Holdet 2024 re/ux - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Janne Ringgaard Maschoreck
Hold 2024 re/ux (2ux re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Religionskritik nu og dens rødder i 1800-tallet
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

Introduktion til begreber og vinkler i religionsfaget:

HELLIGT OG PROFANT:
Aktuel debat fra sommerens åbning af OL med dragqueens til ”Den sidste nadver”:
2024 Paris Olympics opening ceremony ‘recreates The Last Supper’ with drag queens ⁠⁠@tut0ugh
- og lidt forklaring her:
Drag Queen ‘Last Supper’ Paris 2024 Olympics
Se derfor denne undskyldning og forklaring på det hellige for (nogle) franskmænd:
Paris Olympics organisers apologise for opening ceremony's unintentional Last Supper parody
Begreber fra følgende sider i Grundbogen til Religion C er præsenteret:
s. 257: Helligt og profant (religiøse genstande)

HVORFOR VÆRE RELIGIØS?
ReligionsSOCIOLOGISK vinkel (hvilken rolle spiller religion i samfundet blandt aktører):
Begreber fra følgende sider i Grundbogen til Religion C er præsenteret i timerne:                            s. 246-250: Hvorfor er mennesker religiøse?
4 teorier: Socialisering, deprivation, rational choice og søgen efter mening og tilknytning
Klip til teorier om menneskers religiøsitet:
Hvilke teorier er mon på spil her?
Interview med Christian Stadil (de første 2 min) https://www.youtube.com/watch?v=mVTxmWe7WMM  
Sørine Gottfredsen (Frem til minut 3,30):
https://www.youtube.com/watch?v=_yGcz0jLHoI
"Hvorfor være kristen?"
https://www.youtube.com/watch?v=NFDmygdFp9E                                                                                         Eva er dansk konvertit på youtube: Jeg er dansk etnisk konvertit

HVAD ER RELIGION OG NINIAN SMART?
ReligionsFÆNOMENOLOGISK vinkel:
”Hvad er religion?”: https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/hvad-er-religion
Øvelse med Ninian Smarts model for at finde fænomener på tværs af religioner.
Begreber fra følgende sider i Grundbogen til Religion C er præsenteret i timerne:
s. 18-19midt og s. 245-246: Indefra-udefra og religionsfænomenologi og religionssociologi
s. 251-253: MYTEbegrebet (med eksempler fra Jul i Valhal om de nordiske guder)
s. 267-268: Ninian Smarts 7 dimensioner (+ elevøvelse med at finde eksempler)

Omregnet til ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Materiale:
Grundbog til religion: Religioner lever samt vedhæftede tekster og klip vist i undervisningen.

KULTURMØDE: AT VÆRE MUSLIM I DANMARK
Klip om afvisning: https://www.facebook.com/p3radio/posts/6012945362079703
Artikel: "9 muslimer fortæller: Sådan er det at være muslim i Danmark", AF BELKISA SELMANI, 5.3.17, Politiken
https://politiken.dk/debat/art5857832/S%C3%A5dan-er-det-at-v%C3%A6re-muslim-i-Danmark
Bente Clausen: ”Mødet med islam”
Hjärpes model og Bruce Lincolns begreber
FØRSTE DEL AF: Perkerdansker (dokumentarfilm om at være muslim i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=t67Y2XXT9Mg&t=0s&index=3&list=PL22475jAU3ggwlazwAshu3O6SIyP87mRz)
(Små satireklip med Abdel Aziz – ”Undskyld”)


TROSFORESTILLINGER I ISLAM:
Læs s. 95 og "Religiøse forestillinger" s. 105-107 i bogen Religioner lever.
Fokus på de 6 trosartikler (Gud, Englene, Bøgerne, Profeterne/Mohammed, Dommedag og Forudbestemmelsen).
Vi ser en kort dok.film: "Udsagn om islam" (de første 10 min.) fra DR2s serie Troens ansigter


ISLAMS OPRINDELSE OG ”ABRAHAMRELIGIONEN”:
Fokus på islams oprindelse for at forstå hyldesten til profeten og hans opgør med samtiden.
Læs derfor s. 96n-103 i Religioner lever.
Fokus på:
1. Muhammed som den særligt udvalgte og sidste profet.
2. Koranen - sammenlignet med Bibelen og hadithlitteraturen ("Profetens sunna") + små teksteksempler på Koran og hadith, herunder ”Profetens åbenbaringer” (vist i timen)
Kort dokumentar: "Kristne og muslimer i samtale" (om sammenligning af islam og kristendom) fra DR2s serie Troens ansigter.                                                                                                                                  "Vi har ikke brug for en frelser" af Aminah Tønnsen fra religion.dk


SØJLERNE – MUSLIMSK PRAKSIS

BØNNEN SOM RITUAL
Teaser: "Er du religiøs må du snige dig…", af Mohamed Abdurrazaaq, Information, d. 2. december 2017.
Podemanns og Van Genneps ritualmodeller (Uddrag fra Grundbogen til Religion C s. 253-256)
Læs s. 107-109 i Religioner lever.
Tekster/materialer:
Hvorfor beder muslimer, herunder Katrine Damkjær (tekst vist på skærmen, ligger i timeplanen)?
KORANEN, Sura 62 (Fredag) vers 9-11
Uddrag fra Religionsportalen vist i undervisningen (kun læreradgang):
- Bønnen som et fællesskab for muslimer verden over: https://religion.systime.dk/?id=c1352
Renselse: #islam min livsstil Del Nr. 4 Wudu / Vask inden salah.
Klip: Selve morgenbønnen (godt 4 min.):
https://www.youtube.com/watch?v=dd6MAQA-YRs


RAMADANEN SOM RITUAL
Genbrug af Podemanns og Van Genneps ritualmodeller (Uddrag fra Grundbogen til Religion C)
Eleverne skal lave PPs med ord og billeder om ramadanen som ritual ud fra modellerne
Materiale om ramadanen:
Læs s. 110-112 i Religioner lever (ned til Sharia).
Om ramadan i Koranen (dokument med Koranen 2:183 og Koranen 2:185)
Artikel: "Ramadan lærer mig at styre..." af Lamies Nassri på på religion.dk juni 2017 som en nutidig indefra-vinkel på ramadanen.
Klip:
Hvorfor fejrer muslimerne ramadan:
https://www.youtube.com/watch?v=lCiG23ErzBY
Hyldestsang til ramadanen (musikvideo):
Raef - Ramadan Is Here (Music Video)  2018
Hassan er klar til Eid fest (15) | Hassan | Ultra
EID UL FITR – 2023 What Is Eid Al-Fitr? | Eid Celebration


TEMA: MUSLIM I DANMARK I NUTIDEN
Mødet mellem sharia+praksis og modernitet:                                                                                              
Religioner lever s. 112-115 om sharia.
Tekster/materialer til analyse:                                                                                                                           
Artikel: ” Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet”, af Sofie Dambæk Rasmussen, TV2, 20.10.20

Video på 8 min. fra ovenstående artikel fra TV2: Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4                                                                                                           
                                                                                                                                
          Tørklædedebat:
Tekster præsenteret i timen (ligger i timeplanen): Koranen og Hadith om tildækning                                                                                                                                                Klip med to muslimske piger, der bærer tørklæde: https://www.youtube.com/watch?v=WhUZoqdi08I

FELTARBEJDE:
PANEL MED KLASSENS MUSLIMER: Hvordan er det at være muslim i Danmark / i Sønderborg?

SHARIA MED FOKUS PÅ MODERNISME (og feministisk islam)
Læs derefter om "Euroislam" og "Globaliseret islam" på s. 119-122.
Endelig er der på s. 118 et afsnit om "Modernistisk islam" som eksempel, der er godt at få med.
Hjælp til fokus i læsningen: 1. Hvad er sharia og de 4 rødder? 2. Hvad går "euroislam" ud på? 3. Hvad går Sherin Khankans projekt ud på?
Et klip med Tariq Ramadan - "euroislams fader"
https://www.youtube.com/watch?v=lxjL3CIs0xw
Teaser for dok.filmen Reformisten med Sherin Khankan: The Reformist - A Female Imam | OFFICIAL TRAILER | A Film by Marie Skovgaard
Dokumentar Rejsen mod oprøret på 28 min. - vi ser begyndelsen og frem til minut 13 og igen fra minut 22.20: Sherin Khankan, Scandinavia's first female imam (Documentary with English subtitles)

SHARIA MED FOKUS PÅ ISLAMISME
Overblik over de overordnede fortolkninger/bevægelser og forskelle i en vedhæftet kort oversigt om modernisme, fundamentalisme, islamisme og traditionalisme = s. 97 i Kitirs bog Klassisk og moderne islam, Systime 2010
Klip til analyse:
Taliban i Afghanistan: 8 minutters explainer: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-generobrede-taliban-afghanistan_262241
BBC sept. 2024 (6,24 min.): Women banned from speaking in public by Afghanistan's Taliban rulers  | BBC News                                                                                                                                             "Taliban indfører ny lov, der forbyder kvinders stemmer og ansigter i det offentlige rum", TV2 august 2024: https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-08-24-taliban-indfoerer-ny-lov-der-forbyder-kvinders-stemmer-og-ansigter-i-det-offentlige-rum                                                                   
DR 2022 (24 min.): "Skolepigernes helt i Talibans højborg": https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-skolepigernes-helt-i-talibans-hoejborg_319736

Omregnet til ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Vi har arbejdet med følgende temaer:


INDFALDSVINKEL:
”Status” på kristendom i Danmark
Debatindlæg "Kristendommen forvitrer i Danmark", af Gunnar Lind Haase Svendsen, antropolog, ph.d., Tønder, d.13/10/2024, Jyllands-Posten
TV-udsendelsen Tro til salg fra DR (dec. 2021, 28 min) med fokus på kristendommens kernebudskab: Kærlighed.

DEN KRISTNE GRUNDMYTE MED FOKUS PÅ PROBLEMMYTEN OG LØSNINGSMYTEN
Religion og kultur s. 156-161midt ”Myter og lære” (en vedhæftning)
Bultmans begreb ”afmytologisering”
Religionsnørdens film om den kristne grundmyte og lære fra 2017 på 11 minutter: Kristendom basis1

FELTARBEJDE:
BESØG AF KFS – Kristeligt Forbund for Studerende

JESUS I LØSNINGSMYTEN OG SOM HISTORIEFORTÆLLER
Religioner lever s. 66-68
”Lignelsen om den fortabte søn" (Lukas-evangeliet kap. 15)
”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner” (Lukas-evangeliet kap. 10)
Natholdets satire over, HVEM ”næsten” er: https://www.facebook.com/natholdet/videos/vb.155355014491066/1259856677374222/?type=2&theater

JESUS I KONFLIKT MED FARISÆERNE
Religioner lever s. 58-61 og s. 64-66øverst
Tekstsamling vedhæftet:
Den første til fælles gennemgang: "Spørgsmålet om rent og urent"
Resten blev fordelt i klassen og fremlagt i dramatiseret form:
• "Matthæus kaldes til discipel"
• "Lignelsen om farisæeren og tolderen"
• "Aksplukningen på sabbatten"
• "Helbredelsen af manden med den visne hånd"

JESUS OG BJERGPRÆDIKENEN
Matthæus-evangeliet kap. 5-7
KORT præsentation af uddrag fra Moseloven med fokus på DE 10 BUD og REGLERNE i GT (Det Gamle testamente og i den GAMLE PAGT) over for fortolkningen i NT (Det NYE Testamente med den NYE pagt)
Fokus på opgøret med HANDLELOVEN fra GT og nu fokus på TANKELOVEN
Jf. Religionsnørdens film om den kristne grundmyte og lære fra 2017: Kristendom basis1

LUTHERS BETYDNING FOR KRISTENDOM I DANMARK
Læs s. 60-62 i vedhæftningen Grundbogen til Religion C om Luther og gudstjenesten
Fokus på forskellen på det katolske og det protestantiske kirkerum med den teologiske forklaring derpå (inspireret af artiklen her: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-katolicisme-og-protestantisme
Religionsnørdens film på youtube: Protestantisk kristendom
CFU: 5 SKARPE OM LUTHER (udsendelse på 18 minutter)

NADVEREN NY PAGT OG KULTDRAMA
Religioner lever: Læs s. 69 om nadver
Små klip med nadver:
Bibelselskabets Forlag: 14 Nadver (48 sek.)
Nadver i Sct. Hans Kirke i Odense med pastor Peter Ø. Jacobsen: Nadver (4,37 min)
I timen vil vi koble vores ritualbegreber på nadveren.
Tekster:
"Nadverens indstiftelse" fra Det Nye Testamente
+ illustrationer fra Peter Madsens grafiske roman Menneskesønnen
”I nadveren deltager vi i påskedramaet”, af Benny Alex på religion.dk d. 9. apr 2009  - vist og brugt til repetition inden eksamen.

JULEN SOM KULTDRAMA
Tekster:
"Juleevangeliet binder os sammen", Folkekirkens hjemmeside 2021
”Juleevangeliet”, Lukasevangeliet, kapitel 2
Folkekirkens moderne version på facebook: Jul på facebook
I timen vil vi koble vores ritualbegreber på julen.

MODERNE KRISTENDOM og AFMYTOLOGISERING
Religioner lever s. 79-83 (herunder afmytologisering, sagen om Ramsdal mm.)
Tekst: Præster støtter Ramsdal i debat om Jesu opstandelse, januar 2015
Tv-klip:
Kristeligt Dagblad: Per Ramsdal. Sognepræst
Ramsdal om opstandelse i Deadline (de første 8 minutter): Ramsdal om opstandelse i Deadline

FORSKELLIGE GRUPPERINGER I DET DANSKE KIRKELANDSKAB
Religioner lever s. 84-85 om forskellige grupperinger i og uden for den Danske Folkekirke
Fokus på unge kristne og deres tro:
TV-programmet Vis mig din tro, DRK, jan. 2015, afsnit 4  
om Anders og den "grundtvigianske" del af folkekirkelig kristendom (28 min).

DEN KATOLSKE KIRKE:
Optakt til studietur til Malta om den katolske kirke (i timeplanen på modulet d. 3.4.25):
"Hvad er forskellen på katolicisme og protestantisme?", af Christian Hjortkjær på religion.dk (Kristeligt Dagblads hjemmeside)
Om transubstantiationslæren: https://www.youtube.com/watch?v=WbI-IHW29F0
Om helgendyrkelse: https://www.youtube.com/watch?v=I8mCcQfv5Ko
Feltarbejde på rejsen.

Omregnet til ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

MATERIALE:
Religioner lever, Lindhardt og Ringhof, 2017
Øvrigt materiale vedhæftes i Lectio.

TEMA: BUDDHISMENS APPEL TIL DET SENMODERNE, INDIVIDUALISTISKE MENNESKE
Tekster:
”Buddha er et godt brand”, af Jørn Borup, Videnskab.dk d. 3. apr. 2013 Forskerne Formidler
Klip med Marie Kronquist i 3 minutter i serien Heartbeats fra 2020: https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
Klip: Herrens mark om buddhisme https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM


TEMA: JEGET OG MEDITATION
Tekst: ”Meditationsapps er populære. Men har de glemt buddhismen?”, af Linnea Molbech Sabri, religion.dk d. 27.5.21
Vi sammenligner den ”verdslige” meditation:                                                                                                             ”Fred i dig”: https://www.youtube.com/watch?v=E22Xqe06MKg
med en ”buddhistisk” meditation med Ole Nydahl (5 minutter):
https://www.youtube.com/watch?v=oLel1sMDpEM
Buddhist Meditation for Beginners, Guided by Lama Ole Nydahl
Hvorfor er der dette behov for meditation?
Tekst: "Jeget er det vestlige menneskes sygdom", af Lars Steiniche, Kristeligt Dagblad 23.5.19


TEMA: BUDDHALEGENDEN- GRUNDMYTEN OG GRUNDBEGREBER
Hvorfor mediterede Buddha?
Religioner lever s. 160-161 (om Buddhalegenden)
+ afsnittet "Buddha, meditation og centrale forestillinger" på s. 157,158,162-163 og 165-166midt.
Religionsnørden om Buddha-legenden og buddhismens grundbegreber på youtube: Buddhisme introduktion

TEMA: LIVSHJULET
Religioner lever s. 164-165
+ inddragelse af uddybende forklaringer på nettet om f.eks. den 12-leddede årsagskæde
Analogier til øget forståelse:
Platons hulebillede, hvor fangerne i hulen og fænomenernes verden er mennesket i samsara, mens ideernes verden er nirvana.
Gåden om gåsen i flasken.


TEMA: DE TRE FARTØJER  
Religioner lever s. 172-176øverst

SÆRLIGT FOKUS PÅ DIAMANTVEJSBUDDHISME I DANMARK
FOKUS PÅ DEN 4. TILFLUGT I DIAMANTVEJSBUDDHISME og Lamaens rolle
Om Diamantvejsbuddhisme i Danmark fra buddha.dk:
http://buddha.dk/meditation/
Diamantvejen forklaret af en religiøs autoritet (her en lama):  
TV-klip med Ole Nydahl: https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog  (9 minutter)
Diamantvejen set fra et ”lægmandsperspektiv” (dvs. almindelige buddhister) i ”Buddha i Hellerup” (om parret Henrik og Eva, der lever som buddhister i et buddhistisk kollektiv) fra DR2-temaaften om buddhisme
Dokumentarklip: Fra DR2-temaaften om buddhisme vises ”Den danske lama” (om Ole Nydahl og det danske bofællesskab på Svanemøllevej som eks. på diamantvejen)
Tekst: ”Lidelsen forsvinder igen” af Sofie Frei, 7. april 2009 på religion.dk


TEMA: HVORFOR KONVERTERE TIL BUDDHISME?
Teori om konversionens faser fra Religionsportalen af Storgaard Mikkelsen (udleveret på ark)
Om årsager til religiøsitet fra Grundbogen til Religion C s. 246-248.
Klip med Christian Stadil: https://www.youtube.com/watch?v=mVTxmWe7WMM
Konvertittekster:
”Morten blev buddhist som 21-årig”, Trine Birk OG Carsten Bundgaard, DR, 17.3.2019     "Forskelle mellem kristendom og buddhisme" af Anders Nygaard, religion.dk, okt. 2002


Omregnet til ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religionskritik nu og dens rødder i 1800-tallet

Religionskritik nu og dens rødder i 1800-tallet

OPGØR MED RELIGION I NUTIDEN

ATEISTISK SELSKAB
Vi begynder med religionskritik i nutiden i form af Dansk Ateistisk Selskabs busreklame-kampagner imod religion.
Artikel: ”Ateistisk Selskab har haft held med at provokere før. Men deres seneste kampagne er ”nem at ignorere””, af Philip Christoffersen, Kristeligt Dagblad, d. 26.01.22
Vi undersøger hjemmesider og udsagn fra: Dansk Ateistisk Selskab: https://ateist.dk/
HVEM er Ateistisk Selskab er, og HVAD står de for?
– Lad os få lighed og sekularisering
– Afskaf kirkeskatten - Ateist
– Drop “anerkendte trossamfund”
– Kristendom i folkeskole
– Problemet ER religion
– Folkekirkens privilegier
Video: Anders Stjernholm: ”Hvad skal vi med Folkekirken?”

NÆSTE SKRIDT I NUTIDEN: HUMANISTISK SAMFUND
Vi undersøger Humanistisk Samfunds bud på et alternativ til Folkekirken.
Humanistisk Samfund: https://www.humanistisksamfund.dk/
Denne del af forløbet er baseret på deres hjemmeside med følgende links:
Hvem er vi? – Humanistisk Samfund
Humanisme
Mød Humanistisk Samfund
Værdier – Humanistisk Samfund
Ceremoni ved Folketingets åbning – Humanistisk Samfund
Politik – Humanistisk Samfund
Et konkret eksempel på et alternativ:
Hvad er "normen" for konfirmation i Folkekirken?
Konfirmation | Folkekirken.dk
Hvad er Humanistisk Samfunds alternativ til konfirmation?
Konrad i HS fra minut 2.21-5.20: Konrad vil have en humanistisk konfirmation | Kaos ved grænsen til USA
Hvad tilbyder de i øvrigt?
Eksistentiel omsorg – Humanistisk Samfund
Ceremonier – Humanistisk Samfund

OPGØR MED RELIGION I FORTIDEN
Overgang fra nutid til fortid vha. denne artikel:
"I 1800-tallet bliver religionskritik til samfundskritik", af Michael Brixtofte Petersen d. 20. januar 2016 på religion.dk
Feuerbach: ”Religionens væsen” (1851) fra Jes Nysten: Religionskritik og ny teologi (1984)
Marx: ”Teser om Feuerbach” (1845) og ”Religion er folkets opium” (1844) fra Jes Nysten: Religionskritik og ny teologi (1984)
Nietzsche: ”Herremoral og slavemoral” (1886) fra Jes Nysten: Religionskritik og ny teologi (1984)

TILBAGE TIL NUTIDEN OG AKTUEL KRITIK AF DEN KATOLSKE KIRKE
Vi tager udgangspunkt i pavens død, som vi har set klip med (se under kristendomforløbet).
Fokus er nu på kritik af den katolske kirke:
Artikel: ”Den katolske kirke gør verden til et dårligere sted at leve”, Christian Bennike, WEEKEND-AVISEN d. 23. april 2025
Podcast: Avistid med Bennike: ”Biskoppen vs. Bennike”
Programomtale: Hele ugen har vi talt om Pave Frans og om den katolske kirke, men måden det er sket på, har provokeret vært Christian Bennike voldsomt: Al den snak om paven som en progressiv fornyer er løgn, mener han. Den katolske kirke er grundlæggende en homofobisk, sexistisk og undertrykkende institution, som gør verden til et dårligere sted.
For at diskutere det har han inviteret overhovedet for den katolske kirke i Danmark i studiet, biskop Czeslaw Kozon. Han er – ikke overraskende – meget uenig.
Podcasten findes her: Avistid | Weekendavisen

Valg af ny pave – hvad står han så for?
Amerikaner valgt som ny pave - kalder sig Leo den 14. | Udland | DR
Hvid røg i Vatikanet - en ny pave er valgt | Udland | DR
Trump jubler over den nye pave - men det er hans 'diametrale modsætning' | Udland | DR

Forløbet er vedhæftet som dokument d. 15.5, hvor alle links er nemt tilgængelige.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer