Holdet 2024 bk/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Tina Sahl Lydiksen
Hold 2024 bk/2 (1g bk/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billeder på fladen
Titel 2 Skulptur og byrum
Titel 3 Samtidskunst og street art
Titel 4 Eksamensprojekt Naturligvis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billeder på fladen

Eleverne arbejder med formal-analytiske fagbegreber og analyserer malerier med magiske temaer.

Fagbegreber i formalanalysen:
Ittens farvecirkel - primærfarve, sekundærfarve, tertiærfarve
Komplementærkontrast, eenkontrast, kold/varm-kontrast, lys/mørk-kontrast
Statisk/dynamisk/balance, åben/lukket komposition, det gyldne snit
Naturligt, kunstigt og symbolsk lys (desuden clair obscure)
Desuden symbolik og derrmed introduktion til betydningsanalyse.

Eleverne læser teori om magi fra TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, side 93-96.

Praktisk oliepastel-øvelse med magiske elementer som tema .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori ̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer ̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang ̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk ̶ anvende fagterminologi ̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Skulptur og byrum

Forløbets omdrejningspunkt er skulptur og den gode plads med udgangspunkt i teorien om genius loci og Jan Gehls byrumsanalyse. Holdet var på byvandring: Rådhuspladsen, Den spanske trappe, Hønekilde-pladsen og havnen ved Alsik med Olafur Eliassons Tidscirkler
Til forløbet hører også skulpturteori og -analyse - bl.a. af Alspigen og Rådhuspladsen. Desuden arkitekturanalyse af Domhuset, Kongevej.
Eleverne har desuden arbejdet med skulpturhack af en selvvalgt plads.

Materiale:
Arkitekturanalyseskema fra Lise Laursen (EMU 2011) og Nielsen og Tonnesen: Billedernes fortælling (Gyldendal 1999) og Lise Mark. Kunstens stemmer. Systime. 2020, fra https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=270

Om arkitekturhistorie og byplanlægning: Katrine Charlotte Busk. Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst. Columbus 2017: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=184 (10 sider)

Teori om stedets ånd og fænomenologi: Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Forlaget Praxis. 2021, s. 243 (1 side)

Bjarke Ingels Group. Marsktårnet. 2021, fra https://www.opdagdanmark.dk/oplevelser/marsktaarnet/
Jen Gehls byrumsteori fra pjecen "Byrum, kvalitet til hverdagslivet", fra http://www.byplanlab.dk/node/983/#download (2 sider)

Kort video: The Life-Sized City, Copenhagen, Jan Gehl: https://www.youtube.com/watch?v=_-PefKxORvA (5 min)

Kort video: Superkilen Park by Bjarke Ingles: https://www.youtube.com/watch?v=02zBbs4V6Cw (4 min)

Om skulptur: Katrine Charlotte Busk. Billedkunstbogen. Columbus. https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164 (3 sider)

I alt læst 16 sider + ca. 2 videoer (ca. 9 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori - eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker - reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer - sammenholde analytiske resultater med relevant teori - forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang - reflektere over udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk - anvende relevant fagterminologi - kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Samtidskunst og street art

Holdet har arbejdet med forskellige udtryksformer indenfor samtidskunsten - herunder også global samtidskunst og street art.
Holdet har lavet teoretisk analyseøvelse af selvvalgt samtidskunstværk og praktisk øvelse om at lave et samtidskunstværk, hvor der var frit valg af udtryksform: installation, intervention eller performance. Desuden praktiske øvelser med stencil og spray.

Materiale:
Leksikalsk introduktion til strategier vha tekst-klip fra http://www.sophiestroem.dk/billedkunst/samtidskunsten.html og www.arken.dk og Bek, Jesper. For øjeblikket. Samtidskunst til billedkunst, s. 36 (2 s)
Analyseskemaer til samtidskunst, fra Bek, Jesper m.fl. For øjeblikket 1. Samtidskunst til billedkunst. L&R Uddannelse 2009, s. 134-140
Bjørn Nørgaard. Hesteofringen. 1970, fra https://www.bjoernnoergaard.dk/da/works/aktioner/hesteofringen
DR-produktionen "Pik, lort og hundehvalpe" (2:4) om kroppen i kunsten, vært: Michael Jeppesen, sendt på DR K første gang i februar 2014 samt 11 første min. af (1:4)  
Jonas Wolter. Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst. Det ny forlag. 2013, s. 133-140, 147-51
Strøm. Street art. Vært: Rikke Frøbert. Produceret af DRKultur, 2011 (30 min), fra https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Street%20Art&orderby=title&SearchID=f2e87339-3e4a-4900-a6c6-88f230ffda92&index=2
Katrine Ring. Walk this way. Om gadekunst/about street art. Forlaget Radius. 2010, s. 132-138
Stencil art for beginners (8 min), fra https://www.youtube.com/watch?v=riMwjlhF2W8
Step by step..how to make your own stencil, fra https://www.youtube.com/watch?v=ESJGOZi2rgE (5 min)

Læst i alt ca. 15 sider + tv-udsendelser, videoer samt diverse researchmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - –skelne mellem personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang –løse elementære visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres eller egne billeder –samle analytiske resultater i en konklusion –forstå kunstfaglige tekster på et elementært niveau –skelne mellem tre udvalgte kunsthistoriske perioder med den i kernestof nævnte spredning og beskrive disse periodes væsentligste træk -kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Eksamensprojekt Naturligvis

Holdet arbejder med tematikken fra Kørners kunstkonkurrence 2022, hvor det overordnede temaet var "Naturligvis".
Holdet ser inspirations-pp'en og følger forslag til forløb fra http://kunstogdesign.net/2021/08/27/afsloering-naturligvis-er-temaet-til-koerners-kunstkonkurrence-2022/?fbclid=IwAR09w13jwtKthIjGcjdVwwC2K6vrwmgNsARIXjE1UuFi2Q5jRT8NspkZ_2s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori - eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker - reflektere over og forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer - anvende relevant fagterminologi - kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde