Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Janne Ringgaard Maschoreck
|
Hold
|
2024 re/ux (2ux re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
Introduktion til begreber og vinkler i religionsfaget:
HELLIGT OG PROFANT:
Aktuel debat fra sommerens åbning af OL med dragqueens til ”Den sidste nadver”:
2024 Paris Olympics opening ceremony ‘recreates The Last Supper’ with drag queens @tut0ugh
- og lidt forklaring her:
Drag Queen ‘Last Supper’ Paris 2024 Olympics
Se derfor denne undskyldning og forklaring på det hellige for (nogle) franskmænd:
Paris Olympics organisers apologise for opening ceremony's unintentional Last Supper parody
Begreber fra følgende sider i Grundbogen til Religion C er præsenteret:
s. 257: Helligt og profant (religiøse genstande)
HVORFOR VÆRE RELIGIØS?
ReligionsSOCIOLOGISK vinkel (hvilken rolle spiller religion i samfundet blandt aktører):
Begreber fra følgende sider i Grundbogen til Religion C er præsenteret i timerne: s. 246-250: Hvorfor er mennesker religiøse?
4 teorier: Socialisering, deprivation, rational choice og søgen efter mening og tilknytning
Klip til teorier om menneskers religiøsitet:
Hvilke teorier er mon på spil her?
Interview med Christian Stadil (de første 2 min) https://www.youtube.com/watch?v=mVTxmWe7WMM
Sørine Gottfredsen (Frem til minut 3,30):
https://www.youtube.com/watch?v=_yGcz0jLHoI
"Hvorfor være kristen?"
https://www.youtube.com/watch?v=NFDmygdFp9E Eva er dansk konvertit på youtube: Jeg er dansk etnisk konvertit
HVAD ER RELIGION OG NINIAN SMART?
ReligionsFÆNOMENOLOGISK vinkel:
”Hvad er religion?”: https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/hvad-er-religion
Øvelse med Ninian Smarts model for at finde fænomener på tværs af religioner.
Begreber fra følgende sider i Grundbogen til Religion C er præsenteret i timerne:
s. 18-19midt og s. 245-246: Indefra-udefra og religionsfænomenologi og religionssociologi
s. 251-253: MYTEbegrebet (med eksempler fra Jul i Valhal om de nordiske guder)
s. 267-268: Ninian Smarts 7 dimensioner (+ elevøvelse med at finde eksempler)
Omregnet til ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Materiale:
Grundbog til religion: Religioner lever samt vedhæftede tekster og klip vist i undervisningen.
KULTURMØDE: AT VÆRE MUSLIM I DANMARK
Klip om afvisning: https://www.facebook.com/p3radio/posts/6012945362079703
Artikel: "9 muslimer fortæller: Sådan er det at være muslim i Danmark", AF BELKISA SELMANI, 5.3.17, Politiken
https://politiken.dk/debat/art5857832/S%C3%A5dan-er-det-at-v%C3%A6re-muslim-i-Danmark
Bente Clausen: ”Mødet med islam”
Hjärpes model og Bruce Lincolns begreber
FØRSTE DEL AF: Perkerdansker (dokumentarfilm om at være muslim i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=t67Y2XXT9Mg&t=0s&index=3&list=PL22475jAU3ggwlazwAshu3O6SIyP87mRz)
(Små satireklip med Abdel Aziz – ”Undskyld”)
TROSFORESTILLINGER I ISLAM:
Læs s. 95 og "Religiøse forestillinger" s. 105-107 i bogen Religioner lever.
Fokus på de 6 trosartikler (Gud, Englene, Bøgerne, Profeterne/Mohammed, Dommedag og Forudbestemmelsen).
Vi ser en kort dok.film: "Udsagn om islam" (de første 10 min.) fra DR2s serie Troens ansigter
ISLAMS OPRINDELSE OG ”ABRAHAMRELIGIONEN”:
Fokus på islams oprindelse for at forstå hyldesten til profeten og hans opgør med samtiden.
Læs derfor s. 96n-103 i Religioner lever.
Fokus på:
1. Muhammed som den særligt udvalgte og sidste profet.
2. Koranen - sammenlignet med Bibelen og hadithlitteraturen ("Profetens sunna") + små teksteksempler på Koran og hadith, herunder ”Profetens åbenbaringer” (vist i timen)
Kort dokumentar: "Kristne og muslimer i samtale" (om sammenligning af islam og kristendom) fra DR2s serie Troens ansigter. "Vi har ikke brug for en frelser" af Aminah Tønnsen fra religion.dk
SØJLERNE – MUSLIMSK PRAKSIS
BØNNEN SOM RITUAL
Teaser: "Er du religiøs må du snige dig…", af Mohamed Abdurrazaaq, Information, d. 2. december 2017.
Podemanns og Van Genneps ritualmodeller (Uddrag fra Grundbogen til Religion C s. 253-256)
Læs s. 107-109 i Religioner lever.
Tekster/materialer:
Hvorfor beder muslimer, herunder Katrine Damkjær (tekst vist på skærmen, ligger i timeplanen)?
KORANEN, Sura 62 (Fredag) vers 9-11
Uddrag fra Religionsportalen vist i undervisningen (kun læreradgang):
- Bønnen som et fællesskab for muslimer verden over: https://religion.systime.dk/?id=c1352
Renselse: #islam min livsstil Del Nr. 4 Wudu / Vask inden salah.
Klip: Selve morgenbønnen (godt 4 min.):
https://www.youtube.com/watch?v=dd6MAQA-YRs
RAMADANEN SOM RITUAL
Genbrug af Podemanns og Van Genneps ritualmodeller (Uddrag fra Grundbogen til Religion C)
Eleverne skal lave PPs med ord og billeder om ramadanen som ritual ud fra modellerne
Materiale om ramadanen:
Læs s. 110-112 i Religioner lever (ned til Sharia).
Om ramadan i Koranen (dokument med Koranen 2:183 og Koranen 2:185)
Artikel: "Ramadan lærer mig at styre..." af Lamies Nassri på på religion.dk juni 2017 som en nutidig indefra-vinkel på ramadanen.
Klip:
Hvorfor fejrer muslimerne ramadan:
https://www.youtube.com/watch?v=lCiG23ErzBY
Hyldestsang til ramadanen (musikvideo):
Raef - Ramadan Is Here (Music Video) 2018
Hassan er klar til Eid fest (15) | Hassan | Ultra
EID UL FITR – 2023 What Is Eid Al-Fitr? | Eid Celebration
TEMA: MUSLIM I DANMARK I NUTIDEN
Mødet mellem sharia+praksis og modernitet:
Religioner lever s. 112-115 om sharia.
Tekster/materialer til analyse:
Artikel: ” Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet”, af Sofie Dambæk Rasmussen, TV2, 20.10.20
Video på 8 min. fra ovenstående artikel fra TV2: Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4
Tørklædedebat:
Tekster præsenteret i timen (ligger i timeplanen): Koranen og Hadith om tildækning Klip med to muslimske piger, der bærer tørklæde: https://www.youtube.com/watch?v=WhUZoqdi08I
FELTARBEJDE:
PANEL MED KLASSENS MUSLIMER: Hvordan er det at være muslim i Danmark / i Sønderborg?
SHARIA MED FOKUS PÅ MODERNISME (og feministisk islam)
Læs derefter om "Euroislam" og "Globaliseret islam" på s. 119-122.
Endelig er der på s. 118 et afsnit om "Modernistisk islam" som eksempel, der er godt at få med.
Hjælp til fokus i læsningen: 1. Hvad er sharia og de 4 rødder? 2. Hvad går "euroislam" ud på? 3. Hvad går Sherin Khankans projekt ud på?
Et klip med Tariq Ramadan - "euroislams fader"
https://www.youtube.com/watch?v=lxjL3CIs0xw
Teaser for dok.filmen Reformisten med Sherin Khankan: The Reformist - A Female Imam | OFFICIAL TRAILER | A Film by Marie Skovgaard
Dokumentar Rejsen mod oprøret på 28 min. - vi ser begyndelsen og frem til minut 13 og igen fra minut 22.20: Sherin Khankan, Scandinavia's first female imam (Documentary with English subtitles)
SHARIA MED FOKUS PÅ ISLAMISME
Overblik over de overordnede fortolkninger/bevægelser og forskelle i en vedhæftet kort oversigt om modernisme, fundamentalisme, islamisme og traditionalisme = s. 97 i Kitirs bog Klassisk og moderne islam, Systime 2010
Klip til analyse:
Taliban i Afghanistan: 8 minutters explainer: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-generobrede-taliban-afghanistan_262241
BBC sept. 2024 (6,24 min.): Women banned from speaking in public by Afghanistan's Taliban rulers | BBC News "Taliban indfører ny lov, der forbyder kvinders stemmer og ansigter i det offentlige rum", TV2 august 2024: https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-08-24-taliban-indfoerer-ny-lov-der-forbyder-kvinders-stemmer-og-ansigter-i-det-offentlige-rum
DR 2022 (24 min.): "Skolepigernes helt i Talibans højborg": https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-skolepigernes-helt-i-talibans-hoejborg_319736
Omregnet til ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Timeplan til intro til islam.docx
-
Hvordan er det at være muslim i Danmark?
-
LEKTIE: 9 muslimer fortæller om synet på muslimer.docx
-
Bruges i timen og udleveres på bog: RELIGIONER LEVER Islam 2017.pdf
-
Bruges i timen: Mødet med islam og kulturel blindhed.pdf
-
Forklares i timen: Bruce Lincolns og Jan Hjärpes begreber.docx
-
Timeplan til islams trosartikler.docx
-
I dag skal vi gøre noget ved vores "kulturelle blindhed" og lære noget om centrale trosforestillinger i islam. I skal derfor læse følgende i jeres bog Religioner lever:
-
Læs s. 95 (faktaboks) og s. 105-107 i: RELIGIONER LEVER Islam 2017.pdf
-
Ses i timen: Link til Udsagn om islam:
-
Timeplan til islams oprindelse.docx
-
I dag skal vi arbejde med islams oprindelse for at forstå hyldesten til profeten Muhammed og hans opgør med samtiden. Læs derfor s. 96n-103 (= 6 sider pga. billede) i den udleverede bog Religioner lever (også vedhæftet sidste gang). Vigtigt: Du skal
-
Timeplan til abrahamreligionserne.docx
-
I dag arbejder vi videre med begrebet "Abraham-religioner" og ser på ligheder og forskelle mellem især kristendom og islam. KORT lektie i dag: Læs den vedhæftede artiklen hjemmefra og skriv ca. 3-5 linjer ned om, hvordan den forklarer forskellen på i
-
Vi har ikke brug for en frelser i islam.doc
-
Bruges i timen: Begrebsdokument til abrahamreligioner.doc
-
Timeplan til bønnen i islam.docx
-
Vi skal undersøge, hvorfor det er så vigtigt for vores kilde fra sidste gang (inden fællestimen!) - og mange andre muslimer - at bede. Læs derfor om religiøs praksis s. 107n-109n i Religioner lever (bog udleveret og indscanning vedhæftet tidligere) O
-
Om ritualer fra Grundbogen til Rel C.pdf
-
Fra sidste gang: Er du religiøs må du snige dig.... Om religion i DK 2017.docx
-
Timeplan til fokus på RAMADANEN.docx
-
I dag arbejder vi så med RAMADANEN.
-
Ramadan lærer mig at styre... 2017.docx
-
Timeplan til At være muslim i Danmark.docx
-
I dag skal vi arbejde med dét at være muslim i Danmark i spændingsfeltet mellem dansk kultur og muslimsk kultur og regler. Læs derfor artiklen hjemmefra med fokus på, hvilke dilemmaer Duaa ofte står i, og hvilke konsekvenser hendes valg har for hende
-
Duaa er muslim Gør ting for at være del af fællesskabet.docx
-
Timeplan til modernistisk islam.docx
-
I dag skal vi arbejde med "MODERNISTISK" islam. Læs derfor om "Modernistisk islam", "Euroislam" og "Den globaliserede islam" på s. 118-122.
-
Timeplan til sharia og islamisme.docx
-
I dag skal vi helt over i den modsatte grøft til fundamentalisme og islamisme, men hvad er det for noget? Læs den vedhæftede oversigt på én side og prøv at få styr på de overordnede retninger hjemmefra. Vi ser eksempler i modulet.
-
Lektie på 1 side: De store islamiske bevægelser fra Kitirs bog (1).pdf
-
Vises i timen: Taliban dekret om hijab maj 2022.docx
-
Vises i timen DRTV - Explainer: Sådan generobrede Taliban Afghanistan
-
Vises i timen BBC Women banned from...:
-
Ses i timen DRTV - Horisont: Skolepigernes helt i Talibans højborg
-
Vi starter stille og roligt op efter ferien med, at I skal få overblik over jeres noter og viden fra modulerne om islam. NÆSTE gang skal vi nemlig have en "individuel opsamling", så jeg kan se, hvad I har fået med i forløbet;). Den vedhæftede timepla
-
Timeplan til 2ux Repetition af islam 2024.docx
-
I dag får I udleveret en INDIVIDUEL opgave med spørgsmål til vores forløb i islam. Læs godt på dine noter hjemmefra, så du kan forklare, hvad du har lært i islamforløbet af begreber og eksempler. Vi laver dette, så I hver især kan få lov til at komme
-
I dag skal I have betalt op til 4000 kr til studietur
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Vi har arbejdet med følgende temaer:
INDFALDSVINKEL:
”Status” på kristendom i Danmark
Debatindlæg "Kristendommen forvitrer i Danmark", af Gunnar Lind Haase Svendsen, antropolog, ph.d., Tønder, d.13/10/2024, Jyllands-Posten
TV-udsendelsen Tro til salg fra DR (dec. 2021, 28 min) med fokus på kristendommens kernebudskab: Kærlighed.
DEN KRISTNE GRUNDMYTE MED FOKUS PÅ PROBLEMMYTEN OG LØSNINGSMYTEN
Religion og kultur s. 156-161midt ”Myter og lære” (en vedhæftning)
Bultmans begreb ”afmytologisering”
Religionsnørdens film om den kristne grundmyte og lære fra 2017 på 11 minutter: Kristendom basis1
FELTARBEJDE:
BESØG AF KFS – Kristeligt Forbund for Studerende
JESUS I LØSNINGSMYTEN OG SOM HISTORIEFORTÆLLER
Religioner lever s. 66-68
”Lignelsen om den fortabte søn" (Lukas-evangeliet kap. 15)
”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner” (Lukas-evangeliet kap. 10)
Natholdets satire over, HVEM ”næsten” er: https://www.facebook.com/natholdet/videos/vb.155355014491066/1259856677374222/?type=2&theater
JESUS I KONFLIKT MED FARISÆERNE
Religioner lever s. 58-61 og s. 64-66øverst
Tekstsamling vedhæftet:
Den første til fælles gennemgang: "Spørgsmålet om rent og urent"
Resten blev fordelt i klassen og fremlagt i dramatiseret form:
• "Matthæus kaldes til discipel"
• "Lignelsen om farisæeren og tolderen"
• "Aksplukningen på sabbatten"
• "Helbredelsen af manden med den visne hånd"
JESUS OG BJERGPRÆDIKENEN
Matthæus-evangeliet kap. 5-7
KORT præsentation af uddrag fra Moseloven med fokus på DE 10 BUD og REGLERNE i GT (Det Gamle testamente og i den GAMLE PAGT) over for fortolkningen i NT (Det NYE Testamente med den NYE pagt)
Fokus på opgøret med HANDLELOVEN fra GT og nu fokus på TANKELOVEN
Jf. Religionsnørdens film om den kristne grundmyte og lære fra 2017: Kristendom basis1
LUTHERS BETYDNING FOR KRISTENDOM I DANMARK
Læs s. 60-62 i vedhæftningen Grundbogen til Religion C om Luther og gudstjenesten
Fokus på forskellen på det katolske og det protestantiske kirkerum med den teologiske forklaring derpå (inspireret af artiklen her: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-katolicisme-og-protestantisme
Religionsnørdens film på youtube: Protestantisk kristendom
CFU: 5 SKARPE OM LUTHER (udsendelse på 18 minutter)
NADVEREN NY PAGT OG KULTDRAMA
Religioner lever: Læs s. 69 om nadver
Små klip med nadver:
Bibelselskabets Forlag: 14 Nadver (48 sek.)
Nadver i Sct. Hans Kirke i Odense med pastor Peter Ø. Jacobsen: Nadver (4,37 min)
I timen vil vi koble vores ritualbegreber på nadveren.
Tekster:
"Nadverens indstiftelse" fra Det Nye Testamente
+ illustrationer fra Peter Madsens grafiske roman Menneskesønnen
”I nadveren deltager vi i påskedramaet”, af Benny Alex på religion.dk d. 9. apr 2009 - vist og brugt til repetition inden eksamen.
JULEN SOM KULTDRAMA
Tekster:
"Juleevangeliet binder os sammen", Folkekirkens hjemmeside 2021
”Juleevangeliet”, Lukasevangeliet, kapitel 2
Folkekirkens moderne version på facebook: Jul på facebook
I timen vil vi koble vores ritualbegreber på julen.
MODERNE KRISTENDOM og AFMYTOLOGISERING
Religioner lever s. 79-83 (herunder afmytologisering, sagen om Ramsdal mm.)
Tekst: Præster støtter Ramsdal i debat om Jesu opstandelse, januar 2015
Tv-klip:
Kristeligt Dagblad: Per Ramsdal. Sognepræst
Ramsdal om opstandelse i Deadline (de første 8 minutter): Ramsdal om opstandelse i Deadline
FORSKELLIGE GRUPPERINGER I DET DANSKE KIRKELANDSKAB
Religioner lever s. 84-85 om forskellige grupperinger i og uden for den Danske Folkekirke
Fokus på unge kristne og deres tro:
TV-programmet Vis mig din tro, DRK, jan. 2015, afsnit 4
om Anders og den "grundtvigianske" del af folkekirkelig kristendom (28 min).
DEN KATOLSKE KIRKE:
Optakt til studietur til Malta om den katolske kirke (i timeplanen på modulet d. 3.4.25):
"Hvad er forskellen på katolicisme og protestantisme?", af Christian Hjortkjær på religion.dk (Kristeligt Dagblads hjemmeside)
Om transubstantiationslæren: https://www.youtube.com/watch?v=WbI-IHW29F0
Om helgendyrkelse: https://www.youtube.com/watch?v=I8mCcQfv5Ko
Feltarbejde på rejsen.
Omregnet til ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Timeplan til intro til kristendom i 2ux.docx
-
Vi går i gang med næste forløb: Kristendom. Men hvordan står det egentlig til med kristendom i Danmark? Læs det vedhæftede debatindlæg "Kristendommen forvitrer (= smuldrer) i Danmark" med fokus på: Hvordan står det til med skribentens OG danskernes i
-
Lektie: Kristendommen forvitrer i Danmark 2024.docx
-
Ses i timen: DRTV - Tro til salg: Kan man sammenligne Folkekirken med rullepølse?
-
Timeplan til den kristne grundmyte 2ux.docx
-
I morgen får vi besøg af nogle unge fra KFS (Kristeligt Forbund for Studerende), som vil fortælle om deres tro og nok også syn på Jesus, synd og tilgivelse. Det kaldes for "den kristne grundmyte".
-
Lektie s. 156-161midt: Den kristne grundmyte og afmytologisering Religion og kultur.pdf
-
Ses i timen: Religionsnørden om den kristne grundmyte:
-
Vi får besøg af et par unge kristne mennesker fra KFS (Kristeligt Forbund for Studerende), der vil læse en bibeltekst med jer og fortælle jer om, hvad kristendommen betyder for dem. Derefter er det op til jer at stille spørgsmål😉Læs hjemmefra på de
-
Læs her om Kristeligt Forbund for Studerende
-
Læs om Kristeligt Forbund for Studerende
-
Timeplan til Jesus i Løsningsmyten.docx
-
I dag skal vi have fokus på Jesus-figuren i "Løsningsmyten". Læs derfor s. 66-68 i bogen Religioner lever (kapitlet er også vedhæftet denne gang som ekstra service) om Jesus som historiefortæller, så I er klar til at arbejde med nogle "lignelser" i t
-
RELIGIONER LEVER Kristendom 2017.pdf
-
Bruges i timen: Lignelsen om den fortabte søn.doc
-
Bruges i timen: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.doc
-
Timeplan til Jesus i konflikt.docx
-
I dag går vi lidt dybere ind i den konflikt, Jesus havde med andre jøder i samtiden. Læs derfor s. 58-61 og s. 64-66øverst hjemmefra i Religioner lever om kristendom (bogen er udleveret, og indscanning er vedhæftet sidste gang). Fokusér på, hvad der
-
Bruges i timen: Tekstsamling til Jesus i konflikt med jøderne.docx
-
Timeplan til Bjergprædikenen 1.docx
-
I dag skal vi arbejde med en supervigtig tekst for kristendommen, nemlig "Bjergprædikenen". Heri tydeliggør Jesus nemlig den kristne etik og fokus på det indre fremfor det ydre: Tankeloven fremfor handleloven.
-
Få først: Overblik over Bjergprædikenen.docx
-
Læs så: Bjergprædikenen Matt 5-7,14 i 5 afsnit.doc
-
Vises i timen: Det GAMLE Testamente vs Det NYE Testamente De 10 bud og Bjergprædikenen.docx
-
Timeplan til moderne Bjergprædiken.docx
-
I dag skal I modernisere Jesus' Bjergprædiken fra sidste gang, så den vil kunne gøre sig i nutiden! Derfor genlæs jeres noter eller Bjergprædikenen fra sidste modul, så I er MAX klar🎙️
-
Timeplan til Luthers betydning for den kristendom i Danmark.docx
-
Først hører vi lige de sidste 2 moderne bjergprædikener.
-
Læs KUN s. 60-64 heri: Luther og gudstjenesten fra Religion C.pdf
-
Timeplan til NADVEREN.docx
-
Vi skal arbejde med nadveren som kultdrama/ritual og sakramente i dag. Lektie på 3 sider: Læs om nadveren i bogen Religioner lever s. 69 og i de 2 vedhæftninger om nadverens "indstiftelse". Det første er bare en visuel gengivelse for at gøre teksten
-
Nadverens indstiftelse fra Peter Madsens grafiske roman.pdf
-
Nadverens indstiftelse i Det Nye Testamente.docx
-
Nadvervideo ses i timen:
-
Vises i timen: I nadveren deltager vi i påskedramaet.doc
-
Gennemgås i timen: Orientering om valgfaget Religion B.pptx
-
Timeplan til julen som ritual.docx
-
I dag skal vi arbejde med JULEN som ritual og kultdrama, der - trods alt - binder folk sammen og skaber fællesskab.
-
Juleevangeliet.docx
-
Juleevangeliet binder os sammen.docx
-
I dag skal I indbetale sidste rate til studietur, dvs. i alt 5500 kr.
-
Timeplan til kristendom i nutiden 1.docx
-
Vi vil nu fokusere på "moderne kristendom": Hvordan kan Bibelen læses og fortolkes med respekt for naturvidenskaben?Læs s. 77 om moderne kristendom og udvikling gennem kriser (bare ned til 4.sidste linje, hvor det handler om Marx). Læs så fra s. 79-8
-
Læses i timen: Præster støtter Ramsdal i debat om Jesu opstandelse.docx
-
Timeplan til Kristendom i nutiden 2.docx
-
Sidste modul med kristendom: Moderne kristendom er mangfoldig, og det er Den Danske Folkekirke også - til en vis grad. Læs s. 84-85 i Religioner lever om forskellige grupperinger. Vi vil have fokus på "Grundtvigianisme" og se en film om en ung, krist
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
MATERIALE:
Religioner lever, Lindhardt og Ringhof, 2017
Øvrigt materiale vedhæftes i Lectio.
TEMA: BUDDHISMENS APPEL TIL DET SENMODERNE, INDIVIDUALISTISKE MENNESKE
Tekster:
”Buddha er et godt brand”, af Jørn Borup, Videnskab.dk d. 3. apr. 2013 Forskerne Formidler
Klip med Marie Kronquist i 3 minutter i serien Heartbeats fra 2020: https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
Klip: Herrens mark om buddhisme https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
TEMA: JEGET OG MEDITATION
Tekst: ”Meditationsapps er populære. Men har de glemt buddhismen?”, af Linnea Molbech Sabri, religion.dk d. 27.5.21
Vi sammenligner den ”verdslige” meditation: ”Fred i dig”: https://www.youtube.com/watch?v=E22Xqe06MKg
med en ”buddhistisk” meditation med Ole Nydahl (5 minutter):
https://www.youtube.com/watch?v=oLel1sMDpEM
Buddhist Meditation for Beginners, Guided by Lama Ole Nydahl
Hvorfor er der dette behov for meditation?
Tekst: "Jeget er det vestlige menneskes sygdom", af Lars Steiniche, Kristeligt Dagblad 23.5.19
TEMA: BUDDHALEGENDEN- GRUNDMYTEN OG GRUNDBEGREBER
Hvorfor mediterede Buddha?
Religioner lever s. 160-161 (om Buddhalegenden)
+ afsnittet "Buddha, meditation og centrale forestillinger" på s. 157,158,162-163 og 165-166midt.
Religionsnørden om Buddha-legenden og buddhismens grundbegreber på youtube: Buddhisme introduktion
TEMA: LIVSHJULET
Religioner lever s. 164-165
+ inddragelse af uddybende forklaringer på nettet om f.eks. den 12-leddede årsagskæde
Analogier til øget forståelse:
Platons hulebillede, hvor fangerne i hulen og fænomenernes verden er mennesket i samsara, mens ideernes verden er nirvana.
Gåden om gåsen i flasken.
TEMA: DE TRE FARTØJER
Religioner lever s. 172-176øverst
SÆRLIGT FOKUS PÅ DIAMANTVEJSBUDDHISME I DANMARK
FOKUS PÅ DEN 4. TILFLUGT I DIAMANTVEJSBUDDHISME og Lamaens rolle
Om Diamantvejsbuddhisme i Danmark fra buddha.dk:
http://buddha.dk/meditation/
Diamantvejen forklaret af en religiøs autoritet (her en lama):
TV-klip med Ole Nydahl: https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog (9 minutter)
Diamantvejen set fra et ”lægmandsperspektiv” (dvs. almindelige buddhister) i ”Buddha i Hellerup” (om parret Henrik og Eva, der lever som buddhister i et buddhistisk kollektiv) fra DR2-temaaften om buddhisme
Dokumentarklip: Fra DR2-temaaften om buddhisme vises ”Den danske lama” (om Ole Nydahl og det danske bofællesskab på Svanemøllevej som eks. på diamantvejen)
Tekst: ”Lidelsen forsvinder igen” af Sofie Frei, 7. april 2009 på religion.dk
TEMA: HVORFOR KONVERTERE TIL BUDDHISME?
Teori om konversionens faser fra Religionsportalen af Storgaard Mikkelsen (udleveret på ark)
Om årsager til religiøsitet fra Grundbogen til Religion C s. 246-248.
Klip med Christian Stadil: https://www.youtube.com/watch?v=mVTxmWe7WMM
Konvertittekster:
”Morten blev buddhist som 21-årig”, Trine Birk OG Carsten Bundgaard, DR, 17.3.2019 "Forskelle mellem kristendom og buddhisme" af Anders Nygaard, religion.dk, okt. 2002
Omregnet til ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Timeplan til intro til buddhisme.docx
-
Hvorfor er Buddha interessant og et godt brand? Find svar i den vedhæftede artikel inden modulet.
-
Buddha er et godt brand.docx
-
Timeplan til meditation.docx
-
I dag skal vi have fokus på det populære i at meditere... Hvad er forskellen på buddhistisk og "verdslig" (dvs. ikke religiøs) meditation og formålet med dem? Læs den vedhæftede tekst hjemmefra og find nogle svar frem til timen.
-
Lektie: Meditationsapps er populære men har de glemt buddhismen.docx
-
Læses i timen: Jeget er det vestlige menneskes sygdom 2019 om buddhisme.docx
-
Timeplan til Buddhalegenden.docx
-
Sidste gang hørte vi om meditationens appel i det senmoderne samfund. Men har nutidens meditation glemt Buddha?
-
Læs først s. 160-161, og så 157, 158, 162 og 165midt i: Religioner lever Buddhisme.pdf
-
Ses i timen: Religionsnørden om buddhisme
-
Vi samler op på Buddhalegenden og buddhismens grundindhold fra sidst. I kan læse oversigten s. 163 i bogen og med fordel gense Religionsnørdens film eller jeres noter fra den, så I er klar til de kreative fremstillinger, I skal lave i dette modul.
-
Timeplan til opsamling på buddhistiske begreber 2ux.docx
-
Hej med jer. Jeg håber, at I har nydt ferien. FØR ferien fik I styr på Buddhalegenden, så i dag følger vi op på nogle begreber derfra og læser Buddhas berømte "Benarestale". Lektien er at læse lidt i Religioner lever, nemlig bare s. 163 + 165m-166m.
-
Læs s. 163, 165-166 i Religioner lever Buddhisme.pdf
-
Bruges i timen: Benarestalen på ét ark.docx
-
Hej med jer. Pga. SRO får I lov til at arbejde virtuelt / asynkront i dette modul, dvs. I skal udfylde det vedhæftede ark individuelt og uploade under opgaver senest kl. 20 i dag.
-
Buddhistiske begreber 2ux.docx
-
Timeplan til Livshjulet.docx
-
I dag skal vi arbejde med erkendelse og "Livshjulet" i buddhismen på s. 167 og s. 164 i vores bog, Religioner lever. Der er en del af forklaringen på Livshjulet på s. 165 i venstre spalte. Læs det og kig på billedet s. 164 (også vedhæftet til at skri
-
Livshjulet i Religioner lever.pdf
-
Timeplan til de 3 fartøjer i buddhismen.docx
-
Vi skal først se jeres livshjul fra sidst. Derefter skal vi arbejde med de 3 overordnede retninger i buddhismen. Læs derfor om de 3 "fartøjer" på s. 172-176øverst i Religioner lever og få overordnet overblik over de 3 retninger: HINAYANA (det lille f
-
Timeplan til diamantvejsbuddhisme.docx
-
I dag fokuserer vi på "Diamantvejsbuddhismen" (=Vayrayana), som er den form, der er mest kendt og praktiseret i Vesten.
-
Meditation - Diamantvejsbuddhisme i Danmark - Diamondway Buddhism in Denmark
-
Lidelsen forsvinder igen.docx
-
Timeplan til konversion til buddhisme.docx
-
I dette sidste modul om buddhisme skal vi arbejde med bl.a. Morten, der har valgt at konvertere til buddhismen. Læs interviewet med ham hjemmefra, og så kobler vi lidt teori på i modulet (også vedhæftet).
-
Lektie: Morten blev buddhist som 21årig 2019.docx
-
Bruges i timen: Teori om konversion og omvendelse.docx
-
Bruges i timen: Teori om årsager til religiøsitet fra Grundbogen til religion C.pdf
-
Opsamlingstekst bruges i timen: Forskelle mellem kristendom og buddhisme Kildetekst.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religionskritik nu og dens rødder i 1800-tallet
Religionskritik nu og dens rødder i 1800-tallet
OPGØR MED RELIGION I NUTIDEN
ATEISTISK SELSKAB
Vi begynder med religionskritik i nutiden i form af Dansk Ateistisk Selskabs busreklame-kampagner imod religion.
Artikel: ”Ateistisk Selskab har haft held med at provokere før. Men deres seneste kampagne er ”nem at ignorere””, af Philip Christoffersen, Kristeligt Dagblad, d. 26.01.22
Vi undersøger hjemmesider og udsagn fra: Dansk Ateistisk Selskab: https://ateist.dk/
HVEM er Ateistisk Selskab er, og HVAD står de for?
– Lad os få lighed og sekularisering
– Afskaf kirkeskatten - Ateist
– Drop “anerkendte trossamfund”
– Kristendom i folkeskole
– Problemet ER religion
– Folkekirkens privilegier
Video: Anders Stjernholm: ”Hvad skal vi med Folkekirken?”
NÆSTE SKRIDT I NUTIDEN: HUMANISTISK SAMFUND
Vi undersøger Humanistisk Samfunds bud på et alternativ til Folkekirken.
Humanistisk Samfund: https://www.humanistisksamfund.dk/
Denne del af forløbet er baseret på deres hjemmeside med følgende links:
Hvem er vi? – Humanistisk Samfund
Humanisme
Mød Humanistisk Samfund
Værdier – Humanistisk Samfund
Ceremoni ved Folketingets åbning – Humanistisk Samfund
Politik – Humanistisk Samfund
Et konkret eksempel på et alternativ:
Hvad er "normen" for konfirmation i Folkekirken?
Konfirmation | Folkekirken.dk
Hvad er Humanistisk Samfunds alternativ til konfirmation?
Konrad i HS fra minut 2.21-5.20: Konrad vil have en humanistisk konfirmation | Kaos ved grænsen til USA
Hvad tilbyder de i øvrigt?
Eksistentiel omsorg – Humanistisk Samfund
Ceremonier – Humanistisk Samfund
OPGØR MED RELIGION I FORTIDEN
Overgang fra nutid til fortid vha. denne artikel:
"I 1800-tallet bliver religionskritik til samfundskritik", af Michael Brixtofte Petersen d. 20. januar 2016 på religion.dk
Feuerbach: ”Religionens væsen” (1851) fra Jes Nysten: Religionskritik og ny teologi (1984)
Marx: ”Teser om Feuerbach” (1845) og ”Religion er folkets opium” (1844) fra Jes Nysten: Religionskritik og ny teologi (1984)
Nietzsche: ”Herremoral og slavemoral” (1886) fra Jes Nysten: Religionskritik og ny teologi (1984)
TILBAGE TIL NUTIDEN OG AKTUEL KRITIK AF DEN KATOLSKE KIRKE
Vi tager udgangspunkt i pavens død, som vi har set klip med (se under kristendomforløbet).
Fokus er nu på kritik af den katolske kirke:
Artikel: ”Den katolske kirke gør verden til et dårligere sted at leve”, Christian Bennike, WEEKEND-AVISEN d. 23. april 2025
Podcast: Avistid med Bennike: ”Biskoppen vs. Bennike”
Programomtale: Hele ugen har vi talt om Pave Frans og om den katolske kirke, men måden det er sket på, har provokeret vært Christian Bennike voldsomt: Al den snak om paven som en progressiv fornyer er løgn, mener han. Den katolske kirke er grundlæggende en homofobisk, sexistisk og undertrykkende institution, som gør verden til et dårligere sted.
For at diskutere det har han inviteret overhovedet for den katolske kirke i Danmark i studiet, biskop Czeslaw Kozon. Han er – ikke overraskende – meget uenig.
Podcasten findes her: Avistid | Weekendavisen
Valg af ny pave – hvad står han så for?
Amerikaner valgt som ny pave - kalder sig Leo den 14. | Udland | DR
Hvid røg i Vatikanet - en ny pave er valgt | Udland | DR
Trump jubler over den nye pave - men det er hans 'diametrale modsætning' | Udland | DR
Forløbet er vedhæftet som dokument d. 15.5, hvor alle links er nemt tilgængelige.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Timeplan til Dansk Ateistisk Selskab.docx
-
Så begynder vi på sidste emne, hvor I har valgt "Religionskritik".
-
Læs hjemmefra: Dansk Ateistisk Selskab Kampagne 2022 Gud som feminist.docx
-
Bruges i timen: Foreningen hjemmeside:
-
Timeplan til Humanistisk Samfund.docx
-
I dag skal vi arbejde med "Humanistisk Samfund", som gerne vil have ligestillet alle livssyn i Danmark og derfor arbejder for en adskillelse af kirke og stat. Vi arbejder med deres hjemmeside i modulet. Nyd et modul UDEN lektie;) - undtagen jer, der
-
Studietur ordensregler til underskrift 25.docx
-
Vi arbejder med Humanistisk Samfunds hjemmeside:
-
Timeplan til religion på Malta.docx
-
Så skal vi meget snart til et katolsk land, så vi skal vide lidt mere om, hvad der venter i de MANGE kirker, I skal rundt i (🙏😅). Læs derfor den vedhæftede artikel på 2 sider hjemmefra med fokus på dét, der er særligt ved de katolske kirker.
-
Hvad er forskellen på katolicisme og protestantisme.doc
-
Bruges i timen: Religion på Malta.docx
-
Programoversigt for studietur til Malta 2ux april 2025.docx
-
Timeplan til overgang til klassisk religionskritik.docx
-
Velkommen tilbage!!
-
Stem på Maltaaften her:
-
Nutidens religionskritik henter inspiration i 1800tallets religionskritik 2016.docx
-
Timeplan til Feuerbach og Marx.docx
-
I dag går vi så tilbage i tiden til den klassiske religionskritik i 1800-tallet og fokuserer på Feuerbachs religionskritik. Vi arbejder med den vedhæftede tekst sammen i modulet, da den er lidt svær sprogligt, så nyd et modul uden lektie;)
-
Læses sammen i timen: Feuerbach om religionens væsen.pdf
-
Baggrundsstof til evt. eksamen: Nysten om Feuerbach og Marx.rtf
-
Vi arbejder videre i: Timeplan til Feuerbach og Marx.docx
-
Vi begynder med at se jeres "busreklamer" fra sidst. Derefter går vi endnu en tur tilbage i tiden til den klassiske religionskritik i 1800-tallet og fokuserer på Marx' religionskritik. Vi arbejder med den vedhæftede tekst sammen i modulet, da den er
-
Bruges i timen: Marxtekster.pdf
-
Til hvis I skal op i religion: Nysten om Feuerbach og Marx.rtf
-
Timeplan til Nietzsche.docx
-
Hej med jer. Vi begynder med at høre Marx som rapper... Derefter skal vi arbejde med sidste nedslag i den gamle, klassiske religionskritik. Jeg har valgt Nietzsche til jer, da han er et godt modspil til Marx. (Freud er altså virkelig svær, så ham har
-
Bruges i timen: Nietzsche Herre og slavemoral.pdf
-
Vi holder Malta-aften i personalestuen fra kl. 18-21. Medbring en lille tapas eller gå sammen om en lille ret til en fælles buffet. Medbring selv drikkevarer. Vil nogen stå for noget underholdning? Ellers laver vi quizspørgsmål på aftenen....
-
Timeplan til kritikaf katolsk kirke og pavevalg.docx
-
Vi runder forløbet af med et spring tilbage til nutiden. Der er blevet valgt en ny pave, som siges at være PROGRESSIV. Det er der måske nok behov for? Læs den vedhæftede artikel med kritik af den katolske kirke: Hvad kritiseres den for? I timen skal
-
Lektie: Den katolske kirke gør verden til et dårligere sted at leve Weekend-Avisen april 2025.docx
-
Vi skal høre "Biskoppen vs Bennike" i modulet:
-
Oversigt i tilfælde af eksamen: Forløb om religionskritik nu og dens rødder i 1800tallet.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65380268346",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65380268346",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65380268346"
}