Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Uhre Bruun
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velfærdsstaten Danmark og Mediernes Indflydelse
Forløbsbeskrivelse:
I forlængelse af forrige forløb, hvor blandt andet ideologierne, partierne, vælgeradfærd, partiadfærd og demokratiformer blev klarlagt, undersøger vi nu hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står over for på nuværende tidspunkt og i et fremtidsperspektiv. Vi diskuterer blandt andet robustheden i den universelle velfærdsmodel, når vi indsætter den i et nationalt perspektiv, hvor demografi og forventninger ændrer sig og i internationalt perspektiv, hvor konkurrencen konstant øges. Er Danmark på vej mod en velfærdsstat, hvor krav og forventninger naturligt også bliver nødt til at blive forandret blandt borgerne i Danmark?
Derudover bliver eleverne også kort introduceret for mediernes rolle. Vi har i løbet af to moduler fokus på især mediernes rolle i dansk politik, ligesom vi også forsøger at rammesætte hvilken betydning big tech egentlig har for vores oplysningsgrundlag og deltagelse som borgere. Der vil umiddelbart altid være to sider af samme mønt, hvorfor vi på den ene side må anerkende en øget mulighed for den demokratiske samtale, hvis denne mulighed udnyttes, men på den anden side har vi måske også er demokrati i modgang med fare for stadig mere radikaliserede og polariserede ekkokamre?
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og
andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt
enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige
virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede
problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af
tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og
diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde
på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for
egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Kernestoflæsning:
Luk Samfundet Op! Kap. 9 + Kap. 7
Supplerende materiale:
Visuelle Medier:
https://www.youtube.com/watch?v=vyTq5Q6qqUw
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=022007302055
https://www.youtube.com/watch?v=jKBBAYV7vOs&t=2s
Verdens rigeste milliardærer: Sæson 1 – Ufattelig rigdom og magt | DRTV
Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-vil-stoppe-stigningen-i-folkepensionsalderen#!/
https://www.dr.dk/nyheder/politik/loekke-vil-have-os-til-faa-flere-boern-konservativ-profil-kalder-det-en-tynd-kop-te
https://nyheder.tv2.dk/live/politik/2024-08-14-sommergruppemoede-i-socialdemokratiet
Et udvalg af artikler fra cases
Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Case-arbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Opgavebesvarelse med henblik på at styrke de taksonomiske niveauer
- Tik-Tok-præsentationer udarbejdet af eleverne
- Debatindlæg udarbejdet af eleverne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmodernitet - Individ, Grupper & Ulighed
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne med det overordnede emne: Sociologi. Eleverne bliver undervist i forskellige sociologiske begreber fra bogen: Luk Samfundet Op med enkelte elementer fra bogen Samfundsfag C. Eleverne bliver nærmere bestemt undervist i kapitel 2-4 fra bogen Luk Samfundet op, hvorfor tre overordnede temaer fra sociologiens verden bliver berørt:
1. Socialisering, identitet og kulturelle møder
2. Det senmoderne samfund og tankerne herom med udsyn til det traditionelle og det moderne samfund
3. Ulighed, køn og ligestilling
I første ombæring spørger vi, hvorfor individet bliver unikt, men samtidig forsøger at tilpasse sig sine omgivelser? I et forsøg på at nærme sig dette benytter vi socialisering, identitet, social kontrol og Goffmans begreber. Vi stiller også bl.a. spørgsmålstegn ved integration - hvem bærer ansvaret? Dette spørgsmål kobler vi op kulturforskelle og integrationsformer, ligesom vi forsøger at besvare det gennem politiske ideologier og nærmer os velfærdsstatens betydning for den "gode" integration.
I anden ombæring stiller vi skarpt på unges (mis)trivsel og forsøger at lade sociologer forklare, hvorfor samfundet og livet er blevet så hektisk, som det er i dag i vores senmoderne samfund, hvor vi har et behov for at realisere os selv og konstant være på.
I sidste og tredje ombæring stiller vi skarpt på uligheden i Danmark. I forrige forløb lærte vi om velfærdsstatens mange goder, så hvorfor er det så svært at skabe mere lighed? Vi undersøger (u)ligheden i Danmark ift. indkomst, uddannelse, sundhed og køn.
Der vil ydermere være et fokus på at træne læsning af artikeluddrag og analysere statistisk materiale gennem adskillige cases. Der vil ydermere blive fremvist to dokumentarer, der vil blive brugt til at belyse de ovenstående spørgsmål. Forløbet afsluttes (tredjesidste gang) med en autentisk eksamenssituation med ukendt materiale og eksamensdiskussion.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere
løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at
forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og
sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
faglig dialog.
Kernestof:
- Brøndum, Peter m.fl. Luk Samfundet Op. Kapitel 2-4.
- Identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle.
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk
samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Supplerende materiale:
- DRTV (2016) "En syg forskel" (episode 1:4) (Dokumentar)
- Artikler (se modulbeskrivelserne)
- Case-opgaver (se modulbeskrivelserne)
- Fattige Danske Børn - Den usynlige arv (Dokumentar)
Tilrettelæggelse af undervisningen:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Individuelt arbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Metodisk- og notatarbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af cases.
- Visning af dokumentarudsendelser
- Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi, Globalisering & EU
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb tages temperaturen på dansk økonomi, som i stigende grad er under påvirkning af regionale (EU) og globale konkjunkturforløb. I den forbindelse er de økonomiske målsætninger blevet anskueliggjort og undersøgt med det til formål at undersøge dansk økonomis tilstand og udfordringer - dette bl.a. med inddragelse af det økonomiske kredsløb. I forløbet bliver de seks samfundsøkonomiske mål omdrejningspunkt for at forstå den danske økonomi, og hvorfor målkonflikter kan være udfordrende, fordi hvordan kan økonomisk vækst rime på et hensyn til miljø og naturressourcerne? Forløbet har desuden udsyn til ligestilling, køn og arbejdsmarked.
Ydermere vil der være fokus på styringsværktøjerne i Danmark. Her fokuseres på især finanspolitikken, som den egentlige mulighed for styring - der tages udgangspunkt i efterspørgslen både ift. finans- og pengepolitik. Vi vender også kort ECB-samarbejdet ift. ERM2-aftalen.
Forløbet afsluttes med et mindre projekt, der omhandler EU, hvor eleverne opbygger faglig viden, benytter fagets discipliner, taksonomi og fagets metoder i forsøget på at forholde sig politisk og økonomisk til fordele og ulemper ved Danmarks samarbejde med EU.
Faglige mål:
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale
hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale
forhold
Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Kvantitativ og kvalitativ metode.
Kernelæsning:
Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen (2021). Luk samfundet Op. Kapitel 8.
Supplerende materiale:
Artikler:
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2024/11/konsdiversitet-i-bestyrelseslokalet-2024-en-undersogelse-af-konssammensatningen-i-danske-virksomheders-bestyrelser/
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/l124/index.htm
https://www.europarl.europa.eu/news/da/agenda/briefing/2022-11-21/0/kvinder-i-bestyrelser-nye-eu-krav-skal-oge-konsbalancen-i-virksomheder
https://www.europarl.europa.eu/news/da/press-room/20221118IPR55706/parlamentet-godkender-nye-regler-som-skal-fremme-konsligestilling-i-bestyrelser
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/l104/index.htm
https://bm.dk/arbejdsomraader/aktuelle-fokusomraader/orlovsregler-for-boern-foedt-fra-2-august-2022
https://fho.dk/blog/2021/09/13/ny-aftale-giver-fuld-ligestilling-ved-barsel/
https://menneskeret.dk/files/media/document/Mere%20ligestilling%20i%20de%20danske%20barselsregler_tilg%C3%A6ngelig.pdf
https://www.altinget.dk/artikel/de-hemmelige-eu-parlamentarikere-i-bruxelles-kan-ingen-hoere-dig-skrige
https://journalisten.dk/loebet-er-ofte-koert-naar-danske-medier-endelig-daekker-eu/
https://www.altinget.dk/eu/artikel/eu-er-ikke-breaking-news
Bøger:
Kureer, Henrik m.fl. (opd. 2025) Samfundsfag C. Kapitel 12, 17 og 20
Hjemmesider:
https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/history-eu_da
https://www.europarl.europa.eu/topics/da/topic/explainers-videos
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/folketingsvalg
https://results.elections.europa.eu/da/valgdeltagelse/
https://lex.dk/stemmepligt
Spil:
https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
Tilrettelæggelse af undervisningen:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Individuelt arbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Metodisk- og notatarbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af cases.
- Eksamenstræning
- Miniprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65332025669",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65332025669",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65332025669"
}