Holdet 2024 re/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Inge Ussing-Jepsen
Hold 2024 re/e (2e re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb om inuitisk religion i Grønland
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb om inuitisk religion i Grønland

Forløbet er en introduktion til religionsfaget – hvad er religion, og hvordan undersøger vi religion? – der tager udgangspunkt i inuitisk religion i Grønland. Det er et tværfagligt forløb, der bygger videre på elevernes netop overståede DHO om Grønland og dermed trækker på elevernes dansk- og historiefaglige viden om grønlænderne og deres relation til danskerne. Formålet med forløbet er, at eleverne introduceres til, hvad religion er og kan i en mærkbart anderledes kontekst end den kendte, men dog samtidigt en kontekst med en stærk forbindelse til Danmark.

I forløbet undersøger vi inuitisk religion både religionsfænomenologisk og religionssociologisk. Først dykker vi ned i centrale inuitiske trosforestillinger, myter og ritualer, samt forholdet mellem religiøse specialister og lægfolk i den religiøse praksis. Herefter kigger vi nærmere på kulturmødet ml. inuitisk religion og kristendom i det grønlandske samfund, og hvordan dette kulturmøde stadig ses i dag. Vi afslutter forløbet med at undersøge, hvad religion betyder for grønlændere i det nutidige senmoderne samfund.

Forløbet er bygget opm omkring et kompendium bestående af følgende materiale:

Augustesen, Rasmus & Krister Hansen, Grønland - Historie, samfund, religion, Systime 2023, s. 142-157, 265-268. Forkortes: Grønland.

Gads Religionshistoriske tekster. Redaktion: Bendt Alster og Christian Lindtner, Gads Forlag 1984, 5. oplag 1998, s. 473-474. Forkortes: Gad.

Jørgensen, Mikkel Ring & Klaus Engelbrechtsen, Silamiut - Grønlands forhistorie, IKIIN 2023, s. 194-195, 204-206, 243. Forkortes: Silamiut.

Madsen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime 2. udg. 2012 s. 255-256.

Nielsen, Silas Bay. “Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: ‘Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er’,” dr.dk, 19.01.20. I uddrag.

Wagner, Hans. Et. al.: Begrebsnøglen til religion, Systime 2017, s. 202.

Andet materiale

"Hvad er naturreligion": https://www.religion.dk/klima-og-tro/hvad-er-naturreligion
Kristeligt Dagblad. Niel Peter Brøgger Egebo. 3. februar 2021.

”Det senmoderne samfund: At leve i en genfortryllet verden”. Fra Religion i det senmoderne samfund af Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen. Systime 2009. Siderne 24-27.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/et-med-naturen-i-over-30000-aar

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/i-groenland-er-en-kristendom-som-ikke-prioriterer-det-overnaturlige-og-foelelserne Ikke læst, uddrag til oplæg.

statistik fra undersøgelsen: Den religiøse genopblomstring skal ses som led i en større kulturel bevægelse.

Videoer:
Palasi Markus E. Olsen - YouTube Gudstjeneste og tromme (se minut 15.30-17.00)

My first drum journey. Day 85 of 100. - YouTube
Trommedans som healing


Hvorfor bliver flere grønlændere tatoveret i ansigtet? - YouTube (3 min)

Inuk woman shares the meaning behind her traditional tattoos
https://www.youtube.com/watch?v=FuaA1I9YKbY (5 min)

UDGØR CA. 21% AF UNDERVISNINGSTID + MATERIALE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Kristendom

Forløbet giver en grundigere introduktion til kristendommens tilblivelseshistorie, dogmer og ritualer. Der introduceres til kirkehistorie og herunder Reformationen og forskellene på katolicisme og protestantisme.

Forløbet lægger stor vægt på den kristne grundmyte, forholdet til loven, opgør med jødedommen og næstekærlighed. Næstekærlighed behandles ud fra nytestamentlig forståelse og trækkes op i nutiden, hvor vi drøfter en nutidig definition og eventuel afgrænsning af, hvem "næsten" er.

Forløbet beskæftiger sig også med den senmoderne kristendom og herunder debatten om sekularisering, affortryllelse og genfortryllelse. Der arbejdes i den sammenhæng også med forskellige bibelsyn: fundamentalisme, modernisme og radikal modernisme. Vi er også kort kommet omkring religionskritik og afmytologisering.

Der er desuden arbejdet med Folkekirken Danmark, herunder faldende medlemstal samt forholdet mellem kirke og stat.

Yderligere er der arbejdet kort med konversion og i den forbindelse forskellige sociologiske teorier.

FELTARBJEDE:
Klassen har haft besøg af KFS, som har givet klassen et indblik i et kristent indefra-perspektiv.


BØGER
Lassen, Mikkel Thrane: Religioner lever. Lindhardt og Ringhof. København 2017
Siderne
60-67 Evangeliernes Jesus
70-71 Kristendommens kerne (Om Paulus)
74-75 Kristendommen i historien
77-82 Hvad skal vi med Gud? Religionskritik og afmytologisering
83, 86-87 Den subjektive vending

Lene Madsen et al. (2012-2015) Grundbogen til Religion C. Systime
Siderne:
254 Ritual-myte-model
256 Tabel 1 Overgangsritual-analysemodel
264 Konversion

Andreasen Esben. Et. al. Religion og kultur. Systime. 2008.
Siderne 143-150 Hvad er kristendom. Baggrund og historie. Jesus af Nazaret – Jesus Kristus

Storgaard Mikkelsen: Kristendommen og moderne dansk virkelighed. Systime 2003. Side: 8-11 (Den kristen grundmyte)

Poulsen, Allan og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid. Munksgaard 1998. Siderne 137-139 ”Bibelen”.

Reimick, Sofie (m.fl.): Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfagsgruppen på HF. Systime 2009 s. 128 (Martin Luther: Om det almindelige præstedømme + Martin Luther: Om tro og gerninger)

Fra Forman, Jens: De kristnes religion. Systime 2012. Siderne 45-46 om moderne bibelsyn fra Jens Forman


BIBELTEKSTER
Verdens skabelse (1. mosebog kap 1 + kap. 2 vers 1-4)
Syndefaldsmyten (1. mosebog kap. 3 v. 1-24)
De ti bud (2. mosebog kap. 20 v. 1-21)
Esajas 9.1-2, 5.6, 11.1-10

Matthæus 5-7 Bjergprædikenen
Matthæus 25, 31-46, Verdensdommen
Matthæus 28, 16-20 Missionsbefalingen

Markus 1,1 – 13 Johannes Døber i ørkenen og Jesu dåb
Markus 10, 13-16 Jesus og de små børn
Markus Kap 2 v. 23- kap 3 v. 6 Aksplukning og manden med den vise hånd
Markus Kap 7, 1 – 23 Spørgsmålet om rent og urent

Lukas 18, 9-14: Lignelsen om farisæeren og tolderen
Lukas kap. 10, 25-37, Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Lukas kap. 15, 11-32: Lignelsen om den fortabte søn
Lukas kap. 24 v. 1-53 Jesu opstandelse

Paulus Romerbrevet 1.1-17 + 5,1-21

LÆST I GRUPPER
Luk. 5 1-11 Peters fiskefangst
Luk. 5 17-26 Helbredelsen af den lamme i Kapernaum
Mat. 25 1-11 Lignelsen om de ti brudepiger
Mat. 4 1-11 Jesu fristelse i ørkenen
Mat. 25 14-30 Lignelsen om de betroede talenter

ANDET
Folkekirkens dåbsliturgi

Dåbssalme
DÅBSSALME ”FYLDT AF GLÆDE OVER LIVETS UNDER”
Fyldt af glæde over livets under
Mel.: Peter Møller 1974
Egil Hovland 1976

