Holdet 2024 re/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bianca Sauer
Hold 2024 re/w (2w re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb Religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Asatro i det senmoderne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb Religion

FOKUS
• Hvad er religion?
• Hvordan undersøger man religion videnskabeligt?
• Hvad er religionsvidenskab, religionssociologi, religionsfænomenologi?
• Religionens bidrag til det moderne liv og især det danske samfund
• Grundlæggende fagbegreber i religion
• Religionsdefinitioner

FAGTERMINOLOGI
• monoteisme, synkretisme, maksimalisme/minimalisme, kaos/kosmos, majoritet/minoritet, teologi, antropologi, (gen)fortryllelse, polyteisme, eskatologi, axis mundi, profant/hellig, rent/urent, kanoniske skrifter, etik, myte, ritual, overgangsritual, hellig/profan, ateisme, deisme, panteisme, agnosticisme, teisme, dogma

• Hestbech, Kristine S. (2006). Hvad skal vi med religion? www.religion.dk
• Ludvigsen, L. & Mikkelsen, P. S. (2007). Religion i det senmoderne samfund. s 16 + 23 For-, af- og genfortryllelse
• Madsen, L. et al. (2012). Grundbogen i Religion C. Systime
o s 11-14 Religion i det senmoderne Samfund, Danskernes religiøsitet i tal
o s 15-20 Hvad er religion? Hvordan undersøger man religion?
o s 245-250 Religionssociologiske teorier
o s 251-257 Myte, Ritual, Overgangsritual, Hellig/Profan
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

FOKUS
• Hvad er islam (ud i verden og her i DK)? Trosprincipper
• Islams oprindelse og grundprincipper.
• Forskellige grupperinger i islam
• Elevoplæg om hadjj, sharia, jihad, muslimer i DK, sufisme
• kønsroller i islam, med særlig fokus på Afghanistan
Islam i den vestlige verden
• radikalisering

FAGTERMINOLOGI
• tre Abrahamsreligioner, Muhammed, lovreligion, Allahs 99 navne, profet, trosartikler, Hadith, Koran, quibla, fem søjler, umma, sunna, moské, kaba, sharia, jihad, shirk, rakah, muezzin, sunni/shia, iman, mufti, fatwa, sufisme, wahabisme, aleviter, alevier, salafisme, Nation of Islam, hadjj

KORANTEKSTER
o 1 - ’Den Åbnende’, Al-fatiha
o 2:124, 2:127 Abraham/Ibrahim, Kabaa
o 2:182-187; 196-198 – ’Koen’ (Valfarten)
o 2:255 - ’Tronverset’
o 4:92-93; 2:190-191, 9:123; 48:29 jihad
o 5:6 - ’Bordet’ (Bønnen)
o 9:60 - ’Boden’ (Almissen)
o 2:223, 4:34, 4:11 – om kvinder
GRUNDBOGSTEKSTER
• Andreasen, E. (2007). Al-Bukhari Hadith Samling. Systime, s 20.
• Forman, Jens (2011). Islam og muslimerne. Systime
o s 42-43 pilgrimsprogrammet
o s 49-52 tørklædet
o s 93-95 Islam, rationalitet og sikkerhed

• Kitir, Deniz (2011). Klassisk og Moderne Islam. Systime
o s 9-13 Hvad er islam?
o s 12-17 Hvad er Islam, Islams Kilder, Muhammeds Liv
o s 17-25 sunni/shia forskelle, Islams oprindelse, den jødisk-kristne tradition
islam, Jesus status i islam
o s 26-34 tro og trosbekendelsen
o s 27-31 Teologi
o s 34-37 bønnen, fasten, almissen
o s 38-61 Sharia, Jihad, Shia-Islam, Sufisme, Pilgrimsrejsen, Ramadan
o s 108-112 om Kønsroller, alevier, radikalisering, terrorisme og kultursammenstød
o s 166-167 Muslimer i Danmark
o s 172-174 muslimske miljøer i Danmark

• Steffensen, J. M. (2003): Islam, Systime
o s 34-37 Sharia.
o s 42-43 Regler for socialt liv, Moskéen.



HJEMMESIDER / TEKSTER FRA HJEMMESIDER / FILM
• Berke, Elmas (2014): Skaber islam terrorister? Berlingske Tidende, https://www.b.dk/kronikker/skaber-islam-terrorister
• DR TV program “Troens Ansigter – Kristne og Muslimer i Dialog”,
• Hajj 360 – experience the journey to Mecca https://www.youtube.com/watch?v=49xdCEsDDx4
• Jespersen, Søren Steen; Farah, Nasib (DK, 2014) Dokumentar ’Krigere fra Norden’,
• Jørgensen, Michel (2013). Alawitterne: Syriens hemmelighedsfulde minoritet. http://www.religion.dk/viden/alawitterne-syriens-hemmelighedsfulde-minoritet
• Jørgensen, Michel (2013). Det vigtigste at vide om wahhabismen. http://www.religion.dk/viden/det-vigtigste-vide-om-wahhabismen
• Khankan, Sherin (2003). Kravet om at bære tørklæder — og kvinders rettigheder. religion.dk http://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/kravet-om-b%C3%A6re-t%C3%B8rkl%C3%A6der-og-kvinders-rettigheder
• Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration: Radikaliseringmodel
• Nørgaard, Lone: Kvindekamp er tørklædekamp. Jyllands-Posten den 18. september 2005 http://www.lone-noergaard.dk/artikler/kvindekamp_toerklaedekamp.htm
• Pedersen, Abdul W. Myten bag valfarten: Abraham – Urmonoteisten. https://sites.google.com/site/wwwwmohamedcomsites/profeten-abraham-ibrahim
• Rasmussen, Morten: Sharia er troens kilde. 3. Oktober 2003 http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/sharia-er-troens-kilde 16. november 2013
• Schmidt, Anders Legarth (2010): Læger ryster på hovedet ad debat om tørklæder. Politiken.dk, http://politiken.dk/indland/ECE1114017/laeger-ryster-paa-hovedet-ad-debat-om-toerklaeder/
• Sørensen, Mette Hougaard: Hvad er sufisme? 27. April 2009, http://www.religion.dk/viden/hvad-er-sufisme 16. november 2013
• Tønnsen, Aminah: ”Tørklædekamp er malplaceret i Danmark” april 2005 fra www.islamstudie.dk
• Uden tørklæde er helvede nær af Imam Sheik Raed Hlayhel/Hleihel/Hliehel, fredagsprædiken 18. februar 2005 fra Jens Forman: Islam og muslimerne. 1. udgave, Systime 2011. Side 127-128 www.jyllinge.dk/fredagsbøn.htm
• Sunni vs. shia – Differences and conflict explained: https://www.youtube.com/watch?v=tQdhmsw-hvc
• Østergaard, Kate (2014). Legitimerer Koranen vold mod ens fjender? Religion.dk https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/2014-04-24-legitimerer-koranen-vold-mod-ens-fjender

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Kristendom

KRISTENDOM

FOKUS

• Kristendommens udvikling, normativ fase indtil i dag
• tre kristne grundmyter, kosmologi, teologi, antropologi
Jesus rolle som Messias
• Reformationen, store kristne kirker
• kristendom i verden og i DK
• etiske grundspørgsmål
• komparativ: jødedommen og islam

FAGTERMINOLOGI

• Messias, Kristologi, den historiske/mytiske Jesus, de tre kristne grundmyter, (arve)synd, loven, evangelium, bjergprædiken, det dobbelte kærlighedsbud, eskatologi, antropologi, teologi, farisæer, jødekristne og hedningekristne, konversion, lignelse, Johannes Døberen, påske, pinse, sakramente, trinitet, Paulus, Martin Luther, toregimetelæren, Indre Mission, Grundtvigianisme, Tidehverv, folkekirken, det synoptiske problem, 2-kilde hypotesen, global/lokal næstekærlighed

BIBELTEKSTER
• 1. Mos 1 - 3 [skabelsesberetningen, syndefaldsmyten]
• 1. Mos 17 [pagten med Abraham]
• Es 9-11 [Esajas profeti]
• Mt 3, 1-3 + 11-17 [Johannes Døberen]
• Mt 5-7 [Bjergprædiken]
• Mt 26, 26-29 [sidste nadver]
• Mt 28, 16-20 [Missionsbefalingen]
• Mk 1, 1-13 [Johannes Døberen]
• Mk 2, 23-3,6 [Aksplukningen på sabbaten]
• Mk 7, 1-23 [Om rent og urent]
• Mk 14, 22-25 [sidste nadver]
• Lk 10, 25-37 [Barmhjertige Samaritaner]
• Lk 22, 15-20 [sidste nadver]
• Joh 3, 12-21 [Jesus og Nikodemus]
• Joh 6, 51-58 [sidste nadver]
• 1. Kor 11, 23-25 [sidste nadver]
• Gal 3, 1-22 [Paulus om retfærdiggørelse]
• Ap 9, 1-31 [Paulus konversion]
GRUNDBOGSTEKSTER
• Andreasen, Esben (2008). Religion og Kultur. ’Kristendommen’, s 143-161
• Bertelsen, J. T. (1985). Religion – En grundbog i livsanskuelser. Gyldendal, 208-212 [om synd]
• Forman, Jens (2012). De kristnes religion. Systime
o s 30-35 Nutidens danske kristendom
o s 35-39 Kristne retninger
o s 47-50 De tre kristne grundmyter
o s 54-57 Messias
o s 149-155 Tekster om kristne retninger
• Følner, H.; et al. (2002). Kuplen, Muren, Graven. 177-180. [Luther og de protestantiske kirker.]
• Haisler, Peter (2006). Er min globale næste min næste? Eller kun næsten? Kristeligt Dagblad,
• Lykke-Kjeldsen, C., et al. (2016). Begrebsnøglen til Religion. Systime
o s 46-49 Konversionsteori
o s 108-113 Ritual/Ritualanalyse.
o s 66-73 Myte/Myteteori
• Poulsen, Allan et al. (1997): Kristendom i nutid. Munksgaard, ’Jesus og Kristus’, s 44-64



HJEMMESIDER / TEKSTER FRA HJEMMESIDER / FILM
• 5 Skarpe om Jesus. https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe, via CFU hjemmesiden.
• Bach, Marianne (2007): Hvordan kan vi tale om synd og frelse i dag? https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/hvordan-kan-vi-tale-om-synd-og-frelse-i-dag
• Christensen, Jens Ole (2010). Hvem er min næste? http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/hvem-er-min-næste
• Det Synoptiske Problem http://wiki.ateist.net/index.php?n=Bibelen.SynoptiskeProblem
• Hvad er religion? http://www.religion.dk/hvad-er-religion
• Luther: Nu fryde sig hver kristen mand. http://www.lutherdansk.dk/Web-Luthers%20sange%202005/default.htm
• Luther sang: ?
• Pedersen, Anna Rask (2015). Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. Kristendom.dk https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
• Poulsen, Marie Louise (2015). Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste. Kristendom.dk https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste
• Tokildehypotesen http://da.wikipedia.org/wiki/Tokildehypotesen
• Verdens mest udsædvanlige bog http://www.bibelselskabet.dk/ombibelen/indhold/enusaedvanligbog
• Ørstrøm, Daniel (2016). Kristendommen er stadig vigtig for danskerne. https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/kristendommen-er-stadig-vigtig-danskerne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

FOKUS
-Buddhas liv og lære
-Buddhismens trosprincipper + trospraksis
-Fokus på tibetansk buddhisme
-Buddhisme i verden og i DK
-Buddhisme som erfaringsreligion
-mediation
-Buddhisme: livsfilosofi eller religion?
-Buddhisme som trussel mod kristendom?
-Dalai Lama

FAGTERMINOLOGI
Buddha, bodhi, bodhisattva, karma, samsara, nirvana, mara, yama, reinkarnation, buddhalegenden, benarestalen, middelvejen, 5 skandaher, dukha, 4 hellige sandheder, 3 juveler, hinayana, mahayana, vajrayana, guru, lama, dharma, tripitaka, meditation, mandala, sangha, askese, Dalai Lama, puja, google buddhisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Asatro i det senmoderne

FOKUS
-Hvad er 'det senmoderne tidsalder' - i modsætning til det traditionelle og moderne?
-Hvad kendetegner religiøsitet i det senmoderne
-A. Giddens teori om det senmoderne menneske
-Asatro: ortodoksi - hvad tror de på?
-ritualteori; A. van Gennep, J. Podemann-Sørensen
-Forn Sidr soom trossamfund
-trosbekendelsen
-


FAGTERMINOLOGI
det situide, øget refleksivitet,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer