik, herunder kapitel 6.1-6.5
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Regningsarterne UH Mat
|
15-09-2024
|
Parenteser UH Mat
|
22-09-2024
|
Reduktion UH Mat
|
22-09-2024
|
Lineære funktioner UH Mat
|
29-09-2024
|
Lineære funktioner MH Mat
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rente & Annuitet, eksponentialfkt. og logaritmer
- Renteformlen
- Annuitetsregning, herunder: opsparingsannuitet og gældsannuitet.
- Introduktion til logaritmefunktionen
- Eksponentialfunktionen
Forskriften (herunder betydningen af a og b.
Grafen
Fremskrivningsfaktor
Sammenligning med renteformlen
Sammenligning med lineære funktioner
Forskriften ud fra to punkter
Fordoblingskonstant & halveringskonstant
- Naturlig eksponentialfunktion
Sammenligning med "almindelig" eksponentialfunktion
Eulers tal "e"
Regneteknik: potensregneregler.
Temaopgave:
Rentes & Annuitetsprojekt
Beviser:
- b er skæring med y-aksen ift. eksponentielle funktioner
- to-punkts-formel til beregning af a og b i eksponentielle funktioner
Pensum:
BOGSYSTEM
plus C hf (læreplan 2024)
ISBN: 9788743329015
© Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S
Kapitel 2, herunder kapitel 2.1-2.7
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik eksponentialfunktioner UH
|
10-11-2024
|
Matematik eksponentialfunktioner MH
|
17-11-2024
|
Matematik rentesregning MH
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik.
Gennemgang af statistiske deskriptorer og diagrammer ift. ugrupperede og grupperede observationer:
- Observationer
- Observationssættets størrelse
- Typetal
- Frekvens og kumuleret frekvens
- Variationsbredden
- Middeltal
- Spredning
- Kvartiler og fraktiler
- Kvartilsæt
- Kvartilbredde
- Outliers
- Boksplot
- Anvendelse af boksplot
- Højre- og venstreskæv
- Ugrupperet observationssæt
- Grupperet observationssæt
Diagrammer:
- Pindediagram
- Sumkurve / trappediagram
- Boksplots
Indekstal (gennemgås sidst i forløbet)
Anvendt materiale / lærebogssystem:
BOGSYSTEM
plus C hf (læreplan 2024)
ISBN: 9788743329015
© Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S
Kapitel 4 - Deskriptiv statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Sandsynlighedsregning og kombinatorik:
- A-priori-sandsynligheder og frekvenstielle sandsynligheder
- Sandsynlighedsfelter (symmetriske og a-symmetriske)
- De store tals lov
- Hændelser og udfald
- Både og - enten eller princippet (multiplikations- og additionsprincip)
- Fakultetsberegbet
- Kombinatorik, herunder permutationer og kombinationer.
- Tælletræer
- Stokastisk variabel (kort introduktion)
Pensum, anvendt lærebogssystem og undervisningsmateriale
BOGSYSTEM
plus C hf (læreplan 2024)
ISBN: 9788743329015
© Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S
Kapitel 5 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik sandsynlighedsregning UH
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trigonometri
Grundlæggende beregner inden for geometri, herunder:
- Navngivning af sider og vinkler
- Spidse, stumpe og rette vinkler
- Højde og areal
- Vinkelsum
- Ensvinklede trekanter
- Ligesidet- og ligebenet trekanter
- Vinkelhalveringslinje
- Median
- Midtnormal
-Pythagoras læresætning.
- Definition af cosinus, sinus og tangens ud fra enhedscirklen.
- Aflæse cosinus og sinus til forskellige vinkler ud fra enhedscirklen.
- Cosinus- og Sinus-formlerne til beregninger af sider og vinkler i retvinklede trekanter.
- Arealberegning i retvinklede og i vilkårlige trekanter.
Konstruktioner af trekanter (m.m.) vha. CAS. Herunder "målinger" af sider, længder og vinkler vha. CAS.
Beviser:
-Pythagoras' Lærersætning
- Beviser af lærersætninger med cos, sin og tangens ift. retvinklede trekanter.
- Bevis for arealberegning i (vilkårlige) trekanter vha. sinus.
Pensum og anvendt lærebog samt undervisningsmateriale:
BOGSYSTEM
plus C hf (læreplan 2024)
ISBN: 9788743329015
© Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S
Kapitel 3 - Trigonometri
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik geo- og trigonometri UH fuldt pensum
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Matematisk ræssonement
I dette forløb vil der være fokus på matematisk ræssonement med udgangspunkt i de beviser der er koblet til de undervisningsforløb som er gennemgået (jf. undervisningsbeskrivelsen), samt de foreløbige mundtlige eksamensspørgsmål.
Matematisk ræsonnement og bevisførelse.
Repetition af relevant teori og beviser inden for ALLE emner der er gennemgået i undervisning. (Gen)introduktion til foreløbige mundtlige eksamensspørgsmål.
Der lægges vægt på mundtlig præsentation og besvarelse af foreløbige prøvespørgsmål. Der lægges særlig vægt på "redegørelse" i matematik i forbindelse med mundtlige prøvespørgsmål.
Yderligere fokuspunkter og læringsmål i forbindelse med matematisk ræsonnement og mundtlig prøveforberedelse:
- Præsentation af et konkret afgrænset matematisk emne på en klar og overskuelig måde.
- Demonstration af indsigt i matematisk teori og karakteristiske sider af matematisk ræsonnement og bevisførelse.
- Håndtering af matematisk symbolsprog og operere med matematiske begreber.
- Eksperimenterende metoder og en logisk følge af matematiske ræsonnementer
- Argumentation for en matematisk påstand og/eller opstille en matematisk model.
-Skabe overblik over og kan perspektivere et konkret afgrænset matematisk emne.
Eleverne skal kunne:
• Anvende og forstå matematiske begreber og metoder i konkrete sammenhænge.
• Udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer og argumenter.
• Kommunikere matematisk klart og præcist, både skriftligt og mundtligt.
• Forholde sig kritisk til resultater og metoder.
Kernestof:
• Tal og algebra: herunder brug af symboler og udtryk.
• Funktioner og grafer.
• Statistiske begreber og sandsynlighed.
• Matematisk ræsonnement og argumentation (nyt fokusområde i 2024-læreplanen).
Kompetenceområder i fokus:
• Ræsonnementskompetence: Eleverne skal kunne følge og udvikle logiske argumenter og vurdere gyldigheden af matematiske udsagn.
• Repræsentationskompetence: Eleverne skal kunne skifte mellem forskellige repræsentationer (symbolsk, grafisk, sproglig).
• Kommunikationskompetence: Eleverne skal kunne forklare deres matematiske tænkning klart og præcist.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetitionsforløb
Repetitionsforløb og prøve / eksamensforberedelse.
Repetition af ALLE de emner der er blevet behandlet i undervisningen; tilhørende teori med fokus på opgaveregning med og uden CAS. Særlig vægt på behandlingen af tidligere eksamensopgaver samt vejledende eksamensopgaver.
Herunder særlig fokus på bedømmelseskravene til skrift. eksamen:
Redegørelse og dokumentation for metode
Besvarelsen skal indeholde en redegørelse for den anvendte løsningsstrategi med dokumentation i
form af et passende antal mellemregninger eller matematiske forklaringer på metoden, når et matematisk værktøjsprogram anvendes.
Figurer, grafer og andre illustrationer
Besvarelsen skal indeholde hensigtsmæssig brug af figurer, grafer og andre illustrationer, og der skal
være tydelige henvisninger til brug af disse i den forklarende tekst.
Notation og layout
Besvarelsen skal i overensstemmelse med god matematisk skik opstilles med hensigtsmæssig brug af
symbolsprog. Hvis der anvendes matematisk notation, der ikke kan henføres til standardviden, skal
der redegøres for betydningen.
Formidling og forklaring
Besvarelsen af rene matematikopgaver skal indeholde en angivelse af givne oplysninger og korte forklaring.
Der arbejdes med udgangspunkt i vejledende eksamenssæt samt tidligere eksamenssæt.
Bemærk: der vil være mulighed for at arbejde med / repetiere matematisk ræssonement i slutningen af forløbet efter behov.
Pensum og anvendt undervisningsmateriale:
- Vejledende enkeltopgaver (prøvebanken)
- Vejledende opgavesæt (prøvebanken)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik terminsprøve
|
25-02-2025
|
Matematik hf C eksamenssæt dec 24
|
12-05-2025
|
Matematik hf C vejledende opgavesæt 1
|
19-05-2025
|
Matematik hf C vejledende opgavesæt
|
27-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331717320",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331717320",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331717320"
}