2 altertavler fra hhv. Aarhus Domkirke og Thorslunde Kirke

HJEMMESIDER, ARTIKLER M.M.
Folkekirken: http://www.km.dk/folkekirken/kirkestatistik/folkekirkens-medlemstal/
Folkekirkens økonomi: https://www.thinglink.com/scene/378914623568478208?buttonSource=viewLimits
Hvad betyder dåben https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/hvad-betyder-daaben
Tidslinje: Bibelen fra begyndelse til ende på 36 minutter

Royal barnedåb http://www.youtube.com/watch?v=iCfbBKUOIw4
De royale tvillinger

1517, Reformationen Hvad skete der lige der https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc&feature=youtu.be

Reformation 1517-2017. Folkeuniversitetet https://reformation.fuau.dk/media/6506/reformationen_artikler.pdf Læst opdelt i grupper.
Hjortkjær, Christian. Kristendom.dk. 20. september 2010. Hvad er forskellen på katolicisme og protestantisme? https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-katolicisme-og-protestantisme

FILM OG TV:
Adam og Eva. Næstekærlighed til flygtninge. DRTV. Sæson 1 Episode 7. https://www.dr.dk/drtv/se/adam-and-eva_-naestekaerlighed-til-flygtninge_47809

De unge præster, afsnit 1 (DR1 2016, ca. 29 min.)

PODCAST
Martins religiøse opvågnen.
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021-12-20

UDGØR CA. 34% AF UNDERVISNINGSTID + MATERIALE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Islam

Forløbet giver en generel introduktion til islams tilblivelseshistorie, primære kilder og væsentligste dimensioner (de 5 søjler, de 6 trosartikler, sharia). Vi ser også på forskelle og ligheder mellem kristendommen og islam. Yderligere arbejds med aktuelle udfordringer, med et særligt fokus på muslimer i Danmark - herunder lidt om kønsroller.

Det er et underliggende fokus i forløbet, at fordomme om muslimer, herunder stigmatisering af disse i danske medier, italesættes og diskuteres. Formålet hermed er at udvikle elevernes evne til refleksion og kritisk stillingtagen.

Eleverne læser uddrag af Koran og hadith samt argumenterende og debatterende tekster.

Yderligere er der arbejdet med Jan Hjärpes teoretisk skelnen ml. tre dimensioner i religiøst engagement, indhold og funktion, samt de tre idealtyper: fundamentalist, traditionalist og modernist.

MATERIALER
GRUNDBØGER:
Madsen, Maria. Et. Al. KS-bogen. Colombus. 2. udgave. 2018. side 129 ”Mødet med islam” af Bente Clausen

Madsen, Lene m.fl.: Grundbog til Religion C, Systime 2012. Side 94. Mohammeds åbenbaring

Albinus, Rebecca Natasha. Et. Al. Religioner Lever. Lindhardt og Ringhof. 2002. Siderne:
94-96 (Islam introduktion)
96-100 (Islams oprindelse
100 – 104 (Koran og Hadith)
105-107 (Religiøe forestillinger
107-112 (Religiøs praksis)
112-116 (Sharia)
116-122 (Islam i Europa, Euroislam, Globaliseret islam)

KORAN:
Sura 2: Tronverset, Koen, 5: Bordet, 9: Boden, Sura 4 Kvinderne, vers 36.

HADITH:
Hadith 6 + Hadith 13 + Hadith 18 + Hadith 22
Hadith-teksterne er fundet i dansk oversættelse i henholdsvis Kitir. Klassisk og moderne islam, s. 28 og på http://www.sahih.dk/hadith/imam-nawawis-40-hadith.html, mens Koranteksten er fundet i dansk oversættelse på Forlaget Vandkunstens hjemmeside.


ARTIKLER
”10 vigtige ligheder og forskelle mellem kristendom og islam”. Henning Nørhøj. 9. juni 2020. Kristendom.dk
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/muslimer-og-kristne-har-meget-til-flles

Thorup, Mette-Line: Information 4. Juni 2002. https://www.information.dk/2002/06/islam-kvinderne

”Koranen giver ikke mænd autoritet over kvinder”. Aminah Tønnsen. Politiken 17. juli 2018. http://aminahtonnsen.dk/?page_id=1386 I UDDRAG

Abdurrazaaq, Mohamed. Er du religiøs må du snige dig langs væggene i det offentlige rum. Information, d. 2. december 2017
Er du religiøs, må du snige dig langs væggene i det offentlige rum | Information

Danske medier skævvrider billedet af islam: https://fyens.dk/artikel/danske-medier-sk%C3%A6vvrider-billedet-af-islam-2017-6-1(8)


FILM, MUSIK OG VIDEO
Isam B: Hvert år bliver det ramadan, og mange kan stadig ikke håndtere det | Indland | DR

Isam B - RAMADAN I KØBENHAVN - Official Music Video

Video om Hajj: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

Rundvisning i moské: https://www.youtube.com/watch?v=yZ_G2haXkW4

Bønnekaldet: http://www.youtube.com/watch?v=t4nYeQHha5w

Vejledning i bøn: https://www.youtube.com/watch?v=uWOKB5EzHSo  


HJEMMESIDER:
www.islam.dk Myten bag valfarten om Abraham

www.islamsvar.dk

UDGØR CA. 19% AF UNDERVISNINGSTID + MATERIALE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Buddhisme

Forløbet giver en overordnet introduktion til klassisk buddhisme. Under forløbet bliver eleverne introduceret til Buddhas status inden for buddhisme, centrale elementer af Buddhas lære samt udviklingen af buddhistiske hovedretninger. Arbejdet centreres om "Buddhalegenden" og "Benarestalen" samt enkelte andre religiøse grundtekster.

Yderligere arbejdes der i forløbet med buddhistisk etik og der trækkes tråde til de to andre studerede religioner, kristendom og islam.

Desuden er et formål med forløbet, at eleverne oplever, hvor forskelligt buddhismen forstås og udleves i Øst og Vest med fokus på de elementer af buddhismen, som er blevet populære i det senmoderne samfund og sluttelig arbejder eleverne med en kort sammenligning af de væsentligste elementer i buddhismen og kristendommen.

BØGER
Madsen, Lene. Et. al. Grundbogen til religion C. Systime. 2012. 2. udg. Siderne:
150-155: Religiøs praksis i buddhismen (karmisk, nirvanisk og apotropæisk)
158-160: Samsara

Albinus, Rebecca Natasha et. al. Religioner Lever. Lindhardt og Ringhof. 2017. Siderne:
156-157: Den nærværende religion
157-166: Buddha, meditation og centrale forestillinger (herunder Buddhalegenden)
172-176: De tre fartøjer
176-177: Munkelivet
178-184: Buddhisme i Danmark og buddhisme i dialog med det senmoderne

Andreasen, Esben. Buddhismen. Gyldendal Uddannelse. 2012. Siderne:
62-63: tekst 4 og 5 Karma
76: Benarestalen


ARTIKLER
http://www.religion.dk/artikel/90075:Synspunkt--Alt-sker-som-foelge-af-karma

Artikel af Anders Nygaard i kristeligt Dagblad 15. oktober 2002:
Forskelle mellem kristendom og buddhisme

FILM:
Buddhas liv (BBC) 55 min
Buddha og Milliardæren. Himlen over Danmark. DR2 d. 11.10.2006

DIVERSE LINKS
MonkeyMind: https://www.youtube.com/watch?v=GLjelIPg3ys

Grinende munke: Buddhas veje - Københavns Universitets Videoportal (ku.dk)

Diamantvejsbuddhisme i DK: Diamantvejsbuddhisme i Danmark - YouTube

Religionsnørden: Buddhisme introduktion
https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=dhSu7o3A-Aw&app=desktop

”The Monk”: (eksempel på livet i et kloster i Bhutan)
7 Munken. The monk. The Legacy of Bhutan.

”Thailandsk munkeordinationsceremoni” https://importfood.com/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=72&Itemid=198

Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre: https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/

UDGØR CA. 21% AF UNDERVISNINGSTID + MATERIALE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Repetition

UDGØR CA. 4% AF UNDERVISNINGSTID + MATERIALE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer